Slopende ongerustheid over vermiste Dakota van Aero Holland N.-HOLLANDSE PERS 194S baba Negen en Twingtig kinderen onder de 35 inziitenden Ontevredenheid Zoeken naar PH-TFA reeds achttien uur vruchteloos 5e JAARGANG Nr 1748 B. en W. sfaakien acht maanden en wonnen I Er ls een einde gek' men aan de staking van burgemeester en wet houders Yan het plaatsje GuygQ ven (in de Belgische provincie Lm burg) die 244 dagen heeft ge duurd. De staking was begonnen als protest tegen het wee. in haar functie herstellen van een onder wijzeres van de plaatselijke school, van wier man werd be weerd ,dat hij In de oorlog met de Duitsers had samengewerkt. De benoeming is nu bij besluit van prins regent Karei teniet ge daan, waarop B en W, toegejuicht door de Inwoners, op 11 Novem ebr jl (Wapenstilstandsdag) plecht tig hun werk hervatten. Hetgeen in eerste Instantie zal bestaan uit het wegwerken van de door d« langdurige staking ontstane ach terstand Knijnenbu» geed tegen boom Bij de betrouwbaarheidsrit ..De Zuidhollandse grensrit" van de KNMV. is de bekende motorrijder Plet Knijnenburg uit Wassenaar het slachtoffer geworden van een aanrijding. Onder Lange Ruige Weide. ..ju bij Woerden, wilde Knijnenburg op een vrij smalle weg de motor met zijspan van de heer Van Schaick uit Oudewater passeren. Daarbij slipte hij ec1 waar door hij met de ziisor n o-y.sing kwam en ve-volgens tegen een boom reed. Met een hersenschudding en vrij ernstige schaafwonden werd Knij nenburg naar het ziekenhuis Westeinde te Den Haag overge bracht. De heer van Schaick geraakte met zijn duopassagier ln de. langs de weg gelegen, wetering. Zij kon den echter spoedig op het droge worden gebracht ZU liepen geen letsel op. Belde motoren werden mar K- EEN NIEUWE SCHRIK. Een nieuw soperfort bombardements vliegtuig dat meer dan twaalf ton bom men kan vervoeren, lx door de „Boeing Airplane Company" afgeleverd aan de Amerikaanse luchtmacht. Deze nieuwe versie van de B 29-bommenwerper, be kend uit oorlogstijd, wordt B 50d ge noemd. De topsnelheid van het toestel fe naar wordt gemeld meer dan 640 km p uur Het heeft een actieradius van meer dan 10000 km met lading. Overlevenden van B 29 na 80 uur gevonden Een Canadese torpedo boot jager heeft achttien overlevenden van de nabij de Bermuda eilanden ver ongelukte B 29 van de Amerikaan se luchtmacht aan boord -genomen De overlevenden waren te ver zwakt om nog ln staat te zijn de toedracht van het ongeluk te be schrijven. De overlevenden zijn bijna tach tig uur. nad htanlvgueis a^ge tig uur. nadat hun vliegtuig in zee stortte, opgepikt Men meent, dat er twee slachtoffèrs (de be manning was twintig kopnen s'erk te betreuren zijn. d!e vernrvde lijk werden gedood, toen toe stel het water raakte Vtrontw. rtdacteuri J. Zooa*a - Bureau, Ridderstraat hoek Oudegracht Te) I weerbericht geldig tot Dinsdagavond VEEL WIND Overwegend zwaar bewolkt mei plaatselijk enkele buien, voorna melijk in de Noordwestelijke helft van het land. Kra.htj-e, lange dc kust nog nu en dan harde of stormachtige Znid-wcs'.elijke wind Weinig verandering ki tempera, 'uur. Maandag 21 November 1949 Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaai Abonnementen ƒ0.30 per week ƒ1.25 per maand ƒ3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling Advertentie» 14 et per mm., familieberich ten II ct Bij contract aanzienlijke korting. Sinds Zondagavond zes uur heers te er in Nederland en in Noorwegen ernstige bezorgdheid over een Dakota van dt Nederlandse luchtvaartmaatschap pij Aero Holland. Het toestel, dat van Tunis vla Marseille en Brussel op weg was naar Noorwegen met aan bo ord 29 Joodse kinderen, twee verpleeg sters en een bemanning van vier koppe had om 17.57 Nederlandse tijd voor het laatst per radio contact met de lu chthaven van Oslo. Het zou toen bo ven het stadje Moss, ongeveer 50 km ten Z. van Oslo, gevlogen hebben. Op dat moment zou zijn gebleken, dat de radio-installatie niet geheel in orde was. Verder contact bleef uit en voorlopig maakte men zich niet zeer o° gerust Het toestel had voldoende ben zint aan boord en men nam aan. dat de Dakota naar Schiphol zou terug keren. Daar kon het vliegtuig om on geveer 11 uur worden verwacht. Daarna kwamen er enkele alarmeren Er heerst in ons land ontevredenheid Niet zo zter over het levenspeil, waar op we ons na de oorlog hebben weten te handhaven. Over bet algemeen is de •rbeidsvrede vrij goed bewaard geble ven en men zal niet kunnen ontkennen dat het complex van maatregelen, dat de regering heeft genomen, in grote trekken aan het doel heeft beantwoord. Het is voor de arbeidende bevolking noq wel geen vetpot maar we geloven dat nema:.d terugverlangt naar de lo nen en 'nestanden van omstreeks 1935- De on'tvredenh-id vindt men dan ook meer in de po„0«ke partijen. En het is belangrijk op die sympto men te letten, omdat er soms maar zo weinig behoeft te gebeuren of de sa menstelling van de regering verandert en daarmee de wijze waarop het leven vin, het volk verlooft. Degene, die zich piet politiek bemoeit, óm welk*4 reden ook, moge dit wel eens beden ken. De politiek bemoeit zich met ieder van ons en er staat veelal meer op het «Pel dan de a-politiek aangelegde ele inenten we! menen. Die ontevredenheid treedt in de ene partij duidelijker aan het licht dan in d.' andere. Ze is er echter. In de KVP Jr dc eeuwigdurende worsteling tussen d» behoudende en vooruitstrevende ele meniën. Al wil men het soms naievelijk d'en voorkomen, dat de conservatieve elemmten met Weiter zijn meegegaan- ln d« PvdA is men niet tevreden over de koers, die de regering op econo misch gebied vaart. Men heeft een be paalde afkeer van de politiek van Rom me. die er altijd maar weer op gericht ls zijn partij bijeen te houden, omdat bij politieke partijen met Christelijke ta'l;g ideaal vindt. Een politiek die trtc* Weher rekening houdt In de WD is de ontevredenheid heel erg. Het was onvermijdelijk, nu minister Stikker gelijk van een zaken man t« verwachten was, in de praktijk enigszins anders handelt, dan het ver- klerhigsprogram luidde. Er is een nieu we groepering in de maak onder lei ding van de heer Feuilleteau de Bruin- r de strijd tussen een bepaalde vooruitstrevendheid en een vastbeslo ten conservatieve koers. De CPN heeft evenzeer moeilijkhe den. De stroming, die niet langer meer gewillig aan de leiband van Moskou wil lopen neemt toe. Deze groep, die een soort nationaal communisme wil, Titoisme, gelijk men het ook kan noe men. zal het zelf moeilijk hebben, maar c partij eveneens grote moeilijkheden vei oorzaken. Christelijk Historischen dreigen in 'wee kampen uiteen te vallen. Het sch rit. dat de heer Tilanus in ruil voor de ministerszetel van de heer Schok- kir.g een weinig te radicaal is geweest. A'!cen de Anti-revolutionnalren heb ben op het eerste gezicht geen moeilijk heden en vormen een gesloten blok- Dal is het politieke beeld, dat Neder land biedt, vier jaar na de oorlog, waarin we er van droomden, dat er nu ei'delijk eens een zuiverder partijscha- lccring zou komen. Vooruitstrevend— B oudend. De strijd daarvoor is met lat einde van de oorlog niet beëindigd- Ze s pas begonnen. En ze zal Pas be ëindigd zijn. indien het volk zich tot »ic hoogte weet op te werken, dat het a.,l kunnen kiezen tussen vooruitgang en inhoud, zonder zich door overwe gingen van Godsdienstige aard te laten kiden. Voorlopig zijn we er nog niet aan toe. In de Confessionele partijen p.tten de conservatieven en vooruitstre verdea nog broederlijk bij elkaar. Al bebbk.n ze ook niets anders gemeenjlan bei geloof Z- de berichten uit de Noorse hoofdstad Er zouden buiten de stad explosies zijn gehoord, die mogelijk veroorzaakt kon den zijn doordat een vliegtuig tegen de heuvels was gevlogen. Later zijn leden van het Noorse Rode Kruis uitgerukt om het heuvelachtige gebied in' de omgeving van Grefsen (bij de buitenwijken van Oslo) af te zoeken. Tegen een uur hedennacht was er echter nog niets over het lot van de Dakota bekend geworden. Voor negen uur benzine Uit Brussel' vernam toen het ANP, dat Israëlische kringen aldaar hebben medegedeeld, dat de 29 kinderen die zich aan boord van het vliegtuig bevonden, zich naar Noorwegen bega ven onder auspiciën van particuliere Israëlische organisaties. De Noor re regering heeft n.L toegestaan, dat zes honderd Israëlische kinderen in Noor wegen hun opvoeding krijgen, vóór zij zich naar hun ouders zullen begeven, die zich reeds ln Israël bevinden. - Van andere zijde werd te Brussel ver nomen, dat het vliegtuig om 10.45 uuf Ned. tijd op het vliegveld van Brus sel was aangekomen en om 12-54 uur weer was vertrokken. De tanks waren geheel met benzine gevuld; het toestel kon, wat dat betreft, minstens negen uur vliegen. Contact met Kopenhagen Uit Kopenhagen werd gemeld, dat men op normale wijze in verbinding" stond met het vliegtuig, toen het over Deens grondgebied vloog. Ook de controle bij het verlaten van Deens gebied verliep op de gewone wijze; ongeveer dertig minuten later ontvingen de Denen nog steeds antwoorden van het vliegtuig. Toen op het vliegveld Kastrup van Kopenhagen bekend werd, dat het con tact met het toestel was verbroken, werden alle havenplaatsen langs de W kust van Denemarken gewaarschuwd. Alle vuurtorenwachters, de reddingboot bemanningen en anderen die aan de kust wonen werden verzocht te luiste ren naar het geluid van vliegtuigmoto ren. Men achtte het mogelijk dat op deze manier zou kunnen worden vastgesteld of het vliegtuig inderdaad teruggekeerd was naar Nederland. Er werd tot des avonds elf uur ech te geen geluid van het vliegtnig ge hoord. Patrouilles, schepen en vliegtuigen speuren langs Oslofjord OP HET MOMENT, dat wc dit Schrijven (Maandagmorgen 12 hut) moet aangenomen worden, dat het vermiste toestel van de Aefo Holland V&lorta is. n de loop van de nacht was dit eigenlijk reeds duidelijk geworden behalve, dat er steeds meer bijzonderheden over de bemanning en de passa gier» bekend werden bleef feitelijk mzuws uit. Koortsachtig hebben Noorse, Deens en Zweedse luchtvaartmensen gepoogd te ontdekken wat er met bet toestel gebeurd was. Het Rode Kruis mobiliseerde teams, die in de regen achtige nacht de heuvels afzochten. In Nederland was men «buk doende con tact op te nemen met alle vliegvelden, ói* gezagvoerder Frouws mogelijk sou kunnen bereiken. Alles was tevergeefs De Noorse radio onderbrak in de loop van de avond verscheidene malen de uitzending om de luisteraars te vra gen op te bellen Indien het gebrom van een vliegtuig werd gehoord. Op het vliegveld van Oslo stonden artsen, zie kenauto's en de brandweer gereed, in Dt.-i* marken had men dergelijke maat regelen genoipen. llit de min of meer verwarde be lichten viel wel op te maken, dat het toestel aanvankelijk niet in nood ver keerde Boven het plaatsje Moss ronk ten de motoren van de Dakota volko men 'egelmatig. Men slaagde er intus sen niet ln de aard der explosies op te speren die 's avonds gehoord werd op ongeveer 20 km van Oslo. Alle sche pen in öe buurt van de Noorse kust werden per radio opgeroepen uit te kijken naar het toestel. Om half tien meldde de radio van Stavanger, dat er boven Christiansend een vliegtuig in WesMi>e richting koerste. Nadien kwam een dergelijk bericht uit Hauge- sund- Nog sieeds: zoeken Fadio Oslo bleef bijna 3 uur langer dan normaal In de lucht om de laatste berichten te kunnen mededelen- Maan dagmorgen vroeg kreeg men weer hoop. dat cr overlevenden waren. Een pa- tr„-i-3ile meldde, dat er een lichtgloed was waargenomen nabij Oppegaard 4» hier een formatie van beboste heu vels, 45 km van Oslo. Nadere berich ten hit rover bleven echter uitMo gelijk is het een andere patrouille ge- we-.st, In de vroege morgen werden maatre gelen genomen om vliegtuigen bij het zoeken ir te schakelen. Om 9 uur steeg Ned. acrobaat in de V.S. verongelukt De Amsterdamse acrobaat Jan Vogel, die reeds 'n jaar in de Ver. Staten optrad met een sensatio neel programma, ls in Kansas Ci ty van een hoogte van 30 meter naar beneden gestort. Hij is in een ziekenhuis overleden. Jan Vogel, die 37 Jaar oud was. was bekend cm zijn schijnval van een hoogte van 30 meter. Halver wege greep hij dan een voor de toeschouwers onzichtbaar koerd, dat aan zijn enkel bevestigd was. vanaf t elkenburg een Nederlandse Mitchell op, terwijl de bemanning van eea eióerc Dakota van Aero Holland (die eneens kinderen naar Noonye. gen bad gebracht en daarna naar Go- tUnlug (Zw.) was gevlogen) op dacht kreeg het gebied rond Oslo af te roeken. Mist en regenval belemmer de aanvankelijk het opstijgen van ver schil!» rdr Noorse vliegtuigen. Pas om 10 uw- gingen er zes de lucht in met de opóiacht speciaal het onbewoonde gebied langs de Westelijke over van sters zijn eveneens onbekend. Aan de gemeente Bergen op Zoom is een crediet verlend van f 243.000 voor het dempen van de tot in het hart van de stad doordringende binnenhaven. Voor scheepvaart is deze haven onbruikbaar, doordat hij danig is verzand. Uit hygiënisch oogpunt is de demping zelfs zeer wenselijk omdat een riool in dit haventje uitmondt. Hierbij een foto van de aanstonds verdwijnende binnenhaven. Rotterdam sloeg Bondselftal Voor een uitverkocht Sparta huls werd Zaterdagmiddag de jaarlijkse wedstrijd om de Gou den Onafhankelijkheidsbeker ge speeld tussen het Rotterdams elf tal en de Rest van Nederland. Het Rotterdams elftal won met 21, nadat de rust met 10 voor sprong was ingegaan. De doelpunten werden gemaakt door Steenbergen vtx r de pauze, door dezelfde speler ln de tweede helft, en tenslotte door Roosen burg voor de rest van Nederlard. ONGELUK TE ROTTERDAM EIS IE DRIE DODEN. Het laatste slachtoffer var. het tragische ongeval aan de Xerxes weg (waarbij een Citroënauto met drie inzittenden 140 meter werd meegesleurd en gekraakt) de 35 Jarige K. van Reewijk js Vrijdag avond ln het Bergwegziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. Machinist in Hem pleegde „overval'' Zaterdagmorgen omstreeks vier uur drong een met c.n pistool ge wapende man de Coöp. Zuivtlfa briek „De Volharding" te Hem. gemeente Venhuizen. binnen, waar op dat moment alleen de ma chinist de 21 jarige A. H. uit Ven huizen werkzaam was. Met het wapen dwong hij de machinist voor te gaan naar het kantoor, dat boven ls gelegen, waar zich de brandkast bevond. De machl nist, die niet in het bezit was van de sleutel van de kast, kon aan het bevel deze te opent i geen ie volg geven. De Indringer wist met medeneming van een bedrag aan geld van f498 te ontkomen Dat alles vertelde de machinist naderhand aan de politie, doch al spoedig viel de verdenking op hem zelf. Hij bleef eerst ontkennen, doch volgens de rijkspolitie sta pelde het bewijsmateriaal zich te gen hem steeds meer op, zodat hij niet lang daarna door de mand viel en bekende de gehele scene te hebben verzonnen. Al het geld werd teruggevonden en de machl nist zal vandaag voor de officier van Justitie worden g°leid. VICE PRESIDENT GETROUWD. De vlce president der Ver. Sta ten. Barkley, die Donderdag a.s. 72 Jaar wordt, ls in het huwelijk getreden met een 38 jarige wedu we. Dekerkelijke plechtigheid werd slechts <toor de naaste bloedver wanten van het bruidspaar bij ge woond. Er waren meer journalis ten dan gasten aanwezig. Dm foto werd gemaakt kort nadat Vrijdag op bet vliegveld Twente ta Spitfire na een mislukte landing tegen een gebouw op bet vliegveld terecht kwam. De piloot en drie personen, cüe zich in het gebouw bevooden, werden gedood. STAKING BIJ STADSREINIGING GEEBWGD. De in Amsterdam sedert Donder dag Jl stakende stadsrelnigings chauffeurs hebben Zaterdag ver klaard, dat zij aan de wens van hun directeur gevolg zullen geven en vandaag het werk zullen her vatten. 35 mensen Aan boord van de Dakota bevond zich «en bemanning van vier koppen: (iezagn oerder L. Frouws, 31 jaar en tweede piloot A. van der Touw, 34 jaar, komen uit Rijswijk (Z.H.), zijn gehuwd, geen kinderen. Radio-telegra fisc M. Westenberg uit Amsterdam is 28 jaar, gehuwd en heeft één kind; hoordmecano K. Stukje uit Den Haag is eveneens gehuwd, geen kinderen- Gezagvoerder L. Frouws is sinds April 1949 bij Aero Holland en heeft 5500 vlieguren. Van der Touw is reeds begin 1948 in dienst. De namen van de kinderen zijn niet bekend. Het waren door de slechte maatschappelijke toestand, waarin de joden in vele delen van Afrika en 't Midden Oosten verkeren, verzwakte en iteke kinderen, die we krachten zouden opdoen: ze zouden gast zijn van de Noorse regering. De namen van de twee Zweedse verpleeg sters ijn eveneens onbekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1