(tanoM) KAPPIE «R Daan Pool Wieringen doet oud herleven AIMEEtlKA €©©€HEIT IET CUIFEIRS Van kous tot tandrad en sleepkabel! ijnheer de Burgemeester.... -Daan Pool. die van de stich ting het Zuiderzeemuseum de ▼ererende opdracht heeft ge kregen om een cultureel film werk te vervaardigen van ou de zeden en gebruiken rond de voormalige Zuiderzee, ver toeft momenteel op het oud eiland Wieringen. Donderdag middag heeft Daan een stuk je oude folklore laten herle ven en op de film vastgelegd, wat voor het latere geslacht hltsorle zal zijn Daan Pool vertoeft momenteel reeds zes weken op Wieringen. ten einde op de film vast te leggen in opdracht van het Zuiderzee museum, oude zeden en gebrui ken rond het voormalige Zuider- eeegebied. Daan is op Wieringen thuis, dat is direct te merken. ~>e wijze waarop de Wierlngers hu i medewerking hebben gegeven om een oude Wieringer begrafe nis e doen verfilmen is uniek. ~3aan is 'n West. Fries, dat be hoeven we niet meer te beweren. Zijn zuster woont te Hippolyius- hoef, dus contact-punten heeft hij op het oud-eiland te over Daan maakte hier een praat je en filmde wat. doch die praat jes, zo onder ons, dat was het be'angrijkste. Men moet de echte Wieringer3 goed kennen om te weten, dat. ondanks dat zij zich volkomen aangepast hebben bij het moder ne van deze tijd. waaraan de Zul derzeewerken en de opheffing van het isolement niet weinig toe ?bben bijgedragen, zij gaar- H° terugtasten in het verleden. 71e Wieringen gekend heeft zo- ais wij voor 25 a 30 jaar terug, kan soms met heimwee aan die echte gemeenschap, die er toen was. terugdenken. Daan Pool ts naar Wieringen ge komen om dat oude voor een o- genbllk nog eens te doen herleven. Van praten komt praten, en Daan. zou je d:: niet eens filmen en Daan dit moet vastgelegd wor den. wan dit Is wel Iets speci fieks Wierlngers, wat ze nergens anders hebben. Daan luister de mac. maakte aantekeningen, en gaf zijn ogen tevens de kost. Want wie nog eens echt door 't verleden wil ronddolen, die moet de hoofdwegen op Wieringen en het stadse gedoe ln Hippolytus- hoef vermijden. Die moet een tocht maken naar Stroe. Vatrop en andere gehuchten, die daar door de grote Schepper zo- maar Br--"ekwakt lijken "en zal .lch moeten haasten ©m dit nog eens te zien. want de "nd des tijds vreet reeds aan het velr oude mooie wat daar nog te beleven valt. Hier en daar sfaat er reeds een moderne bovenwoning tussen. Maar ér is veel schoons te zien "•-«an heeft het pez'en en het Idee om ln dat oude landschan van Stroe not eens een ®ude Wie rln^v begrafenis te doen herle ven en vast te leggen voor het naeeslachV 's in de vele eesprek ken gerijpt tot werkelijkheid. En zo gebeurde he'. op de 25 e Augustus van het Jaar 1949. dat .daar de mens toegerust met da moderne apparatuur die ie 20e ee—v hem biedt, neerstreek In 't oude buurtschap S'roe op het Voormalige eiland Wieringen. ten einde voor de toekomst vast te leggen hoe men daar vroeger z'n doden ter. aarde- bestelde. Veel voorbere'tlingen zijn nodig geweest voor het zover was. Hoe kwam men aan de attributen, die nodig zijn cm het verleden te coen herleven, costumes van omstreeks 1850, doch die ook nog wel ln 1920 werden gedragen. Het is aan de dames Mej Griet je Bosker en Mevr. de Vrles- Boot te danken dat nog zoveel voor de dag kwam En toen eenmaal doordrong tot de oude Wierlngers waarvoor Daan Pool r.aar hen was toege komen was de medewerking al gemeen. Uit oude kisten en koffers, er gens op de zolders van veel ou de boerenhuizen kwam een schat yan kleren te voorschijn. De be- kende huiken, die doorx de naas te vrouwelijke familieleden wer den gedragen bij een begrafenis, zijden petten, bubbekappen. hul len. oorijzers, boerenhoedjes. baad jes. pandjes- en slipjassen, prach tige boerinnencostuums met ge kleurde onderrokken. Ja zelfs de kinderkleding uit vroeger tijden kwam voor de dag. Voorlichting van echte Wierln gers, als Mevr. Russelman- Spren keling e.a. hielpen Daan Pool aan het draaiboek. Als „sterfhuis" was gekozen de boerderij van wijlen de heer A Rotgans, bij de Wierlngers meer bekend als ..Ab van schorre Nan" thans bewoond door de heer Jb. Lont. In de „sterfkamer" stond de kist opgesteld. De schilderijen en spiegel volgens oud- Wlerlngerge brulk omgekeerd aan de wand. Voor de baar de vrouwen der naaste famhle, daarachter de mannen. Zodra dominé binnen komt om te „lezen" doen de vtou wen de hulken over de kap. Op een z.g oude ladderwagen wordt de „dode" naar de be graafplaats gebracht, ach'er de wagen de buren, die als dragers fungeren, daarachter de manlijke familieleden, dan de vrouwen en daarachker Ce belangstellenden. Daan Pool heeft alles zo na tuurgetrouw mogelijk in elkaar ge ze1. Zo werden er tafereeltjes ge maakt van nieuwsgierige kinde ren, die daar in de buurt van de begraafplaats speelden, vrouwen, die juist langs kwamen en even geinterresseerd ln de bbuurt ble ven praten. Het vertrek van het sterfhuis van de stoet, de aan komst op de begraafplaats, de teraardebestelling zelf, kortom, geen enkel detail werd over het hoofd gezien o het zo echt mo gelijk e doen zijn. De theeschenkerij die volgt op de begrafenl was eveneens vol komen natuurgetrouw. De man nen en vrouwen zitten dan apart. Hun gesprekken gaan over de dode. die zij zo Juist hebben weg gebracht. Er was veel belangstelling voor dit gebeuren, doch de politie re gelde het zo. dat het publiek toch de gehele gebeurtenis kon volgen, en Daan Pool niet in zijn bewe gingen werd gestoord. Want na tuurlijk mocht er geen modern japonnetje in het beeld komen. Indrukwekkend was de stoet, op weg naar de begraafplaats, en men kan bewondering hebben voor de dames en heren een veertigtal) voor de wijze waarop zij hun rol speelden. Het feit. dat geen enkele scene behoefde te worden overgedraald zegt al genoeg. Men was volkomen in zijn rol. Wanneer straks Daan Pool ge reed is met zijn werk, hij heeft een opdracht voor drie jaar. dan zal het Zuiderzeemuseum over 'n schitterende serie culturele films beschikken, wanneer de bevolking tenminste overal zo meewerkt, als ze op Wieringen heeft gedaan. Met belangstelling zien we het verdere werk van Daan Pool te gemoet. Even duizelen: Ruim tien jaren geleden toen chemici In de Verenigde Sta "en ui; s eenkool, lucht- en water een materiaal verkregen.- nylon ge raamd, hadden zij hiermede een textielsitof ontdekt waarvan fijne doorzichtige weefsels konden wor den gemaakt. Nylon werd het eerst gebruikt in de kousenindus rie en werd zo algemeen gebruikt voor de fabricage van dit artikel dat de woorden Nylon en kou sen bijna synoniem zijn geworden Heden ten dage worden nylon weefsels voor nagenoeg alle soor ten kledingstukken gebruikt, van af damesondergoed tot herenover hemden. Nylon weefsels worden ook gebruikt voor de fabricage van huishoudelijke artikelen als beddelakens. gordijnen, stoffe ring en kleden. Borden en scha len. welke van nylon worden ver vaardigd. zijn vrijwel onbreek baar. De recente otdekking nylon te kleuren voordat het verder wordt verwerkt, houdt een belofte in voor een ruimer gebruik van ny lon voor de fabricage van scha len en andere artikelen. Nylon plastics worden thans in de Ver. Staten gebruikt voor de vervaardiging van tandraderen, kogellagers en nokken er vervan gig van metalen machine-onder delen. Volgens heft tijdschrift „Moder Plasics" zou nylon niet alleen goedkoper zijn dan metaal voor de fabricage va deze onder delen, doch nylon zou ook lan ger meegaan dan metaal. Nylon Terpweg weer open voor verkeer Woensdag is de weg langs de Terp weer Tereed gekomen en voor het verkeer opengesteld, het geen voor Wierlngerwerf een uit komst is. Het busverkeer gaat nu weer op normale wijze door het dorp. De weg heeft een flinke onder laag van puin gekregen, hope lijk zal ze nu het verkeer kun nen houden. is veerkrachtiger waardoor tand raderen minder hebben te lijden dan wanneer zij uit metaal zijn vervaardigd, aldus genoemd tijd schrift. Nylon is bestand tegen wrijvftig en afschilveren, terwijl nylon-onderdelen niet zo dikwijls behoeven te worden gesmeerd. Nylon tandraderen zijn hierom speciaal van belang voor textiel- machles, omdat het risico, dat de weefsels door vetvlekken werden beschadigd, tot een minimum1 wordt teruggebracht. Nylon tandraderen werken ge-'; ruisloos bij de overschakeling en zijn bestand tegen schokken. Zij hebben reeds hun waarde bewe zen ln opname apparaten voor de filmindustrie. Zware weefsels van nylon worden gebruikt voor het. binnenwerk van zware auto buitenbanden. D« Amerikaanse kustwacht neemt thans proeven met uuit ny Ion vervaardlede s'eepkabels. Be weerd wordt dat deze kabels even sterk zijn als manillakabels, doch dat zij lichter en gemakkelijker te hanteren zijn, aldus meldt „Economische Voorlichting". Op het Amerikaanse spoorweg net. dat circa 624.000 kilometer rails omvat, zijn momenteel onge veer 40.000 locomotieven, 1.800.000 goederenwagons en 32.000 perso nenrijtuigen ln gebruik, waarmede jaarlijks resp. 2.000.000.000 ton vracht en 800.000.000 passagiers worden vervoerd. Het grootste spoorwegknooppunt is niet New York. maar Chlcago, dat - zoals bekend - ongeveer in het centrum des lands ligt. Hier komen 22 van de voornaamste spoorlijnen bij el kaar, terwijl de rangeerterreinen en eindstations ln deze stad tot 16 verschillende maatschappijen behoren. Alleen al ln het district van de eindstations ligt 12.480 km rails waarbij inbegrepen 206 ran geerterreinen voor het vrachtver voer, met een totale capaciteit v. 250.000 goederenwagons. Dagelijks worden in dit district ongeveer 45.000 goederenwagons geladen en gelost. Dagelijkj lopen over de Mexl caanse en Canadese grenzen van de Verenigde Staten bijna 150 pas sagierstreinen, welke een verbin ding vormen met meer dan een dozijn van tl; voornaamste Cana dese steden en met acht Mexicaan se steden. Zijn de op de spoorwegen be trekking hebbende getallen al groot, zij zijn toch kleiner dan die welke gelden voor het wegvervoer per mo orrijtuig dus. Op de meer dan 5.300.300 km hoofdwegen (aan de aanleg en het onderhoud waar van de Amerikaanse regering in 1948 3.000.000.000 dollar spendeer de). reden in 1948 40.622.264 m particulier bezit zijnde motorvoer tulgen rond, meer dan 3 millioen meer dan in 1947. Deze verbruik ten gedurende 1948 116.456.800 ton benzine, een en ander afkomstig uit de 450.000 olie- en gasbron nen in de Verenigde Staten. Dat aan de vraag naar motorvoertui gen in de „States" nog lang niet is voldaan, wordt wel bewezen door het feit. da: door de Ameri- kaase autofabrleken in de eerste vijf maanden van 1948 2.400.644 stuks werden verkocht. De produc tie van vrachtauto's bedroeg in 1948 1.162.589 stuks. In het sterk geindustrialisee1 de Amerika is de energievoorzie ning van zeer groot belang. Aldus produceert dit land. dat 7% van de wereldbevolking herbergt, bijna rS0% van de ter wereld opgewekte electrlsche energie. In 1900 b.v. ^bezigde 5 procent van de Ameri kaanse lndustriën electriciteit als krachtbron. Thans is dit percen tage bijna 100. Men schat voorts, dat het elektriciteitsverbruik m Amerika per hoofd van de bevol king ongeveer 10 maal zo groot is als het gemiddeld verbruik per persoon in de rest van de wereld Meer dan 95 van alle Ameri kaanse huizen zijn op het licht- net aangesloten. - Naar raming heeft van alle Amerikaanse gezin nen, die ln de steden wonen. 67% een electrlsche ijskast. 58 is ln het bezit van een stofzuiger. 52% kunnen een wasmachine de hun ne noemen, 93% verheugt zich tn de aanwezigheid van een electrl sche strijkbout en 91% krijgt grij ze haren van een radio of radio- gramofoon, die zij zich op een on bewaakt ogenblik hebben aange schaft. De eigenaars van de laatst genoemde zegeningen der bescha ving kunnen hun keus doen uit circa 3000 radiostations! De telefoon is zulk een schone zaak Vindt de Amerikaan ook. weshalve een op elke Amerikaan in het bezit is van een telefoon. Geen wonder dan ook, dat over de 187.200.000 km telefoonlijnen da gelijks meer dan 123.000.000 ge sprekken worden gevoerd. In 1948 waren in openbare transportbedrijven in Amerika 300.000 mensen werkzaam, die met elkander 835.000.000 dollar ver dienden. Alleen al in New York lopen 789 ondergrondse treinen, die dagelijks 12.860 trajecten afleg gen. Om de 7.500.000 mensen te vervoeren, die elke dag van huis naar werk v.v. gaan. zijn er ver der nog ruim 2.800 trams, trolley en motorbussen. Elk jaar trekken ongeveer 10.000 maai-dorsmadhines (waar van sommige zich op eigen kracht voortbewegen, terwijl andere door tractors worden getrokken) van uit Zuidelijke staten door de vlak ten waar hoofdzakelijk graan ver bouwd wordt naar het Noorden, onderweg de boeren helpend met de oogst. De trek zet zich voort tot in Canada, a.h.w. het rijpen van het graan volgend. Verwacht wordt, dat Amerika, één der graan schuren van de wereld" in 1949- 1950 een totale tarweoogst van 57.617.000.000 liter zal hebben, waarmede het vorige record - ze zijn niet van de lucht - van 56.384.000.000 liter zal worden over troffen. KNAC tegen nieuw nummer-systeem Langzamerhand kan de invoe ring van de kortgeleden aange- men wegenverkeerswet worden tegemoet gezien. Deze wet voor ziet o.a. in een geneel gewijzigd systeem van nummering der mo torrijtuigen. Het is n.1. de bedoe ling in het vervolg de nummers aan het motorrijtuig te verbinden In plaats va® aan de eigenaar of houder, indien dus een auto van eigenaar verwisselt zal de laatste onder het aan die auto verbon- ren nummer moeten gaan rijden. Dit nieuwe systeem brengt met zich mede. dat voor ongeveer 250 duizend motorrijtuigen nleuwentim merplaten zullen moeten worden vervaardigd en wel telkens twee per voertuig, waaraan voor het motorwegverkeer een utlgave van wellicht 13 tot 2 millioen zal zijn verbonden, zo zegt de KNAC. Men ontkent niet, dat aan dit systeem van -nummering voorde len zijn verbonden, maar gezien de huidige situatie ln Nederland acht zij de Invoering van deze kentekenregeling, zowel uit finan cleel als economisch oogpunt, thans dermate onverantwoord, dat van verspilling zou kunnen wor den gesproken, temeer omdat da beoogde wijziging een niet te on derschatten versterking van het ambtelijk apparaat zal medebren gen. De KNAC heeft zich met een adres gewend tot de overheid, waarin zij verzoekt daarom het huidige systeem van nummering te handhaven totdat de tijdsom standigheden het toelaten om op het nieuwe systeem over -te'gaan. ZATERDAG 27 AUGUSTUS NA 12 UUR. Hilversum I. 301 m 12.00 Or gelspel; 12.33 Metropole-orkest; 13.30 Amusementsorkest; 14.10 Mannenkoor; 15.00 Klassiek conc. 15.30 Harmonlemuzlek; 16.10 Pia no-recital: 17.00 Jeugduitzending; 19.00 en 20.00 Nieuws; 20.20 Lichit baken; 21.15 Zomersproeten; 22.00 Operaconcert: 22.30 Wij lulden de Zondag ln; 23.00 Nieuws. Hilversum II, 415 m. 12.33 Or gelspel; 13.00 Nieuws; 13.20 Ma- lando; 14.20 Politie-kapel; 15.00 SKreekuïtzending; 15.25 Canffeit; 16.15 Amateurprogr.; 17.00 Vince tlno; 18.00 Nieuws; 18.15 Popu laire liedje., en melodietjes; 19.00 Art. Staalkaart; 20.00 Nieuws; 20.20 Accordeola; 20.45 Parade v. d. glimlach: 22.00 Stradiva-sextet 23.00 Nieuws. Programma III 12.00 Kinder koren; 14.10 Symph.ork. 15.30 Ope rettemuziek; 17.00 Batavia: 19.30 Promenade-concert; 22.15 OrkeSt Cyrll Stapleton. Programma IV 13.10 Orkest muziek; i.4.30 Gev. progr. 16 00 Klassiek verz. progr. 17.15 Ensem ble Jean Delhey; 19.30 Chansor.s; 20.35 Opera van Mozart ZONDAG 28 AUGUSTUS 1949. Hilversum I, 301 m. - 8.00 Nws. 8.30 Morgenwijding; 9.30 Nieuws: 9.45 Kamerorkest: 10.30 Hoogmis; 12.40 en 13.20 Amusementsorkest; 13.00 Nieuws; 14.00 Symph.cenc.; 15.00 Kamermuziek; 16.25 Vespers 17.00 Studiodienst19.00 Orgelspel 19.30 Nieuws: 20.12 Uit en Thuis; 23.00 Nieuws Hilversum II, 415 m 8.00 Nws. 8.45 Barcarolle; 9.15 Verz. progr.; 10.00 Jeugduitz.: 10.30 Kerkdienst 12.00 Orchestre minlature: 13.00 Nieuws; 13.20 Zigeunermuz.14.00 Zangrec.: 14.30 „Egmorcd" van Goethe; 16.30 Sport; 17.00 VPRO; 17.30 Schrammel-muz.; 18.00 Nws. 18.30 Cabaret; 20.00 Nws: 20.15 Skymasters; 21.20 Volksliedjes; 22.05 Oogst 1949: 23.00 Nieuws. Programma III - 10.00 Casino- progr.: 12.00 Sweot and soft; 14.00 Opera van Mozart; 17.00 Batavia; 19.30 Orkest Peter Yorke: 20.00 SRrauss-progr. 21.30 Braziliaanse muziek. Programma IV 10 30 Strijkork 12.00 Dansmuziek: 13.00 Verz. pro gramma: 15.00 Festival Edlnburg; 17.00 Dansmuziek; 18.30 BBC-ork. en koor; 20.30 Comm. singlng; 22.15 Orgel. en hel Apeneiland 43. Op hetzelfde ogenblik klonk er een schot, doch Kappie had net bijtijds het geweer omhoog geslagen, zodat de kogel ergens tussen de bladeren terecht kwam. Jacobus was natuurlijk wild verontwaardigd, doch plotseling hoorde hij nu ook de stem van de Maat, die zijn hoofd uit de berenhuid gestoken had en schreeuwde, alsof hij werkelijk geraakt was. „Le lijke moordenaar!" huilde hij. „Suikerbiet, die je bent me ergens vreselijk raar, daar was ik haast een moor„ om op een fatsoenlijk zeeman te schieten! Au! Help! Ik geloof, dat hij me geraakt heeft!" „Hou je kalm", suste Kappie, terwijl hij met Jacobus naar het slacht offer toeholde. „Je bent helemaal niet geraakt, klont die je bent! Wat doe je ook in zo'n ding rond te lopen. Dat had je je kop kunnen kosten!" „Ik voel denaar", ze! Jacobus met een bedrukt gezicht. „Had mijn hand niet zo gebeefd, dan laagt gij nu met lood doorzeefd!" „Beven? Beven?" zei Kappie, ..Wee» maar blij. dat Ik een klap tegen die achterlader heb gegeven". Onderwijl trachtte de Maat zich van de noodlottige huid te ontdoen. door N. J. P SMITH Harry heeft open kaart gespeeld tegenover mevr. Poortmans: hij wil haar niet bedriegen, omdat hij haar respecteert, en gaat nu vertrekken. Mevr. Poortmans op haar beurt poogt Harry er van te overtuigen, dat alles bi; het oude moet blijven, anders komt er een politiezaak van. 81. „Maar Poortmans had toch vrien den? Zou geen van hen ooit op de gedachte komen, dat ik de burgemees ter niet ben?" vroeg Harry. „En hoe moet ik zijn familie bejegenen?" „Daar heb je je tot voor kort weinig zorg over gemaakt, jongetje", ant woordde ze lachend. „Met Poortmans' vrienden zal het zo'n vaart niet lopen je zou eerder moeten oppassen voor zijn vijanden". „Had hij veel vijanden? En familie?" „Massa's vijanden", antwoordde zij. „En jij hebt er in die korte tijd nog een paar bi y .maakt ook! Maar geen familie ik oen bij ons huwelijk zelfs tot zijn erfgenaam benoemd. Alles wat je hier ziet ook die twaalfduizend gulden, zijn wettelijk van mij". Zij begon hartelijk lachen om het verbaasde gezicht, dat Harry bij deze mededeling zette. „Ja, vijanden zijn er nu nog meer! Of dacht je, dat Derk- sen en zijn mooie compagnon en die bonkige wethouder - hoe heet de man ook weer? o ja, Overmeer dacht je dat die ten opzichte van burgemeester Poortmans nu met bijzonder vriend schappelijke gevoelens bezield waren? Zo zullen er nog wel meer komen". „Zou je denken? vroeg Harry. „Vast en zeker", vervolgde ze ern stig. „Ik zou er zo wel een paar kunnen opnoemen: de directeur van „Mon Plaisir" bijvoorbeeld. Jij zou je toch niet laten omkopen wel, om je plicht als burgemeester te verzaken?" Zonder Harry's antwoord af te wachten ver volgde ze: „Poortmans heeft als bur gemeester heel veel goed te maken. Zelf ben je er al mee begonnen en het zou niet verantwoord zijn, als je daar niet mee doorging." En wat die gemeentezaken aangaat daar zal ik je wel mee helpen dat is geen hek sentoer. Je slechte geheugen, zal ik in minder dan geen tijd opfrissen dat beloof ik je ook!" Harry had nog meer bezwaren, doch zij werden alle door het mooie burge meestersvrouwtje weggepraat. „Wat jij alleen kon, jongen, dat kun nen we samen toch zeker? Heel Harrelaar winden we om onze pink!" „Wel," zei Harry na een lange aar zeling, „ik treed in Poortman's schoe nen, ik geloof in 't nut van 'n goed bur gemeester. Ik kan weglopen maar dat zou laf zijn laat ik de strijd aanvaarden. Ik heb zelf ook geen fa milie meer. Dus wil je me helpen?" „Altijd," zei Corrie blozend. „Dan maar op onze post blijven," zei Harry ernstig, die bij de laatste woorden haar hand in de zijne geno men had. V»eel, heel veel, hadden Cor rie en Harry samen te bespreken zoveel, dat de bedienden beneden zich ongerust maakten en Albert een bood- schap yerzon om even in de kamer-van meneer poolshoogte te kunnen nemen. Toen mevrouw Poortmans echter het verwonderde gezicht van de gedienstige zag, bracht zij dadelijk de reis naar het Zuiden ter sprake de reis, die Har ry gladweg vergeten was. Drie jaar later kwam de „Staats courant" met het bericht, dat de heer Poortmans herbenoemd was als burge meester. Alle Harrelaafs staken de vlag uit. Wouters versierde zijn huls- je aan de dijk en liet er des avonds een feestverlichting branden. De school kinderen brachten de uurgemeester en zijn vrouw een aubade. Er was feest in het dorp er was feest In de grote burgemeestersvilla. „Ik had nooit gedacht, dat het goed zou gaan maar na dat ongeluk met die auto is hij geheel veranderd", ver zekerde de heer Zilver. „Wat er vroeger gebeurd is, daar weet ik niets van," antwoordde Dijk, de opzichter. „Ik heb altijd een goede, strenge, maar eerlijke baas aan de bur gemeester gehad!" Harry Tulleners was en bleef be graven. Op de grote begraafplaats in de stad draagt een eenvoudige steen die naam. De vroegere Poortmans krijgt bloemen noch bezoek. Zijn graf zou verwaarloosd zijn, als de burge meester van Harre la ar het niet liet on derhouden uit dankbaarheid. EINDE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3