KAPPIE EN HET MYSTERIE VAN DE IJSZEE Commissaris der Koningin opende brug bij de Lange Balk laar van rampen en tegens'agen, maar ook van uitbreiding en vooruitgang LO-LKP-film op weg door Nederland Belangrijke vredestaak volbracht'' een symbool zien. en daarbij bnze echte Nederlandse volksaard blijven volgen. (Applaus.) ■■SSSBfiavt: ANDERE SPREKERS AAK HET WOORD. Tijdens een winterse temperatuur, met een koude westenwind, zoals wij die nu eenmaal hebben als het niet vriest, werd Vrijdagmorgen de gro te moderne *erkeersbrug over het Westtïiese kanaal bij de Lange Balk te Znldseharwoude officieel geopend door de Commissaris der Koningin dr. J. E. Baron de Vos tau Steenwljk Om plin. 11 uur werd het rood-wit blauwe lint door de Commissaris doorgeknipt en een nienwe periode in geluid. Hier is na de bange oorlogsjaren een vredestaak verricht, welke van enorm veel belang Is voor de gehele tuinbouwstreek, die wij kennen on der de naam van het. Geestmer Ambacht, dank zij de goede verstand houding der verschillende bevolkingsgroepen, zodat terecht eveneens van geestelijke bruggenbouw gesproken kan worden, zoals de Commissaris zeide. barak toe, waarin de bemanningen van aJle schepen, die er lagen, opgesloten zaten. Hij liep meteen naar de deur toe. die met een grote ijzeren klink was afgesloten. Het was voor Kappie geen grote kunst om die op te lichten. Hij deed de deur open en stapte naar bin nen. Aan de wanden brandden vetkaar sen die een zwak licht verspreiden- Alle zeelieden lagen op de grond te slapen Kappie zocht net zolang, tot hij de baron de maat en de meester gevonden had. die naast elkaar lagen. Hij schudde ze al !e drie wakker. De maat was de eer ste die zijn ogen open deed en toen hij Kappie zag. kreeg hfj bijna een aPpel flauwte „Een spspookeen g-g.geest!" stotterde bij ..De.de..de g.g. geest van K K.KKappie!" „Stel Jje niet aan. Klont! fluisterde Kappie waarschu wend. „Ik ben het in levende lijve! Hou je alstejeblieft stil! We moeten alle ande ren gaan wekkende kust is nu nog vrij!" Het stemt zeker tot grote voldoening dat de oude historische naam vau LANGE BALK voor het nageslacht bewaard is geble ven. De Lango Balk waar vele herinneringen aan verbonden zijn - heeft plaats moeten maken voor een prachtige moderne brug, van onge veer SO meter lengte en 8.5 meter breedte. Het drukke autoverkeer langs de smalle dorpsstraat zal hier door ontlast kunnen worden. DE ONTVANGST TEN RA AI) HUIZE. Om half elf arriveerde de Commis mi88aris per luxe auto met het Pro vinciale wapen ten gemeentehuize daar de C. door burgemeester Schel haas werd begroet. Onder de aanwezigen merkten wij op de bestuursleden van Bannen, Pol ders en 'Veilingbesturen, de voltallige college's van B. en W. der gemeenten Langedijk en Heerhugowaard, de hr. Harmsen lid van Ged. Staten, ïr. Tho mest-, Hoofdingenieur van de Prov. Waterstaat, kapitein van der Steur. Districtscommandant van de Rijks politie en de Groepscommandant vau Langedijk de heer Drieënhuizen. Na een verversing te hebben gebruikt begaven de aanwezigen '^jch in auto's naar de nieuwe brug. Door de politte was voor een goede verkeersregeling gezorgd. DU OFFICIËLE OPENING. beid van de genodlg den en vele andere belangstellenden voud hierna de officiële opening plaats. De Commissaris, het woord verkrij gende, zeide dat het hem een groot genoegen was tot deze plechtigheid over te gaan. Spr. deed dit in zijn kwaliteit van voorzitter van het Col lege van Ged. Staten. De plannen tot bouw van deze brug bestondeu reeds lang maar «e werden ver traagd door de oprlogsjaren. Een deel kon voordien worden uitgevoerd, het t •ottè de financiële afwikke ling vergemakkelijkte. Na de oorlog stonden Ged. Staten voor een moei lijke beslissing, daar er van vele kan ten voorstellen kwamen om bruggen te bouwen. Spr. geloofde dat men een verstandig besluit nam om deze bouw te voltooien. Hierbij speelden de moei lijke verkeersproblemen van Lange dijk een grote rol. Dit'werk betekent een sluitstuk waar met veel genoegen aan zal worden teruggedacht, ook om dat het van grote betekenis is voor de Langedijk en het gehele Geestmer Ambacht. Met waardering noemde spr. het werk vande Techn. Dienst de Prov. Waterstaat en de aanne mersmij. De Kondor. In overleg met het gemeentebestuur van Langedijk is besloten deze brug de naam te geven van „De La-ngebalk", Met de wens dat de brug de groei en bloei van de gemeente en de gehele streek zou mogen bevorderen, verrichtte dc Commissaris de openingsplechtigheid door het rood-wit-blauwe lint door te knippen, waarmede een feit van historische betekenis werkelijkheid geworden was. Het gehele gezelschap begaf zich hierna over de brug om deze vau nabij in ogenschouw te nemen. REDE BURGEMEESTER SCHELHAAS. Nadat men zich wederom naar het gemeentehuis had begeven en plaats genomen was ln de raadszaal, nam Burgemeester Schelhaas het woord en zeide, dat het voor de gemeente Langedijk en omgeving een heugelijke dag was. Het verblijdde spr. dat allen aan de uitnodiging gevolg hadden gegeven om hier tegenwoordig te zijn. Met alle waardering voor onze voorouders zeide spr., dat de huizen hier als het ware werden neergesme ten en het tegenwoordige geslacht voor grote verkeersproblemen werd gesteld. Reeds vele jaren is de ge meente bezig hierin verandering te brengen. wegen, maar dit is practisch onmo gelijk door de sinds vele jaren ge vestigde industrieën, die in verbin ding staan met Amsterdam en tal van andere plaatsen. Daarom zoekt men het in verbreding van de wegen waarvoor al duizenden guldens be steed zijn en voorts door het mak'en van uitvalswegen, zoals de nieuwe Prov. wegen te Noordscharwoude en Broek op Langendijk en nu met deze weg bij de Langebalk. Er Is wel eens de vraag gesteld of dit allemaal no dig is. doch deze mensen weten niets van het verkeersprobleem af in te- geustelling met de veiliugsbesturen. fabrikanten en anderen. Door de Langedijk rijden jaarlijks tienduizenden vrachtauto's, niet mede gerekend al de andere voertuigen, zodat spr. van oordeel was dat deze nieuwe verkeersbrug in een grote be hoefte zal voorzien. De gehele omge ving Is de provincie Noordholland v. harte dankbaar dat er tot deze bouw besloten werd. Spr. hoopte tenslotte dat de Commissaris der Koningin nog vele jaren getuige zal mogen zijn van de groei en bloei van deze streek. (Applaus. DE COMMISSARIS ANTWOORDDE. De Commissaris dankte voor de har telijke ontvangst en zeide. dat dit werk uit een oogpunt van algemene strekking moest worden gezien en ook in een breder kader bekekeif worden Het herstellen van de verwoeste brug gen was een typisch ooriogswerk en bet bouwen van nieuwe bruggen een typisch vredeswerk. Met de overval in 1940 werden vele bruggen vernield maar niet' zo grondig als de Duit sers het later deden toen zij ons land bezet hadden. Dit was een groot ver schil. Na de bevrijding stond de re gering voor grote problemen, daar materialen en geld ontbraken. Hier is nn een echt typische vredestaak vol bracht. NEDERLAND WIL GEEN OORLOG. Er zijn wel stemmen die beweren, dai Nederland zich voorbereidt op een volgende oorlog, iets wat spr. met nadruk wenste te besti-ijden daar het Nederlandse volk een vrede lievend volk is en niets anders wil dan mede te werken aan de weder opbouw van het vaderland. Ook door de goede verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen on derling kan er vau een geestelijke bruggenbouw gesproken worden. Ver der zijn er administratieve bruggen gebouwd, waardoor in 1941 de samen voeging der 4 Langedtfker gemeen ten tot 1 gemeente tot stand kwam Hierdoor kwam aan het isolement een einde. Een land als Nederland, dat ligt aan de zee en omringd is door grote volkeren moet zich niet af zonderen, maar grote bruggen bou wen. die tot over de gehele wereld reiken. Dit is de geschiedenis van Nederland, waar ons gehele volk we' bij gevaren is. Voor één ding moeten wij ons echter wachten zoals een Frans spreekwoord zegt, namelijk: dat wie zich maakt tot een lam, dooi de wolf wordt verslonden. Hiervoor moeten wij waken. Wij moeten, aldus besloot de Com missaris, de geestelijke bruggen als De Directeur van de aannemersmij De Kondor dankte voor de waarde rende woorden en zeide. dat hel ook voor zijn maatschappij een goed werk Was geweest. De heer S. de Boer Kz. als voorzit Ier van de Langedijker Groenten centrale uitte ziju grote dank dat het werk zo vlug was aangepakt. Het werk wekt aller bewondering. De brug is van groot belang voor de veilingsbesturen nu er ook in het mid den der gemeente gelegenheid gescha pen is zich naar de hoofdwegen te begeven. Spr. wist mede te delen dat de oude brug uit een loopviak van 1 balk be stond van een voet breedte, vandaar de naam Langebalk. Later kwam er een ijzeren brug door samenwerking van de voormalige gemeente Zuid- scharwoude en Heerhugowaard. De gelden moesten bij elkaar gebedeld worden. Wel een groot verschil met de nieuwe verkeersbrug. Spr. ver heugde zich erover, dat de oude naam Langebalk gebleven is. De heer P. de Geus Jz. bestuurslid van de banne Znldscharwoude noem de de bouw van deze brug eveneens een grote verbetering, hoewel er ook oude herinneringen aan verbonden zijn, die enigszins tot weemoed stem men, zoals het natuurschoon dat ver loren ging en de oude pittoreske kop molen. Door de droogmaking, van de Heerhugowaard zijn twee gedeelten van de voormalige gemeente Zuid- scharwoude uiteen gerukt, de Zuid- seharwouderpolder verdween als ge volg van de herverkaveling, die op tuinbouwgebied een grote verbetering genoemd kan worden. Spr. hoopte dat de band tussen de gemeente Lr.n gedijk en het gedeelte over het ka naal zou blijven bestaan. (Appl.) Burgemeester Sutman Meyer van Heerhugowaard zeide zijn collega uit Langedijk te benijden en zou gaarne gezien hebben dat er ook een stukje van de nieuwe brug in zijn gemeen te bad gelegen. Deze brug toch ver bindt de gemeenten Langedijk en H. H.Waard met elkaar, wat historisch gegroeid is. Spr. hoopte dat de goe de verstandhouding en goede samen 2S Kappie had zijn werk goed ge daan, want het zeewater siepelde al in h?t gat, dat hij gemaakt had „Klaar is Kees!" zei Kappie. ,,Nu gaan we weer naar de wal, en dan moet ik eens zien. hoeIk ai die klonten van kerels zal be vrijdendat is nog zo eenvoudig niet! Kijk eens hoe dat aardige walvis Je al aan het zinken isdat is ja een lust voor het oog!" Ze bereikten de wal we-r en Kappie verliet meteen de kajak en holde onhoorbaar naar de werking die altijd bestaan hebben, verstevigd zouden worden. SLOTWOORD. Burgemeester Schelhaas dankte aan het einde allen voor hun vriendelijke woorden en hoopte dat de levensruim te van tfoordholland zich verder zou mogen uitbreiden, waarbij ppr. een verlanglijstje opsomde o.a. een nieu we Friesebrug, en een tunnel onder het Noordzeekanaal bij Velsen, waar door de provincie uit haar enge sfeer verlost zal worden en men mee kan helpen tot de verdere bloei van Ne derland. Spr. twijfelde er niet aan of Ged. Staten zullen alles doen om in deze te slagen. Vanaf de hoge brug De Langebalk, kan men de ge hele omtrek overzien. Zo moet men ook.de toekomst zien. namelijk als een groot breed en wijd geheel. Spr. besloot met woorden van dank aan de Commissaris, de leden van Ged. Staten en de Prov. Waterstaat en hoopte dat God Zijn zegen zou willen geven op dit grote werk. De KLM. in 1949 DANK AAN DE FBOYINCIE Het gemeentebestuur is zeer dauk baar voor de grote hulp, die dank zij de medewerking der provincie werd verkregen zoals o.a. duidelijk tot uiting kwam bij de bouw van de nieuwe sluis te Broek op Langendijk Spr. dankte de Prov. Waterstaat en de gehele staf met aan het hoofd de heer Thomese, die allen een open oog hebben voor de vele moeilijkhe den in Geestmer Ambacht. In dit ver band releveerde spr. de stichting der proefbedrijven in het G. A. 1949 is voor de K.L.M. een gedenk waardig jaar geweest, in dit jaar im mers' werd het feit herdacht, dat zij dertig jaar geleden werd opgericht. Begonnen in 1919 als een kleine on derneming met twee vliegtuigen en 12 man personeel, is zij in 30 jaar tijds uitgegroeid tot een bedrijf met een we reldreputatie, dat 104 toestellen op haar 137.000 km- lange luchtnet beeft vlie gen en dat 13.000 man personeel werk geeft. Dit alles is voor een groot deel het resultaat van de onverzettelijke werk kracht van de man. die van het begin af de K.L-M. heeft geleid en die ln het afgelopen jaar zijn 60ste verjaar dag vierde: dr. Ai bert Plermaa. Toch is dit jubileumjaar geen jubel jaar voor de K-L.M, geworden. Twee machines verongelukten, resp. bij Bari en Bcmaby. waarbij 21 leden van de bemanning en 57 passagiers om het le ven kwamen. De politieke moeilijkheden op de In- diëlljn dwongen de K.L.M. de moeilij ke «n kostbare omweg over Mauritius naar Batavia te vliegen. Bemanningen en grondpersoneel leverden een belang rijke bijdrage tot het met regelmaat af leggen van het grootste oce?-.7 in .de geschiedenis van de burgeriucht- "vaasr. Pas op 15 Juli kon de oude lijn weer gevlogen worden, maar intursen had de K LM. een aanzienlijke schade gele den. Daar tegenover echter staat dat on danks -de minder gunstige tijdsomstan digheden op verschillend gebied voor uitgang kon worden geboekt. Vooral het verkeer over de Atlantische Oceaan werd belangrijk uitgebreid- Op 20 Mei n l. werd de lijn van Amsterdam naar Paramaribo via Lissabon en, Dakar geopend en op 29 Mei werden twee van de drie diensten per week op Cu- racao via Canada en Cuba geleld. Hier door exploiteerde de K.L.M. vijf ver schillende diensten over de Atlantische Oceaan, die thans fci beide richtingen 30 keer per week door K.L.M.-machi- nes wordt overgevlogen. Van 17 Mei af werden de vluchten over de Noor delijke Atlantische Oceaan gedeeltelijk over het Ierse vliegveld Shanaon ge leld. Op het Europa-net werden niet al leen de bestaande diensten gehandhaafd, maar werd het verkeer op Duitsland en het Nabije Oosten aanzienlijk uitge- biv Sobere, waardige weergave van het verzet in Nederland de LO-LPK-fihiï- haar weg ddoor hei land heeft aangevaug u iijKC het ons van belang dc aandacht vau ouze lezers op dit filmwerk ie ves tigen. De verzetstijd ligt nagenoeg al weer buiten onze gezichtseinder. Het leven heeft ons opgenomen en zelfs waaneer wij na gedane arbeid voor ontspanning naar een boek grijpen, doen wij bij voorbaat geen greep uit de verzetsliteratuur. Een boek uit de Spaanse of Franse tijd kan ons bekoren. Niet uit de Duitse periode. Ongetwijfeld vindt dit zijn oorzaak in het feit dat wij hier het echte gevoel van het onechte kun nen onderscheiden. Wij gevoelen er niets voor om de beste jaren van ons leven, waarin wij werkelijk ge-lééfd hebber* te omsluiteren door- 'n rookgordijn vau romantiek en ze voor de komende generatie onzicht baar te maken. Want onze geringe aandacht voor aan het verzet ontleende producten komt zeker niet doordat z}j niet aan zouden kunnen slaan op onze diepste gevaslens. Integendeel. Maar juist omdat ons bestaan ln die dagen tot aan ziju wortels werd bewogen zijn we in ons diepste wezen hier nog ui terst gevoelig en verdragen het een voudig niet dat men ons vergast op een caricatuur van hetgeen een stem pel drukte in ons eigen vlees en bloed Dat Max de Haas er in geslaagd is om in opdracht vau de LO-LPK een film te vervaardigen die niet al leen de mensen, die bulten het ver zet hebben gestaan, maar ook de oud illegale werkers zelf in hoge mate te boeien, is een prestatie die niet mag worden onderschat. Hier is geen kunstwerk gegeven dat als een individuele expressie de massa niet zou weten te boeien en evenmin is hier. zoals helaas nog maar al te vaak in de filmwereld ge beurt, gespeculeerd op de zucht naar sensatie, welke hier zo gemakkelijk zou kunnen worden geïntroduceerd. Kier is een werk geschapen dat door zijn soberheid eu eerlijkheid- respect afdwingt. Geregeld komt men bij het zien tot de conclusie: Ja. zo was het M sschlea zou ik het wel anders ge daan hebben op een bepaald ogen blik. Maar zo ging het. Geeu helden, die verbluffende staaltjes aan de dag leggen, ziet men, maar doodgewone nxen, die strijden. En dat juist maakt deze film zo echt. Ook aan het verzet der kerken wordt aau deze film volkomen recht gedaan. Stellig draagt de film de sporen vau het compromis tussen de vervaardi ger en zijn opdrachtgevers. Men kan evenwel niet zeggen dat dit de film heeft verzwakt. Misschien eer het te gendeel. Voor het overgrote deel bestaan de spelers uit mensen die er zelfs nooit van gedroomd zullen heb l>en nog eens voor ecu film te zullen spelen en het is begrijpelijk dat dit de opgave vau de regisseur wel zeer hebben verzwaard. Het werken met beroepsspelers zou in zeker opzicht voor hem gemakkelijker ziju geweest Maar het nadeel daarvan zou zijn ge weest dat men hoofdzakelijk zou heb lien moeten werken met mensen die vreerad stonden tegenover het verzet en dus zouden hebbett moeten trach ten zich volkomen in bun rol in te leven. Mogelijk zou de film dan tech nisch op hoger plan zijn gekomen. Haar documentaire waarde zou even wel aanzienlijk zijn gedaald. Achter af is de gedane keus zeker de goede gebleken. De film boeit van het begin tot het om er eigen belevenissen ann te coa fronteren. want die zullen veelal an ders zijn geweest. Men moet zich bij het zien de vraag stellen of hier het Nederlandse volk een getrouwe weer gaven wordt gegeven van het gebo den verzet in de jaren '40'45. Dat was het doel van deze film en als zo danig is zij volkomen geslaagd. Wij verheugen ons er in dat zij e- nige weken geleden in een der Am sterdamse blsocopen voor de derde maal geprolongeerd werd. Niet alleen dat zij hierdoor blijkt te behoren tot de betrekkelijk kleine kenr van goe de films, maar het is tevens een be wijs dat het publiek nog smaak ge noeg heeft om een werkelijk goede filui op de juiste waarde te taxeren De LO-LKP-stlchting deelt ons ten slotte nog het volgende mede: Om de film in de biscopen te laten draaien werd een contract vereist, waarin voor geruime tijd (ongeveer 1 jaar) de bisocopeu oen exclusief recht van vertoning verkregen. Eerst na afloop van deze termijn zulten dus smalfilmvertoningen van verenigin gen enz. plaats kunnen hebben. Zij die zich op de organisatie van der gelijke vertoningen willen toeleggen dienen zich te verstaan met de ver huurder: NY Colombia Filui Boo- king Office. Nd. Doelenstraat 8. Am sterdam. De LO-LKP-stichtiug heeft iu het kader van de exploitatie van de film ook aau de stichting 19401045 ge dacht. In de eerste plaats heeft zij besloten, dat een deel der baten, die de LO-LKP-stichting uit de vertoning toekomen, ten goede zullen komen aan ,40-,45. Bovendien is de gelegenheid openge steld om van de eerste vertoning in iedere plaats een premiere te maken met een bijzonder karakter. Zo'n pre miere wordt dan, dank zij overleg van de bioscoopdirectie en het be stuur '4045. ter plaatse georgani seerd. Ia Amsterdam werd deze pre mière geopend door de wnd. burge-, meester", in Den Haag was. naar wij vernemen, o.a. de min.-pres. aanwe zig. In Amsterdam leverde een eollee te voor de Stichting belangrijke ba ten op. HET VERKEERSPROBLEEM. Het verkeersprobleem aan de Lan gedijk is een schier onoplosbaar vraagstuk, waarbij aller medewer king wordt gevraagd om dit op te lossen. De gemeente zou kunnen verbieden nog langer gebruik te mogen maken van de smalle dorps

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 5