ARMSTRONG: r^HerHH herrie en lawaai voor zesduizend gulden Abonneert LI op dit blad Dit optreden bevredigde niet volkomen Het Huis aan de Baai hOE uitf het in om hooW'kregèn, hebben tu« met om zeif nog niet uitgemaakt, maar een jeit it het dat wij gisteravond half negen itl de A.V.R.O.-studio zaten. Met vierhonderd anderen, voor een deel mensen, die vanwege de swing snorren onder hun neuzen laten vege teren Wij zaten in spanning te wachten op Louis. Op de grote Louis Armstrong, de 49-jarige neger uit New-Orleans, die, geholpen door vijf mannen en een vrouwons eens even zou laten horen wat jazz tvas. Nu voelen wij in principe meer voor een draaiorgel dan voor jazz. Wij horen liever dat schone lied van „O, wat een parel is toch die Karei", dan de Sun-Sarrv-Salahim-blues, maar omdat men alles in dit leven moet ondergaan, waren wij dan in de studio. Waar iedereen, die lets betekende, of dacht te betekenen in de muziek, weggedoken zat in ie fauteuils. Oh, als U eens wist hoeveel beroemdheden wij daar heb ben gezien. Wij hebben wat dat betreft voor jaren genoeg. Jan Boots tPete Felleman, Pi Scheffer, Willy Schobbe, Maria Zamora en Ger Lugtenburg, dat zijn nu allemaal kennissen geworden, die we met een pTabé!" begroeten. Er waren er veel meer, maar, omdat de hoofd redacteur had gezegd: Vertel eens iets over Louis Armstrong!", gaan \oij daar direct aan beginnen. 's Werelds beste trompettist fJWEL, wij zagen de grote man eerst op het papier van onze tekenaar, die de trompet-keizer met behulp van drs. Herman Jonker in een stille kamer had mogen be zoeken. Louisbereidde zich voor op wat komen ging en schreef ansichtkaarten naar huis. Zijn discipelen nipten in een ander deel van de studio aan kleine glaasjes, zijnde de roem van ze- kerp stad. Om kwart over negen gaf een donderend gejuich te kennen, dat de glaasjes leeg en de kaarten in de bus waren, want daar kwam Louis met zijn man nen grijnzend op het podium. Om even zesduizend gulden te touche en. Fanatici in de zaal plaatsten de voeten in de juiste houding, om die op het eerste ge luid in de swingstand te zetten. Ti v. minuten vóór de uitzendin begon Louis met het blazen op een trompet en, omdat hij ten slotte de is. konden de an deren niet achter blijven. De tien minuten waren er om vóór te ver warmen, als U begrijpt wat wij bedoelen. Een doorgeblazen swing-fan merkt meteen dat wij leek zijn en.... hopen te blijven. Want niet om wat van Louis te zeggen, maar als U praai van een herrie, dan was dit herrie. Uit al dat koper doken schrille geluiden op en de zwarte bassist begon zo wild te doen, dat wij menen te hebben ^gezien, dat hij in dat grote instrument béét. Nu kan dat ge zichtsbedrog zijn geweest, want onze ogen zijn niet zo best, maar de drummer, wij hebben het ge hoord (en horen het nóg), sloeg op die instrumenten of het niets kostte. En als Louis met een hese stem als een rasp vertelde, dat het uit was, dreunde de zaal van het applaus. Neen. er waren wei nig rustige ogenblikken. En nie mand mocht de zaal uit. Ook niet als men zei, dat men ziek was of zo. 'i Was een erg druk uurtje. Net- ty Rosenfeld, de omroepster. stond in d'r eentje op het podium zachtjes te swingen en wij zagen een knaap in een rode pullover met z'n^ handen om z'n hoofd heen en weer slingeren. Je zult zo'n jongen naast je hebben.. De zwarte pianist beet op kauw gom, Louis veegde zich het hoofd met een witte zakdoek, de blanke man, die op een clarinet floot, stond te kijken of hij wou zeggen: ,Jk lijk wel honger te krijgen" en de bassist kroop in z'n bas. Het was wel allemaal erg enthousiast. Toen kwam er een donkere Hein tje Davids, die ,J3aberiba" begon te roepen en die later een beetje wild werd en sprongetjes ging maken. Avondgymnastiek. En de mensen klapten zich de handen warm. Als het niet genoeg dreunde, be gon Louis zelf ook en het was voor liefhebbers erg aardig, dat allemaal (voor niets,) te mogen horen. Er is tenslotte toch een eind aan gekomen. Een kwartier na da uitzending sloeg de drummer, al leen op het podium zittend, nog wel vijf minuten op z'n duivelse deksels, maar toen vast stond, dat de trein zonder ons was weggere den, kwamen alle blazers nog even dicht bij elkaar, om te la ten horen wat eendracht vermag. Maar toen was het ook uit, ziet U. En toen wij op een vol perron stonden, wat criticasters met snor ren, toen reed Louis naar Rotter dam. Met zijn ploeggenoten, om nog wat guldens in Rotterdam bij elkaar te blazen. Nachtconcert. Weer naar Het Heilige Land Met de Douglas DC 6 „Prinses Margriet", niet gezagvoerder A. v Ulsen vertrok dezer dagen een ge zeischap van 44 passagiers, waar van het merendeel uit Israëlieten bes ond naar Lydda. Dit was de heropeningsvlucht van de KLM lijn AmsterdamLydda, die ruim een jaar geleden vanwege de vijandelijkheden in het Heilige Land moest worden verbroken. V^er van de Israëlitische passa giers hadden te kennen gegeven Koshervoedsel te willen gebrui ken. V oortidodehg dl slcrbGw ken. Voor dit doel was de KLM in contact getreden met het Rabi naat te Amsterdam voor het ver krijgen van oestemming voor het serveren van dit rhueel voedsel. Een aardige bijzonderheid bij de ze openingsvlucht was de officie le aanbieding van een schilderij van Mathieu Wiegman, voors:el lende een vrouwenportret dat door gezagvoerder van Ulsen te Tel Aviv zal worden aan geboden aan de directeur van het stedelijk museum aldaar Het ligt in de bedoeling, dat zeer binnenkort een Israëlitische stewardess, die door het Rabinaat te Amsterdam zal worden aange wezen, op deze lijn zal worden in geze'. Zelden werkelijk geïnspireerd [Jet optreden van „Louis Arm- - strong and his All Star Band" gisteravond in de AVRO- gtudio, was een belangrijke ge beurtenis op jazz-gebied! Allen Bterren, niet alleen de leider Louis Armstrong, maar mèt hem kwamen: Jack Teagard en - trom bone, één der belangrijkste blan ke jazz-trombonisten; Barney Bigard-clarinet, bij de wat oude re jazz-liefhebbers welbekend door zijn verblijf in 't orkest van Duke Ellington. Dan in één adem: Cozy Cole-drums en Earl Hines-piano, twee namen die de liefhebbers doen watertanden. En tenslotte: de jonge bassist Ar- irell Shaw en vocaliste Velma Middleton. Overal dus hooggespannen verwachtingen en daardoor mis- ichien (maar daardoor zeker niet illéén) een kleine teleurstelling. Men leze de volgende aanteke ningen bij de uitgezonden num mers: Begonnen werd met „Strutting with some Barber Cue", waarbij direct het stuwende werk van de rhythmegroep opviel. Helaas was de bassist soms wat onzui ver. Iets, dat ondanks het drie maal verwisselen van bas de ge hele uitzending opviel. Arm- strong's trompettoon niet meer rauw als vroeger, maar meer be schaafd („velvet toon!"). De trombone-solo van Teagarden rustig met geweldige beheersing, goed ondersteund door Hines op piano. Het hierop volgende „West- End" gaf ons weer een uitmun tende Teagarden en een mee» „gewone cross-talk" tussen Arm-, strong's vocal en Barney Bigard'tj clarinet. Zowel „Some Day" all „High Sociëty" deed ons steedg meer afvragen of Bigard zlchj deze avond wel echt „thuis* voelde. Wij hebben hem stukken beter gehoord. ,3asin Street Blues" bracht ons "Teagarden all vocalist; hij zingt wat vlak en vermoeid, maar zijn trombone- spel verrast steeds meer. Arm strong zelf liet ons zo nu en dan in züjn spel flitsen horen vaq datgene wat hem beroemd maakte. Hy scheen ons niet al tijd ten volle gedisponeerd. Hel werd er daarna niet beter opl miss Velma Middleton verscheen Ja, luistert U eens zes mannen op tournée door Europa hebben zeker één vrouw nodig om hun sokken te stoppen. Maar is het nodig die vrouw dan ook te la* ten zingen? Het klonk soms lictoi telijk vals, en haar optreden deed wat banaal aan. Gelukkig konden wij deze sombere gedachten weer verge ten door het goede dat Jack Tea garden, Cozy Cole, Armstrong zelf, en Earl Hines ons bij tijden in de laatste nummers lieten ho ren. Algeméne indruk? Het gehelq optreden was wat ongediscipll* neerd en zelden werkelijk geïn* spireerd. Er waren goede mo* menten te beluisteren, het ge heel was echter meer afgestemd op commercieel succes. Louis Armstrong, pionier op Jazz-gebied, Uw jazz-opnamen (real Jazz!) zullen nog vele ma len met genoegen worden be luisterd. Hier, in Hilversum, heeft Uw optreden zeer velen niet ten volle bevredigd. ROB BLOKKER. 31. De zeerover, die het bevel van de Baron gekregen had, nam dit heel ernstig op. Hij zette ten minste zijn rauwe stem uit en riep z'n vrienden er bij, en gaf het be vel door. zien in mij een echte bootsman .Zeilen strijken!' De één na de an der klom de mast In. „Hihi!" gichelde de Baron in zichzelf. „Kijk die kerels eens! Ze ten. zen ln mij een echte bootsman ik heb het wel gedachtik had zeeman moeien worden!" Kappie en de maat hadden in tussen de zakken gevonden, waar de kolen van de „Kraak" in za „Ieder een zak, jong!" zei Kap pie. „Dat is genoeg om deze wed strijd mee te winnen! Je ziet nu maar dat ze de „Kraak" hele maal niet als opduwer gebruikt hsbben. Ze hebben hem on sleep touw genoenm, om er tijdens de wedstrijd mee tussen uit te pie pen! Wees nu voorzichtig, dat je geen domme dingen doet! Kijk uit je ogen!" „Waar zou ik anders uit kunnen kijken?" vroeg de maat, Ze troffen het, toen ze uit het ruim kwamen, want de beman ning had het zo druk met de zei len, zodat niemand ergens anders op lette. MAANDAG, 24 OCTOBER na twaalf uur: Hilversum I, 301 m 12,00 Dans muziek 12,38 Pianospel 13,00 Nieuws 13,15 Promenadeorkest 14,20 Pianorecital 14,50 Piano j voordracht 15,15 Gevarieerd I programma 16,00 Symphonie concert 16,45 Muzikaal praatje 17,30 Jeugduitzending 18,00 Nieuws 18.30 S rijdkr. 19.05 filmprogramma 19,30 Muzikaal praatje 20,00 Nieuws 20,05 Pianospel 20,35 Radioscoop 23,00 Nieuws. Hilversum II, 415 m 12,33 Amu sementsmuziek 13,00 Nieuws 13,15 Harmoniemuzek 14,00 Schoolradio 14.35 Lichte gr. pl. 15,00 Koorzang 15,30 Kamer muziek 16,00 Bijbellezing 17,15 Orgelspel -17,45 Metropole orkest 18,30 Licht pianospel 19,00 en 20,00 Nieuws 20,15 Om roeporkest 21,00 Hoorspel 21.40 NCRV kwar et 22.10 Ver zoekprogramma 23,00 Nieuws PROGRAMMA III 12,00 Am. muz. 13,00 Nieuws 13,10 Gev. progr. 14,00 Haendelconc. 15,00 Lichte muz. 17,00 Batavia 19.00 Niieuws 20,00 Kamer ork. 21,15 Dansmuziek 22,00 Nieuws. PROGRAMMA IV 12,30 Klas siek concert 13,15 Dansmuziek 14,00 Le ménage en musque 15.00 Lichte muziek 16,45 Ka mermuziek 17,10 Casinoprogr. 19,00 Walsmuziek 20,00 Gala concert 21,15 Gev. progr. 22.00 Nieuws. Dagelijks vliegen talrijke passa giers met de snelle KLM machi nes naar alle hoeken der wereld. Doordat de machine op grote hoogte vliegen, is de tempera tuur laag; de passagiers merken echter niets hiervan, want een in gewikkeld systeem van compres soren en andere apparaten zorgt er voor, dat luchtdruk en tempe ratuur constant blijven, terwijl re gematig verse lucht In d ecabines wordt gebracht. De uitgebreide in stallatie is geheel in het mwendi ge van het vliegtuig verborgen en alleen de boordwerktuigkundige m de stuurhut kan op een paar instrumenten zien of alles naar behoren werkt. Alle onderdelen van dit inge wikkelde samenstel van compres sors, koelagregaten, leidingen, drukregelkleppen en verwarmings installa-ies worden regelmatig uit de machines genomen en naar de werkplaatsen gebracht, waar zij worden gereinigd, nagezien, ge test en opnieuw bedrijfsklaar ge maakt Arbeiders, denkt om Uw pensioen Er zijn verschillende arbeiders in de land en tuinbouw, die wel recht hebben op een pensioen vanwege het Bedrijfspensioen voor de landbouw, maar die van het verkrijgen er van nog geen werk hebben gemaakt. Vermoedelijk moet dit loegeschre ven worden aan het feit, dat ze niet van het bestaan van hun aanspraken op de hoogte zijn; want t' is niet erg waarschijnlijk dat zij er niet voor zouden voelen geld, waar zij recht op hebben, te incasseren. We herhalen daarom in deze op roep nog even wie rech-en op een pensioen kunnen doen gelden: a. de arbeiders in land en tuin bouw, die na 1 Mei 1947 65 DINSDAG. 25 October voor twaalf uur: Hilversum I, 301 m 7.00 en 8.00 Nieuws en gr. pl. 10,00 Mor genwijding 10,15 Arbeicjsvita minen 11.00 RVU 11.30 Voor de zieken. Hilversum II, 415 m 7,00 en 8,00 Nieuws en gr. pl. 10.15 Pia norecital 10.40 Schoolradio 11.00 Pop. gr. pl. PROGRAMMA III 7,00. 8.00 en 9.00 Nieuws en gr. pl. 10,00 Or gel 11,00 It. muziek. PROGRAMMA IV 7,00, 8,00 en 9,00 Nieuws en gr. pl. 10,00 Le ménage en musique. jaar of invalide zijn gewor den; b. de weduwen en wezen van arbeiders ln land' en tuin bouw die, na 1 Mei 1947 zijn overleden Bob Arlen, binnengedrongen in Simpkins" Personeelsbureau, staat er op een der verdiepingen in een donker vertrek. Er naast bevinden zich Judith Taylor, het nichtje van kolonel Simpkins, on de chef de bu reau Fellowes, een ongure verschij ning. Hij vraagt waarom Judith de laatste tijd alle schrijfmachines in het gebouw probuJrt 46) U ontgaat ook niets, lachte Judith, maar ik meende eroi zweem van nervo siteit in haar stem Ce horen. Wat bent u verder nog met betrekking tot mijn persoontje te weten gekomen? O, diverse dingen. Een ervan is, dat je, terwijl je jezelf alleen in het ge bouw waande, mijn papieren hebt door zocht. Wat zocht je daarbij, jongedame? Ikik begrijp niet wat u be doelt, stamelde het meisje. Hfarksiiik niet? Wees dan vooral Andrew Mackenzie - T-—51 niet verbaasd, als je dezer dagen weder om een minder aangename ervaring op zult doen. Een nóg onaangenamere erva ring dan onlangs. De dreiging in de stem van de man was nu onmiskenbaar. U gaat werkelijk te ver! Ik zal wat u me hier vertelt aan mijn oom rappor teren. Het meisje was van haar stoel opge staan en stond nu vlak voor de lange man. Deze lachte op een weinig prettige wyze. Vanzelfsprekend zou ik ontkennen, dat ik ooit iets van deze aard gezegd heb. Maar hoe dan ook, ik raad je aan niets te zeggen. De politie stelt een onderzoek in op het terrein van het Huis aan de Baai en de kans is groot, dat ze zullen willen weten, wat je die nacht buitenshuis uitgevoerd hebt! Zelfs van de plaats, waar ik stond, kon ik zien, hoè deze opmerking het meisje van haar stuk bracht. Weet u iets? Was u daar aanwe zig? vroeg ze en haar stem klonk als in doodsangst. M'n beste kind, hoe kun je van my verwachten, dat ik zo iets toe zou geven. Natuurlijk was ik daar niet aanwezig. Maar desalniettemin weet ik een en ander. Judith deed een hoes over haar schrijf, machine. Ik kan nu niet langer hier blijven, zei ze en haar stem klonk vastberaden. Ik zal een briefje achterlaten voor mijn oom. Hij komt morgenochtend vroeg hier. Goedenavond. Nadat ik de voordeur dicht had horen slaan, bleef ik alleen met mijn gedachten achter. Fellowes was gaan zitten aan het bureau, waaraan Judith had gezeten, en zat met z'n hoofd in z'n handen. Na een poosje begon hij te telefoneren. Ik kon niet precies volgen, wat hij zei, omdat hij heel zachtjes sprak, maar ik meende iets op te vangen van „het is alles veilig hier". Na verloop van een minuut of vijftien hoorde ik een taxi aan komen rammelen in de straat. Nogmaals viel de voordeur met een bons dicht Daarna gebeurde er enige tijd niets, terwijl Fellowes met zijn hoofd in zijn handen bleef zitten. Toen ik op het punt stond tot mezelf te zeg gen, dat de taxi waarschijnlijk bezoek had gebracht voor degene, die beneden in het sousterrain woonde, hoorde ik op eens het geluid van een stok op de vloer en een ogenblik later zag ik Edith Simp kins de kamer hinnenstrompelen. Fellowes sprong op en deed me nu meer nog dan te voren denken aan een roofvogel. Hij installeerde de vrouw in een stoel en uit de muurkast nam hy een fles cognac en een glas. Nadat Edith Simpkins hiervan wat had gedron ken, kwam er een vaag kleurtje op haar wangen. Lieve Charles, je bent zo goed voor me, mompelde ze. Dit was de eerste keer, dat ik zijn voornaam hoorde. Hij was niet in het minst het type man, tot wie vrouwen een woord van liefde of vertedering zouden spreken, maar in het hart van deze magere ongetrouwde vrouw scheen hij toch enig gevoel op te wekken. Je weet, hoe vreselijk ik het vind jou te zien lijden, Edith, zei Fellowes. Als ik maar uit dit afschuwelijke mis tige land weg kon komen, waar we gedurende die ellendige oorlog moesten blijven rondhangen. Wat een oplossing zou dat betekenen! Edith Simpkins sloeg haar sombere ogen naar hem op. Maar dat zal nu niet lang meer duren, Charies. Nog enige weken en al onze problemen zullen opgelost zijn. En vercel me nu eens, wat Je te weten beri gekomen. Het was op dat ogenblik, dat het lot^ dat me tot dusverre die avond zo gunstig gezind was geweest, me in de steek liet Een windvlaag, die door een open raam ergens achter me naar binnenkwam, veroorzaakte via de deuropening, waar doorheen ik stond te gluren, opeens een hevige tocht in het andere vertrek. Fel lowes, die naar de vrouw tegenover hem toegekeerd stond, draaide zich om ea keek regelrecht in mijn richting. Maar ik was te snel voor hem. Met een vlugge behendige beweging trok ik de deur dicht en in een seconde was ik de kamer uit en op het portaal. Gelukkig was de man, die ik in het sousterrain had ge hoord, nergens te bekennen. Ik strom pelde de trap af en door de dikke loper was geen geluid te horen. Ik wachtte enkele seconden om er zeker van te zijn, dat er boven geen alarm was ge slagen. Daarna begon ik te overleggen, hoe ik uit het huis moest komen. Ik hoorde in het sousterrain de radio schet teren. Het zou te riskant zijn daar zo maar de voordeur uit te wandelen. En als ik door een raam zou klimmen, zon ik kans hebben in handen van een po litieagent te vallen. Het leek mij daar om het beste de achterdeur te proberen. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3