JIMMY BROWN ALS WIELRENNER Vrachtvervoer door het luchtruim neemt enorme omvang aan [TH EEN WERELD - Competitie-indeling afd. Noord-Holland gedeeltelijk gewijzigd Abonneert U op dit blad HET GEHEIM VAN DE GEI E NARCISSEN „Vliegende vrachtwagens'' nu ook als vliegende druivenkassen' Het begon In 192# tussen Londen en Amsterdam met 'n onooglijk pakje kranten van een paar kilogram in een oud DH.9 vliegtuig: dat was bet vrachtvervoer door de lucht in haar meest primitieve vorm. Het kon in die tijd ook gebeuren, dat hoedendozen, die de K.L.M. naar Hamburg moest vervoeren, voor het bescheiden deurtje van de oude Fokker te groot bleken te zjjn. De enige oplossing van dit „transportprobleem" vonden deskundigen in het met. leren riemen bycenpakken van de hoedendozen en het bevestigen aan het landingsgestel van het vliegtuig. Nu, slechts een goede kwarteeuw later, grommen lange rijen electrische expeditiewage<ntjes over het beton van Schiphol, hun lading, 7500 kg in totaal, verdwijnt in de ruime romp van een DC_4 vrachtvliegtuig en nog geen 24 uur later zijn de goederen in New York of overgeladen in een ander toestel, dat de reis over het vasteland van' de Nieuwe Wereld voortzet. Van stad naar stad, van land naar land en van werelddeel naar wereld, deel vliegen dagelijks duizenden toe. stellen, beladen met vracht. Het ge beurt op een schaal en met een snel heid, die nog niet zo heel lang ge leden voor onmogelijk werd gehou den. Als men bedenkt, dat het lucht. vrachtvervoer zich nog in het stadium van onwikkeling bevindt, dan is het duidelijk, dat deze wijze van goede rentransport een grote toekomst te gemoet gaat. Van de (iets in de Fokker 's Werelds oudste luchtvaartmaat schappij. de KLM., besteedde al on. middellijk van haar oprichting af veel aandacht aan het vrachtvervoer en het is opvallend: direct in het begin reeds maakten twee belangrijke Ne derlandse exportartikelen, n.1. bloe men en fruit, deel uit van de lading. Het vlieguig bleek n.1. bijzonder ge schikt voor he> vervoer van deze be derfelijke goederen, die in een op merkelijk goede toestand op hun plaats van bestemming arriveerden. In 1923 gebeurde het meer dan eens dat de gezagvoerder zijn Fokkertje nog even liet wachten tot de hijgende pakknechten uit het bloemencentrum Aalsmeer met hun vrachtje kwamen aangefietst. Nog geen 10 jaar later, fn 1931, reden de auto's van de ..Bloe men_express" reeds af en aan en Vervoerde de K.L.M. liefst 450,000 kg bloemen. Nu, in 1948, vliegen dagelijks hon iferden platte dozen met hun kleur, rijke Vurige inhoud niet alleen naar vele Europese hoofdsteden, maar ook Ituar landen als Egypte en Amerika waar zij in de etalages prijken, als of 7.p enkele -uren tevoren waren ge p'ukt. Snelheid niet het eeniqe voordeel Was het vroeger zo, dat de K.L.M haar goederen alleen vervoerde met passagiersvliegtuigen, .die gebonden lijn aan bepaalde vertrekuren, tegen woordig, nu zij ook over speciaal voor vrachtvervoer ingerichte toestel, len beschikt, is dit anders geworden Voor een bekorting van de reisduur der goederen zorgt ook de vrachtspe cialist, die zich sinds enkele maan den als lid van de bemanning aan boord bevindt; hij maakt tijdens de reis de vrachtpapieren vast in orde, waardoor som3 een tijdwinst van 24 uur bij de aflevering op de luchtha ven van bestemming wordt verkre gen. Deze vrachtspecialist bevindt zich aan boord van de „vliegende vrachtwagens", die 3x per week een retourdienst tussen Amsterdam en New York onderhouden. Snelheid is echter niet het enige voordeel dat het vliegtuig biedt. Er wordt slechts een liohte verpakking vereist, waardoor niet alleen het gewicht, maar ook de kosten belangrijk lager worden en de kans op beschadiging is gering, omdat de goederen met netten wor den gesjord en niet in de ruimen be hoeven te worden overgeladen. Voorts is ook de kans op diefstal uiterst klein en zijn bij luchvervoer de ver zekeringskosten aanmerkelijk gunsti ger, dan wanneer de vracht op andere wijze getransporteerd zou worden. Acht ton druiven .Daarom is het geen wonder, dat ook het snelbedervende en kwetsbare fruit meer en meer door de lucht wordt vervoerd. Sedert jaren vinden aardbeien hun weg op deze manier naar de afnemers in andere landen: in het voorjaar van 1948 waren het er 75 ton. Van begin Augustus af geschiedt ook een belangrijk deel van de ex port van Westlandse druiven per vliegtuig. Kortgeleden vertrok een der DC-4 vrachtmachines naar Enge land, met 8 ton druiven aan boord; dit was het begin van een grote céeks van dergelijke druiventransporten door de lucht. En. ook bij het vervoer van deze vruchten, de mooiste producten van de Westlandse kwekers, is het snelle vervoer er 'n waarborg voor, dat het artikel aankomt in dezelfde staat, v/aarin het bij de aanvoer op de vei ling verkeerde. In 1948: 10 millioen kg.? Steeds groter en sneller worden de vlieg'uigen. steeds kleiner worden de afstanden tussen de handeldrijven de landen. Hoe het na de oorlog ge groeid is. blijkt uit de volgende cij fers: in 1946 vervoerde de K.L.M. plm 2.500.000 kg vracht: in 1947 was dit aantal plm. 5.000.000 kg en het is niet uitgesloten, dat de vrachtcijfers over 1948 straks weer een verdubbeling te zier. zullen geven. Wel 'n bewijs van de enorme vlucht -''e het vrachtvervoer door de luchf Ao i?;,*cre jaren heeft genomen. 65. Babbel had juist nog éénmaal de tijd het woord stoppen uit te spreken maar toen zat Jimmy ook boven op hem! Hij reed eigenlijk dwars door meneer Babbel heen eii zette toen onvervaard zijn tocht voort, de voorzitter van de jury achterla tend als een verfomfaaid vod. Hij werd weer op de benen gezet door Janus Joppe en een paar anderen en men klopte hem he{ stof vi.n de *-le- ren. Zijn bolhoed geleek een panne- koek, zijn brilletje hing op half ®'f. Ameland brokkelt af ZAL PIET KROON STRAKS EVEN VEEL BETEKENEN ALS DAAN POOL? Ons gewest heeft recht op eigen gezelschap I We hebben bij het afscheid van Daan Pool er van getuigd: West Friesland zal Daans gezelschap mis sen. En we dachten daarbij speciaal aan iets, dat het gezelschap „Num mer een" zou opvolgen in het bren gen van de Westfriese humor. We betreurden dat, want ons gewest lieeft een gezelschap nodig, dat dit brengt. In de eerste plaats, omdat de gezel schappen uit de stad het platteland niet volkomen doorgronden en in de tweede plaats omdat deze kleinkunst het Westfriese karakter zo kostelijk kan doen voortleven. Er zijn pogingen aangewend om tot de oprichting van een nieuw ge zelschap te komen Men heeft me' moeilijkheden geworsteld, er kwa men mislukkingen, maar nu heeft het er toch alle schijn van. dat er op nieuw een gezelschap is geformeerd, dat aan ons een programma zal gaan brengen, waarin het Westfriese ge deelte een belangrijke plaats word' ingeruimd. We hebben ons licht eens opgestoken bij de hr. Kroon in Alk maar, die reeds tal van jaren West friese voordrachten heeft gebracht en we hebben van hem enige bijzonder heden vernomen over deze zaak, die ons na aan het hart ligt. "SN NIEUW GE We hebben reeds uit de kranten kunnen lezen, dat er een gezelschap in verschillende plaatsen een voorstel ling gaf. Dat was het gezelschap, waarvan de heer Kro de ziel is. Het Noord Hollands cabaretgezel schap. Doel. zoals de heer Kroon ons vertelde: het brengen van goede klein kunst, met een overwegend Westfries karakter. Voordrachten, conferences waarin het streekeigene tot uiting komt. We begroeten dit gezelschap met vreugde. We hebben zelf nog niet het genoegen gehad k~ T,: ,0 zodat we ons over de kwaliteiten v. h gebodene niet kunnen uitlaten. Maar het streven heeft onze volle sympahie. WESTFRIESE HUMOR Vooral toen we de heer Kroon enthousiast hoorden uiteenzetten war zijn bedoeling was. Het brengen van humor, in de beste betekenis van het woord. Niet alleen om de men sen eens een keer te laten brullen, maar om tal van oude geschiedenis- - verloren te laten gaan. Om Z3 te doen vóórtleven! We hoorden één van die geschie denissen en we hebben het genoegen ze voor U na te vertellen. In het dorpje Winkel woonde jaren geleden een man. genaamd Jaap Korf. Hij mocht graag iemand er tussen nemen en fantaseerde er lustig op los. Af en toe vertelde hij de wonderlijkste verhalen en natuurlijk waren er altijd wel mensen, die er in vlogen. Een5; veri-elde Jaao tegen een jon gen, dat er aan de Langereis een schuit met turf gezonken was en da' ieder die wilde, turf kon hüen. De «ongen vertelde het verder en na ver_ van een half uur togen tal van Winkelers haar de Langereis om te oroberen een mand turf te verschal ken. Jaap zelf stond op de bouw aan de weg. Hij was zijn eigen vertelsel reeds lang vergeten, zag al die men sen rijden en vroeg ten laatste waar ze heen gingen. ..Om turf naar de Langereis", was het antwoord. En warempel: Jaap „heeft zélf een mand gezocht en is naar de Lange reis gestapt! Zou het geen zonde zijn als deze humor verloren ging? Z'e verdient onder de mensen te worden gebracht. DAT IS HET DOEL Dat is mede het doel van het Noord Hollands cabaretgezelschap. Natuurlijk worde niet de gehele avond met dit soort dingen gevuld Een aantal medewerkers, N. Akker man. M. Vroom, G. van der Woude en Truus Schot zullen de heer Kroon bijstaan, terwijl voor uitgebreidere avonden Henk Borst en monsieur Victoire. welbekend, zullen medewer ken. We zouden er natuurlijk meer van kunnen zeggen, maar dan begeven we ons in het commerciële gedeelte en dat is niet de bedoeling. We heb ben slechts willen stimuleren het be staan van een cabaret, dat ons be grijpt, dat met ons meeleeft en het verheugd ons. dat er weer kans op is. Piet Kroon en zijn gezelschap zul- Rietvlechters uit Werkendam vechten tegen de eeuwige vijandhet water Ameland, dat thans nog een opper vlakte heeft van 25 bij 4 kilometer, ver liest langzamerhand gedeelten van zijn grondgebied. De duinrand brok kelt af en het strand wordt smaller. Ameland heeft weer te strijden tegen zijn eeuwenoude vijand: de zee, waar aan het in de loop der historie al een vierde deel van zijn oppervlakte heeft moeten offeren. De dorpen Sier en Oerd zijn er al aan ten prooi gevallen. Een Duitse bunker, die eerst nog een behoorlijk eind van het strand lag, jigt nu beschadigd aan de voet van de duinen. De duinbeplanting stort omlaag, de waddenklei spoelt droog. Tegen dit opdringen van de zee worden maatregelen genomen. Een deel van de mensen, die Walcheren op het water hebben heroverd is thans op Ameland aan het werk. Vooral de rietvlechters uit Werkendam ,die ook de zinkstukken voor de Zuiderzee werken vervaa riigen, hebben hier een groot aandeel in. Bij "aag water vervaardigden zij de zinkstukken, waarvan de oppervlakte varieert van 1200 tot 1600 vierkante meter. In het geheel worden er acht van deze zink. stukken met een totale oppervlakte van ongeveer 10.000 vierkante meter vervaardigd. worden verzwaard met teen, welke via Harlingen wordt aangevoerd. Er wordt een aantal hoof den aangelegd die de stroom moeten tfftken. schrijvende lezers één federale regering MEN SCHRIJFT ONS: We merken het zo niet maar toch gaat men ih versc'nilende landen voort ■atoombommen te maken en mogelijk zullen binnenkort die tanden beschik, king hebben over een groot aantal van die bommen. Ieder land heeft dan de mogelijkheid om dergelijke atoom bommen in de andere landen neer te werpen om alle steden en andere be langrijke objecten, met atoombommen te vernietigen, zoals dat meerdere ma. len door atoomgeleerden als mogelijk is aangenomen. Een machtig land, dat op déze manier door een algehele ver nietiging wordt bedreigd zal genoopt worden, om stuk voor stuk alle ande re landen te vernietigen om misschien niet-zelf volledig vernield te worden En pas als maar één land in de ge hele wereld zal zijn overgebleven, kun nen de bewoners van dit land enige zekerheid hebben, dat zij niet plotse ling spoorloos zullen verdwijnen jn een vlam van atomisch vuur van 20 millioen graden. Maar dan heeft men ook de enige veilige toestand bereikt omdat dat land dan nog alleen over is en de regering dus eigenlijk auto matisch de Wereldregering is gewor den. Nu is de vraag „Moet dit doel bereikt worden, door het vermoorden van een belangrijk gedeelte van de bevolking der aarde? Kan niet beter een menselijker weg worden gevon den?" Is het bovendien wei waarschijnlijk Reserveklassen zien er nu anders uit In verband met de moeilijkheden die waren gerezen, betreffende de in deling van onze reserve le klassers. heeft het bestuur van de afd. Noord- Holland deze indelingen noodgedwon gen moeten herzien. Om uit de impasse te komen, zijn thans alle i-es. le klassers, vorig jaar waren gedegradeerd, met alle •echten van dien weer gepromoveerd De indelingen zien er na dit besluit nu als volgt uit. Wij wijzen er op. dat we de indeling van Res. 1 C reeds gaven. len proberen Westfriesland te verove ren. Het zal hem niet gemakkelijk vallen. We géven ons immers niet *o vlug? We zijn nog al stug en Daan leeft nog in onze herinnering. Maar juist omdat dit werk van Daan Pool moet worden voorgezet, zijn wij van oordeel, dat het streven van dit groepje mensen onder leiding van Piet Kroon verdient, dat we er onze belangstelling aan schenken. Res. 1 C: DTS 2. S acces 2. MFC 2. C Schagen 2. HRC 4. Alcmaria 4. Alkm. Boys 3 en Watervogels 2. Res. 2 C: Assendelft 4. HSV 2. Meervogels A 2. De Rijp 2. USVU 2. Vitesse 2. WSV 3. SVA 2. Res 2 D: Alw. Forward 2, Berdos 2. Bergen 2. Hollandia 3. RKAFC 2. St, Victor 2. Uitgeest 3 en Alcmaria 5. Res 2 F: BKC 2. Foresteri 2. HRC 5. RKAFC 3. Texel 2. Wieringerwaard 2. Oudesluis 2. ZAP 2. Deze indelingen zijn thans definitief en zullen niet meer worden gewijzigd, terwijl alle reeds gespeelde wedstrij den t^gen elftallen, die nu naar een andere afdeling zijn verhuisd, zijn ver vallen! Alleen de reeds gespeelde wedstrij den tussen elftallen, die beiden naar een andere, doch. dezelfde afdeling zijn overgeplaatst, blijven van kracht: o.a. Alcmaria 4Alkm. Boys 3. dat vrede en veiligheid, die gekocht zijn ten koste van zoveel lijden en dood, bestendig geluk en welvaart zullen kunnen brengen? Neen, er moet een betere, een men selijker weg gevonden worden. Er be staat een dergelijke weg en dat is de weg van samenwerking en goede wil en als u wilt de weg van de Christe lijke geest. Terwijl ik dit neerschrijf is het net. alsof ik mensen medelij dend zie glimlachen en tegen elkaar hoor zeggen: „Wat een onnozele opti mist, hoe kan hij denken, dat de slu we en harde diplomaten van de we reldpolitiek zoiets zullen kunnen er kennen?" Een volgende keer zal ik deze glim lachende mensen een antwoord- geven. W. F. ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1948 Hilversum I ..01 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.30 en 8.15 Gx-am. muziek; 7.45 Morgengebed; 9.05 Morgen-con cert; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Mu ziek houdt fit; 11.00 De Zonnebloem; 12.03 Muzikale mélange; 12.33 en 13.30 Metropole-orkest; 13.00 Ned. Gtrijdkr; 13 50 Film en toneel; 14.20 Engelse les; 14.40 Musette palet; 15.15 Zangre cital; 15.45 Vaudeville .strijkork.; 16.30 De schoonheid van het Gregoriaans: 17.00 De Wigwam; 18.00 Pianoduo; 18.30 Ned Strijdkr.; 19.00 en 20.00 Nieuws; 19.30 Gram. platen; 20.20 Lichtbaken; 21.00 Negen heit de klok; 22.00 Weekend-serenade; 22.30 Gram. muziek; 22.45 Avondgebed; 23.00 Nws. Hilversum II 415 m. 7.00 en 3.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. muziek; 9.35 Koorza ig; 10.00 Morgenwijding: 10.35 Recital; 11.00 De Ducda* 11.30 PS_cabaret; 12.00 Vincentino; 12.33 Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.20 Geva rieerd progf.; 14.00 AJC_ui zending: 14.20 Kon. militaire kapel; 14.50 „Flakkee is een eiland..", hoorspel; 15.15 Omroepkamerorkest; 16.15 Zang plaatjes; 16.45 Sportp: ■.atje- 17.00 Nieuws van de platenmarkt; 17.30 Om en nabij de twintig: 18.00 Nieuws; 18.15 Filmselecties; 19.00 Artistieke st .alkaart; 19.30 VPRO-cursussen; 20.00 Nieuws; 20.15 Omroeporkest; 21.00 Socialistisch commentaar; 21.15 Ensemble „De bonte Bal"; 22.00 Vin- dobona_schrammel'n; 22.30 The Ram_ blers; 23.00 Nieuws. veiling I arkten W ARMENHUIZEN 23 SEPTEMBER 38.500 kg. Aardappelen; Schotse muizen 5.50; Eigenheimers 5.306.20; Bevelanders 5.305.70; Koopmans BI. 6.50—6.60; 1.100 kg Gele kool 6; 92.500 kg. Witte kool 4—5; 700 kg. Groene kool 7—11.60; 5.800 kg. Slabonen 25— 38; 12.100 kg. Bieten I 6; n 4 50; m I. FEUILLETON Spannend verhaal van iDGAR WAtLACE - Hij voelde in zijn blouse en haalde er een rol papier uit, bedekt met machineschrift. Tarling nam de documenten aan en zag. dat deze verscheidene bladzijden besloegen. Toen keek hij naar Ling Chu. „Vertel me eerst eens, Ling Chu," zei hij, „wat is er gebeurd? Je kunt wel gaan zitten." Ling Chu maakte een stijve buiging, trok een stoel van de muur en ging op eerbiedige afstand van de tafel zitten en Tarling, die zag hoe snel hij zijn sigaret opgerookt had, schoof hem de sigarettenkoker toe. „U moet weten, meester, dat i'c tegen uw wil en bui ten uw voorkennis, de man met het grote gezicht mee nam en hem ondervroeg. Deze dingen worden in dit land niet gedaan, maar het leek mij toch het beste, dat de waarheid aan het licht kwam. Daarom maakte ik mij gereed om hem het foltermiddel t® geven, toen hij mij vertelde, dat het mooie, kleine meisje in gevaar was. Ik verliet hem dus, niet denkende, dat uwe excellentie voor de morgen zoudt terugkomen, en ik ging naar het grote huis, waar het mooie, kleine meisje verpleegd werd en toen ik op de hoek van de straat was, zag ik haar in een snelle wagen stappen. Hij reed weg lang voor ik er bij was, en ik moest hard lopen, heel hard. Maar ik bleef er achteraan en toen hij even later moest stoppen, klauterde ik er achter op en ging er languit bovenop liggen. Ik geloof, dat er mensen waren, die mij dit zagen doen en tegen de chauf feur riepen, maar hij hoorde niets. Zo bleef ik lange tijd liggen en de auto reed de stad uit en keerde een poosje later terug, maar voor hij terugkeerde, stopte dé auto en ik zag, hoe de map op boze toon tegen de mooie, kleine vrouw praatte. Ik dacht, dat hij haar kwaad zou doen en was gei-eed om boven op hem te springen, maar de dame ging in het rijk van de slaap en hij beurde haar weer in de auto. „Toen keerde hij terug naar de stad en weer stopte hij om een winkel binnen te gaan. Ik denk, dat hij wilde telefoneren, want er hing een van deze blauwe bord jes, die je buiten aan een winkel ziet, waar de telefoon door het publiek gebruikt kan worden. Terwijl hij bin nen was, klom ik naar beneden en beurde de mooie, kleine vrouw uit de auto, nam de riemen van haar handen en bracht haar in een gang. Toen nam ik haar plaats in. Wij reden lange tijd door, tot hij stopte bij een hoge muur en toen, meester, was er een gevecht," zei Ling Chu eenvoudig. „Het duurde lang eer ik hem de baas was en toen moest ik hem dragen. Wij ontmoetten een politie-agent, die ons in een andere auto naar het ziekenhuis bracht, waar mijn wonden verbonden werden. Toen kwamen ze bij mij en vertelden mij, dat de man stervende was en iemand wenste te zien, omdat hij iets op zijn hart had, dat hij wilde openbaren. „Hij sprak dus, meester, en de man schreef een uur lang, en toen ging hij naar zijn voorvaderen, de kleine man met het bleke gezicht." Hij eindigde plotseling, zoals hij altijd deed. Tar ling nam de papieren op en opende ze, keek bladzij na bladzij door, terwijl Whiteside geduldig zat te wachten, zonder hem te storen. Toen Tarling de documenten gelezen had, keek hij naar de overzijde der tafel. „Thornton Lyne werd vermoord door Sam Stay," zei hij en Whiteside keek hem met grote ogen aan. „Maar begon hij. ,,Ik vermoedde het al enige tijd, maar er ontbraken een of twee schakels aan het bewijs en ik kon die niet aanvullen. Laat mij je de bekentenis van Sam Stay voorlezen LAATSTE HOOFDSTUK. De bekentenis van Sam Stay. „Mij® naam is Sam Stay. Ik werd geboren te Maid- stone in het graafschap Kent. Ik ben negen en twintig jaar oud. Ik ging van school toen ik elf jaar was en raakte verzeild in slecht gezelschap en op mijn dertien de jaar werd ik veroordeeld, omdat ik in een winkel had gestolen en werd voor vier jaar naar het Bortal Instituut gezonden. „Toen ik uit Bortal terugkwam, ging ik naar Londen en werd een jaar later veroordeeld voor inbraak, waar voor ik een vonnis kreeg van twaalf maanden gevan genisstraf met hard werken. Toen ik loskwam uit de gevangenis, trok een vereniging zich mijn lot aan en liet mij een cursus volgen voor chauffeur en lk kreeg op een andere naam een rijbewijs als chauffeur van een taxicab en gedurende twaalfmaanden reed lk met een auto door de straten. Na afloop van die periode werd ik veroordeeld, omdat ik bagage van passagier» had ge stolen en ging voor achttien maanden naar de gevan genis. „Na afloop van deze straftijd ontmoette ik voor het eerst Mr. Thornton Lyne. Ik ontmoette hem op de vol gende wijze. Ik had een brief meegekregen van de Ver eniging tot hulp aan gevangenen en ging naa» M». Thorton Lyne, om te vragen, of hij een baant}® 'ooi mij had. Hij stelde veel belanjf in mij en wa* vanaf eerste ogenblik voor mij de pest* vriend, die <k gehad heb. Ziin vrierdoU'kheid tvas een .«„onder geloof, dat er nooit eer. r ..u geleefd neoft Si* '0'• prachtig karakter bad als nij. (Word': vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3