8
TUSSEN KEULEN EN PARIJS.... I KAPPIE
Superfort vloog in één ruk
om de aarde
le Amateur-Gentleman
Meer dan 25 millioen gelovigen zullen
in 1950 Rome bezoeken
Koortsachtig wordt in Rome aan d e voltooiing en uitbreiding van hotels
vlieg.eliien, verkeerswegen, stations en ondergrondse spoorweg gewerkt, om
•t. a^s wanneer liet H. Jaar een uanvang zal nemen, gereed te zyn de miilioe
ren gelovigen en toeristen uit mie del en van dc wereld op te vangen.
Dag en nacht zijn honcerden arhe.dsrs in de weer om het Roma Termini,
het siation van de H. Stad, af te bouwen. Enorme schijnwerpers, die over
het gehe.e terrein zijn opges.cld, verlichten vanaf 6 uur 's avonds de uitge
»tre„ie terreinen waarop straks het spoorwegknooppunt van ome zal ver
rijzen. Reeds voor de oorlog was met de bouw begonnen van dit in moderne
stijl op te trekken station, maar de oor|0fl en het feit dat er daarna geen geld
meer beschikbaar voor was, hebben de bouw vertraagd. Thans staan grote
ri/dbare kranen over het veld verspreid en de verwachting Is dat Roma Ter
mini op het einde van dit jaar in gebruik kan worden genomen.
ONDERGRONDSE
IN AANBOUW
- Toen er sprake was om in Rome een
©n^eigrondbe spoorweg te gnun bou
wen, was de doorsnee liomein lichtelijk
verbaasd. Vooreerst is dc grond in ito
me niet compact genoeg cu op de twee
de plaats heeft de stad een perfect ge
organiseerd bovengronds verkeer, da:
wordt uitgevoerd door ecu legm aantal
trams, bussen en trolleybussen. Aiaur
de ondergrondse aal voor het begin
vnn het H. Jaar klaar komen. Intussen
wordt ijverig gewerkt aan de ouder
grondse, die een totale lengte van 11 '/2
km. zal krijgen.
Zeer merkwaardig is, dat uiou bij
het graven op bepaalde diepten regel
tuatig op historische bouwwerken stuit.
Pit is dan voor de ingenieurs aanlei
diug om bun plan te wijzigen, want een
vernieling van dergelijke bouwwerken
is ia het oog van elke Italiaan een hei
ligscheonls. De werkzaamheden wor
den dan gewoon voortgezet, zij het met
een omlegging. liet ligt ia de bedoe
ling om cie lengte van de ondergrondse
op de duur uit te breiden tot 40 km.
Waarbij dan ook Ostia aau de zee
wordt opgenomen in het net. Het vlieg
veld van Rtme, Ciampino, ls ook een
der eindstations van de ondergrondse
en de stroom der vliegende pelgrims
sal vla deze ondergrondse worden af
gevoerd.
Ciampino wordt een representatief
vliegveld. Speciaal op het oog met het
H. Jaar wordt alles in het werk ge
•teld om hot de aankomende en ver
trekkende reizigers zo comfortabel mo
gelijk te maken. Ook ls men bezig aan
de bouw van een stenen kerkje aan de
rand van hot vliegveld, dat naar schat
ting 300 n veris en kan bergen.
VBLE WEGKN LEIDEN
NAAR ROME
In 1925 kwamen ter gelegenheid van
het H. Jaar 1.100.000 buitenlanders
naar Rome. Hiervan kwamen 060.000
per trein, 40.000 per auto en 100.000
per boot. Van ile treinreizigers reisden
13.000 lsU kltt, 425.000 'Mo klas, de
tost 3de klas. Van de auto reizigers
kwamen er 12.500 in hun eigen auto.
Per boot kwamen 17,000 pelgrims uit
Egypte, 14.000 uit de Balkan, 15.000
uit Xurkye, Palestina en Noord Afrika,
8.000 uit icandinavic, 25.000 uit Noord
ea 10.000 uit Zuid Amerika. Ook dit
jaar wordt do grootste toeloop uit
Noord en Zuid Amerika verwacht. Het
percentage pelgrims dat in 1950 per
auto zul komen zal wel toenemen. Ook
het vervoer per schip zal hoogst waar
Bchünlijk groter zijn aan ia 1925. maar
het aanbod aan scheepsruim Ie is aau
merkelijk kleiner. In 1925 spoelde de
luchtraart nog een kleine rol in hei
▼ervoer der pelgrims. Het aandeel dat
do vliegtuigen in 1950 bij het vervoer
ran gelovigen en toeristen zal hebbeu,
aal aaunierkelyk toenemen. Alleen al
het feit, dat 25 millioen gelovigen naar
schatting de II. 8: ad zullen bezoeken
gedurende het II. Jaar, betekent dat de
roi die het luchtverkeer bfj dit vervoer
cal gaan spelen, zeer voornaam is.
MUISVESTING—PROBLEEM
Om bet probleem der huisvesting op
te lossen, zijn in de H. Stad verschil
lende comité's gesticht, net nijpend
gebrek aan hotelacconiodatie was de
oorzaak, dat men naar andere oplosein
gen zocht. Men heeft dit huisvestlngs
probleem thaus op dezelfde wijze aan
gepakt als in Londen tijdens de O'ym
piscbe Spelen. Particulieren worden
ingeschakeld en dc moderne pelgrim
wordt voor redelijke prijzen onderge
bracht. Naast deze maatregelen, zijn
er ook drie massa hotels in aanbouw
ca wel aan de rand van Vaticaanstad,
die tcsumen onderdak kunnen bicden
aan ruim 8000 mensen. In samenwer
king met de Italiaanse regering aal ge
zorgd worden voor een rigoureuze stop
op de hotelprijzcn. Angstvallig zal er
voor worden gewaakt, dat de pelgrims
door zwarthandelaren en andere para
8ielen zullen worden uitgebuit. De pel
grims sullen speciale zogenaamde, pel
grimskaarten ontvangen, die worden
'uitgereikt door de NationaleComitó's,
die in dc meeste landen worden inge
richt. Deze pelgrimskaarten voorzien
in diverse faciliteiten, wat betreft visa
douane, huisvesting enz.
In Septemeb? j.L heeft men tijdens
een Internationaal Jcugdeongres te Ro
me een „Generale Repetitie" gebonden
In verband met de huisvesting. Hierbij
bleek dat toen reeds ca. een kwart mll
Hoen mensen op korte termijn onder
da!; kon worden geboden.
Niet alleen de Italianen, doch de ge
hele katholieke -wereld volgt- met span
nlng de foelxreidselen voor het H. Jaar
in Rome en wanneer de verwachtingen
niet bedriegen, dan zal het Jubeljaar
1950 een grootse manifestatie wc.rder
en het
raadsel
van de
Rozenhouten kist
25. ,,Grüp die kerels", schreeuwde
Kappie al uit de verte. „Het zijn een
paar boeren van Jongs. Ze hebben ona
bestolen. Zorg, dat ze niet ontkomen"
Onder luide protgsten waren Piet Paal
en Pong in een ogenblik zo zwaar ge
bocid, dat er aan ontsnappen niet meer
viel te denken en even later ondergin
gen Kappie en de Maat dezelfde be
werking.
„Ben schandaal", bromde Kappie, „die
klonten van kerels kunnen blijkbaar
geen fatsoenlijke lieden van struikro
vers onderscheiden". I>e Maat stond
aadiljes te jammeren: „Ik heb het
wel gedacht, niets dan ellende en na
rtgheid komt er van aJ die schatten.
Mijn eksteroog steekt en mgu Zuid
westec knelt en het zal nog wel veel
erger worden. Zat ik maar thuis ach
ter mijn prcntcbriefkaartcu. Maar nee,
opgebracht wordt ik, als een gewone
diefwat een ellende
Ondertussen hadden de agent en de
waard nu ook de drie bedelaars inge
rekend. Deze werden even stevig ge
bonden als de anderen. De agent ging
bedaard zyn gang en stoorde zich niet
hot minst aan de woedende opmerk ia
gen van Kappie, het jammeren van de
Maat en het scheid-en van de koelie*
en de bedelaars, en de warrd hielp
hein met een grijns van voldoening op
zijn gezicht.
Daarna werd het helo stel in optocht
naar het politiebureau gebracht om
voor de rechter te verschijnen.
Een baaltje benzine
Een Frans sdieikun<Sge, Jesm Pa
tiiusLabour, heeft bet proces van z'n
ult*v loding, waarbij LU benzine de
vorm van balletjes laat aannemen, laten
zien.
Dc uiLviuder bezigt poorters, welke
Hl echter strikt geheim houdL Hij
mengt ze met de hand meteen op de
wccgscheal en doet ze vervolgens in
een mengmachine, waarin hij ook enige
liters benzine giet. Dit mengtoestel
wordt in beweging gebracht en wcklra
vormt zich een pnslaucktigc emulsie,
die in samenstelling en kleur veel op
chocolade gelijkt. Daarna laat hij de
pasta op een geperforeerde plaat uit
lopen, waarna de verdeelde massa In
een speciaal bad valt. waar het vaate
vorm krijgt en tot balletjes zo groot
als een druif wondt.
Deze balletjes zijn droog en onout
plofhnar, zij zullen niet licht ontvlam
men en zijn in ieder geval gemakkelijk
weer te doven. Ze geven maar een zeer
oppervlakkig vlamnretje, dat in een
ogenblik gedooM kan worden. Heeft
men benzine nodig, dan behoeft men
de balletjes of het lint (want de vaste
hi.'alue kan ook tot grotere balletje* en
zelfs tot lint worden gemaakt) maar
kapot te maken in een speciaal appa
raat en de benzine zal weer even vloei
haar zijn als voor het proces.
Dus voortaan geen Jerrycans of hen
zlnepompen nodig. Nu wordt de kost
bare brandstof net als steenkool heel
Zen Amerikaans superfort
van het type B. 50 heeft in 94
uur en 1 minuut een vlucht
rond de wereld gemaakt, zon
der enige landing. Het toe
stel had een bemanning van
14 koppen aan boord. Het
heeft gedurende de vlucht van
37.000 km. vier maal ia de
lucht getankt
Na Zaterdag van Forth
Wortl» in Texas te zijn opge
stegen, zette het vliegtuig
koers naar de Azoren, waar
het voor het eerst benzine
overnam van „vliegende tan
kers". Zondag werd het toe
stel boven Gibraltar en Noord-
Afrika gesignaleerd. Vandaar
ging de route over India, via
Brma en Indo-China naar de
Philippijnen. Hier lag het be
gin van het moeilijkste deel
van de vlucht: het 9500 kilo
meter lange traject naar Ha-
waiï. De vier motoren met
een paardenkracht van 3500
brachten de machine echter
veilig naar gene zijde van de
oceaan.
Toen het toestel in Forth
Worth in Texas zijn wielen
weer aan de grond zette bleek
er nog brandstof voor ruim
zeven vlieguren aan boord
te zyn.
Omtrent deze vlucht, die
men nog enkele malen denkt
te herhalen, werd de grootste
geheimhouding betracht. Het
resultaat is het gevolg van
talryke proefnemingen, die de
laatste tijd hebben plaats ge
vonden. Van Amerikaanse zij
de acht men door deze vlucht
het feit bewezen, dat de V.S.
thans ieder punt ter wereld....
kunnen bombarderen.
Er liggen 12.000 aanvragen voor aansluiting op het telefoonnet bij de
Plaatselijke Telefoondienst in Amsterd ara op behandeling te wachten. De
centrales zijn echter overbelast en de eerste drie Jaar zullen de aanvragers
nog geduld moeten oefenen. Aan de Hobbemakade Is men bezig met de bouw
van de nieuwe Centrale Zuid, die 5000 abonné'a zal kunnen opnemen. Een
doorkijk door het betonnen skelet
Onveilig Duitsland
De Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelin
ffeaverkeer (ANVV) verneemt van offi
ciëie zijde dat het herhaaldelijk voor
komt dat Nederlanders ia de nachttrein
jloor Duitsland worden bestolen,
A Het rerlies o.a. van een paspoort,
brengt groot ongerief voor de betrok
kenen, aangezien slechts na een nitge
breid onderzoek een duplicaat paspoort
of ander reispapier wordt verstrekt.
Aan reizigers naar en door Duitsland
wordt derhalve in hun eigen belang
vorxecht hnu reisbagage en In het bij
zonder hun paspoort zorgvuldig te be
waren.
Bestsellers
Dé jury van de Guteubergprys, ten
bedrage van 10.000 dollars cn uitge
schcorea door het „Amerikaanse Insfi
tunt voor het boek", voor het in 194S
verschenen werk, dat mag beschouwd
worden als een boek „dat in de loop
van het jaar do grootste invloed heeft
uitgeoefend op de Amerikaanse open
bare mening", heeft de volgende wer
ken uitgekozen, om aan een daarvan
de prijs toe te kennen: „Kruistocht in
Europa" van generaal Eisenhower, het
„Eerste deel van de gedenkschriften
van ChurchiH". Roosevelt en Hopkins".
van Itobert Shcrwood en „De Mens"
van dr. Kinsoy.
Emigratie naar Canada
Bepakt en bezakt vertrokken 220
Nederlandse boeren emigranten per ex
tra trein van het D.P. station naar
Hoek van Holland, van waar zij over
steken naar Londen, Van daar uit zijn
zij gister met het 8,3. „Aquita
nia" van de Ounard Whito Star van
óouöharopton vertrekken om in slechts
vijf en een halve dag naar Ilaiifax in
Canada te varen. Bijna de helft van
het gezelschap bestaat nit Friese boe
ren inct hun gezin, de overigen komen
uit vrijwel alle delen van het land. Ou
der hen bevindt zich een familie Schol
tea uit Aakon, bestaande uit man,
vrouw en 12 kinderen, die in Canada
nog vijf dagen en nachten in de trein
moeten zitten, ulvorens zy op de plan.
van bestemming in de provincie Albec
ta zullen zijn aangekomen.
Ook een oplossing
Een Amerikaan ran Ierse afkomst,
in Juni aanstaande het directeur
9dhap van een hotel in Noord Carolina
wil neerleggen om in zijn geboorteland
te gaan rentenieren, heeft het pro
bleem van de behuizing opgelost, door
een huis vooruit te arturen. Dit con
structlebuis is, verpakt in 59 kratten.
Inmiddels te Cork In Eire gearriveerd.
Het heeft tw-ee zitkamers, twee slaap
loamet-s, keuken en badkamer en ruim
te voor centrale verwarming eu elee
trische installaties.
FLORALIA EN
HUISVLIJTTENTOONSTELLING
HENSBROEK Zaterdag eu Zondag
werd een huisvlytteutoon-stelling en ten
toonstelling van bollen gehouden in de
zaai van de heer Kossuu. Voor de afd.
huisvlijt bestond vau de zijde van jon
gons en heren ecu geringe belangstel
liug, daarentegen hadden meisjes en dn
mes belangrijk ingezonden. Naar men
ons mededeelde ligt het voor het vol
gend jaar ook in het voornemen om de
leerlingen van de kleuterschool te la
ten inzenden.
Dc huisrlyt weed beoordeeld door dc
dames Oosterlee en Liefhebber, Alk
maar; bloemen door de heren Buk
ker, Obrlam.
net bezoek was niet zo groot als ge
wooii lijk. De ABC-- band zer::'o voor
muzikale opluistering. Ter versterking
der kas waren verschillende ai fracties
aanwezig. Zondagavond vond na 'u ope
ningswoord' van voorzitter, de heer D.
Wit 8zde prijsuitreiking plaats door
burgemeester Kooiman.
r^tbprr-gromma
DONDERDAG 9 MAART 1949
Hilversum I 301 m. 7.00 en 8 00
Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram. muziek;
9.00 Voor do vrouw; 9.05 Muziek houdt
fit; 9.40 Schoolradio; 10.15 Morgen
dienst; 11.00 Radioziekcubezoek; 11.40
Schoolradio; 12.03 Withold Malcuzyns
ky, piano; 12.33 en 1355 Metropole
orkest; 13.00 Nieuws; 14.00 Promenade
orkest; 14.40 Onder ons; 15.00 Benja
mino Gigli zingt; 15.30 Nederlands Ka
nierkwartet; 16.00 Bijbellezing; 17.00
Radio jeugdjournaal; 17.30 'Altviool ea
cello; 18.00 Leger des Heils kwartier;
18.30 Ned. Strydkr.; 19.00 en 2000
Nieuws; 1915 Orgelspel; 20.15 Lentebo
den, een studio steravond; 21.30 Fami
liecompetitie; 22.05 Do vnart der volke
ren; 22.25 Pianoduo; 23.00 Nieuws.
Hilversum II 415 m. 7.00 en 8.00
Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. mnziek;
8.55 Voor de vrouw; 9.00 Symphonisch
concert; 10.00 Morgenwijding; 10.15
Arbeidsvitaminen; 10.50 Voor de kleu
ters; 11.00 Orgelconcert; 12.00 Lyra
trio; 12.38 Pierre Palla, piano; 13 00
Nieuws; 13.20 Orkest Bandi Balogh;
l-LOO Van berg tot cement, reportage;
14.20 Soliste-nconcert: 15.00 Voor zie
ken en gezonden; 16.00 Assortiment»;
17.00 Kaleldoscoop; 17.35 Kwintet
Jolinny Meyer; 18.00 Nieuws; 18.15
Sportpraatje Aad van Leeuwen; 18.30
Les gars de Paris; 19.10 Avondschool;
20.00 Nieuws; 20.15 Kamerorkest;
21 00 „De getemde feeks", hoorspel
nnor Slinkespeare; 22.15 Musieorda;
22.45 Pijlers van Neerloods web-aart;
23.00 Nieuws.
EFFERY FARNOL:
Barnabas is het binnenplein van
de herberg opgelopen: een sterk
zwart paard verwekt er veel con
sternatie. Het heelt de ruiter van
zich afgeschud.
29)
De ruiter was niemand minder dan
kapitein Slingsby, een beroemd ryder.
Zwarte duivel," schreeuwde hy. „be
gin je al weer met je oude trucs? Je
zal m'n nek niet breken, ik heb af
gehandeld met je."
Inmiddels wendde Barnabas zich van
de woedende kapiuem naar de prachtige
vurige vierbeen; bekeek hem van zijn
zwaaiende staart tot zijn hoog kruis,
zijn rollende ogen en trillende neus
gaten. zyn brede borst, slanke benen en
krachtige dijen en dat alles met de
scherpe, apprecierende ogen van een
kenner, die onmiddellijk het verlan
gen in zich voelt opkomen het dier te
bezitten. En van de minachtende vier
been keek hij weer naar de toegeta
kelde kapitein die. nu hij vrywel uit
geraasd "en uitgetierd was. opstond,
xacht tastend zijn elleboog bevoelde en
liefderijk een bcmoddorde knie wreef
eu uit zijn hóek hinkte.
Ietwat terzijde stond een breedge
schouderde man, een ruw-uitziende
kwant in sjofele kleren, wiens stoffige
laarzen reizen en trekken verrieden
Hy was vry oud, want het haar onder
de verweerde hoed was grijs en hij
leunde zwaar op een dikke stok. Heel
stil stond hij en Barnabas zag, dat hy
zyn blik op het paard gericht hield
en er zelfs naar bleef kijken, toen de
kapitein weer begon te spreken.
„Ik zal het dier aan de hoogste bie
der verkopen. Jij, Jerningham," riep
kapitein Slingsby tot een verwaande
knaap, „je schijnt je uitstekend te
amuseren. Als je denkt, dat je hem
meester worden kan, dan is hy voor
iedere prijs voor jou. Hoeveel geef je?"
„Geen haar op mijn hoofd, dat er
over denkt, beste Sling," lachte de
jonge fat, zyn kroeshoofd schuddend.
„Ik denk er niet aan mijn kostbare nek
vóór de vijftiende te wagen, kerel"
„Nou, dan zal ik hem verkopen aan
iedereen, die eek genoeg is, om er een
bod op te doen. Kom nou." riep de ka
pitein. het plein rondkijkend. „Wie wil
hem kopen? Wie geeft tien pond voor
een knol, die niemand met mogelijk
heid berijden kan?"
„Ik!" zei Barnabas.
„Vijftien pond,'1 riep de sjofele man
onmiddellijk, nog steeds kijkend naar
het dier
„Twintig!" zei Barnabas als een
echo.
„En vijf!" riep de sjofele man.
„Hè?" zei de kapitein van de een
naar de ander starend. „Wat betekent
dat alles? Wacht even stop een mi
nuut! Leen me je emmer!"
De kapitein sprong op de emmer,
waarna hij vanaf dte hoogte het bin
nenplein begon toe te spreken, waar
bij hij zijn zweep als een vendumees
ter zwaaide. „Nu. heren!" brulde hy.
„Ik bied u aan een duivels gemeen,
drommels boosaardig di-sr! Ik bied u aan
een vierbenige daemon, een vervloekt
beest, dat niemand ooit hopen kan te
beryden een echte verschrikking! AI
één knecht gedood, zal er waarschijn
lijk meer doodtrappen Nu, wat geeft
u voor dat schoothondje? Bekijkt hem
goed en biedt daarnaar!"
„Vyf-en-twintig pond," zeide sjofele
man.
„Dertig!" zei Barnabas.
„Een-en-dertig!"
„Vijftig," zei Barnabas.
.Vyftig!" riep de kapitein, zyn
zweep zwaaiend „Vijftig pond van de
heer met de halsdoek vijftig! Wie
biedt er meer? Meer dan vyftig? Nie
mand meer dan vyftig pond voor een
dier, dat slechts geschikt is voor de
slager? Heren, waarom zegt u niets?"
„Ik kan niet hoger," zei de sjofele
man, droevig zijn grijs hoofd schud
dend.
„Dus niemand meer dan vyftig
pond? Eenmaal! Andermaal! Ten der
de male! Verkocht aan de jonge man
met de ha'sdoek!"
Bij de herhaling van dat woord
„halsdoek" begon Barnabas 'boos te
kijken.
„Heus," riep de kapitein, van de em
mer stappend, „hij heeft een heel le
lijk koopje ook."
„Dat staat te bezien," zei Barnabai
kortaf.
„Zo, en wat bent u van plan met het
dier te doen?"
„Berijden!"
„Ik wed er tien pond om, dat u geen
tien minuten op hem blijft zitten."
„Top!" zei Barnabas. zijn jas dicht
knopend.
Maar nu rondkijkend, zag hy, dat de
sjofele man zich omgekeerd had en
langzaam het binnenpWn afliep; Bar
nabas ging hem vlug na en tikte hem
op zyn arm. ,Het spijt me, dat je te
leurgesteld bent," zei hy.
„Bedoelt u over dat paard, mynheer?"
vroeg de sjofele man. aan zyn hoed tik
kend.
„Ja."
..Het ls hard, dat ik hem verloren
heb nadat ik zo lang op mijn kans ge
wacht heb. Maar vyftig pond is een
hele som voor iemand, die buiten be
trekking is. al is het een spotkoooje
voor dat geld Er zyn niet veel zulke
paarden, mijnheer,"
„Daarom zou ik er desnoods twee
maal zoveel voor gegeven hebben."
De man zette zijn hoed af, streek
zyn stompe vingers door zijn grijs haar
en keek Barnabas strak aan. ..En. zelfs
voor die som zoudt u er een koopje
aan gehad hebben. Het is geen mak
paard daar het nooit begrepen is,
ziet u? Maar neemt u het van my aan,
het is een wonderdier."
„Ken je hem dan?"
„Vanaf dat het nog een veulen was,
mijnheer Ik was toen stalknecht, maar
later zeiden de mensen, dat ik te oud
voor het baantje was."
„Geloof je, dat hy je nog kennen
zou?"
„En of!"
„Denk je, dat Je hem kalmer zoudt
kunnen houden dan die stalknechts?"
„Of ik dat zou kunnen, mijnheer?"
riep de man uit. zijn schouders strek
kend, „En of! Probeer het eens met
me!"
„Dat zal ik. Wat zou Je zeggen van
veertig shilling per week?"
„Mijnheer," riep de oude knecht ver
baasd uit.
„Daar jy een baantje wilt hebben en
ik een knecht nodig heb, zal ik je
nemen als je by my komen wfltP
De ogen van de oude man begonnen
te glisteren Hij accepteerde de betrek
king erg graag.
(Wordt vervolgd.)