Van fluitketel naar VOETLICHT Eindelijk een gevoel van bevrijding Adverteert in dit blad Bij onze toneel clubs NAAR KANTOOR RP PIE VERLIEST DE KOERS Huis aan de Baal Een gevoel, of we eindelijk zijn be vrijd van een drukkende last. Dat moet het gevoel zijn geweest van een groot deel van het Nederlandse volk, toen in Den Haag na lange moeizame onderhan delingen eindelijk het Unie statuut onder tekend is. Een gevoel van opluchting yoor allen die verwanten in Indonesië hebben, maar ook voor allen, die zoons of broers hebben, die te een of anderer tijd de kans zouden hebben gelopen, dat te zouden worden uitgezonden om een strijd te voeren, die, naar het er alle schijn van had, slechts ten doel had, en ander volk de vrijheid te onthouden, ,waar we zelf tachtig jaar lang voor hebben gevochten.- .Er zullen nog wel enkele moeilijkheden moeten worden opgelost. De weg, die Indonesië en Nederland zullen moeten gaan zal nog wel enkele kuilen blijken te bevatten. Hoofdzaak is echter, dat de weg van het geweld Is verlaten en dat we dp weg der rede hebben betreden. PROP. SCHERMERHOkN, de man van Lingadjatti Indien eenmaal de troepen uit Indonesië Zijn teruggetrokken; kan dat geweld slechts van secundaire betekenis zijn. We verheugen ons daarin, omdat we Dimmer hebben geloofd in dat geweld. Van de aanvang van het conflict af. hebben we met alle kracht die we bezaten geprotesteerd tegen de politiek, die in Indonesië werd gevoerd. We behoeven slechts te herinneren aan het artikel, dat we schreven op de dag toen voor de tweede keer het poli tionele geweld over Indonesië losbrak, «n dat tot titel droeg: „Het beest is los" Sindsdien hebben we herhaaldelijk be oogd, dat geweld ons niet uit het moeras kon helpen en dat we op de veria weg waren. Is het dan te verwond- Biljarten Donderdagavond werd op Blcyenburgh bij Den Haag de nieuwe biljartacademie „De Corbau" geopend. Men beschikt over zes nieuwe matchtafels, vier grote en twee kleine. Het openingsprogramma vermeldde wedstrijden tussen van Vliet tn Metz en Sengers en Sweering. Hockey Op 11 Februari a.s. zal het Neder!, dames b-tcam een wedstrijd spelen tegen een Amerikaans tourelftal. De plaats is nog niet bekend. Verder zal aan de lan denwedstrijd Engeland»—Nederland, op 1 April te Nottingham, waarschijnlijk nog de wedstrijd WalesNederland wor den toegevoegd. Wielrennen In de New Yorkse Zesdaagse lagen 65 uur- na de start 3 koppels aan de kop. t.w. Strom—Arnold (Austr.), Ri goniFerruzi (It.) en Gousset Rodolfi (Fr. It.) Het Frans—Nederlandse kop pel Letourneurvan Gent lag met drie ronden achterstand op de zesde plaats. Dr VAN ROYEN. bemiddelaar bij uitnemendheid. dat we op dit ogenblik verheugd zijn? En is het te verwonderen, dat op een dag als deze onze gedachten uitgaan naar twee mannen, die meer dan wie ook, hun beste krachten hebben gege ven om in het Indonesisch conflict een vredelievende oplossing te vinden. Dat zijn Schermerhom en van Royen. Scher merhorn. die de hoeksteen heeft gelegd en de motor moet worden genoemd, die naar Lingadjatri voerde, v. Royen, die met groot beleid de sfeer van vertrou wen schiep, die door het optreden van de Hoge vertegenwoordiger van de Kroon, dr Beel, was verwoest En het is dit vertrouwen geweest dat ten slotte overeenstemming mogelijk maakte. Het is een grote dag geweest voor allen, die het wel meenden met de vrede die 't goed voor hadden met Indonsië en die het belang van Nederland wilden dienen. We durven dit neer te schrijven al zijn we ons er van bewust dat de onverzoenlijken in dit conflict ons dit zeer kwalijk zullen nemen. Zoals wij het hen zeer kwalijk nemen, dat ze door hun onbesuisd optreden er de oorzaak van zijn geweest dat deze overeenkomst niet drie jaar eerder tot stand is gekomen. Het Nederlandse volk heeft bet voor een deel aan het optreden van deze op positie te danken, dat Indonesië ons dui zenden mensenlevens en vele milliarden heeft gekost Voor een ander deel aan zich zelf. Want op deze dag moeten we ook kunnen en durven zeggen, dat slechts het socialistische deel van het volk de oplossing wilde, zoals die thani is be reikt. De overgrote meerderheid wilde „Indië behouden". En jammer genoeg moeten we consta teren, dat er nog steeds een belangrijk deel van het volk is, dat een einde aan het conflict wilde zien, omdat het te veel offers kostte, niet omdat het volk recht wilde. Dat is het enige duistere op deze blijde dag. De moeilijkheden, die ongetwijfeld nog zullen komen, wil len we voor het ogenblik vergeten. van Z. T ATEN we ook eens vertellen hoe het in de wereld van onze verdienstelijke toneelspe lers (sters) toegaat. We zullen het dan niet hebben over de stukkenkeuze, want daar zijn al heel wat besturen en literaire commissies aan de rand van ver twijfeling door gekomen. Wij veronderstellen dat het stuk ge kozen is en men met de zg. le zing begint De rollen zijn ver deeld ook een moeilijk pro bleem, dat wij als zeer interne aangelegenheid maar over zullen slaan en de gekozenen komen bijeen ten huize van een der be- stuurs- of gewone leden. De fluitketel staat bij de gastvrouw op de kachel of het gas en het gestotter op de lezing begint. Velen hebben het stuk nl. niet, of op het nippertje thuis gekre gen en hebben van de inhoud en van de bedoeling van de schrij ver dus geen notie. De regisseur zal het hun wel even uitleggen... Hier een op-, daar een aan- en ginds een bemerking over de klemtoon, over de bouw van de zin, over het karakter van de rol en zo voort. De thee, inmid dels gereed, komt ter tafel, het biscuit; e wordt beknabbeld, waarna de laatste bedrijven of 't laatste bedrijf worden of w -"it gelezen en men naar huis g0l.i. De eerste repetitieDe re gisseur heeft thuis met veel spul en moeite de moeilijke mise- en-scène uitgekiend, hij komt enthousiast op de repetitie, maar krijgt direct een koude douche, want zij komt niet omdat haar man moet overwerken en hij komt niet omdat hij plotseling een telegram heeft gekregen van een bevriende zakenrelatie en dat gaat voor! De souffleur komt nog niet want niemand kent na tuurlijk zijn rol al. De volgende repetities verlopen allengs beter. AN KOiut ae uej.aiui.ee rale: Men vliegt, men rent, men raast, men tiert, men loopt overal tegen aan, men kent de eerste zin van zijn rol met die stoel is er nog niet, dat tafel kleedje vloekt. „Kind, waarom trek je die jurk aan?" „Wat gaat die regisseur te keer. „Wat denkt die kerel wel?" enzovoort, enzovoort. Het gordijn sluit ook slecht, de belichtmg hapert, het souffleurshok is zoek. 1 \m pTcnïttrt Iedereen heeft f-* wat vergeten van huis mee te brengen, alles loopt doorel* kaar, de grimeur alleen blijft flegmatiek, zet pruiken op, te kent met oud rood of met zijn dermatograafpotlood op zijn grondschmink letter K, poedert, krijgt (vooral van de dames) te horen dat de „kop" te oud is, vertelt onderwijl een „bak"', die naar gelang van het te schmin ken gezelschap min of meer pi kant is, de regisseur holt, vliegt, geeft nog enige wenken en de inspecient somt de requisietea op, die meestal toch bij het op komen vergeten zynl Het publiek stroomt toe, ont doet zich van de overbodige gar derobe in een me.'stal veel te kleine vestiaire, die niet te klein is, maar op zo'n ogenblik in een spitskwartier vierhonderd hoe den, vierhonderd jassen en man tels, tweehonderd parapluies ea wat dies meer zij, moet bergea en de dames staan zich voor het gangspiegeltje van dertig bij dertig c.m. te verdringen om zich toch vooral maar knapper te maken dan zy al zijn. Inmiddels zijn de artisten ten tonele geko men, slikken as- en andere pi- rientjes, maken het kijkgaatje in het gordijn nog even groter om te zien of hij of zij of die ver hipte Groeneveld er al zit ea dan eindelijk slaat de zaal donker en komt in de schijnwer pers een gewichtig man naar voren. Hij prevelt iets over wel kom, tekort aan donateurs, mu ziek en bal na en verdwijnt. Achter de coulissen volgt men als satellieten die niet „op zijn" het spel, men fluistert: „Het loopt" of „Zij is er even uit, maar hij vangt haar op", men ziet de souffleur met of zonder hand als een tuut aan de mond bij zwakke passages voorfluiste- ren, de regisseur slaat nerveus zijn blaadje om, regelt de op komst en geeft een wenk hier en daar. Het publiek leeft mee. „Wy hebben ze vanavond", heet dat. Zo komt na een knappe .scène-a-faire" het slot van het eerste bedrijf. Men is gelukkig als het goed gaat en men raast tegen de ander als het niet goed gaat, maar tegen jezelf foeter je natuurlijk niet! Tweede bedrijf: van hetzelfde laken een pak. Dan pauze met consumptie, die in de vorige pauze is opgegeven, maar die dan in de grote pauze net door een ander is opgedronken. Derde bedrijf. Spelen dat de vonken er af vliegen, het moet wat aange zet, want „twee" was wat slap, zei de regisseur. Slot: Doek. Alles op het toneel. Halen, buigen, danken, toespraak, al of niet bloemen, sluiten, terug naar de kleedkamers, doodmoe maar ge lukkig, want de eerste avond zit er op. Iedereen wil tegelijk zich laten afschminken. Die met schmink knapper zijn, laten zich niet afschminken. Gauw verkle den. Daarna gaat men zaal- en caféwaarts. Opmerkelijk is, dat de spelers zich café- en de speel sters zich zaal- en balwaarts spoeden. Twee uur of even later naar huis, waar de oppas van wege de kinderen bedankt wordt De executanten babbelen nog even na onder het genot van een meegenomen croquette of een bal gehakt. Volgende avond: ondanks da verklaring, dat zij lak hebben aan het verslag, grijpen zij net allereerst naar de krant, rlie juist door de bus geflapt is en naar gelang van de critiek is Bart een beste verslaggever.... of niet! Toneelvrienden, gegroet! B. GROENEVELD. Het is niet eenvoudig om een geschikt kantoortoilet „voor te schrijven". De één zal de voorkeur geven aan een gemak kelijk zittend japonnetje, de ander heeft liever een deux-pièces, omdat dit even tueel nog in delen als jasje en rok kaa worden gedragen. De beide afgebeelde toiletjes hebben het voordeel, dat ze niet over het hoofd be hoeven te worden aangetrokken, omdat het jurkje middenvoor helemaal met knopen sluit, terwijl het jasje van de deux-pièces kan worden opengeknoopt De rok er van heeft aan de linkerzijkant een vrij lang split met een ritssluiting. Door hun eenvoud hebben deze toiletten bovendien het voordeel, dat ook de wat minder slanke figuren, die vaak weinig dragen deze kunnen K 3508/20. Minder slanke figuren eisen een eenvoudig, goed af kledend modeL Deze japon voldoet aan de hiervoor ge- K 3507 20. Een wo/denbg"evS'd dè 90^6?A ÏÏl7cm. De modellen ip overgenomen uit „Bella" het Nieuwe ModebS VRIJDAG 4 NOVEMBER NA 12 UUR Hilversum I. 301 m - 12.00 Musette orkest; 13.00 Nieuws; 13.15 Dansmuziek H.00 Kookpraatje; 14.20 Kamermuziek; 14.40 Poezie; 15.00 Gevar. programma 16.00 Fiknprogr. 16.30 Jeugduitz.; 17.00 Jan Corcuwener; 17.20 Muziekpraatje; 1800 Nieuws; 18.30 Strijdkrachten; 19.30 The Ramblers; 20.00 Nieuws; 20.15 Amenk. muziek; 20.45 Verz. progr.; 2120 Jeugduitzending; 22D5 Pennies from heaven; 23.00 Nieuws. Hilversum D, 415 m 12.00 Omr. orkest; 1233 Amusementsmuziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Vrij en blij; 13.45 Kamer orkest; 14.40 Ensemble Lachmann; 15.00 Omroepkoor; 15.30 Mozart programma; 16.00 Orgelspel; 16.20 Volksliederen; 17.15 Beethoven cyclus; 18.00 Surinaam se muziek; 18.30 Geestelijke liederen; 19.00 en 20.00 Nieuws; 30-05 Verzoek- pregr.; 20.45 Jeugduitz.; 2130 Strijkork. 22.00 Requiem van Fauré; 23.00 Nws. Programma 3 12.00 Gev. progr.; 13.00 Nieuws; 13.15 Orgelspel; 14.00 Nieuws; 14.10 Gev. progr.; 1500 Lichte muziek; 17.00 Batavia; 19.00 Nieuws; 19.45 Filmmuziek; 20.30 Symh. orkest 22.00 Nieuws; 22.15 Gevar. progr. Programma 4 12.00 Lichte muziek; 13.15 Dansmuziek; 14.00 Concert; 15.00 Voor de vrouw; 16.00 Symph. concert; 17.10 Voor de zieken; 18.00 Hoorspel; 19.00 Orgelspel; 20.00 Gev. progr.; 21 uur Verz. progr.; 22.00 Muzikale uitz. ZATERDAG 5 NOVEMBER, voor twaalf uur. Hilversum I. 301 m 7.00 en 8.00 Nieuws en grpl.; 9.10 Beethoven conc.; 10.35 Populaire muziek; 11.55 Pianore cital. Hilversum II, 415 m 7.00 en 8.00 Nieuws en gr.pl. 9.00 Voor de vrouw; 10.15 Symph. concert; 11.00 Voor de zieken Programma 3 - 7.00. 8.00. 9 00 en 10.00 Nieuws en gr.pl11.00 Orgelspel Programma 4 7.00. 8.00 en 9.00 Nieuws; 10.00 Le ménage en musique 5 Pi R was door en door nat, na dat die golf over hem heen was ge spoeld, en hij voelde zich zeezieker en ongelukkiger dan ooit. Maar bij moest de opdracht van Qu X vervullen, dus hij beklom opnieuw het Ijzeren ladder tje ea even later liep hij wankelend over de baggermolen heen. De stormwind gierde om zijn oren en alles slingerde heen en weer en op en neer. Niettemin bereikte Pi R de sleepkabel Nu kwam het ergste, want Pl R moest er aan gaan hangen en zich handje voor handje in de richting van de „Kraak" voortbewegen. Zijn glaatskleur zag groen en z'n ogen puilden uit van angst Hij had zoiets nog nooit eerder gedaan en het speet hem nu, dat hij Qu X kende, en dat die hem van die opdrach ten gaf. Maar Pi R was niet de enige, die het benauwd had, en door zorgen werd gekweld. De maat was er bijna even naar aan toe, behalve dan, dat dieniet zeeziek was. Hij hing scheef aan het stuurrad, want de „Kraak" slingerde als een tol op de woeste golven. „Ellende en narigheid, zoals ik nog nooit heb meegemaakt-" mompelde de maat „Dit kan noodt goed aflopen... we zullen met man en muis vergaan, want de barometer loopt nog steeds ach teruitwe krijgen een orkaan of een windhoos of hoe zoiets ook mag heten... Intussen had Pi R de „Kraak" bereikt en hij kwam hei trapje naar de brug op „Gelukkig is de kapitein er niet", dacht Pi R. „Alleen maar die domme stuur man. die er uit ziet; alsof hij niet tot tien kan tellen'*. Judith Taylor een droom van een meisje, maar welke rol speelt ze? zoekt Bob Arlen op aan zijn ziekbed Hij vertelt haar, dat hij het gesprek op het kantoor van Fellowes heeft afgeluisterd. 66 - Ik stond in de aangrenzende ka mer, maar dat doet niet ter zake. Alle goede verhalen hebben een begin, een vervolg en een einde. Begint u bij het begin. Heel langzaam begon Judith Taylor haar verhaal te vertellen, aanvangend bij haar jeugdjaren. Gelukkig keek ze me niet aan, terwijl ze sprak, en zo kon ik myn blik op haar gevestigd houden. Voor my was dit een kostbaar ogenblik, waarop de tijd scheen stil te staan. - Ik heb mijn oom James, de kolonel, voor het eerst ontmoet, toen ik uit In dia naar Engeland werd gestuurd om hier op school te gaan, zei Judith. Mijn moeder was-een zuster van hem en was getrouwd met een theeplanter in A«t- sam. Ik was 17 en juist van school af, toen ik mijn ouders verloor door een bombardement bij een van de eerste luchtaanvallen. Ze waren hier met ver lof Thee ging slecht in die jaren. Wat myn vader me naliet was nauwelijks 150 pond per jaar, zodat ik wel ge noodzaakt was een baan te zoeken. Bent naar uw oom gegaan of is deze met een aanbod bij u gekomen? vroeg ik. Mijn oom kwam bij mij. Hij deed het zonder tante Edith erin te kennen. Ze hadden er later vreselijk ruzie over, want tante Edith Is altijd de baas in de familie. Ze wilde, dat ik op een ander kantoor ging werken. Was Fellowes er toen ook al? Ja. Ik dacht, dat Fellowes haar steunde in haar verzet tegen mijn baan op hun kantoor. Ik geloof dat een vrouw een andere vrouw het best kan begrij pen. Mijn tante is altijd hard en bitter en bazig, maar ze heeft toch ook een zachtere kant. Er is een soort band tussen haar en Fellowes, maar ze laten er nooit iets van merken, als mijn oom erbij is Hoe is de verhouding tussen uw oom i"1 Fellowes? r— Mijn oom laat heel veel aan hem over. Om eerlijk te zijn, mijn oom is geen zakenman. Hy heeft een massa go>3de contacten in de grote wereld en dat is erg nuttig voor het plaatsen van personeel in de eersteklas huizen. Als die mensen bij ons op kantoor komen, is het mijn oom, die al die dames aan hoort met haar verhalen over tekort komingen van personeel, maar het is Fellowes, die het routinewerk, waarop het aan komt, doet. Daar had ik al zo'n Idee van. merkte ik op. Het is dus heel goxl mo gelijk, dat er werk verricht wordt, zon der dat uw oom daarvan iets weet? O ja, dat is mogelijk. Ik was onge veer twee jaar daar op kantoor, toen tk het gevoel kre>?g, dat er iets niet in orde was. Ik was intussen mijn oom's privé-secretaresse geworden. Ik tikte al zijn correspondentie, hetzij op kantoor óf in het Huis aan de Baal, maar het kon me niet ontgaan, hoeveel er omging, waarvan hij niets wist. Dienstmeisjes werden uit onze boeken geschrapt zon der en'ge nadere verk'aring en andere werden Ingeschreven. Hoe deze uitge zocht en aangenomen werden, kon ik niet ontdekken. Vroeg u uw oom wel eens om een verklaring? Dikwijls, maar hij lachte altijd en verwees me naar Fellowes. Myn tante kwam zo nu en dan wel eens tussenbeide Ik wist dat Fellowes dikwijls overleg met haar pleegde Moeten al die dienuneisjes op kan toor komen voor een onderhoud? Nee, en dat is iets wat me ook zo verwonderde. We hebben een perso neelschef, die onder meneer Felliowos staat. De normale gang van zaken is, dat een meisje, om te zien of ze geschikt is. eerst een gesprek met ons heeft en daarnè met haar toekomstige werkge ver. Maar ik ontdekte, dat sommige meisjes zonder meer via correspondentie werden aangesteld. Ze gingen direct naar hun werkgevers en mees'al ver lieten ze na kortere of langere tijd hun betrekking. In bijna alle gevallen wer den hun namen naderhand uit onze registers verwijderd. Meisjes, die we op de normale manier een betrekking be zorgden kriigen vaak via ons gedu rende vele jaren nog allerlei andere betrekkingen. Wie ondertekende de brieven, waarin die meisjes aangesteld werden, vroeg ik Dat is iets. waar ik niet achter ben gekomen. Mijn oom verzond die brieven niet- Waarschijnlijk deed Edith Simpkins het. Misschien was het ook Fellowes. Er werden geen copieën van die brieven in onze archieven bewaard. Maar ongeveer eens per week kwam er zo'n zestal ex tra brieven in het mandje op het kan toor, waarin de uitgaande post verza meld wordt. Geen van de meisjes op kantoor wist. waar die brieven vandaan kwamen Maar aangezien er de hele dag r ?n het kantoor in en uitliepen, zou het heel gemakkelijk voor iemand zijn, die brieven in het mandje te leggen. Was er niets bijzonders aan t# zien? De enveloppen waren groter dan nor maal en van een soort, dat we op kan toor niet gebruikten. En de adressen werden getypt met een machine, die niet van ons was. De letters E en H waren niet helemaal in orde. Aha! Judith merkte mijn verraste uitroep op. Hebt u zelf ook dergelijke brie ven gezien? vroeg ae. Nee, maar gaat u door met uw verhaal. Ik heb alle machines op kantoor geprobeerd. Ik heb zelfs de ene machi ne, die mijn oom in het Huis aan de Baal heeft, nagekeken. Ik herinner me nog goed, dat ik erop bezig was, juist toen de dominee een bezoek aan miin tante bracht. Toen bij me hoorde tikken in mijn oom's bureau, kwam hij over mijn schouder kijken naar wat ik tikte. Ik was geïrriteerd, weet ik nog, maar hij lachte me uit. Zei hij iets? vroeg ik. Ja, zo Iets van dat ik zeker een studie van het toetsenbord aan t ma ken was. En op een keer, dat hij in Lon den op kantoor was. herinner ik me, dat hij erg veel belangstelling toonde voor onze schrijfmachines, terwijl hij met de typistes over haar werk babbel de Hij komt meestal zo eens oer maand op kantoor. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3