r
Yan Werkverschaffing tof operette
De Schrijver ven hei levenslied
K.L.M. vliegt nu regelmatig naar
Canada en Cuba
Toiletten voor de vrouw op rijpere leeftijd
Jan van Alphen jubileati
Het 19 geen buitengewoon jubileum, dat de heer Jan van Alphen
dit jaar gaat vieren. Tenminste In zoverre, dat een twaalf en een
half jarige schrijversloopbaan niet zo'n unicum is. En toch von
den wij het feit belangrijk genoeg, om hem eens in Broek op
Langendijk te gaan opzoeken om een praatje te maken. Het is
niet bij een praatje gebleven. Het is een heel gesprek geworden.
Als verslaggever maak Je kennis
mn merkwaardige toestanden en
pe-sonen. Welnu, we hebben het
voorrecht gehad om aan onze
reeds tamelijk uitgebreide collec
tie een persoon te kunnen toevoe
gen, die zeer bijzonder ls. Van
werkverschaffing, vla zuurkoolfa-
brlek en groentenhandel tot schrij
Ver van operettes en levenslied ls
Immers wel iets bijzonders.
Hoe kwam u eigenlijk tot schrij
ven en wat was uw eerste werk"?
En dan krijgen we te horen, hoe
het eerste gedicht ontstond toen
hij ln de werkverschaffing werkte.
Het heette „De dulnpolltlek" en
het vond een plaatsje ln ,De
D'^nstreek",
En als het schrijven je eenmaal
te pakken heeft, kan Je er wel
eens moeilijk mee ophouden. Er
volgden meer gedichten, het wer
den liedjes, ze groeiden uit tot
revue's.
MAAR HET GING NIET
GEMAKKELIJK.
Neen, daar weet Jan van Alphen
over mee te praten. Het ging niet
g makkelijk. En het gaat nog niet
gemakkelijk. Want ln Nederland
ben Je niet zo gauw klaar. Daar
ls een voortdurend worstelen no
dig cm te «verwinnen.
Misschien kent u het boekje Jk
en mijn speelmanvan Aart van
der Leeuw. En misschien herin
nert u zich nog. dat de operette
vereniging nxm <te Langedijk er 'n
operettes-uitvoering van heeft ge
geven. die klonk als een klok. On
der een andere naam. Onder de
naam Florimontmet in da hoofd
r len Marie Kliffen sen Michael
C bete.
Er ls aan die cperette een ge
schiedenis verbonden. De operet
tevereniging zat te sukkelen met
de tekst. Toen zei de voorzitter
van de vereniging, de heer Ster-
ïlnga, dat er één man aan de Lan
gedijk was, die vcor een goede
tekst kon zorgen. En dat was Jan
vr,n Alphen. We gebruiken maar
B' eods zijn schuilnaam.
Dat werd gezegd, tegen de heer
Uipkes, die lii de operette zo'n be
langrijke rol heeft gespeeld. En
deze was boekhouder op de fabriek
'waar Van Alphen arbeider was. Is
het te verwonderen, dat deze heer
de schouders ophaalde. Wat zou
Immers een arbeider kunnen?" -
Uiteindelijk heeft Jan van Al
phen „Florimont" geschreven.
Merkwaardige geschiedenis. Want
het was geen navolging van het
boek van Aart van der Leeuw. Dat
had hij niet willen lezen. Hij had
slechts enkele gegevens gevraagd,
teneinde in zijn schepping vrijer
te kunnen zijn. In twee dagen was
het eerste bedrijf af.
GEEN WINDEIEREN
En nu zult u denken: Die man zijn
kostje was gekocht. Zijn pad is
verder over rozen gegaan. Want
«ulk een succesvolle operette zal
hem geen windeieren gelegd heb
ben. Over het bedrag dat hij er
voor heeft ontvangen zwijgen we.
Op zijn verzoek. Maar eigenlijk
was het bij de wilde spinnen af.
En dan te moeten ervaren, dat *n
dirigent op een andere plaats nog
wilde proberen het te doen voor-
Ie-men of de tekst van hem was.
Bemoedigend was het niet. Maar
Jan van Alphen zette door. Hij
ploeterde op de fabriek, hij sjouw,
de met «Un groentekarretje, om ln
*Mn vrije tijd aan de kunst te doen
Wel niet allemaal van het soort
van Florimont. HIJ pakte aan.
Schreef liedjes voor bruiloften,
maar ook voor de bekende zangers
van het chanson. Van het levens
lied. Voor Dltl Dorenbos, Bepple
Meuray. Bepple Mouton, John
Murray, Bepple Mouton, John
Plraps. Meri Corsant. Harry Wood-
Katwljk en vele andere.
En naast het levenslied maakte
hij teksten voor Jan Buisman en
duo WIJo.
Terwijl we zo zitten te praten
komen de schrifturen voor de dag.
We zien naast onuitgegeven dicht
werken recensies over opgevoerd
werk. We verdiepen ons in het
Rulterspel, dat onder zijn leiding
in de Beemster tot een succes werd
we lezen ln de revue ter gelegen
heid van het honderd Jarig be
staan van de Anna Paulownapol-
der om eindelijk in handen te krij
gen het stuk: „Alkmaar in de
Spaanse tijd".
Misschien herinneren velen on
zer lezers zich deze dingen nog
wel. Soeclaal Alkmaar in de Spaan
se tijd is een omvangrijk werk ge
weest, dat met veel succes ls op
gevoerd en dat herhaald zou wor
den. Heeft u er ooit meer van ge
hoord? Wij niet.
Wat een arbeid zat er ln dit
werk. Wat een voorbereidende stu
die is er voor nodig geweest. En
geen windeieren?
Weet u wel, dat de auteur slechts
een vijfde heeft gehad, van wat
hem door een enthousiast comité
was toegezegd. Ja, Ja. veel compli
menten, veel lof, maar de rest.
NIEUW WERK
Wie met een auteur spreekt,
informeert naar nieuw werk. dit
hij in petto heeft. En ook Van Al
phen heeft het. Een paar operettes
Het vrouwtje van Stavoren én
Liefde ln Bohemen .maar waai* is
ln Nederland de componist, die 't
durft bestaan om een compositie
voor een opera of operette te
schrijven? Ge hebt een lantaarn
tje nodig en ge zult ze nog niet
vinden.
We vragen ons zelf af, of hier
geen rijk arbeidsterrein braak
ligt voor onze rado-omroep. Is
het net al te veel zo, dat de om
roep zich uit vrees de gunst van
het. publiek te verliezen, steeds
maar door bedient van werk van
artisten die zogenaamd 'n naatn
hebben bij de luisteraars en
daardoor anderen geen kans
geeft.
De omroep beschikt over mi|-
lloenen en op haar rust de plicht
artisten een kans te geven.
Nog meer heeft Jan van Alpheh
op zijn chapiter. Een radloavonjd
vor de KRO. getiteld ..Het land van
Noord-Scharwoude" .liederen voor
het Westfriese genootschap, ge
dichten uit de illegale periode, toeta
hij niet meer naar buiten kon opi- j
treden, omdat hU van de Cultuur
kamer niets moest hebben. (En avond te houden, waarop de ver-
deswege nu uitgelachen wordt door
artisten en schrijvers, die nu „ar
rivé" zijn en van het Cultuurka-
merërama weinig ellende hebben
ondervonden).
Een ogenblik dreigt het onder
houd bitter te worden. Ook wij
hebben Immers wel enige grleyen
tegen de gang van zaken na de
bevrijding, maar we komen weer
bij de kunst terug. De kunst. De
kleinkunst, die het hart van Jan
van Alphen gestolen heeft en die
hij nu weldra twaalf en een half
Jaar beoefent. Belangstellend in
formeerden we of deze periode on
gemerkt voorbij zal gaan.
Hij glimlacht charmant. Haalt
de schouders op.
„Er valt nog weinig van te zeg
gen. Van verschillende zijden heeft
men mij al gepolst. Och. Je kunt
Je zelf toch moeilijk omhoog ste
ken. Maar als er iets gebeuren
moet (en er gaat Iets gebeuren,
let u maar op), dan zou ik er zo
veel voor voelen, om een grote
schillende artisten, voor wie ik
liedjes heb geschréven zelf komen,
om ze te zingen of te declameren.
Een bloemlezing uit mijn werk,
ten tonele gebracht door een reeks
kleinkunstenaars, dat zou dat plei-
zlerlg zijn. En om u de waarheid
te zeggen, een mens wil ook wel
eens een klein beetje erkenning
hebben. Als arbeider die iets meer
wil, is het zo'n toer om er boven
op te komen. En dan heb Je wel
eens een duw nodig, die Je plotse
ling weer op een hoger plan
brengt".
Daarmee was ons onderhoud af-
gelopen. Ander werk riep ons. Het
verheugt ons echter, onze lezers
kennis te hebben laten maken met
een rasartlst. En het plan. dat
hier gelanceerd ls. het ls aan de
Langedljkers om dit in vervulling
te doen gaan.
Het gezegde, dat geen profeet
in eigen land geëerd ls behoeft
toch zeker ln dit geval niet op te
gaan.
De wereld wordt kleiner
De KLM zal binnenkort weder
om een nieuwe transatlantische
lijn openen en wel van Amsterdam
vla Glasgow, Gander, Montreal in
Canada en Havanna op Cuba naar
Curacao. Deze nieuwe dienst zal
tweemaal per week met Constella-
tions worden gevlogen en bete
kent opnieuw een uitbreiding van
Tot nu toe was de vrouw
jan rijpere leeftijd het
stiefkind van de mode.
Het is echter een verheu
gend teken, dat otilangs
tijdens een televisie-shoto
m Engeland verscheldene
modellen voor oudere da
mes werden getoond. De
japon links boven is van
gebloemde zijden jersey.
Het model is zeer eenvou
dig; een strak lijfje met
punthals en aangeknipte
mouw, terwijl de nauwe
rok onder de taille een
weinig is gedrapeerd.
Gecompliceerder is de cre
atie van Lanvin rechts
boven. Over de nauwe rok
vallen twee van links op
lopende schortjes. De kno
pen aan de rechterkant
suggereren daar een slui
ting. Het materiaal be
staat uit grijze zijde met
ingewerkte nop. De -ont
werper van de donkerrode
wollen huispyama links
onder, heeft zijn model
„Volendam" genoemd, en
niet ten onrechte. De
manchetten en brede cein
tuur zijn van angorawol.
Met de klomp-muiltjes
vormt de pyama een exo
tisch geheel. Hollands, en
tóch niet Hollands. Niet
alleen het mannelijke Vo-
endamse costuum inspi.
r eer de de mode-ontwerper
ook het costuum van de
vrouwelijke inwoners van
Volendam trok zijn aan
dacht. Bij de donkerblau
we wollen cocktail jurk,
met 't zo pópulair gewor
den schouder-decolleté, be
hoort een kapjevan hét-
de japon ls afgezet.
het intensieve luchtverkeer, dat
de KLM reeds over de Atlantische
Oceaan onderhoudt. New York,
Curacao en Zuld-Amerika (Recife,
•Rio de Janeiro, Montevideo en
Buenos Aires) worden reeds gerui
me tijd en frequent door de KLM-
vliegtulgen aangedaan. Paramari
bo in Suriname zal met Ingang
van 20 Mei a.s. een rechtstreekse
verbinding door de lucht met Ne
derland hebben. Thans zal ook
Montreal, de grootste stad van Ca
nada en Havanna, de hoofdstad
van Cuba, het grootste eiland in
de Caraiblsche Zee.# opgenomen
worden in het transatlantisch
luchtnet van de KLM. dat daar
door een lengte van bijna 50000
km verkrijgt, terwijl het gehele
KLM-luchtnet hierdoor ruim
120.000 km lang wordt.
Bovendien is deze nieuwe lijn de
eerste, die Canada met het vaste
land van Europa verbindt, en de
vijfde transatlantische lijn van de
KLM. De KLM zal deze lijn op
Zondag 29 Mei a.s. openen. De rou
te van Amsterdam naar Curacao
via Montreal en Havanna is circa
1000 km langer dan de lijn Am
sterdamCuracao vla New York,
welke een lengte heeft van onge
veer 9250 km Ondanks de grotere
afstand zal de reisduur van deze
nieuwe verbinding slechts 35 uur
bedragen. De aankomst en ver
trektijden zijn zo geregeld, dat zo
wel in Europa als in Amerika goe
de aansluitende verbindingen wor
den evrkregen. De frequentie van
de lijn Amsterdam—Curacao via
New York wordt gelijktijdig van 3
tot 1 maal per week teruggebracht
Canada: ruimte en rijkdom
Canada met zijn ruim 12.000.000
inwoners beslaat een oppervlakte
van 9,5 millioen vierkante kilome
ter. Dit is Iets mnder dan de op
pervlakte van geheel Europa.
Vooral tijdens en na de tweede we
reldoorlog is Canada tot zeer gro
te bloei gekomen. Hieraan ont
leent deze nieuwe KLM-lijn dan
ook wel op de eerste plaats haar
grote betekenis. Landbouw en in
dustrie .handel, mijn- en bosbouw
plaatsen Canada internationaal op
hoog niveau. Duidelijk blijkt dit
uit de stijging van het nationale
Inkomen .dat ln 1939 ongeveer 5,5
milliard dollar bedroeg en thans
tot meer dan het drievoudige is
gestegen.
Niet alleen uitcommercieel oog
punt Is deze lijn van groot belang:
zij heeft ook een symbolische be
tekenis. Het Canadese en Neder
landse volk zijn juist door de oor
log naar elkaar toegegroeid, niet
in het minst omdat het Prinselijk
Gezin van Nederland zulk een gast
vrij onderdak ln Canada heeft g#
vonden, toenij het naar het bui
tenland moest uitwijken. Ook door
zijn aandeel ln de bevrijding van
Nederland heeft Canada de grote
dank van het Nederlandse volk
verdiend. En thans worden d«
banden van bloedverwantschap,
nu duizenden Nederlanders ln Ca
nada een nieuw bestaan en een
nieuw vaderland vinden.
Cubaluxueus en landelijk
Ook de verbinding met Havanna
ls van groot belang. Deze prachtl-
hoofdstad van het wereldbefaam-
de toerlstenelland Cuba, ls thans
voor het eerst rechtstreeks met
Europa en Canada verbonden. Bo
vendien hebben de passagiers hier
goede aansluitingen op andere
luchtlijnen o.a. naar Mexico en de
Westkust van Zuid Amerika.
Heeft het feeërieke en landelijke
Cuba met zijn brillante hoofdstad
waar overdadige luxe en uitbun
dige pracht haar tot een wereld
stad stempelen, voor toeristen een
bekende klank.' niet minder be
kendheid geniet het om zijn siga
ren en zijn suiker, terwijl voorts
landbouw, veeteelt en mijnbouw
van een niet te onderschatten be
tekenis zijn.
Curacao: kruispunt van lucht
wegen.
Het eindpunt van deze nieuwe
lijn: Curacao, heeft prachtige
luchtverbindingen naar vrijwel al
le voorname steden op de grote en
kleine Antillen en ln verschillen
de landen van Centraal Amerika,
langs het bijna 12.500 km lange
KLM-luchtnet. dat sinds 1935 ln
West Indië ls opgebouwd.
Maar ook ln Europa geeft de
KLM voor hen die uit West Indië.
Cuba of Oanada naar de oude we
reld reizen op de dag van aan
komst goede doorgaande verbin
dingen naar alle West Europese
landen, Klein Azië en Nrd. Afrika.
DINSDAG 24 MEI NA 12 UUR
HILVERSUM I 301 m. 12.00 En
semble Jo Bos. 12.40 Plerre Palla,
plano 13.00 Nieuws. 13.20 Prome
nade-orkest. 14 00 Met naald en
schaar, 14.25 Opera „Turandot" v.
Pucclnl, 16.25 Lezing over Llszt,
16.40 De Schoolbel, 17.00 Kinder
koor Jacob Hamel, 17.30 Gram.pl.,
18 00 Nieuws, 18.15 Tom Erlch. pla
no 18.30 Ned. Strijdkrachten. 19.00
Radiostrip 19.10 Radlo-muzlek-
Journaal. 20.00 Nieuws. 20.15 Bonte
Dlnsdagavondtrein met Lou Ban-
dy, 21.40 Brieven over Hersengym
nastiek 22.05 Ik zou zo graag.
22.30 Zangrecital Annle Woud,
23.00 Nieuws.
HILVERSUM H 415 m. 12.00 Pl
anorecital Anton Los, 12.33 Orkest
zonder naam. 13.00 Nieuws, 13.20
Metropole-orkest, 14.00 Rotterdams
Philharmonlseh Sextet, 14.30 Voor
de vrouw, 15.00 Schoolradio, 15,30
Spaanse èn Zuid-Amerikaanse mu
ziek 16.00 Radloziekenbezoek, 16.30
Zlekenlof, 17.00 Jeugduitzending,
17.45 KRO-amusementsorkest,
18.10 Sportpr. Jan Cottaar, 18.20
Collegium Muslcum Amsteloda-
mense 19.00 en 20.00 Nieuws, 19.15
De zon en de maan ln de lichte
muziek. 20.12 Beethoven-concert,
ln het Concertgebouw, 21.45 Vlool-
recltal Rudoll Baumgartner, 22.15
Bach-cantate, 23.00 Nieuws.
WOENSDAG 25 MEI VOOR 12 UUR
HILVERSUM I 301 m. 7.00 en
8.00 Nieuws. 7.30 en 8.15 Gram.pl..
9.00 Saksisch Staatsorkest, 10.00
Morgenwijding. 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Populair non-stop.
HILVERSUM n 415 m. 7.00 eil
8.00 Nieuws, 7.15 en 8.15 Gram.pL,
9.00 Voor de zieken, 9.35 Werken
van Tschaikowsky, 10.30 Morgen
dienst 11.15 Hildebrand-mlnlatn-
ren.
^tijnheer de Burgemeester....
door
N. J. P. SMITH
Harry Tulleners, de werkeloze
boekhouder, heeft lang in twee
strijd gestaan. Ze denken dat hij
■zojuist levenloos uit het bassin is
opgehaald. De directie heeft zijn
Meren al uit het kamertje gehaald.
Nu trekt htf maar de spullen aan
van zijn buurman in de aangren
zende cabine het is duidelijk dat
die verdronken is. Tsja, wat doe je
al niet als werkloze boekhouder.
3
„Ik ben werkelijk benieuwd, of de
rommel passen zal," dacht Harry Tul
leners. In elk geval scheelde ik niet zo
veel in lengte met de haastige baas. Nu
hij eenmaal zijn afkeer overwonnen
had, kleedde Harry zich vlug verder
aan.
In elk geval had de vent smaak. Dat
is wel een net dasje't Staat k-su-
rig bij het grijze pak Die broek
een klein beetje hoger zou ik zeggen
dat is met bretels te vinden schoe
nen met slobbersNetjes, keurig
gewoon. 'tVest.... gaat welkan
wel zo. Als het een confectiepak was,
zou Ik de trekker wat kunnen aanha
lenAls ik nu maar wist, waar de
man zijn zakkammetje bewaarde. Ik
mag toch wel aannamen, dat hy er een
kammetje op na hieldanders zou
ik m'n tien geboden nog door m'n haar
moeten halenHarry zocht in alle
zakken en deponeerde het gevondene op
de bank. Dat is een heel uitdragerytje,
dacht hij. Maar nu het kammetje....
Een koninkrijk voor een kammetje...,
wie had ook weer zo Iets gezegd?
Harry's verlangen naar een kam
werd afgeleid toen hij een zakagenda
vond. Het ding maakte hem niet veel
wijzer, daar de geperforeerde blaadjes
er uitgescheurd waren elke week
weer. De week was al flink bezet: 17,
Februari Raad, 18 Februari Raad, 21
Februari RaadRaad.... Raad....
Daar ben ik nu mee bezig: te raden,
wie ik eigenlyk benZeker een
verslaggever of zo iets. De vent loopt
over van vergaderingen en besprekin
genIk lijk wel tot directeur van de
bank te zijn bevorderd de ene confe
rentie na de andere. Even kijken, wat
ik morgen doe.... „Kimmel aan de
tand voelen" KimmelKim
mel? Ik zou die Kimmel best aan
zijn tand willen voelen als ik maar
wist ,wie die mijnheer Kimmel was en
zekerheid had, dat Kimmeltje niet zou
bijten!
Ik wou, dat ik nu maar een kam
had....
Harry legde het boekje neer en graai
de nog eens in de zakken. Daar zullen
we hem hebben^ mompelde Tulleners.
Net wat ik dachtEen goed kamme
tje ook maar niet netjes onderhou
den: Nu hoop ik' maar niet, dat ik een
scheiding draag, bedacht hij, terwijl hij
zijn haar achterover haalde.... Enfin
daar gaat de hoed over. Ja, dat had
ik al gezien: hoed is behoorlijk.
goed merk. Ik begin toch te geloven,
dat er een nette kerel overleden is.
Met een air, alsof het z'n eigen Jas
was, nam Harry het colbertje van de
haak. Nu komt het er op aan. Als dat
ding niet goed past, kan ik het hele
boeltje wel weer uittrekken en in m'n
natte badpak op zoek gaan naar me-
neer-de-directeur.
Maar het colbertje zat keurig.
Of ze het voor mij gemaakt hebben,
overwoog Tulleners. Nu die jekker nog
en dan
Lieve deugd! Ik weet nog niet eens,
hoe ik heet.dat die kerel zijn naam
niet in die agenda heeft gezet! Raad....
raadraad. Wacht, dat colbert
misschien kan ik daar wat wijzer uit
worden. En ik heb de spullen nog niet
eens nagekeken...Wel een bewijs, dat
het mij niet om het geld te doen is.
Zou ik nu méér hebben, dan m'n dub
bele maand?Drommelsm'n
eigen portemonnaie m'n betaalde eet-
kaart en m'n horloge! Dat kan met el
kaar nog wel eens een verkeerde ruil
wordenDan zou ik toch nog naar
de directeur moeten
Het hoefde niet. Reeds de eerste blik
in de portefeuille van de meneer, die
Harry nu verving, overtuigde hem er
van, dat hy de dubbele maand salar*
gerust kon laten schieten: hij zag er nu
beter gekleed uit en hy had meer,
veel meer geld ia de zak dan vóór hy
gi»ff zwemmen.
Hij gunde zich geen tijd het bedrag
precies na te tellen. Weg moest hij
weg. Haastig griste Harry de spullen,
die hij by het zoeken naar het kamme
tje uit de zakken gehaald had, bijeen en
gaf alles de plaats waar hij het gevon
den had terug. Met een breede zwaai
schoof hy het gordijn weg, maakte ach
ter zich de deur van de kleedkamer
open en wandelde kalm naar de uitgang.
Nu eerst een kop koffie.... om bij ta
komen en om eens rustig te overwegen,
hoe hy die zaak verder zou aanpakken.
In het restaurant zat de heer Tulle
ners, die zich in zyn nieuwe tweede
hands kleding al wonderwel op z'n ge
mak gevoelde, bedaard te kyicen naar
de verenigingszwemmers, toen er een
man naar hem toekwam.
„O, bent u er toch nog?"
„Ik ben van gedachten veranderd
ik heb nu zo'n dolle haast niet méér
lk dacht, dat lk het nog wel halen zou
maar nu kom ik tóch te laat en dan
stel ik dat maar liever uit tot morgen",
antwoordde Harry.
Het zou hem 'n lief ding waard ge
weest zyn, als hy geweten had, wat
hij precies had uitgesteld waarom
zyn voorganger zo'n haast had, toen hy
achter hem aan het zwembad in kwam.
„Als u my even het sleuteltje kunt
geven, zal lk de auto tot voor de Ingang
ryden," bood de man aan.
Haastig nam Harry een slok van de
koffie. Wat wou die kerel?Zou hek
nu al mislopen? Reeds wilde hij mek
een laat-maar de lastige vrager tevre
den stellen, toen hy zich herinnerde,
dat hy in een der vestzakken een klein
sleuteltje had gevonden. Natuurlijk
dat was een autosleuteltje.Hij was
met zyn wagen gekomen„Ga ja
gang," sprak hy, terwyi hy de man
het sleuteltje gaf. „Ik kom dadelyk
zelf."
De gewezen boekhouder dronk z'n
koffie op. Nee, de ruil is niet slecht
ik ben er niet op achteruit gegaan. Een
autoMaar dan moet ik ook een rij
bewijs en een nummerbewys hebben,
Hy keek tersluiks of er misschien
iemand in het restaurant naar hem
keek. Toen moest hy om zichzelf la
chen. Dat zou een mooie boel worden,
als je niet eens meer in je eigen por
tefeuille zou kunnen kyken
Harry behoefde niet lang te zoeken en
hy verwonderde zich er over, dat hij
het Rybewys niet dadelyk gezien had.
Nu keek hij met reden even om zich
heen. De juffrouw, die hem z'n koffie
gebracht had, stond stil in het buffet;
de zwemmers, iets verderop, hadden het
te druk met zichzelf, dan dat zij op een
meneer zouden letten, die.zijn eigen
foto bekeek. Ik geloof wel, dat lk het
ben in elk geval zou die meneer m'n
tweelingbroer kunnen zyn. Die meneer...
Drommels! Nu zou hy weten, hoe hij
heette. Vliegensvlug keerde hy de
kaart om: „Afgegeven aan Johan Leo-
nard Poortmans, oud 33 jaar, wonend#
te Harrelaar, Ringweg 78"....
(Wordt vervolgd)