(tanoM)
KAPPIE
«R
Daan Pool
Wieringen
doet oud
herleven
AIMEEtlKA €©©€HEIT
IET CUIFEIRS
Van kous tot tandrad en
sleepkabel!
ijnheer de Burgemeester....
-Daan Pool. die van de stich
ting het Zuiderzeemuseum de
▼ererende opdracht heeft ge
kregen om een cultureel film
werk te vervaardigen van ou
de zeden en gebruiken rond
de voormalige Zuiderzee, ver
toeft momenteel op het oud
eiland Wieringen. Donderdag
middag heeft Daan een stuk
je oude folklore laten herle
ven en op de film vastgelegd,
wat voor het latere geslacht
hltsorle zal zijn
Daan Pool vertoeft momenteel
reeds zes weken op Wieringen. ten
einde op de film vast te leggen
in opdracht van het Zuiderzee
museum, oude zeden en gebrui
ken rond het voormalige Zuider-
eeegebied. Daan is op Wieringen
thuis, dat is direct te merken.
~>e wijze waarop de Wierlngers
hu i medewerking hebben gegeven
om een oude Wieringer begrafe
nis e doen verfilmen is uniek.
~3aan is 'n West. Fries, dat be
hoeven we niet meer te beweren.
Zijn zuster woont te Hippolyius-
hoef, dus contact-punten heeft
hij op het oud-eiland te over
Daan maakte hier een praat
je en filmde wat. doch die praat
jes, zo onder ons, dat was het
be'angrijkste.
Men moet de echte Wieringer3
goed kennen om te weten, dat.
ondanks dat zij zich volkomen
aangepast hebben bij het moder
ne van deze tijd. waaraan de Zul
derzeewerken en de opheffing
van het isolement niet weinig
toe ?bben bijgedragen, zij gaar-
H° terugtasten in het verleden.
71e Wieringen gekend heeft zo-
ais wij voor 25 a 30 jaar terug,
kan soms met heimwee aan die
echte gemeenschap, die er toen
was. terugdenken.
Daan Pool ts naar Wieringen ge
komen om dat oude voor een o-
genbllk nog eens te doen herleven.
Van praten komt praten, en
Daan. zou je d:: niet eens filmen
en Daan dit moet vastgelegd wor
den. wan dit Is wel Iets speci
fieks Wierlngers, wat ze nergens
anders hebben. Daan luister
de mac. maakte aantekeningen,
en gaf zijn ogen tevens de kost.
Want wie nog eens echt door 't
verleden wil ronddolen, die moet
de hoofdwegen op Wieringen en
het stadse gedoe ln Hippolytus-
hoef vermijden. Die moet een
tocht maken naar Stroe. Vatrop
en andere gehuchten, die daar
door de grote Schepper zo- maar
Br--"ekwakt lijken
"en zal .lch moeten haasten
©m dit nog eens te zien. want
de "nd des tijds vreet reeds
aan het velr oude mooie wat
daar nog te beleven valt. Hier en
daar sfaat er reeds een moderne
bovenwoning tussen. Maar ér
is veel schoons te zien
"•-«an heeft het pez'en en het
Idee om ln dat oude landschan
van Stroe not eens een ®ude Wie
rln^v begrafenis te doen herle
ven en vast te leggen voor het
naeeslachV 's in de vele eesprek
ken gerijpt tot werkelijkheid.
En zo gebeurde he'. op de 25 e
Augustus van het Jaar 1949. dat
.daar de mens toegerust met da
moderne apparatuur die ie 20e
ee—v hem biedt, neerstreek In 't
oude buurtschap S'roe op het
Voormalige eiland Wieringen. ten
einde voor de toekomst vast te
leggen hoe men daar vroeger z'n
doden ter. aarde- bestelde.
Veel voorbere'tlingen zijn nodig
geweest voor het zover was. Hoe
kwam men aan de attributen,
die nodig zijn cm het verleden
te coen herleven, costumes van
omstreeks 1850, doch die ook nog
wel ln 1920 werden gedragen.
Het is aan de dames Mej Griet
je Bosker en Mevr. de Vrles-
Boot te danken dat nog zoveel
voor de dag kwam
En toen eenmaal doordrong tot
de oude Wierlngers waarvoor
Daan Pool r.aar hen was toege
komen was de medewerking al
gemeen.
Uit oude kisten en koffers, er
gens op de zolders van veel ou
de boerenhuizen kwam een schat
yan kleren te voorschijn. De be-
kende huiken, die doorx de naas
te vrouwelijke familieleden wer
den gedragen bij een begrafenis,
zijden petten, bubbekappen. hul
len. oorijzers, boerenhoedjes. baad
jes. pandjes- en slipjassen, prach
tige boerinnencostuums met ge
kleurde onderrokken. Ja zelfs de
kinderkleding uit vroeger tijden
kwam voor de dag.
Voorlichting van echte Wierln
gers, als Mevr. Russelman- Spren
keling e.a. hielpen Daan Pool aan
het draaiboek.
Als „sterfhuis" was gekozen de
boerderij van wijlen de heer A
Rotgans, bij de Wierlngers meer
bekend als ..Ab van schorre Nan"
thans bewoond door de heer Jb.
Lont.
In de „sterfkamer" stond de
kist opgesteld. De schilderijen en
spiegel volgens oud- Wlerlngerge
brulk omgekeerd aan de wand.
Voor de baar de vrouwen der
naaste famhle, daarachter de
mannen. Zodra dominé binnen
komt om te „lezen" doen de vtou
wen de hulken over de kap.
Op een z.g oude ladderwagen
wordt de „dode" naar de be
graafplaats gebracht, ach'er de
wagen de buren, die als dragers
fungeren, daarachter de manlijke
familieleden, dan de vrouwen en
daarachker Ce belangstellenden.
Daan Pool heeft alles zo na
tuurgetrouw mogelijk in elkaar ge
ze1. Zo werden er tafereeltjes ge
maakt van nieuwsgierige kinde
ren, die daar in de buurt van de
begraafplaats speelden, vrouwen,
die juist langs kwamen en even
geinterresseerd ln de bbuurt ble
ven praten. Het vertrek van het
sterfhuis van de stoet, de aan
komst op de begraafplaats, de
teraardebestelling zelf, kortom,
geen enkel detail werd over het
hoofd gezien o het zo echt mo
gelijk e doen zijn.
De theeschenkerij die volgt op
de begrafenl was eveneens vol
komen natuurgetrouw. De man
nen en vrouwen zitten dan apart.
Hun gesprekken gaan over de
dode. die zij zo Juist hebben weg
gebracht.
Er was veel belangstelling voor
dit gebeuren, doch de politie re
gelde het zo. dat het publiek toch
de gehele gebeurtenis kon volgen,
en Daan Pool niet in zijn bewe
gingen werd gestoord. Want na
tuurlijk mocht er geen modern
japonnetje in het beeld komen.
Indrukwekkend was de stoet, op
weg naar de begraafplaats, en
men kan bewondering hebben
voor de dames en heren een
veertigtal) voor de wijze waarop
zij hun rol speelden. Het feit.
dat geen enkele scene behoefde
te worden overgedraald zegt al
genoeg. Men was volkomen in
zijn rol.
Wanneer straks Daan Pool ge
reed is met zijn werk, hij heeft
een opdracht voor drie jaar. dan
zal het Zuiderzeemuseum over 'n
schitterende serie culturele films
beschikken, wanneer de bevolking
tenminste overal zo meewerkt, als
ze op Wieringen heeft gedaan.
Met belangstelling zien we het
verdere werk van Daan Pool te
gemoet.
Even duizelen:
Ruim tien jaren geleden toen
chemici In de Verenigde Sta "en
ui; s eenkool, lucht- en water een
materiaal verkregen.- nylon ge
raamd, hadden zij hiermede een
textielsitof ontdekt waarvan fijne
doorzichtige weefsels konden wor
den gemaakt. Nylon werd het
eerst gebruikt in de kousenindus
rie en werd zo algemeen gebruikt
voor de fabricage van dit artikel
dat de woorden Nylon en kou
sen bijna synoniem zijn geworden
Heden ten dage worden nylon
weefsels voor nagenoeg alle soor
ten kledingstukken gebruikt, van
af damesondergoed tot herenover
hemden. Nylon weefsels worden
ook gebruikt voor de fabricage
van huishoudelijke artikelen als
beddelakens. gordijnen, stoffe
ring en kleden. Borden en scha
len. welke van nylon worden ver
vaardigd. zijn vrijwel onbreek
baar.
De recente otdekking nylon te
kleuren voordat het verder wordt
verwerkt, houdt een belofte in
voor een ruimer gebruik van ny
lon voor de fabricage van scha
len en andere artikelen.
Nylon plastics worden thans in
de Ver. Staten gebruikt voor de
vervaardiging van tandraderen,
kogellagers en nokken er vervan
gig van metalen machine-onder
delen. Volgens heft tijdschrift
„Moder Plasics" zou nylon niet
alleen goedkoper zijn dan metaal
voor de fabricage va deze onder
delen, doch nylon zou ook lan
ger meegaan dan metaal. Nylon
Terpweg weer open
voor verkeer
Woensdag is de weg langs de
Terp weer Tereed gekomen en
voor het verkeer opengesteld, het
geen voor Wierlngerwerf een uit
komst is. Het busverkeer gaat nu
weer op normale wijze door het
dorp.
De weg heeft een flinke onder
laag van puin gekregen, hope
lijk zal ze nu het verkeer kun
nen houden.
is veerkrachtiger waardoor tand
raderen minder hebben te lijden
dan wanneer zij uit metaal zijn
vervaardigd, aldus genoemd tijd
schrift. Nylon is bestand tegen
wrijvftig en afschilveren, terwijl
nylon-onderdelen niet zo dikwijls
behoeven te worden gesmeerd.
Nylon tandraderen zijn hierom
speciaal van belang voor textiel-
machles, omdat het risico, dat de
weefsels door vetvlekken werden
beschadigd, tot een minimum1
wordt teruggebracht.
Nylon tandraderen werken ge-';
ruisloos bij de overschakeling en
zijn bestand tegen schokken. Zij
hebben reeds hun waarde bewe
zen ln opname apparaten voor
de filmindustrie. Zware weefsels
van nylon worden gebruikt voor
het. binnenwerk van zware auto
buitenbanden.
D« Amerikaanse kustwacht
neemt thans proeven met uuit ny
Ion vervaardlede s'eepkabels. Be
weerd wordt dat deze kabels even
sterk zijn als manillakabels, doch
dat zij lichter en gemakkelijker
te hanteren zijn, aldus meldt
„Economische Voorlichting".
Op het Amerikaanse spoorweg
net. dat circa 624.000 kilometer
rails omvat, zijn momenteel onge
veer 40.000 locomotieven, 1.800.000
goederenwagons en 32.000 perso
nenrijtuigen ln gebruik, waarmede
jaarlijks resp. 2.000.000.000 ton
vracht en 800.000.000 passagiers
worden vervoerd. Het grootste
spoorwegknooppunt is niet New
York. maar Chlcago, dat - zoals
bekend - ongeveer in het centrum
des lands ligt. Hier komen 22 van
de voornaamste spoorlijnen bij el
kaar, terwijl de rangeerterreinen
en eindstations ln deze stad tot
16 verschillende maatschappijen
behoren. Alleen al ln het district
van de eindstations ligt 12.480 km
rails waarbij inbegrepen 206 ran
geerterreinen voor het vrachtver
voer, met een totale capaciteit v.
250.000 goederenwagons. Dagelijks
worden in dit district ongeveer
45.000 goederenwagons geladen en
gelost.
Dagelijkj lopen over de Mexl
caanse en Canadese grenzen van
de Verenigde Staten bijna 150 pas
sagierstreinen, welke een verbin
ding vormen met meer dan een
dozijn van tl; voornaamste Cana
dese steden en met acht Mexicaan
se steden.
Zijn de op de spoorwegen be
trekking hebbende getallen al
groot, zij zijn toch kleiner dan die
welke gelden voor het wegvervoer
per mo orrijtuig dus. Op de meer
dan 5.300.300 km hoofdwegen (aan
de aanleg en het onderhoud waar
van de Amerikaanse regering in
1948 3.000.000.000 dollar spendeer
de). reden in 1948 40.622.264 m
particulier bezit zijnde motorvoer
tulgen rond, meer dan 3 millioen
meer dan in 1947. Deze verbruik
ten gedurende 1948 116.456.800 ton
benzine, een en ander afkomstig
uit de 450.000 olie- en gasbron
nen in de Verenigde Staten. Dat
aan de vraag naar motorvoertui
gen in de „States" nog lang niet
is voldaan, wordt wel bewezen
door het feit. da: door de Ameri-
kaase autofabrleken in de eerste
vijf maanden van 1948 2.400.644
stuks werden verkocht. De produc
tie van vrachtauto's bedroeg in
1948 1.162.589 stuks.
In het sterk geindustrialisee1
de Amerika is de energievoorzie
ning van zeer groot belang. Aldus
produceert dit land. dat 7% van
de wereldbevolking herbergt, bijna
rS0% van de ter wereld opgewekte
electrlsche energie. In 1900 b.v.
^bezigde 5 procent van de Ameri
kaanse lndustriën electriciteit als
krachtbron. Thans is dit percen
tage bijna 100. Men schat voorts,
dat het elektriciteitsverbruik m
Amerika per hoofd van de bevol
king ongeveer 10 maal zo groot is
als het gemiddeld verbruik per
persoon in de rest van de wereld
Meer dan 95 van alle Ameri
kaanse huizen zijn op het licht-
net aangesloten. - Naar raming
heeft van alle Amerikaanse gezin
nen, die ln de steden wonen. 67%
een electrlsche ijskast. 58 is ln
het bezit van een stofzuiger. 52%
kunnen een wasmachine de hun
ne noemen, 93% verheugt zich tn
de aanwezigheid van een electrl
sche strijkbout en 91% krijgt grij
ze haren van een radio of radio-
gramofoon, die zij zich op een on
bewaakt ogenblik hebben aange
schaft. De eigenaars van de laatst
genoemde zegeningen der bescha
ving kunnen hun keus doen uit
circa 3000 radiostations!
De telefoon is zulk een schone
zaak Vindt de Amerikaan ook.
weshalve een op elke Amerikaan
in het bezit is van een telefoon.
Geen wonder dan ook, dat over de
187.200.000 km telefoonlijnen da
gelijks meer dan 123.000.000 ge
sprekken worden gevoerd.
In 1948 waren in openbare
transportbedrijven in Amerika
300.000 mensen werkzaam, die met
elkander 835.000.000 dollar ver
dienden. Alleen al in New York
lopen 789 ondergrondse treinen,
die dagelijks 12.860 trajecten afleg
gen. Om de 7.500.000 mensen te
vervoeren, die elke dag van huis
naar werk v.v. gaan. zijn er ver
der nog ruim 2.800 trams, trolley
en motorbussen.
Elk jaar trekken ongeveer
10.000 maai-dorsmadhines (waar
van sommige zich op eigen kracht
voortbewegen, terwijl andere door
tractors worden getrokken) van
uit Zuidelijke staten door de vlak
ten waar hoofdzakelijk graan ver
bouwd wordt naar het Noorden,
onderweg de boeren helpend met
de oogst. De trek zet zich voort
tot in Canada, a.h.w. het rijpen
van het graan volgend. Verwacht
wordt, dat Amerika, één der graan
schuren van de wereld" in 1949-
1950 een totale tarweoogst van
57.617.000.000 liter zal hebben,
waarmede het vorige record - ze
zijn niet van de lucht - van
56.384.000.000 liter zal worden over
troffen.
KNAC tegen nieuw
nummer-systeem
Langzamerhand kan de invoe
ring van de kortgeleden aange-
men wegenverkeerswet worden
tegemoet gezien. Deze wet voor
ziet o.a. in een geneel gewijzigd
systeem van nummering der mo
torrijtuigen. Het is n.1. de bedoe
ling in het vervolg de nummers
aan het motorrijtuig te verbinden
In plaats va® aan de eigenaar of
houder, indien dus een auto van
eigenaar verwisselt zal de laatste
onder het aan die auto verbon-
ren nummer moeten gaan rijden.
Dit nieuwe systeem brengt met
zich mede. dat voor ongeveer 250
duizend motorrijtuigen nleuwentim
merplaten zullen moeten worden
vervaardigd en wel telkens twee
per voertuig, waaraan voor het
motorwegverkeer een utlgave van
wellicht 13 tot 2 millioen zal zijn
verbonden, zo zegt de KNAC.
Men ontkent niet, dat aan dit
systeem van -nummering voorde
len zijn verbonden, maar gezien
de huidige situatie ln Nederland
acht zij de Invoering van deze
kentekenregeling, zowel uit finan
cleel als economisch oogpunt,
thans dermate onverantwoord, dat
van verspilling zou kunnen wor
den gesproken, temeer omdat da
beoogde wijziging een niet te on
derschatten versterking van het
ambtelijk apparaat zal medebren
gen.
De KNAC heeft zich met een
adres gewend tot de overheid,
waarin zij verzoekt daarom het
huidige systeem van nummering
te handhaven totdat de tijdsom
standigheden het toelaten om op
het nieuwe systeem over -te'gaan.
ZATERDAG 27 AUGUSTUS
NA 12 UUR.
Hilversum I. 301 m 12.00 Or
gelspel; 12.33 Metropole-orkest;
13.30 Amusementsorkest; 14.10
Mannenkoor; 15.00 Klassiek conc.
15.30 Harmonlemuzlek; 16.10 Pia
no-recital: 17.00 Jeugduitzending;
19.00 en 20.00 Nieuws; 20.20 Lichit
baken; 21.15 Zomersproeten; 22.00
Operaconcert: 22.30 Wij lulden de
Zondag ln; 23.00 Nieuws.
Hilversum II, 415 m. 12.33 Or
gelspel; 13.00 Nieuws; 13.20 Ma-
lando; 14.20 Politie-kapel; 15.00
SKreekuïtzending; 15.25 Canffeit;
16.15 Amateurprogr.; 17.00 Vince
tlno; 18.00 Nieuws; 18.15 Popu
laire liedje., en melodietjes; 19.00
Art. Staalkaart; 20.00 Nieuws;
20.20 Accordeola; 20.45 Parade v.
d. glimlach: 22.00 Stradiva-sextet
23.00 Nieuws.
Programma III 12.00 Kinder
koren; 14.10 Symph.ork. 15.30 Ope
rettemuziek; 17.00 Batavia: 19.30
Promenade-concert; 22.15 OrkeSt
Cyrll Stapleton.
Programma IV 13.10 Orkest
muziek; i.4.30 Gev. progr. 16 00
Klassiek verz. progr. 17.15 Ensem
ble Jean Delhey; 19.30 Chansor.s;
20.35 Opera van Mozart
ZONDAG 28 AUGUSTUS 1949.
Hilversum I, 301 m. - 8.00 Nws.
8.30 Morgenwijding; 9.30 Nieuws:
9.45 Kamerorkest: 10.30 Hoogmis;
12.40 en 13.20 Amusementsorkest;
13.00 Nieuws; 14.00 Symph.cenc.;
15.00 Kamermuziek; 16.25 Vespers
17.00 Studiodienst19.00 Orgelspel
19.30 Nieuws: 20.12 Uit en Thuis;
23.00 Nieuws
Hilversum II, 415 m 8.00 Nws.
8.45 Barcarolle; 9.15 Verz. progr.;
10.00 Jeugduitz.: 10.30 Kerkdienst
12.00 Orchestre minlature: 13.00
Nieuws; 13.20 Zigeunermuz.14.00
Zangrec.: 14.30 „Egmorcd" van
Goethe; 16.30 Sport; 17.00 VPRO;
17.30 Schrammel-muz.; 18.00 Nws.
18.30 Cabaret; 20.00 Nws: 20.15
Skymasters; 21.20 Volksliedjes;
22.05 Oogst 1949: 23.00 Nieuws.
Programma III - 10.00 Casino-
progr.: 12.00 Sweot and soft; 14.00
Opera van Mozart; 17.00 Batavia;
19.30 Orkest Peter Yorke: 20.00
SRrauss-progr. 21.30 Braziliaanse
muziek.
Programma IV 10 30 Strijkork
12.00 Dansmuziek: 13.00 Verz. pro
gramma: 15.00 Festival Edlnburg;
17.00 Dansmuziek; 18.30 BBC-ork.
en koor; 20.30 Comm. singlng;
22.15 Orgel.
en hel
Apeneiland
43. Op hetzelfde ogenblik klonk er een schot, doch
Kappie had net bijtijds het geweer omhoog geslagen,
zodat de kogel ergens tussen de bladeren terecht
kwam. Jacobus was natuurlijk wild verontwaardigd,
doch plotseling hoorde hij nu ook de stem van de
Maat, die zijn hoofd uit de berenhuid gestoken had
en schreeuwde, alsof hij werkelijk geraakt was. „Le
lijke moordenaar!" huilde hij. „Suikerbiet, die je bent me ergens vreselijk raar, daar was ik haast een moor„
om op een fatsoenlijk zeeman te schieten! Au! Help!
Ik geloof, dat hij me geraakt heeft!" „Hou je kalm",
suste Kappie, terwijl hij met Jacobus naar het slacht
offer toeholde. „Je bent helemaal niet geraakt, klont
die je bent! Wat doe je ook in zo'n ding rond te
lopen. Dat had je je kop kunnen kosten!" „Ik voel
denaar", ze! Jacobus met een bedrukt gezicht. „Had
mijn hand niet zo gebeefd, dan laagt gij nu met lood
doorzeefd!" „Beven? Beven?" zei Kappie, ..Wee»
maar blij. dat Ik een klap tegen die achterlader heb
gegeven". Onderwijl trachtte de Maat zich van de
noodlottige huid te ontdoen.
door
N. J. P SMITH
Harry heeft open kaart gespeeld
tegenover mevr. Poortmans: hij wil
haar niet bedriegen, omdat hij haar
respecteert, en gaat nu vertrekken.
Mevr. Poortmans op haar beurt
poogt Harry er van te overtuigen,
dat alles bi; het oude moet blijven,
anders komt er een politiezaak van.
81.
„Maar Poortmans had toch vrien
den? Zou geen van hen ooit op de
gedachte komen, dat ik de burgemees
ter niet ben?" vroeg Harry. „En hoe
moet ik zijn familie bejegenen?"
„Daar heb je je tot voor kort weinig
zorg over gemaakt, jongetje", ant
woordde ze lachend. „Met Poortmans'
vrienden zal het zo'n vaart niet lopen
je zou eerder moeten oppassen voor
zijn vijanden".
„Had hij veel vijanden? En familie?"
„Massa's vijanden", antwoordde zij.
„En jij hebt er in die korte tijd nog
een paar bi y .maakt ook! Maar geen
familie ik oen bij ons huwelijk zelfs
tot zijn erfgenaam benoemd. Alles wat
je hier ziet ook die twaalfduizend
gulden, zijn wettelijk van mij".
Zij begon hartelijk lachen om het
verbaasde gezicht, dat Harry bij deze
mededeling zette. „Ja, vijanden zijn er
nu nog meer! Of dacht je, dat Derk-
sen en zijn mooie compagnon en die
bonkige wethouder - hoe heet de man
ook weer? o ja, Overmeer dacht je
dat die ten opzichte van burgemeester
Poortmans nu met bijzonder vriend
schappelijke gevoelens bezield waren?
Zo zullen er nog wel meer komen".
„Zou je denken? vroeg Harry.
„Vast en zeker", vervolgde ze ern
stig. „Ik zou er zo wel een paar kunnen
opnoemen: de directeur van „Mon
Plaisir" bijvoorbeeld. Jij zou je toch
niet laten omkopen wel, om je plicht
als burgemeester te verzaken?" Zonder
Harry's antwoord af te wachten ver
volgde ze: „Poortmans heeft als bur
gemeester heel veel goed te maken.
Zelf ben je er al mee begonnen en
het zou niet verantwoord zijn, als je
daar niet mee doorging." En wat die
gemeentezaken aangaat daar zal ik
je wel mee helpen dat is geen hek
sentoer. Je slechte geheugen, zal ik in
minder dan geen tijd opfrissen dat
beloof ik je ook!"
Harry had nog meer bezwaren, doch
zij werden alle door het mooie burge
meestersvrouwtje weggepraat.
„Wat jij alleen kon, jongen, dat kun
nen we samen toch zeker? Heel
Harrelaar winden we om onze pink!"
„Wel," zei Harry na een lange aar
zeling, „ik treed in Poortman's schoe
nen, ik geloof in 't nut van 'n goed bur
gemeester. Ik kan weglopen maar
dat zou laf zijn laat ik de strijd
aanvaarden. Ik heb zelf ook geen fa
milie meer. Dus wil je me helpen?"
„Altijd," zei Corrie blozend.
„Dan maar op onze post blijven,"
zei Harry ernstig, die bij de laatste
woorden haar hand in de zijne geno
men had. V»eel, heel veel, hadden Cor
rie en Harry samen te bespreken
zoveel, dat de bedienden beneden zich
ongerust maakten en Albert een bood-
schap yerzon om even in de kamer-van
meneer poolshoogte te kunnen nemen.
Toen mevrouw Poortmans echter het
verwonderde gezicht van de gedienstige
zag, bracht zij dadelijk de reis naar het
Zuiden ter sprake de reis, die Har
ry gladweg vergeten was.
Drie jaar later kwam de „Staats
courant" met het bericht, dat de heer
Poortmans herbenoemd was als burge
meester. Alle Harrelaafs staken de
vlag uit. Wouters versierde zijn huls-
je aan de dijk en liet er des avonds een
feestverlichting branden. De school
kinderen brachten de uurgemeester en
zijn vrouw een aubade. Er was feest
in het dorp er was feest In de grote
burgemeestersvilla.
„Ik had nooit gedacht, dat het goed
zou gaan maar na dat ongeluk met
die auto is hij geheel veranderd", ver
zekerde de heer Zilver.
„Wat er vroeger gebeurd is, daar
weet ik niets van," antwoordde Dijk,
de opzichter. „Ik heb altijd een goede,
strenge, maar eerlijke baas aan de bur
gemeester gehad!"
Harry Tulleners was en bleef be
graven. Op de grote begraafplaats in
de stad draagt een eenvoudige steen
die naam. De vroegere Poortmans
krijgt bloemen noch bezoek. Zijn graf
zou verwaarloosd zijn, als de burge
meester van Harre la ar het niet liet on
derhouden uit dankbaarheid.
EINDE