kmaaidei E2y n.-hollandse Sneltrein uit het Noorden bij Hilversum ontspoord 5E JAARGANG N° 1558 PERS 1945 MAANDAG 13 JUNI 1949 Ondanks grote ravage slechts enkele licht gewonden Berlijnse stakers zullen stemmen Stormachtige^ vergadering Duitse kustvaarder in nood voor Nederlandse kust Zwilsers dorp afgebrand baba Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder"; Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar. Abonnementen ƒ0.30 per week ƒ1.38 per maand ƒ3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling Advertenties 14 ct. per mm., familieberich ten 18 ct. Bij contract aanzienlijke korting. Verantw redacteur. J. v. Zoonen Bureau, Ridderstraat hoek Oudegracht Tel IC 2200 3921 De sneltrein uit het noorden is in de nacht van Zondag op Maandag bij het slation Hlversum door tot nu toe onbekende oorzaak uit de rails gelopen. De locomotief werd voor een groot deel vernield, terwijl alle tien wagons zwaar werden bescha digd. Het mag een wonder heten, dat er geen doden te be treuren zijn. Als men de ravage ziet die de treinontsporing heeft teweeggebracht, is het moeilijk te begrijpen, dat er slechs enkele lichtgewonden zijn. Ooggetuigen en reizigers uit -de verongelukte trein vertelden het volgende: de stoom-sneltrein die van Amersfoort zonder verdere stopplaatsen naar Amsterdam reed. naderde op de normale tijd Hilversum. Daar, op het uitgebrei de emplacement met zijn vele wissels, begon de gehele trein plot seling te slingeren, eerst in lichte mate. maar enkele seconden la ter zeer hévig. De reizigers wer den van de ene kant van de coupé geworpen. Even later kwam de trein onder luid geraas tot stil stand, juist ter hoogte van het tweede perron. De machinist had, zoals gebruikelijk, voor het passe ren van het station, waar niet ge stopt zou worderv vaart gemin derd. De eerste aanblik van de ravage deed een verschrikkelijk ongeluk vermoeden. De grote locomotief was omgeslagen. De voorste assen van het onderstel vlogen meters ver weg en de cabine werd ver wrongen. Het gehele gevaarte boor de zich naast de rails in de grond. Het eerst rijtuig, ontspoord en scheef hangend, bleef aan de lo comotief bevestigd. Daarna kwam, met een gaping van een tiental me.ers, de rest van de ttein een negental wagens, schots en scheef hangend naar beide kanten, alle uit de omgebogen rails gesprongen Stukken rails en ander ijzer, brokken en splinters hout vlogen naar alle richtingen. Diverse soor ten sporen met vele wissels werden verwrongen. Onmiddellijk na het ongeluk snelde van alle kanten hulp toe. Verschillende coupédeuren waren opengeslagen en enkele passagiers waren naar buiten geslingerd, doch doordat de wagons in hun wankele houding bleven staan, kwamen de reizigers er met lichte kwetsuren af. Alle passagiers de trein was gelukkig niét druk bezet sprongen uit de coupé's. Een ijlings in de gehele trein ingesteld onderzoek wees spoedig uit, dat er geen slachtoffers te betreuren wa ren. Alleen de machinist en de sto ker, die uit de zwaar gehavende cabine moesten worden bevrijd, hadden bloedende verwondingen resp. aan benen en hoofd opgelo pen. Zij werden met een passagier die een lichte hoofdwonde had] naa rde r k ziekenverpleging ver voerd. Onmiddellijk werden maatrege len getroffen om de vuren van de locomotief te doven en de stoom uit de ketel te laten ontsnappen. Uiteraard was de verwarring direct na het ongeluk groot, doch CONFERENTIE OVER VOLKSGEZONDHEID Deskundigen op het gebied van de volksgezondheid uit &0 landen komen te Rome bijeen «uor l et tweede internationale ongres van de VN voor de volksgezonuh 'id. Er zal een plan worden besproken ter bestrijding van de dodelijkste ziek.en. Met dit plan zijn 17 mil- lioen dollar gemoeid. Op de agenda van de conferen tie, de drie weken zal duren, is voorrang gegeven aan de maatre gelen ter bestrijding van t b c en malaria. VERENIGD EUROPA Te Wiesbaden komen vandaag 220 afgevaardigden van de inter nationale beweging voor ten ver enigd Europa bijeen cm een Duit se raad van de bewegng te vormen De afgevaardigden zullen wor den toegesproken door Duncan Sandys, een schoonzóon an Chur- chill, Andre Philip, een vroegere Franse minister en de Neder!-an der dr H. Brugmans. WEERBERICHT LATER AFNEMENDE BEWOLKING Vanavond en vannacht meest zwaar bewolkt met plaatselijk eni ge lichte regen of motregen. Mor gen overdag geleidelijk afnemende bewolking en overwegend droog weer. Zwakke tot matige wind tus sen west en noord. Weinig veran dering in temperatuur. van een paniek was geen sprake. Menige reiziger, die uit de trein was gevlucht, had zijn bagage ach tergelaten. Later werd alles bijeen gezocht en toen de reizigers van de eerste schrik bekomen waren, werden zij met een .peciale trein naar Amsterdam vervoerd. No gdezelfde nacht kwam uk de president-directeur van de Neder landse spogrwegen, ir. F Q den Hollander, tezamen met verschei dene- ambtenaren van zijn staf de ravage in ogenschouw nemen. Bij het aanbreken van de dag bleek eerst duidelijk, at de scha de zeer groot is. Niet alleen de lo comotief en de min of meer be schadigde wagons betekenen een grote schadepost: ernstiger is, dat Parijse Conferentie Regeling voor Berlijn? De vergadering van de vier mi nisters van Buitenlandse zaken is gisteren in een geheime bijeen komst voortgezet om. zoals waar nemers menen, de zakelijke be spreking van een plan voor een regeling te Berlijn te hervatten.. Na de besloten vergadering, die anderhalf uur duurde, werd be kend gemaakt, dat de ministers eerst Dinsdag opnieuw bijeen zul len komen. De officiële reden voor de besloten- zitting, die begon na een open debat van vier Uur en een kwartier, was, dat ée minis ters de procedure voor Maandag wilden bespreken. Waarnemers ter conferentie ver klaarden echter in toenemende mate tot de overtuiging te gera ken, dat achter de klaarblijkelijke besluiteloosheid van de gehouden open vergadering plannen zijn ge maakt om ln Berlnij een regeling te bereiken, gebaseerde op weder zijdse tolerantie. op het emplacement een aantal vitale sporen zware schade '.plie- pen, doordat reeksen dwarsliggers werden ontzet en ;a:ls verwrongen en verbogen werd.n. De ccrzaak van het ongeluk kan nog niet wor den vastgesteld, imidióos zun de opruimingswerkza imhedc.i reeds weer zover gevorderd, dat op het baanvak AmsterdamAmersfoort reeds hedenmorgen nog slechts geringe vertraging optrad. KONINGIN ELISABETH ZIEK. Koningin Elisabeth, de Belgische koningin-moeder, heeft tengevolge van een ernstige griepaanval voor de.komende dagen van alle offi ciële bezigheden moeten afzien, aldus is officieel te Brussel be kend gemaakt. BOERDERIJ UITGEBRAND Gis'ermlddag ontstond brand in een grote boerderij te Escharen, bij Grave. Binnen een half uur waren woonhuis en schuur tot de grond toe vernield. De brandweer uit Grave kon niets doen, daar gene water aanwezig was. Twaalf personen zijn dakloos. Bijna de gehel inboedel en enkele stuks vee gingen verloren. VERLItZEN IN INDONESIË De regerig maakt bekend, dat tot haar leedwezen de volgende verliezen in Indonesië zijn gerap porteerd: Gesneuveld in de perio de van 4 Mei 1949 tot en met 29 Mei 1949: 17 militairen van de Koninklijke Landmacht GARRÏ DAVIS DREIGT Garry Da vis, de eigengedoopte wereldburger, die zijn Amerikaan se paspoort verscheurde, heeft ge dreigd in hongerstaking te gaan, indien hij volgende week niet zon der pas in België wordt toegelaten Davies wil de proefverkiezing die te Nivelles zal worden gehouden, om de openbare mening over een wereldregering te peilen, bijwonen llfetól „TROOPING THE COLOUR" PAR ADE IN LONDEN Ongeveer een half millioen mensen hebben het schitterende schouwspel gadegesla gen, dat de „Trooping the Colour" ceremonie (wat het best is te ver talen door „Groet de Vlag") bood. De' sprookjesachtige parade, die een genot was voor oog en oor, werd gehouden ter gelegenheid van de 53ste verjaardag van koning George. De koninklijke familie met enige gasten, sloegen de parade van het balkon van het Buckingham Palace af. gade (links). Tweede van links staat koningin Elizabeth, geheel rechts prinses M argareth Rose, en 'derde van rechts koningin Mary. Prinses Elizabeth was haar vader tezamen met de hertog van Gloucester te paard achter de open koets, waarin de koning zich naar de parade begaf, gevolgd. De veertienduizend stakende Westberlijnse spoormannen zullen in het begin van de week stemmen over al dan niet hervatten van het werk. DR besluit is genomen op een stormachtige vergadering van achthonderd stakersvertegen woordigers welke Zondag in de Britse sector werd gehouden. "Ter hoogte van de Wassenaarse slag is gisteren de Duitse kustvaarder „Klaus Bischoff" in nood geraakt. Het schip maakte Zondagmorgen omstreeks 6 uur plotseling water. Het is een nieuw schip, van de rederij Bornhofen uit Hamburg, dat zijn tweede reis naar Rotterdam maakte. Volgens de stuurman van het schip zou men hier te doen hebben met een constructiefout, omdat het water niet van onder af in het schip, doch door een der wanden binnendringt. Volgens deze zegsman is de kustvaar der niet lekgestoten en zijn er geen andere ongelukken gebeurd. Aan boord bevinden zich acht personen. Het schip maakte direct slagzij. De Scheveningse reddingboot „Ar- thur" voer uit, doch hoefde geen onmiddellijke hulp te verlenen. De reddingsboot bleef in afwachting bij het schip liggen. Ook de sleep boot „Maas" voer uit. Deze werd gecharterd om te trachten het schip vlot te krijgen. Vier opvarenden van de „Klaus Bischoff" kwamen gistermorgen om twintig over zeven met een rubberboot aan wal om Neder landse assistentie voor hun in nood verkerende coaster in te roe pen. Zij vertelden, dat de machine defect was en het schip water maakte. De Duitse zeelui gingen met hun rubberboot naar hun schip terug. Om kwart over elf Zondagmorgen werd de Klaus vastgemaakt en kort daarop begon de sleep naar de Nieuwe Waterweg. „Het valt niet mee" zo zei de kapitein van de Maas. De Duitser maakt zware slagzij naar bakboord en zijn lading ko- lenslam is door het water gaan werken en verschuiven. Hard va ren kunnen we niet, want dan schuift-ie dwars op de golven. We krijgen hem waarschijnlijk wel binnen. De machinist van de Klaus Bischoff is bij ons aan, boord De kapitein en twee anderen zijn op hun eigen schip gebleven. De rest zit op de „Arthur". De schipper van de Arthur meldt dat hij voor alle veiligheid in de buurt blijft. Deskundigen verkla ren, dat de sleeper er een hard karwei aan zal hebben, vooral, om dat er meer wind opsteekt. De gol ven slaan 9ver het dek van de coaster, die'als een onwillige hond in de trossen hangt. Om twaalf uur in de middag werd windkracht drie tot vier gemeld. Bij hardere wind maakt de coaster een kwade kans om aan de grond te slaan. Te Hoek van Holland wordt al les ln gereedheid gebracht om de' Klaus Bischoff met behulp van bergingsvaartuigen veilig voor de wal te krijgen. Bij Noordwesten wind vaart de „Maas" met zijn sleep koers Zuidwest. De coaster was op de terugweg van Rotterdam naar Hamburg. „Waterman" wordt verwacht Het troepentransportschip „Wa terman" dat op 27 Mei j.1. de ha ven van Tandjong Priok verliet, is het eerste schip dat sedert de hervatting der repatrieëring ge sloten onderdelen naar Nederland vervoert. De Waterman wordt onvoor ziene omstandigheden voorbehou den omstreeks 19 Juni a.s. te Rotterdam verwacht. De repatrieërenden worden op de dag van deb&rcatie naar hei voor hen opgegeven adres ver voerd. De organisatie van de ontsche ping en het vervoer is zo omvang rijk, dat elke inbreuk hierop on vermijdelijk vertraging veroor zaakt, zo deelt de legervoorlich- tlngsdienst ons mede. Om deze re den kunnen familieleden en vrien den niet worden, toegelaten tot t debarcatieterrein en kunnen zij ook niet in gelegenheid worden gesteld de repatrieërenden met eigen vervoermiddelen af te halen Verzoeken tot toelating of aan bod van eigen vervoer moeten der halve in het belang van alle repa trieërenden worden afgewezen. 1 De dag tevoren had de Ameri kaanse commandant géneraal l'rank Howley, mede namens zijn twee Westerse collega's, er bij de stakers op aangedrongen het aan bod van de spoorwegdirectie tot betaling van zestig procent van t loon in Westmarken te accepteren, onder de belofte, dat nog vijftien procent van het loon door het Westelijk gemeentebestuur naar 'n koers van een tegen een in West marken zou worden omgezet. How ley noemde in zijn schrijven het aanbod van de spoorwegdirectie „billijk". j Op de vergadering Van Zondag vferd door de afgevaardigden op allt referenties aan de Sowjets en de spoorwegdirectie met gejoel ge reageerd. Vele sprekers zeiden.dat de Westelijke commandanten geen waarborg hadden gegeven tegen eventuele represaillemaatregelen v,an de spoorwegdirectie. Er werd een resolutie aangeno men, waarin aan de Westelijke ge allieerden garantie werd gevraagd dat: ;1. De spoormannen uit de Wes- téiijke sector voortaan alleen op stations en treinen in de Weste lijke sector tewerk gesteld zouden NEDERLANDSE SOLDATEN HAM STEREN PISANGS IN SABANG Militairen, die kort geleden uit Nederland waren vertrokken, maak ten in Sabang voor het eerst ken nis met het Indonesische land schap. Soldaat Piet Veldhuis van 6-7 R.I. is kennelijk in de veron derstelling, dat er alleen op Sa- bang pisangs zijn te krijgen. Hij heeft tenminste een behoorlijke voorraad ingeslagen. worden 2. De spoormannen uit de Oos telijke sector en zone, die aan de staking deelnemen, ook alleen in het Westen van Berlijn tewerk ge steld zullen worden; 3. Alle gearresteerde stakerster stond zullen worden vrijgelaten; 4. Alle ontslagen leden van de UGO (Westelijke vakbond) weer aangenomen zullen worden; 5. Een speciaal Westelijk spoor wegpolitiecorps wordt gevormd en de onder Sowjetcontrole slaande spoorwegpolitie uit de Westelijke sector verwijderd zullen worden. Toen bleek, dat men het niet eens kon worden over de compro misvoorstellen van Howley, werd met overweldigende meerderheid besloten tot het organiseren van een stemming. STAKINGEN IN ENGELAND NADEREN EINDE De havenarbeiders van Liverpool hebben met 50 stemmen tegen, be sloten Maandag het werk te her vatten. De staking heef 16 dagen geduurd. Het locomotiefpersoneel van het depot Hujl heeft eveneens beslo ten volgende week Zondag nor maal door te werken. Hel verzet tegen de ontmanteling De Britse regionale commissaris voor Noordrijn-Westfalen, gene- raal-majoor Bishop, heeft Zondag zijn ernstige waarschuwing van Vrijdag j.1. inzake tegenwerking van de ontmanteling van vier fa brieken .voor synthetische stoffen in het Ruhrgebied herhaald in 'n toespraak in het Duits, welke door alle zenders in Noord West Duits land is uitgezonden. Hij kondigde aan, dat de ontmantelingswerk zaamheden aan de 4 fabrieken in kwestie Maandag zouden begin nen. In de nacht van Zaterdag op Zondag is het op 1600 m boven de zeespiegel gelegen bergdorp Selva aan de Oostelijke xand van de O beralpas in het kanton Graubuen den, geheel afgebrand. De brand ontstond in de late avond in een van de vijftien woonhuizen van het dorp. Het vuur werd zodanig door de krachtige wind aangewuk kerd, dat reeds na een half uur het gehele dorp in lichterlaaie stond, de kerk en een twintigtal stallen inbegrepen. De uit hun slaap opgeschrikte bewoners kon den slechts het vege lijf redden. Van de ongeveer honderdvijftig inwoners bekwam niemand letsel doch al hun have en vee werd een prooi der vlammen. Landsbelang Nu de heer Van Maarsseveen het ministerie van Binnenlands# Zaken heeft verwisseld met dat van Overzeese gebiedsdelen, en het eerstgenoemde ministerie duf weer vacant is, zal menigeen mei grote belangstelling uitzien naar de wijze waarop ln deze vacature zal worden voorzien. We hebben al vast een voorproefje gehad van de wijze waarop het spel gespeeld zal worden. Van bepaalde Katho lieke zijde werd gesuggereerd, dat de heer ln 't Veld een kans zou maken om tot dit belangrijke ambt geroepen te worden en zlet prompt komt er. evenals ven Ka tholieke ïijde, in De V een fel verweer tegen. Niet om de persoon van dc neer In 't Veld. Maar omdat Binnen landse Zaken eén ministerie is daf van Katholieke zijde ten zeerste wordt geambieerd. Zoals ook Over zeese gebiedsdelen klaarblijkelijk van dezelfde zijde werd begeerd, sedert het aftreden van Minister Jonkman. We kunnen niet zeggen dat wat er na die tijd gebeurd is ons bijzondere voldoening schenkt Maar 'dat ter zijde. Is he' eigenlijk niet treurig, dat men reeds voor er nog maar snra ke is van de aanwijzing van een persoon', tam tan: maakt en dez,# zetel als he' ware voor zich op eist, allee omdat men over het groots'e aantal beschik:? Er is misschien een tijd geweest. dat men zich de weelde kon veroorlo ven. om niet de bekwaamste man nen uit he* land uit te zoeken om deze te olaa'sen op belangrijk# posities. Dat was in het grijze ver leden, toen he' leven zo genoege- lijk voortrolde en er weinig re *-er knoeien viel Die tijd Is voor*8' Wie thans regeren, hebben :r be seffen. dat ze bij elke verkeerde handeling brokken kunnen maken die voor het gehele volk de meQst ernstige gevolgen kunnen hebben En de poli* lek# parijen. die de regering vormen, zullen zich be wust diener. te worden, da' ge kibbel over een bepaalde 'ersze'el. ui'slul'enrt oo gro"^ v. hun aantal ongeoorloofd Is. Tn Ne derland moeten de bekwaams'# personen ou die posi ies komen, die in het belang var: het land Wij willen hiermee niet beweren, dat de heer In 't.Veld deze per soon zou zijn. HU heef' aan we deropbouw gefoond. dat hij be paalde talenten heeft. Het is mo gelijk. da* hij als minister van bln nenlandse zaken die niet benut Indieen de Katholieken op grond van ervaringen die zij met hem hebben opgedaan, menen, dat hij niet de rechte man is op dl# plaa's. hebben ze niet alleen het recht om me hun bezwaren re ko men. Ze hebben zelfs de dure plicht. En wij zullen de laats'en zijn om hen dit kwalijk te nemen Het is echter onduldbaar, dat de KVP de belangrijkste posities 'n het landbestel voor zich opeist, uitslui'end op de motivering, dat ze daar als grootste parij het recht op heeft. We wachten de gang van zaken met belangs'elling af. En vooral zUn we nieuwsgierig naar de houding, die de sociaal democraten inzake de min'.sterwis seling zullen aannemen. Het is ons in die hoek wel eens iets te rustig. Een fris en krachtig geluid in zulke belangrijke aangelegen heden zou de politieke atmosfeer in Nederalnd, die een bedenke lijke mufheid vertoont kunnen zui veren. En een gezuiverde atmos- fees is goed voor het gehele vok. v.. Z.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1