Qe C Ikmaaidei De ramp van de „Nijmegen" N.-HOLLANDSE PERS 1945 5e JAARGANG N° 1430 DINSDAG 11 JAN. 1949 Onderzoek naar vermoedelijke oorzaak begonnen Bitter Is Brits ODtreden in nabije Oosten verwekt ongunstige reacties Kerkbrand ontstaan door onvoorzichtigheid Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar. Abonnementen ƒ0.30 per week ƒ1.25 per maand ƒ3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling Advertenties 14 ct. per mjn., familieberich. -ten 18 ct. Bij contract aanzienlijke korting. Verantw. redacteur: J. v. Zoonen - Bureau, Ridderstraat hoek Oudegracht Tel K 2200 3971 Bij het onderzoek naar de ramp met de ConstellatiOn „Nijmegen", welke op 20 October te Prestwick neerstortte en waarbij 30 passagiers en 10 le den van de bemanning om het leven kwamen, getuigde de Engelse des kundige de heer Leslie van de grote kwaliteiten van de KLM. die hij een van de veiligste maatschappijen ter wereld noemde. Van de zijde van de KLM is bij dit Onderzoek alle medewerking verkregen. Het zal onze taak zijn te onderzoeken op welke wijze de ramp is geschied en wij zullen de gehele gang van zaken volledig schetsen, vanaf het mo ment dat het vliegtuig van Amsterdam vertrok, tot het bij Prestwick neer stortte. Milliardendans in het Capitool De Amerikaanse begroting, zoals die door president Truman aan het congres is voorgelegd beloopt een totaal van 41.5 milliard dollar. 21 milliard hiervan worden besteed aan defensie en hulp aan het buiten land. In de loop van het jaar za] nog een aanzienlijk bedrag worden ge vraagd om militaire hulp te verschaf fen aan de leden van de Noord Atlan tische alliantie. De inkomstenbelasting zal 4 milliard dollar meer opbrengen. Maandag is een grafische voorstel. ling gepubliceerd over de Amerikaan se begroting, waaruit valt te zien,, hoe de dollars der belastingbetalers zullen worden besteed en wie deze dollars zal moeten opbrengen. In percentages zijn de inkomsten als volgt verdeeld: directe belastingen 43 Procent, idem voor maatschappijen 28 Procent, extra-belasting op luxe goede, ren 19 procent, douanerechten en an dere belastingen 8 procent, nieuwe be. lastlngen 2 procent Voor de uitgaven zijn de percentages als volgt verdeeld: Nationale verdedi ging 34 procent, internationale zaken, als Plan Marshall en andere program ma's voor oudstrijders 13 procent, rente op de diensten en voordelen voor oud- strijders 13 procent, gezondheid en so ciale zaken 6 procent, ontwikkeling van nationale hulpbronnen, als atoom energie en dammen voor energieopwek king 5 procent, alle overige uitgaven 13 procent Oneniqheid in China Tsjang op de wip Men hecht aan de bewegingen van de door communisten geleide troepen een bijzondere betekenis, omdat ge meld wordt, dat generaal Pai, samen met andere bevelhebbers, zijn eigen verdediging aan de boven Jangste or ganiseert en niet langer Tsjang Kaï Tsjek Bteunt. Men is.van oordeel, dat het optreden van generaal Pai ten doel heeft Tsjang Kai Tsjek te doen aftre den zodat de vice president, Li Tjoen. gjen, vredesonderhandelingen met de communisten zou kunnen aanknopen. Mochten deze besprekingen dan mis lukken, dan zou generaal Pai met be hulp van andere bevelhebbers de strijd aan de boven—Jangste voort kunnen zetten. Aan de andere zijde, acht men het mogelijk, dat de communisten zich voorlopig niet te veel met de strijd kracht in het Westen zullen Inlaten. Deze zouden mogelijk over eigen vre desvoorwaarden onderhandelen. De toestand voor de regeringstroepen bij Hsoetsjou is critiek. Volgens in Washington opgevangen berichten van de communistische radio hebben de regeringstroepen zich na zeer zware verliezen overgegeven. VIRULY TE BATAVIA GELAND Gistermidag te vijf uur Batavia-tijd is de Constellation Batavia met gezag voerder Viruly en 3000 kilo post aan boord op het vliegveld Kemajoran geland. Bitter schrijven we boven dit artikel, dat zijn aanleiding vindt in de te Rot terdam gevoerde suikeroorlog. Het wa« re dus wellicht beter, als we er zoet boven zetten. Suiker is immers zoet en het is voor de Rotterdamse bewoners even zoet, dat ze de suiker tegen ver minderde prijs kunnen kopen, wat voor velen wel een zeer welkome Ontlasting van het wekelijkse huishoudbudget zal zijn. En toch menen we, dat we het opschrift „bitter" kunnen handhaven, omdat er uit deZe hele strijd blijkt. ho« moeilijk het leven van de kleine mid denstand is en hoe bitter deze catego rie ongetwijfeld dikwijls gestemd moet zijn. Uit de jongste publicaties inzake het Rotterdamse conflict blijkt n.1., dat de firma Jamin reeds lange tijd suiker onder de vasgestelde Prijs verkocht Wellicht dat er op alle verkochte sui ker geen cent winst is gemaakt, ja we maken ons sterk, dat er ook voor het uitbreken van het conflict reeds menig maal geld op zal zijn toegelegd. Hoe bitter moet dit niet geweest zijn voor de kleine middensandér. Suiker is immers een artikel, dat in elk gezin nodig is. Het aanschaffen er van komt elke week terug en de omzet er van is groot. Wellicht het grootste van d« talloze winkeliersartikelen Het optreden van grote concern? ?s er reeds in het verleden oorzaak van dat op dit artikel geen winst kon wor den gemaakt. Dat was die concerns een zorg. Ze konden dit stootje wel velen. Maar voor de kleine middenstander was het een levensvraag. Want als de klant de suiker niet bij hem kocht, be tekende dit. dat ook andere waren zijn neus voorbij gingen. En hoewel de kleine man het vanwege zijn finan ciële positie niet kon doen. begon ook hij te verkopen tegen een Prijs, die hem slechts armoede kon verzekeren. Er is nu een wet in voorbereM-pg, die een einde wil maken aan de on eerlijke concurrentie, di? door middel van vele lokmiddelen wordt toegepast. We herinneren ons die lokmiddelen nog wel uit de periode van voor de oor log. Als men een stuk zeep kocht, kreeg je er een halve uitzet bij ca deau. We zouden zo tal van voor beelden kunnen aanhalen. Het schijnt dat het onderhavige wets Ontwerp deze uitwassen drastisch wil beperken. In het belang van een ge zonde m-'d^ens^and achten we dit zeer noodzakelijk. We zien de taak van de midJenstand zo. da* ze mede moet wer* ken aan een goede en goedkope distrf- buering van de !evensbe"Od;gd*,°-J'in over ons volk. Zo goed als de a-bei-» der recht heeft op een benaald lOfln. heeft echter ook de m:d^enctander recht on een behoorlijk bestaan Als dat bestaan in gevaar gebracht wordt door handelingen van grote con cerns. die met Oneerlijke concurrenHe- middelen klanten trachten te w'«-en. he<-ft de middenstand recht on be- scherm:n« E-i he* verkorten va- sui ker beneden -de inkoop-p-ijs besehou wen wij als zo iets. Dat tegen dergelijke uitwassen in de toekomst zal kunnen worden ooeetre- den. achten we noodzakelijk. Laa» de middenstand ech*er zorgen, dat 7« zelf iets in deze materie te zeggen krH?' v.Z. 79 getuigen waaronder 17 Nederlanders EEN VERKEERDE KAART Onder de kaaren die de piloot Par- mentier bij zich had bevonden zich verschillende exemplaren van een lan. dingskaart, waarop een punt ten Oos ten van het vliegveld stond aangete kend met een hoogte van 13'/2 M. ter wijl dit 135 M. moest zijn. Kan hier misschien de oorzaak van het ongeluk zijn gelegen? Van de zijde der KLM wijst men «r op. dat, als dit zo mocht zijn, deze fout ook op de oorspronkelijke kaart moet voorkomen. findien dit zo is. werpt dit een schril beeld op de manier, waarop kaarten van een zo belangrijk vliegveld aan de pJloten worden ter hand gesteld Red.) DE LAATSTE OGENBLIKKEN Vervolgens gaf de heer Leslie een overzicht van de laa»ste seinen die men had oijw^rje- gezagvoerder seinde omst-êpks fPW uur dat hij Over startbaan 32 van het vliegveld Prestwick heen zou vliegen en op startbaan 26 zou landen. Volgens oog- getogen. aldus Leslie. bevond het toe stel zich 30 a 60 meter boven startbaan 32. vloog er boven en trok vervolgens, naar links op. in de wolken verdwij nend. Om 23.32 seinde het toestel: „Wii hebben iets geraakt" daarna zakte het geluid weg. De volgende verstaanbare woorden waren „brandweer" en we derom zakte het geluid weg. Tenslot te ving men op: „Wij klimmen". Het laatste wat men hoorde was om 23 34 uur: ..Hebt u enig idee. waar wij zijn?". TOESTEL WAS IN ORDE De heer J. A. Augustijn, een func tionaris van de technische afdeling van de KLM. trad als eerste getuige op. Hij verklaarde, dat hij onmiddellijk na 't ongeluk met andere functionarissen van de maatschappij van Amsterdam naar frestwick was gevlogen en zeide dar ra een onderzoek van het wrak er In het geheel niets op wees. dat het Ongeluk t? 'wiben was geweest aan een defect aan het toestel. Het toestel was grondig onderzocht de Ha5 voor de ramp. Onder hooaspanniqs- draden doorgevloqen Het hoofd van de gronddienst der KLM zeide te geloven dat Parmentier zelf gevlogen had. Hij had grote er varing en was 8 maal op Prestwick geland. De tweede piloot Kevin was er zeer veel geweest. Edwards zeide voorts, dat in vlieger handboeken bepaalde regels genoemd werden voor het landen op Prestwick Deze ..bepaalde minima" moesten door de piloten in acht worden genomen bij het landen op de lange langdingsba- nen 14 of 32. Leslie zeide. dat de hoogspannings draden 40 voet van de grond zün. Hieruit volgde, dat het toestel, dat Onder de bovenste draden doorgevlo gen was, bijna de grond had ge raakt. Edwards bevestigde dit. Op de vraag of er onder de toen heer sende omstandigheden moeilijkhe den gerezen zouden zijn bij een IETS ZACHTER Meesf zwaar bewolkt met later plaat selijk enige regen. Tot krachtig toe nemende wind tussen Zuid en West Iets zachter. landing op landingsbaan 32 ant woordde hij ontkennend. hoofdinspecteur voor Ongevallen, of inlichtingen over zicht en wolkendek van essentieel belang waren voor een vliegtuig, dat een nachtlanding gaat maken, antwoordde Edwards: ..Van absoluut vitaal belang". Eigenaardige toestanden op Prestwich Edwards verklaarde op een desbe treffende vraag, dat er in het geheel geen waarschuwingen waren gegeven, dat wolkendek en zicht na elf uur des avonds slechter waren geworden. Cameron: Zouden inlichtingen van deze aard van grote invloed zijn ge weest op de vorming van de opinie van de piloot? JSdwards: Absoluut. De waarschuwing kwam nooit door? Edwards: Neen. Cameron haalde een passage in het logboek van de verkeerstoren aaQ van 17.45 uur 21 October, waarin de man van de verkeerstoren gevraagd wordt zo veel mogelijk gegevens te verzame len afkomstig van vliegtuigen over wolkenhoogte en deze door te zenden aan de plaatselijke weerkundige dienst. Dit was, omdat men op Prestwick geen geen zoeklichten had en er geen an- De reactie van verschillende Ameri kaanse bladen op de gebeurtenissen in de Negeb woestijn, waar 5 Britse ja gers werden neergeschoten zijn voor Engeland een min af meer onaangena me verrassing geweest. Indien Dow. ningstreet had gehoopt dat Amerika 'de ontplooide militaire activiteit zon der meer zou steunen is het bedro gen uitgekomen. De democratische afgevaardigde Celler heeft aan de pers verklaard dat hij het schandelijk vond om Britse vliegtuigen over het strijdgebied te laten vliegen. De Herald Tribune oordeelt, dat al leen een spoedige vrede in het nabije Oosten een einde aan dergelijke con flicten kan maken. Ook in Engeland zelf. wordt de hou ding van Bevin gecritiseerd, hoewel in gunstiger toon en niet eenstemmig. De algemene indruk is echter dat het Britse volk geen oorlog wenst. NOG MILITAIR VERTOON Tocsh word nog doorgegaan met enig militair vertoon. Voorlopig wor den sterke vlooteenheden geconcen treerd in de haven van Malta. 300 manschappen zijn met onbekende be stemming vertrokken. De Britse com missie voor defensie is gisteren de hele dag bijeen geweest. De Britse admiraliteit wenste geen verklaringen af te leggen over vloot- bewegingen. In Transjordanië zijn alle voertuigen gevorderd. In de haven Akaba zijn waarnemers van de V.N. aangekomen. De regering van Israël heeft op nieuw geweigerd de Britse protestnota te aanvaarden omdat Engeland Israël nog niet heeft erkend. AMERIKAANSE DRUK? Het conflict is wel op een zeer on gunstig ogenblik gekomen. Terwijl een overeenkomst met Egypte elk ogenblik kon worden verwacht en de Israëlische troepen uit Egypte zijn te ruggetrokken en de onderhandelingen over een definitieve oplossing van het conflict heden in Rhodos aanvangen komt deze historie zeer ongelegen. Vooral de Ver. Staten schijnen nog niets te voelen voor gewapend optre den en door het departement van Bui- enlandse Zaken worden alle pogingen in het werk gesteld om het conflict aere middelen waren om de hoogte van de wolken te bepalen. Edwards haalde een andere opmer king in het logboek aan, waarin de dienstdoende ploeg rapporteert, dat 33 landingslampen van de landingsbanen 14 en 32 ontbraken. Volgens de opmer king in het logboek, die van dezelfde dag 17.57 uur dateerde kreeg bet grOnd personeel opdracht de ergste gapingen aan te vullen met draagbare electrische lampen. Deze waren echter niet aan wezig. Had de ramp voorkomen kunnen worden Uit het verdere verhoor bleek, dat de weerkundige waarnemingen door te grote drukte op het vliegveld in het gedrang waren gekomen, waarop ge tuige Edwards opmerkte, dat iedere verslechting van de weersomstandighe den opgenomen moesten worden. De berekeningen van Parmentier om trent zijn snelheid konden niet juist zijn daar de windsnelheid niet bekend was. Getuige Cameron stelde de vraag of de dwalingen van de weerkundige dienst de piloot niet naar een ramp hadden geleid Inplaats van naar vei ligheid. waarop Edwards bevestigend amwoordde. Voorts verklaarde Edwards nog. dat hij geloofde dat Parmentier besloten had naar Amsterdam terug te keren. De vraag van de piloot: ..Weet gij waar ik ben" wijst daar op Van het voor nemen kon Parmentier geen kennis meer geven door de uitgebroken brand. Indien de juiste windsterkte ODgege- ven was geweest, zou een landing op baan 32 uitgevoerd hebben kunnen worden. De president vroeg hierop of het niet onvoorzichtig was om op zo'n geringe hoogte te vliegen. De heer Edwards antwoordde dat Parmentier dit ook ze ker niet gedaan zou hebben als hij wist hoe slecht het weer was. de perken te houden. De Amerikaanse ambassadeurs zijn door lopend in touw om zowel Engeland als Israël te bewegen het gebeurde als een betreurenswaardig incident te be schouwen. Uit Moskou wordt bericht dat de toegezegde maar niet aanvaarde hulp in de „ernstige situatie" .zuiver als diplomatieke hulp moest worden be schouwd. NEHER WEER DIRECTEUR-GENERAAL De heer T. van Houwelingen. direc teurgeneraal der PTT zal op 1 Febr. a.s. dif bedrijf met pensioen verlaten. De heer L. Neher zal met ingang van die datum opnieuw met de functie van directeur—generaal worden belast De kosteres van de Ned. Herv. Kerk te Middelharais heeft bij het onder zoek naar de brand in de kerk mee gedeeld, dat zij Donderdagmorgen 30 December voor de brand in het koor was geweest, waar zij de kachel had uitgehaald en de sintels op een oude jutezak in een gangetje van het koor had gedeponeerd. Vermoedelijk is de brand hierdoor ontstaan. De kerk was verzekerd voor f 460.000 CAMILLE HUYSMANS GERIDDERD Aan een ter ere van de Belgische minister van openbaar onderwijs, de heer Camille Huysmans aangerichte maaltijd heeft de minister van onder wijs, kunsten en wetenschappen aart de heer Huysmans mededeling gedaan van diens benoeming bij Kon. Besluit tot Commandeur Grootkruis in da Orde van Oranje Nassau, DE TREURIGE LIJST Gisteren omstreeks 4 uur werd de 7-jarige E. Z., wonende in de Ternoot straat te Den Haag, op het Viaduct aan de Weteringkade ter hooge van de spoorlijn, terwijl hij de rijweg over stak door een bestelauto van de PTT overreden en gedood. Indonesië Geen contact met Republiek Naar aanleiding van buitenlandse berichten als zou contact hebben plaats gehad tussen de Nederlandse en Republikeinse autoriteiten, ver neemt Aneta van bevoegde kringen te Batavia, dat stappen in deze zin niet zijn ondernomen. Minister-president Drces heeft overleg gepleegd met dr. Beel en zijn adviseurs en met de voor lopige federale regering. Het overleg met de federale vertegenwoordigers is nog niet beëindigd. Zoals gemeld zat dr Drees Zaterdagavond aan een diner aan met de consulaire vertegen woordigers te Batavia. Hieraan werd ook deelgenomen door de leden van de Commissie voor Goe de Diensten. Eerst Goedewagenprijs nu twaalf jaar Voor. het Amsterdams Bijzonder Ge rechtshof had zich te verantwoorden S. S. Hoogterp, die gedurende de be zettingstijd plotseling de belangrijke functie van hoofdredacteur van het Handelsblad toegewezen kreeg van Max Blokzijl. HU verweerde zich als hoofdredac teur zodanig, dat hij zelfs de „Goeden- wagenprijs" voor de beste journalistieke bijdrage verwierf. Op een Vraag van H aan de presi dent of hij hem als een landverrader beschouwde, antwoordde deze, dat hij maar eens in de boeken moest nalezen hoe men over dergelijke figuren oor deelt. In zün requisitoir zei Mr. Keune, dat H het Handelsblad had verlaagd tot *n uitdagend insinuerend propaganda ap paraat voor de Duitsers. De els was 12 jaar. Van pakhuis tot woning... met Rijkssteun De minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting heeft een aanvulling gegeven op de premieregeling, voor hef verbeteren en splitsen van wonin gen. Voortaan zal ook voor gebouwen of gedeelten daarvan, oorspronkelijk niet voor bewoning bestemd, bij verbou wing tot woning een premie kunnen worden verleend. Pakhuizen, werkplaatsen, schuren e. d. die thans niet meer overeenkom stig hun oorspronkelijke bestemming worden gebruikt, doch overigens in goede staat verkeren kunnen met be hulp van de genoemde premieregeling voor woonruimte geschikt worden ge maakt. Daarbij wordt de eis gesteld dat <tn volwaardige woning ontstaat. De te verlenen bijdrage komt over een met de bijdragen volgens de gel dende bepalingen bU splitsing van wo ningen. Voor het verkrijgen van de bijdrage moet men zich tot het ge meentebestuur wenden voordat men met de verbouwing begint. LANGVINGERIGE JEUGD De politie te Rotterdam hee't twee kinderen aangehouden, nu twee broer tjes van 7 en 10 jaar, die grof geld op zak hadden en daarvan goede sier maakten. De kinderen vertelden f 25 van een viskraam te hebben wegge nomen. De politie vertrouwde dit ver haal niet en tenslotte bekende de oud ste jongen, dat hij in een onbewaakt ogenblik f 175 uit de tas van zijn on derwijze res had genomen. Honderd gulden hadden zij onder de luchtbrug aan de Rosestraat verstopt- Voorts gaven zij nog geld aan twee vriendinnetjes van zes jaar, die hier van Vrijdagmiddag aan de Putselaan uitdeling hielden onder de voorbijgan ger3. BELGIë VORMT WERELDBURGERS De opvattingen van de „eerste we reldburger", Garry Davis, schijnen niet alleen in Frankrijk maar ook in België vele volgelingen te vinden. Voortdurend treden nieuwe leden toe tot de vereniging van vrienden van Garry Davis. In minder dan veer tien dagen is het ledental van 600 tot 3.800 gestegen en dagelijks worden ge middeld 200 leden ingeschreven. NIEUWE STAKING TE NEW YORK? In de haven van New York dreigt weer een staking nu 35000 arbeiders op sleepboten en sloepen hun leiders hebben gemachtigd aanstaande Don derdag een staking uit te roepen, wan neer hun eis tot 25 rot loonsverhoging niet wordt ingewilligd. Een staking van deze arbeiders zou het verkeer in de haven van New York stil kunnen leggen en een groot deel van het zakenleven in de stad verlammen. Toen de arbeiders op de sleepboten in 1946 staakten, beval burgemeester 'O Dwyer sluiting van alle zaken, uitgezonderd de onmisbare ,om brand stof te sparen. MEINEED Rudolf Plauln, die zich bi 1938 het leven redde door voor een nazi-recht bank te ontkennen, dat hij de schrij ver was van pamfletten tegen Hitier, staat thans terecht wegens meineed. De openbare aanklager te Darmstadt in Hessen heeft een aanklacht tegen hem ingediend. De „Frankfurter Rundschau", die schrijft dat meer dan de helft van de hogere gerechtelijke ambtenaren in Hessen voormalige nazi's zijn, waar schuwt voor het gevaar, dat de Duitse democratie bereigt als het gerechte- lije apparaat door de nazigeest is be smet, dat eerzame burgers en anti nazi's worden berecht omdat zij hun eigen leven hebben gered. onze k*e n* ov-r^-r Amerika tracht te sussen tinnen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1