8 TUSSEN KEULEN EN PARIJS.... I KAPPIE Superfort vloog in één ruk om de aarde le Amateur-Gentleman Meer dan 25 millioen gelovigen zullen in 1950 Rome bezoeken Koortsachtig wordt in Rome aan d e voltooiing en uitbreiding van hotels vlieg.eliien, verkeerswegen, stations en ondergrondse spoorweg gewerkt, om •t. a^s wanneer liet H. Jaar een uanvang zal nemen, gereed te zyn de miilioe ren gelovigen en toeristen uit mie del en van dc wereld op te vangen. Dag en nacht zijn honcerden arhe.dsrs in de weer om het Roma Termini, het siation van de H. Stad, af te bouwen. Enorme schijnwerpers, die over het gehe.e terrein zijn opges.cld, verlichten vanaf 6 uur 's avonds de uitge »tre„ie terreinen waarop straks het spoorwegknooppunt van ome zal ver rijzen. Reeds voor de oorlog was met de bouw begonnen van dit in moderne stijl op te trekken station, maar de oor|0fl en het feit dat er daarna geen geld meer beschikbaar voor was, hebben de bouw vertraagd. Thans staan grote ri/dbare kranen over het veld verspreid en de verwachting Is dat Roma Ter mini op het einde van dit jaar in gebruik kan worden genomen. ONDERGRONDSE IN AANBOUW - Toen er sprake was om in Rome een ©n^eigrondbe spoorweg te gnun bou wen, was de doorsnee liomein lichtelijk verbaasd. Vooreerst is dc grond in ito me niet compact genoeg cu op de twee de plaats heeft de stad een perfect ge organiseerd bovengronds verkeer, da: wordt uitgevoerd door ecu legm aantal trams, bussen en trolleybussen. Aiaur de ondergrondse aal voor het begin vnn het H. Jaar klaar komen. Intussen wordt ijverig gewerkt aan de ouder grondse, die een totale lengte van 11 '/2 km. zal krijgen. Zeer merkwaardig is, dat uiou bij het graven op bepaalde diepten regel tuatig op historische bouwwerken stuit. Pit is dan voor de ingenieurs aanlei diug om bun plan te wijzigen, want een vernieling van dergelijke bouwwerken is ia het oog van elke Italiaan een hei ligscheonls. De werkzaamheden wor den dan gewoon voortgezet, zij het met een omlegging. liet ligt ia de bedoe ling om cie lengte van de ondergrondse op de duur uit te breiden tot 40 km. Waarbij dan ook Ostia aau de zee wordt opgenomen in het net. Het vlieg veld van Rtme, Ciampino, ls ook een der eindstations van de ondergrondse en de stroom der vliegende pelgrims sal vla deze ondergrondse worden af gevoerd. Ciampino wordt een representatief vliegveld. Speciaal op het oog met het H. Jaar wordt alles in het werk ge •teld om hot de aankomende en ver trekkende reizigers zo comfortabel mo gelijk te maken. Ook ls men bezig aan de bouw van een stenen kerkje aan de rand van hot vliegveld, dat naar schat ting 300 n veris en kan bergen. VBLE WEGKN LEIDEN NAAR ROME In 1925 kwamen ter gelegenheid van het H. Jaar 1.100.000 buitenlanders naar Rome. Hiervan kwamen 060.000 per trein, 40.000 per auto en 100.000 per boot. Van ile treinreizigers reisden 13.000 lsU kltt, 425.000 'Mo klas, de tost 3de klas. Van de auto reizigers kwamen er 12.500 in hun eigen auto. Per boot kwamen 17,000 pelgrims uit Egypte, 14.000 uit de Balkan, 15.000 uit Xurkye, Palestina en Noord Afrika, 8.000 uit icandinavic, 25.000 uit Noord ea 10.000 uit Zuid Amerika. Ook dit jaar wordt do grootste toeloop uit Noord en Zuid Amerika verwacht. Het percentage pelgrims dat in 1950 per auto zul komen zal wel toenemen. Ook het vervoer per schip zal hoogst waar Bchünlijk groter zijn aan ia 1925. maar het aanbod aan scheepsruim Ie is aau merkelijk kleiner. In 1925 spoelde de luchtraart nog een kleine rol in hei ▼ervoer der pelgrims. Het aandeel dat do vliegtuigen in 1950 bij het vervoer ran gelovigen en toeristen zal hebbeu, aal aaunierkelyk toenemen. Alleen al het feit, dat 25 millioen gelovigen naar schatting de II. 8: ad zullen bezoeken gedurende het II. Jaar, betekent dat de roi die het luchtverkeer bfj dit vervoer cal gaan spelen, zeer voornaam is. MUISVESTING—PROBLEEM Om bet probleem der huisvesting op te lossen, zijn in de H. Stad verschil lende comité's gesticht, net nijpend gebrek aan hotelacconiodatie was de oorzaak, dat men naar andere oplosein gen zocht. Men heeft dit huisvestlngs probleem thaus op dezelfde wijze aan gepakt als in Londen tijdens de O'ym piscbe Spelen. Particulieren worden ingeschakeld en dc moderne pelgrim wordt voor redelijke prijzen onderge bracht. Naast deze maatregelen, zijn er ook drie massa hotels in aanbouw ca wel aan de rand van Vaticaanstad, die tcsumen onderdak kunnen bicden aan ruim 8000 mensen. In samenwer king met de Italiaanse regering aal ge zorgd worden voor een rigoureuze stop op de hotelprijzcn. Angstvallig zal er voor worden gewaakt, dat de pelgrims door zwarthandelaren en andere para 8ielen zullen worden uitgebuit. De pel grims sullen speciale zogenaamde, pel grimskaarten ontvangen, die worden 'uitgereikt door de NationaleComitó's, die in dc meeste landen worden inge richt. Deze pelgrimskaarten voorzien in diverse faciliteiten, wat betreft visa douane, huisvesting enz. In Septemeb? j.L heeft men tijdens een Internationaal Jcugdeongres te Ro me een „Generale Repetitie" gebonden In verband met de huisvesting. Hierbij bleek dat toen reeds ca. een kwart mll Hoen mensen op korte termijn onder da!; kon worden geboden. Niet alleen de Italianen, doch de ge hele katholieke -wereld volgt- met span nlng de foelxreidselen voor het H. Jaar in Rome en wanneer de verwachtingen niet bedriegen, dan zal het Jubeljaar 1950 een grootse manifestatie wc.rder en het raadsel van de Rozenhouten kist 25. ,,Grüp die kerels", schreeuwde Kappie al uit de verte. „Het zijn een paar boeren van Jongs. Ze hebben ona bestolen. Zorg, dat ze niet ontkomen" Onder luide protgsten waren Piet Paal en Pong in een ogenblik zo zwaar ge bocid, dat er aan ontsnappen niet meer viel te denken en even later ondergin gen Kappie en de Maat dezelfde be werking. „Ben schandaal", bromde Kappie, „die klonten van kerels kunnen blijkbaar geen fatsoenlijke lieden van struikro vers onderscheiden". I>e Maat stond aadiljes te jammeren: „Ik heb het wel gedacht, niets dan ellende en na rtgheid komt er van aJ die schatten. Mijn eksteroog steekt en mgu Zuid westec knelt en het zal nog wel veel erger worden. Zat ik maar thuis ach ter mijn prcntcbriefkaartcu. Maar nee, opgebracht wordt ik, als een gewone diefwat een ellende Ondertussen hadden de agent en de waard nu ook de drie bedelaars inge rekend. Deze werden even stevig ge bonden als de anderen. De agent ging bedaard zyn gang en stoorde zich niet hot minst aan de woedende opmerk ia gen van Kappie, het jammeren van de Maat en het scheid-en van de koelie* en de bedelaars, en de warrd hielp hein met een grijns van voldoening op zijn gezicht. Daarna werd het helo stel in optocht naar het politiebureau gebracht om voor de rechter te verschijnen. Een baaltje benzine Een Frans sdieikun<Sge, Jesm Pa tiiusLabour, heeft bet proces van z'n ult*v loding, waarbij LU benzine de vorm van balletjes laat aannemen, laten zien. Dc uiLviuder bezigt poorters, welke Hl echter strikt geheim houdL Hij mengt ze met de hand meteen op de wccgscheal en doet ze vervolgens in een mengmachine, waarin hij ook enige liters benzine giet. Dit mengtoestel wordt in beweging gebracht en wcklra vormt zich een pnslaucktigc emulsie, die in samenstelling en kleur veel op chocolade gelijkt. Daarna laat hij de pasta op een geperforeerde plaat uit lopen, waarna de verdeelde massa In een speciaal bad valt. waar het vaate vorm krijgt en tot balletjes zo groot als een druif wondt. Deze balletjes zijn droog en onout plofhnar, zij zullen niet licht ontvlam men en zijn in ieder geval gemakkelijk weer te doven. Ze geven maar een zeer oppervlakkig vlamnretje, dat in een ogenblik gedooM kan worden. Heeft men benzine nodig, dan behoeft men de balletjes of het lint (want de vaste hi.'alue kan ook tot grotere balletje* en zelfs tot lint worden gemaakt) maar kapot te maken in een speciaal appa raat en de benzine zal weer even vloei haar zijn als voor het proces. Dus voortaan geen Jerrycans of hen zlnepompen nodig. Nu wordt de kost bare brandstof net als steenkool heel Zen Amerikaans superfort van het type B. 50 heeft in 94 uur en 1 minuut een vlucht rond de wereld gemaakt, zon der enige landing. Het toe stel had een bemanning van 14 koppen aan boord. Het heeft gedurende de vlucht van 37.000 km. vier maal ia de lucht getankt Na Zaterdag van Forth Wortl» in Texas te zijn opge stegen, zette het vliegtuig koers naar de Azoren, waar het voor het eerst benzine overnam van „vliegende tan kers". Zondag werd het toe stel boven Gibraltar en Noord- Afrika gesignaleerd. Vandaar ging de route over India, via Brma en Indo-China naar de Philippijnen. Hier lag het be gin van het moeilijkste deel van de vlucht: het 9500 kilo meter lange traject naar Ha- waiï. De vier motoren met een paardenkracht van 3500 brachten de machine echter veilig naar gene zijde van de oceaan. Toen het toestel in Forth Worth in Texas zijn wielen weer aan de grond zette bleek er nog brandstof voor ruim zeven vlieguren aan boord te zyn. Omtrent deze vlucht, die men nog enkele malen denkt te herhalen, werd de grootste geheimhouding betracht. Het resultaat is het gevolg van talryke proefnemingen, die de laatste tijd hebben plaats ge vonden. Van Amerikaanse zij de acht men door deze vlucht het feit bewezen, dat de V.S. thans ieder punt ter wereld.... kunnen bombarderen. Er liggen 12.000 aanvragen voor aansluiting op het telefoonnet bij de Plaatselijke Telefoondienst in Amsterd ara op behandeling te wachten. De centrales zijn echter overbelast en de eerste drie Jaar zullen de aanvragers nog geduld moeten oefenen. Aan de Hobbemakade Is men bezig met de bouw van de nieuwe Centrale Zuid, die 5000 abonné'a zal kunnen opnemen. Een doorkijk door het betonnen skelet Onveilig Duitsland De Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelin ffeaverkeer (ANVV) verneemt van offi ciëie zijde dat het herhaaldelijk voor komt dat Nederlanders ia de nachttrein jloor Duitsland worden bestolen, A Het rerlies o.a. van een paspoort, brengt groot ongerief voor de betrok kenen, aangezien slechts na een nitge breid onderzoek een duplicaat paspoort of ander reispapier wordt verstrekt. Aan reizigers naar en door Duitsland wordt derhalve in hun eigen belang vorxecht hnu reisbagage en In het bij zonder hun paspoort zorgvuldig te be waren. Bestsellers Dé jury van de Guteubergprys, ten bedrage van 10.000 dollars cn uitge schcorea door het „Amerikaanse Insfi tunt voor het boek", voor het in 194S verschenen werk, dat mag beschouwd worden als een boek „dat in de loop van het jaar do grootste invloed heeft uitgeoefend op de Amerikaanse open bare mening", heeft de volgende wer ken uitgekozen, om aan een daarvan de prijs toe te kennen: „Kruistocht in Europa" van generaal Eisenhower, het „Eerste deel van de gedenkschriften van ChurchiH". Roosevelt en Hopkins". van Itobert Shcrwood en „De Mens" van dr. Kinsoy. Emigratie naar Canada Bepakt en bezakt vertrokken 220 Nederlandse boeren emigranten per ex tra trein van het D.P. station naar Hoek van Holland, van waar zij over steken naar Londen, Van daar uit zijn zij gister met het 8,3. „Aquita nia" van de Ounard Whito Star van óouöharopton vertrekken om in slechts vijf en een halve dag naar Ilaiifax in Canada te varen. Bijna de helft van het gezelschap bestaat nit Friese boe ren inct hun gezin, de overigen komen uit vrijwel alle delen van het land. Ou der hen bevindt zich een familie Schol tea uit Aakon, bestaande uit man, vrouw en 12 kinderen, die in Canada nog vijf dagen en nachten in de trein moeten zitten, ulvorens zy op de plan. van bestemming in de provincie Albec ta zullen zijn aangekomen. Ook een oplossing Een Amerikaan ran Ierse afkomst, in Juni aanstaande het directeur 9dhap van een hotel in Noord Carolina wil neerleggen om in zijn geboorteland te gaan rentenieren, heeft het pro bleem van de behuizing opgelost, door een huis vooruit te arturen. Dit con structlebuis is, verpakt in 59 kratten. Inmiddels te Cork In Eire gearriveerd. Het heeft tw-ee zitkamers, twee slaap loamet-s, keuken en badkamer en ruim te voor centrale verwarming eu elee trische installaties. FLORALIA EN HUISVLIJTTENTOONSTELLING HENSBROEK Zaterdag eu Zondag werd een huisvlytteutoon-stelling en ten toonstelling van bollen gehouden in de zaai van de heer Kossuu. Voor de afd. huisvlijt bestond vau de zijde van jon gons en heren ecu geringe belangstel liug, daarentegen hadden meisjes en dn mes belangrijk ingezonden. Naar men ons mededeelde ligt het voor het vol gend jaar ook in het voornemen om de leerlingen van de kleuterschool te la ten inzenden. Dc huisrlyt weed beoordeeld door dc dames Oosterlee en Liefhebber, Alk maar; bloemen door de heren Buk ker, Obrlam. net bezoek was niet zo groot als ge wooii lijk. De ABC-- band zer::'o voor muzikale opluistering. Ter versterking der kas waren verschillende ai fracties aanwezig. Zondagavond vond na 'u ope ningswoord' van voorzitter, de heer D. Wit 8zde prijsuitreiking plaats door burgemeester Kooiman. r^tbprr-gromma DONDERDAG 9 MAART 1949 Hilversum I 301 m. 7.00 en 8 00 Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram. muziek; 9.00 Voor do vrouw; 9.05 Muziek houdt fit; 9.40 Schoolradio; 10.15 Morgen dienst; 11.00 Radioziekcubezoek; 11.40 Schoolradio; 12.03 Withold Malcuzyns ky, piano; 12.33 en 1355 Metropole orkest; 13.00 Nieuws; 14.00 Promenade orkest; 14.40 Onder ons; 15.00 Benja mino Gigli zingt; 15.30 Nederlands Ka nierkwartet; 16.00 Bijbellezing; 17.00 Radio jeugdjournaal; 17.30 'Altviool ea cello; 18.00 Leger des Heils kwartier; 18.30 Ned. Strydkr.; 19.00 en 2000 Nieuws; 1915 Orgelspel; 20.15 Lentebo den, een studio steravond; 21.30 Fami liecompetitie; 22.05 Do vnart der volke ren; 22.25 Pianoduo; 23.00 Nieuws. Hilversum II 415 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. mnziek; 8.55 Voor de vrouw; 9.00 Symphonisch concert; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Arbeidsvitaminen; 10.50 Voor de kleu ters; 11.00 Orgelconcert; 12.00 Lyra trio; 12.38 Pierre Palla, piano; 13 00 Nieuws; 13.20 Orkest Bandi Balogh; l-LOO Van berg tot cement, reportage; 14.20 Soliste-nconcert: 15.00 Voor zie ken en gezonden; 16.00 Assortiment»; 17.00 Kaleldoscoop; 17.35 Kwintet Jolinny Meyer; 18.00 Nieuws; 18.15 Sportpraatje Aad van Leeuwen; 18.30 Les gars de Paris; 19.10 Avondschool; 20.00 Nieuws; 20.15 Kamerorkest; 21 00 „De getemde feeks", hoorspel nnor Slinkespeare; 22.15 Musieorda; 22.45 Pijlers van Neerloods web-aart; 23.00 Nieuws. EFFERY FARNOL: Barnabas is het binnenplein van de herberg opgelopen: een sterk zwart paard verwekt er veel con sternatie. Het heelt de ruiter van zich afgeschud. 29) De ruiter was niemand minder dan kapitein Slingsby, een beroemd ryder. Zwarte duivel," schreeuwde hy. „be gin je al weer met je oude trucs? Je zal m'n nek niet breken, ik heb af gehandeld met je." Inmiddels wendde Barnabas zich van de woedende kapiuem naar de prachtige vurige vierbeen; bekeek hem van zijn zwaaiende staart tot zijn hoog kruis, zijn rollende ogen en trillende neus gaten. zyn brede borst, slanke benen en krachtige dijen en dat alles met de scherpe, apprecierende ogen van een kenner, die onmiddellijk het verlan gen in zich voelt opkomen het dier te bezitten. En van de minachtende vier been keek hij weer naar de toegeta kelde kapitein die. nu hij vrywel uit geraasd "en uitgetierd was. opstond, xacht tastend zijn elleboog bevoelde en liefderijk een bcmoddorde knie wreef eu uit zijn hóek hinkte. Ietwat terzijde stond een breedge schouderde man, een ruw-uitziende kwant in sjofele kleren, wiens stoffige laarzen reizen en trekken verrieden Hy was vry oud, want het haar onder de verweerde hoed was grijs en hij leunde zwaar op een dikke stok. Heel stil stond hij en Barnabas zag, dat hy zyn blik op het paard gericht hield en er zelfs naar bleef kijken, toen de kapitein weer begon te spreken. „Ik zal het dier aan de hoogste bie der verkopen. Jij, Jerningham," riep kapitein Slingsby tot een verwaande knaap, „je schijnt je uitstekend te amuseren. Als je denkt, dat je hem meester worden kan, dan is hy voor iedere prijs voor jou. Hoeveel geef je?" „Geen haar op mijn hoofd, dat er over denkt, beste Sling," lachte de jonge fat, zyn kroeshoofd schuddend. „Ik denk er niet aan mijn kostbare nek vóór de vijftiende te wagen, kerel" „Nou, dan zal ik hem verkopen aan iedereen, die eek genoeg is, om er een bod op te doen. Kom nou." riep de ka pitein. het plein rondkijkend. „Wie wil hem kopen? Wie geeft tien pond voor een knol, die niemand met mogelijk heid berijden kan?" „Ik!" zei Barnabas. „Vijftien pond,'1 riep de sjofele man onmiddellijk, nog steeds kijkend naar het dier „Twintig!" zei Barnabas als een echo. „En vijf!" riep de sjofele man. „Hè?" zei de kapitein van de een naar de ander starend. „Wat betekent dat alles? Wacht even stop een mi nuut! Leen me je emmer!" De kapitein sprong op de emmer, waarna hij vanaf dte hoogte het bin nenplein begon toe te spreken, waar bij hij zijn zweep als een vendumees ter zwaaide. „Nu. heren!" brulde hy. „Ik bied u aan een duivels gemeen, drommels boosaardig di-sr! Ik bied u aan een vierbenige daemon, een vervloekt beest, dat niemand ooit hopen kan te beryden een echte verschrikking! AI één knecht gedood, zal er waarschijn lijk meer doodtrappen Nu, wat geeft u voor dat schoothondje? Bekijkt hem goed en biedt daarnaar!" „Vyf-en-twintig pond," zeide sjofele man. „Dertig!" zei Barnabas. „Een-en-dertig!" „Vijftig," zei Barnabas. .Vyftig!" riep de kapitein, zyn zweep zwaaiend „Vijftig pond van de heer met de halsdoek vijftig! Wie biedt er meer? Meer dan vyftig? Nie mand meer dan vyftig pond voor een dier, dat slechts geschikt is voor de slager? Heren, waarom zegt u niets?" „Ik kan niet hoger," zei de sjofele man, droevig zijn grijs hoofd schud dend. „Dus niemand meer dan vyftig pond? Eenmaal! Andermaal! Ten der de male! Verkocht aan de jonge man met de ha'sdoek!" Bij de herhaling van dat woord „halsdoek" begon Barnabas 'boos te kijken. „Heus," riep de kapitein, van de em mer stappend, „hij heeft een heel le lijk koopje ook." „Dat staat te bezien," zei Barnabai kortaf. „Zo, en wat bent u van plan met het dier te doen?" „Berijden!" „Ik wed er tien pond om, dat u geen tien minuten op hem blijft zitten." „Top!" zei Barnabas. zijn jas dicht knopend. Maar nu rondkijkend, zag hy, dat de sjofele man zich omgekeerd had en langzaam het binnenpWn afliep; Bar nabas ging hem vlug na en tikte hem op zyn arm. ,Het spijt me, dat je te leurgesteld bent," zei hy. „Bedoelt u over dat paard, mynheer?" vroeg de sjofele man. aan zyn hoed tik kend. „Ja." ..Het ls hard, dat ik hem verloren heb nadat ik zo lang op mijn kans ge wacht heb. Maar vyftig pond is een hele som voor iemand, die buiten be trekking is. al is het een spotkoooje voor dat geld Er zyn niet veel zulke paarden, mijnheer," „Daarom zou ik er desnoods twee maal zoveel voor gegeven hebben." De man zette zijn hoed af, streek zyn stompe vingers door zijn grijs haar en keek Barnabas strak aan. ..En. zelfs voor die som zoudt u er een koopje aan gehad hebben. Het is geen mak paard daar het nooit begrepen is, ziet u? Maar neemt u het van my aan, het is een wonderdier." „Ken je hem dan?" „Vanaf dat het nog een veulen was, mijnheer Ik was toen stalknecht, maar later zeiden de mensen, dat ik te oud voor het baantje was." „Geloof je, dat hy je nog kennen zou?" „En of!" „Denk je, dat Je hem kalmer zoudt kunnen houden dan die stalknechts?" „Of ik dat zou kunnen, mijnheer?" riep de man uit. zijn schouders strek kend, „En of! Probeer het eens met me!" „Dat zal ik. Wat zou Je zeggen van veertig shilling per week?" „Mijnheer," riep de oude knecht ver baasd uit. „Daar jy een baantje wilt hebben en ik een knecht nodig heb, zal ik je nemen als je by my komen wfltP De ogen van de oude man begonnen te glisteren Hij accepteerde de betrek king erg graag. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3