0.e sefdag-zx SCHOOL VOEDE OP BURGERSCHAP TOT KAPPIE EN HET MYSTERIE VAN DE IJSZEE B Met elkaar en voor elkaar Oud-Landsmeerder ontmi Jan Oly in Brazilië :ie. en Grillig publiek wijst Mariandel aj bemint voortaan Harry Liem Gezin, School en Opvoeding (IV an »lot) ^baa dat lader* vorm van maatschappelijk leven, eisen aw» de school stelt. Zo b het al'ijd er. overal geweest. Al houden ge negzrstamzK«Q la de binnenlanden van AirLka er geen school op na toch wordt d« «t*p van groot kir.d tot \ohvamm man, niet gedaan, zon- #er dat er ean btpkPdi InwUdlag aan vooraf ia gegaan. Zo zal elke revolutie, die sioh voltrekt, dadelijk het onderwijs naar de eisen die tan da maataahapt>y srt^It, veranderen. t In da voorgaande artikelen hebben we getracht aan te tonen, dat de laak. die de school zich tot dusverre stelde, overeenkomt met de geest »an de maatschappelijke verwachtingen der voorgaande eeuw. Hoewel fcrij sinds lang weten, dat het optimisme der voorgaande eeuw volkomen misplaatst ia geweest. begint het in het onderwijl langzaam door te dringen, dat zowel de stof-aanbiedlng als het doel der opvoeding anders moet zijn. In dit alctartikel moeten we trachten de opdracht, die de school in veranderde maatschappij heeft, samen te vatten. In het knappe iek van de Zwitserse psycholoog, dr. H. Meng. „Dwang en Vrijheid In de Opvoeding", zegt hij: „Zowel ia staatsverband als in de opvoeding breekt iets door, dat niet te beschouwen is als regelmatige vervanging van oude maatregelen door nieuwe, maar als een diepgaande verande ring van instelling, ten opzichte van alle sociale, juridische en opvoed kundige problemen". tot ontplooiing komen in een wer kelijkheidsmoment, in een concrete situatie. Het is de taak van de school aan deze uitermate belang rijke kant der opvoeding ernstige aandacht te besteden en die werke lijkheidsmomenten te scheppen. Voordat we de mogelijkheden hiervan nagaan, moeten we nog even teruggrijpen naar het eerste artikel, waar geciteerd werd eer. uitspraak van prof. Kohnstamm: „De democratie heeft andere men sen ën staatsburgers nodig dan de voorgaande eeuw. Wij mogen niet tevreden zijn en de moderne vak verenigingsman wil niet meer te vreden zijn met de geesteshoudini van het fabrieksproletariaat van weleer. Het is de vraag van levens behoud voor de democratisch inge lichte staten, het volksonderwijs zo in te richten, dat het opvoedt tol zelfstandig nadenken, dat het zelf standig en critsch onderzoek aan wakkert. dat het de gelegenheid schept, niet te zweren bij „de woor den van de meester", maar staat ir het teken van eigen onderzoek er, vergelijking van wat van verschil len zijden wordt bevolen". Zwaargeladen zult U zeggen, da' hoort niet in de school. Dit hoori wel terdege in de school, mits hei geheel op kinderlijk niveau gebrach wordt. Over het „denken" hebber we het al eens gehad. Het reagerei op een vraag met een vast antwoord zoals in de school de vraag hon derd fegen één keer een vraag naa. de bekende weg is (deze vragei zijn wel terdege nodig), is nog geei denken. Denken veronderstelt altiji een keuze doen. Dit is een volkome) nieuw gezichtspunt in de psycholo gie van het denken, waar de schoo w.el onbewust van gebruik maakte maar dat nu bewust en systematiscl telkens- weer aan de orde gestelt moet wórden. En nu dat „niet zwe ren bij de woorden van de meester" Hoe zit dat? Op de meest eenvou De diepgaande verandering, waar hier over gesproken wordt, doelt op de instelling van de mens op de aociale en paedagogische vraagstuk ken van deze tijd. Zij is werkelijk van die aard, dat zij, die deze ver andering in zich voelen voltrekken, Vanuit een nieuwe gezichtshoek de Opdracht der school in opvoedknn- flige zin bezien. Het Is alsof men door een deur gaat, waarbij men achter zich laat de idee, dat we het toch zo heerlijk ver gebracht hebben en plotseling staat voor een nieuw Vergezicht met ongekende mogelijk heden, waarvoor nieuwe kracht zal •uoetcn worden opgebracht Al Is de opvoedkundige factor in bet schoolleven niet altijd te schei den van de instructieve kant, van bei lesgeven dus, toch zullen we deze laatste dit keer buiten beschou wing laten. Waar gaat het hier om? Het gaat hier om de opvoeding tol burger in een democratische sa- Vv - - vv-VV door C. J. Rol inenleving. Het „Ieder voor zich" moet vervangen worden door „Met •ikaar, voor elkaar". Dr. Idenburg gegt het op zijn wijze in het April- oummer van Wending '48: „In plaats van lid van een organisch gestruc tureerde maatschappij, is de mens een nummer geworden in de men- eenhopen, welke in onze steden zijn samengetrokken. Tot zijn medemen sen staat hij nog slechts in anonieme betrekking, als koper of verkoper, gis kiezer, als bioscoopbezoeker of radioluisteraar, als trampassagier, gis belastingbetaler of trekker van Ouderdomsrente. De samenleving Verkommert tot een vormloze men- genverzameling welke vatbaar is Voor de werking van massale in drukken en emoties. Wij raken hier aan het zwaarste sociaal paedagogi- gche vraagstuk van onze dag". Tot dusverre heeft ons ganse gch ooi wezen gefaald in de opvoe ding tot gemeenschapszin. Het is de aociale factor in de opvoeding, die In onze scholen een belangrijke plaats moet innemen. De opvoeding tot persoonlijkheid la een oud ideaal, maar zij ls alleen mogelijk door opvoeding tot gemeen* gch&p. Zelf-werken, zelf-vinden, die pen ln de school gepaard U gaan Wet samen-werken, aamen-vinden. Dit is in wezen het opvoeden tot gen democratische levenshouding. Te vaak dankt men bij „democra tie" aalleen aan de practijk der de mocratische staatsvorm. v.aarbij Iedere burger via bepaa'de organen g'n invloed kan doen g l loa. Maar bier gaat Iets aan vooraf, dat eigen lijk het fondament der samenleving Is. nl. een democratische levenshou ding van ds burger, d.w.z. een ge- glndheld om zonder te heersen, an deren te dienen met alle gaven van hoofd, hart »n hand. Wanneer m*n meent, dat r.iet veranderingen in de bewindsvorm, gepaard gaande met andere produc- tleverhowtogsn, deze gezindheid Vanzelf bomt, dan doet r.«n goed gich de mlabikkixig van hd optimis me der voorgaande eeuw voor ogen te gtelUsu Ook dan zal de kater gilet uitblijven. Da ontwikkeling van de gezindheid tot denv •rs'.'-aoh de.i- ken tn Utu.telaa tet Mcdamant van d« toekomstige gr.iua.deving. Deze fatiiidhaid v te vens een g*p**£ g«tl*»*uüs nukfn van VrijhsldL 2e sel.sian dom er goed aan, het o»vo*-d«cund.g d«*l der UNESCO over te nawen: „De kin deren der gaó«i9 wereld voor te bereidan op ds verantwoordelijkheid dor vrljueH". EIGEN ONDERZOEK Loven ia vrghaid, tender anderen la hinderen, vraagt zelfdiscipline, Verantwoordelijkheid voor de ar- a-> aniiu vraagt begrip voor de taak Van de mens in dt saiv.sr.lovlng, de flenst aan de naaste veronderstelt op t'n minst sociaal bewustzijn, o:n bot awaargeladen woord liefde niet t* (TPhruiken. Deze kunnen alleen dlge wijze, het hanteren van een woordenboek of een encyclopedie. De kinderen moeten leren, dat, wat ze in het dagelijks leven ook tegen komen, ergens te vinden is. De meester weet ook niet alles, geluk kig maar. Iets moeilijker wordt het wanneer men enkele vragen stelt over een bepaald onderwerp en men aangeeft in welke boekjes dit ge vonden kan worden. Hier vindt U dus ook iets terug van het eigen onderzoek. Wat denkt U bijvoor beeld van een klassevergadering, waar aan de orde gesteld wordt de vraag, waar zal deze keer onze schoolreis naar toe gaan? Er Ls zo veel -geld, zie maar hoe jullie er uitkomen. Laat de kinderen zelf de brieven voor inlichtingen samen stellen. Dit is een aardige groeps- opdracht. Zo is er nog veel meer te bedenken, waarbij eigen onderzoek, zelfstandig denken en handelen, ge zamenlijk zoeken en uitvoeren on der voortdurende controle der leer kracht mogelijk is. Kunnen onze scholen voor dil werk ruimte krijgen? DE MOGELIJKHEDEN OP SCHOOL Op de meeste leerplannen, die na de oorlog ontstaan zijn, komen op het lesrooster vier vrije uren, ook wel genoemd keuze-uren. voor. Het is de bedoeling, dat in deze vrije uren gelegenheid geboden wordt het bovenstaande in de school in te voeren. Dit kan op alle mogelijke wijzen geschieden. Om iets te noe men. Men kan voor deze vier uren een taak samenstellen, bestaande uit taal-, reken-, aardrijkskunde- en geschiedcnisstof. Het kind mag zelf bepalen waar het mee wil beginDen, het mag om hulp vragen en het mag helpen. Het moet leren zijn tijd in te delen. Of dit wel eens mislukt? Wis en waarachtig, maar tijd inde len is niet zo eenvoudig. Men kan cok een groepstaak samenstellen, die gezamenlijk gemaakt moet wor den Dit kan gewoon schoolwerk zijn, maar ook handenarbeid, bijv. jullie maken een polder van klei. of een sluis, of noem maar wat. Iets vat op dat ogenblik in de belang stelling der kinderen staat. Zo is het gewenst om zoveel mo gelijk iedere morgen, te beginnen met 'n'klassegesprek, over de dood gewoonste dingen. Over een stuiter, die mooi is, of het hondje van Jan, dat telkens de school binnen wil, waarbij het er om gaat, dat de kin deren praten, praten, praten en de leerkracht alleen stimuleert en het j gesprek probeert op te trekken. Dit duurt maar kort. Maar het is van enorme betekenis, dat dit gedaan wordt Ik weet wel, dat dit niet dadelijk lukt. Maar dit werk moet ook reeds in de eerste klasse ge- Goede raad: Wordt geen stijve hark Heinrich Kauffman, de Deen se ambassadeur in de Verenig de Staten, heeft mrs. Eugenie Anderson, de nieuwe Ameri kaanse ambassadrise in Dene marken, op een lunch te harer ere te New York de raad gege ven niet een van die „opgebla zen nietsnutten of stijve harken te worden, die men in ons be- ruep vindt". „Blijf zoals ge zijt," was zijn advies. schieden, dan pas zullen we in de zesde klas resultaten bemerken. En hoe staat het dan met de klas sikale lessen? Verdwijnen die hele maal? Wel neen, dat is onmogelijk. Dit zou het kind met het waswater weggooien zijn. Er blijven klassi kale instructielessen. Een vak als geschiedenis is voor het lagere schoolkind in hoofdzaak een vertel- vak. Zo min als het in de opvoeding gaat omtrent de vraag dwang OF vryheid, maar altijd dwang EN trijheid, zo gaat het niet tussen klassikaal O F individueel onder wijs, maar om klassikaal EN indi vidueel EN groepsonderwijs. MET KLOKKENDE ROK. Gelukkig is de al te wijde en te lange mode weer voorbij en bepèrken we ons nu tot de klokkende banenrok, die eventueel nog één of meer platte plooien kan bevatten, maar in elk geval komt hier de ruimte pas voorbij de heupen. De lengte van de rok variëert van 36 tot 39 cm. van de grond en dan ligt het gemiddelde nog dichter bij de 39 dan bij de 36! Natuurlijk kiezen we in dit seizoen het lif^gt lange mouwen, omdat die veel warmer zitten. Er zijn veel modellen met een hooggesloten, ronde hals, waarlangs een rond of pun£i£ kraagje is aangebracht, maar we zien ev.ete veel japonnen met vierkante of V-halfgp, waarlangs dan in de meeste gevallen een kraagje of een corsage ter garnering is aan gebracht. Een enkele maal worden er zakken in de naden van de rok verwerkt maar nódig is dit niet! De afgebeelde modellen zijn c twee vap d?t gezellige slag jurken, waarin we ona^ireet thuisvoelen echte jurken „voor alledeg" K 3S53/1. Een fraai, eenvoudig wollen japonnetje voor het werk t voor in huis. De zesbaanse rok is klokkend De schouders zijn verbrcc1 Het lijfje sluit met knopen, terwiil rond het middel een ceintuur word* gedragen. Het kraagje laat ruimte voor een ketting. Benodigd voor 108 cm. bovenwijdte ca. 3.40 m. stof van 140 cm. breedte. K 3657/1. Het model van deze japon leent zich uitstekend om van tweeërlei stof te worden vervaardigd. Het kraagje en de mouwen zijn apart. De lijnen van de rok lopen op het lijfje door. Benodigd voor 116 cm. bovenwijdte ca 3.85 m. stof van 140 cm. breedte. De knippatronen van deze modellen zijn bjj vooruitbetaling per post wissel a f 0.95 bij „Bella Patronen Service", Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht verkrijgbaar. K 3653'J is verkrijgbaar voor de bovenwijdten 100, 108 en 116 cm.: K 3657 1 voor de bovenwijdten 108, 116 en 122 cm. Deze modellen zijn overgenomen uit „Bella", Het Nieuwe Modeblad. Dat is HtrTl Sensationele brief uit Rio: Maar (le ex S.S.er dreigde hem knock-out te slaan fan Oly, de zoon van Sam oud-S.S.er en in Brazilië, Oly waar heen hij gevlucht is, thans een ge vierd bokser, is 11 December jl. pei vliegtuig naar Venezuela vertrok ken om daar zijn bokssuccessen voort te zetten. Naar de Braziliaan se nieuwsdienst meldt, vertrek" Oly in Januari na3r de Verenigdt Staten. Deze laatste nieuwtjes om trent deze beruchte Tuindorp-Oost zaner ontvingen wij van een oud Landsmeerder, de heer Jaap de Boer. die sinds 1938 in Brazilic woont. Hij schreef aan onze redac tie het volgende: „Sinds verschei dene weken bokst hier een Duitse zwaargewicht, die enorme sensatie verwekt door zijn lengte en ge wicht. Hij noemt zich Hans Oley Als Noordhollander zijnde, kwamen de naam en de couranten foto's mi zeer bekend voor. En ofschoor reeds iets ouder zijnde en geen gro te boksliefhebber meer, begaf ik mii naar de Pacaembu, een gebouw wa_rin twaalfduizend personen ver zameld waren. Inderdaad was Hans Oley, zoals ik ook wel vermoed had. de Nederlander Jan Oly uit Lands meer. Ik kende hem van voor de Dorlog persoonlijk, evenals zijn va der en grootvader Ik informeerde hier en daar en vernam, dal hij hier in Rio de Janeiro reeds twee wedstrijden had gebokst. Hij ver sloeg in de eerste wedstrijd de Chi leen Guillermo er Herrera. Hij won door k.o. in de derde ronde en won op punten van de Italiaanse Argen tijn Americo Capitanelli. De wed strijd, die ik zag, verliep echter al '.eer slecht voor hem. Het ging te gen de Braziliaanse kampioen :waargewicht Cincenton des San- os. Oly viel in de negende ronde ioor de ringtouwen bij hel ontdui ken van een slag en bezeerde daar bij zodanig de knie, dat hij niet in dr ring terug kon keren en zo doende k.o. werd verklaard, of schoon hij volgens mij op punten /oorstond. Na de wedstrijd bega! 'k mij naar de kleedkamer en zeg gende, een landgenoot van hem te zijn, werd ik toegelaten. Ik ben zel den in mijn leven zo schoftig ont vangen. Toen ik hem in het Hol lands aansprak, kreeg ik dergelijke scheldwoorden en vloeken te horen, (Oly zei. ik sla je op je sm.dat dit, zoniet 't laatste woord: .jot- hollander" wel duidelijk aangaf, dat Hans Oley, alias Jan Oly, met bijzonder prijs meer stelde op het ontmoeten van landgenoten. Daar ik slechts uit pure nieuwsgierigheid was binnengekomen, en Oly uiterst geprikkeld scheen te zijn door het ongeluk in de ring, begaf ik mij weer naar buiten zonder iets te zeggen Oly was echter tijdons de lorlog een berucht S.S.'er, zo ver- elde mijn zoontje mij later. Is he" lan niet mogelijk zo'n kerel ook hr boksen hier en in geheel A' ,e verh-'-^co „De Dageraad" bijeen Gisterenmorgen hield de Vrijdenkers vereniging ..De Dageraad haar perio dieke bijeenkomst in Valk s lunch room op het Waagplein. De heer Horst opende de morgen met een har telijk welkomstwoord. Hij vertelde dat de opening van de morgen in het te ken van de Zonnewende stond, waar door er meer licht op aarde zal zijn. Mevrouw de Bruyne uit Zaandam declameerde daarna het mooie ge dicht: „Gebed van de onwetende". Als spreker trad de bekende auteur Willem van Iependaal op. Hij sprak over ,,De Christus Mythe", op éen boeiende en tevens komische wijze wijdde hij over dit onderwerp uit. Het programma werd afgewisseld met declamaties van mevr. de Brtiy nc. Zij declameerde oa. „Moed" „He", offer" en „Vrede". WTIE kan precies zeggen hoe ei- genlijk een „schlager" geboren wordt, er. waarom iedereen nu juist „Mariïndel" op da lippen heeft en geen ven de honderden andere vaak niet minder aardige deuntjes, die tezelfdertijd door componisten, orkesten en zangets aan de wereid' worden toegediend! Een schlager komt, klinkt en overwint: plotse ling kan niemand deze melodie ontlopen, je hoort haar door de radio, in bioscoop en café, totdat ieder oakfietsjongen het je tege moet fluit; en al zou je het zelf le lijk vinden en je er tegen verzet-' ten midden in de nacht word' je wakker en ergens diep binnen zingt iemand in .ie „Mariandel.... andelandel'" en hij zingt het met je eigen stem! Misschien is het waar dat zulk een lied tot schlager wordt omd .t het de stem- niing van een bepaald tijdperkje 't treffendst weergeeft, zoals 't b.v. met Lily-Marleen was, een Duits eo datenlied, dat door de troepen van de Geallieerden zender tegen offensief werd overgenomen, om dat de mensen onder de uniformen nu eenmaal intieme! met eikaar verwant zijn dan de uniformen het toelaten en omdat een lied geen andere grenzen kent dan die van het menselijk hart. „Men veroudert snel op het slag veld". zei Napoleon; zo zou men ook kunnen zeggen: geen lied ver oudert zc snel als een schlager, want die leeft van de gunst der] menselijke stemmingen, die nooit- lang i'uren, wat Napoleon, die zelfs een3 ten soort schlager was, al te goed xe weten is gekomen. Zo is dan ook het wereldberoemde „Ma riandel" al weer aan 't vergrijzen; een nieuwe schlager is sinds enige weken over de aarde gegaan. o ui gc^cuiedenis v Je jongste wei eldveroveraar v„ -\ien: Carol Reed, de Engelse roi, ;seur, die de nieuwe film „De cl .e man" (draaiboek van de be- ke-de schrijver Graham Greene) met Engelse, Amerikaanse en Oos tenrijkse artisten te Wenen op nam, zocht wanhopig naar een me lodie, die altijd weer te horen vnosst zijn wanneer Orson Welles op het doek verschijnt. Welles speelt de hoofdfiguur Harry Li jn:;, een tijdgenoot uil ons atoom tij dperK, een inens die moreel ge- v.oerd is en en ten slotte zelfs tol moordenaar wordt. Toevallig h: rm-'rde Reed zich een cither- speler, die hij eens in een ono*. kende Weense wijngelegenheid ge hoord had en hij dacht: de koele en toch melancholieke toon van dit instrument zou misschien de wandelende wanhoop, waarom het ging, rot best kunnen begeleiden. Hij wilde het eens proberen en ging onmiddellijk ep zoek naar de bekende citherspele-, die ergens in een vin de vele wijngaarden van Wenen moest te vir.den zijn. Deze kleine muzikant, die zich van geen kwaad maar ook /an ggen geluk bewust was, heette Anton Karas en hij moest zijn salaris oogsten door fooien die hem weieens wer den toegegooid. De fnm-ondernemers vonden de- 11ARRY LIME ofwel Orson Welles...- ze man absoluut niet belangrijk, zijn werk zou een van de vele klei ne risico's zijn, die het scheppen van een film met zich meebrengt en die men na de voltooiing meest al weer vergeten ls. Ook onze cl* therspeler was na zijn laatste speelscène te Londen reeds weer vergeten: niemand zou op de ge dachte zijn gekomen hem enthou siast op de schouders te slaan of hem in Engeland te houden. En Anton Karas zelf? Die was blij dat hij na dit opwindende werk de mist van Londen weer met de zon van Wenen kon verwisselen. Maar toen de première afgelopen was begon het. Wat? Het, wat niemand kan verklaren, het volko men onverwachte, dat geen deri toeschouwers zich van de herinne ring van de melancholieke cithWV melodie kon verlossen, dat leder-, een dit zwaarmotriige lied op da lippen droeg, alsof het uit zijn ei-, gen hart was geboren en hem van iets onuitsprekelijks kon bevrijden. In een ommezien was dit lied tol een schlager geworden. Onmiddel lijk wilde de filmmaatschappij er platen van laten maken, maar An^ ton Karas zat allang weer in We-, nen en had niet het minste benul ervan dat iemand in Londen zich' nog naar zijn werk zou kunnen omdraaien. De firma had geen tijd om de e n bekende ergens in Wenerv op te sporen de geest van suc ces is een ongeduldige geest; wie hem dienen wil, raag hem geen seconde uit de ogen verliezen de heren lieten direct platen van doj geluidsband copiëren. In korte, tijd was niet alleen de eerste editie, maar ook de tweede en derde ge heel uitverkocht. En vandaag, nog. maar enkele weken nk de premièrë van de film, zijn reeds 250.000 platen letterlijk uit de handen vai^ de verkopers getrokken. De pla', ten fabrikanten, eerst nog een beet je verdoofd van dit verbazende, succes, waren niet eens dadelijk ln staat om nu juist ook een wereld schokkende naam te vinden voor hun lied dat Immers niet meer is dan een begeleidende melodie zon' der .voorden, en zo heet de schla ger nu eenvoudig ,JHarry Lirae-, motief" naar de hoofdfiguur van de film. De c-itherspeler Anton Karas ii intussen natuurlijk al lang uit da kelders van Wenen naar Londen gehaald, waar hij in vele nacht' Hnhs aan de lopende band optreed! en onophoudelijk hei „Harry Ll-f e{" moet tokkelen. :rj", zo schrijft een Lon- me-motie! „Zeldeq dense krfnt, „zelden is een cabar ret-kunstfnaar door het publlel» met meef respect behandeld dan de 43jar»ge cafémuzikant Anton Karas". Onder zijn gasten begroet' te hij zteds Prinses Margaret, Wedden dat oox wij in Neder land spoedig van Mariandel over' stappen naar Harry Lime? KURT 1EHMANN. Abonneer! U op dit blad 19 We waren nu allemaal in het binnenste van de walvis terecht ge komen, en al gauw bleek het. dat het geen echte walvis was. Daa.- van binnen leek het wel een sooet dok. Aan weerszijden waren brede stel gers, waarop diverse mannen heen en weer liepen, die bezig waren de „Kraak" in te halen. Het geheel werd door een paar felle schijnwer pers verlicht. De kajak met Oït en Kappie er in dobberden achter de „Kraak" aan, en was zodoende voor niemand zichtbaar. Waar zijn we nou terecht gekomens mompelde Kap pie, toen hij weir wat van de schok was bijgekomen. „Als dit een walvis is ben ik er ook één." „Kaliopilala zei Oet met een angstige klank in zijn stem. „Uk wuk" Ja ja zei Kap ple Net wat je zegt Ik zou wel eens willen weten, wat dit allemaal moe1 betekenen. Wanneer ze ons nu maar niet in de gaten krilgen. dan «al ik er wel achter komen. De haron had Li alles nog niet zo'n erg. cmdat hij oog bezig was met het harpoen ka non. Hij had nergens anders oog voor „Wacht maar beestje" mompelthij „Hier heb ik een aardig harpoentje voor je klaar" De baron trok aan een touw, en de harpoen suisde door hef inwendige van de walvis hcert en kwam tenslotte met een ketsend ge luid tegen één der stalen wanden aan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 2