»m n< K A P PI E VERLIEST DE KOERS Wat overschakeling van bedrijfstechniek Evolutie op de ijzeren weg alzo met zich brengt j Electriciteit contra stoom j Het oversteken van voetgangers A.N.W.B. propageert een nieuw systeem Het Huis aan de Baai •fFF*1 (Van onze verkeersmedewerker) „4704 op spoor 3B staat veilig en moet vertrekken", luidt via de omroep te'Amsterdam CS. de opdracht voor de machinist van de ledige tankwagen trein. richting Amersfoort. Een korte stoot op de luchtfiuit als antwoord ..be grepen", en meteen trekt de electrische Jumbo de goederentrein het station uit. Fel lichten de vonken hi de avondnevel als de stroomafnemer een schakel- punt passeert en grommend zoek* de electrische eus zijn weg door de wis- selvelden. Bant de electrische tractie de romantiek uit de spoorwegwereld? Och kom, zij „stroomlijnt" deze slechts Geleidelijk aan, dringt de electrische locomotief ook in het Nederlandse spoorwegnet door en neemt daarbij de taak van de oude, getrouwe, stoomma chine over. Op verschillende kanten van deze veelzijdige kwestie willen wij wart nader ingaan, om, met een wat „luchtiger" slot een reportage van een rit per electrische Jumbo te ein digen. Pro- en contra van stoom- en electrische beweegkracht Als je zo op een druk uur een groot station in Westelijk of Midden Neder land binnengaat, valt het dadelijk op hoezeer de stoomtrein reeds merkbaar in de minderheid is. Verschillende ty pen van electrische treinen nemen de plaats van de stoomtractie in. Hoewel voorshands zeker niet de stoomlocomo tief van het spoorwegtoneel verdwijnt, wordt haa: arbeidsterrein toch beperkt. Dit brengt natuurlijk een ingrijpende vereenvoudiging van he' stoombedrijf mee: het aantal locomotiefsrrrten wordt tot enige standdaardtyper. terugge bracht. raachinedepots worden geslo ten. personelen worden omgeschoold. Dat de bedrijfsleiding van de N_S. voornemens is. circa vijftig procent van onze spoorwegen te electrificeren waaronder het merendeel van de hoofd verbindingen valt is echter minder een streven naar een toepassen van een moderner systeem voor tremver voer. dan naar een bepaald exploitafóe beleid met als uiteindelijk doel ver mindering van personeel dat men thans wenst te volgen. Bevoegde spoorweglechnici zijn het er namelijk niet over eens, dat elec trisch bedrijf onder alle omstandigheden voordeliger is dan stoomtractie. Nu is dit drukke lijnen, zoals, onder meer in de Zaanstreek, wèl het geval, maar tussen Hogeveen en Beilen bijv. is nim mer een vervoersomvang te verwach ten als tussen Amsterdam en Alkmaar. Waaruit we gemakkelijk kunnen aflei den, dat de vervoersopbrencst voor de Zaanstreeklijn veel gunstiger is dan Voor het traject HogeveenBeilen. Dit baanvak maakt evenwel deel uit van de ontwerpen electrificering Holland— Groningen: in dit interprovinciaal snel Verkeer kan moderne stoomtractie eco Oonrscher zijn, dan electrisch bedrijf. Hoewel de tot dusver in Nederland gebruikelijke locomotiefsystemen voor *t oom tractie een ngunstige verhouding fcissen verbruikte brandstoffen en gele verd vermogen hebben, kunnen zij daarentegen een grote hoeveelheid ener gie binnen betrekkelijk kleine ruimte bergen. Vóór de oorlog waren de ge middelde kosten voor een stoomtrein op de 'lijn A'dam C.S.Rotterdam DP f 66.11 per 100 km. en voor een vol electrische trein met gelijk aantal zit plaatsen t 48.49 per 100 km. Echter Zijn aanschaffingsprijs en afschrijving voor electrische locomotieven hoger dan voor stoommachines van gelijkwaardig type. Tegenover het voordeel van een voudlge stations en neveninrichtingen bij electrisch bedrijf, als nadeel groter kans op bedrijfsstoring bij uitvallen van de stroomvoorziening. Een stoomtrein die in de richting van aankomst terug gaat, heeft hiervoor zes tot tien minu ten nodig: een electrisch treinstel kan reeds in drie minuten startklaar zijn voor de reis in de tegenovergestelde volt en ampèremeters te leven en gulzig kappen hun naalden naar steeds meer stroom, die in toenemende hoeveelheden naar de verschillende apparaten vloeit Een heel stel schakelweerstanden zorgt er automatisch voor. dat het op trekken piano aan geschiedt: anders zou de locomotief de treinkoppelingen stuk trekken. Bij het aanzetten wordt echter nog een ander technisch stuntje gele verd. Onze machine heeft namelijk de neiging enigszins te gaan „steigeren"; weliswaar niet zo sterk, dat de loco motief op haar achterste as gaat staan, maar toch wel zoveel, dat de druk op de voorste loopas vermindert, waardoor deze kan doorslippen. Dit „steigeren" vermijdt de bestuurder nu door met de asdrukregelaar. op de voorste as de ver eiste druk van achttien ton constan te houden. Met al deze theorie zijn we richting. Laten we nu na al deze uit eenzettingen eens zien, hoe bet werken op de electrische Jun.bo toe gaat. De Jumbo fOOf naar 't Zuiden Goudgeel zonlicht straalt nog mild in d_ klare herfstochtend op de imposan te overkappingen van het Amsterdamse Centraal Station. Langs het tweede per ren Oost staat de exprestrein voor Maastricht en Heerlen gereed. Te on geveer elf uur klimmen wij „aan boord" van de electrische locomotier nr. 1001, die deze expres rijdt en mogen naast zijn meester plaats nemen. Op de eerste seconde van de vertrekminuut voelen wij een lichte schok als de machine de exprestrein aanzet. Meteen beginnen de intussen het Amstelstation genaderd en de meester zet de vijfhonderd ton zwa re expresstrein net zo kalmpjes neer als moeder de porceleinen koffiepot op het glazen serveerblad. Sigaren gaan rond, een keurig asbakje wordt op het schakelbord geplant en in deze huiselij ke sfeer starten we voor Utrecht. Al spoedig wijst de snelheidsmeter 100 km. en rustig wiegen de reizigers in de har monicarijtuigen of aan hun twr/lfuurtje In de reikA"atic\;agen over het pas GAIL R D S E 1 L een van de nieuwste en charmant ste Amerikaanse filmsterren, een ontdekking van de Paramount tenteniager" Wllliam Meikle john. Haar beste creatie tot op he den was die avn Lanny Worth in ..De En?"! p-n landlef. verzwaarde spoor. Bij Breukelen gaat het wegens baanvernieuwing met een matig gangetje op Maarssen aan, over al langs de weg groeten de arbeiders van het grondwerk en de electrificatle hun collega op de electrische Jumbo. Voorbij Maarssen komen we in het goe de spoor en prettig trekt cfc trein op naar 90 kin. per uur. Even voor Utrecht beveelt onveilig sein tot stop pen en binnen ongelooflijk korte tijd staat de trein stil;het moet mogelijk zijn bij het remmen op topsnelheid, bin nen een afstand van 300 meter tot stil stand te komen. Na Utrecht wordt de reis via de bruggenlijn naar Eindhoven interessan ter; de hoge overbruggingen van Lek, Waal en Maas worden spelenderwijze genomen en af en toe laat hier de ma chinlst de zware sirene loeien om de brugwerkers voor de aanstormende ex pres te waarschuwen. In Hedel moeten we op een vertraagde tegenligger wach ten en vertelt de meester onderhand duizend en één dingen van zijn machi ne nummer 1031. We bekijken hierbij het belangwekkende interieur van de Jo comotief met baar acht vijfhonderdvijf »ig pk. sterke motoren, de ventilatoren, die deze kolossen de nodige koeling ge ven en de vele schakelaars, veiligheden en koppelingen voor de stroomgelei ding en ondergaan de eigenaardige sen satie, hier met een zeer moderne ma chine te worden geconfronteerd: met n locomotief. die in vele gevallen het oude, vertrouwde stoom paard gaat ver vangen. Doch welke vervanging van "t locomotiefpersoneel bij de |wa vj. re diensten in het toenemend werktempo meer dan ooit de gehele mens eist. te meer daar hier de meester de assisten tie van zijn leerling machinist ontbeert. Want een „stoker" kent de electrische Jumbo niet..... DONDERDAG. 10 NOVEMBER Hilversum I. 301 m 12,00 Roth ensemble 12.38 Surinaamse muziek 13,00 Nieuws 13,15 Musette orkest 14,00 Voor de vrouw 15.00 Voor zieken en ge zonden 16.00 Gev. programma 17.00 Jeugduitzending 18.00 Nieuws 1830 Strijdkrach' en 19.05 Muzlekcursus 20.00 Nws 20.15 Kamerorkest 21.00 Hoorspel 21.35 Zangrecital 22.30 Strijkorkest 23,00 Nieuws Hilversum II. 415 m 12,00 Sinds enige tijd is de A N W B doende in Nederland een nieuw syg;eem van voetgangers over s'eekplaatsen te introduceren. Dat de voetgangers op hun eigen baan het trottoir die nen te blijven, spreekt vanzelf. Een probleem blijft daarbij ulter aard het oversteken vormen, een probleem da; wel zeer urgent is geworden. Daarom is het zaak gebleken dit overs.eken op enkele punten te concentreren en deze punten speciaal hiervoor in te rlch'len. Oversteekplaatsen dienen zo ge kozen te worden, dat zij logisch Lunchconcert, 13,00 Nieuws 13.20 Kamermuziek 14,00 Pro menade orkest 14,45 Voor de vrouw 16,00 Bijbellezing 17,00 Voor de jeugd 17,30 N. H. gezangen 18,00 Leger des Heils 18,30 Koperkwai* et 19,00 en 20.00 Nieuws 20.05 Studio ster avond 22,15 Buitenl. overzicht 22,35 Gram. pl. 23.00 Nieuws PROGRAMMA BI 12,00 Lichte muziek 13.00 Nieuws 13.15 Operet emuziek 14.00 Klassieke gr. pl. 15.00 Strijkensemble 15,30 Llch're klanken 17,00 Ba tavia 19,00 Nieuws 20,00 Verzoekprogramma 21,00 Voor de vrouw 22,00 Nieuws 22,15 Operafragmenten. PROGRAMMA IV 12.00 Mil. orkest 13J5 Dansmuziek 14,00 Lichte muziek 15.00 Voor de vrouw 15,40 Tango orkest 16,30 Verzoekprogramma 17,10 Lich e orkesten 20,00 BBC ork. 21.00 Verzoekprogramma 21,30 Gloires de la muslque. VRIJDAG, 11 NOVEMBER vóór twaalf uur: Hilversum I. 301 m 7.00 en 8.00 Nieuws en gr. pl. 9.00 Russisch programma 10,30 Voor de vrouw 10.45 Omroepkoor 11.25 Orgelspel. Hilversum II. 415 m 7.00 én 8.00 Nieuws 7.18 Hoogmis 9.00 Voor de vrouw 10,00 Lich "e gr. Dl. 11.00 Voor de zieken. PROGRAMMA III 7,00. 8 00 en 9.00 Nieuws en gr. pl. 10.00 Pianomuziek 11.00 11 Novem berprogramma. PROGRAMMA IV 7 en 8.00 Nieuws en gr. pl. 10,10 Verzoek programma 11,00 Orgelspel. passen in de bestaande voetgan gerss:romingen, dus op die pun 'ten, waar werkelijk behoefte tot oversteken bestaat. Op kruispunten Is de moeilijk held veelal, dai het voor de voet gangers zeer lastig U het velll ge ogenblik te kiezen, speciaal ook wanneer door de verkeers lich'en ter plaatse periodiek sterk geconcentreerde verkeerss'romen ontstaan. Een goede oplossing zou zijn het Inschakelen van een z.g. „voet gangers fase", waarbij het motor verkeer uit alle richtingen even wordt stilgezet, teneinde de voet gangers gelegenheid tot overste ken te geven. Het is duidelijk, da-, ov -steek plaatsen zodanig gem?v moe ten zijn, dat zij op enige ind. zowel voor het verkeer als voor de voetgangers zichtbaar zijn. In Engeland heef; men een spe ciale studie gemaakt van de me thode. welke bij het aanduiden van voetgangers overs'eekplaat sen het beste kan worden gevolgd Men is daarbij tot het resultaat gekomen, da: de z.g. „zebra aan duidingen" verreweg de voorkeur verdienen. Deze bes'aan uh een aantal witte strepen en de ruimten daar tussen varieert van 30 tot 60 cm. Speciaal op de dames oefende de zebra s'repen een heilzame aantrekkingskracht uit. Aan de hand van dit onderzoek heeft de ANWB thans dl: nieuwe systeem zeer s;erk aanbevolen en de zebra aanduidingen worden dan ook door de bond krachtig gepropageerd bij de bevoegde autoriteiten. Inmiddels is de gemsen'e Am sterdam reeds tot het aanbrengen van ..zebra" s'repen overgegaan. HET BIER IS WEER BEST. Zondagavond wérden twee per sonen van 61 en 51 Jaar gearn steerd te Sittard wegens openba re dronkenschap en ter on'nuch tering ingesloten. Maandagmor gen om 8 uur werden deze ge zworen kameraden, onfr- ~1 en wel op vrije voeten gc O mhalf elf 's morgens, dus -tg geen drie uur later, werd het ede le tweetal weer ingesloten wegens openbare dronkenschap. 10. Kappie bereikte via de sleep kabel de baggermolen en hij trof daar een vreemd, klein mannetje aan, die me. een verrekijker be zig was de hoizon af te zoeken. „Wie ben jij!" brulde Kappie, en hij sprong op de kleine man af, en greep hem in zijn kraag. Ver volgens 'ilde hij hem op. ..Nou! Wie ben je, voor de drommel!" vroeg hij nog eens. .iaat me los! Ik ben Pi R!" gilde Pi R met een pieps'em van angst. „Een verstekeling, hè?" zei Kappie dreigend. „En dan nog vuurpijlen afschieten! Wa- moet da; betekenen?" „Zo maar!" zei Pi R. vind vuurpijlen zo leuk..en en ik ver veelde me „Kle'spraat!" riep Kappie. „Kier zit meer achter! Spreek op! En wat bë'.ekent datPi Ri Dat is geen naam! Wat heb jij op je geween?" Kappie werd bij zijn ondervra ging onderbroken door de gillen de stem van de maat: ..Een schip riep de maat. Een spookschip! Daar! Hij zwaaide heftig met de' kijker, die hij in zijn hand hield, en z'n geziclr. zag paars van op winding. Andrew Mackenzie inspecteur Brannigan, met Bob Arlen bezig met het onderzoek in de Londense chantage-affaire, ver trouwt blijkbaar ook de jonge Car- frew niet. Deze komt juist aanlo pen. Brannigan staat op het punt met Judith Taylor te gaan praten. Die kan belangrijke diensten bewij zen: gravin Carfrew bewegen tot medewerking aan de opsporing van de bende. Ik wilde bij U eens komen infor meren naar het resultaat van Uw on derzoek, legde de jonge Carfrew uit toen bij eenmaal gezeten was. Ik heb u al verteld, geloof ik, dat myn moeder heftig protesteerde toen ik een opmer king over chantage maakte? Brannigan, die in de deur was blijven staan, knikte. —Wat kunnen we doen? vroeg Car frew min of meer hulpeloos. Ik zal er wel iets op bedenken, zei de inspecteur bedachtzaam. Misschien was mijn idee, om te pro- benen uit uw moeder iets los te krijgen fout Ik geloof dat we een andere weg moeten volgen. Ik bood de jongeman nog een kop thee aan. Toen Brannigan vertrokken was, zaten we even in stilzwijgen tegen over elkaar. Je schijnt ergens over in te zitten, m'n beste kerel, zei Carfrew tenslotte. Helemaaal niet, verweerde ik me. Gelukkig dan maar. Ik meende dat je er een paar keer, dat ik met Judith Taylor sprak, een beetje ontstemd uit zag. Ik wist niet dat je belangstelling voor dat meisje had. Je bent tenslotte zoveel ouder dan zij. Tot mijn eigen verwondering hoorde ik mezelf de volgende, weinig geïnteres seerde woorden uitspreken, alsof het iemand, die mjj volkomen onverschillig liet .betrof: Ja, vanzelfsprekend ben ik veel ouder. Ik vind haar een aardig meisje, maar verder betekent ze niets voor mij De jongeman knikte me toe. Prachtig, ouwe jongen. Want zie je, als m me hebben wil, ben ik van plan, met dat meisje te trouwen. Het had me al eerder verbaasd, hoe iemand, terwijl hij ten prooi Is aan he vige emoties, uiterlijk zo volkomen kalm kan blijven. Ik merkte, dat Bran nigan weer in de kamer was gekomen. Ik maakte de een of andere alledaagse opmerking en daarna begeleidde ik beide mannen tot aan het hek. Niette genstaande m\jn uiterlijke kalmte, bons de mijn hart en ik voelde, dat ik me over zou kunnen geven aan een hevige woede-uitbarsting. Ik wist, dat ik, wan neer ik terug naar binnen ging, juf frouw Clitherwood'i zwijgende medele ven zou moeten ondergaan die vrouw was bovenaards in haar intuïtie voor wat mijn innerlijk betreft en dat was meer dan ik zou kunnen ver dragen. Aan het eind van de dorps straat zag ik de figuur van dominee Jo- siah Barlow in mijn richting ko men wandelen, die binnen enkele mi nuten zü dicht bij zou zijn, dat hij een praatje zou beginnen. Ook zijn nabij heid zou me te veel zijn. Eg zo besloot ik mijn slechte stemming kwijt te ra ken in een flinke wandeling en met een stevige pas begon ik in de richting van het Huis aan de Baai te lopen. HOOFDSTUK XVI Een fijne motregen begon te vallen, toen ik door de velden liep. Terwijl ik aan het wandelen was, gaf ik mijn oor spronkelijk plan om naar het Huis aan de Baai te gaan op. Ik besefte, dat ik tegen de tijd, dat ik daar aankwam, in een dergelijk humeur zou zijn, dat ik niet een behoorlijk gesprek met wiè ook zou kunnen voeren. En daarom leek het mij verstandiger maar door te blijven lopen, totdat mijn woede wat bekoeld was. Zelfs nu weet ik nog niet, hoeveel kilometer ik die dag afgelegd heb. Ik heb naderhand wel eens een kaart ter hand genomen om daarop mijn route na te gaan. Alles wat ik me herinner is, dat ik maar voortsjouwde het land In, in de hoop zó moe te worden, dat ik de ontstemdheid, die ik in mijn binnenste voelde, kwijt zou raken. Wat mijn dokter van deze wandel partij gezegd zou hebben, weet ik niet. Het duurde niet lang. of mijn gekwetste been begon mij te hinderen. Maar ik schonk er geen aandacht aan. De hield mijn wandelstok stevig in mijn hand geklemd en vastberaden liep ik door, langs modderige wegen en kleine dorp jes, waar licht scheen door de vensters en waar de mensen aan het theedrinken waren. Het was al schemerdonker, toen ik besloot eens even uit te blazen. Mijn hele lichaam schreeuwde om rust en in een met eikenhout betimmerd café'tje dronk ik enige koppen thee. Nadat ik vervolgens een pijp opgestoken had, be gon ik me opgewekter te voelen, alhoe wel de pijn in mijn been me aankon digde, dat ik die nacht wel niet al te best zou slapen. Ik had geen krachten meer over om het hele eind terug te lopen. Daarom nam de bus, die me op ongeveer een haive kilometer af stand van het Huls aan de Baai afzette. Nog steeds besluiteloos wat het terug gaan naar Rosé Cottage betrof, besloot ik toch de kolonel nog met een bezoek te gaan vereren. Het regende nu behoorlijk. Ik hield even stil op de verlaten landweg, me afvragend, of hrft wel verstandig wrs op zo'n afstand van huis, uit de bv«= gaan. Een gure zeewind deed me diep in mijn jaskraag duiken. Ik was nia* zéker in weïke richting ik precies moe* gaan. Er was niemand aanwezig aan wie ik iets kon vragen om me te oriën teren. Tenslotte besloot ik maar door te lopen, totdat ik Iemand tegenkwam, die me zou kunnen Inlichten. Binnen vijf minuten hoorde ik voet stappen naderbij komen. Ik wachtte tot dat er een menselijke figuur zichtbaar werd in de mist van regen Voordat ik iets kon zeggen, zag ik dat de man. die voor me stond, buiten zichzelf van angst was. Het was een klein, bruinverbrand buitenmannetje, waarschijnlijk een dag loner. Hij kon eerst niets verstaanbaar! uitbrengen. Na een poosje, toen hij ovef zijn eerste schrik heen was. kon ik uil hetgeen hij In zijn platte Essex dialed vertelde, opmaken, dat hij even verder* op een fantastische figuur gezien had die hem een doodschrik op het lijf had gejaagd. Hoe zag ze er ui;? vro-2g ik. Uit allerlei gemompel over spoken en geesten, merkte ik op, dat de figuur, die het doodsbenauwde mannetje had g» zien, de bewuste maskerkap op had ge had en bü de heg, die langs de weg liep, zichtbaar was geweest. Ik overreedde de man mij te verge zellen tot de plek, waar hij deze ver< schijning had gezien. Eerst wi'Jle hij niet met me meegaan, maar na een poosje wist ik hem ervan te oveitulgen, dat we gezamenlijk minder bang behoefde*; te zijn, dan wanneer hij, alleen verder gaande, straks misschien opnieuw dezt duistere figuur tegen '~ii komen. (Wordt v***o'gd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3