M>
GOED ONDERWIJS IS ALTIJD
CULTUUROVERDRACHT
ijnheer de Burgemeester....
Over de grens
Moeilijkheden in hel Oosten
Hoe een Scenario geschreven wordt door
Don Hartman
Telefoongids
en,,, atlas
Abonneert U op
dit blad
DE MOEILIJKHEDEN voor Rus.
land zijn in de laatste maanden
niet gering. Terwijl Wisjlnsky in
Parijs met Acheson Bevin en Schu
mann een heftige 'strijd voert en
belde partijen de grootst mogelij
ke voordelen trachten te behalen,
komen berichten binnen over moei
lijkheden in Rusland zelf, waar
opnieuw een groot aantal leden
uit de communistische partij zou
zijn gesloten. Het is uiteraard heel
moeilijk om zich een idee te vor
men van de aard en de omvang
van die moeilijkheden, evenals
men moeilijk kan controleren, wel
ke waarheden er zitten in de be
wering. dat tal van rebellistlsche
elementen de Baltische landen.
Polen en een deel der Oekraine on
veilig zouden maken en het land
terroriseren.
In Oost-Duitsland is de instem
ming met het Russische regiem
lang niet algemeen. Ook dat ach
ten we geen betrouwbare graad
meter. Een bezet land is het in de
regel niet eens met de methoden
van de bezetter. Maar hoe staat
het met Hongarije. Bulgarije. Roe
menië? Om van Joegoslavië maar
n'et te spreken.
Of moeten we misschien wel over
Joegoslavië §preken waar Tlto zich
nog maar steeds weet te hand
haven. ondanks verschillende in
triges, die vanuit Rusland tegen
hem worden ondernomen. Want
de moeilijkheden zijn juist met
Tlto begonnen. Tito die weigerde
nog langer naar de pijpen van
Rusland te dansen en een zelfstan
dige Joegoslavische communisti
sche politiek wilde voeren.
En zoiets paste niet in het Rus
sische kader. Want wel is steeds 't
P"rool dat alle volken die onder
Russische invloed s aan. broeders
moeten zMn. maar daarbij voor
o^en worden gehouden dat de Rus
»*>-- "-^or^echt
vanzelfsprekend voor zich opeist,
T<~en dat Tito niet langer smaakte
en hij voor Joegoslavië een beter
pl0kje, wat meer in het Zonne-je
wilde hebben volgden natuurlijk
de gewone beschuldigingen van
Tv 'ski'sme e.d.
Tot op zekere hoogte kon Joego
sl^vlë maling hebben aan deze be
schuldigingen. De Russische troe
pen stonden buiten de grenzen en
een oorlog tegen Joegoslavië zal
Rusland zich ntet willen veroorlo
ven. Misschien ook niet kunnen
Veroorloven.
Het geval Tito staat onomstote
lijk vast. Welk drama ligt er ech
ter verborgen achter de Griekse
generaal Markos? En wat achter
de Bulgaar Dimitrof. die naar het
sebHnt in Rusland vertoeft voor 'n
tfekte waarvan men vorige week
berichtte, dat hij was overleden?
We kunnen er slechts naar gissen
En aan gissingen wagen we ons
n'°t. graag.
Meer houvast biPden ons echter
d° berichten uit Hongarije. Hei
F^nv^-se blad .f'zabad Nep" pu
b"eeerde een artikel, waarin werd
v^kondltrd, dat Trotskistische af
wijkingen van he' Marxistische Le
n'Hsme onvermüdelllk lelden tot
v°*M*aad en spionnae-e voor buiten
landse vijanden. Alle uitlatingen
van nationaal chauvinisme moe
ten uitgeroeid worden aldus het
blad. En tegelijkertijd wordt dan 't
©nfslag bekend gemaak van de
communistische minis er van bui
tenlandse zaken, lid van het Po
litbureau Laszlo Raik en een aan
tal andere communistische func.
tiorinarissen die met hem in nauw
ve-band stonden.
Deze Rajk, een van de meest be
kende figuren in Hongarije, wilde
veer Hongarije hetzelfde, wat Tito
w'lde voor Joegoslavië. Een iets
beter plekje in de zon.
En aangezien Rusland daar niet
voor voelt, moet Rajk wijken. En
daar Rusland in Honagrije meer -e
vertellen heeft dan in JoegoslaviS.
bukt de Hongaarse communistis-
fische partij en Rajk wordt uitge
stoten. Niet omdat hij geen goed
communist zou zijn maar omdat
h'i de Hongaarse belangen hoger
wilde stellen en leest u dit voor
al aandacht'g niet dan de in'er
n? ionale, maar dan de Russische.
7o zijn er in het Oosten onge.-
twljfeld moe'"'*" ~Jen. Moeilijkhe
den van veel ernsiger aard, dan
tmen oppervlakkig zou denken. Er
is ons zo veel schoons verteld over
de volksdemocratie, dat men het
bijna was gaan geioven. Terwijl 't
niet anders kon, of de tegenstellin
gen moesten vroeger of later ko
men. Het nationaal gevoel van de
Hongaren, de Bulgaren, de Joego-
slaven de Polen, de Balten, de
Oost-Duitsers, de Tsjechen is door
de instelling van de volksdemo
cratie niet verdwenen. Een poos
lang gaat het uitvoeren van be
velen uit Rusland goed. maar dan
komen onherroepelijk de reacties
op. Bij de communisten in die lan
den zelf! We geloven niet, dat Rus
land aan deze moeilijkheden zal
bezwijken. We verlangen het ook
niet. Ondanks onze bezwaren te
gen het communisme zien wij op
het ogenblik voor Rusland geen
ander stelsel mogelijk.
Al deze vérschijnselen zijn ech
ter een duidelijke aanwijzing, dat
het Oostelijk blok ook door grote
inwendige tegenstellingen wordt
beroerd en nog geenszins eefi eens
gezinde macht is. Al wordt het ons
dan ook wel eens voorgehouden.
DODE BIJ KERMIS-
VECBTPARTIJ.
Zondagnacht ontstond op de ker
mis te Ruischerbrug twist over po
litieke zaken tussen J. K. uit Gro
ningen en J J. uit Kolham.
Tijdens deze twist greep J. zijn
dolk en stak K. hiermede in de
hartstreek. Het slachtoffer is bij
na onmiddellijk overleden.
VROUW TIJDENS RAMEN-
LAPPEN NAAR BENEDEN
GESTORT.
Een 23-jarige vrouw, die de keu
ken ramen op de le etage van
haar woning ln de Govert Flinck
straat te Amsterdam stond te lap
pen, geraakte met een van haar
benen in de voor de vensterbank
gespannen waslijnen verward en
viel naar beneden. Zij is aan de
opgelopen verwondingen overle
den. Haar echtgenoot, die in de
keuken stond en het ongeluk zag
gebeuren, kon haar niet meer grriJ
pen.
VERTREK „GROTE BEER"
Het troepenschip ..Grote' Beern
zal Woensdag 22 Juni met deta
chementen van het Kon. Ned.
Ind. Leger, de Koninklijke Mar.
en de Koninklijke Landmacht uit
Amsterdam naar Indonesiëëë ver
trekken.
Dit artikel is geschreven
door een der meest op de
voorgrohd tredende talenten
die Hollywood bezit. Wij ne
men hiermede een aanvang
met het plaatsen va>n een
serie artikelen geschreven
door beroemde regisseurs,
producers en filmsterren.
Op de aarde wonen welgeteld
ttoee milliard mensenwaarvan er
wekelijks tweehonderd millioen
nara de bioscoop gaan.
Geen auteur kan een ruimer pu
bliek bereiken en het valt dan ook
niet te verwonderen dat zovelen
scenarioschrijver willen worden.
Dagelijks stelt men mij de vraag
..Hoe wordt men eigenlijk scena
rioschrijver? Wat moet men ken
nen voor dit beroep? Hoe bent u
er zelf in geslaagd?"
Wel, ik wil niemand ontmoedi
gen. Scenarioschrijven is een be
roep als ieder ander en zelfs een
zeer mooi beroep. Ervaringen zijn
altijd leerzaam, voor wie er ten
minste lering uit wil trekken en
daarom zal ik hieronder een en
ander uit mijn loopbaan vertellen
Wat ik als filmregisseur en prodti
eer verrichtte, laat ik hier natuur
lijk buiten beschouwing. Allereerst
wat verstaat men in Hollywood
onder ..scenario"?
1. De meest nauwkeurige, ernstig
bestudeerde en correct gestelde
vorm van de geschreven inhoud.
2. De dialogen en beschrijvingen
moeten er een harmonische plaats
in bekleden.
3. De geschiedenis mag gerust
feiten verhalen die zich in alle hoe
ken van de wereld afspelen, maar
de scenarioschrijver moet zich
steeds bewust blijven van de gren
zen der mogelijkheden van de ca
mera.
4. Het scenario is de grondslag
van een ontspanningsmiddel voor
volkeren van allerlei landen en ge
aardheden, dus er moet rekening
gehouden worden met het cultu
reel neil van die verschillende
groepen.
Het. cponario is de be<-5-
film en bijna de belangrijkste fac
tor in het productieproces. Daar
om moeten scenarioschrijvers het
gehele filmbedrijf kennen.
En hier volgt mijn eigen geschie
den's. Aanvankelijk verdiende ik
mijn brood met zingen ln 'n ob
scuur zaaltje. Doch hier kreeg ik
weldra genoeg van en ik vertrok
naar Brooklyn waar ik als zanger
optrad in een bioscoop. De begreep
echter spoedig dat dit beroep meer
van tijdelijke aard kon zijn en
daarom besloot ik acteur te wor
den. Na twee seizoenen in Texas
en een tournee met het avant-
garde theater van Richard Boles-
lawsky moest ik weer naar iets an
ders uitzien om mijn honger te
kunnen stillen. Kort daarop werd
'k directeur van vacanfciekamnen.
die verspreid lagen tussen New
York en Pennsylvanië.
Uit zakelijk oogpunt gezien was
dit baantje allesbehalve schitte
rend. Maar ik kon enorm vëel
doen om massa's mensen te amu
seren en dat maakte het aantrek
kelijk. Zo hield ik me vooral be
zig met het voorbereiden van to
neelvoorstellingen het zoeken
naar nieuwe talenten en ook het
zelf deelnemen aan toneel, en an
dere voorstellingen, die 's avonds
?n het kamn plaats vonden. Dat
was ons enig verdedigingsmiddel
tegen de verveling en we maakten
er dankbaar gebruik van.
Weldra had ik een vast program
ma opgesteld. Maandag: dans-
i avond afgewisseld met zang er
voordracht. Dinsdag: verzameling
door C. J. Rol
J)c school is in onze samenleving een noodzakelijkheid. Immers het
is niet zo, dat het kind zichzelf, spontaan, zodanig zou kunnen
ontwikkelen, dat het zich in de samenleving goed kan handhaven.
Geestelijke vooruitgang is essentieel vorming, overneming door het
individu van wat de mensheid in haar historie en traditie verworven
en ontvangen heeft.
Neem byv. het schrijven en dus ook het lezen. Met 26 lettertekens
zijn we in staat onze gedachten, van de eenvoudigste tot de meest
gecompliceerde, op papier aan anderen mee te delen. Wat een enorme
v.nding! Kijk naar ons Arabisch-Indisch cijfersysteem, waarin de
waarde der cijfers door hun plaats bepaald wordt. Niemand van ons
zou in staat zijn de „staartdeling" zelf te ontdekken. Zo zyn er
uiterst geniale vondsten, die we nooit ondekt zouden hebben, maar
die ieder mens geleerd kunnen worden te hanteren. Denk bijv. aan
meetkundige en technische formules of om dichter bij huis te blijven
aan atlassen, grafieken, telefoongidsen en niet te vergeten ons
spoorboekje.
Onderwijsvernieuwing betekent besinning op de opdracht, die de
school heeft. Zij heeft de opdracht het kind te vormen, opdat het aan
onze cultuur kan deelnemen. De onderwijsvera'euwmg legt ons
steeds de vraag voor: „Zijn we op de goede weg? Geven we «reen
stenen voor brood?".
jvog een enkel voorbeeld uit vele
en dan stappen we voorlopig
van de intellectuele vorming van de
menselijke geest af. Niemand zal er
aan denken een telefoongids geheel
of gedeeltelijk uit het hoofd te le
ren. Dit is te dol. Wie het a, b, c
kent. kan elke telefoongids, hoe dik
deze ook is, beheersen. Met een
simpel ordeningsmiddel als het a,
b. c heeft men een turf van een
telefoongids volkomen in zijn macht.
„Hoe zit dat met onze atlassen?
Zijn we hier niet aardig op weg ons
doel voorbij te schieten?"
Wat is een atlas eigenlijk? Een at
las is ook een ordeningsmiddel, een
boek met kaarten, waardoor de we
reldbol op overzichtelijke wijze kan
v/orden beheerst. Een goede atlas
heeft achterin een register met hon
derden namen. Op eenvoudige wijze
Is een kind met behulp van dit re
gister in staat een onbekende plaats,
berg of rivier ergens ter wereld op
te zoeken, terwijl bovendien kleu
ren, lijnen en tekens zonder woor
den. bijzonderheden van de omge
ving van het gevondene kunnen ver
tellen.
Het kind moet de atlas als orde
ningsmiddel leren hanteren en leren
lezen. Evenzo wandel- en fietskaar
ten. maar ook bijv. de plattegrond
van de stad Rotterdam. Het is heui
zo'n gekke' opgaaf niet voor een 12-
iarige jongen of meisje in Koog oi
Zaandijk eens na te gaan met welks
trein je moet vertrekken om om 1
uur op het Blljdorpplein ln Rotter
dam te zijn.
Aardrijkskunde verkeerd
toegepast
rf:> "We gaan weer terug naar onze at-
'^lassen. Wanneer we op school zeei
eenvoudige atlassen gebruiken
waar alleen op staat datgene wat
moet worden geleerd, dan zijn we
op de verkeerde weg. Dit zijn ste
nen voor brood. Het kind moet op
school de beschikking hebben over
een flinke atlas, waar behoorlijk wat
op staat met achterin een register.
Daarnaast behoort een werkatla*
„EVERY GIRL SHOULD BE MARRIED
Cary Gramt en Betsy Drake in de RKO Radio Film
rond het kampvuur en het opvoe
ren van „geïmproviseerde num
mers", die we reeds sedert weken
voorbereid hadden. Woensdag:
concert. Donderdag: voorlezing uit
de grote klassieken. Vrijdag: tra
gedie. Zaterdag: muzikale come-
die. Zondag: een show van meer
dan drie uur. Wanneer het pu
bliek ook maar enige tekenen van
verveling liet blijken gooiden we
hen gewoon met kleren en al in 't
zwembad.
Acht Jaar lang deed ik dit werk.
Jonge beginnelingen als Dos Hart
Danny Kaye. Phil Sllver, Sid Cae
sar, Mischa Auer John Garfield
.en Elia Kazon namen aan onze
opvoeringen deel. Toch was mijn
hart steeds bij het toneel gebleven.
In 1929 bevond ik me weer op
Broadway. Ik vertolkte de rol van
de Jonge Andy Hardy in „Skid-
ding". Dat stuk heeft me in elk
geval veel geleerd: toen het van
de aanplakzuilen verdween, leen
de ik wat geld en vertrok naar Hol
lywood. Mijn besluit stond vast: ik
zou scenario-schrijver worden.
Mijn leertijd bracht ik door bij
Frank Butler toen nog scenario
schrijver. die'later echter een ge
vierd producer zou worden. Hij
was een uitstekend en geduldig le
raar en ik heb veel aan hem te
met een verzameischrift om plaatsje^
etc. in te plakken.
Wanneer we thuis iets van het
vak aardrijkskunde merken, dan is
het meestal het leren van plaatsen,
bergen, rivieren, zeeën etc. Nu is
dit juist 'n minder b e l a n gr ij te
onderdeel van 't zo belangrijke vak
aardrijkskunde. Het begrijpen en
leren hanteren van aardrijkskundige
termen, is moeilijker maar van
veel meer betekenis.
Natuurlijk zullen er plaatsen, ri
vieren etc. geleerd moeten worden,
maar het heeft niet de minste zin
veel namen te leren. Oh. ja de kin
deren leren het makkelijk en vlug,
maarals deze stof niet geregeld
wordt gerepeteerd, dan vergeten ze
het even makkelijk en even vlug.
Daarvoor is de tijd te kostbaar,
h.ohnstamm zegt ergens:
„Maar al te makkelijk wordt
dit kinderlijk vermogen, om
gemakkelijk te memoriseren
(nit het hoofd te leren), op on
verantwoordelijke wijze geëx
ploiteerd ,.ten bate" van din
gen, die noch voor de geest,
noch voor het hart werkelijke
waarde hebben. Goed onderwijs
is alt^d cultuur-overdracht
door het geven van inzichten
en het gebruik van ordenings-
en beheersingsmethoden van
het denken".
Wat denkt U van het volgende:
Opdracht. De Zuiderkruis is te
8uez, de Duivendijk is te Vancou-
ver, de Edam is te Bal timore,
de Ce ram is te Durban. (Uit de
scheepstijdingen in de krant van
13 Juni). Zoek met behulp van het
register op waar deze plaatsen lig
gen en schrijf op wat de kaart in
Je atlasje te vertellen heeft.
Let wei het is heus niet de be
doeling dat het kind nu deze plaat
sen en alle3 wat er bij gehaald
wordt, leert. Het zoeken en het le»
zen der kaart, daar gaat het om.
Het verschil tussen de oude
en de nieuwe school zit onder
meer hier in, dat de nieuwe,
school zich bewust is dat het
aantal „weetjes" beperkt moet
worden, maar dat in de eerste
plaats het ontwikkelen van
functies, de vorming van de
geest, met andere middelen en
meer kans op succes ter hand
genomen moet worden. Er zal
heel wat leerstof aan de orde
komen, met geen andere be
doeling dan deze vorming een
kans te geven, terwjjl het van
weinig of geen belang is, dat
deze leerstof onthouden wordt.
De leskern
Wij laten veel dingen leren, be
langrijke en onbelangrijke dingen.
Hier schuilt een groot gevaar in!
Bij het overhoren en vooral die
kleine „weetjes" laten zich zo ge-
danken. Zonder dat ik het mij
zelf goed bewust was. leerde hij
mij het hele beroep kennen. Maar
dat ik zelf nog eens producer zou
worden, durfde ik toen zeker niet
dromen.
En toch is dat waarheid gewor
den. Every Girl Should Be Mar-
ried. met de sten-en Franchot Tone
Betsy Drake en Cary Grant is
..mijn film". Dat klinkt misschien
wel verwaand, maar toch heb ik
de indruk dat ik een hele stap
vooruit ben gekomen sindt de tijd
dat lk in de vacantiekampen ver
bleef.
makkelijk overhoren en beoordelen'
eisen we zowel van de belangrijk*
als van de onbelangrijke dingen een]
prestatie van 100%. Het kind leerll
de belangrijke en onbelangrijk^
dingen even goed of even slecht en
vergeet beide ook weer even vlotJ
als ze niet steeds herhaald worden]
Reeds in de hoogste klassen van
de lagere school moeten we de kinJ
deren leren belangrijke en mlnde^
belangrijke zaken te scheiden. Van
een geschiedenisles, die geleerd
moet worden, zal eerst onder lei
ding een leskern gemaakt moeten
worden. Deze leskern moet er ste
vig inzitten, en bjj het overhoren
zal de beoordeling van de leskern
het zwaarste wegen. Later zullen za
zelf een leskern uit een stuk stof
moeten samenstellen. Dit is vorW
mend onderwijs. Wie hiermede niet
vertrouwd is, leert het niet in een
dag. Ook hier spreekt routine een
woordje mee Het vervolgonderwijs
en speciaal het middelbaar onder
wijs, zal' er dankbaar voor zijn,
We zouden op deze wijze nog me*
nig artikel kunnen schrijven, maar
,.De Typhoon" geeft haar kolom
men niet voor een schriftelijke cur
sus in les geven. Bovendien heeft
de menselijke geest,, behalve hel
kennisaspect nog andere belangrijk
ke aspecten. Ik denk aan de sociale,
de morele en de aesthetische vor
ming. Ook hier is van cultuurover
dracht sprake. Deze drie punten
komen aan de orde. wanneer wa
orts bezig houden met de opvoed
kundige vragen, die de onderwijs
vernieuwing opwerpt. In de prak
tijk van het school leven zijn on
derwijs en opvoeding niet te schei
den. Wel kan het zijn, dat het ene
een grotere plaats inneemt, dan hel
a. "ere. In een artikelenserie evenwel
is uet noodzakelijk om de onderv.-ijj
en opvoedingsvragen afzonderlijk
te behandelen. Voor ik evenwel
hiertoe overga, wil ik in het vol
gende artikel Uw aandacht vragen
voor een belangrijk rapport, „Het
rassenconflict in de opvoeding in
Tndcmesië"
BRAND IN HUT ,.K KICMS»\VALD
Er hangt een dikke rook over
de bossen in het gebied ten Wes
ten van Kleef tussen de grensdor
pen Kranenburg en Frasselt.
Het Relchswald brandt weer. Om
het vele houtafval, dat tengevolge
van de houtkap een dikte van on
geveer een halve meter kreeg, op
te ruimen, is er moedwillig in
brand gestoken. Aangenomen
wordt, dat men daarbij onvoldoen
de veiligheidsmaatregelen heeft
getroffen, zodat de brand niet
meer beheerst wordt. De vlam
men zün thans m--'"""n naar
de lage denneboss
WOENSDAG 22 JUNI NA 12 U t
Hilversum I, 301 m. - 12.00 Jo-
han Jong, orgel: 12.38 Pianoduo:
13.00 Nieuws; 13.20 Metroploe-or-
kest; 14.00 Gesproken portreten
14.15 Omroepkamerorkest. 15.00
Voor de zieken: 15.30 Jeugdir -
zending: 1715 Orkest Ma lan do:
17 40 Adelaide Hall zingt: 18.00
Nieuws: 18.20 Gramofoonmuziek
18 30 Ned. Strijdkrachten. 19.00
Esperanto-uitzending; 19.15 Sil
vestri-kwartet. 19.30 Voor de
jeugd; 20.00 Nieuws; 20 05 Verkie
kiezingsuitslagen in samenwer
king met ..Het Vrije Volk", afge
wisseld met gramofoonmuziek:
23 00 Nieuws: 23.15 Verk uitslagen
Hilversum II. 415 m - 12.00 Uit
de puszta. 12.33 Trio Fantasia:
13.00 Nieuws: 13.15 Orgelconcert:
14.00 Zendingsdag op Sandwijck:
15 00 Franse volksliederen: 15.30
Cellorecital; 16.00 Jeugduitzen
ding; 17.30 De Zakapara's. 18.00
Koorzang. 18.30 Ensemble Lach-
mann: 19.00 Nieuws: 19.30 Het
actueel geluld: 20.00 Nieuws: 20.15
Verkizingsuitslagen, afgewisseld
door het ensemble Selecta en gr.
muziek. 23 00 Nieuws: 23.15 Verk.
uitslagen, afgewisseld door het
ensemble Selecta en gram.muziek
23.00 Nieuws: 23.15 Verk.uitslagen
DONDERDAG 23 JUNI voor 12 u.
Hilversum I. 301 m - 7.00 en 8.00
Nieuws: 9.00 Strijkorkest; 9.30
Soft en Sweet10 15 Arbeidsvita
minen: 11.00 Lyra-trio; 11.30 Gr.-
muziek.
Hilversum II. 415 m - 7.00 en.
8.00 Nieuws. 7.15 en 8.15 Gramo-
foonplaten: 9.05 Operamuziek;
9 40 Schoolradio: 10.15 Morgen
dienst: 11.00 Radio-zeikenbezoek;
11.40 Schoolradio.
door
N. J. P SMITH
Zuster Nora, uit op gegevens
over burgemeester Poortmans onze
Harry Tulleners) hoort van de
melkboer van het dorp dat haar
patiënt nog al een scheve schaats
reed. Een weinig serieus mens, een
slappeling
26.
Na de terechtwijzing zag de Harre-
laarder in, dat hij misschien wel wat te
veel gezegd had tegen Nora. „Nee, u be-
g. dat ik zo iets niet aan iedereen
vat*» haastte hij zich te zeggen. „Maar
K rijp wel, dat ik de zuster kan vei
lt «u. en. U brengt .dat niet verder dat
fit u U wel"
Het was maar goed, dat er een nieuwe
klant in de winkel kwam,-waardoor de
zuster gemakkelijk aan het gesprek een
eind kon maken en heen kon gaan. In
korte tijd had zij van haar patiënt heel
wat vreemde dingen gehoord bewerin
gen, die geheel in strijd waren met haar
eigen ervaring. Poortmans zou een slap
peling zijneen vent zonder rugge-
graat. Belachelijk gewoonweg. Zij hield
niet van mensen zonder eigen wil en zij
kwam nu tot de conclusie, dat zij dade
lijk voor deze patiënt een bijzonder ge
voel van sympathie had. Dat gevoel be
droog haar niet; Nora had te veel men
senkennis om niet dadelijk te kunnen
vaststellen of zij met een persoonlijkheid
te doen had. Al zou iedereen zeggen, dat
haar patiënt een man zotter wilskracht
was zij zou het tegendeel volhouden
en het zou blijken, dat zij het b\j het
rechte eind had ook. Waren zieke men
sen niet altijd veel beter te observeren
dan in hun gewone, dagelijkse doen
Zij had haar eigen methode om te kun
nen vaststellen, hoe het karakter was
van de mensen, die door haar werden
verpleegdzij deelde ze zelf in. En
r.a een paar dagen had zij Poorlmans al
ondergebracht in de „rubriek" aardige
sympathieke mensen vriendelijk,
voorkomend, krachtige persoonlijkheid
Vooral in het laatste kon zij zich met
geen mogelijkheid vergissen. De meeste
zieken lieten zich graag zo lang mogelijk
verwennen zij hielden zich veelal zie
ker en hulpbehoeventder dan ze waren,
enkel en alleen om nóg meer verwend
te kunnen wordenHet waren juist de
sterken, naar lichaam èn naar geest, die
zich dadelijk er tegen verzetten, als een
klein kind te worden geholpen Nee
zuster, houdt u alstublieft m'n hoofd
niet vast!Geeft u maar hier die kop.
Ik kan nu zélf wel drinken Dat had
Poortmans gezegd, toen zij hem behulp
zaam wilde zijn en zij zélf van oordeel
was, dat het alléén-drinken nog niet zou
gaan. Er waren meer punten, die de zus
ter de overtuiging hadden gegeven, dat
haar patiënt ondanks de noodlottige ge
volgen van het ongeluk over een sterke
geest moest beschikken. Zij was er aan
gewend, met patiënten om te gaan die
gewend waren op hun wenken bediend
te worden. Hij moest de gave bezitten,
met een enkel woord een ander zijn wil
op te leggen, zonder in een commando-
toon te vervallenEen vriendelijk ver
zoek was voor haar als een bevel voor
haar, die immer prat ging op haar onaf
hankelijkheid
Misschien was dat wel de charme, die
er voor de vrouwen van deze burge
meester uitgingdie ook haar collega's
er toe brachten belang te stellen in
haar patiëntNatuurlijk de vrou
wen waren er zelf de schuld van, dat de
burgemeester zijn eigen huiselijke leven
vergooideMaar als dat waar was,
dan kon hij geen krachtige persoonlijk
heid zijn dan had zij zich toch in hem
vergistdan zou ze haar menir.g over
déze patiënt moeten herzien
„Wel Nora. heeft do melkboer Je wat
Ben je wat wijzer gewor-
verteld?
den?"
De oude vrouw kreeg tot haar ver
wondering een stug antwoord. „Neen,
kletspraatjes, moederdorpsverha
len."
O ja. dat was het natuurlijk praat
jes, praatjes bediendenklets. Ze had
er r.og door vergelen, naar meer zakelij
ke dingen te vragen informaties te
nemen, waarmede ze de man-zonder-ge
heugen van dienst kon zijn...
Kletsklets! Ze dacht nog eens aan
de bijzondere mededelingen, die de
melkboer had gedaan aan de geheim
zinnigheid, waarmede hij zich ver over
zijn toonbank heenboog om haar toe te
fluisteren, dat de heer Poortmans óóit
nog aan het hoofd van een geheime
speelbank stondeen speelbank, dia
door de justitie overal verboden was en
waarvan hij, als burgemeester, toch wel
moest weten, hoe gevaarlijk het was,
zo'n bank toch In de gemeente toe te
laten. Maar schatten moest hij er aai*
verdienen Waar haalden de mer -en
de praatjes vandaan!
(Wordt vervolgd).