JIMMY BROWN ALS WIELRENNER
Duitsers profiteerden Britten niet
van deugdelijkheid overtuigd
Halt millioen Nederlanders brengt vacantie door
onder eenvoudig linnen dak
ïledebtctfidóe- pJto&q,
wordi flink voorbereid voor
Internationale Motorzesdaagse
HET GEHEIM VAN DE
GELE NARCISSEN
Nederlandse uitvinding belandde in Duitse handen (II)
Na oorlog voer Britse onderzeeër
3000 mijl onder water!
Onder water konden de dieselmotoren echter alleen in werking gesteld
Worden, indien zU lucht kregen. De heer Wichers kwam toen op de ge
dachte een pijp, die boven water uitsteekt op de onderzeeboot te constru
eren, waardoor de diesels konden „ademhalen". Dat was in 1927. Zes jaar
lang' werkte hij aan de uitwerking van dit idee tot h|j in 1933 op zijn
trouwdag zijn „onderwaterdieselsysteem" aan de toenmalige commandant
éer zeemacht in Indlë kon aanbieden. De overhandiging ging vergezeld van
het verzoek toestemming te verlenen met de afgedankte onderzeeboot Hr.
Mrs. K m proeven op dit gebied te jnogen nemen. Fn Indië voelde men er
echter niet veel voor deze vinding, al werd toegegeven, dat het „technisch
Waarschijnlijk mogelijk was een dergelijke inrichting aan te brengen en
daarmede onder water te varen". Van proeven met de K Hl kwam in het
geheel niets, omdat „deze proeven kosten met zich mede brengen, die niet
Verantwoord geacht worden". Deze kosten bedroegen iets meer dan 500.-
In Duitse handen
De uitvinding kwam echter na een
paar jaar ook in Nederland terecht.
Daar had men er dadelijk belangstel
ling voor en in 1937 werd het onder-
jwater-dieselsysteem voor het eerst op
een Nederlandse onderzeeboot toege
past. De uitvinder wist daar echter
niets van, want hij nam aan, dat zijn
ontwerp na een afwijzende beschik
king in Indië, ergens in een stoffig
archiefbegraven was. Gedreven door
de innerlijke overtuiging, dat zijn uit
vinding toch wel degelijk uitvoerbaar
was, besloot hg dan maar aan de ma
rine toestemming te vragen octrooi
op zijn uitvinding aan te vragen. Dit
werd hem toegestaan, mits hij daar-
bij geen onderzeebootgeheimen ge
bruikte. Met andere woorden: het
Werd hem geweigerd, want zijn uit
vinding werd, zoals hij bij die gelegen
heid hoorde, in Nederland reeds op
Onderzeeboten toegepast. En door oc
trooi aan te vragen zou hij onvermij
delijk geheimen van de Nederlandse
onderzeebootdienst verraden, wat hem
voor de zeekrijgsraad zou hebben ge
bracht.
Hij kón dus geen octrooi aanvragen
en het ministerie van marine liet ver
der niets meer van zich horen.
Geallieerden na oorlog
wakker
Toen brak in 1940 de oorlog met
Duitsland uit. De onderzeebootdienst
had in die dagen juist enige onder
zeeboten op stapel staan, o.m. bjj de
werf Wilton-Fijenoord. Enkele daar
van konden nog naar Engeland ont
komen, maar de O 26 en de O 27 vie
len, half afgebouwd in handen van
de bezetters. Oók de tekeningen. De
belangstelling van de Duitsers voor
onze boten nam nog toe, toen zg het
onderwaterdiesel-systeem hadden le
ren kennen, waarvan zij de grote mo
gelijkheden dadelijk inzagen...
Het systeem werd door hen be
proefd, verbeterd en tenslotte als
„Schnorkel" op alle U-boten aange
bracht.
In Engeland dacht men over deze
Nederlandse uitvinding echter anders
dan de Duitsers. Toen onze ontsnapte
onderzeeboten na aankomst in Enge
land bij de Engelse onderzeebootdienst
werden ingedeeld werd besloten de
installatie te slopen en de plannen
voorlopig in een archief op te bergen.
Men was van mening, dat die nieu
wigheid in dat stadium van de oor
log niet te pas kwam. Bovendien
vond men de toepassing te riskant...
De gevolgen kennen wij: de gealli
eerden meenden reeds door de per-
fectionnering van hun onderzeeboot-
afweer de Duitsers van de zeeën ver
dreven te hebben, toen plotseling in
de Caraibische Zee Duitse onderzee
boten toesloegen en ongezien via
Kaap de Goede Hoop naar Japan voe
ren. Bovendien hadden zg een nieuwe
zeer grote duikboot op stapel gezet.
Wat er na de capitulatie met het
onderwaterdieselsysteem gebeurde, is
hierboven reeds meegedeeld. De En
gelsen en Amerikanen zagen nu in,
welke grote voordelen aan deze uit
vinding waren verbonden en namen
haar over. Ook de Zweden en Fran
sen. De V.S. hebben tachtig nieuwe
onderzeeboten met het systeem uit
gerust en bouwen verder nog aan
reusachtige duikboten, die als on
zichtbare troepentransportschepen
dienst zullen doen en ook gebruikt
worden om vliegende bommen af te
schieten. Dat ook Rusland in het be
zit is van deze uitvinding wordt al
gemeen aangenomen, gezien de on
derzeeboten van onbekende nationa
liteit, die, enige tgd geleden, volgens
de Amerikaanse minister van mari
ne, aan de Oostkust van de V.S. ge
signaleerd zijn. Dit „onzichtbaar" na
deren is tegenwoordig alleen moge
lijk met-het onderwaterdieselsysteem.
Zwitserland en zijn
strijdmacht
Louis de Montmollin, chef van de
Zwitserse generale staf, heeft een
reorganisatie van Zwitserland's strijd,
macht aangekondigd, die zich alleen
op defensie zal instellen. Het land
«ai geen zware bommenwerpers, zwa
re artillerie of gewapende eenheden
bezitten, aldus de stafchef. Het plan
voorziet wel in „offensief-defensieve"
aanvallen op een binnenvallende vij
and.
Het principe van een leger, dat d-
Vijand in de bergen afwacht noemde
hij „uit de tgd". Het Zwitserse leger
zal alleen in de vlakte strijden.
Evenals voorheen zal het leger be
staan uit weerbare manschappen van
20 tot 60 jaar, die alleen een dienst
plicht van jaarlijks 4 maanden heb
ben. Aan de burgerlijke autoriteiten
wordt verzocht schuilkelders aan te
leggen.
De Engelse admiraliteit heeft on
langs enige gegevens verstrekt over
proeven, die zij met het onderwater
systeem genomen heeft. Vorig jaar
heeft de onderzeeboot „Alliance" een
kruistocht van meer dan drieduizend
mijl onder water gemaakt. Van een
andere Britse onderzeeboot, de „Am-
bush", die in het begin van dit jaar
een proeftocht van vgf weken in de
Poolstreken heeft gemaakt, is bekend
dat zij van alle Engelse onderzeebo
ten tot nu toe het langst onder wa
ter is gebleven. De Britse admirali
teit weigert echter te zeggen, hoe
veel uren dit record bedraagt.
Wanneer men dan nog bedenkt, dat
tgdens de atoombomproeven bij Bi
kini werd vastgesteld, dat een duik
boot weinig nadelige gevolgen onder
vindt van een atoombom, dan zal het
ook de niet-deskundige duidelijk zgn,
welk een belangrgke rol het onder
zeebootwapen in een eventuele vol
gende oorlog zal kunnen spelen, daar
toe alleen in staat gesteld door
„Schnorkel" alias „Snort" alias het
Nederlandse onderwaterdieselsysteem.
Kapers op de kusf
Verhalen over deze uitvinding be
reikten ook Nederland. Enkele perso
nen, ingenieurs en technici, die voor
de oorlog in Nederland gewerkt had
den aan de z°nv gecompliceerde uit
vinding van plan van luitenant
ter zee Wich^-s, kwamen zo onder
de indruk van de opschudding, die 't
onderwaterdieselsysteem in de we
reld veroorzaakt had, dat zij, ook al
omdat niemand wist wat er van de
ondertussen gepensionneerde uitvin
der geworden was, deze uitvinding
aan zich zelf lieten toeschrijven, al
thans geen protest lieten horen, wan
neer in technische tijdschriften over
deze uitvinding als zijnde hun werk
geschreven werd.
Ook verscheen er op het ministerie
van marine een ingenieur, die een de
tail van het onderwaterdieselsysteem
had uitgewerkt en nu 1.000.000.
vroeg, omdat hij, zoals hij zei, de uit
vinder was. Al deze heren zijn van
de dwalingen huns weegs terugge
keerd, toen de werkelijke uitvinder
ten tonele verscheen na zijn repatri
ëring uit Indië.
In het buitenland leeft echter nog
steeds de gedachte, dat het onderwa
terdieselsysteem een Duitse uitvin
ding is, ondanks de verklaring van
het ministerie van marine in het be
gin van dit jaar, dat deze uitvinding
een Nederlandse is.
Drie teams zullen ons land vermoe
delijk in Italië vertegenwoordigen
Als in September de Internationale
Motorzesdaagse wordt gereden in
Italië, zullen ook Nederlandse rijders
hun kansen daar verdedigen. En om
die kansen zo groot mogelgk te ma
ken, heeft de Sportcommissie van de
KNMV zich voorgenomen de ploegen,
die ons land zullen vertegenwoordi
gen, grondig voor te bereiden.
Het spreekt vanzelf, dat alle aan
dacht geschonken wordt aan de tech
nische bekwaamheid, opdat in de wed
strijd zo snel mogelgk reparaties uit
gevoerd kunnen worden, waardoor
tijdverlies wordt voorkomen.
Daarom heeft de KNMV alle r\j-
ders, die voor plaatsing in een team
in aanmerking komen, in een garage
in Hilversum een vaardigheidsproef
af laten leggen. Verschillende op
drachten moesten worden uitgevoerd,
waarbij het vooral ging om de snel
heid, waarmede ze werden verricht.
De wedstrijd in Italië bestaat uit
een betrouwbaarheidsrit van 2000 km.
alsmede een snelheidsproef op een
circuit bij .San Remo.
Er worden vermoedelijk drie teams
door de KNMV uitgezonden. Een
ploeg van vgf man, die als trophee-
team uitsluitend op lichte motoren
zal uitkomen en twee ploegen van
drie rgders. Nu de FICM heeft be
sloten, dat ook landen, die geen ei
gen motorindustrie hebben voor de
trophee mogen uitkomen, kan Neder
land voor het eerst met een derge
lijk team inschreven. De deelnemers
in deze ploegen krggen de beschik
king over drie Eysinks-machines -
twee van 125 c.c. en één van 98 c.c.
- alsmede twee DMF-motoren van
125 c.c. De beide andere teams, die
aan de strijd om de „Zilveren vaas"
deelnemen en daarom Vaas-teams
heten, worden uitgerust met drie BS A
twee-cylinder 500 c.c.-machines en
drie Jawa-mo toren 210 c.c.
Ook aan de uitrusting zal alle zorg
worden besteed. De Nederlandse rrj-
15. Jimmy begon al spoedig de
fiets als zijn rechtmatig eigendom te
beschouwen, maar hij kon het toch
niet over zijn hart krggen er op te
stappen.
Dat vond-ie toch wel een beetje al
te gevaarlijk. Maar juist toen hg zgn
ergste angst stond te overwinnen,
kwam er een heel stel wielrenners
aan. Zg reden bijkans nog hardre dan
de pech.egel van daa. e.en roe,
pende dat Jimmy uit de weg moet
gaan, stormden zg op hem af.
Overheid en A.N.W.B. trachten steeds
groeiende stroom in goede banen te leiden
Terwijl de regen met bakken uit een donker-grauwe lucht viel, een donder
bui de landelgke rust verstoorde en de temperatuur veeleer gedachten aan
een warme winter dan aan zomerkoelte opwekte, waren Nederlandse
journalisten gasten van de ANWB in een perskamp op het buitencentrum
„Anna's Hoeve", een hoeve met de bijbehorende kampvveide op een roman
tisch plekje aan de Vecht, dicht bjj het kleine stadje Ommen, dat in
Augustus zal mogen bogen op zevenhonderd jaar stadsrechten.
De kampleiding vroeg de aandacht
voor de kunst van het kamperen.
Noodzakelijke regelingen daarvoor,
alsook voor de kunst van het pie
pers jassen, afwassen, koken op pri
mussen, verzorgen van tenten en het
opeten van voortreffelijke maaltij
den, die door de vrouwelijke en man
nelijke mentors van de A.N.W.B.
met vaart en gemak werden toebe
reid en opgedist. Ondanks regen en
wind, modder en donder, kilte en
harde strozakken spotvogels spra
ken over „watertourisme" was en
bleef de stemming onder de aldus
beproefde penvoerders en hun gast
heren voortreffelijk. Het perskamp
slaagde uitstekend
Overheid gaat ordenen
Tgdens het kamp werden lezingen
over kampeervraagstukken gehou
den. Een referendaris van het mi
nisterie van binnenlandse zaken
sprak over -de taak van de overheid
op kampeergebied. Over niet al te
lange tijd zal een wetsontwerp ter
reggjing van het kamperen in ons
land het departement van binnen
landse zaken verlaten. Dit ontwerp
beoogt eenheid in de veelsoortige ge
meentelijke verordeningen te bren
gen, althans als basis voor meer uni
forme regelingen te dienen. Het is
op het ogenblik zo, dat .n de ene ge
meente niet mag, in een andere wél
mag. En wat wél mag is over het
algemeen niet veel. Er bestaat in 'n
Nederlandse gemeente b.v. een ver
ordening, die kamperen aan iedereen
verbiedt, behalve aan militairen in
dienstverband methun vrouwe
lijke begeleiders. Deze en dergelijke
verordeningen zouden fraaie bij dra
gen kunnen vormen voor de humor-
hoek van een populair tijdschrift.
Na de stroom kampeerders jaar
lijks groeit men schat hun aantal
op het ogenblik op een half millioen
en men verwacht binnen enkele ja
ren verdubbeling van dit getal is
een algemene regeling dringend ge
wenst. Het komende wetsontwerp
wordt gemaakt in overleg met de
A.N.W.B. en met de kampeerraad,
waarin tonristische organisaties,
jeugdbewegingen en enige departe
menten vertegenwoordigd zijn.
Men heeft het oogmerk de grote
ders zullen oranje helmen dragen,
van speciale waterdichte overalls
worden voorzien, waarop het KNMV-
embleem is aangebracht en als her
kenningsteken een rood-wit-blauwe
band om de arm hebben,
de U 21, waarmee troepen onder wa-
ter vervoerd konden worden.
trek in de vacanties in goede banen
te leiden door kamplustigen tot goe
de kampeerders te vormen. Een goe
de sfeer en gezonde toestanden in
kamptehuizen, kampeercentra en
kampeerplaatsen worden een natio
nale aangelegenheid, nu deze vorm
van vacantie een steeds groeiende
populariteit geniet.
De komende wet za! dan ook
eisen stellen, waaraan inrichtingen
en terreinen zullen moeten voldoen,
en zal daarnaast hoewel men zo
weinig mogelijk „massregeln" wil
van kampeerders een kampkaart of
een kampeerpaspoort moeten eisen.
Deze papieren zullen uitsluitend aan
hen, die van goed maatschappelijk
en zedelijk gedrag zijn en zich ook
het kamperen goed gedragen,
worden verstrekt.
Vrije tijd sinds 1890
verviervoudigd
Over omvang en aspecten van het
kamperen werd ook gesproken. De
vrije tijd van de werkende mens is
sinds 1890 verviervoudigd. Van 8760
uren van het jaar waren toen 5000-
aan werk, 3000 aan slaap ec 760
i ontspanning gewijd. Thans
werkt de mens per jarr 2500 uur.
slaapt nog steeds 3000 uur en heeft
3260 uur voor zijn ontspanning ter
beschikking. De vacantie die eer
tijds een privilege was, is thans het
recht van velen. Doch dit recht
werpt het vraagstuk van de vrije
tijdsbesteding op en to is de weinig
kostbare kampeersport door. hon
derdduizenden als vacantie-mogelijk-
heid gretig aangegrepen. Nu het bo
vendien uit is 'met de voor-oorlogse
goedkope reisjes naar het buiten
land en weinig kostbare Nederlandse
vacantleverblijven, wordt kamperen
extra gestimuleerd.
In kringen van het hotel- en lo-
giesbedrgf ziet men de uitbreiding
van het kamperen niet als een be
dreiging. Doorgaans behoren de kam
peerders tot een volkomen nieuwe
groep vacantie-gerechtigden, die om
financiële redenen toch niet tot de
cliëntelen van de hotels kunnen be
horen. Hun reizen en trekken is van
wege het pleisteren eer een voordeel,
dan een nadeel voor de Horeca-be-
drijven.
Bovendien is hier en daar In deze
bedrijfsgroep een Invloed ten goede
van de kampeersport merkbaar, spe
ciaal in de vacantiehotels en pen
sions. Men streeft hier en daar naar
grotere eenvoud en frisheid en men
gaat zich afkeren van het somtijds
ietwat pompeuze of saaie, dat een
navolging van de luxe-bedrijven
moest voorstellen.
ANWB vergroot mogelijkheden
bestaande instellingen der kampeer
verenigingen overnam, heeft een sy
steem ontwikkeld, dat kamperen mo
gelijk maakt op daarvoor vastgestel
de terreinen. Aan iedere te goeder
naam en faam bekend staande Ne
derlander wordt desgewenst een
kampeerkaart uitgereikt Deze kaart
wordt bij aankomst in een centrum
of kampeerplaats aan de eigenaar
of beheerder daarvan overgelegd. Zo
lang de kampeerder zich goed ge
draagt, geen brand sticht en geen
plaatselijk geldende regelen over
treedt, blijft hg in het bezit van deze
kaart van de kampeercentrale. Na
ernstige misdragingen ':an een kamp-
kaart worden ingetrokken doch van
de 150.000 kampkaarten, die dit
jaar werden uitgereikt. verwacht
men er niet veel terug. Het bezit
van de kaart heeft een uitstekend
effect op de houders. Deze kaart zal
in de kampeerwet waarschijnlijk ver
plicht worden gesteld.
Het „kampeerpaspoort" ontsluit
voor touristen-kampeerders met bre-
fVerv-ï- t. kolom 6)
ZATERDAG 24 JULI 1.948
Hilversum I 301 m. 7.00 en 8.00
Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram muziek;
7.45 Morgengebed; 9.05 Werken van
Engelse componisten; 10.00 Voor de
kleuters; 10.15 Muziek houdt fit! 11.00
De Zonnebloem; 12.45 Grammuziek;
12.03 Zangrecital; 12.33 en 13.30 Or
kest Klaas van Beeck; 1300 Ned. Str.
krachten; 13.50 Film en toneel; 14.10
„Orpheus en Euridice", opera van C.
W.Gluck; 15.20 Jonge kuns en aars
stellen zich voor; 15.45 Gevarieerde
gr.platen; 16.30 De schoonheid van t
Gregoriaans; 17.00 De Wigwam; 18.15
Journalistiek weekoverzicht; 18.30
Ned. Strijdkrachten; 1900 Nieuws
19.25 Walter Gieseking, piano; 20.00
Nieuws; 20.20 Lichtbaken; 20.50 Om.
roepkamerorkest; 21.25 Vacantie.ca-
baret; 22.00 Weekend-serenade; 22.45
Avondgebed; 23.00 Nieuws.
Hilversum II 415 m. - 7.00 en 803
Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.platen; 9.35
Koorzang; 10.00 Morgenwijding; 10.20
Radio-feuilleton; 10.35 Gram.muziek;
11.00 De winkel van Sinkel; 12.00
Harmoniemuziek; 1233 Bekende zan
gers; 13.00 Nieuws; 13.20 Van zomer,
zee en strand; 14.00 Het Nederlandse
lied; 14.15 Gevarieerd programma;
15.00 NW_uitzending; 15.15 Radio-
Philharmonisch orkest; 16.15 USA
cabaret; 16.45 Sportpraatje; 17.00
Nieuws van de platenmarkt; 17.30 Om
en nabg de twintig; 18.00 Nieuws;
18.15 Metropole-orkest; 1900 Artistie
ke staalkaart; 19.30 VPRO.cursus;
20.00 Nieuws; 20.15 Van zon en zomer;
21.15 Socialistisch commentaar; 21.30
Vindobona-schrammel'n; 22.00 Breng
eens een zonnetje; 22.20 Omroeporkest
23.00 Nieuws.
FEUILLETON
Spannend verhaal van
EDGAR WALL ACE -
34).
„Geluncht in het Londen Hotel en de namiddag ge
dommeld. Weer vreselijk warm. Had een bezoek willen
brengen bij een verre neef een zekere Tarling
die bij de politie in Shanghai is, maar een echte werk
ezel. Bracht de avond door in Chu Hans danslokaal. Op
goede voet gekomen met een aardig Chinees meisje, dat
gebroken Engels spreekt. Zal haar morgen zien bij Ling
Foo. „Zij wordt de Kleine Narcis genoemd. Ik noemde
haar Mijn Kleine Daffodil".
„Kleine Daffodil!" herhaalde hij, keek toen naar de
zolder en drukte zijn dikke lippen op elkander. „Kleine
Daffodil" zei hg weer en een glimlach vertoonde zich
op zijn gelaat. Hij was nog steeds aan het lezen toen
een bel in de hall ging. Hij sprong op en luistede; de
bel ging weer. Hij knipte het licht uit, schoof het dikke
gordgn dat voor het raam hing terzijde en keek uit in
de mist. Bij het licht van de straatlantaarn kon hij juist
twee of drie mannen onderscheiden, die voor de poort
stonden. Hij liet het gordijn weer vallen, draaide het
licht weer aan, nam de boeken in zijn armen en ver
dween er mee in de gang. De achterkamer was zijn
slaapkamer en daarheen begaf hij zich volle vijf minu
ten geen notitie nemend van het herhaalde gerinkel van
de bel.
Na verloop van die tijd kwam hij weer te voorschijn,
maar nu droeg hij zijn pyama, waarover hij een zware
chamberclaock had aangetrokken. Hij ontsloot de deur
en slofte op zijn pantoffels over het stenen pad naar de
poort.
„Wie is daar?" vroeg hij.
„Tarling, u kent mij wel" zei een stem.
„Mr .Tarling?" zei Milburgh verwonderd. „Dit is wer
kelijk een onverwacht genoegen. Kom binnen, kom bin
nen, heren."
„Open de poort", zei Tarling kortaf.
„Wacht even dat ik de sleutel ga halen", zei Milburgh
„Ik verwachtte op dit uur van de nacht geen bezoekers.
Hij ging het huis binnen, keek op zgn gemak zijn
kamer rond en kwam toen weer te voorschijn, de sleutel
uit de zak van zijn chamberclaock halende. Die was
daar al die tijd geweest om de waarheid te zeggen,
maar mr. Milburgh was een voorzichtig man en gaf zich
niet te veel bloot.
Tarling was vergezeld door inspecteur Whiteside en
nog een man, zoals Milburgh terecht veronderrtelde een
detective. Alleen Tarling en de Inspecteur voldeden aan
de uitnodiging om binnen te komen, de derde man
bleef aan de poort op post staan.
Milburgh ging hen voor naar zijn gezellige zitkamer.
„Ik heb al een paar uur in bed gelegen en het spijt
mij, dat ik u zo lang heb laten wachten".
„Uw electrische kachel is nog warm", zei Tarling
kalm en bukte zich om aan het kacheltje te voelen.
Mr. Milburgh lachte.
■>e zaak zit zo, dat ik zo slaperig werd dat ik enige
uren geleden naar bed ging en vergat om de radiator
af te sluiten en eerst toen ik op uw bellen beneden
kwam, ontdekte ik, dat hij nog aan was".
Tarling bukte en nam een eindje sigaar uit de haard.
Het was nog aan.
„U hebt zeker in uw slaap gerookt, mr. Milburgh", zei
hij droogjes.
„Neen, Neen,", zei Mr. Milburgh luchtig: „Ik rookte
toen ik naar beneden kwam om u binnen te laten. I-
stinctma'tig steek ik iedere morgen, zodra ik wakker
wordt een sigaar in mijn mond. Het is een onaangename
gewoonte en werkelijk een van mijn weinige ondeug
den" stemde hij toe. „Ik wierp hem weg toen ik de
kachel uitdraaide".
Tarling glimlachte.
„Wilt u niet gaan zitten? vroeg Milburgh en nam zelf
plaats op de minst gemakkelijke stoel. „Ziet u", met een
zalvende glimlach wuifde hg met zijn hand naar de
tafel, „het werk is onzettend zwaar nu die arme mr.
Lyne dood is. Ik ben gedwongen om het mee naar huis
te nemen en ik kan u verzekeren ,mr. Tarling, dat er
nachten zijn, waarin ik werk tot het aanbreken van
de dag, om alles klaar te maken voor het onderzoek".
„Neemt u wel eens lichaamsbeweging" vroeg Tarling
onnozel. „Kleine avondwandelingetjes in de mist voor
uw gezondheid?"
Milburgh fronste zijn gelaat van verbazing.
„Lichaamsbeweging, Mr. Tarling?" zei hij verbouwe
reerd „Ik begrijp u niet. Natuurlijk ga ik op een avond
als deze niet wandelen. Welk een buitengewone mist
voor deze tijd van bet jaar"
„Kent U Paddington soms?"
„Neen", zei mr Milburgh, „alleen weet ik, dat er een
station is waarvan ik somtijds gebruik maak. Maar mis.
schien wilt u mij het doel van uw bezoek meedelen?"
„Het doel is", zei Tarling kortaf „dat ik vanavond
aangevallen ben door een man van uw postuur en lengte
die tweemaal van dichtbij op mij schoot. Ik heb een
bevelschrift" mr Milburghs ogen trokken samen
„ik heb een bevelschrift om hier huiszoeking te doen"
(Wordt vervolgd)