KAPPIE De propaganda voor onze schilderkunst in de vliegtuigen van de K.L.M. De vrachtvaart door de lucht staat voor moeilijke problemen De strijd om het wereldkampioenschap Het Huis aan de Baai Kunst en vlieqwerk De KLM Concairliner „Pieter de Hooch" is op weg van Parijs aaar Amsterdam. De motoren op kruistoe centai laten rustig hun gebrom horen en dank zij de perfect functionnerende drukcabine installatie merkt geen van de pasagiers. dat het toestel op 5000 meter vliegt zij lezen rustig hun cou rant of tijdschrift of kijken naar buiten naar het landschap, dat als een kleu rig tapijt zonder eind onder de vlèu gels van de Convairliner doorschuift. Terwijl eaa van de stewardessen voor in de machine in de pantry bezig is met het gereedmaken van de ver versingen, die halverwege tussen de Lichtstad en de hoofdstad van Neder land aan de passagiers zullen worden aangeboden, maakt haar collega een randgang door de cabine. Van deze geleqenheid maakt een van passagiers een Fransman, gebruik om haar te vra gen naar de betekenis van de naam. die hij voor het instappen op het vlieg veld Le Boucget op deneus van zijn toestel heeft zien staan. De stewardess kan hem uitvoerig in lichten over Pieter de Hoogh, want kort geleden heeft zij van de Civiele Dienst van de KLM een boekje gekre gen met gegevens over de schilders, waarnaar de KLM haar Convairliners genoemd heart. Dit boekje heeft zij nauwkeurig bestudeerd en daardoor kan ze nu a3n haar Franse passagier ver tellen, dat Pieter de Hooch leefde van 1629—1684 en in Rotterdam geboren werd. dat hij in Delft, Den Haag. Lei den en Amsterdam gewoond heeft, dat hij zijn meesterwerken, O.a. „De Kelder kamer" en „Het Ochtendtoilet", tussen 1655 en 1665 in Delft schilderde, dat hij graag tegenlichtstukken maakte en dat er enkele van zijn werken in het Amsterdamse Rijksmuseum hangen, ter wijl de meeste werken zich in Londen bevinden. KLMservice staat nu een maal voor niets. Aan de hand van een plattegrond van Amsterdam laat de Fransman zich ver «ellen, hoe hij het Rijksmuseum kan vinden, omdat hij daar het werk van Pieter de Hoogch wil gaan bewonderen Maar hij kan hiervan reeds een voor proefje krijgen, want de stewardess ne°mt hem mee naar voren, waar aan de cabine wand een reproductie van *n van de bekendste werken van Pieter de Hooch is opgehangen. Zo geeft de KLM in het buitenland m er bekendheid aan de Nederlandse schilderkunst. Maar ook op een andere wijze draagt zij hiertoe bij; in het ka der van de drie Nederlandse weken, die vanaf 1 November in Manchester gehouden worden, zal o.a, in de With worth Art Gallery een tentoonstelling worden gehouden van 17e eeuwse Ne derlandse schilderskunst. De voor deze tentoonstelling bestemde werken, to taal 133 stuks, waaronder schilderij en van Rembrandt, Rubens, Ruijsdael, Adriaan van Ostade, Jan Breughel, Cornelis de Heem en anderen, zullen derzer dagen met een KLM vliegtu'g en een toestel van de Ierse Luchtvaart maatschappij Aer Lingus naar Man chester werden \^p»'oerd. Deze wer ken zijn afkomstig uit collecties van het Rijksmuseum en het Stedelijk Mu eum in Amterdam. Maar ook de moderne schilderkunst wordt niet vergeten, want op 18 No vember a.s. is in het Stedelijk Mu s »um te Amsterdam een expositie ge opend van schilderwerken die vervaar digd werden door Nederlandse kunst schilders, die door de KLM deze mer in de gelegenheid waren gesteld om ons land van uit de luchtte zien. De indrukken, die zij tijdens deze vluchten hebben opgedaan, h 'bben zij met palet en penseel vastgelegd en het resultaat van dit experiment, iets geheel nieuws in de wereld van de schilderkunst, zal gedurende enige weken in het Stedelijk Museum te bewonderen zijn. Luchtvaart en schilderkunst hebben ogenschijnlijk niet veel mc«t elkaar te maken, maar uit het bovenstaande blijkt wel, dat er in onze hedendaagse vliegerij nog steeds onbegrensde» moge Iijkheden schuilen. Uit het rijk van de film Londen speeli op de cither Londen. November Reeds weken lang draait au in het Londense West End de film. die als de beste van het jaar wordt k^scl twd: Carol Reeds The Third Man. Dat succes moge ee troost zijn voor de Engelsman, die op het ogenblik overstroomd wordt met desastreuze berichten over de stand van zijn filmindustrie. Het heeft boven dien nog geleid tot een gevolg, dat zelfs in de annalen van de cinemato grafie, die toch zovele merkwaardige gebeurtenissen bevatten, uniek genoemd moet worden- The Third Man heeft in Londen een ware cither epidemie ver werkt, die zich thans over heel Enge land verspreidt. Het is zo erg, dat men al bij deze „third man" spreekt van een „vierde man": de Oostenrijkse componist, Aa ton Karas, van de uiterst opvallende muzikale illustratie van de film. dit 2 motieven telt het „Harry Linie" ;hem3 en de „Mozart Café" wals. Deze muzikale illustratie, gespeeld op een enkele cither. heeft de rage ontketend De melodieën worden in geheel Lon den gezongen, gefloten en gespeeld niet alleen op dthers, maar op alle mogelijke instrumenten. De gramofoon platen vliegen bij duizenden de win kels uit men hoort de obsederende mu ziek in de chique clubs van het West End en kt de mistige straten van Shb ho. De mensen, die met hun tijd willen metgaan, proberen een cither op de kop te tikken en de lesboekjes met on derricht in het het. citherspelen gaan grif van de hand. Wonderen der oudheid Een verloren stad teruggevonden fc» Afghanistan is een „verloren" stad" teruggevonden, die een oppervlak te heeft van 48 vierkante kilometer;, be richt eqn groep geleerden van het Ame fican Museum of Natural History, die een ontdekkingsreis in dit gebied ma ken Zij zijn van mening dat de moskee forten en andere gebouwen van deze stad die practisch onbeschadigd in de woestijn ten Zuiden van Herat gevon den zijn de resten vormen van wat eens de keizerlijke resdiantie geweest Is De geleerden zijn van mening, dat deze stad eertijds ongeveer 100.000 in woners gehad moet hebben, doch eeu wen geleden plotseling verlaten is. wel licht omdat er geen drinkwater meer wv. De stad is ontdekt door een groepje onderzoekers bestaande uit Walter A Fairservis van de afdeling anthropolo gie van het Museum en twee deskun dige. die respectievelijk in Harvard en Yale afgestudeerd zijnt Zij zijn onlangs in de Verenigde Staten teruggekeerd na 3 maanden lang in het Zuid Westen van Afghanistan gegevens veflzaimeld te hebben over de oudste culturen in dit gebied. Verklaard wordt, dat dit de eerste eöcptdlüe van Amerikaanse archeologen is die ooit in Afghanistan een onderzoek heeft ingesteld. Volgend jaar zomer wordt door -het Museum 'n grotere expeditie uitgezonden om op de plaats van deze stad opgravingen tc doen en het onderzoek voort te zetten Fairservis en zijn medewerkers heb ben de stad bij toeval gevonden toen 7'j op zoek waren naar water Zij. hebben naar de Verenigde Staten ge glazuurd aardeweik. ijzeren en bron zen gereedschappen en gebruiksvoor werpen en andere voorwerpen meege bracht waarvan er sommige we! uit 'n stof vervaardigd lijken te zijn, die veel op kunsthars lijkt D» voorwerpea zul len in Januari a.s. in het Museum te Npw York qeexposeerd worden. Anton Karas, de man die dit alles op zijn geweten heeft was al weer naar Wenen teruggekeerd, om daar in een klein restaurant in Sievering avond aan avond voor de gasten te «pelen, zoals hij dat gedaan had voor dat regisseur Care! Rood hem ontdekte Maar men zet niet ongestraft een we reldstad op stelten; Antor Karas, die een rustig mens is, heeft tenlotte geen weerstand kunnen bieden aan de vele verlijdelijke aanbiedingen, die hem van uit Londen wonden gemaakt en hij is naar de Britse hoofdstad teruggekeerd om in een luxe restaurant in Mayfair aan een elegant publiek nu de compo sittles van The Third Man in natura voor te zetten. Daar is hij een dezer dagen nu begonnen. Men verdringt zich in wilde bezetenheid vocxr het restau rant om een tafeltje te veroveren. Prinses Margaret kwam reeds de ie avond met haar gasten en het gezel schap nam plaats op de eerste verdie ping om naar een speciaal optreden van mr Karas te luisteren. In het ge zeischap van de prinses bevond zich o.a. de dochter van de Amerikaanse ambassadeur i mr Karas speelde zijn „Harry Lime" thema en zijn „Mozari Café"wals enkele malen achter elkaar voor de vöörname gasten. Laatste reis van eén historisch schip Het oudste oorlogsschip van de Ëq|- gelse vlootis tot zinken gebracht H^t is een schip met historie, dat reeds sinds lange tijd geen dienst meer heeft gedaan. Op alle mogelijke manidrea heeft men geprobeerd het schip te be houden, maar alle pogingen hebben ge faald. Het betreft hier de honderdvijftig jaar oude „Implacable". een houten oorlogs schip, dat door Nëlson in dc zeeslajg bij Trafalgar (waar de Engelsen de vloot van Napoleon vernietigden) werd veroverd en daarna jaren lang als vlaggeschip der Engelse Marine heeft dienst gedaan. Tienduizenden Engelsen hebben in de loop der jaren hun opl?i ding op de Implacable gehad en de be langstelling voor de laatste reis, die Vrijdag aanvang, was dan ook ontzag, lijk groot. Honderdea schepen lagen op de rede van Southampton en braebteh de Implacable een laatste groet. Voor aan lag de naamgenoot het enoritfe vliegtuigmoederschip, waarop duizenh den personen een plaats hadden gevon den. Een rottingsproces in hit scheepshout was oorzaak, dat het schip moest wok- den opgegeven. EN HET MYSTERIE VAN DE IJSZEE II De bediende verdween even, en kwam even later terug met de mede deling, dat de Baron ben wilde ontvan gen, en hij wees hen toen de deur van de balzaal. „Gaat U dahr maar bin nen" zei hij. „Daar zult U de baron wel vinden, maar weesi U voorzichtig, want de baron is net bezig harpoenen af te schieten". Kappie en de Maat draaiden de deur knop om. en stapten naar binnen, en Inderdaad suisde er net een harpoen door de zaal. De Maat gaf een ijselijke gil en bukte zich. Dat was een goeie. Hojo." riep de ba ron. „Dag Kapitein. Dag stuurman. Kom binnen U komt juist op bet goede ogenblik, want ik heb nu de kunst van de walvisvangst onder de knie. Weken lang heb ik me geoefend, en ik ben nu zo ver dat ik het culme sop durf kiezen om mijn kennis in practijk te brengen" „Wilt li werkelijk walvissen van gen" vroeg Kappie. „Maar dat is zo eenvoudig niet." „Ziet U die boeken daar?" vroeg d: baron. „Ik heb al die boeken door genomen"........ Van a tot gelezen. Ik weet er alles van. Allemaal boeken over walvissen en hun elgenaardighe den. En kijk eens naar de uitrusting. Niets ontbreekt er aan. Maar komt U mee naar mijn werkkamer, dan kunnen we spreken en plannen maken.' Vreemde vliegtuignachten Enige tijd geleden was het de expe ditle afdeling op Schiphol, die hoewel aan veel vreemde dingen gewend, even m de handen in het haar zat Zo op het eerste gezicht leek dat mis schiea vreemd, want het onderwerp van hun moeilijkheden was een baby uitzet. Men kan zich de verwondering van de vrachtemployees voorstellen toen, inplaats van luiers en wollig» broekjes en hemdjes, een samenstel van buizen, langen- en metalen apparaturen de vrachtlcx fcs bir»ien#edragen werd. De wildste geruchten over de baby voor wie deze uitzet bestemd zou zijn. deden de ronde. De oplossing van het mysterie kwam de» volgende dag, toen de eigenaars van de uitzet zich kwa men overtuigen of het gevaarte aanwe zig was. Het bleken een drietal dui kers te zijn, die op weg waren naar Pernambuco om berg ingswerkzaamhe den te verrichten aan een Belgisch schip. Hun duikerspakken stonden op het vrachtmanifest als „baby equip ment". Dat de luchtvaart dienstea bewijst aan de scheepvaart, wordt door dit voorval weer eens bewezen. Deze ge beurtenis echter staat niet op zichzelf. Veie malen worden scheepsbemannln gen en scheepsonderdelen door de lucht naar verschillende delen van de wé reld vervoerd,, waardoor vaak grote moelljkheden opgelost kooden wonden. Zo lag enige tijd geleden een schip met machine storing in Kaapstad. Het betreffende machine onderdeel moest vervangen worden en moest van Schot land naar Kaapstad gebracht woeden. Het vliegtuig bewees hier weer zijn diensten. Een KLM machine bracht het voorwerp binnen twee etmalen naar de plaats van bestemming, zodat het schip in de korst mogelijke tijd met ha-stel de machines de haven van Kaapstad kon verlaten. Het spreekt vanzelf, dat hierdoor een enorme tijdwinst gemaakt werd,, betgeen -veneens een aanmerke lijke geldbesparrf betakende. Immers in deze eeuw, betekent tijd nog altijd geld en zetten de feiten de spreekwijze „De tijd gaat snel, gebruikt hem wel" nog altijd kracht bij. Dat de tijd vliegt weet ieda-een en merkt iedereen. Dat dit echter ook eens voor het menselijk oog waarneembaar is geweest is niet aan Iedereen bekend. Toch is <iat zo. Het KLM vliegtuig „Paramaribo" n.1. het lot van vele kippen is. heeft op een goede dag 2500000 horlo ges van Genève naar Rio de Janeiro vervoerd, waarmee maar weer eens b» wezen wordt dat de tijd werkelijk kan vliegen. De mens vliegt vaak in wed loop met de tijd en breekt snelheidsre cord na snelheidsrecord. Onlangs hebben echter 100 schildpad deneen wedloop met de tijd gehouden Ruim 9000 km legden zij af ia 28 uur. ongetwijfeld 'n recordtijd voor deze rus Üge kalme dieren, die zich gewoonlijk niet met een grotere snelheid dan enke le meters per uur voortbewegen. De schildpadden werden met een DC 6 van de KLM van Johanesburg naar Schip hol vervoerd en vandaar naar Londen. Knappe koppen hebben uitgerekend dat als zij deze afstand hadden moeten lo pen, het 22 jaar zou hebben geduurd alvorens zij in Londen waren aangeko men. Niet alleen schildpadden, doch ook tal van andere diersoorten zijn reeds per vliegtuig vervoerd. Zo reisden Ln de loop van dit jaar pte KLM eendags kuikens, zeeleeuwen, pythons, apen, vogels, tijgers, vissen, konijnen, baby olifanten, bruikikvorsen, vogelspinnen, parasolmieren vliegende honden en kip pen door het luchtruim. Met die kippen was, om dit vreem de vliegtulgverhaal te besluiten, nog Iets eigenaardigs aan dc hand. Zij wa den in diepgevroren toestand per vlieg tuig van Amsterdam naar Londen ver voerd, bestemd om in Engeland gecon sumeerd te worden. Iets wat nu eenmaal DINSDAG, 6 DECEMBER na twaalf uur: Hilversum I. 301 m 12.00 Zlgeu nermuziek 13.00 Nieuws 13.15 Musette orkest 14.00 Voor de vrouw 14.30 Radiomatlné 16.30 Sluiting 17.30 Kinderkoor 18.00 Nieuws 18 30 StrMd krachten 19.20 Fanfaremuziek 20 00 Nteuws 20.15 Bonte Dlnsdagavondtreln 21.30 Zweed se muziek 22 00 Orkest Hugo de Groot 22.30 Kamermuziek 23.00 Nieuws. Hilversum II, 415 m 12.00 Lunchconcert 13.00 Nieuws 13.15 Orkest zond-r naam 14.00 Zanerecital 14.30 Gramofoonpl 15.00 Schoolradio 15.30 Zie kenbezoek 16.30 Sluiting 17.30 Voor de jeugd 17.45 Amu sementsmuzlek 18.30 De Bieten bouwers 19.00 en 20.00 Nieuws 19.40 Kamermuziek 20.12 Hoorspel „Jeremias' van Stefan Zwelg 23.00 Nieuws. WOENSDAG. 7 DECEMBER Hilversum I. 301 ra 7.00 en 8.30 Nieuws 9.00 Mozartconcert 10.00 Morgenwijding 10.20 Voor de vrouw 11.00 Causerie RVU. Hilversum II. 415 m 7.00 en 8.30 Nieuws 9.00 Voor de zieken 9.35 Symphonisch concert 10.30 Morgendienst 11.10 Gev. pro gramma. Motorsport In de competitie om het wereldkam pioenschap is in vergelijking met het vorig srizoen etn aantal wijzigingen gekomen. Er staan thans 7 wedstrijden voor deze competitie op het program ma, n.1. 5. 7 en 9 Juni internationale TTraces op Man; de Grote Prijs van België op 2 Juli te F.ancorchamps, 8 Juli Nederlandse TT; 22 en 23 Juli Grote prijs van Zwitserland te Bern: 5 Augustus Grote Prijs van Frankrijk te Comminges: 9 Augustus Grote Prijs van Ulster en 10 September Grote Prijs der Naties te Monza. Men moet 4 van de 7 klassieke wed strijden hebben uitgereden wil men voor het wereldkampioenschap in aan merking kornet. In de klassen zelf Is g^en wijziging gekomen. Staan er voor een bepaalde klasse geen wedstrijden op het programma, dan moet de rij der ten minste 3 wedstrijden hebben uitgereden. De puntentelling voor dit wereldkampioenschappen Is als volgt; 8 punten voor nummer zes pun ten voor de tweede aankomende, 4 v. nummer .3 voor nummer 4; 2 voor nummer 3enl pirat voor rvvnero 6. De snelste ronde wordt niet voor het were'dkampioenschop gehonoreerd. Be halve een persoonlijk klassement Is er ook een rangschikking voor de merken Andrew Mackenzte ouu at Len en Judith Taylor, ge hangen in de onderaardse gewelven van het Huis aan de Baai, wachten af. Uren verstrijken. Dan komt de man met de maskerkap weer op dagen. Wie is hij? ue man met de kap opende de deui van het vertrek, waar Ik hulpeloos had liggen worstelen met mijn touwen, en veirlween naar binnen. Ik wenkte Ju dith hem te volgen en voorzichtig slo pen we achter hem aan. De man stond stil voor de ene muur van het vertrek er. drukte op de twee uitspringende stenen. Een deel van de muur begon te wijken met hetzelfde knarsende geluld van scharnieren als ik al eerder had gehoord De man, die nog steeds in zichzelf mompelde, haastte zich door de opening, zonder van het apparaat gebruik te maken, dat de zaak weer achter hem afsloot. Hem volgend merkten we. dat we ons bevonden in een stecien gang van ca. 1 meter breed te. Een dertig meter voor ons uit zwaaide de lantaarn van de man, die ons voorging. Ik had onze eigen lan taarn om toch maar vooral onopge merkt te blijven moeten achterla ten en zo tastten we onze weg in de duisternis. Opeens was er een dreu nende slag, alsof een deur werd dicht gegooid. In plaats van het licht van de lantaarn was er nu een vierkant van licht zichtbaar. We slopen op on ze tenen naderbij en zagen hoe onze weg werd afgesloten door een stevige houten deur, waarin een getralied ven ster was. Behoedzaam ging ik op mijn tenen staan om door dit venster te kijken. En hier keek ik dan tenslotte in het vertrek, van waaruit de afper ser opereerde Zes lampen verlichtten een kleine kamer, die met eikenhout betimmerd en behoorlijk ingericht was. Tegen een muur stond een grote schrijftafel met daarop een schrijfmachine. De figuur met de maskerkap, wiens gemompel niet meer hoorbaar voor ons was, zocht koortsachtig in de laden van de chrijftafel. Stapels brieven, kaarten en schrijfpapier kwamen op de grond te recht. terwijl Jade na lade leeggemaakt en doorzocht werd. Na een poosjje keerde de mysterieuze figuur zich met een gebaar van wanhoop naar een grote boekenkast, waaruit hij ieder boek apart aan een inspectie onder wierp. Ik kreeg de indruk, dat de man, die wy gadesloegen, niet de werkelijke eigenaar was van deze kamer. Terwijl hij aan het zoeken was, keek hij al door angstig achterom, als verwachtte hij ieder ogenblik gestoord te kunnen worden. Tenslotte had hij de hele boekenkast nagezocht en hield hü even op. Hij wist kennelijk niet, waar hij verder nog moest zoeken. Juist op het moment, dat hij zijn aandacht aan het karpet wilde gaan wijden, klonk opeens een onwezenlijke metaalachtige stem. Ik dacht het wel, Fellowes, dat je nog terug zoudt komen. Waar zoek je naar, ellendige schoft? Dus Fellowes was de mysterieuze fi guur met de maskerkap, die rondom het Huis aan de Baai had gespookt? Ik had echter geen gelegenheid om over de consequenties van deze ont dekking na te denken, aangezien zich voor mijn ogen een klein drama af speelde. Fellowes bleef aan de grond gena geld staan en trok de kap van zijn hoofd. Met zijn lange magere nek en uitpuilende ogen leek hij meer dan ooit op een roofvogel. Waar bén je? riep hij uit. Kom te voorschijn en treed me als een man te gemoet. Het enige antwoord was een spot tende lach. De stem, die ik destijds in het sousterralfi van het café in het East End had gehoord, scheen nu van uit de richting van hot plafond te komen. Waarom sou ik me aan jou ver tonen, Fellowes? Je bent nooit achter mijn identiteit gekomen. Maar al jaag je de dorpelingen schrik aan met die maskerkap, op mij heb je nooit enige indruk gemaakt. Waar heb je je schu;! gehouden, Fellowes? De ongelukkige man keek de kamer rond als wilde hij een mogelijkheid ontdekken om aan de meedogenloze stem te ontkomen. Ik kreeg de in druk, dat hij overlegde of hij niet door de deur zou kunnen verdwijnen, maar zijn bewegingen werden kenne lijk gevolgd. Blijf staan, waar je staat, Fellowes. zei de stem. Als je je verroert, zal het je laatste beweging hier op aarde zjjr En beantwoord nu mijn vraag! Ik heb een kamer genomen in Hythe, in de buurt van Colchester, ant woordde de man gemelijk. Was je alleen? Fellowes bevochtigde zijn droge lip- 'pen met zijn tong. Naast mij luisterde Judith, «ven gespannen als Ik, toe. W» voelden wat deze vraag betekende. Nee, fluisterde Fellowes op nau welijks hoorbare toon. Edith Simpkin» was bij mij. De stem bleef enige tijd zwijgen, als of de ondervrager over dit antwoord en zijn consequenties nadacht. Waar is zij nu? was de volgende vraag. Ik heb haar achtergelaten om hier terug te komen. Je wilde het geld natuurlijk heb ben, niet waar Fellowes? Ik had je aandeel voor je klaar liggen. Waarom kwam je het niet halen, na me daarvan op de gebruikelijke wijze in kennis te hebben gesteld? Fellowes bleef zwijgen Opnieuw kreeg ik de indruk, dat hij in de rich ting van de deur wilde gaan, maar wederom weerhield de metalen stem hem hiervan. Als jij het me niet zeggen wilt, Fellowes. dan zal ik het je vertellen. Je wilde méér hebben dan wat je toe kwam. Je wilde èlles hebben Ts dat niet de waarheid, ellendeling? Deze laatste vraag had de scherpte van een messteek. Op Fellowes' lippen vormde zich het antwoord „ja". Zijn handen trilden. Hij was blijkbar- ten prooi aan een hevige angst IWurdt vci\uigdj

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3