MI
KAPPIE
Boordwerktuigkundigen zijn bijna zo
gewichtig als de gezagvoerder
lfifa\\r)heer de Burgemeester....
De wonderbare genezingen
te Beauraing
Een verantwoordelijk beroep
In de moderne vliegtuigen een
onmisbaar man
DE PASSAGIERS, die tegenwoordig met een van de KLM-
machines op reis gaan. hebben het beter dan die van een
23-tal Jaren geleden; zij zitten rustig in hun zachte fauteuils
met verstelbare leuningen, bladeren in een tijdschrift of pra
ten wat met hun medepassagiers, terwijl de steward en de
stewardess er voor zorgen dat het hen, als gasten van de
KLM, aan niets ontbreekt Zij voelen zich volkomen op hun
gemak want voor hen, In de cockpit, brengen de ervaren
handen van de vlieger de machine met vierhonderdvijftig
kilometer per uur naar zijn bestemming Weinigen zijn er z'ch
echter van bewust, dat gedurende die gehele vlucht de wa
kende ogen van een andere man dan de gezagvoerder oh
afgebroken op het instrument enbord gericht zijn en aan
dachtig staren naar al de wijzers, meters en klokjes om zich
er doorlopend van te overtuigen, dat alles werkt zoals het
moet
Een corps met
ervaring
Deze man, de boordwerk', uigkun
dlge is een ervaren technicus die
een langdurige scholing heeft on
dergaan en aan wiens adviezen de
gezagvoerder zeer veel waarde
hecht Op het gecompliceerde mo
derne verkeersvliegtuig is hij on
m'sbaar geworden
De KLM was de eerste (en lange
tijd de enige) maatschappij, die
op haar vliegtuigen een boordwerk
tuigkundige meenam In de eerste
Jaren kwam deze boordwerktuig
kundige echter alleen in actie op
de grond
HM vloog dan gewoon als passa
gier mee in de cabine en op de tus
genstatlons werd hij belast met het
Insnecteren van de machine en 't
uitvoeren (of het onder ziin lei
ding laten uitvoeren) van repara
ties
DM was in die jaren een groot
voordeel, want op vele plaatsen,
vooral langs de Indiëroute, was het
personeel niet of onvoldoende op
de hoogte met de behandeling van
de vliegtuigen en hun onderdelen;
de KLM had ln dat geval altijd
ee^ deskundige bij de hand
t °'er is hierin wel een en ander
vp "nderd
T~en het aantal installaties en
Instrumenten in de vliegtuigen
•leeds groter werd. werd de boord
werktuigkundige ook belast met 1
toezicht oo het fnne'lonneren hier
van tijdens de vlucht
Thans is het zover gekomen, dp'
de fabrikanten van de grote mo
derne viermotorige machines aa^
de luchtvaartmaatsehjinni-en advi
seren om een boordwerktulgkundi
ge mep te nemen: TnrVheM
*Mn instru
jpptitpri de h^i">rf*TrrA»-vhMgVi'n
d'rro
zaam OO" moet ohiv»n rn eer»
tttarf ir»«atniTr>e«ter»hwH h'ieenzA
bracht, achter d» ni-»afs van de
Vlipcrer
De KL M heeft haar corps boord
werktuigkundigen thans uitge
breid tot 173 man terwijl er nog
80 in opleiding zijn; van deze 173
m°n behoren er tot de oude gar
de
Hieronder zijn er.' die een erva
ring hebben van meer dan 20 jaar
ALS EEN MACHINIST
De boordwerktuigkundige ver
vult op een vliegtuig dezelfde rol
als een machinist op een schip;
hij heeft een grote verantwoording
te dragen en daarom worden er
kan adsplrantboordwerktuigkundi-
gen ook hoge eisen gesteld
De KLM vraagt een diploma
MTS of LTS of een theoretisch dl
ploma B (zeevaart)
ZIJ. die aan deze eisen voldoen,
komen gedurende anderhalf Jaar
ln opleiding bU de KLM
Eerst krijgen zij een half laar
theorie en daarna doorlopen zM 'n
laar lang de diverse werkplaatsen
Een grond werktuigkundige ls al
WJd een specialist, die alleen voor
•en bepaald onderdeel te zorgen
heeft, maar een boordwerktuigkun
dige moet van alle markten thuis
zijn omdat hij onderweg voor al
lerlei problemen gepaatst kan wor
den
De lijst met de examenstof voor
het rijksexamen boordwerktuigkun
dige bij de luchtvaart beslaat dan
ook 16 pagina's
Tijdens de opleidingsperiode ma
ken zij ook enkele vluchten als
tweede boordwerktuigkundige met
een DC 4 vliegtuig, om met het
vliegen en met de omstandigheden
waaronder straks gewerkt zal moe
ten worden, bekend te raken
Na hun opleiding hebben zij ca
80 vlieguren als 2e boordwerktuig
kundige gemaakt en worden zij
door een commissie van de rijks
luchtvaartdienst geëxamineerd
Wanneer zij dit examen met
goed gevolg hebben afgelegd, zijn
zij bevoegd om als boordwerktuig
kundige oo de DC 3 dienst te doen
Natuurlijk is hli dan nog niet
volleerd: de KLM gebruikt r.og
meer vliegtuigtypen en ook deze
moet hij leren kennen: weer moet
hij een cursus volgen en als twee
de boordwerktuigkundige meevlle
gen Dan volgt weer een examen
en wordt zijn bevoegdheid uitge
breid tot een tweede type
Zo gaat het door tot hli de be
voegdheid bezit om op verschillen
de door de KLM gebruikte vliee
tulgtypen dienst te doen
STEEDS IETS LEREN
Doordat d» vllegtuigtechnlek bli
viw van snreken met de dag ver
""dert. heeft de boordwerktuiekun
dige steeds we*r Iets nieuws te le
rp?7 wrsnt stoots worden er in de
bestaande systemen verbeteringen
aangebracht
Daarbii komt ook roe. dat er
van tlld tot tiid geheel nieuwe
vliegtuigtypen in gebruik worden
o-ooomen. die voor de boordwerk
'ulgkimdl«ren 'n volledige omscho
"n» meebrengen
Tn zo'n geval wrwd#*n enkele beorr*
werktuigkundigen naar de fabriek
gezonden voordat het eerste toe
stel van het nieuwe type Is afgele
verd
Zij krijgen van de fabriek een
volledige cursus in het behande
len van de nieuwe machine: daar
na keren zij naar Nederland terug
om op hun beurt als instructeurs
dienst te doen en hun collega's
met het nieuwe toestel vertrouwd
te maken
GROTE VERANTWOOR
DELIJKHEID
Uit een en ander blijkt wel. dat
de boordwerktuigkundige een gro
te verantwoordelijkheid te dragen
heeft
Deze verantwoordelijkheid begint
al voor de vlucht, dan voert hij een
algehele controle van het toestel
uit en als hij dit geheel in orde
heeft bevonden, schrijft hij een zg
Dagelijks Bewijs van Luchtvaardig
heid uit. waarin hij verklaart dat
bij het toestel geheel in luchtwaar
dige toestand heeft bevonden
Onderweg houdt hij. zoals reeds
gezegd ls het toezicht op de vele
Instrumenten, die hem vertellen
of alle installaties in het grote mo
derne viegtulg, waarover hij het
toezicht heeft, naar behoren func-
tionneren
Wanneer hij zijn taak goed ver
vult. kan hij per jaar honderddui
zenden liters benzine uitsparen,
doordat hij op de meest economi
sche wijze de benodigde snelheid
weet te bereiken door een combi
natie van het toerental, gemiddeld
zulgerdruk en benzineverbruik
In een Constellation bevinden
zich 614 verschillende controle
apparaten
Het ls natuurlijk niet mogelijk
om die allen stuk voor stuk onafge
broken ln de gaten te houden en
de ervaren boordwerktuigkundige
kan dan ook ln enkele oogopslagen
zien of er ergens iets niet in orde
ls
De instrumenten vertellen hem
ln zo'n geval waar de fout zit en
hij kan tijdig zijn maatregelen
treffen
Na de landing houdt hij toezicht
op het tanken van benzine en olie
en controleert hij de diverse sy
stemen
Doordat de machine zowel tiidens
als voor en na de vlucht steeds on
der controle staat van een terzake
zeer bevoegde deskundige, wordt
de veiligheid van de burgerlucht
vaart buitengewoon vergroot en de
zeer gunstige resultaten, die de
KLM ln de 30 Jaar van haar be
staan heeft weten te bereiken zijn
voor een groot deel te danken aan
haar uitstekende corps boordwerk
'uigkundigen. die er door hun per
soonlijke zorg voor de aan hen toe
vertrouwde machine, toe hebben
bijgedragen, dat de KLM door
haar grote regelmaat en veiligheid
een w^Idnaam heeft verkregen
ZOMERHUISJE VOOR TRYGVE LIE
De secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Trygve Lle.
brengt op het. ogenblik de vacantie met zijn gezin door in het
vaderland, Noorwegen. Als welkom boden zijn vrienden hem een
zomerhuisje in de bergen bij Röros aan. De grond, waarop „Lie-
sei" het zomerhuisje, staait, kreeg hij voor zijn 53ste verjaardag
te geschenke van de bekende Noorse schrijver Johan Falkberget.
Johan Falkberget overhandigt de oorkonde, waarmee het eigen
domsrecht van de grond wordt overgedragen aan de heer en me
vrouw Trygve Lie.
Nederlandse componisten
kregen opdracht
Het beatour Tan de Johan Wagenaar
stichting 's Gravenhage heeft op roor
stel van Willem van Otterloo eerste dl
rigent van het Residentieorkest *es Ne
derlandse componisten uitgenodigd een
korte compositie te schrijven. De heer
Van Otteroo heeft op sich genomen de
se composities in de loop van het vol
fend jaar door het Residentie orkest
voor de eerste maal te doen uitvoeren.
Ten einde de uitvoering van dit h»iti
atief mogelijk te maken, heeft het be
stuur besloten aan elk der componisten
een bedrag van f500 ter beschikking
te stellen. De op voorstel van de heer
Van Otterloo uitgenodigde componisten
zijn; Hendrik Andriessen; Henk Ba
dings; Rudolf Escher; Hans Henkemans
Karei Mengelberg en Alexander Voor
molen.
De bisschop van Namen, mgr
Andre Marle Charus, heeft, naar
aanleiding van de rapporten van
de kanonieke Commissie door hem
ingesteld om de genezingen van
mejuffrouw van La er uit Turn
hout en van mevr Acar-Group
uit st Nicolaas Waes te bestude
ren, welke geschiedenis na een be
devaart naar Beauraing verklaard
dat deze genezingen wonderbaar
zijn en dat. gezien de omstandig
heden. waarin deze tot stand zijn
gekomen, toegeschreven moeten
worden aan een bijzonder ingrij
pen van God. op voorspraak van
onze lieve vrouw van Beauraing
In bovengenomede rapporten
wordt verklaard, dat mejuffrouw
van Laer, die sinds 16 Jaar leed
aan een ernstige en ongeneeslijk
verklaarde tuberculose in de streek
van de bovenwervels ln het rech
terbeen, welke haar de dood nabij
bracht plotseling en algeheel ge
Hezeft is op 24 Juni 1933 daags na
de bèdevaart. die zij tot dat doel
naar Beauraing had gemaakt
Voorts, dat mevrouw Acar Group
lijdende aan spiergezwellen in de
baarmoeder, waarvan een grondi
ge diagnose was opgemaakt door
de haar behandelende geneesheer
plotseling en volkomen genezen is
bevonden op 30 Juli 1933. op de te
rugkeer van de bedevaart, die zij
om die reden naar Beauraing had
gemaakt
De plechtige viering van deze
erkenning zal op 22 Augustus in de
„tuin der verschijningen" te Beau
raing geschieden
Nieuwe binnenplaneet
ontdekt
Het Technologisch Instituut van Ca
lifornië heeft een nieuwe binnenplaneet
ontekt, die sich veel dichter bij de son
bevindt dan welke andere bekende pla
neet ook. Het I* dr. Walter Baade va*
de sterrenwachten vair Mount Wilson
en Mount Palomar geweest, die aan de
hand van hemelfoto's de positie van
het hemellichaam heeft bepaald. Het Is
de énige planeet, die sich binnen de
haan van Mercurius rondom de zon be
weegt: zij zal de son tot 40 millioen kilo
metera naderen en het ia niet onmoge
lijk, dat tot op 6 millioen kilometer
van de aarde komt. Waarschijnlijk aal
de waarneming van het nieuwe hemelli
ehaam waardevolle inlichtingen kunnen
verschaffen over het aonneatesel en
nog meer mogelijk maken, de massa
van de planeet Mercuriua, die nog niet
nauwkeurig bekend ie, te bepalen.
Het Nederlandse Comité „Pro
Maria" te Poeldijk maakt melding
dat van 21 tot 23 Augustus Neder
landse bedevaartgangers naar
Beauraing zullen vertrekken Ook
van 8 tot en met 10, van 13 tot en
met 16 en van 27 tot en met 28
Augustus zullen Nederlandse bede
raartgangers naar Beauraing gaan
{Zoals bekend, verscheen in 1932
in Beauraing in de Ardennen Ma
ria aan een vijftal jonge kinderen
Deze verschijning
zich 33 maal
herhaalde
Van de zieken die deze plaats na
1932 bezochten, «^rden er volgens
de artsen enkele plotseling van *n
ongeneeslijke kwaal genezen
Op het feest van Maria Vitake
op 2 Juli heeft de bisschop van
Namen thans uitspraak gedaan
over twee van deze gevallen
ZATERDAG 30 JULI NA 12 UUR.
Hilversum I, 301 m - 12.00 Piano
ree. 12.33 en 13.30 Amusements
orkest. 14.00 Kamerorkest; 15.30
Harmoniemuz. 16.10 Koor; 17.00
Jeugdui zending; 18.00 Grampl.
19.00 en 20.00 Nieuws; 19.25 De Ze
venklapper; 20.20 Lichtbaken. 21
uur Zomersproeten; 22.00 Omroep
orkest; 23.00 Nieuws
Hilversum II, 415 m. - 12.00 Gr.
pl. 12.33 Accordeola; 13.00 Nws.
13.20 Omroeporkest; 14.20 Kon.
Militaire kapel... 14.50 S'reekuitz.
15.15 Oratorium; 17.00 Top Hits.
17 30 Jeugduitzending; 18.00 Nws.
18.15 Populaire liedjes en melo
dietjes; 19.00 Art. staalkaatr; 20
uur Nieuws; 20.15 Orgel. 20.45 De
Golfbreker; 22.00 Stradlva-sextet;
22.25 Hoorspel; 23.00 Nieuws.
Programma 3: - 12.00 Vocale va
ria; 12.33 Orkest Mantovani; 13.00
Nieuws. 13.15 Cabaret; 14.00 Verz.
progr.; 15.00 Zang; 16.00 Klassiek
verz. pr.; 17.00 Batavia; 18.00 Jaza
muziek; 19.00 Nieuws; 19.30 Sym
phonisch concert. 22.00 Nieuws;
23.00 Nieuws.
Programma 4 - 12.00 Light Grch
13.00 .Nieuws; 13.10 Gev. concert.
14.30 Symphonisch orkest; 16.20
Var. orkest; 17.00 Ensemble Jean
Delhey; 18.00 Voor de soldaten;
19.15 Chopin; 20.00 Omroepork..
21.15 Ork. Jef de Winter; 22.00
Nieuws: 23.56 Nieuws
ZONDAG 31 JULI 1949.
Hilversum I, 301 m. - 8.00 Nws.
8.30 Wijding; 9.30 Nieuws; 10.00
Mis; 11.40 Symph. orkest. 12.40 en
13.20 Lunchconcert; 13.00 Nieuws;
14.00 Vioolrecital; 14.45 Werken v.
Beethoven en Brahms; 16.25 Ves
pers; 17.00 Studiodlenst. 19.30 Nws
20.12 Uit en Thuis; 23.00 Nieuws
Hilversum II, 415 m. - 8.00 Nws.
8.45 Barcarolle; 9.15 Verz. progr.;
10.30 Kerkdienst: 12.00 Gramof.pL
13.00 Nieuws: 13.20 Pierre Palla.
14.30 Opera; 16.30 Sport; 17.05
Leedy-trio; 18.00 Nieuws; 18.30 Al
leen voor U: 19.00 Radlolympus.
20.00 Nieuws; 20.15 Gramofoonpl.
21.00 Hoorspel; 22.00 Cabaret; 23
uur Nieuws
Programma S - 8.00 Nws en gr.
pl.; 8.45 Concert. 10.00 Casinopro
gramma: 11.15 Gramfoonplaten:
12.00 Liedjes: 13.00 Nieuws: 14.00
Opera: 16.00 Orkest. 17.00 Batavia
18.00 Hl gang 1949. 19.00 Nieuws;
20.00 Gev. progr.; 22.00 Nieuws:
2215 Verz.programma; 23.00 Nws.
Programma 4 - 8.00 Orkest. 9.00
Nieuws; 9.30 Music in the air; 10
u. 30 Ork. Ambrose; 12.00 Orkest
Sidney Torch; 13.00 Verz. progr;
14.15 Louis Levy; 15.00 Symph.
cenc.. 16.30 Dansmuziek; 17.30 V.
de soldaten; 18.30 Ork"-*- 19*6
Orkest Bil Ternent; 20.30 Com.
s«nv<ng; 22.00 Nieuws: 2">
Russische uitvindingen
Het Russische Bieuwsbureao Tass b#
weert. da< de synthetische rubber !b
1909 is uitgevonden door de Russische
geleerde Serge! Lebedef. Het Duitse
proces aldus Tass, dat fa 1910 werd ge
patenteerd. berustte Ib hoofdzaak op
dezelfde principes.
Vice—admiraal Nikolal KoelaJof. ver
klaarde via Radio Moskou, dat Ru*
land de eerste gewapende kruiser en de
eerste onderzeeboot beeft gebouwd. De
vleeadmiraal, die sprak ter gelegen
heid van de feestelijkheden van de m&
rine, noemde vele andere uitvindingen
btJ de marine, die naar htf aeide van
Russische origine waren.
en het
Apenelland
T3iwsÊy**
ml** y
i T
20. Met korte strompelende be
wegingen kwamen zij aangespron
gen. hun lange, behaarde armen
uitgestrekt. De ontzetting stond Ja
cobus en de Maat op hun gezicht
te lezen.
..Trek die wezens aan hun oren.
anders zijn we verloren". Jammer
de Jacobus, maar de Maat gromde
„Doe het zeil sufferd!* HIJ was
vastbesloten zichzelf niet zonder
strijd over te geven en de eerste
de beste aap. die hem te na kwam
kreeg een watjekau, waarvan hij
met zijn kleine oogjes knipperde.
„Goed zo." Juichte Ilapple bo
ven in de boom. Geef hem er van
langs!"
Hij had niets liever gedaan dan
BflgM
naar beneden springen en een
handje helpen maar hij begreep
wel dat dat onverstandig zou zijn
en dat ze tegen de overmacht
niets konden beginnen. Als hij nti
zelf zorgde niet ontdekt te wor
zelf zorgde niet ontdekt te worden
had hij straks meer kang de an
deren te kunnen bevrijden.
Jacobus en de Maat moesten de
ongelijke strijd «1 spoedig staken.
Trouwens, Jacobus deed niet veel
meer dan Jammeren en de Maat
was alleen niet opgewassen tegen
zoveel vijanden.
De monsters namen het tweetal
in hun midden en onder een af
grijselijk gekrijs verdwenen ze met
hun gevangenen in het bos, waar
Kapple hen zag verdwijnen.
door
N. J. P SMITH
Het is dan zo ver. Harry, ont
slagen uit het ziekenhuis, is op weg
naar „zijn" gemeente Harrelaar.
Mevr. Poortmans stuurt zelf de
auto. Ze zegt boe noch ba. Harry
vindt hxasr zeer charmant doch te
vens onuitstaanbaar
58)
Harry kreeg plotseling een neiging
de zwijgende vrouw voor hem te ver
zoeken, hem te laten uitstappen. Je
mag niet verder gaanlaat haar stil
houden zeg, dat je een bedrieger
bentdat je onrechtmatig de plaats
van een ander inneemt. Nu is het nog
niet te laatnu kan je nog terug!
Hij deed zelfs een poging overeind
te komen uit de makkelijke kussens,
doch veerde als vanzelf weer achter
over.
Terugterug.
Hij voelde haast een haat opkomen
tegen dat zwijgende, stille figuurtje,
dat hem met onfeibare zekerheid, rustig
en bedaard, naar zijn ondergang scheen
te voeren. Waaróm zei ze nu niets?
Waarom liet zij die koffer naast zich
zetten en liet ze hem alleen, achter in
de wagen?Ais hij nü opstond als
hij de hand op haar schouders legde en
haar kortaf vertelde, dat haar man we
ken geleden reeds in het bad was om
gekomen?
Ais hij...
Zwaar en toch melodieus scheen de
claxon een ontkenning te brommen.
Op de dijk, in de verte, naderde een
paard en wagen en voorzichtig minder
de de bestuurster haar vaart Harry
was er benieuwd naar, hoe zij het gerij
op de smalle dijk zouden kunnen, pas
seren en vergat daar door. dat hij had
kunnen ontsnappen, door uit de auto
te springen, toen deze zo langzaam
reed. Dat bedacht hij trouwens pas,
toen de wagen weer vooruitschoot, na
dat zij eerst, half door de grasrand van
de weg rijdend, paard en wagen voor
bijgereden waren. Harry had gevoel
voor kleinigheden en hij bemerkte da
delijk, dat de groet van de koetsier
meer verwonderd dan vriendelijk was
geweest.
„Als je me noudaar is de bur
gemeesterdie is er nóg gauw bo
venoponkruid vergaat niet", dis
tilleerde Harry uit de groet van de
koetsier.
Voor de tweede maal bromde de
claxon.
Nu, voor het eerst, keek de auto
bestuurder om. Even, heel even zag
Harry de glimp van een glimlach op
een door de zon overstraald gezichtje.
„Wéét je het nog?"
Harry knikte haar tot. Hier moest
zo ongeveer het ongeluk gebeurd zijn...
Op het geluid van de claxon was
iemand uit een huisje aan de kant van
de dijk gekomen. Hij keek naar da
weer langzaam voortglijdende auto en
nam de pet af. Doch nauwelijks was
de wagen de man-aan-de-dijk gecas
seerd of hij stond met een ruk stlL Me
vrouw Poortmans keek om en wenkte.
Met een paar vlugge stappen was de
man naast haar, zonder dat hij de bur
gemeester in de auto een bük waardig
keurde.
„Dag Wouters", hoorde Harry zijn
chauffeuze zeggen. Je ziet: het is weer
zo ver. Misschien stel je er belang in,
te zien, hoe ze menëer weer opgeknapt
hebben?"
De ander keek snel naar de autopas
sagier. Ja mevrouw, ik heb 't gelezen
dat it weer in orde."
Wouters... Wouters... dat was de
man, dLe zijn. voorganger in de Dorps
straat een pak slaag had gegevendie
door zijn toedoen in de gevangenis
was geraakt
Harry nam aandachtig de stugge^
bonkige figuur aan de voorkant van de
wagen op.
„Ik geloof niet, dat hh weet, wie hen*
uit de autQ haalde, toen hij de dijk
was afgereden"
„Dat is ook niet nodig, mevrouw",
hoorde Harry Wouters antwoorden,
„Dat zou ik voor ieder ander gedaan
hebben."
Nu wendde mevrouw Poormtan*
zich tot haar man. „Ken je Wouters
soms ook niet meer?Je mag hem
wel bedankenHij heeft je tenminste
het leven gered".
Harry deed het portier open en i' -
naar de man, die nog steeds aan
kop van de wagen stond.
Die man had hem het leven gered....
dat moest bij het auto-ongeluk geweest
zijnvreemd, dat niemand hem pre
cies verteld had, hoe die redding was
gegaan. Hij wist van geen redding al
hij wist alleen, dat hij van de dijk
afgereden.
(Wordt vervolgd