Landingen in het duister Honderd maal voer PCJ's schip van de week Een „luilak" in 1889 „Dankbaar maar moeilijk" Kees van Dongen V Hef „Manusje van alles" in een vliegtuig Steward De Wilde vloog 50 keer naar Zuid Afrika iicdUh. da. cauëiisan |jet is roezemoezig in Studio 2 van 't fraaie omrocpgebouw van de K R O. te Hilversum. De studio is gevuld met een vijftigtal men sen, medewerkers" en belangstel lenden en bovendien een goede twintig schoolkinderen. De ruimte is behangen me allerlei microfoons, die als dreigende galg-en, waaraan mysterieuze metalen oren werden opgehangen, boven de hoofden der aanwezigen uitsteken, met kabels en met nog enk£e geheimzinnige instrumenten. Op een klein po- c'mm *it het populaire radio orkest. De Papavers", onder leiding van bekende microfoon-pianist, Tom 1'rieh, en de muzikanten spelen t vrolijke gezichten feest- 2 .ziek, ja inderdaad, want het is est hier in de studio: alles slaat 'aar om voor de honderdste maal ds zo populaire uitzending te be- innen. ,,Het schip van de Week". Elke week is de PCJ, de Wereld omroep, op bezoek op een schip van onze koopvaardij, dat ergens op de wereldzeeën zwerft. Elke week zijn er ongeveer twintig uit verkoren familieleden van varen den op dat betreffende schip in de studio aanwezig en elk krijgt ge legenheid enkele woorden tot zijn of haar dierbare te spreken, een groet uit de eigen familiekring. De gehele uitzending, die 's Woensdags plaats vindt, duurt een half uur en de gesproken groeten worden omlijst door het optreden van artiesten of bekende musici. Honderd maal is het programma nu gebracht en de uitzendingen kregen bij de Koopvaardij een enorme populariteit. De bekende Wereldzender-omroeper, Guus Weitzel, zei ons: „Het is het dank baarste mlcrofoonwerk, dat ik ooit In mijn 21-jarige radiopractijk heb verricht en ik heb er al mijn er varing hiï *uvlicr>" De PCJ roept Over het ontstaan, de opzet en 4c werkwijze van het populaire PCJ-programma spraken wij met de heer G. A. Kal, hoofd van de „Groetendienst'' van Radio Neder land, de „Wereldomroep", die ons het volgende verhaal deed: „Als ik over het ontstaan ga vertellen, moet ik teruggaan tot December 1940. Dat was de laatste maal, dat ik persoonlijk in de aether was, midden op de Noord-Atlantic, aan boord van de „Farnsum", om na een „bezoek" van de Duitsers S.O.S. te geven. Nadat we toen ge torpedeerd waren, heeft het nog tien dagen geduurd, voordat wij werden opgepikt. In die tijd is eigenlijk het „Schip van de Week" ontstaan. Want zo tussen de zee- 'tjes door had ik wel even tijd om te constateren, dat een zeeman wel iets aan huiselijke gezelligheid te kort komt!" ..Niettemin heeft het nog een paar jaartjes in beslag genomen daar een oplossing voor te vinden. Gelukkig kreeg ik door mijn ra diowerk bij „De Brandaris' en „Radio-Oranje" in Londen wel even gelegenheid om de kansen van de radio in dit opzicht te be kijken." „Er zijn toch na de bevrijding eerst nog uitzendingen van andere aard aan voorafgegaan?" „Zeker, na onze terugkeer in 1945 begonnen we op besciieiden wijze met het uitzenden van groe ten aan zeevarenden. Dat ge schiedde toen twee maal per week en de mensen zaten aan boord van verschillende schepen. De resul taten waren helaas niet bevredl- EDWARD STARTZ De pionier en wereldreiziger, aan wiens brede blik de PCJ haar ontstaan dankt. Wie zijn geroman tiseerde levensverhaal wil verne men, leze Het kasteel op de golv", een der boeiehdste auto biografieën ooit geschreven. gend, want het was, meestal een toeval, als zij, om wie het ging, juist op dat moment naar ons kon den luisteren. Later kwamen de „shows", „Met PCJ overzee!", elke veertien dagen in Rotterdam, maar ook dat gaf_te weinig resultaat. Op een goede dag stelde onze omroep- leider de heer Sluizer, mij voor eens te gaan proberen elke week maar één schip op te roepen. En daar had je het! „PCJ roept het schip van de week!" Eerste uit zending op 11 Maart 1947, gericht tot de „Ferlcles", op weg naar Buenos Aires. Sindsdien is PCJ elke week op een van de schepen van de koopvaardij op bezoek." taten en we vragen daarom na elke uitzending ons een berichtje te zenden over de ontvangst aan boord. Je staat er dikwijls van te kijken met hoeveel enthousiasme dit programma wordt tegemoet ge zien. hoeveel uurtjes slaap er vaak voor worden opgeofferd en hoe veel zweetdruppeltjes er worden gelaten, als in de tropen alle ven tilatoren moeten worden stopgezet om maar geen storing te hebben bij de ontvangst. Een troost hebben de mannen op zee evenwel: zó gaat het ook bij hun familieleden. Want vaak merk ik bij de voorbereiding, dat vader of moeder niet in slaap kon den komen, omdat ze lagen te pie keren, wat ze eigenlijk tegen hun jongen moesten zeggen." Dichter bij elkaar De rederij zelf bepaalt, welke familieleden er mogen komen. Maar de leiding van de Wereldom roep ziet er nauwlettend op toe, dat er geen voorkeur wordt 'oege- past, hetgeen overigens nimmer voorkwam, want deze gehele uit zending wordt beheerst door een sportieve geest. Familieleden van de hoogste officier tot het laagste lid van d-e bemanning kunnen, ja, moéten voor de microfoon komen! Het doet je hart goed, als je al die mensen ziet, die ook bij winter dag vaak van heel ver komen om hun korte groet te brengen. Men kan het zelf elke week horen zij komen uit Maastricht, uit Zeeuws-Vlaanderen, uit Den Hel der, Groningen, Vlissingen of Win terswijk.... allemaal plaatsen, vele uren sporens van Hilversum. Sorrat komt er een taxi aan te pas, als de bus nog niet rijdt, om de eerete trein te halen en dan zijn wi avonds laat pas weer thuis. Zo vaart hier in de studio elke week „Het Schip van de Week"! Wat de mannen van PCJ allen met elkaar Drobrrcn, is d- n—nsen thuis en de Resultaten „De resultaten waren lang niet slecht. Meestal ligt er een of twee- dagen na- de uitzending al een telegram op m'n tafel, meldend dat alles prima is doorgekomen. Of ook wel eens dat er storing is ge weest. Later krijgen we dikwijls nog uitvoerige brieven. Natuurlijk zijn we benieuwd naar da resul- mannen op zee wat dichter bij elkaar te brengen. Dat is het doel van deze uitzendingen en daarom mogen zij bij dit honderdste pro gramma zeker feestelijk gestemd zijn! En ook na deze uitzending blijft „Het Schip van de Week" stoer en onversaagd de aethergol- ven doorklieven en wij mogen het zeker van een oprechte wens doen vergezellen: goede vaartl Assen kan veel bezoek hebben Voor de op 9 Juli te Assen te houden motorraces op het beken de circuit van Drenthe zal de ac- comodatle weer worden verbeterd. De tribunes zijn uitgebreid zodat er nu ruim 2000 zitplaatsen meer beschikbaar zijn. Een grote nieuwe voetbrug aan de Asserzijde van de S-bocht zal de verbinding vormen met het talud aan de binnenzijde van het circuit. Er zijn in 1948 in totaal onge veer 100.000 bezoekers geweest, waarop de mening gebaseerd is da: er in Assen winst gemaakt is. Niets is echter minder waar dan dat omdat de uitgaven bijna twee en een halve ton hebben bedragen hoofdzakelijk door verbetering van de accomodatie. Elk overschot wordt trouwens aangewend ten gunste van de race zelve. De or ganisatoren zelf doen hr~ verfc. belangeloos. In 1947 heeft men al leen aan de afrastering f 35.000 ten koste gelegd, in 1948 nog eens weer f 25000. De instandhouding van deze races welke wereldver maardheid hebben verworven, staat of valt dus met een groot bezoek, mede waarom de gemeen ten Assen en Beilen bestaande verordeningen, tót dusver nog niet uitgevoerd, die jaar van kracht zullen doen zijn, - hetgeen vooral slaat op het bezoek op aangren zende landerijen. Zo zullen ook nu weer bezoekers door boeren toege laten mogen worden, maar alleen op de door de gemeen en te stel len voorwaarden, welke voorname lijk neerkomen op eisen, waaraan de terreinen zullen moeten vol doen, terwijl in de buitenbochten geen publiek zal .mogen vorden toegelaten EEN MONUMENT VOOR DRS STIJKEL Het is meer dan zes jaar gele den dat drs Johan Aaldrik Stijkel de grondlegger van het Nederland se ondergrondse verzet tegen de zijn medewerkers te Tegel bij Berlijn werd gefusileerd. Enkele personen, die van me ning zijn dat drs J A S.ijkel als een van Nederlands edelste zonen in blijvende herinnering dient te worden geëerd, hebben thans een comité gevormd, dat de stichting van een waardig monument met klem van harte aanbeveelt. Indien 30.000 Nederlanders leder f 1.— storten zal de stichting van het monument mogelijk zijn. He comité van aanbeveling be staat uit: prof dr P N U Harting, Amsterdam; dr Joh H Schreurer, Voorburg: ds A K Straatsma, *s Gravenhage; I P A van Voorst van Beest, 's Gravenhage. In een houten barak op Schiphol oefenen de K L M piloten Hollander of Fransman De heer Olivier Manet heeft in naam van de Franse Ambassa deur. de tentoonstelling van wer ken van Van Dongen in het Mu seum Boymans, geopend. Hij zei onder meer In zijn (Spsn'nasrc la. Want Van Dongen, die in een lad geboren is. dat hijzelf zo prach tig heeft getypeerd in zijn uitste kend boek over Rimbrandt, waar in hij z^gt dat Holland gebaard t|verd door de hemel en de zee. weid in zijn wieg beschermd door '•#o fee van de schilderkunst, waar .gaan leder weet dat zij gra^g ver- ■Mj>ei't onder dit. nn«ind'<* wijde en prachtige hemelgewelf. Maar op. «en goede dag' kwam hij toch raar Frankrijk'om er zijn -schil- t«lersezel neer te zet en. en ging daar met zeldzame durf een nieu '*.-«? wereld tegemoet. En onze Hol- tlandse vrienden zullen het met .mij eens zijn, dat Van Dongen in Parijs een klimaa en een omge ving heeft gevonden die beide jko r geschikt waren voor ce ent- glooiing van zijn kunst. Hij vond ,rr in een zeer gemengde maar 'gastvrije samenleving, die ele- m. nten waardoor hij al zeer spoe .ciig cle geestigste en éérlijkste, Jmaar ook de wreedste geschied- schrijver van zijn tijd werd". Het beroep van verkeersvlieger is tegenwoordig anders dan in vroeger jaren. De tijd, waarin ge vlogen werd met grondzicht en genavigeerd werd op kerktorens en spoorlijnen, is voorbij, want de klokkewinkel in de stuurhut v an de moderne viermotorige ver- keersmachine brengt de metalen vogel door weer en wind bij nacht en duisternis feilloos naar zijn plaats van bestemming. Maar van de man. die achter he t stuurwiel zit. de gezagvoerder, wordt, ee? uitgebreide kennis v an de vele moderne navigatie- en blindlandingssystemen vereist, die op elk vliegveld weer anderszijn en op elk vliegveld langs de rou te, die hij vliegt, moet hij zijn machine volgens de regelen van de kunst aan de grond kunnen zetten. Daarvoor heeft het Navigatie- bureau va de KLM weliswaar gro te handboeken en plattegronden samengesteld, die steeds nauw keurig bijgehouden worden en die de vliegers ook steeds grondig bestuderen, maar dit neemt niet weg, dat de bekendheid met de plaatselijke omstandigheden en met de werking, van de systemen in de practijk toch van doorslag gevend belang ls. Een hele vloot linktrainers De voor de hand liggende me thode om hiermee volledig be kend te geraken, zou zijn om al deze vliegvelden eens te bzoeken en alle routen eens te bevliegen, in een soort verkenningsvlucht. verkenningsvluchten kosten veel tijd en geld. terwijl tenge volge van de steeds wisselende omstandigheden een regelmatige training nodig blijft. a>$ Moh?- med niet bij de berg kan komen. komt.de berg naar Mohamed, •mw. de lüchtroutesen de vlieg velden koiYien naftt Schiphol, in een van de houten barakken aan •de rand van het vliegveldstaat een achttal vreemsoortige appa raten. die enigszins op vliegtuig jes lijken: .dit zijn zg Linktrainers De Lnktraiuer is een Amerikaanse uitvinding, waarmee het viiegên er het landenop instrumenten volledig kunnen worden nage bootst. Omdat de vlieger in de Link-trainer he; gevoel heeft in een echt vliegtuig te zitten, kan deze instructiemet,"node de instruc t:e in de lucht voor een groot deel vervangen. De toestellen zijn op'een verend onderstel geplaatst en de bewegingen worden via een leiding overgebracht op een ap paraat, de zg krab, die over een kaart wandelt en daarop een lijn trekt: de Instructeur achter de tafel kan aan deze lijn zien, of de vlieger de juiste koers vliegt. Hef begin was moeilijk Toen in 1945 het KLM-bedrijf weer begon op te bloeien, werd het noodzakelijk om de vliegers van de oude garde en de niewe vliegers, die uit de geallieerde luchtmachten waren gekomen, 'n grondige training te geven voor het vliegen met burgervliegtuigen en het gebruik van de tijdens de oorlog ontwikkelde nieuwe me thoden. Daarvoor was ook een Link-trainer afdeling nodig, die. uit niets moést wórden opge bouwd. Uit de Engelse en Ameri kaanse legervoorraden werd het benodigde materiaal aangekocht, en in een kleine barak werd met de instructie begonnen. De oor spronkelijke barak was veul te klein: behalve de trainers zelf waren er nog kantoren, magazij nen en andere ruimten, zodat- men onder de vleugels van de toestellen door moest kruipen. Een ander probleem was het vin den van geschikte Instructeurs.- van een Link-trainer instructeur wordt ln de allereerste plaats vereist, dat hij zelf over vliege*- ervaring beschikt en volledig op de hoogte is met alle bestaande navigatie- en blindlandingssyste men; verder moet hij over de no dige mensenkennis beschikken, want hij moet in staat zijn om de mentaliteit van een vlieger te be grijpen en hem op de Juiste wijze de nodiee kennis bij te btengen. De KLM is erin geslaagd hier voor een aantal Engelse en'Ne derlandse Instructeurs te vindén, die volkomen aan de gestelde eisen voldoen.. Op nul meter hpog/e Thans zit de Link-trainer af deling op Schiphol in een ruime, barak, waar de ach: Link-trai ners voldoende ruimte hebben. Voor élke intercontinentale lucht lijn is er een aparte Link-trainer en tevens is er een-speciale trai ner voor het Europese -luchtnet. De huidige apparaten zijn ware wonderen van techniek geworden: de vlieger, die onder de kap -zit heeft volkomen de Illusie in een echt vliegtuig te zitten: de in structeur heeft een radioverbin ding met hem en kan hem van achter zijn bureau instructies ge ven. Maar ook kan hij de Link- trainer zo laten schudden, dat de vlieger het gevoel krijgt door een ongewoon zware remous te vlie gen, hij kan zijwind veroorzaken, slecht weer laten optreden, enz. Door de koptelefoon van de vlie ger in de Link-trainer kan men de stem van de verkeersleider op de toren van een bepaald vlieg veld langs de routes laten horen, compleet met het „slang" dat sommigen, b.v. Amerikanen, ple gen te gebruiken, zodat de vlie ger later als hij in werkelijkheid boven het bewuste vliegveld zit een voor hem bekende stem hoort. Die stem kan hem verder instrueren om op een bepaalde hoogte te blijven vliegen, de wie len neer te laten, een bepaalde koers te volgen, enz. Een speciale installatie maakt het mogelijk om alle acht Link trainers op een centrale lessenaar over te schakelen: als daii ln el ke trainer een vlieger zit. worden zij van achter de centrale lesse- Herinneringen van een Oude Zaankanfer y TJILAK was in 't zicht. Dagen van tevoren spraken we van de ge noegens, die ons op de morgen van Luilak te wachten stonden. „Va der", zei ik, „wil je een korrie voor me maken?" „Waar heb je dat voor nodig, draaitol?" antwoordde vader. „Nou, om met de meiden en de jon gens de ban in de rondte te gaan op Luilakmorgen", zei ik. „Nu, ik zal er eens over denken", was het antwoord. Maar ik wist het wel, dat was van vader reeds een halve be- lclie. En ja hoor, toen het Vrijdag vóór Luilak was, stond de korrie daar kant en klaar met de nodige touwen om ze. te trekken. Ik was toen acht jaar oud en had nog een oudere zuster van twaalf. Maar deze voelde er totaal niets voor. Nu, ik dacht er anders over: We hadden met een heleboel jongens en meisjes afgesproken, 's nachts om twee uur op te staan. Ja. er waren wel jon gens, die om één uur aan de weg liepen of zelfs nog vroeger. Ze zoch ten de brandnetels en kikkers en hingen die aan de deurknoppen en ze zongen, neen, ze schreeuwden dar,: „Luielak, slaapzak, je bent te laat opgestaan, je kenne wel weer naar bed toe gaan". Als je dat dan boort, komt er van slapen niets raeer, ik sloop dus stilletje# mijn bed uit, naar moeder, die van dat lawaai buiten, ook wakker geworden was en riep: „Wil je wel r's maken, dat je te bed komt, om twee uur mag je opstaan, eerder, niet!" Dus kroop ik maar gauw weer in bed, maar van slapen kwam, zoals te be grijpen is, niets. Prompt om twee uur rammelden de Jongens aan de deur en sprong ik het bed uit. „Ga maar gauw, dat ruimt op", zei moe der en m'n zuster deed ook nog een duit in 't zakje en riep uit haar bed: „Hoepel maar gauw op". den, vol warme bollen en de kotjon- jongens liepen heen en weer mev ketels koffie en ze schreeuwden on#' toe: „Motte jollie ook een bietje?) Maar we riepen terug: „Stikke jolliei maar met je warreme bolle en je' koffie, we hebben zelf wel thois",' Bom, die zat, we zetten het op een lopen, want anders kregen we een stuk hout tegen ons hoofd. Hijgend' en blazend kwamen we om een uurj of zes thuis. En een honger en een! dorst dat we hadden 1 En wat waef het noselijk, dat onze kransen en slingers onder dat hollen met de korrie verfomfaaid waren geraakt. Moeder maakte me een standje; dat ik niet eerder thuis was gekomen, want ik had toch de warme bollen moeten halen nu was m'n zuster maar naar Bolding gegaan en had ze de warme bollen al gehaald en nog wat krentenbollen bovendien.' Nou, ik had een afgerazende trek om eens te kijken onder de wollen dek in het mandje, wat er onder zat en hoeveel bollen er wel waren. Hé lekker, er waren 'r een heleboel, maar m'n zuster zei: „Afblijven met je vingers, anders worden ze koud". Nu, niet kibbelen hoor", zei moe-; der, „ga jullie nou maar zitten, daar komt vader ook aan". Moeder had voor deze gelegenheid verso boerenboter bij Piet Koning ge haald, net gekarnd en lekker ruiken dat die grasboter deê. Moeder smeerde de warme bollen en del krentenbollen. Als je d'r aan kneep,- puilde de boter er uit. Een lekker kop koffie er bij en toen eten maar jongens. Mc zuster telde hoeveel ik er wel op at, maar moeder zei: „Leg nou niet te zaniken, 't is maar een maal loielak in 't jaar en dan mag ie je boik voleten". Nu, ik deed me best maar ik werd zo hangerig, dat moeder vroeg of er wat met me was. ..Nou", zei ik, „ik ben puur loof van passies, van die ban in de rondte". De jongens eii meisjes buiten sti.iecuwden of ik nou nog met I f? m!T f? L ia-, iiu-am tu iria»()dp mii dus vlug aan me, en zei, dat ik me dan ook ïi S h»d moeten uitsloven, schuur. Dat was me een gevoel van je welsfce, ik mocht, omdat de korrie vun mij was. het eerst er op zitten, do meisjes en jongens trokken aan de touwen en daar ging het holder- ae-bolder over ri? straatstenen, gauw naar de Wostzanerdijk. Daar plaatsten we de korrie in dc onder- dijk en gingen we van de dijk naar beneden rollen, als het mogelijk was. hais over kop. En een lol dat we hadden! We werden er loof van en gingen toen maar eens fijn in he? Eras liggen, want de zon was opge- orr.en en scheen al lekker op onze toet. We aten onze broodjes op. plukten meidooms, waarvan we ilingers en kransen maakten de meisjes legden een krans om hun baar en de jongens sloegen slingers om hun nek en toen zochten we de korrie maar weer op en vooruit ging het weer, nu eens zat de een, dan weer een ander er op. Ja,»we moesten voortmaken, wilden we weer gauw thuis zijn, Westzaan door. het Guispad langs, dan nog de Koog, hollen en draven, want het was al vier uur en als we thuis kw amen. moesten we nog bij de bakker warme bollen halen. De molens waar we langs kwa men. waren cl behangen met man- naar op verschillende hoogten in gedeeld en krijgt ieder een volg nummer om te landen: omdat al len meeluisteren, kunnen zij de hele correspondentie tpssen het „grondstation" en de diverse vlie gers volgen en wanneer het hun beurt is, zetten zij hun machine „aa de grond". Zij wanen zich er gens in de lucht temidden van een groot aantal andere machines, die allen willen komen landen, maar in werkelijkheid speelt alles zich af op nul meter hoogte, in een eenvoudige houten barak op Schiphol. Als de vliegers echter in werkelijkheid ln een dergelij ke situatie verzeild raken, weten zij wat hen te doen staat en wordt de landing met de viermotorige machine perfect uitgevoerd, dank zij het langdurige en serieuze oefenen ln de Link-trainer. roen smeerde ik 'm, gtng stiekum de deur uit om in onze buurt naai de molens te kijken, eerst naar de ..Kruiskerk", maar daar was nik# te zien. Er stond niet veel wind. dus- ze hadden het er niet druk. Dren ken waren ze daar dan ook niet, want de mensen vin de „Kruiskerk", waren een dep 1 jk soort volk. De baas was streng en verbood zijn' volk sterke drank te drinken. .„Alles, met mate", zei hij maar later hoorde k. dat hij zelf bij tijden zoop als een krijgsheld en dan kon hij vloeken als een ketter. Zo zie je maar weer: ,JLet wel op m'n woorden, maar niet op m'n daden". Met de jongens trok ken we toen naar. 't Lange land, want daar was je vlak bij de molen' „De Ooievaar". Nou, daar zopen ze dan wel, want de baas was zo'n jo viale baas. dat hij op Luilakochtend' niet alleen wai-me bollen, maar ook brandewijn liet aanrukken. Wij kij ken natuurlijk, en een lol dat ze daar hadden, de broodmanden wa ren leeg en de koffieketel ook en v-at onder het stopje zat. was al broederlijk met mekaar gedeeld. Wij begonnen ze oit te skelde: .Hai. dronke drankrtobbers" en hcurlie gooiden ons met stukke hout. En toe begonnen wai nog merr te skelde. Maar toe kwam de kotjon gen, hij sprong op de balken en wou ons op het Langelanci achterna zit- te, maar hij gleed lekker oit in 't water en wij. we hadden een ket van wat heb ik jou daar Maar t lukte hem toch op 't land te komen en toe hebben we gehold, dat we d'r, kompleet loof van werde. Over het bruggetje over de vaart en later- over de spoorlijn gingen we lekker, in 't zand uitrusten en viooltjes en leeuwebekjes plukken en zo liepen: we langs het Noorderkerkpad weer naar huis terug. Alle buurvrouwen- waren aan het straat schrobben en wij hielpen toen emmers water sjou wen, want op „Loielak" hoefden we tcch niet naar school. Geen eén zou het ln z'n hoofd halen naar se' te gaan. De korrie moest nog sc' gemaakt worden en werd dan n opgeborgen tot het volgende ls men gezond en wèl, 't Wordt vaak niet gewaardeerd; Waardering komt. pas dan Wanneer men iets mankeert. Zo langzamerhand is er niet zo heel vee! verschil méér in de diensten der grote luchtlljn.en. Ze hébben voor een be langrijk deel een zelfde soort vliegcigen. de vliegtijden' zijn veelal'vrijwel gelijk'en'de accomodatie van de een verschilt doorgaans niet zoveel van die der andere. Een van de punten waarop men elkaar echter nog kan beconcur reren ls de service en in dit ver band ls het duidelijk, dat de ste ward op het grote luchtvaarter rein een belangrijk man is ge worden. Een van deze belangrijke man nen is de KLM-hoofdsteward P J "de Wilde van de •Zuid-Afrikalijn, die zo juist terugkeerde van zijn 50e retourvlucht naar Johannes- burg. Dit ho.üdt. In. dat hij er onge veer een niillioen kilometers op (ZuiyWAfrika op "heeft zitten, die hij kan voegen bij de andere- rail- lioenen. die hij, sinds hij in 1937 bij dé KLM kwam. door de lucht afgelegd heeft. Een der otidste ste wards-luchtmlllionnalrs van de KLM en waarschijnlijk wel van de gehele wereld. Het begon voor hem toen de KLM op 14 Juli 1937 15 stewards in opleiding nam en daar mede een begin maakte met haar eerste groot opgezette „luchgasl-' hrendienst". Naar de tegenwoordige begrip pen was de opzet echter nog een voudig. De gehele pantry op de Indië-route in die dagen woog on geveer 100 kg en 3 thermoskanne- tjes elk met 8 koppen koffie vorm den er de voorraamste bestandde len van. Van alle maaltijden ln de 6.5 dag die toen de reis nog vroeg, werden er slechts drie in de lucht gebruikt en in totaal waren er achttien stewards in dienst. Nu staan er ongeveer 120 bij de KLM te boek. lieden, die hun talen spre ken. die veel wélen van de route, die moeten weten hoe de radio- en meteodiensfc werken en die moe ten verklaren, dat de kabeltjes die aan vleugels en stabilo hangen niet dienen ofti te kunnen zien of het vliegtuig vliegt. Lieden die op elk moment van de vlucht moeten weten ..waar we zit en", die 'markante piekjes op de route moéten kunnen aanwij zen In het Spaans die bij het pas seren van de evenaar ais Neptunus kunnen optreden en op de 5e De cember als vliegende St. Nlcolaas Zij hebben bij de KLM althans de beschikking over een uitgebreids pantry met een t gewicht van 500. 600 kg. waarin o'rn per passagier (en dat zijn er op de grote lijnen ongeveer 55) drie complete, bevro ren maaltijden aanwezig zijn. Thans is het zo. dat vrijw:! alle maaltijden in de lucht gebruikt worden en het is daarmede duide lijk dat de tochten voor de ste wards niet direct plezierreisjes zijn. Men moet eigenlijk -eens tussen Bangkok en Karachi in de lucht een glas voortreffelijk shersy als opkikkert Je hebben gedronken om de aanwezig van de steward op de juiste waarde te kunnen schat ten. Als men als steward enige mil- lionen kilometers achter zich heeft zijn de Indrukken van belangrijke gebeurtenissen wat vervaagd. Maar er zijn er enige, die ook d« heer De Wilde niet zonder meer voorbij zijn gegaan. Daar waar b v de eerste vlucht in Mei 1946 naar New York, de eerste officiële vlucht naar Indië, verschillende doopvluchten van nieuwe KLM- machines, een tocht met Pandit Nehru voor de oorlog, met beroemd héden' als de Engelse bokser Fred- dy Mils en met de Zuid-Afrikaan se schoonheidskoningin. En voer* valletjes die blijven hangen sc-als b v de l!etstochffes met de i»- booifjngen van rCano. die een fiets voor sfitpent"». verhuren en reisjes in gezelschap van slangen en apen. En hoe gaat het met de lurht- zieken? vroegen wij tot slot vaa een kort gesprek. Dat aan. al !s sedt-rt de hoge drukcabines belnner":k terug gelo pen. In het beg'n wr-ren er somt vam de 42 passers maar 1'-v?9 fit, nu is het bij slecht weef •neestal het omgekeeide.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 4