JU
Een Franse uitvinding
Ontdek de andere helft van
de wereld deze zomer!
Emigranten tegen wil en dank
Mei donderend geweld
Binnen afzienbare tijd straalvliegtuigen
op Schiphol?
1 £^^*iic4iriiinbic
ijnheer de Burgemeesier....
Al kunnen niet alle mensen
zwemmen, toch wordt er overal
door iedereen „gebaad". De uit
gestrekte duinen van de Noord
zee, de steile klippen van net Ka~
naal, het strand langs de Oceaan
de inhammen van de Middelland
se zee, de cevers van de meren,
zij zien elk jaar weer hoe de
zwemmers zich vermaken. Wie
één van deze „decors" kent. denkt
misschien dat hij ze allen kent.
Maar niets is minder waar Er
ls nX niet alleen een groot ver
schil in de soort zee. of men een
versterkende douche van de af- en
aanrollende golven langs de West
kust krijgt, of heel ver in het
heldere water van de Middelland
se zee kan wandelen, er is zeker
ook een belangrijk verschil in de
aard van het plezier.
En deze altijd blijvende tegen
stelling is de laatste jaren nog
sterker geworden De zo eenvou
dige oplossing die vindingrijke
sportieve types als b.v. Jean Paln-
levé hebben gevonden voor dit
probleem, dat. evenals zijn wens
om te willen vliegen, sinds lang
de mensheid bezighoudt, heeft 't
tdee tota 1 omvergeworpen van
wat men vroeger domweg „baden
ln zee" pleegde te noemen, en
heeft voor allen het terrein waar
de vissen wonen, opengesteld, dat
anders alleen voor de uitblinners
gereserveerd bleef.
De verwonderde ogen van elke
zwemmer zullen voortaan ook de
ze helft van de wereld te zien
kunen krijgen, die vroeger alleen
uit verhalen van onderzoekers of
door de belachelijke voorstelling
die een aquarium ervan geeft, tot
hem kwamen.
Want het is inderdaad eer ge
weldige enbaring. wat de laat
ste jaren aan de kusten van Zuid-
Frankrijk wordt vertoond. Ieder
een heeft tegenwoordig horen
spreken van diepzee jagers, wiens
heldendaden zelfs pas on een film
werden vastgelegd. Maar wat men
echter niet genoeg weet. buiten
de Provence. is dat naast deze
zeer opwindende maar moeilijke
sport, die per slot van rekening
Duitsers stalen
schilderijen
De collectie die M. Adolph Schloss
van 1870 tot 1910 verzamelde, be
staat uit twee honderd schilde
rijen van Hollandse en Vlaamse
meesters.
Deze onvergelijkelijke verzame
ling werd gedurende de oorlog
naar Duitsland gevoerd met uit
zondering van enkele schilderijen
die het Parijse museum Le Lou-
vre wist achter te houden. Zeven
tig van deze kunstschatten kon
den worden achterhaald dank zij
het initiatief en de activiteit van
de Commissie ter herkrijging van
kunstwerken. Deze zevent'g weer
gevonden kunstwerken werden
onlangs in Parijs geveild, waarbij
een menigte, verzamelaars en lief-
nebbers van antieke schilderijen
aanwezig waren.
Het hoogste bod kreeg een schil
derij on hout van Adriaan Brou
wer: „Boerenmaaltijd". Van een
begimbod van 1000000 ging het
snel omhoog tot 5500.000 Franse
francs. Verder noemen wij nog
van dezelfde meester ..Boerenron-
dedans" dat voor 1 100 000 francs
ging; „Het rookhol" ook van de
zelfde schilder werd verkocht voor
2.000.000: het portret van de gra
veur Paul Pontia» door van DIJrk
voor 3.900.000: .Madonna het
•kind" door Van Levden voor
1.300.000: „Hollands binnenhuis
je" door Jacob Ochtervelt voor
1.300000. „Winterlandschap" van
Ruysdael voor 3.200.000: Gezicht
on Weesn" van Salomon Ruvsdael
voor fi 100.000: „Gevolgen van de
dronkov.«?«n?»T)" van Jan Steen
voor °°on 000: .De
V»^ Tenj«»rs voor 1 ^nn nng
Gropn van (ir|o
Van der Wedden voor l ooooeo
Franse franc* dus voor
47 m'iMo°n 6on non Frons» francs
waarbij he* bedrag aan ve'Hng-
geld e.d. nog wordt toegevoegd
alleen voor een kleine elite te be
oefenen blijft, de onderzoekin
gen van Palnlevé en zijn vrien
den hebben neleld tot geheel on
verwachte perspectieven zelfs
voor de meest scnroomvallige
zwemmer
Het is namelijk in het geheel
niet nodig dat men. om van deze
nieuwe wonderen te genieten, tot
in de diepste diepten afdaalt. Het
gaat erom om met zijn gezicht,
dat tot nu toe angstvallig boven
water werd gehouden, onder wa
ter te zwemmen. Enkele centime
ters zijn al voldoende en alles is
veranderd.
Het magische ringetje is zonder
mysterie - deze uitvinding lijkt
veel op het ei van Columbus: een
masker, waaraan een grote pa
trijspoort ls bevestigd, beschermt
de neus en de ogen De tanden
houden een soort kurk vast. waar
door de mond dlchtblijft en waar
uit een pijp van 30 cm lengte
komt. Aldus uitgerust zal de meest
verstokte landrot zich op zijn ge
mak voelen ln het water.
Het anders zo zware hoofd dat
de zwemmer noodzaakt om met
verstand te zwemmen. raakt nu
nauwelijks het water en wordt in
de drijver veranderd. Languit op
het water liggend als op een di
van. blijft de gemaskerde beslist
drijven: nij gaat vooruit, achter
uit, blijft onbewegelijk*al naar
zijn fantasie hem ingeeft. Hij kan
zich verbeelden in een vliegtuig
te zitten dat over bergen heen-
vliegt. hij vliegt er inderdaad
overheen, maar plotseling ziet hij
een afgrond... weer verderop komt
er een mooie gladde vlakte waar
hij de steentjes kan zien glinste
ren of veelkleurige schelpen; dan
weer lijkt het of hij door een
pikdonker bos gaat. In alle rich
tingen zwemmen vissen in een
bonte verscheidenheid van kleu
ren en vormen, en tot zijn verba
zing bemerkt de zwemmer dat
hij, evenals een automobilist, tel
kens plotseling wil lnnouden om
niet iemand aan te rijden.
Dan krijgt hij het idee om zich
als jager te vermommen. Hij neemt
een geweer met harpoenwerper,
trekt rubber-vinnen aan zijn voe
ten en duikt naar de diepte; zelfs
gaat hij tot in. de onderzee-grot
ten.
Maar zelfs al blijven deze stout
moedige plannen maar fantasie,
in ieder geval komt hij verrukt
weer op het land en stomverbaasd
als hij bemerkt ruim een uur on
der water te zijn geweest, terwijl
hij vroeger een paar minuten al
genoeg vond.
Deze genoegens kunnen echter
alleen maar ln het heldere, war
me en lichte water van de Middel
landse zee beleefd worden, temid
den van het bergacntlge land
schap van de rotskust. Laten de
bewoners van de noordelijke kus
ten, wanneer zij deze zomer naar
het blauwe water willen gaan,
vooral deze zo gemakkelijk te be
reiken en wonderlijke ontdekkin-
nen gaan doen.
Gillend en spartelend ingescheepj
ANK VAN DER MOER VOOR
DE TELEVISIE.
Philips experimentele televisie
bereikte haar hoogtepunt met de
opvoering van een scène uii Tram
lijn Begeerte met Ank van der
Moer als Blanche en Guus Oster
als Mi ch. De dramatische span
ning wesrd door voortreffelijk ca
merawerk nog onderstreept en 't
geheel won daardoor voor de te
levisie aanzienlijk vergeleken met
de opvoering op het toneel. De ex
perimentele uitzendingen van Phi
lips zullen overigens aan het eind
van deze maand voor de zomer
word enstopgezet. Wel heeft men
het voornemen voor deslultlng van
het seizoen enige eenvoudige bui
tenopnamen met de televisiecame
ra te organiseren.
Er bestaat gerede kans. dat de
eers.e geregelde luchtdienst
ter wereld met straalvliegtui
gen voor passagiersvervoer via
Amsterdam r*al worden geleid.
De Engelse Vickers Arms'ror.g
fabrieken hebben namelijk
aangekondigd dat zij een
nieuwe versie" van de „Vis-
count" hebben vervaardigd,
u'tgerust met straalmotoren.
De genationaliseerde Britse
luchvaartmaa schappijen heb
ben sinds geruime tijd grote
belangstelling getoond voor
de Viscount. Het ligt in de be
doeling deze vliegtuigen onder
meer in te zetten op-het lijnen
net van de British European
Airways, waaronder ook de lijn
Lond-Amserdam-Hamburg res
sorteert.
Het eerste proto'ype van de
Vicount wes geconstrueerd als een
viermotorige machine, uitgerust
met 1400 pk turbines motoren,
nlaas biedende aan 40 passagiers.
Het tweede pro+otype met nog ster
kere fnotoren, kan 53 passagiers
veevoeren.
De aankondiging van een geheel
nieuwe Viscount, uitgerust met
straalm<->t^>-en schept totaal nleu
we mogelijkheden.
D° Vickeesfabrieken hebben ta#
voor kort nimmer ook maar gez'n
speeld op het feit. da+ aan een
sTaalvers1" van de Viscount werd
«ewerkt. Thans hebben zij mede-
dat zeer binnenkort w<">r
schiinlijk nog deze zomer, het Vis-
couut-s'rsalvlicgtuig zijn eerste
proefvlucht zal maken.
Overigens heeft nog geen enkele
outsider het nestel kunnen zien
noch zijn biiwonderheden er over
bevend gemaakt.
In dit onzlcht trekt, deze fa
briek één ll1n met d° Havilandfa
brieken. waar on he* ogenblik
'<r i*
fr V"0 Ha Onmo*"
irHa»*nl(r do' t°<»ew«teU<Tiar f«~f
Ho VcArvunt van meet pf aan ,c
eriHvnrnon als P"
fiparerp
♦reiken dan het roodnet van de
V'ekersfabrieken. De Havilandfa-
brieken hebben namelijk een soort
ijzeren gordijn opgetrokken rond
om de constructie van de ..Comec"
en zullen dit waarschijnlijk niet
optrekken, alvorens het vltegluig
een groot aantal proefvluchten op
het eigen vliegveld te Hatfield bij
Londen met succes heeft uitge
voerd.
Er is dan ook nog niets bekend
over de uitvoering en de snelheid
van de nieuwe Viscount. Aange
nomen wordt echter, dat het in
principe slechts weinig zal afwij
ken van het 'weede prototype van
de Viscount 700.
De Britisch European Airways
heeft zich er nog niet over uitge
laten of zij een sere van deze
straalvliegtuigen wenst te bestel
len. doch gezien het feit. dat de
Brise luchtvaartmaatschappijen al
le genationaliseerd zijn en de re
gering de ontwikkelingskosten
drr»aet voor n'euwe Britse vh'eg-
tuigtypes wordt in Engeland alge
meen aangenomen, dat het vlieg
tuig wanneer de proefvluchten
succesvol blijken te zijn Inder
daad op de geregelde diensten zal
worden Ingezet.
Wanneer dit het geval zou zijn.
meg worden aangenomen dat he*
vliegtuig begin 1953 in gebruik
kan worden genomen
MENING SCHIPHOL-
DIRECTEUR
Wij hebben derhalve de lieer
Do"aert. dlrec eur van de gemeen
♦eiiike luchthaven Schiphol zijn
mentnor «rpvraaM over eventuele
moe'lbk^edpr». die zich bij bet ge
regelde Inch'verkeer met straal-
+n'gen zouden kunnen voor
doen
U't Amerikaanse en Engelse rap
norfpn ls namelük gebleken d*t
"'et o1le R'a^banon de
die de sra al motoren ontwikkelen
»n weUr» v«ok d» ROO o-reden r°l-
"'"s overschrijdt, kunnen doo*-
nq n-npven |s pAhlAVon.
hl iimeritnae or)
{s eer»r„»hrorht. geheel W*"
~-»*olt Proefnemingen. waarh'i
- ra pi motoren oo de startbaan wa-
"en gericht, wezen uit. dat na ge-
vn'me tijd gaten in de baan waren
gebrand ter diepte van een paar
centimeter
De heer Dellaart is van mening,
dat dit zich op Schiphol niet zal
voordoen, omdat hier bij de con
structie van de banen niet meer
met bitumen is gewerkt Het staat
echter wel vast dat op de plaatsen,
waar de motoren worden aange
slagen, de asfalt-betonlaag op de
duur zeer zal lijden. Het zal dan
zaak zijn op die plaatsen een soort
versterkt platform te- maken.
;,Er bestaat echter nog een moei
lijkheid. Herhaaldelijk is namelijk
gebleken dat de huldigt straalmo
toren tijdens de start brandstof
uiwerpen. die op de baan terecht
kom en door de grote hitte der mo
toren ln brand kan geraken. Die is
stellig een van de geboorte tekort
komingen van de straalmotor, die
no gslechts in het beginstadium
van haar ontwikkeling verkeert.
Het staat buiten twijfel dat de
Britten op het gebied van de ont
wikkeling van straalvliegtuigen de
Amerikanen aanzienlijk voor zijn.
Dt ls ook een van de redenen, dat
zij zo buitengewoon zwijgzaam
over hun werkzaamheden op dit
gebied zijn.
LONDEN—AMSTERDAM
IN 30 MINUTEN.
Zonder twiifel zullen zij frach-
-n het eerste straalvliegtuig voor
oassagiersve-voer voor de Ameri
kanen oo de markt te brengen.
Mocht dit hun lukken waar het
or> het ogenblik wel naar uit ziet
dan zal vermoedelijk onze lucht
haven Schiphol een van de eerste
""eehavens ziln. waar men dage
lijks straalvliegtuigen kan zien
lenden. Londen—Amsterdam zal
dan ln nauwelijks meer dan een
half uur worden afgelegd.
Ogenblikkelijk rijst dan echter
de moeilijkheid van het binnenko
men. Het ls natuurlijk duidelijk,
dat een vliegtuig, uitgerust met
Rtraalroo'oren. een enorme hoe-
"""Ihe'd br»n^sof verslindt en me*1
*!ch nle1 de luxe k^n verwlov***
^nee tiid ln d- buurt van
luchthaven +e blijven cirkelen rr>
een waehtbaken omdat ander*
^^hines e*vs; moe+en io~Hpr». P"4
Tegen wil en dank ze gaven
er gillend en spartelend blijk van
zijn de meer dan honderd varkens
scheep gegaan in de Langkoeas,
om te imigreren naar Indonesië. In
grote veewagens waren ze in Ou
derkerk aan de Amstel gehaald en
naar het schip gebracht. Zoals
reeds gemeld is gaat de heer H J
de Lange met deze levende have
zijn grootbedrijf, dat door de Ja
panners verwoest werd. weer op
bouwen.
De thans 53-jarige toonde zich
nog vol ondernemingsgeest. Zijn
vrouw en kinderen laat hij voor
lopig hier achter, want hij keert
nog terug om meer fokvee te ha-
'en. U moet niet vergeten zei hij,
dat ik bij Batavia een boerderij
had mee 45 hectaren grond. Daar
liepen op 8500 varkens. 80 koeien
12 paarden en nog wat kippen en
konijnen. Alles ging verloren en
van de boerderij bleef geen steen
op de andere. In de oorlog werd ik
ln een Jappenkamp gestopt waar
mij de fuftctie van slager werd toe
bedeeld. Na de oorlog was ik zo
eoed als ridder te voet. maar de
Chinese familie Ling en de direc
teur van het abattoir In Batavia
hebben me flink geholpen. Toen
kon ik opnieuw beg'nnen met hon
derd Inheemse dieren voorname--
lijk koeien. Maar Nederlands v^e
voor de fok was drinvend
Daarom ben Ik hier gekomen.Miin
bedrijf in Ba avia wordt in m»in
Ks'wijk drie jaar lang
verkeerd bestuurd
Eerst thans is aan het licht ge
komen. dat in 1946 in Katwijk een
fout is gemaakt bij de berekening
van de samenstelling van de ge
meenteraad. Ten gevolge van zeer
bijzondere omstandigheden had
naar het schijnt aan de Christelijk
H'storische Unie In Katwijk aan
Zee een ex:ra zetel moeten worden
toegekend, krachtens een wetsarti
kel dat slechts uiterst zelden van
toepassing is. Dit artikel lOOd van
de kieswet zeg', dat aan een par
tij. die de volsrekte meerderhe'd
van de uitgebrachte stemmen
heeft gekregen bij de zetelverde
ling een zetel extra toegekend
moet worden, wanneer volgens de
normale berekening deze lijst niet
een., absolute zetelmeerderheid
verkregen heeft.
Dit nu is het geval geweest in
Katwijk, tengevolge waarvan ge
durende de afgelopen drie jaar ten
onrechte een lid van de KVP zit
ting heeft gehad terwijl de CHU
met een zetel minder dan waar-
o pzij recht had. genoegen heeft
genomen.
Bijzondere juridsche consequen
ties schijnt deze uirzonderlijke ver
gissing niet te hebben, aangezien
indertijd niet is geprotes'eerd te
gen de officiële uitslag binnen de
daarvoor wettelijk vas'gestelde tér
mijn.
Voor zover bekend ls dit het
enige geval dat zich op dit gebied
tot nu toe ln Nederland heeft voor
gedaan.
straalvliegtuig zou dus voorrang
moeten hebben bij landen. De heer
Dellaert is van mening, dat men
alles dient te doen om een derge
lijke revolutionnaire ontwikkeling
in de luchtvaart als de straalmo
tor over haar eerste moeilijke Ja
ren heen te helpen.
Het hoofd van de Rijkslucht
vaartdienst op Schiphol, de heer
Rombout^iet de zaken anders. HU
gelooft niet dat het mogelijk zal
blijken het hele luchtverkeer te
doen stagneren, omdat plotseling
een straalvliegtuig verschijnt, dat
om economische redenen onmid
dellijk dient te landen Het ls zijns
inz'ens bovendien niet zeker, of al
le luchtvaartmaa»schaooijen. die
niet met straalvliegtuigen vliegen
met een degelijke gang van zaken
"*coom zullen eaan.
Tnmlddels schelden ons minstens
nog vier Jaar van het ogenblik,
waarop het straalvliegtuig !n de
burgerluchtvaart zijn Intrede zal
doen. Een lange tijd voor het snel
voortschrijdende luchtverkeer.
afwezigheid geleid door drie gede
mobiliseerde militairen, die me als
assistent terzijde staan. Voor de
oorlog had ik honderd man Indo
nesisch personeel en van hen zijn
er dertig teruggekomen zodat er
alle hoop ls dat de zaak spoedig
weer goed marcheert.
Heinz Westphal
veroordeeld
Heinz Westphal de leider van de
sociaal-democratische jeugdorga
nisatie De Valken stond voor een
rechtbank ln de Sovjet-sector te
recht.
Westphal is Woensdag jl bij de
ingang van de rechtbank, waar
negen leden van zijn beweging we
gens anti-Sovjet-Russische propa
ganda berecht werden, gearres
teerd.
Hij wordt beschuldigd van beledi
ging van en verzet tegen de po
litie. De procureur heeft Westphal
er van beschuldigd, incidenten te
hebben verwekt bij de ingang, ver
tegenwoordigers van het gezag en
mensen uit het publiek te hebben
geslagen en openbaar bezit te heb
ben beschadigd Westphal heeft
zichzelf verdedigd. Hij zei dat hij
!n de rug werd aangevallen en ge
meend had dat men hem wilde
on .voeren.
Westphal werd tot zes weken ge-
vangenlss;raf veroordeeld wegens
aanvallen en weerstand bieden te
gen de politie.
GELUK BIJ EEN ONGELUK
De lijstaanvoerder van een der
partijen in een Limburgs dorp liet
s rcoibiljetten drukken, waarop hij
de bevolking aanspoorde: Stemt
allen cp no 1 van lijst X.
Deze propagandist voor eigen
verkiezing vergiste zich echter
deerlijk aangezien hij lijs.'aanvoer
der van lijs? Y is. Toch komt hier
een geluk bii een ongeluk, wan', r'e
kieswet staat nie: toe dat candi.
da'en op deze wijze prooagarda
voorzichzelf maken. Indien het
l'isfnummer eoed was geweest
zou deze candidaat na eventuele
veHriezing de zuWeringeed niet
hebben kannen afleken. De no 1
van liist X Is ziln opponent na'uur
lijk zeer erkentelijk voor de onver
wa"hte reclame.
DINSDAG 21 JUNI. Tta 12 uur:
Hilversum I. 301 m 12.00 Pro
menade-orkest: 12,40 Piano en or
gel:. 13.00 nieuws: 13.15 orkest Ma
ria Zamorra: 14.00 Me' naald en
schaar: 14.30 La belle Hélène van
Offenbach: 16.40 De Schoolbel:
17.00 Kinderkoor: 17.30 Reportage
van Wmibledon: 18.00 Nieuws:
18.30 Ned.. S: rijd krachten: 19.00
Radiosirip: 19.15 Radio-muziek-
Journaal: 20.00 Nieuws: 20.15 Fi_
del'o van Beethoven: 21.20 Klank
beeld over duivensport; 21,45 Striik
orkest; 22,15 Buitenlands overzicht
22,30 viool en altviool: 23.00 Nws.
Hilversum II. 415 m 12.00 Viool
recital; 12.33 en 13.20 Orkest ron
der naam: 13,00 Nieuws: 13.40
Zangrecital: 14.00 Strijkkwartet:
14.30 Voor de vrouw; 15.00 School
radio: 16.00 Radio-ziekenbezoèk:
17.00 Jeugduitzendingen: 17.45
Henk Orthmann's Rhythmesertet:
18.10 Sporipraatje: 18.30 RVU-ui'-
zending; 19.00 en 20.00 nieuws:
19,15 Amusementsorkest; 20.12
Derde symphonie van Bruckner:
21.25 Kamermuziekconcert ui* het
Muiderslot; 22.15 Werven mi,
got: 23,00 Nieuws.
WOENSDAG 22 Ju"«
Hilversum H. 301 m: 7'-i en
8.no nieuws: 7.30 en 8 '5 «»-«-»-
muziek: 9.00 Svmohoni^h or'-^':
10,00 Morgenwiidine: 10.20 v~>r
de vrouw: 11.00 Ponnlo'r pon-*»^o
Hilversum II. 415 m 7.no en 8 r,q
Nieuws: 7.1S en 8.15 Gwm -Tnu*'°k
9.00 Voor de zieken: 9.35 Mor^"-
concerf: 10.30 Morgendienst: 11.15
Hildebrand-miniaturen.
door
N. J. P SMITH
Zuster Nora, op onderzoek uit naar
de antecedenten van „burgemeester
Poortmans" (haar patiënt Harry
Tulleners dus), valt van de ene
schrik in de andere. Een melkboer
uit Harrelaar is haar zegsman. Wat
is die burgervader van Harrelaar
een „ridder"
25
„Is het zó erg?" vroeg de zuster, die
y:rgat, dat zij in de eerste plaats zake
lijke inlichtingen nodig had. „Burge
meester Poortmans is toch g-etrouwd?"
„Ja, dat is hij Dat is het hem
Juist", antwoordde de melkboer. Een
goed huwelijk zou het kunnen zijn als de
Durgemeester een behoorlijk; vent was.
Ik weet niet, hoe ze zo iemand in die
deftige kringen noemen zo'n echte
Don Juan u weet wel. Het js jam
mer voor het vrouwtje .Een schat van
een mens jong en mooi je snapt
zo'n kerel niet".
„Ben je al lang uit Harrelaar weg?"
Zuster Nora werd een beetje kregel,
dat ook deze man haar patiënt zo sterk
veroordeelde misschien sprak hij weer
van horen zeggen Natuurlijk waren
het dorpspraatjes, die deze melkboer
vertelde Ze kletsen zo graag op een
dorp.
„Lang uit Harrelaar? Laat een»
zien dat wordt volgende maand een
jaar".
Het gaf haar een gevoel van opluch
ting. Bijna een jaar weg praatjes, die
waarschijnlijk meer dan een jaar oud
waren Daar kon ze toch weinig waarde
aan hechten
De melkboer scheen er nu echter ple
zier in te krijgen, met iemand te kunnen
praten over het dorp, waar hij zo lang
gewoond had. Hij merkte wel, dat „die
zuster" nogal veel belangstelling had in
wat hij haar vertelde.
„Ik ben met de familie nogal goed op
de hoogte", verzekerde de man. „U moet
weten, dat ik een neef heb, die tuinman is
op het huis. Daardoor weet ik wel wat
meer dan een ander Ik zou zo'n
leven niet willen!"
„Is de burgemeester al lang getrouwd?"
wou zuster Nora weten.
..Twee jaar", antwoordde de melkboer
Ze beweren algemeen, dat hij haar om
het geld genomen heeft Na een half
iaar was het al mis: als ze alleen zyn,
doet zij hem de gruwelijkste VTwjjten
Ai» M mü maar de helft zeiden van wat
de burgemeester van zijn vrouw te horen
krijgt, zou ik er óp slaan. Maar de bur
gemeester is een kerel van nik» al
woont hij dan in een mooi hui» al is
hij rijk al kan hij. doordat hij toevallig
burgemeester is, een hoge borst zetten".
„Is meneer Poortmans verwaand?"
„Verwaand? Alstublieft drukte
voor zes. En deftig ook op z ij n
manier. De drommel m^g weten, wat
voor schurkenstreken die mooie meneer
al op zijn geweten heeft, maar het is toch
een vent-van-niks, die zich laat omko
pen, die zelf geen leiding geeft een
echte slappeling. Ik kan mjj niet begrij
pen. hoe zó'n man nog vrouwen het
hoofd op hol kan maken".
„Vindt mevrouw Poortmans dat dan
maar goed?" informeerde Nora, die zich
geweld moest aandoen niet kwaad te
worden. „Die zal daar toch ook geen ge
noegen mee nemen?"
Natuurlijk niet maar wat doet ze
er tegen? Voor de ogen van de wereld
li dii realgagdJ
Al» er vreemden bij rijn. spelen ze de
gelukkige jonggetrouwden. Maar o wee.
al» er geen vreemden zijn. Je krijgt
angst, als ze alleen zijn, zegt Albert".
„Vreemd", mompelde de zuster.
„En het is allemaal zijn schuld
Hij is niet normaal een man van niks
iemand zonder ruggegraat We zullen
nog vreemde dingen van die burgemess-
ter horen, want dat ia zeker, zuster, de
kruik gaat zo lang te water, tot z«
breekt. De streken, die meneer Poortmans
op aanraden van anderen uithaalt, kun
nen niet ongestraft blijven. Vandaag of
morgen brandt dat heer op een of andere
manier zijn vingers Ik wil mijn neef
niet in moeilijkheden brengen, maar al»
waar is, wat Albert beweert, dat zyn baa»
er ook nog een geheime speelbank op
na houdt, dan kon het wel eens verkeerd
aflopen met die meneer Poortmans".
„Ik zou dat maar niet rondvertellen*.
Taadde Nora de melkboer. „Het ls nogal
niets wat je daar zegt
(Wordt vervolgd.I