JU Een Franse uitvinding Ontdek de andere helft van de wereld deze zomer! Emigranten tegen wil en dank Mei donderend geweld Binnen afzienbare tijd straalvliegtuigen op Schiphol? 1 £^^*iic4iriiinbic ijnheer de Burgemeesier.... Al kunnen niet alle mensen zwemmen, toch wordt er overal door iedereen „gebaad". De uit gestrekte duinen van de Noord zee, de steile klippen van net Ka~ naal, het strand langs de Oceaan de inhammen van de Middelland se zee, de cevers van de meren, zij zien elk jaar weer hoe de zwemmers zich vermaken. Wie één van deze „decors" kent. denkt misschien dat hij ze allen kent. Maar niets is minder waar Er ls nX niet alleen een groot ver schil in de soort zee. of men een versterkende douche van de af- en aanrollende golven langs de West kust krijgt, of heel ver in het heldere water van de Middelland se zee kan wandelen, er is zeker ook een belangrijk verschil in de aard van het plezier. En deze altijd blijvende tegen stelling is de laatste jaren nog sterker geworden De zo eenvou dige oplossing die vindingrijke sportieve types als b.v. Jean Paln- levé hebben gevonden voor dit probleem, dat. evenals zijn wens om te willen vliegen, sinds lang de mensheid bezighoudt, heeft 't tdee tota 1 omvergeworpen van wat men vroeger domweg „baden ln zee" pleegde te noemen, en heeft voor allen het terrein waar de vissen wonen, opengesteld, dat anders alleen voor de uitblinners gereserveerd bleef. De verwonderde ogen van elke zwemmer zullen voortaan ook de ze helft van de wereld te zien kunen krijgen, die vroeger alleen uit verhalen van onderzoekers of door de belachelijke voorstelling die een aquarium ervan geeft, tot hem kwamen. Want het is inderdaad eer ge weldige enbaring. wat de laat ste jaren aan de kusten van Zuid- Frankrijk wordt vertoond. Ieder een heeft tegenwoordig horen spreken van diepzee jagers, wiens heldendaden zelfs pas on een film werden vastgelegd. Maar wat men echter niet genoeg weet. buiten de Provence. is dat naast deze zeer opwindende maar moeilijke sport, die per slot van rekening Duitsers stalen schilderijen De collectie die M. Adolph Schloss van 1870 tot 1910 verzamelde, be staat uit twee honderd schilde rijen van Hollandse en Vlaamse meesters. Deze onvergelijkelijke verzame ling werd gedurende de oorlog naar Duitsland gevoerd met uit zondering van enkele schilderijen die het Parijse museum Le Lou- vre wist achter te houden. Zeven tig van deze kunstschatten kon den worden achterhaald dank zij het initiatief en de activiteit van de Commissie ter herkrijging van kunstwerken. Deze zevent'g weer gevonden kunstwerken werden onlangs in Parijs geveild, waarbij een menigte, verzamelaars en lief- nebbers van antieke schilderijen aanwezig waren. Het hoogste bod kreeg een schil derij on hout van Adriaan Brou wer: „Boerenmaaltijd". Van een begimbod van 1000000 ging het snel omhoog tot 5500.000 Franse francs. Verder noemen wij nog van dezelfde meester ..Boerenron- dedans" dat voor 1 100 000 francs ging; „Het rookhol" ook van de zelfde schilder werd verkocht voor 2.000.000: het portret van de gra veur Paul Pontia» door van DIJrk voor 3.900.000: .Madonna het •kind" door Van Levden voor 1.300.000: „Hollands binnenhuis je" door Jacob Ochtervelt voor 1.300000. „Winterlandschap" van Ruysdael voor 3.200.000: Gezicht on Weesn" van Salomon Ruvsdael voor fi 100.000: „Gevolgen van de dronkov.«?«n?»T)" van Jan Steen voor °°on 000: .De V»^ Tenj«»rs voor 1 ^nn nng Gropn van (ir|o Van der Wedden voor l ooooeo Franse franc* dus voor 47 m'iMo°n 6on non Frons» francs waarbij he* bedrag aan ve'Hng- geld e.d. nog wordt toegevoegd alleen voor een kleine elite te be oefenen blijft, de onderzoekin gen van Palnlevé en zijn vrien den hebben neleld tot geheel on verwachte perspectieven zelfs voor de meest scnroomvallige zwemmer Het is namelijk in het geheel niet nodig dat men. om van deze nieuwe wonderen te genieten, tot in de diepste diepten afdaalt. Het gaat erom om met zijn gezicht, dat tot nu toe angstvallig boven water werd gehouden, onder wa ter te zwemmen. Enkele centime ters zijn al voldoende en alles is veranderd. Het magische ringetje is zonder mysterie - deze uitvinding lijkt veel op het ei van Columbus: een masker, waaraan een grote pa trijspoort ls bevestigd, beschermt de neus en de ogen De tanden houden een soort kurk vast. waar door de mond dlchtblijft en waar uit een pijp van 30 cm lengte komt. Aldus uitgerust zal de meest verstokte landrot zich op zijn ge mak voelen ln het water. Het anders zo zware hoofd dat de zwemmer noodzaakt om met verstand te zwemmen. raakt nu nauwelijks het water en wordt in de drijver veranderd. Languit op het water liggend als op een di van. blijft de gemaskerde beslist drijven: nij gaat vooruit, achter uit, blijft onbewegelijk*al naar zijn fantasie hem ingeeft. Hij kan zich verbeelden in een vliegtuig te zitten dat over bergen heen- vliegt. hij vliegt er inderdaad overheen, maar plotseling ziet hij een afgrond... weer verderop komt er een mooie gladde vlakte waar hij de steentjes kan zien glinste ren of veelkleurige schelpen; dan weer lijkt het of hij door een pikdonker bos gaat. In alle rich tingen zwemmen vissen in een bonte verscheidenheid van kleu ren en vormen, en tot zijn verba zing bemerkt de zwemmer dat hij, evenals een automobilist, tel kens plotseling wil lnnouden om niet iemand aan te rijden. Dan krijgt hij het idee om zich als jager te vermommen. Hij neemt een geweer met harpoenwerper, trekt rubber-vinnen aan zijn voe ten en duikt naar de diepte; zelfs gaat hij tot in. de onderzee-grot ten. Maar zelfs al blijven deze stout moedige plannen maar fantasie, in ieder geval komt hij verrukt weer op het land en stomverbaasd als hij bemerkt ruim een uur on der water te zijn geweest, terwijl hij vroeger een paar minuten al genoeg vond. Deze genoegens kunnen echter alleen maar ln het heldere, war me en lichte water van de Middel landse zee beleefd worden, temid den van het bergacntlge land schap van de rotskust. Laten de bewoners van de noordelijke kus ten, wanneer zij deze zomer naar het blauwe water willen gaan, vooral deze zo gemakkelijk te be reiken en wonderlijke ontdekkin- nen gaan doen. Gillend en spartelend ingescheepj ANK VAN DER MOER VOOR DE TELEVISIE. Philips experimentele televisie bereikte haar hoogtepunt met de opvoering van een scène uii Tram lijn Begeerte met Ank van der Moer als Blanche en Guus Oster als Mi ch. De dramatische span ning wesrd door voortreffelijk ca merawerk nog onderstreept en 't geheel won daardoor voor de te levisie aanzienlijk vergeleken met de opvoering op het toneel. De ex perimentele uitzendingen van Phi lips zullen overigens aan het eind van deze maand voor de zomer word enstopgezet. Wel heeft men het voornemen voor deslultlng van het seizoen enige eenvoudige bui tenopnamen met de televisiecame ra te organiseren. Er bestaat gerede kans. dat de eers.e geregelde luchtdienst ter wereld met straalvliegtui gen voor passagiersvervoer via Amsterdam r*al worden geleid. De Engelse Vickers Arms'ror.g fabrieken hebben namelijk aangekondigd dat zij een nieuwe versie" van de „Vis- count" hebben vervaardigd, u'tgerust met straalmotoren. De genationaliseerde Britse luchvaartmaa schappijen heb ben sinds geruime tijd grote belangstelling getoond voor de Viscount. Het ligt in de be doeling deze vliegtuigen onder meer in te zetten op-het lijnen net van de British European Airways, waaronder ook de lijn Lond-Amserdam-Hamburg res sorteert. Het eerste proto'ype van de Vicount wes geconstrueerd als een viermotorige machine, uitgerust met 1400 pk turbines motoren, nlaas biedende aan 40 passagiers. Het tweede pro+otype met nog ster kere fnotoren, kan 53 passagiers veevoeren. De aankondiging van een geheel nieuwe Viscount, uitgerust met straalm<->t^>-en schept totaal nleu we mogelijkheden. D° Vickeesfabrieken hebben ta# voor kort nimmer ook maar gez'n speeld op het feit. da+ aan een sTaalvers1" van de Viscount werd «ewerkt. Thans hebben zij mede- dat zeer binnenkort w<">r schiinlijk nog deze zomer, het Vis- couut-s'rsalvlicgtuig zijn eerste proefvlucht zal maken. Overigens heeft nog geen enkele outsider het nestel kunnen zien noch zijn biiwonderheden er over bevend gemaakt. In dit onzlcht trekt, deze fa briek één ll1n met d° Havilandfa brieken. waar on he* ogenblik '<r i* fr V"0 Ha Onmo*" irHa»*nl(r do' t°<»ew«teU<Tiar f«~f Ho VcArvunt van meet pf aan ,c eriHvnrnon als P" fiparerp ♦reiken dan het roodnet van de V'ekersfabrieken. De Havilandfa- brieken hebben namelijk een soort ijzeren gordijn opgetrokken rond om de constructie van de ..Comec" en zullen dit waarschijnlijk niet optrekken, alvorens het vltegluig een groot aantal proefvluchten op het eigen vliegveld te Hatfield bij Londen met succes heeft uitge voerd. Er is dan ook nog niets bekend over de uitvoering en de snelheid van de nieuwe Viscount. Aange nomen wordt echter, dat het in principe slechts weinig zal afwij ken van het 'weede prototype van de Viscount 700. De Britisch European Airways heeft zich er nog niet over uitge laten of zij een sere van deze straalvliegtuigen wenst te bestel len. doch gezien het feit. dat de Brise luchtvaartmaatschappijen al le genationaliseerd zijn en de re gering de ontwikkelingskosten drr»aet voor n'euwe Britse vh'eg- tuigtypes wordt in Engeland alge meen aangenomen, dat het vlieg tuig wanneer de proefvluchten succesvol blijken te zijn Inder daad op de geregelde diensten zal worden Ingezet. Wanneer dit het geval zou zijn. meg worden aangenomen dat he* vliegtuig begin 1953 in gebruik kan worden genomen MENING SCHIPHOL- DIRECTEUR Wij hebben derhalve de lieer Do"aert. dlrec eur van de gemeen ♦eiiike luchthaven Schiphol zijn mentnor «rpvraaM over eventuele moe'lbk^edpr». die zich bij bet ge regelde Inch'verkeer met straal- +n'gen zouden kunnen voor doen U't Amerikaanse en Engelse rap norfpn ls namelük gebleken d*t "'et o1le R'a^banon de die de sra al motoren ontwikkelen »n weUr» v«ok d» ROO o-reden r°l- "'"s overschrijdt, kunnen doo*- nq n-npven |s pAhlAVon. hl iimeritnae or) {s eer»r„»hrorht. geheel W*" ~-»*olt Proefnemingen. waarh'i - ra pi motoren oo de startbaan wa- "en gericht, wezen uit. dat na ge- vn'me tijd gaten in de baan waren gebrand ter diepte van een paar centimeter De heer Dellaart is van mening, dat dit zich op Schiphol niet zal voordoen, omdat hier bij de con structie van de banen niet meer met bitumen is gewerkt Het staat echter wel vast dat op de plaatsen, waar de motoren worden aange slagen, de asfalt-betonlaag op de duur zeer zal lijden. Het zal dan zaak zijn op die plaatsen een soort versterkt platform te- maken. ;,Er bestaat echter nog een moei lijkheid. Herhaaldelijk is namelijk gebleken dat de huldigt straalmo toren tijdens de start brandstof uiwerpen. die op de baan terecht kom en door de grote hitte der mo toren ln brand kan geraken. Die is stellig een van de geboorte tekort komingen van de straalmotor, die no gslechts in het beginstadium van haar ontwikkeling verkeert. Het staat buiten twijfel dat de Britten op het gebied van de ont wikkeling van straalvliegtuigen de Amerikanen aanzienlijk voor zijn. Dt ls ook een van de redenen, dat zij zo buitengewoon zwijgzaam over hun werkzaamheden op dit gebied zijn. LONDEN—AMSTERDAM IN 30 MINUTEN. Zonder twiifel zullen zij frach- -n het eerste straalvliegtuig voor oassagiersve-voer voor de Ameri kanen oo de markt te brengen. Mocht dit hun lukken waar het or> het ogenblik wel naar uit ziet dan zal vermoedelijk onze lucht haven Schiphol een van de eerste ""eehavens ziln. waar men dage lijks straalvliegtuigen kan zien lenden. Londen—Amsterdam zal dan ln nauwelijks meer dan een half uur worden afgelegd. Ogenblikkelijk rijst dan echter de moeilijkheid van het binnenko men. Het ls natuurlijk duidelijk, dat een vliegtuig, uitgerust met Rtraalroo'oren. een enorme hoe- """Ihe'd br»n^sof verslindt en me*1 *!ch nle1 de luxe k^n verwlov*** ^nee tiid ln d- buurt van luchthaven +e blijven cirkelen rr> een waehtbaken omdat ander* ^^hines e*vs; moe+en io~Hpr». P"4 Tegen wil en dank ze gaven er gillend en spartelend blijk van zijn de meer dan honderd varkens scheep gegaan in de Langkoeas, om te imigreren naar Indonesië. In grote veewagens waren ze in Ou derkerk aan de Amstel gehaald en naar het schip gebracht. Zoals reeds gemeld is gaat de heer H J de Lange met deze levende have zijn grootbedrijf, dat door de Ja panners verwoest werd. weer op bouwen. De thans 53-jarige toonde zich nog vol ondernemingsgeest. Zijn vrouw en kinderen laat hij voor lopig hier achter, want hij keert nog terug om meer fokvee te ha- 'en. U moet niet vergeten zei hij, dat ik bij Batavia een boerderij had mee 45 hectaren grond. Daar liepen op 8500 varkens. 80 koeien 12 paarden en nog wat kippen en konijnen. Alles ging verloren en van de boerderij bleef geen steen op de andere. In de oorlog werd ik ln een Jappenkamp gestopt waar mij de fuftctie van slager werd toe bedeeld. Na de oorlog was ik zo eoed als ridder te voet. maar de Chinese familie Ling en de direc teur van het abattoir In Batavia hebben me flink geholpen. Toen kon ik opnieuw beg'nnen met hon derd Inheemse dieren voorname-- lijk koeien. Maar Nederlands v^e voor de fok was drinvend Daarom ben Ik hier gekomen.Miin bedrijf in Ba avia wordt in m»in Ks'wijk drie jaar lang verkeerd bestuurd Eerst thans is aan het licht ge komen. dat in 1946 in Katwijk een fout is gemaakt bij de berekening van de samenstelling van de ge meenteraad. Ten gevolge van zeer bijzondere omstandigheden had naar het schijnt aan de Christelijk H'storische Unie In Katwijk aan Zee een ex:ra zetel moeten worden toegekend, krachtens een wetsarti kel dat slechts uiterst zelden van toepassing is. Dit artikel lOOd van de kieswet zeg', dat aan een par tij. die de volsrekte meerderhe'd van de uitgebrachte stemmen heeft gekregen bij de zetelverde ling een zetel extra toegekend moet worden, wanneer volgens de normale berekening deze lijst niet een., absolute zetelmeerderheid verkregen heeft. Dit nu is het geval geweest in Katwijk, tengevolge waarvan ge durende de afgelopen drie jaar ten onrechte een lid van de KVP zit ting heeft gehad terwijl de CHU met een zetel minder dan waar- o pzij recht had. genoegen heeft genomen. Bijzondere juridsche consequen ties schijnt deze uirzonderlijke ver gissing niet te hebben, aangezien indertijd niet is geprotes'eerd te gen de officiële uitslag binnen de daarvoor wettelijk vas'gestelde tér mijn. Voor zover bekend ls dit het enige geval dat zich op dit gebied tot nu toe ln Nederland heeft voor gedaan. straalvliegtuig zou dus voorrang moeten hebben bij landen. De heer Dellaert is van mening, dat men alles dient te doen om een derge lijke revolutionnaire ontwikkeling in de luchtvaart als de straalmo tor over haar eerste moeilijke Ja ren heen te helpen. Het hoofd van de Rijkslucht vaartdienst op Schiphol, de heer Rombout^iet de zaken anders. HU gelooft niet dat het mogelijk zal blijken het hele luchtverkeer te doen stagneren, omdat plotseling een straalvliegtuig verschijnt, dat om economische redenen onmid dellijk dient te landen Het ls zijns inz'ens bovendien niet zeker, of al le luchtvaartmaa»schaooijen. die niet met straalvliegtuigen vliegen met een degelijke gang van zaken "*coom zullen eaan. Tnmlddels schelden ons minstens nog vier Jaar van het ogenblik, waarop het straalvliegtuig !n de burgerluchtvaart zijn Intrede zal doen. Een lange tijd voor het snel voortschrijdende luchtverkeer. afwezigheid geleid door drie gede mobiliseerde militairen, die me als assistent terzijde staan. Voor de oorlog had ik honderd man Indo nesisch personeel en van hen zijn er dertig teruggekomen zodat er alle hoop ls dat de zaak spoedig weer goed marcheert. Heinz Westphal veroordeeld Heinz Westphal de leider van de sociaal-democratische jeugdorga nisatie De Valken stond voor een rechtbank ln de Sovjet-sector te recht. Westphal is Woensdag jl bij de ingang van de rechtbank, waar negen leden van zijn beweging we gens anti-Sovjet-Russische propa ganda berecht werden, gearres teerd. Hij wordt beschuldigd van beledi ging van en verzet tegen de po litie. De procureur heeft Westphal er van beschuldigd, incidenten te hebben verwekt bij de ingang, ver tegenwoordigers van het gezag en mensen uit het publiek te hebben geslagen en openbaar bezit te heb ben beschadigd Westphal heeft zichzelf verdedigd. Hij zei dat hij !n de rug werd aangevallen en ge meend had dat men hem wilde on .voeren. Westphal werd tot zes weken ge- vangenlss;raf veroordeeld wegens aanvallen en weerstand bieden te gen de politie. GELUK BIJ EEN ONGELUK De lijstaanvoerder van een der partijen in een Limburgs dorp liet s rcoibiljetten drukken, waarop hij de bevolking aanspoorde: Stemt allen cp no 1 van lijst X. Deze propagandist voor eigen verkiezing vergiste zich echter deerlijk aangezien hij lijs.'aanvoer der van lijs? Y is. Toch komt hier een geluk bii een ongeluk, wan', r'e kieswet staat nie: toe dat candi. da'en op deze wijze prooagarda voorzichzelf maken. Indien het l'isfnummer eoed was geweest zou deze candidaat na eventuele veHriezing de zuWeringeed niet hebben kannen afleken. De no 1 van liist X Is ziln opponent na'uur lijk zeer erkentelijk voor de onver wa"hte reclame. DINSDAG 21 JUNI. Tta 12 uur: Hilversum I. 301 m 12.00 Pro menade-orkest: 12,40 Piano en or gel:. 13.00 nieuws: 13.15 orkest Ma ria Zamorra: 14.00 Me' naald en schaar: 14.30 La belle Hélène van Offenbach: 16.40 De Schoolbel: 17.00 Kinderkoor: 17.30 Reportage van Wmibledon: 18.00 Nieuws: 18.30 Ned.. S: rijd krachten: 19.00 Radiosirip: 19.15 Radio-muziek- Journaal: 20.00 Nieuws: 20.15 Fi_ del'o van Beethoven: 21.20 Klank beeld over duivensport; 21,45 Striik orkest; 22,15 Buitenlands overzicht 22,30 viool en altviool: 23.00 Nws. Hilversum II. 415 m 12.00 Viool recital; 12.33 en 13.20 Orkest ron der naam: 13,00 Nieuws: 13.40 Zangrecital: 14.00 Strijkkwartet: 14.30 Voor de vrouw; 15.00 School radio: 16.00 Radio-ziekenbezoèk: 17.00 Jeugduitzendingen: 17.45 Henk Orthmann's Rhythmesertet: 18.10 Sporipraatje: 18.30 RVU-ui'- zending; 19.00 en 20.00 nieuws: 19,15 Amusementsorkest; 20.12 Derde symphonie van Bruckner: 21.25 Kamermuziekconcert ui* het Muiderslot; 22.15 Werven mi, got: 23,00 Nieuws. WOENSDAG 22 Ju"« Hilversum H. 301 m: 7'-i en 8.no nieuws: 7.30 en 8 '5 «»-«-»- muziek: 9.00 Svmohoni^h or'-^': 10,00 Morgenwiidine: 10.20 v~>r de vrouw: 11.00 Ponnlo'r pon-*»^o Hilversum II. 415 m 7.no en 8 r,q Nieuws: 7.1S en 8.15 Gwm -Tnu*'°k 9.00 Voor de zieken: 9.35 Mor^"- concerf: 10.30 Morgendienst: 11.15 Hildebrand-miniaturen. door N. J. P SMITH Zuster Nora, op onderzoek uit naar de antecedenten van „burgemeester Poortmans" (haar patiënt Harry Tulleners dus), valt van de ene schrik in de andere. Een melkboer uit Harrelaar is haar zegsman. Wat is die burgervader van Harrelaar een „ridder" 25 „Is het zó erg?" vroeg de zuster, die y:rgat, dat zij in de eerste plaats zake lijke inlichtingen nodig had. „Burge meester Poortmans is toch g-etrouwd?" „Ja, dat is hij Dat is het hem Juist", antwoordde de melkboer. Een goed huwelijk zou het kunnen zijn als de Durgemeester een behoorlijk; vent was. Ik weet niet, hoe ze zo iemand in die deftige kringen noemen zo'n echte Don Juan u weet wel. Het js jam mer voor het vrouwtje .Een schat van een mens jong en mooi je snapt zo'n kerel niet". „Ben je al lang uit Harrelaar weg?" Zuster Nora werd een beetje kregel, dat ook deze man haar patiënt zo sterk veroordeelde misschien sprak hij weer van horen zeggen Natuurlijk waren het dorpspraatjes, die deze melkboer vertelde Ze kletsen zo graag op een dorp. „Lang uit Harrelaar? Laat een» zien dat wordt volgende maand een jaar". Het gaf haar een gevoel van opluch ting. Bijna een jaar weg praatjes, die waarschijnlijk meer dan een jaar oud waren Daar kon ze toch weinig waarde aan hechten De melkboer scheen er nu echter ple zier in te krijgen, met iemand te kunnen praten over het dorp, waar hij zo lang gewoond had. Hij merkte wel, dat „die zuster" nogal veel belangstelling had in wat hij haar vertelde. „Ik ben met de familie nogal goed op de hoogte", verzekerde de man. „U moet weten, dat ik een neef heb, die tuinman is op het huis. Daardoor weet ik wel wat meer dan een ander Ik zou zo'n leven niet willen!" „Is de burgemeester al lang getrouwd?" wou zuster Nora weten. ..Twee jaar", antwoordde de melkboer Ze beweren algemeen, dat hij haar om het geld genomen heeft Na een half iaar was het al mis: als ze alleen zyn, doet zij hem de gruwelijkste VTwjjten Ai» M mü maar de helft zeiden van wat de burgemeester van zijn vrouw te horen krijgt, zou ik er óp slaan. Maar de bur gemeester is een kerel van nik» al woont hij dan in een mooi hui» al is hij rijk al kan hij. doordat hij toevallig burgemeester is, een hoge borst zetten". „Is meneer Poortmans verwaand?" „Verwaand? Alstublieft drukte voor zes. En deftig ook op z ij n manier. De drommel m^g weten, wat voor schurkenstreken die mooie meneer al op zijn geweten heeft, maar het is toch een vent-van-niks, die zich laat omko pen, die zelf geen leiding geeft een echte slappeling. Ik kan mjj niet begrij pen. hoe zó'n man nog vrouwen het hoofd op hol kan maken". „Vindt mevrouw Poortmans dat dan maar goed?" informeerde Nora, die zich geweld moest aandoen niet kwaad te worden. „Die zal daar toch ook geen ge noegen mee nemen?" Natuurlijk niet maar wat doet ze er tegen? Voor de ogen van de wereld li dii realgagdJ Al» er vreemden bij rijn. spelen ze de gelukkige jonggetrouwden. Maar o wee. al» er geen vreemden zijn. Je krijgt angst, als ze alleen zijn, zegt Albert". „Vreemd", mompelde de zuster. „En het is allemaal zijn schuld Hij is niet normaal een man van niks iemand zonder ruggegraat We zullen nog vreemde dingen van die burgemess- ter horen, want dat ia zeker, zuster, de kruik gaat zo lang te water, tot z« breekt. De streken, die meneer Poortmans op aanraden van anderen uithaalt, kun nen niet ongestraft blijven. Vandaag of morgen brandt dat heer op een of andere manier zijn vingers Ik wil mijn neef niet in moeilijkheden brengen, maar al» waar is, wat Albert beweert, dat zyn baa» er ook nog een geheime speelbank op na houdt, dan kon het wel eens verkeerd aflopen met die meneer Poortmans". „Ik zou dat maar niet rondvertellen*. Taadde Nora de melkboer. „Het ls nogal niets wat je daar zegt (Wordt vervolgd.I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3