Slopende ongerustheid over vermiste
Dakota van Aero Holland
N.-HOLLANDSE
PERS 194S
baba
Negen en Twingtig kinderen onder
de 35 inziitenden
Ontevredenheid
Zoeken naar PH-TFA reeds
achttien uur vruchteloos
5e JAARGANG Nr 1748
B. en W. sfaakien acht
maanden en wonnen I
Er ls een einde gek' men aan de
staking van burgemeester en wet
houders Yan het plaatsje GuygQ
ven (in de Belgische provincie
Lm burg) die 244 dagen heeft ge
duurd. De staking was begonnen
als protest tegen het wee. in haar
functie herstellen van een onder
wijzeres van de plaatselijke
school, van wier man werd be
weerd ,dat hij In de oorlog met
de Duitsers had samengewerkt.
De benoeming is nu bij besluit
van prins regent Karei teniet ge
daan, waarop B en W, toegejuicht
door de Inwoners, op 11 Novem
ebr jl (Wapenstilstandsdag) plecht
tig hun werk hervatten. Hetgeen
in eerste Instantie zal bestaan uit
het wegwerken van de door d«
langdurige staking ontstane ach
terstand
Knijnenbu» geed tegen boom
Bij de betrouwbaarheidsrit
..De Zuidhollandse grensrit"
van de KNMV. is de bekende
motorrijder Plet Knijnenburg
uit Wassenaar het slachtoffer
geworden van een aanrijding.
Onder Lange Ruige Weide. ..ju
bij Woerden, wilde Knijnenburg
op een vrij smalle weg de motor
met zijspan van de heer Van
Schaick uit Oudewater passeren.
Daarbij slipte hij ec1 waar
door hij met de ziisor n o-y.sing
kwam en ve-volgens tegen een
boom reed.
Met een hersenschudding en vrij
ernstige schaafwonden werd Knij
nenburg naar het ziekenhuis
Westeinde te Den Haag overge
bracht.
De heer van Schaick geraakte
met zijn duopassagier ln de. langs
de weg gelegen, wetering. Zij kon
den echter spoedig op het droge
worden gebracht ZU liepen geen
letsel op. Belde motoren werden
mar K-
EEN NIEUWE SCHRIK.
Een nieuw soperfort bombardements
vliegtuig dat meer dan twaalf ton bom
men kan vervoeren, lx door de „Boeing
Airplane Company" afgeleverd aan de
Amerikaanse luchtmacht. Deze nieuwe
versie van de B 29-bommenwerper, be
kend uit oorlogstijd, wordt B 50d ge
noemd.
De topsnelheid van het toestel fe
naar wordt gemeld meer dan 640 km p
uur Het heeft een actieradius van meer
dan 10000 km met lading.
Overlevenden van B 29
na 80 uur gevonden
Een Canadese torpedo boot jager
heeft achttien overlevenden van
de nabij de Bermuda eilanden ver
ongelukte B 29 van de Amerikaan
se luchtmacht aan boord -genomen
De overlevenden waren te ver
zwakt om nog ln staat te zijn de
toedracht van het ongeluk te be
schrijven.
De overlevenden zijn bijna tach
tig uur. nad htanlvgueis a^ge
tig uur. nadat hun vliegtuig in
zee stortte, opgepikt Men meent,
dat er twee slachtoffèrs (de be
manning was twintig kopnen s'erk
te betreuren zijn. d!e vernrvde
lijk werden gedood, toen toe
stel het water raakte
Vtrontw. rtdacteuri J. Zooa*a - Bureau, Ridderstraat hoek Oudegracht Te) I
weerbericht
geldig tot Dinsdagavond
VEEL WIND
Overwegend zwaar bewolkt mei
plaatselijk enkele buien, voorna
melijk in de Noordwestelijke helft
van het land. Kra.htj-e, lange dc
kust nog nu en dan harde of
stormachtige Znid-wcs'.elijke wind
Weinig verandering ki tempera,
'uur.
Maandag 21 November 1949
Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder
Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaai
Abonnementen ƒ0.30 per week ƒ1.25 per
maand ƒ3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling
Advertentie» 14 et per mm., familieberich
ten II ct Bij contract aanzienlijke korting.
Sinds Zondagavond zes uur heers te er in Nederland en in Noorwegen
ernstige bezorgdheid over een Dakota van dt Nederlandse luchtvaartmaatschap
pij Aero Holland. Het toestel, dat van Tunis vla Marseille en Brussel op
weg was naar Noorwegen met aan bo ord 29 Joodse kinderen, twee verpleeg
sters en een bemanning van vier koppe had om 17.57 Nederlandse tijd voor
het laatst per radio contact met de lu chthaven van Oslo. Het zou toen bo
ven het stadje Moss, ongeveer 50 km ten Z. van Oslo, gevlogen hebben.
Op dat moment zou zijn gebleken,
dat de radio-installatie niet geheel in
orde was. Verder contact bleef uit en
voorlopig maakte men zich niet zeer o°
gerust Het toestel had voldoende ben
zint aan boord en men nam aan. dat
de Dakota naar Schiphol zou terug
keren. Daar kon het vliegtuig om on
geveer 11 uur worden verwacht.
Daarna kwamen er enkele alarmeren
Er heerst in ons land ontevredenheid
Niet zo zter over het levenspeil, waar
op we ons na de oorlog hebben weten
te handhaven. Over bet algemeen is de
•rbeidsvrede vrij goed bewaard geble
ven en men zal niet kunnen ontkennen
dat het complex van maatregelen, dat
de regering heeft genomen, in grote
trekken aan het doel heeft beantwoord.
Het is voor de arbeidende bevolking
noq wel geen vetpot maar we geloven
dat nema:.d terugverlangt naar de lo
nen en 'nestanden van omstreeks 1935-
De on'tvredenh-id vindt men dan ook
meer in de po„0«ke partijen.
En het is belangrijk op die sympto
men te letten, omdat er soms maar zo
weinig behoeft te gebeuren of de sa
menstelling van de regering verandert
en daarmee de wijze waarop het leven
vin, het volk verlooft. Degene, die zich
piet politiek bemoeit, óm welk*4
reden ook, moge dit wel eens beden
ken. De politiek bemoeit zich met ieder
van ons en er staat veelal meer op het
«Pel dan de a-politiek aangelegde ele
inenten we! menen.
Die ontevredenheid treedt in de ene
partij duidelijker aan het licht dan in
d.' andere. Ze is er echter. In de KVP
Jr dc eeuwigdurende worsteling tussen
d» behoudende en vooruitstrevende ele
meniën. Al wil men het soms naievelijk
d'en voorkomen, dat de conservatieve
elemmten met Weiter zijn meegegaan-
ln d« PvdA is men niet tevreden over
de koers, die de regering op econo
misch gebied vaart. Men heeft een be
paalde afkeer van de politiek van Rom
me. die er altijd maar weer op gericht
ls zijn partij bijeen te houden, omdat
bij politieke partijen met Christelijke
ta'l;g ideaal vindt. Een politiek die
trtc* Weher rekening houdt
In de WD is de ontevredenheid
heel erg. Het was onvermijdelijk, nu
minister Stikker gelijk van een zaken
man t« verwachten was, in de praktijk
enigszins anders handelt, dan het ver-
klerhigsprogram luidde. Er is een nieu
we groepering in de maak onder lei
ding van de heer Feuilleteau de Bruin-
r de strijd tussen een bepaalde
vooruitstrevendheid en een vastbeslo
ten conservatieve koers.
De CPN heeft evenzeer moeilijkhe
den. De stroming, die niet langer meer
gewillig aan de leiband van Moskou
wil lopen neemt toe. Deze groep, die
een soort nationaal communisme wil,
Titoisme, gelijk men het ook kan noe
men. zal het zelf moeilijk hebben, maar
c partij eveneens grote moeilijkheden
vei oorzaken.
Christelijk Historischen dreigen
in 'wee kampen uiteen te vallen. Het
sch rit. dat de heer Tilanus in ruil voor
de ministerszetel van de heer Schok-
kir.g een weinig te radicaal is geweest.
A'!cen de Anti-revolutionnalren heb
ben op het eerste gezicht geen moeilijk
heden en vormen een gesloten blok-
Dal is het politieke beeld, dat Neder
land biedt, vier jaar na de oorlog,
waarin we er van droomden, dat er nu
ei'delijk eens een zuiverder partijscha-
lccring zou komen. Vooruitstrevend—
B oudend. De strijd daarvoor is met
lat einde van de oorlog niet beëindigd-
Ze s pas begonnen. En ze zal Pas be
ëindigd zijn. indien het volk zich tot
»ic hoogte weet op te werken, dat het
a.,l kunnen kiezen tussen vooruitgang
en inhoud, zonder zich door overwe
gingen van Godsdienstige aard te laten
kiden. Voorlopig zijn we er nog niet
aan toe. In de Confessionele partijen
p.tten de conservatieven en vooruitstre
verdea nog broederlijk bij elkaar. Al
bebbk.n ze ook niets anders gemeenjlan
bei geloof
Z-
de berichten uit de Noorse hoofdstad
Er zouden buiten de stad explosies zijn
gehoord, die mogelijk veroorzaakt kon
den zijn doordat een vliegtuig tegen de
heuvels was gevlogen.
Later zijn leden van het Noorse Rode
Kruis uitgerukt om het heuvelachtige
gebied in' de omgeving van Grefsen
(bij de buitenwijken van Oslo) af te
zoeken. Tegen een uur hedennacht was
er echter nog niets over het lot van de
Dakota bekend geworden.
Voor negen uur benzine
Uit Brussel' vernam toen het ANP,
dat Israëlische kringen aldaar hebben
medegedeeld, dat de 29 kinderen
die zich aan boord van het vliegtuig
bevonden, zich naar Noorwegen bega
ven onder auspiciën van particuliere
Israëlische organisaties. De Noor re
regering heeft n.L toegestaan, dat zes
honderd Israëlische kinderen in Noor
wegen hun opvoeding krijgen, vóór zij
zich naar hun ouders zullen begeven,
die zich reeds ln Israël bevinden.
- Van andere zijde werd te Brussel ver
nomen, dat het vliegtuig om 10.45 uuf
Ned. tijd op het vliegveld van Brus
sel was aangekomen en om 12-54 uur
weer was vertrokken. De tanks waren
geheel met benzine gevuld; het toestel
kon, wat dat betreft, minstens negen
uur vliegen.
Contact met Kopenhagen
Uit Kopenhagen werd gemeld, dat men
op normale wijze in verbinding" stond
met het vliegtuig, toen het over Deens
grondgebied vloog. Ook de controle bij
het verlaten van Deens gebied verliep
op de gewone wijze; ongeveer dertig
minuten later ontvingen de Denen nog
steeds antwoorden van het vliegtuig.
Toen op het vliegveld Kastrup van
Kopenhagen bekend werd, dat het con
tact met het toestel was verbroken,
werden alle havenplaatsen langs de W
kust van Denemarken gewaarschuwd.
Alle vuurtorenwachters, de reddingboot
bemanningen en anderen die aan de
kust wonen werden verzocht te luiste
ren naar het geluid van vliegtuigmoto
ren.
Men achtte het mogelijk dat op deze
manier zou kunnen worden vastgesteld
of het vliegtuig inderdaad teruggekeerd
was naar Nederland.
Er werd tot des avonds elf uur ech
te geen geluid van het vliegtnig ge
hoord.
Patrouilles, schepen en vliegtuigen speuren
langs Oslofjord
OP HET MOMENT, dat wc dit Schrijven (Maandagmorgen 12 hut) moet
aangenomen worden, dat het vermiste toestel van de Aefo Holland V&lorta
is. n de loop van de nacht was dit eigenlijk reeds duidelijk geworden
behalve, dat er steeds meer bijzonderheden over de bemanning en de passa
gier» bekend werden bleef feitelijk mzuws uit. Koortsachtig hebben Noorse,
Deens en Zweedse luchtvaartmensen gepoogd te ontdekken wat er met bet
toestel gebeurd was. Het Rode Kruis mobiliseerde teams, die in de regen
achtige nacht de heuvels afzochten. In Nederland was men «buk doende con
tact op te nemen met alle vliegvelden, ói* gezagvoerder Frouws mogelijk sou
kunnen bereiken. Alles was tevergeefs
De Noorse radio onderbrak in de
loop van de avond verscheidene malen
de uitzending om de luisteraars te vra
gen op te bellen Indien het gebrom van
een vliegtuig werd gehoord. Op het
vliegveld van Oslo stonden artsen, zie
kenauto's en de brandweer gereed, in
Dt.-i* marken had men dergelijke maat
regelen genoipen.
llit de min of meer verwarde be
lichten viel wel op te maken, dat het
toestel aanvankelijk niet in nood ver
keerde Boven het plaatsje Moss ronk
ten de motoren van de Dakota volko
men 'egelmatig. Men slaagde er intus
sen niet ln de aard der explosies op te
speren die 's avonds gehoord werd op
ongeveer 20 km van Oslo. Alle sche
pen in öe buurt van de Noorse kust
werden per radio opgeroepen uit te
kijken naar het toestel. Om half tien
meldde de radio van Stavanger, dat er
boven Christiansend een vliegtuig in
WesMi>e richting koerste. Nadien
kwam een dergelijk bericht uit Hauge-
sund-
Nog sieeds: zoeken
Fadio Oslo bleef bijna 3 uur langer
dan normaal In de lucht om de laatste
berichten te kunnen mededelen- Maan
dagmorgen vroeg kreeg men weer hoop.
dat cr overlevenden waren. Een pa-
tr„-i-3ile meldde, dat er een lichtgloed
was waargenomen nabij Oppegaard
4» hier een formatie van beboste heu
vels, 45 km van Oslo. Nadere berich
ten hit rover bleven echter uitMo
gelijk is het een andere patrouille ge-
we-.st,
In de vroege morgen werden maatre
gelen genomen om vliegtuigen bij het
zoeken ir te schakelen. Om 9 uur steeg
Ned. acrobaat in de
V.S. verongelukt
De Amsterdamse acrobaat Jan
Vogel, die reeds 'n jaar in de Ver.
Staten optrad met een sensatio
neel programma, ls in Kansas Ci
ty van een hoogte van 30 meter
naar beneden gestort. Hij is in
een ziekenhuis overleden.
Jan Vogel, die 37 Jaar oud was.
was bekend cm zijn schijnval van
een hoogte van 30 meter. Halver
wege greep hij dan een voor de
toeschouwers onzichtbaar koerd,
dat aan zijn enkel bevestigd was.
vanaf t elkenburg een Nederlandse
Mitchell op, terwijl de bemanning van
eea eióerc Dakota van Aero Holland
(die eneens kinderen naar Noonye.
gen bad gebracht en daarna naar Go-
tUnlug (Zw.) was gevlogen) op
dacht kreeg het gebied rond Oslo af
te roeken. Mist en regenval belemmer
de aanvankelijk het opstijgen van ver
schil!» rdr Noorse vliegtuigen. Pas om
10 uw- gingen er zes de lucht in met
de opóiacht speciaal het onbewoonde
gebied langs de Westelijke over van
sters zijn eveneens onbekend.
Aan de gemeente Bergen op Zoom is een crediet verlend van f 243.000 voor
het dempen van de tot in het hart van de stad doordringende binnenhaven.
Voor scheepvaart is deze haven onbruikbaar, doordat hij danig is verzand.
Uit hygiënisch oogpunt is de demping zelfs zeer wenselijk omdat een riool
in dit haventje uitmondt. Hierbij een foto van de aanstonds verdwijnende
binnenhaven.
Rotterdam sloeg
Bondselftal
Voor een uitverkocht Sparta
huls werd Zaterdagmiddag de
jaarlijkse wedstrijd om de Gou
den Onafhankelijkheidsbeker ge
speeld tussen het Rotterdams elf
tal en de Rest van Nederland.
Het Rotterdams elftal won met
21, nadat de rust met 10 voor
sprong was ingegaan.
De doelpunten werden gemaakt
door Steenbergen vtx r de pauze,
door dezelfde speler ln de tweede
helft, en tenslotte door Roosen
burg voor de rest van Nederlard.
ONGELUK TE ROTTERDAM
EIS IE DRIE DODEN.
Het laatste slachtoffer var. het
tragische ongeval aan de Xerxes
weg (waarbij een Citroënauto met
drie inzittenden 140 meter werd
meegesleurd en gekraakt) de 35
Jarige K. van Reewijk js Vrijdag
avond ln het Bergwegziekenhuis
aan zijn verwondingen overleden.
Machinist in Hem pleegde
„overval''
Zaterdagmorgen omstreeks vier
uur drong een met c.n pistool ge
wapende man de Coöp. Zuivtlfa
briek „De Volharding" te Hem.
gemeente Venhuizen. binnen,
waar op dat moment alleen de ma
chinist de 21 jarige A. H. uit Ven
huizen werkzaam was. Met het
wapen dwong hij de machinist
voor te gaan naar het kantoor,
dat boven ls gelegen, waar zich
de brandkast bevond. De machl
nist, die niet in het bezit was van
de sleutel van de kast, kon aan
het bevel deze te opent i geen ie
volg geven. De Indringer wist met
medeneming van een bedrag aan
geld van f498 te ontkomen
Dat alles vertelde de machinist
naderhand aan de politie, doch al
spoedig viel de verdenking op hem
zelf. Hij bleef eerst ontkennen,
doch volgens de rijkspolitie sta
pelde het bewijsmateriaal zich te
gen hem steeds meer op, zodat
hij niet lang daarna door de mand
viel en bekende de gehele scene
te hebben verzonnen. Al het geld
werd teruggevonden en de machl
nist zal vandaag voor de officier
van Justitie worden g°leid.
VICE PRESIDENT GETROUWD.
De vlce president der Ver. Sta
ten. Barkley, die Donderdag a.s.
72 Jaar wordt, ls in het huwelijk
getreden met een 38 jarige wedu
we.
Dekerkelijke plechtigheid werd
slechts <toor de naaste bloedver
wanten van het bruidspaar bij ge
woond. Er waren meer journalis
ten dan gasten aanwezig.
Dm foto werd gemaakt kort nadat
Vrijdag op bet vliegveld Twente ta
Spitfire na een mislukte landing tegen
een gebouw op bet vliegveld terecht
kwam. De piloot en drie personen, cüe
zich in het gebouw bevooden, werden
gedood.
STAKING BIJ STADSREINIGING
GEEBWGD.
De in Amsterdam sedert Donder
dag Jl stakende stadsrelnigings
chauffeurs hebben Zaterdag ver
klaard, dat zij aan de wens van
hun directeur gevolg zullen geven
en vandaag het werk zullen her
vatten.
35 mensen
Aan boord van de Dakota bevond
zich «en bemanning van vier koppen:
(iezagn oerder L. Frouws, 31 jaar en
tweede piloot A. van der Touw, 34
jaar, komen uit Rijswijk (Z.H.), zijn
gehuwd, geen kinderen. Radio-telegra
fisc M. Westenberg uit Amsterdam is
28 jaar, gehuwd en heeft één kind;
hoordmecano K. Stukje uit Den Haag
is eveneens gehuwd, geen kinderen-
Gezagvoerder L. Frouws is sinds
April 1949 bij Aero Holland en heeft
5500 vlieguren. Van der Touw is reeds
begin 1948 in dienst.
De namen van de kinderen zijn niet
bekend. Het waren door de slechte
maatschappelijke toestand, waarin de
joden in vele delen van Afrika en 't
Midden Oosten verkeren, verzwakte en
iteke kinderen, die
we krachten zouden opdoen: ze zouden
gast zijn van de Noorse regering. De
namen van de twee Zweedse verpleeg
sters ijn eveneens onbekend.