Ikmasiièf 5DB JAARGANG NR 1586* N.-HOLLAND SE PERS 1945 WOENSDAG 13 JULI 1949 „Franeker" op top van heuvel terechtgekomen in tweeën gebroken en Weigerde Dorothy Brandon De droeve lijst Verslagenheid kamers en regering belui gen medeleven met ramp der K.L.H. Felle vuurzee Hilversum Tourmalet neergestort 34 doden hysterisch Hevige brand brandende sigaret? wereldregering Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder"; Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar. Abonnementen 0.30 per week 1.25 per maand ƒ3.65 p. kwart, bij voomitbetaliag Advertenties 14 et per mm., familieberiah- ten 18 ct. Bij contract aanzienlijke korting. Verantw. redacteuri J. v. Zoonen Bureau. Ridderstraat hoek Oudegracht Tel. K 2200 1971 In stromende regen laaide Vl7 uur een vuurgloed op raakte helling waardoor vliegtuig kantelde Linkervleugel Eén der laatste opnamen van de „Franeker" Volgens luchtvaartautoriteiten te Bombay blijkt uit de laatste gegevens, omtrent de ramp van de Franeker. dat de punt van de linkervleugel van het toestel een helling raakte, waardoor 'tt vliegtuig kantelde, hevig heen en weer zwaaide, ln tweeën brak en neerstortte. Men zegt. dat de Constellatlon gedurende ongeveer twee uur bo ven de omgeving van het vlieg veld van Santa Cruz heeft gecir keld, doch dat het tengevolge van het slechte zicht de ligging van het vliegveld niet kon vaststellen Het schijnt tot op ongeveer 120 meter hoogte naar beneden te zijn gedaald om te zoeken naar een landingsterrein, waarna het ver ongelukt zou zijn Reuters verslag gever ter plaatse zegt, dat men een gedeelte van het vliegtuig thans heeft ontdekt aan de an dere kant van de heuvel, hetgeen het vermoeden wekt, dat het vliegtuig vrijwel op de top van de heuvel verongelukt is en in twee- en is gebroken. Een tweehonderdtal hoge bomen ln een kring rond het wrak zijn door de vuurgloed van het vlieg tuig verkoold. Volgens een ziekenbroeder, die te Ghatkopar terugkeerde, was één vrouwelijke passagier nog ln het leven, toen de eerste red dingsploeg de plaats van het on getluk bereikte. Ze lag te kreu nen en overleed spoedig. Het wrak brandde anderhalf uur lang ondanks de neervallen de hevige regen. OOGGETUIGEN SNELDEN TOE. Onmiddellijk na het gebeuren van het ongeluk snelden enige landarbeiders, die ooggetuigen v. de ramp waren geweest, naar het met de „Franeker" te vertrekken? Geruchten over sabotage Het Amerikaanse departement van buitenlandse zaken heeft ver klaard dat het niet over inlichtln gen beschikt, die er or> wiizen, dat het ongeluk met de KLM Constel lation het gevolg is van sabotage De wcordvoeider zei dit naar aanleiding van bericht van 'n Amerikaanse nieuwsbureau, vol gens he;welk de uitgever William Matthews uit Arizona had ver klaard, dat mej Dorothy Brandon van de New York Herald Tribune had geweigerd mot de Franeker te vertrekken, omdat er sabotage op zou worden gepleegd Matthews maakfe deel uit van de groep Amerikaanse Journalisten ci-oh Ni was Net met de Franeker weerbericht LAGERE TEMPERATUREN Voor het noorden van het land: meer bewolking met een geringe kans op onweer Lagere tempera turen Zwakke tot matige wind hoofdzakelijk tussen noordoost en zuidoost Vcor het zuiden van het land meer bewolking met hier en daar een regen- of onweersbui leis lagere temperatuur Verander lijke wind wrak. Anderen spoedden zich n. de dichtstbijgelegen controlepost van de waterleiding telefoneerde voor Bombay. Een ingenieur het nieuws naar het vliegveld van SantaCruz, waar reeds een com missie van ontvangst aanwezig was, onder anderen bestaande uit ambtenaren van het Amerikaanse consulaat te Bombay De ingenieur stelde met spoed een reddingscolonne samen met draagbaren uit het nabijgelegen dorp Tsjatkopar. Tegelijkertijd werd om dokters-asslstentie gete lefoneerd. Lesvliegluig neergestort Geen doden Nabij het vliegveld Gllze- Rijen is een lesvliegtuig in bot sing gekomen met éeri ander lesvliegtuig en neërgestort De vlieger van de verongelukte machine wist zich met de pa rachute te redden zedat er geen slachtoffers zijn te be treuren Het ongeluk geschiedde met twee toestellen van het type Harvard namelijk de B 39 - bestuurd door le luitenant vlieger A J W Wijting en de B92 bemnnd mét lui tenant vlieger J H J Kort De B39 vloog ogenblikkelijk in brand De luitenant vlieger Wijting wist zich met zUn parachute te red den Het brandende toestel stortte langs de Rijksweg BredaTilburg neer De B92 was genoodzaakt op het vliegveld een buiklanding te maken en werd licht beschadigd De belde vliegers bleven ongedeerd De bemanning van de veronge lukte „Franeker" bestond uit de volgende personen: M. van der Vaart, gezagvoerder. C. L. van Kooy, 2e bestuurder P Zeeman, 3e bestuurder J. W. Hoogland, le telegrafist P. den Daas. 2e telegrafist H H. R. J. Fronczek, le boord werktuigkundige J. W. Dalman, 2e boordwerktuig kundige. De steward Verhagen en de ste wardessen Graf en Bruce. De met de Franeker omgekomen passagiers zijn de heer H. van Merle, mevr. S. D. J. van Merle- Selderbeek, de heer M Kinsber- gen, Amsterdam; de heer G. A. Rincker, Voorburg; mevr. A. van Ophuysen-Muller, Rotterdam; de heer C. S. Stelling, de heer F. L. J. M Scheepens, dir. ind.handel mij., de heer L. J. Lansman, de heer H. H. van der Vegt. mevr. W. F. van der Vegt-van Unen; mevr N. J. S. Kooyman, Valkeil burg; de heer H. C. Milius, Utr., de heer van Stuart, gen manager Java motors; mevr. G. M. van Leeuwen-ten Doesschate; de heer A. Hartvelde. 's Gravenhage; dhr. H van Ginkel, Haarlem; de heer J. E. Bloemink, Aalsmeer, de heer Roman Show en mevr. Roman Show, belden uit Kaoton; de heer A. E. Pilgrams, KLM-vertegen- woordiger uit Singapore. DE AMERIKAANSE PASSAGIERS De Amerikaanse passagiers, die in Batavia Instapten zijn: William Newton Scripps, Howard Publications; Charles Gratke, Christian Science Monitor TOESTEL BUITELDE DE HELLING AF. De plaats, waar de KLM Con stellatlon F/aneker op een helling neerviel, ligt ngeveer 5 kilometer ten Noord-osten van het vliegveld te Santa Cruz en 32 kilometert ten Noorden van Bombay, bijna in het midden van een 16 kilo meter lange heuvelrug, die zich uitstrekt tussen de Noordelijkste punt van de haven van. Bombay en het vliegveld Santa Cruz. Het punt is zeer moeilijk te bereiken, alleen te voet over de heuvels. De dichtstbijzijnde begaanbare weg ligt op ongeveer 5 kilometer afstand. De verslaggever van Reuter, die binnen twee uur uit Bombay de plaats bereikte en de wrakstuk ken ln ogenschouw nam, verklaar de. dat het toestel ongeveer 15 m beneden een 120 m hoge heu veltop op de helling terecht kwam De helling Is hier steil en het toe stel kwam bultelend tenslotte ln het dal aan de voet terecht, waar het blijkbaa. In brand vloog, al dus deze verslaggever. Het ver brandde geheel. Volgens ooggetul gen stortte het toestel om 11.30 u plaatselijke tijd neer. op Schiphol Droeve balans: 3 rampen, 118 doden Op het vliegveld Schiphol ging gistermorgen al het werk rustig door, tenminste zo leek het voor de talrijke bezoekers, die onkun dig waren van de nieuwe ramp. Ook een groot gedeelte van het personeel was toen nog onkundig van het droeve gebeuren met de Franeker. De personeelsleden, die er wel van wisten, waren des te meer onder de Indruk. Vooral bij de afdeling indeling, waar de pi loten in de vliegtuigen Ingedeeld worden, heerste grote verslagen heid Ook In het grote KLM-gebouw aan de Raamweg te Den Haag was de verslagenheid groot. „Dit jubileumjaar van de KLM zal wel bekend blijven als een rampjaar" zelde het hoofd van de persdiens somber. En inderdaad is de KLM dit jaar dan ook wel bijzonder zwaar getroffen. Bij de ramp met de „Nijmegen kwamen 41 perso nen om het leven, n.1. 10 leden bemanning en 31 passagiers. Met de „Roermond" kwamen 11 leden om en 20 passagiers. Thans wordt de droeve lijst aan gevuld met 44 slachtoffers, waar onder 8 leden bemanning. In to taal watren er dus bij de laatste drie grote KLM-rampen 118 doden te betreuren. r Haar trofs is onze Haar leed is ons irots leed Gistermiddag bij de aanvang van de vergadering van de Tweede Kamer hèeft de voorzitter dr Kor tenhorst namens de Kamer zijn diep medeleven betuigd met het ontstellende vliegtuigongeluk met de Franeker Als een bijzonder tragische omstandigheid noemde hij de dood .an de Amerikaanse journalisten, die op uitnodiging van de Nederlandse regering eeü oriëntatiereis door Indonesië maakten. Dr Kortenhorst noemde deze ramp een nationale ramp. Het ge hele Nederlandse volk zo zei hij, beschouwt de KLM als een natio nale Instelling. Haar trots Is onze trots, haar leed is ons leed. Spr. bracht een eerbiedige groet aan al degenen, die door deze ramp tij dens het vervullen van hun plicht het leven lieten en sprak de hoop uit, dat Ge:, de achtergebleven betrekkingen zou sterken in hun verdriet. De minister-president dr W Drees sloot zich namens de regering bij deze woorder. aan. De Amerikaan se Journalisten, het personeel van de KLM. die wij uit eigen ervaring kennen als voortreffelijke wer kers. Nederlandse functionarissen zij allen, zo ei dr Drees, zijn het slachtoffer van hun plichtsbe trachting geworden. Onze gedach ten gaan uit naar hen, die zijn achtergebleven en naar de KLM. Heel ons volk leeft mee bij deze ramp. DROEVENIS EN DEERNIS Voor de aanvang van de verga dering der Eerste Kamer heeft de voorzitter, prof mr R. Kranen burg, met een kort woord de ramp van het vliegtuig van de KLM herdacht, dat door alle leden staande werd aangehoord. Hij merkte op, dat ons volk wederom is opgeschrikt door een vliegtuigramp zo spoedig na de KLM-ramp te Barl. Hij zei diep geschokt te zijn en uitte een ge voel van diepe deernis met de slachtoffers en hun familieleden Vliegtuig In zee gestort Kort na het opstijgen van Agadir In Marokko Is een Junkers vliegtuig In zee gestort, zo deelt A.F.P. mede. Het was op weg naar Dakar, In het Frans Westafrlka. Volgens de eerste berichten bevinden zich twaalf passa giers aan boord met een bemanning van vijf koppen. Reddingspogingen bleven tot nu toe zonder succes. en medegevoelen met de KLM, die door deze ramp opnieuw zo ern stig getroffen Is. Namens de regering sloot min Wyers zich bij dit woord aan. De Mpxp heeft de Nederlandse rege- rir^iinet droefenis vervuld en met deelneming met hen, die daarvan het slachtoffer werden. in het hart van Maandagnacht ls de kousenfa- briek Salvo, welke in het centrum van de gemeente Hilversum aan de Noorderweg ligt, slechts een hon derd meter van het Hilversumse station aan de overzijde van de spoorlijn, door ©en biiz^nder felle brand totaal verwoest. De brand werd omstreeks half twaalf door omwonenden ontdekt, toen plotse Ung een steekvlam door een der bovenramen naar bulten schoot. Even later stond het voorgedeel te van het gehot!w waarin o a een aantal nieuwe, kostbare machines stond opgesteld reeds geheel ln vlammen De brandweer stond voor een hopeloze taak. daar vele zeer braor"o fris wol. garens en een grote partij kousen voor de v'a^mpn een gemakk vormden Hoewel het. vuur met een vijftal stralen werd bestreden, bleek spoe dlg, dat het gehele fabrieksge bouw als verloren moest worden beschouwd Een hoge vuurzee, ge paard gaande met-'n enorme von kenregen, woedde loodrecht om hoog Aan het feit dat het windstil was. was het te danken, dat de verschillende om!iggp^d° en vrij wel aangebouwde fabrieksgebou wen. o a een tabaksfabriek, een chemische wasserij en nog een tweetal andere fabrieken, behou den konden worden Wel werden vele omliggende percelen in deze dichtbebouwde buurt onder grote ccnsrëhiètïe ontruimd De zware brand met de hcr> oplaaiende vlammen trok uiteraard veel be langstelling Vlieofuiq sfort neer op de Een vliegtuig, dat de Ronde van Frankrijk volgde, ls neer gestort op de pas van de Tour malet De bestuurder werd hier bij levensgevaarlijk gewond De enige inzittende passagier was op slag dood Amerikaans vliegtuig Passagier werd Overlevenden van 'n vliegtuig ramp in het berggebied van Santa Susanna, welke eergis teren heeft plaats gevonden en waarbij 34 personen om het le ven kwamen, hebben verhalen gedaan over opgewonden scè nes en een vechtpartij ln het verongelukte vliegtuig Veertien der inzittenden hebben de ramp overleefd Het vliegtuig, een tweemotorige machine, be hoorde aan de Transnatlonal Air lines Van officiële zijde worde thans een onderzoek ingesteld naar de gebeurtenissen ln het vliegtuig in de 25 minuten tussen het tijdstip, waarop de piloot per radio de politie waarschuwde daar er aan boord van zijn vliegtuig ge vochten werd. en het tijdstip van het verongelukken De achttienjarige mevrouw Judy Frost van Long Beach, die hoofd armen en benen In verband droeg, verklaarde, dat twee mannen, die voor haar gezeten waren, begon nen te vechten terwijl ledereen zich min of meer angstig voelde vanwege de bokkesprongen die' het vliegtuig maakte tengevolge van de ruwe weersgesteldheid Een der mannen zat onophoude lijk te roken, aldus vertelde me vrouw Frost. een andere man wendde zich tot hem en vroeg: Hoe voelt u zich vanmorgen? Plot seling sloeg hij de man, die zat te roken, op een oog Daarna be gon een vechtpartij, waaraan ten slotte door de stewardess een einde werd gemaakt Volgens een andere passagiere was de man, die de eerste Hap had gegeven, uit een droom ontwaakt ITALIAANS MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT Een Spitfire van <1© Italiaan?© lucht macht is brandend neergestort op een militair vliegveld nnbü Bresoin. De pi loot kwam om liet leven. DE RAMP MET DE K L M CONST ELLATON „FRANEKER" De bemanning van de „Franeker", die bij de ramp nabij Bombay om het leven is gekomen Bovenste rij vlnr: Mvd Vaart, gezagvoer der; C L van Kooy, 2e bestuurder; P Zeeman, Se bestuurder; J W Hoogland, le telegrafist; P den Daas, 2e telegrafist Onderste rij vlnrHHRJ Fronczek, le boordwerktuigkundige; J van Dalman, 2e boordwerktuigkundige; Verhagen, steward; mej Gtef. stewardes en mej Bruce stewardes Bertram Hulen New York Times Vincent Mahoney, San Francisco Chronicle James Branyane Houston Post Nat A. Barrows, Chicago Daily N. H. R. Knickerbocker, Free Lance Journalist John Werkley. Time Magazine Elsie Dick, Mutual Broadc. System S. Burton, Heath Newspaper En terprises. Thomas Falco, Business Week George Moorad, Portland Orego- nean; Fred Colvig, Denver Post; Lan Mahan, leader of the Journey in Zaandam f 40.000 schade Onvoorzichtigheid met In de voormalige rüstpellerij „Feniks" te Zaandam, heeft Dinsdagavond een felle rand gewoed. De vrijwillige brandweer van Zaandam rukte met groot materiaal uit. Met 9 stralen ging de brandweer het vuur te lijf en slaagde erin na anderhalf uur de brand te boperken. Een opslagplaats In het gebouw die eeltelyk van hout was, is echter to taal uitgebrand. De totale schade aan gebouw en inhoud wordt geschat op on geveer f 40.000.Het vermoeden be staat, da» onvoorzichtigheid met een brandende sigaret de oorzaak van de brand is. REGERINGSVERKLARING De voorzitter van de Eerste Kamer heeft meegedeeld, dat de minister van overzeese gebiedsdelen op Dinsdag 19 Juli a.e. in deze Kamer in comité gene wial een verklaring over Indonesië aal afleggen. Proefverkiezingen voor Met ingang van Donderdag 14 Juli zal het legioen van wereldburgers in Haarlem huis aan huis pamfletten bren gen, waarin het streven voor de tot standkoming van een wereldregering wordt uiteengezet. Aan het pamflet is een strook beves tigd, waarop alle stemgerechtigde Haar lemmers kunnen schrijven, of zij al dan niet in 1950 bereid zijn hnn stem uit te brengen voor een wereldregering. Deze proefverkiezing is de «erste van een serie, die in alle grote steden van ons land zal worden gehouden. In totaal zullen deze proefverkiezingen on geveer 3 maanden duren. 45 doden Volgens Reuter zijn 45 personen bij de vliegramp met de Franeker omgeko men. Het 45ste slachtoffer, de Engels man Adam Riehardson, chef operaties van de KLM te Karatsji, heeft zich te New Delhi aan boord vaa het vliegtuig begeven. De regering maakt bekend, óat tot ■haar leedwezen in het tijdvak van 10 26 Juni 6 soldaten van de Koninklijke Landmacht in Indonesië zijn gesneuveld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1