KAPPIE 3 Het vraagstuk van de oudeliedenzorg Na een leven van werken, heeft men recht op verzorging Twee fietsenmakers vervaardigden het eerste vliegtuigje Ie Amateur-Gentleman Dr. B. Wartena, geneeskundig Inspecteur van de volksgezond heid in Friesland, heeft te Leeuwarden gesproken over het vraag stuk van de oudeliedenzorg. In allerlei kringen van het maat schappelijk leven vraagt men zich af wat ter verhoging van het levensgeluk van de ouden van dagen zou moeten en kunnen wor den gedaan. Het Bestuur van de Stichting Friesland voor Maat schappelijk Werk is van mening, dat het aanbeveling verdient dit vraagstuk pemeenscbappeJUk ol,der de ogen te zien. waarom het in beginsel brsioot tot het instellen van een commissie, aan wie de bestudering van het probleem kan worden opgedragen en wier taak het zal zijn mettertijd zo mogelijk met omlijnde plan nen te komen. Om nu deze zaak op gang te brengen belegde het bestuur een bijeenkomst waarin dr. Wartena een uiteenzetting gaf van het begrip oudeliedenzorg. Publicaties uit het grijze verle den wijzen er volgens de spreker op, dat men reeds vroeger belang stelling had voor de ouden van da gen. De talrijke rusthuizen zijn daarvan een bewijs. De medische wetenschap heeft eich eerst in de laatste Jaren met dit vraagstuk bezig gehouden. Spre ker releveerde het In 1946 gehou den Congres voor de Volksgzond- heid, waarin het onderwerp door dr. P. Muntendam werd ingeleid. Een jaar later ontstond de Neder landse Vereniging voor Gerontolo gie, die de bestudering van de ou derdom en zijn verschijnselen be oogt. Ouderdom, zo vervolgde de spreker, kan men niet naar het aantal levensjaren afmeten. Ou derdom is nle'„ hetzelfde als leef tijd. Bij de één treden ouderdoms- verschijnse'en eerder op dan bij de ander en sommige verschijnselen doen zich reeds vroeg gelden. Niet temin vereist de practijk het han teren van bepaalde normen die voor allen kunnen gelden Aan de hand van statistieken wees dr. Wartena op enkele ver schijnselen. Zo blijkt, dat de ge middelde levensduur van mannen en vrouwen thans aanmerkelijk hoger is dan bijvoorbeeld 70 jaar geleden. Het percentage, dat de leeftijd van 60 jaar bereikte, be- - droeg toenmaals 35.7. in 1935 ech ter 74.6. Bij tachtigjarigen is het verschil nog groter. 60 jaar gele den bedroeg het percentage van deze leeftijd 7 6 cn in 1935 25.6. tTlt deze en andere gegevens blijkt het toenemend aantal oudere men- Woningen voor landarbeiders Reeds voor de oorlog bestoud er in sommige streken van ons land voor de landarbeiders een woningnood en men kan zich gemnkqelijk indenken hoe de situatie thans ia. Dit bergt gevaren in zich vitn een ont ▼lnehting aan bet platteland en bete kent een aartnsting van de arbeidsvoor ■iening in de landbouw. De gezamenlijk^ landarbeiders organisaties, anmenwer kend In de TTnie van de Landarbeiders bonden hebben daarom met de verenigln gen en stichtingen ingevolge de lnndarbei Herswet een vergadering te Utrecht ge bonden Eenstemmig kwam men tot het oordeel dat er gezamenlijk getracht moest wor den de Landarbeiders wel weer in wer king te doen treden en dat er by de overheid op aan moet worden gedrongen dat het bouwen van Inndarbeiderswonin gen. ingevolge deze wet ook finaeiee? mogelijk wordt Tndien deze mogelijk beid werd geopend, zouden zeer veel landarbeiders daarvan gebruik willen maken, want overal bestaat grote animo ▼oor het bouwen van een eigen woning. Staande de vergadering werden verte ffenwoordigers aangewezen voor bet een traal orgaan, dat namens alle bestaande verenigingen en stichtingen zal optreden «n anderzijds deze verenigingen en stïch thigen van voorlichting zal dienen. FORD VERLAAGT PRIJZEN IN VS. De Ford automobielfabriek heeft mee freJeeld. Fordauto's met Ingang van (ri^er 12 ot 1°0 dollars goedkoper zul lep ztfn. D« prlis voor Merenrv's zal met tof 100 dollars worden verlangd Lincoln* mef 10"dollar* en sommige sen. waarvoor de gemeenschap ver antwoorde omstandigheden zal moeten scheppen. Zij betreffen zo wel voeding en hulsvesting, als de geestelijke atmosfeer, waarin be jaarde mensen gelukkig kunnen zijn. Daarnaast dient te worden ge zorgd voor gunst!ee hveiënische omstandigheden, doelmatige ver arming, toetreding van zonlicht en recreatiemogelijkheden. De in- i Ier pleitte voorts voor het In stellen van adviesbureaux, waar ouden van dagen kunnen worden onderzocht en waar hun op veler lei gebied adviezen kunnen worden gegeven. Niet de leeftijd uitslui tend. doch vooral ook de lichame lijke en geestelijke gesteldheid van betrokkenen zou doorslaggevend moeten zijn bij het bepalen van *t tijdstip, waarop Iemand gepension neerd moet worden. Van de gelegenheid om met de spreker van gedachten te wisse len werd door tal van aanwezigen, onder wie vertegenwoordigers van het Provinciaal Bestuur en Ge meentebesturen. de directeur van de Wederopbouw en Volkshuisves ting in Friesland, en leiders van diensten voor sociale zaken en maatschappelijk hulpbetoon, ge bruik gemaakt. Door de Stichting Friesland zal thans 70 sooedig mogelijk tot sa menstelling van een commissie worden overgegaan, waarna deze haar taak kan aanvatten. B.V.V. WINT VAN HEERENVEEN BW heeft Zondagmiddag Heerenveen on eigen terrein met 21 ge slagen. Het winnende doelpunt van BW: doelverdediger Veenstra van Ileerenveen maakte een gewei diige sprongmaar kon er niet bij vrachtauto's met 12 tot 29 dollar. De prijsverlaging van Ford is de vier de in de Amerikaanse autoindustrie in minder dan 6 weken. De Chrysler is de enige van de „grote drie" (Ford, Chrys Ier en General Motors), die haar prijzen nog niet heeft verlaagd. SMOKKELAARSBENDE OP HET SPOOR De Opsporingsbrigade te Turn hout nam enkele dagen geleden *n keerd stond in een schuur bij een bnor te Oosrthoven O d T rn- hout) Dc wagen vertoonde sporen van beschieting en heeft een Neder landse nummerplaat, die overge schilderd is. De Belgische en Ne- derlandsce politie hebben thans 'n onderzoek ingesteld en men meent hier op het spoor te zijn van een veesmokkelaarsbende. De Startosfeerkruiser van de Pan American Airways ,die meer dan zeven tig passagiers kan vervoeren, is gister ochtend vroeg op het vliegveld Shannon geland. Dit was de eerste vlucht New YorkLonden 38.000 ton stro afgesloten met W. Duitsland ,ten behoeve van de Duit se papier- en carton-industrie. IsraelitischTransjordaans wapen Israël x Transjordani9 hebben te Rhodos een op Palestina betrekking hebbende wapenstilstandsovereen komst gesloten. De wapenstilstandsovereenkomst werd gesloten nadat de beide sta ten precies gedurende een maand hadden onderhandeld. Het is de derde wapenstilstandsovereen- komst, welke door Israël od Rho dos thans het ..Vredes-eiland in de Middellanse Zee genaamd is gesloten. De belde andere over eenkomsten kwamen tot stand met Egypte en met de Libanon. Openingscourses Duindigt De belangstelling was niet bij zonder' groot, circa 5000 personen waren bij het begin der courses aanwezig, maar toen het zonnetje doorbrak groeide het aantal bezoe kers. Er werd in ruimte door het publiek een ..gokje" gewaagd en tegen het einde der courses was een totaalomzet van f 59.211 be reikt. De uitslagen luiden: Axkit-prijs: 1. Luck Heriy, J. M. v. d. Berg (1560) 1.31.9 2. Montenler (1540) 1.33.6. 3 Kapitein Axkit (1560 1. 2L.3; 4. Midwayman (1500) 1.43.3 Luck Henny winnend: 4.40 plaats 1.10: Montenler plaats: 1.10 Kap. Axkit plaats: 3.60 Openingsprijs (ren): 1. Marlottc, H. Pije. 04 2. Metropole P x 2 3. Karino M<,_lctta winnend: 7.40 pl. 3.20 Metr. Palace 2 plaats 1.70 Karina plaats 3.60 Hotel-Restaurant Central-prijs 1. Marianne A. W. H. Geersen (1500) 1.36; 2 Lucille Scott (1500) 1.38.1; 3. L de la Maire B (1580) 1.34.4; 4 Miss A (1580) 1.34.8 Marianne A winnend 6.70 plaats 2.60. Lucille Scott plaats: 2.30; LouLse de la Maire B plaats: 5.30. Zeebad Scheveningn-prUs 1 Mary Axki E. G. in 't Veen, (20001 1.30.9. 2 Kentucky's Queen B (2000) 1.31.1: 3 Lazuur (2000) 132.2; 4 Madai-e B (2020) 1.31.5. Mary Axkit winnend: 5.00 plaats r.90; Kent, Queen B plaats 1.80; Lazuur: plaats 1.90 Totalisator-prijs 1 Rapide, F Delbrassinne 2.29.7: 2 Col des Ara vis; 3 Som'-reffe Rapide winn:nd: 2.50 plaats 1.20. Col des Rravis plaats 1.30: Sombrcf-e: pk ats 1.50 Allegheny-"prijs - 1 Luxor. W H Geersen (2000), 1.30.1: 2 Joe Axkit (2020). 1.30.8: 3 Jopie the Saint (2040) 1.30; 4 Lady Zora (2000) 1.31.8 Luxor winnend: 1.30 plaats 1.60; Joe Axkit plaats 1.50; Jopie the Saint plaats 1.90 -Seinpost-prijs 1 Heny's gold P. Smit (2020) 1.30.9 2 Kitty Zora (2040) 1.30.9 3 Exc. Brewer (2080) 1.29.8; 4 Junoschka (2040) 1.31.9 Heny's Gold: winnend 5.80 kllats 1.70 Kitty Zora plaats 1.40 Exc. Brewer plaats 2.90 De Engelse politie is op zoek naar Sidney Stanley, de centrale figuur uit het proces naar aanleiding van beweer de corruptie in Britse regeringskringen. Stanley moest zich iedere dag bij de politie melden. Hij is Pool van geboorte doch Polen wenste hem niet toe te laten. Ook Israël weigerde een visum. Nu verheffen de Covnair Liners, 40.000 kg, zich als een veertje in de luchf De g"middelde bezoeker van een vliegveld vraagt zich vol ver wondering ai' hoe het mogelijk Is, dat die ruim 40 ton aluminium met inhoud, het moderne verkeersvliegtuig, zich zo naar als een veertje in de lucht verheft. Er was eenseen natuurkundige, die onderzoekingen deed op het gebied van de luchtkrachten. Deze man deed op zekere dag de ontdekking, die in een later s tadium de mensheid in staat stelde een eeuwenlang gekoesterd Ideaal te verwezenlijken; hij ont dekte nl. dat een plat vlak, dat onder een bepaalde hoek met een luchtstroming werd gehouden, een opwaartse kracht ondervindt. Wanneer men dus een plat vlak met een bepaalde snelheid voort bewoog door de lucht, werd dit platte vlak door de lucht-.room opgetild. Doordat de vier krachtige motoren de machine met een snelheid van ver over de 100 kilometer over de betonnen startbanen trekken, krijgt de vleugel van de erlangs stromende lucht voldoende lift om de grote vogel van de aarde los te maken. De machines zijn weliswaar ver anderd: het aan twee passagiers plaats biedende tweedekkertje van latten en zeildoek, waarmee de K LM in 1920 begon te vliegen tus sen Amsterdam en Londen, heeft plaats gemaakt voor de snelle, ge stroomlijnde, blinkende metalen Convair Liner, die 20 maal zoveel passagiers meeneemt, maar het principe is hetzelfde gebleven. WOENSDAG 6 APRIL 1948 Hilversum I 301 meter 8.00 en 8.00 Nieuws; 8.50 Voor de huisvr.; 10.05 Morgenwijding. 10.20 Kook- praatje: 11,00 Populair nonstop; 12.00 Jan Vogel en z'n orkest; 12 33 De Kilima Hawaiians. 14.00 Bespre king over Jack London; 15.30 Mu zikale malligheden; 17.15 Dolf van der Linden: 18.00 Nieuws: 19.00 Lezing: 20.00 Nieuws; 20.50 Hoor spel. 22.00 Malando en zijn orkest; 23.00 Nieuws. Hilversum II 415 meter 7.00 en 8.00 Nieuws; 9.00 Voor onze zie ken: 10.30 Morgendienst: 11.15 Hoorspel; 12.30 Voor de land- en tuinbouwers; 13.00 Nieuws! 14.40 Onder ons; 15.15 Kamerorkest. 18.00 Chr. Zangvereniging „Looft den HeeC te St .Pancras: 18.45 De kunst van reizen: 19.00 Nieuw* 19.45 Engelse les; 20.00 Nieuws: 20.45 Omroeporkest: 23.00 Nieuws. De voorwaarde om het platte vlak. alias de vliegtuigvleugel, van de grond te krijgen was dat het zich met een bepaalde snelheid door de lucht moest bewegen. Maar om de vereiste snelheid te verkrijgen was een-l'chte en toch sterke motor nodig en die ontbrak de pioniers nog. De benzinemotor bestond nog niet en de andere motoren (stoom machine e.d.) waren veel te zwaar om in een luchtvaartuig te worden ingebouwd. Zo kwam de twintigste eeuw. Op papier was het probleem van de menselijke vlucht allang opge lost, maar werkelijk gevlogen had nog geen mens. Toen kwamen de gebroeders Wriglit, twee eenvou dige fietsenmakers uit Kitty Hawk in Noord Amerika, met de sensa tionele mededeling, dat zij op 17 December 1903 voor het eerst met een vliegtuig los van de aarde wa ren geweest. Het was maar een sprongetje van 40 meter, iets lan ger dan de vleugel van een Con stellation Nu het begin er eenmaal was, kwamen er spoedig meer vliegers. Ofschoon aan de ene kant in die jaren vliegen nog werd beschouwd als de kortste en de zekerste weg naar het graf, werd aan de andere kant in laboratoria aan het nog erg wrakkige samenstel van bam boe en zeildoek gedokterd om er een bruikbaar vliegtuig van te maken. Men ontdekte, dat een ge bogen v!ak meer hefkracht, ofte wel i'ft gaf dan een plat vlak; daarom gaf men de vliegtuigen licht gebogen vleugels. In de holle onderkant bleken toen echter schadelijke luchtwervels te ont staan. daarom vulde men deze on derkant op. Op deze wijze ontstond de moderne vliegtuigvleugel met zijn stroomvormige doorsnede. Maar men ontdekte nog meer. Uit onderzoekingen bleek nl. dat de opwaartse kracht, die het vlieg tuig van de grond opheft, voor 'n derdo deel uit druk en voor twee derd? deel uit zuiging bestaat. Een vliegtuig rust dus niet op de luchtlaeen er onder maar „hangt" In do lucht. Op deze eenvoudige beginselen berust)e het succes van de twee Amerikaanse broeders, die in '03 het eerste sprongetje maakten: vüf en veprtie jaar later ziin het nog dezelfde beginselen, die het mogelijk maken, dat vliegtuigen van ruim 40 ton zich licht als een veertje van de grond verheffen. NOORDERMARKTBOND 4 APRIL 4G00 kg rode kool 17—17.10; 10000 kg wii;e kool 12.4012 90; 1000 kg wit lof I 3739: ÏT 32: ITT 27—34; 2500 kg poen 67. BROEK OP L'GENDIJK 4 APRIL. 3750 kg rode kool 17—11S.70; 135© kg gele kool 21.20: 6000 kg witfe kool 12.40; 270 kg witlof I 30; TI 24; 24000 kg uien 0.6010.60. NEDERLAND EXPORTEERT WEER STRO Was er het vorige Jaar alge- volg van de geringe graanoogst in 1947 nog sprake van een stro tekort. zodat de overheid verschil lende maatregelen moest treffen om een redelijke verdeling van het stro mogelijk te maken thans ls de stro-voorziening van dien aard. dat er kan worden geëxporteerd. i vla* contrac ten voor levering van !n totaal en de uitvinding van Signor Rivaldi 13. Met sombere gezichten ston den de Maat en de Meester de twee anderen na te kijken die, omgè- ven door zeemannen in de stad verdwenen. Ik mag een boon ziin »Ts dat goed aflooDt" bromde de Maat. ..fs me dat een rare boel hier. Ik verwed er wat onder, dat Ie hier nog geen prentebrlefkaar- ten kunt krijgen. Nee jong, wat ik Je zeg. die stad deugt niet en die viskerels nog veel minder. Daar komt een hoop narigheid van. Let maar eens op miln woorden". De Meester wilde juist iets terugzeg gen, maar zweeg verschrikt, want in de verte naderde een grote groep zeemannen. Ze waren erg opgewonden en praatten druk met elkaar terwijl ze allerlei vreemde werktuigen torsten. Het zag er niet naar uit dat ze veel goeds in de zin hadden. „Je kon wel eens ge- l^k krijgen. Maat" meende de Meester., „wat, zou dat stelletievan ons moeten?" Intussen was de bpnrfa fip P"»r>irfprd en het tweetal aan boord zag met ontzet- tiftg dat de zeemannen gewapend waren met breekijzers, hamers en andere slonowerictuWn. „Als Je het mii vraagt", zei de M«at. „zijn die kegels D]an om Kraak st^kie voor beetje te gaan afbreken. Maar daar zullen ze toch nog even m^p*pn wachten JEFFERY FARNOts Barnabas verkeert andermaal tn een moeilik parket. Carnaby, Chi- chester en Barrymaine zijn, op de keeper beschouwd, alle drie schur ken. Barrymaine is de minst slechte, maar staat onder de verderfelijke invloed van Chichester, aartsvijand van Barnahas. En met die Barry maine de liederlijke stiefbroer van Cleone) bevindt de held van ons verhaal zich nu in één kamer. De deur is op slot. En Barrymaine heeft een pistool 52) „Luister nu!" zei Barrymaine opge wonden. „Je gaat aan die tafel zitten en schrijft aan Gaunt mij al de tijd te geven, die ik nodig heb voor je ver vloekte interest „Maar ik zeg je „Leugenaar!" riep Barrymaine, die dreigend naderbij kwam. „Leugenaar ik weet het! Dan, nadat je dat gedaan hebt zal je zweren, dat je mijn zus ter Cleone nooit zult zien of je in ver binding met haar zal stellen. ik zal je doodschieten waar je staat." „Je bent krankzinnig," zei Barnabas, „ik ben je schuldeiser niet en „Leugenaar, ik weet het!" herhaalde Barrymaine. „En toch," zei Barnabas, hem met een bleek gezicht over de tafel aankijkend, „o, ik geloof ik weet zeker, dat er vier dingen zijn, die je niet weet. Het eerste is, dat Cleone beloofd hesft later met mij te trouwen „Ga verder met 't tweede, leugenaar!" „Het tweede is. dat er vanochtend weer in mijn stallen ingebroken is het derde, dat mijn paard de man, die hem de pezen wilde doorsnyden, ge dood heeft en het vierde is, dat ik dit in de zak van de dode gevonden heb!" En Barnabas haalde het verfrom melde stuk papier te voorschijn, waarop het plan der stallen getekend was. Bij het zien van dit stuk papter deed Barrymaine een stap terug; de hand, waarin hij zijn pistool hield, trilde; hij viel neer in een stoel en scheen ineen te krimpen, terwijl hg dof staarde naar een vefsleten plek in het karpet. „Behalve ik weet slechts één persoon dit," zei Barnabas. „En?" Het woord scheen van Barry- maine's trillende lippen getrokken te worden. Hij lag. achterover in de schom melstoel met zyn armen slap, zyn kin op zijn borst, zonder zijn verwilderde ogen op te slaan. „Niemand anders zal het weten," zei Barnabas ernstig, terwijl het met een 'snelle beweging Barrymaine het pistool ontnam, „als je mij belooft nu op te houden je te bevrijden van Chiches- ter's invloed - mij je te laten helpen om het verleden goed te maken. Beloof mij dit en ik, als je vriend, zal dit jou ver nietigende bewijs op staande voet ver scheuren." „En als ik niet kan?" Barnabaszuchtte, vouwde het ver frommelde papier op en stak het weer in zijn zak. „Ik geef je een week om een besluit te nemen. Je weet mijn adres, geloof ik, en in ieder geval weet Smivvle het" Met deze woorden ging Barnabas, het pistool meenemend, naar de deur. Hij draaide de sleutel om, ging de deur uit en deed die weer dicht. Op de donkere trap kwam h\j Smivvle tegsn, die daar ze nuwachtig aan zijn baard had zitten trekken. „Beverley!" riep hy uit. ,Jk had je niet alleen met hem moeten laten een beroerde toestand, op mijn woord. Maar wat kan ik doen? Terwijl ik hier naar jullie zat te luisteren, was ik bang." „Ik ook," zei Barnabas. „Maar h£ zal nu kalm zijn, denk ik. Hter is een van zijn pistolen; je moet die maar goed wegstoppen. En vergeet je verschillen met hem, want als ooit iemand en vriend nodig ghad heeft, is hij het. Tot ziens!" Maar Chichester zou Chichester niet ziin als hij niet nog dezelfde avond door een zeer vertrouwde boodschapper het volgende briefje bij Barrymaine had la ten afgeven: „Beste Barrymaine, „Ik vermoed, dat Beverley in de race van de 15de niet rijden zal. Op het ogenblik is hij naar de wegwijzer Hawk- hurst bij Cleone! Hij is naar je zuster! Als je nog precies eender denkt over een zeker plan, dan zou peen plek ge schikter zijn. Als je je nog met hem wilt meten en ik weet hoe vastbesloten je bent, waar jouw eer of die van Cleone op het spel staat, dan is buiten de beste plek daarvoor en zal ik met je meegaan, hoewel ik overtuigd ben, dat hij onder een of ander voorwendsel weigeren zal met je te duelleren. In ieder geval kan je je pistolen medebrengen de mijne zijn bij de geweermaker. Steeds je Wüfred Chichester." Smivvle, de hospes van de ongelukkige Ronald Barrymaine, die het briefje van de inmiddels weer dronken jongeman had afgenomenr waarschuwde Barnabas, die op zijn qui vive bleef. Hij behoefde trouwens niet naar Cleone, want deze had Barnabas een lief briefje geschre ven waarmee hij zeer ingenomen was. Lees maar: .Allerliefste, „De race is morgen en omdat ik zo innig van je houd, ben ik zo vreselijk bang om je. En lieveling, ik houd van Je, omdat je zo sterk en zacht en zo'n man van eer bent Cleone." {Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3