MI KAPPIE Boordwerktuigkundigen zijn bijna zo gewichtig als de gezagvoerder lfifa\\r)heer de Burgemeester.... De wonderbare genezingen te Beauraing Een verantwoordelijk beroep In de moderne vliegtuigen een onmisbaar man DE PASSAGIERS, die tegenwoordig met een van de KLM- machines op reis gaan. hebben het beter dan die van een 23-tal Jaren geleden; zij zitten rustig in hun zachte fauteuils met verstelbare leuningen, bladeren in een tijdschrift of pra ten wat met hun medepassagiers, terwijl de steward en de stewardess er voor zorgen dat het hen, als gasten van de KLM, aan niets ontbreekt Zij voelen zich volkomen op hun gemak want voor hen, In de cockpit, brengen de ervaren handen van de vlieger de machine met vierhonderdvijftig kilometer per uur naar zijn bestemming Weinigen zijn er z'ch echter van bewust, dat gedurende die gehele vlucht de wa kende ogen van een andere man dan de gezagvoerder oh afgebroken op het instrument enbord gericht zijn en aan dachtig staren naar al de wijzers, meters en klokjes om zich er doorlopend van te overtuigen, dat alles werkt zoals het moet Een corps met ervaring Deze man, de boordwerk', uigkun dlge is een ervaren technicus die een langdurige scholing heeft on dergaan en aan wiens adviezen de gezagvoerder zeer veel waarde hecht Op het gecompliceerde mo derne verkeersvliegtuig is hij on m'sbaar geworden De KLM was de eerste (en lange tijd de enige) maatschappij, die op haar vliegtuigen een boordwerk tuigkundige meenam In de eerste Jaren kwam deze boordwerktuig kundige echter alleen in actie op de grond HM vloog dan gewoon als passa gier mee in de cabine en op de tus genstatlons werd hij belast met het Insnecteren van de machine en 't uitvoeren (of het onder ziin lei ding laten uitvoeren) van repara ties DM was in die jaren een groot voordeel, want op vele plaatsen, vooral langs de Indiëroute, was het personeel niet of onvoldoende op de hoogte met de behandeling van de vliegtuigen en hun onderdelen; de KLM had ln dat geval altijd ee^ deskundige bij de hand t °'er is hierin wel een en ander vp "nderd T~en het aantal installaties en Instrumenten in de vliegtuigen •leeds groter werd. werd de boord werktuigkundige ook belast met 1 toezicht oo het fnne'lonneren hier van tijdens de vlucht Thans is het zover gekomen, dp' de fabrikanten van de grote mo derne viermotorige machines aa^ de luchtvaartmaatsehjinni-en advi seren om een boordwerktulgkundi ge mep te nemen: TnrVheM *Mn instru jpptitpri de h^i">rf*TrrA»-vhMgVi'n d'rro zaam OO" moet ohiv»n rn eer» tttarf ir»«atniTr>e«ter»hwH h'ieenzA bracht, achter d» ni-»afs van de Vlipcrer De KL M heeft haar corps boord werktuigkundigen thans uitge breid tot 173 man terwijl er nog 80 in opleiding zijn; van deze 173 m°n behoren er tot de oude gar de Hieronder zijn er.' die een erva ring hebben van meer dan 20 jaar ALS EEN MACHINIST De boordwerktuigkundige ver vult op een vliegtuig dezelfde rol als een machinist op een schip; hij heeft een grote verantwoording te dragen en daarom worden er kan adsplrantboordwerktuigkundi- gen ook hoge eisen gesteld De KLM vraagt een diploma MTS of LTS of een theoretisch dl ploma B (zeevaart) ZIJ. die aan deze eisen voldoen, komen gedurende anderhalf Jaar ln opleiding bU de KLM Eerst krijgen zij een half laar theorie en daarna doorlopen zM 'n laar lang de diverse werkplaatsen Een grond werktuigkundige ls al WJd een specialist, die alleen voor •en bepaald onderdeel te zorgen heeft, maar een boordwerktuigkun dige moet van alle markten thuis zijn omdat hij onderweg voor al lerlei problemen gepaatst kan wor den De lijst met de examenstof voor het rijksexamen boordwerktuigkun dige bij de luchtvaart beslaat dan ook 16 pagina's Tijdens de opleidingsperiode ma ken zij ook enkele vluchten als tweede boordwerktuigkundige met een DC 4 vliegtuig, om met het vliegen en met de omstandigheden waaronder straks gewerkt zal moe ten worden, bekend te raken Na hun opleiding hebben zij ca 80 vlieguren als 2e boordwerktuig kundige gemaakt en worden zij door een commissie van de rijks luchtvaartdienst geëxamineerd Wanneer zij dit examen met goed gevolg hebben afgelegd, zijn zij bevoegd om als boordwerktuig kundige oo de DC 3 dienst te doen Natuurlijk is hli dan nog niet volleerd: de KLM gebruikt r.og meer vliegtuigtypen en ook deze moet hij leren kennen: weer moet hij een cursus volgen en als twee de boordwerktuigkundige meevlle gen Dan volgt weer een examen en wordt zijn bevoegdheid uitge breid tot een tweede type Zo gaat het door tot hli de be voegdheid bezit om op verschillen de door de KLM gebruikte vliee tulgtypen dienst te doen STEEDS IETS LEREN Doordat d» vllegtuigtechnlek bli viw van snreken met de dag ver ""dert. heeft de boordwerktuiekun dige steeds we*r Iets nieuws te le rp?7 wrsnt stoots worden er in de bestaande systemen verbeteringen aangebracht Daarbii komt ook roe. dat er van tlld tot tiid geheel nieuwe vliegtuigtypen in gebruik worden o-ooomen. die voor de boordwerk 'ulgkimdl«ren 'n volledige omscho "n» meebrengen Tn zo'n geval wrwd#*n enkele beorr* werktuigkundigen naar de fabriek gezonden voordat het eerste toe stel van het nieuwe type Is afgele verd Zij krijgen van de fabriek een volledige cursus in het behande len van de nieuwe machine: daar na keren zij naar Nederland terug om op hun beurt als instructeurs dienst te doen en hun collega's met het nieuwe toestel vertrouwd te maken GROTE VERANTWOOR DELIJKHEID Uit een en ander blijkt wel. dat de boordwerktuigkundige een gro te verantwoordelijkheid te dragen heeft Deze verantwoordelijkheid begint al voor de vlucht, dan voert hij een algehele controle van het toestel uit en als hij dit geheel in orde heeft bevonden, schrijft hij een zg Dagelijks Bewijs van Luchtvaardig heid uit. waarin hij verklaart dat bij het toestel geheel in luchtwaar dige toestand heeft bevonden Onderweg houdt hij. zoals reeds gezegd ls het toezicht op de vele Instrumenten, die hem vertellen of alle installaties in het grote mo derne viegtulg, waarover hij het toezicht heeft, naar behoren func- tionneren Wanneer hij zijn taak goed ver vult. kan hij per jaar honderddui zenden liters benzine uitsparen, doordat hij op de meest economi sche wijze de benodigde snelheid weet te bereiken door een combi natie van het toerental, gemiddeld zulgerdruk en benzineverbruik In een Constellation bevinden zich 614 verschillende controle apparaten Het ls natuurlijk niet mogelijk om die allen stuk voor stuk onafge broken ln de gaten te houden en de ervaren boordwerktuigkundige kan dan ook ln enkele oogopslagen zien of er ergens iets niet in orde ls De instrumenten vertellen hem ln zo'n geval waar de fout zit en hij kan tijdig zijn maatregelen treffen Na de landing houdt hij toezicht op het tanken van benzine en olie en controleert hij de diverse sy stemen Doordat de machine zowel tiidens als voor en na de vlucht steeds on der controle staat van een terzake zeer bevoegde deskundige, wordt de veiligheid van de burgerlucht vaart buitengewoon vergroot en de zeer gunstige resultaten, die de KLM ln de 30 Jaar van haar be staan heeft weten te bereiken zijn voor een groot deel te danken aan haar uitstekende corps boordwerk 'uigkundigen. die er door hun per soonlijke zorg voor de aan hen toe vertrouwde machine, toe hebben bijgedragen, dat de KLM door haar grote regelmaat en veiligheid een w^Idnaam heeft verkregen ZOMERHUISJE VOOR TRYGVE LIE De secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Trygve Lle. brengt op het. ogenblik de vacantie met zijn gezin door in het vaderland, Noorwegen. Als welkom boden zijn vrienden hem een zomerhuisje in de bergen bij Röros aan. De grond, waarop „Lie- sei" het zomerhuisje, staait, kreeg hij voor zijn 53ste verjaardag te geschenke van de bekende Noorse schrijver Johan Falkberget. Johan Falkberget overhandigt de oorkonde, waarmee het eigen domsrecht van de grond wordt overgedragen aan de heer en me vrouw Trygve Lie. Nederlandse componisten kregen opdracht Het beatour Tan de Johan Wagenaar stichting 's Gravenhage heeft op roor stel van Willem van Otterloo eerste dl rigent van het Residentieorkest *es Ne derlandse componisten uitgenodigd een korte compositie te schrijven. De heer Van Otteroo heeft op sich genomen de se composities in de loop van het vol fend jaar door het Residentie orkest voor de eerste maal te doen uitvoeren. Ten einde de uitvoering van dit h»iti atief mogelijk te maken, heeft het be stuur besloten aan elk der componisten een bedrag van f500 ter beschikking te stellen. De op voorstel van de heer Van Otterloo uitgenodigde componisten zijn; Hendrik Andriessen; Henk Ba dings; Rudolf Escher; Hans Henkemans Karei Mengelberg en Alexander Voor molen. De bisschop van Namen, mgr Andre Marle Charus, heeft, naar aanleiding van de rapporten van de kanonieke Commissie door hem ingesteld om de genezingen van mejuffrouw van La er uit Turn hout en van mevr Acar-Group uit st Nicolaas Waes te bestude ren, welke geschiedenis na een be devaart naar Beauraing verklaard dat deze genezingen wonderbaar zijn en dat. gezien de omstandig heden. waarin deze tot stand zijn gekomen, toegeschreven moeten worden aan een bijzonder ingrij pen van God. op voorspraak van onze lieve vrouw van Beauraing In bovengenomede rapporten wordt verklaard, dat mejuffrouw van Laer, die sinds 16 Jaar leed aan een ernstige en ongeneeslijk verklaarde tuberculose in de streek van de bovenwervels ln het rech terbeen, welke haar de dood nabij bracht plotseling en algeheel ge Hezeft is op 24 Juni 1933 daags na de bèdevaart. die zij tot dat doel naar Beauraing had gemaakt Voorts, dat mevrouw Acar Group lijdende aan spiergezwellen in de baarmoeder, waarvan een grondi ge diagnose was opgemaakt door de haar behandelende geneesheer plotseling en volkomen genezen is bevonden op 30 Juli 1933. op de te rugkeer van de bedevaart, die zij om die reden naar Beauraing had gemaakt De plechtige viering van deze erkenning zal op 22 Augustus in de „tuin der verschijningen" te Beau raing geschieden Nieuwe binnenplaneet ontdekt Het Technologisch Instituut van Ca lifornië heeft een nieuwe binnenplaneet ontekt, die sich veel dichter bij de son bevindt dan welke andere bekende pla neet ook. Het I* dr. Walter Baade va* de sterrenwachten vair Mount Wilson en Mount Palomar geweest, die aan de hand van hemelfoto's de positie van het hemellichaam heeft bepaald. Het Is de énige planeet, die sich binnen de haan van Mercurius rondom de zon be weegt: zij zal de son tot 40 millioen kilo metera naderen en het ia niet onmoge lijk, dat tot op 6 millioen kilometer van de aarde komt. Waarschijnlijk aal de waarneming van het nieuwe hemelli ehaam waardevolle inlichtingen kunnen verschaffen over het aonneatesel en nog meer mogelijk maken, de massa van de planeet Mercuriua, die nog niet nauwkeurig bekend ie, te bepalen. Het Nederlandse Comité „Pro Maria" te Poeldijk maakt melding dat van 21 tot 23 Augustus Neder landse bedevaartgangers naar Beauraing zullen vertrekken Ook van 8 tot en met 10, van 13 tot en met 16 en van 27 tot en met 28 Augustus zullen Nederlandse bede raartgangers naar Beauraing gaan {Zoals bekend, verscheen in 1932 in Beauraing in de Ardennen Ma ria aan een vijftal jonge kinderen Deze verschijning zich 33 maal herhaalde Van de zieken die deze plaats na 1932 bezochten, «^rden er volgens de artsen enkele plotseling van *n ongeneeslijke kwaal genezen Op het feest van Maria Vitake op 2 Juli heeft de bisschop van Namen thans uitspraak gedaan over twee van deze gevallen ZATERDAG 30 JULI NA 12 UUR. Hilversum I, 301 m - 12.00 Piano ree. 12.33 en 13.30 Amusements orkest. 14.00 Kamerorkest; 15.30 Harmoniemuz. 16.10 Koor; 17.00 Jeugdui zending; 18.00 Grampl. 19.00 en 20.00 Nieuws; 19.25 De Ze venklapper; 20.20 Lichtbaken. 21 uur Zomersproeten; 22.00 Omroep orkest; 23.00 Nieuws Hilversum II, 415 m. - 12.00 Gr. pl. 12.33 Accordeola; 13.00 Nws. 13.20 Omroeporkest; 14.20 Kon. Militaire kapel... 14.50 S'reekuitz. 15.15 Oratorium; 17.00 Top Hits. 17 30 Jeugduitzending; 18.00 Nws. 18.15 Populaire liedjes en melo dietjes; 19.00 Art. staalkaatr; 20 uur Nieuws; 20.15 Orgel. 20.45 De Golfbreker; 22.00 Stradlva-sextet; 22.25 Hoorspel; 23.00 Nieuws. Programma 3: - 12.00 Vocale va ria; 12.33 Orkest Mantovani; 13.00 Nieuws. 13.15 Cabaret; 14.00 Verz. progr.; 15.00 Zang; 16.00 Klassiek verz. pr.; 17.00 Batavia; 18.00 Jaza muziek; 19.00 Nieuws; 19.30 Sym phonisch concert. 22.00 Nieuws; 23.00 Nieuws. Programma 4 - 12.00 Light Grch 13.00 .Nieuws; 13.10 Gev. concert. 14.30 Symphonisch orkest; 16.20 Var. orkest; 17.00 Ensemble Jean Delhey; 18.00 Voor de soldaten; 19.15 Chopin; 20.00 Omroepork.. 21.15 Ork. Jef de Winter; 22.00 Nieuws: 23.56 Nieuws ZONDAG 31 JULI 1949. Hilversum I, 301 m. - 8.00 Nws. 8.30 Wijding; 9.30 Nieuws; 10.00 Mis; 11.40 Symph. orkest. 12.40 en 13.20 Lunchconcert; 13.00 Nieuws; 14.00 Vioolrecital; 14.45 Werken v. Beethoven en Brahms; 16.25 Ves pers; 17.00 Studiodlenst. 19.30 Nws 20.12 Uit en Thuis; 23.00 Nieuws Hilversum II, 415 m. - 8.00 Nws. 8.45 Barcarolle; 9.15 Verz. progr.; 10.30 Kerkdienst: 12.00 Gramof.pL 13.00 Nieuws: 13.20 Pierre Palla. 14.30 Opera; 16.30 Sport; 17.05 Leedy-trio; 18.00 Nieuws; 18.30 Al leen voor U: 19.00 Radlolympus. 20.00 Nieuws; 20.15 Gramofoonpl. 21.00 Hoorspel; 22.00 Cabaret; 23 uur Nieuws Programma S - 8.00 Nws en gr. pl.; 8.45 Concert. 10.00 Casinopro gramma: 11.15 Gramfoonplaten: 12.00 Liedjes: 13.00 Nieuws: 14.00 Opera: 16.00 Orkest. 17.00 Batavia 18.00 Hl gang 1949. 19.00 Nieuws; 20.00 Gev. progr.; 22.00 Nieuws: 2215 Verz.programma; 23.00 Nws. Programma 4 - 8.00 Orkest. 9.00 Nieuws; 9.30 Music in the air; 10 u. 30 Ork. Ambrose; 12.00 Orkest Sidney Torch; 13.00 Verz. progr; 14.15 Louis Levy; 15.00 Symph. cenc.. 16.30 Dansmuziek; 17.30 V. de soldaten; 18.30 Ork"-*- 19*6 Orkest Bil Ternent; 20.30 Com. s«nv<ng; 22.00 Nieuws: 2"> Russische uitvindingen Het Russische Bieuwsbureao Tass b# weert. da< de synthetische rubber !b 1909 is uitgevonden door de Russische geleerde Serge! Lebedef. Het Duitse proces aldus Tass, dat fa 1910 werd ge patenteerd. berustte Ib hoofdzaak op dezelfde principes. Vice—admiraal Nikolal KoelaJof. ver klaarde via Radio Moskou, dat Ru* land de eerste gewapende kruiser en de eerste onderzeeboot beeft gebouwd. De vleeadmiraal, die sprak ter gelegen heid van de feestelijkheden van de m& rine, noemde vele andere uitvindingen btJ de marine, die naar htf aeide van Russische origine waren. en het Apenelland T3iwsÊy** ml** y i T 20. Met korte strompelende be wegingen kwamen zij aangespron gen. hun lange, behaarde armen uitgestrekt. De ontzetting stond Ja cobus en de Maat op hun gezicht te lezen. ..Trek die wezens aan hun oren. anders zijn we verloren". Jammer de Jacobus, maar de Maat gromde „Doe het zeil sufferd!* HIJ was vastbesloten zichzelf niet zonder strijd over te geven en de eerste de beste aap. die hem te na kwam kreeg een watjekau, waarvan hij met zijn kleine oogjes knipperde. „Goed zo." Juichte Ilapple bo ven in de boom. Geef hem er van langs!" Hij had niets liever gedaan dan BflgM naar beneden springen en een handje helpen maar hij begreep wel dat dat onverstandig zou zijn en dat ze tegen de overmacht niets konden beginnen. Als hij nti zelf zorgde niet ontdekt te wor zelf zorgde niet ontdekt te worden had hij straks meer kang de an deren te kunnen bevrijden. Jacobus en de Maat moesten de ongelijke strijd «1 spoedig staken. Trouwens, Jacobus deed niet veel meer dan Jammeren en de Maat was alleen niet opgewassen tegen zoveel vijanden. De monsters namen het tweetal in hun midden en onder een af grijselijk gekrijs verdwenen ze met hun gevangenen in het bos, waar Kapple hen zag verdwijnen. door N. J. P SMITH Het is dan zo ver. Harry, ont slagen uit het ziekenhuis, is op weg naar „zijn" gemeente Harrelaar. Mevr. Poortmans stuurt zelf de auto. Ze zegt boe noch ba. Harry vindt hxasr zeer charmant doch te vens onuitstaanbaar 58) Harry kreeg plotseling een neiging de zwijgende vrouw voor hem te ver zoeken, hem te laten uitstappen. Je mag niet verder gaanlaat haar stil houden zeg, dat je een bedrieger bentdat je onrechtmatig de plaats van een ander inneemt. Nu is het nog niet te laatnu kan je nog terug! Hij deed zelfs een poging overeind te komen uit de makkelijke kussens, doch veerde als vanzelf weer achter over. Terugterug. Hij voelde haast een haat opkomen tegen dat zwijgende, stille figuurtje, dat hem met onfeibare zekerheid, rustig en bedaard, naar zijn ondergang scheen te voeren. Waaróm zei ze nu niets? Waarom liet zij die koffer naast zich zetten en liet ze hem alleen, achter in de wagen?Ais hij nü opstond als hij de hand op haar schouders legde en haar kortaf vertelde, dat haar man we ken geleden reeds in het bad was om gekomen? Ais hij... Zwaar en toch melodieus scheen de claxon een ontkenning te brommen. Op de dijk, in de verte, naderde een paard en wagen en voorzichtig minder de de bestuurster haar vaart Harry was er benieuwd naar, hoe zij het gerij op de smalle dijk zouden kunnen, pas seren en vergat daar door. dat hij had kunnen ontsnappen, door uit de auto te springen, toen deze zo langzaam reed. Dat bedacht hij trouwens pas, toen de wagen weer vooruitschoot, na dat zij eerst, half door de grasrand van de weg rijdend, paard en wagen voor bijgereden waren. Harry had gevoel voor kleinigheden en hij bemerkte da delijk, dat de groet van de koetsier meer verwonderd dan vriendelijk was geweest. „Als je me noudaar is de bur gemeesterdie is er nóg gauw bo venoponkruid vergaat niet", dis tilleerde Harry uit de groet van de koetsier. Voor de tweede maal bromde de claxon. Nu, voor het eerst, keek de auto bestuurder om. Even, heel even zag Harry de glimp van een glimlach op een door de zon overstraald gezichtje. „Wéét je het nog?" Harry knikte haar tot. Hier moest zo ongeveer het ongeluk gebeurd zijn... Op het geluid van de claxon was iemand uit een huisje aan de kant van de dijk gekomen. Hij keek naar da weer langzaam voortglijdende auto en nam de pet af. Doch nauwelijks was de wagen de man-aan-de-dijk gecas seerd of hij stond met een ruk stlL Me vrouw Poortmans keek om en wenkte. Met een paar vlugge stappen was de man naast haar, zonder dat hij de bur gemeester in de auto een bük waardig keurde. „Dag Wouters", hoorde Harry zijn chauffeuze zeggen. Je ziet: het is weer zo ver. Misschien stel je er belang in, te zien, hoe ze menëer weer opgeknapt hebben?" De ander keek snel naar de autopas sagier. Ja mevrouw, ik heb 't gelezen dat it weer in orde." Wouters... Wouters... dat was de man, dLe zijn. voorganger in de Dorps straat een pak slaag had gegevendie door zijn toedoen in de gevangenis was geraakt Harry nam aandachtig de stugge^ bonkige figuur aan de voorkant van de wagen op. „Ik geloof niet, dat hh weet, wie hen* uit de autQ haalde, toen hij de dijk was afgereden" „Dat is ook niet nodig, mevrouw", hoorde Harry Wouters antwoorden, „Dat zou ik voor ieder ander gedaan hebben." Nu wendde mevrouw Poormtan* zich tot haar man. „Ken je Wouters soms ook niet meer?Je mag hem wel bedankenHij heeft je tenminste het leven gered". Harry deed het portier open en i' - naar de man, die nog steeds aan kop van de wagen stond. Die man had hem het leven gered.... dat moest bij het auto-ongeluk geweest zijnvreemd, dat niemand hem pre cies verteld had, hoe die redding was gegaan. Hij wist van geen redding al hij wist alleen, dat hij van de dijk afgereden. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3