JIMMY BROWN ALS WIELRENNER
Vrachtvervoer door het luchtruim
neemt enorme omvang aan
[TH
EEN WERELD -
Competitie-indeling afd. Noord-Holland
gedeeltelijk gewijzigd
Abonneert U op
dit blad
HET GEHEIM VAN DE
GEI E NARCISSEN
„Vliegende vrachtwagens'' nu ook
als vliegende druivenkassen'
Het begon In 192# tussen Londen en Amsterdam met 'n onooglijk pakje
kranten van een paar kilogram in een oud DH.9 vliegtuig: dat was bet
vrachtvervoer door de lucht in haar meest primitieve vorm. Het kon in
die tijd ook gebeuren, dat hoedendozen, die de K.L.M. naar Hamburg
moest vervoeren, voor het bescheiden deurtje van de oude Fokker te groot
bleken te zjjn. De enige oplossing van dit „transportprobleem" vonden
deskundigen in het met. leren riemen bycenpakken van de hoedendozen
en het bevestigen aan het landingsgestel van het vliegtuig.
Nu, slechts een goede kwarteeuw
later, grommen lange rijen electrische
expeditiewage<ntjes over het beton
van Schiphol, hun lading, 7500 kg in
totaal, verdwijnt in de ruime romp
van een DC_4 vrachtvliegtuig en nog
geen 24 uur later zijn de goederen
in New York of overgeladen in een
ander toestel, dat de reis over het
vasteland van' de Nieuwe Wereld
voortzet.
Van stad naar stad, van land naar
land en van werelddeel naar wereld,
deel vliegen dagelijks duizenden toe.
stellen, beladen met vracht. Het ge
beurt op een schaal en met een snel
heid, die nog niet zo heel lang ge
leden voor onmogelijk werd gehou
den. Als men bedenkt, dat het lucht.
vrachtvervoer zich nog in het stadium
van onwikkeling bevindt, dan is het
duidelijk, dat deze wijze van goede
rentransport een grote toekomst te
gemoet gaat.
Van de (iets in de Fokker
's Werelds oudste luchtvaartmaat
schappij. de KLM., besteedde al on.
middellijk van haar oprichting af veel
aandacht aan het vrachtvervoer en
het is opvallend: direct in het begin
reeds maakten twee belangrijke Ne
derlandse exportartikelen, n.1. bloe
men en fruit, deel uit van de lading.
Het vlieguig bleek n.1. bijzonder ge
schikt voor he> vervoer van deze be
derfelijke goederen, die in een op
merkelijk goede toestand op hun
plaats van bestemming arriveerden.
In 1923 gebeurde het meer dan eens
dat de gezagvoerder zijn Fokkertje
nog even liet wachten tot de hijgende
pakknechten uit het bloemencentrum
Aalsmeer met hun vrachtje kwamen
aangefietst. Nog geen 10 jaar later,
fn 1931, reden de auto's van de ..Bloe
men_express" reeds af en aan en
Vervoerde de K.L.M. liefst 450,000 kg
bloemen.
Nu, in 1948, vliegen dagelijks hon
iferden platte dozen met hun kleur,
rijke Vurige inhoud niet alleen naar
vele Europese hoofdsteden, maar ook
Ituar landen als Egypte en Amerika
waar zij in de etalages prijken, als
of 7.p enkele -uren tevoren waren ge
p'ukt.
Snelheid niet het eeniqe
voordeel
Was het vroeger zo, dat de K.L.M
haar goederen alleen vervoerde met
passagiersvliegtuigen, .die gebonden
lijn aan bepaalde vertrekuren, tegen
woordig, nu zij ook over speciaal
voor vrachtvervoer ingerichte toestel,
len beschikt, is dit anders geworden
Voor een bekorting van de reisduur
der goederen zorgt ook de vrachtspe
cialist, die zich sinds enkele maan
den als lid van de bemanning aan
boord bevindt; hij maakt tijdens de
reis de vrachtpapieren vast in orde,
waardoor som3 een tijdwinst van 24
uur bij de aflevering op de luchtha
ven van bestemming wordt verkre
gen. Deze vrachtspecialist bevindt
zich aan boord van de „vliegende
vrachtwagens", die 3x per week een
retourdienst tussen Amsterdam en
New York onderhouden. Snelheid is
echter niet het enige voordeel dat het
vliegtuig biedt. Er wordt slechts een
liohte verpakking vereist, waardoor
niet alleen het gewicht, maar ook de
kosten belangrijk lager worden en
de kans op beschadiging is gering,
omdat de goederen met netten wor
den gesjord en niet in de ruimen be
hoeven te worden overgeladen. Voorts
is ook de kans op diefstal uiterst
klein en zijn bij luchvervoer de ver
zekeringskosten aanmerkelijk gunsti
ger, dan wanneer de vracht op andere
wijze getransporteerd zou worden.
Acht ton druiven
.Daarom is het geen wonder, dat
ook het snelbedervende en kwetsbare
fruit meer en meer door de lucht
wordt vervoerd. Sedert jaren vinden
aardbeien hun weg op deze manier
naar de afnemers in andere landen:
in het voorjaar van 1948 waren het
er 75 ton.
Van begin Augustus af geschiedt
ook een belangrijk deel van de ex
port van Westlandse druiven per
vliegtuig. Kortgeleden vertrok een
der DC-4 vrachtmachines naar Enge
land, met 8 ton druiven aan boord;
dit was het begin van een grote céeks
van dergelijke druiventransporten
door de lucht.
En. ook bij het vervoer van deze
vruchten, de mooiste producten van
de Westlandse kwekers, is het snelle
vervoer er 'n waarborg voor, dat het
artikel aankomt in dezelfde staat,
v/aarin het bij de aanvoer op de vei
ling verkeerde.
In 1948: 10 millioen kg.?
Steeds groter en sneller worden de
vlieg'uigen. steeds kleiner worden de
afstanden tussen de handeldrijven
de landen. Hoe het na de oorlog ge
groeid is. blijkt uit de volgende cij
fers: in 1946 vervoerde de K.L.M. plm
2.500.000 kg vracht: in 1947 was dit
aantal plm. 5.000.000 kg en het is niet
uitgesloten, dat de vrachtcijfers over
1948 straks weer een verdubbeling te
zier. zullen geven.
Wel 'n bewijs van de enorme vlucht
-''e het vrachtvervoer door de luchf
Ao i?;,*cre jaren heeft genomen.
65. Babbel had juist nog
éénmaal de tijd het woord stoppen uit
te spreken maar toen zat Jimmy ook
boven op hem! Hij reed eigenlijk
dwars door meneer Babbel heen eii
zette toen onvervaard zijn tocht voort,
de voorzitter van de jury achterla
tend als een verfomfaaid vod. Hij
werd weer op de benen gezet door
Janus Joppe en een paar anderen en
men klopte hem he{ stof vi.n de *-le-
ren. Zijn bolhoed geleek een panne-
koek, zijn brilletje hing op half ®'f.
Ameland brokkelt af
ZAL PIET KROON STRAKS EVEN VEEL
BETEKENEN ALS DAAN POOL?
Ons gewest heeft recht
op eigen gezelschap I
We hebben bij het afscheid van
Daan Pool er van getuigd: West
Friesland zal Daans gezelschap mis
sen. En we dachten daarbij speciaal
aan iets, dat het gezelschap „Num
mer een" zou opvolgen in het bren
gen van de Westfriese humor. We
betreurden dat, want ons gewest lieeft
een gezelschap nodig, dat dit brengt.
In de eerste plaats, omdat de gezel
schappen uit de stad het platteland
niet volkomen doorgronden en in de
tweede plaats omdat deze kleinkunst
het Westfriese karakter zo kostelijk
kan doen voortleven.
Er zijn pogingen aangewend om
tot de oprichting van een nieuw ge
zelschap te komen Men heeft me'
moeilijkheden geworsteld, er kwa
men mislukkingen, maar nu heeft het
er toch alle schijn van. dat er op
nieuw een gezelschap is geformeerd,
dat aan ons een programma zal gaan
brengen, waarin het Westfriese ge
deelte een belangrijke plaats word'
ingeruimd. We hebben ons licht eens
opgestoken bij de hr. Kroon in Alk
maar, die reeds tal van jaren West
friese voordrachten heeft gebracht en
we hebben van hem enige bijzonder
heden vernomen over deze zaak, die
ons na aan het hart ligt.
"SN NIEUW GE
We hebben reeds uit de kranten
kunnen lezen, dat er een gezelschap
in verschillende plaatsen een voorstel
ling gaf. Dat was het gezelschap,
waarvan de heer Kro de ziel is.
Het Noord Hollands cabaretgezel
schap. Doel. zoals de heer Kroon ons
vertelde: het brengen van goede klein
kunst, met een overwegend Westfries
karakter. Voordrachten, conferences
waarin het streekeigene tot uiting
komt.
We begroeten dit gezelschap met
vreugde. We hebben zelf nog niet
het genoegen gehad k~ T,: ,0
zodat we ons over de kwaliteiten v. h
gebodene niet kunnen uitlaten. Maar
het streven heeft onze volle sympahie.
WESTFRIESE HUMOR
Vooral toen we de heer Kroon
enthousiast hoorden uiteenzetten war
zijn bedoeling was. Het brengen van
humor, in de beste betekenis van
het woord. Niet alleen om de men
sen eens een keer te laten brullen,
maar om tal van oude geschiedenis-
- verloren te laten gaan. Om
Z3 te doen vóórtleven!
We hoorden één van die geschie
denissen en we hebben het genoegen
ze voor U na te vertellen. In het
dorpje Winkel woonde jaren geleden
een man. genaamd Jaap Korf. Hij
mocht graag iemand er tussen nemen
en fantaseerde er lustig op los. Af
en toe vertelde hij de wonderlijkste
verhalen en natuurlijk waren er altijd
wel mensen, die er in vlogen.
Een5; veri-elde Jaao tegen een jon
gen, dat er aan de Langereis een
schuit met turf gezonken was en da'
ieder die wilde, turf kon hüen. De
«ongen vertelde het verder en na ver_
van een half uur togen tal van
Winkelers haar de Langereis om te
oroberen een mand turf te verschal
ken. Jaap zelf stond op de bouw aan
de weg. Hij was zijn eigen vertelsel
reeds lang vergeten, zag al die men
sen rijden en vroeg ten laatste waar
ze heen gingen. ..Om turf naar de
Langereis", was het antwoord.
En warempel: Jaap „heeft zélf een
mand gezocht en is naar de Lange
reis gestapt! Zou het geen zonde zijn
als deze humor verloren ging? Z'e
verdient onder de mensen te worden
gebracht.
DAT IS HET DOEL
Dat is mede het doel van het
Noord Hollands cabaretgezelschap.
Natuurlijk worde niet de gehele
avond met dit soort dingen gevuld
Een aantal medewerkers, N. Akker
man. M. Vroom, G. van der Woude
en Truus Schot zullen de heer Kroon
bijstaan, terwijl voor uitgebreidere
avonden Henk Borst en monsieur
Victoire. welbekend, zullen medewer
ken.
We zouden er natuurlijk meer van
kunnen zeggen, maar dan begeven
we ons in het commerciële gedeelte
en dat is niet de bedoeling. We heb
ben slechts willen stimuleren het be
staan van een cabaret, dat ons be
grijpt, dat met ons meeleeft en het
verheugd ons. dat er weer kans op is.
Piet Kroon en zijn gezelschap zul-
Rietvlechters uit Werkendam
vechten tegen de eeuwige
vijandhet water
Ameland, dat thans nog een opper
vlakte heeft van 25 bij 4 kilometer, ver
liest langzamerhand gedeelten van
zijn grondgebied. De duinrand brok
kelt af en het strand wordt smaller.
Ameland heeft weer te strijden tegen
zijn eeuwenoude vijand: de zee, waar
aan het in de loop der historie al een
vierde deel van zijn oppervlakte heeft
moeten offeren. De dorpen Sier en
Oerd zijn er al aan ten prooi gevallen.
Een Duitse bunker, die eerst nog
een behoorlijk eind van het strand
lag, jigt nu beschadigd aan de voet
van de duinen. De duinbeplanting
stort omlaag, de waddenklei spoelt
droog. Tegen dit opdringen van de zee
worden maatregelen genomen. Een
deel van de mensen, die Walcheren
op het water hebben heroverd is thans
op Ameland aan het werk. Vooral de
rietvlechters uit Werkendam ,die ook
de zinkstukken voor de Zuiderzee
werken vervaa riigen, hebben hier
een groot aandeel in. Bij "aag water
vervaardigden zij de zinkstukken,
waarvan de oppervlakte varieert van
1200 tot 1600 vierkante meter. In het
geheel worden er acht van deze zink.
stukken met een totale oppervlakte
van ongeveer 10.000 vierkante meter
vervaardigd. worden verzwaard
met teen, welke via Harlingen wordt
aangevoerd. Er wordt een aantal hoof
den aangelegd die de stroom moeten
tfftken.
schrijvende lezers
één federale regering
MEN SCHRIJFT ONS:
We merken het zo niet maar toch
gaat men ih versc'nilende landen voort
■atoombommen te maken en mogelijk
zullen binnenkort die tanden beschik,
king hebben over een groot aantal
van die bommen. Ieder land heeft dan
de mogelijkheid om dergelijke atoom
bommen in de andere landen neer te
werpen om alle steden en andere be
langrijke objecten, met atoombommen
te vernietigen, zoals dat meerdere ma.
len door atoomgeleerden als mogelijk
is aangenomen. Een machtig land, dat
op déze manier door een algehele ver
nietiging wordt bedreigd zal genoopt
worden, om stuk voor stuk alle ande
re landen te vernietigen om misschien
niet-zelf volledig vernield te worden
En pas als maar één land in de ge
hele wereld zal zijn overgebleven, kun
nen de bewoners van dit land enige
zekerheid hebben, dat zij niet plotse
ling spoorloos zullen verdwijnen jn
een vlam van atomisch vuur van 20
millioen graden. Maar dan heeft men
ook de enige veilige toestand bereikt
omdat dat land dan nog alleen over
is en de regering dus eigenlijk auto
matisch de Wereldregering is gewor
den. Nu is de vraag „Moet dit doel
bereikt worden, door het vermoorden
van een belangrijk gedeelte van de
bevolking der aarde? Kan niet beter
een menselijker weg worden gevon
den?"
Is het bovendien wei waarschijnlijk
Reserveklassen zien er
nu anders uit
In verband met de moeilijkheden
die waren gerezen, betreffende de in
deling van onze reserve le klassers.
heeft het bestuur van de afd. Noord-
Holland deze indelingen noodgedwon
gen moeten herzien.
Om uit de impasse te komen, zijn
thans alle i-es. le klassers, vorig
jaar waren gedegradeerd, met alle
•echten van dien weer gepromoveerd
De indelingen zien er na dit besluit
nu als volgt uit. Wij wijzen er op. dat
we de indeling van Res. 1 C reeds
gaven.
len proberen Westfriesland te verove
ren. Het zal hem niet gemakkelijk
vallen. We géven ons immers niet *o
vlug? We zijn nog al stug en Daan
leeft nog in onze herinnering. Maar
juist omdat dit werk van Daan Pool
moet worden voorgezet, zijn wij van
oordeel, dat het streven van dit
groepje mensen onder leiding van
Piet Kroon verdient, dat we er onze
belangstelling aan schenken.
Res. 1 C:
DTS 2. S acces 2. MFC 2. C
Schagen 2. HRC 4. Alcmaria 4. Alkm.
Boys 3 en Watervogels 2.
Res. 2 C:
Assendelft 4. HSV 2. Meervogels A 2.
De Rijp 2. USVU 2. Vitesse 2. WSV 3.
SVA 2.
Res 2 D:
Alw. Forward 2, Berdos 2. Bergen 2.
Hollandia 3. RKAFC 2. St, Victor 2.
Uitgeest 3 en Alcmaria 5.
Res 2 F:
BKC 2. Foresteri 2. HRC 5. RKAFC 3.
Texel 2. Wieringerwaard 2. Oudesluis
2. ZAP 2.
Deze indelingen zijn thans definitief
en zullen niet meer worden gewijzigd,
terwijl alle reeds gespeelde wedstrij
den t^gen elftallen, die nu naar een
andere afdeling zijn verhuisd, zijn ver
vallen!
Alleen de reeds gespeelde wedstrij
den tussen elftallen, die beiden naar
een andere, doch. dezelfde afdeling
zijn overgeplaatst, blijven van kracht:
o.a. Alcmaria 4Alkm. Boys 3.
dat vrede en veiligheid, die gekocht
zijn ten koste van zoveel lijden en
dood, bestendig geluk en welvaart
zullen kunnen brengen?
Neen, er moet een betere, een men
selijker weg gevonden worden. Er be
staat een dergelijke weg en dat is de
weg van samenwerking en goede wil
en als u wilt de weg van de Christe
lijke geest. Terwijl ik dit neerschrijf
is het net. alsof ik mensen medelij
dend zie glimlachen en tegen elkaar
hoor zeggen: „Wat een onnozele opti
mist, hoe kan hij denken, dat de slu
we en harde diplomaten van de we
reldpolitiek zoiets zullen kunnen er
kennen?"
Een volgende keer zal ik deze glim
lachende mensen een antwoord- geven.
W. F.
ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1948
Hilversum I ..01 m. 7.00 en 8.00
Nieuws; 7.30 en 8.15 Gx-am. muziek;
7.45 Morgengebed; 9.05 Morgen-con
cert; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Mu
ziek houdt fit; 11.00 De Zonnebloem;
12.03 Muzikale mélange; 12.33 en 13.30
Metropole-orkest; 13.00 Ned. Gtrijdkr;
13 50 Film en toneel; 14.20 Engelse
les; 14.40 Musette palet; 15.15 Zangre
cital; 15.45 Vaudeville .strijkork.; 16.30
De schoonheid van het Gregoriaans:
17.00 De Wigwam; 18.00 Pianoduo;
18.30 Ned Strijdkr.; 19.00 en 20.00
Nieuws; 19.30 Gram. platen; 20.20
Lichtbaken; 21.00 Negen heit de klok;
22.00 Weekend-serenade; 22.30 Gram.
muziek; 22.45 Avondgebed; 23.00 Nws.
Hilversum II 415 m. 7.00 en 3.00
Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. muziek;
9.35 Koorza ig; 10.00 Morgenwijding:
10.35 Recital; 11.00 De Ducda* 11.30
PS_cabaret; 12.00 Vincentino; 12.33
Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.20 Geva
rieerd progf.; 14.00 AJC_ui zending:
14.20 Kon. militaire kapel; 14.50
„Flakkee is een eiland..", hoorspel;
15.15 Omroepkamerorkest; 16.15 Zang
plaatjes; 16.45 Sportp: ■.atje- 17.00
Nieuws van de platenmarkt; 17.30 Om
en nabij de twintig: 18.00 Nieuws;
18.15 Filmselecties; 19.00 Artistieke
st .alkaart; 19.30 VPRO-cursussen;
20.00 Nieuws; 20.15 Omroeporkest;
21.00 Socialistisch commentaar; 21.15
Ensemble „De bonte Bal"; 22.00 Vin-
dobona_schrammel'n; 22.30 The Ram_
blers; 23.00 Nieuws.
veiling
I
arkten
W ARMENHUIZEN 23 SEPTEMBER
38.500 kg. Aardappelen; Schotse
muizen 5.50; Eigenheimers 5.306.20;
Bevelanders 5.305.70; Koopmans BI.
6.50—6.60; 1.100 kg Gele kool 6; 92.500
kg. Witte kool 4—5; 700 kg. Groene
kool 7—11.60; 5.800 kg. Slabonen 25—
38; 12.100 kg. Bieten I 6; n 4 50; m I.
FEUILLETON
Spannend verhaal van
iDGAR WAtLACE -
Hij voelde in zijn blouse en haalde er een rol papier
uit, bedekt met machineschrift.
Tarling nam de documenten aan en zag. dat deze
verscheidene bladzijden besloegen. Toen keek hij naar
Ling Chu.
„Vertel me eerst eens, Ling Chu," zei hij, „wat is er
gebeurd? Je kunt wel gaan zitten."
Ling Chu maakte een stijve buiging, trok een stoel
van de muur en ging op eerbiedige afstand van de
tafel zitten en Tarling, die zag hoe snel hij zijn sigaret
opgerookt had, schoof hem de sigarettenkoker toe.
„U moet weten, meester, dat i'c tegen uw wil en bui
ten uw voorkennis, de man met het grote gezicht mee
nam en hem ondervroeg. Deze dingen worden in dit
land niet gedaan, maar het leek mij toch het beste, dat
de waarheid aan het licht kwam. Daarom maakte ik mij
gereed om hem het foltermiddel t® geven, toen hij mij
vertelde, dat het mooie, kleine meisje in gevaar was.
Ik verliet hem dus, niet denkende, dat uwe excellentie
voor de morgen zoudt terugkomen, en ik ging naar het
grote huis, waar het mooie, kleine meisje verpleegd
werd en toen ik op de hoek van de straat was, zag ik
haar in een snelle wagen stappen.
Hij reed weg lang voor ik er bij was, en ik moest
hard lopen, heel hard. Maar ik bleef er achteraan en
toen hij even later moest stoppen, klauterde ik er achter
op en ging er languit bovenop liggen. Ik geloof, dat er
mensen waren, die mij dit zagen doen en tegen de chauf
feur riepen, maar hij hoorde niets. Zo bleef ik lange
tijd liggen en de auto reed de stad uit en keerde een
poosje later terug, maar voor hij terugkeerde, stopte
dé auto en ik zag, hoe de map op boze toon tegen de
mooie, kleine vrouw praatte. Ik dacht, dat hij haar
kwaad zou doen en was gei-eed om boven op hem te
springen, maar de dame ging in het rijk van de slaap
en hij beurde haar weer in de auto.
„Toen keerde hij terug naar de stad en weer stopte
hij om een winkel binnen te gaan. Ik denk, dat hij wilde
telefoneren, want er hing een van deze blauwe bord
jes, die je buiten aan een winkel ziet, waar de telefoon
door het publiek gebruikt kan worden. Terwijl hij bin
nen was, klom ik naar beneden en beurde de mooie,
kleine vrouw uit de auto, nam de riemen van haar
handen en bracht haar in een gang. Toen nam ik haar
plaats in. Wij reden lange tijd door, tot hij stopte bij
een hoge muur en toen, meester, was er een gevecht,"
zei Ling Chu eenvoudig.
„Het duurde lang eer ik hem de baas was en toen
moest ik hem dragen. Wij ontmoetten een politie-agent,
die ons in een andere auto naar het ziekenhuis bracht,
waar mijn wonden verbonden werden. Toen kwamen
ze bij mij en vertelden mij, dat de man stervende was
en iemand wenste te zien, omdat hij iets op zijn hart
had, dat hij wilde openbaren.
„Hij sprak dus, meester, en de man schreef een uur
lang, en toen ging hij naar zijn voorvaderen, de kleine
man met het bleke gezicht."
Hij eindigde plotseling, zoals hij altijd deed. Tar
ling nam de papieren op en opende ze, keek bladzij na
bladzij door, terwijl Whiteside geduldig zat te wachten,
zonder hem te storen.
Toen Tarling de documenten gelezen had, keek hij
naar de overzijde der tafel.
„Thornton Lyne werd vermoord door Sam Stay," zei
hij en Whiteside keek hem met grote ogen aan.
„Maar begon hij.
,,Ik vermoedde het al enige tijd, maar er ontbraken
een of twee schakels aan het bewijs en ik kon die niet
aanvullen. Laat mij je de bekentenis van Sam Stay
voorlezen
LAATSTE HOOFDSTUK.
De bekentenis van Sam Stay.
„Mij® naam is Sam Stay. Ik werd geboren te Maid-
stone in het graafschap Kent. Ik ben negen en twintig
jaar oud. Ik ging van school toen ik elf jaar was en
raakte verzeild in slecht gezelschap en op mijn dertien
de jaar werd ik veroordeeld, omdat ik in een winkel
had gestolen en werd voor vier jaar naar het Bortal
Instituut gezonden.
„Toen ik uit Bortal terugkwam, ging ik naar Londen
en werd een jaar later veroordeeld voor inbraak, waar
voor ik een vonnis kreeg van twaalf maanden gevan
genisstraf met hard werken. Toen ik loskwam uit de
gevangenis, trok een vereniging zich mijn lot aan en
liet mij een cursus volgen voor chauffeur en lk kreeg
op een andere naam een rijbewijs als chauffeur van een
taxicab en gedurende twaalfmaanden reed lk met een
auto door de straten. Na afloop van die periode werd
ik veroordeeld, omdat ik bagage van passagier» had ge
stolen en ging voor achttien maanden naar de gevan
genis.
„Na afloop van deze straftijd ontmoette ik voor het
eerst Mr. Thornton Lyne. Ik ontmoette hem op de vol
gende wijze. Ik had een brief meegekregen van de Ver
eniging tot hulp aan gevangenen en ging naa» M».
Thorton Lyne, om te vragen, of hij een baant}® 'ooi
mij had. Hij stelde veel belanjf in mij en wa* vanaf
eerste ogenblik voor mij de pest* vriend, die <k
gehad heb. Ziin vrierdoU'kheid tvas een .«„onder
geloof, dat er nooit eer. r ..u geleefd neoft Si* '0'•
prachtig karakter bad als nij.
(Word': vervolgd)