Men maakteeen film En wierp schillen naar de grootste en wezenlijkste dichter der oorlogs generatie Van vrouw tot vrouw over oorlog en eer Worden onze wegen licht van kleur? „Draussen vor der Tür' op celluloid ïhuuiPi uil de i^eeAiuitiJfceZ Vreemde eende in de boit Er kwam een soldaat t rug u.. Rusiuiia. Gcoutst en gesiagen Ouor ae 00nog, gehavend vair zie* Ooor ae gruwzame enende atu £,<vcnlveiatn en gewond dooi v^iutaen)* vuur w-ia xuj in een lazaret opgenomen, waar hoge kwu. -aen en em&uge zueaien suju hen»um lob UicCiöbe zv.as.wj Oiaen ton. .«iaar de soldaat bezat een óuvoumoar. .evensora-gxiet ie ven aat wilde mji Mev zijn ongt bie.üeiae wnaaracht viel nij aan op ae biinde muur, die stand tus sen hem en wat gezond was. inj genas. Doen het leven bracnt dit genezen hem niet nader. Neen, door een volgende slag met de s.ok van het noodlot verwijderde het zien verder dan ooit, was nauw meer zientbaar in de dun» ternis die zien rond hem £|ion. Men had zijn brieven onder sc.iept en men nad uitladingen ge vo-*aen die niet tolerabel waren binnen h.t aigeperkte kader van <ie trawanten van het Nationaal Socialisme, r usiüering werd hem zeiis aangezegd. Enige maanden doolde hij m-t deze wetenschap voor ogen rond, eer hem gezego werd, aat hierin dispensatie werd vereend. Doch negen maanden, tot de bevrijding in Mei 1945, bleef hij opgesloten in een cel, in het voortdurende aangezicht met zijn- gepijnigde, gehavende zélf, vragend naar het hop en waarom van dit 1 ven, trachtend de etter builen van de huidige wereld .bloot te leggen, en Koesterend zich een zeldene maal aan de kl:ine vlam van het levensverlan gen dat heel diep in zijn inner lijk onvermurwbaar bleef tegen over de heftigste stormen van d- tijd. Wie was deze soldaat, wiens overgevoelige ziel door de ellende d r oorlog zo tot in de vezels was geslagen en geschonden? Het was de dichter Wolfgang Bor chert. De prachtmens Borchert, die uit de diepste vertrapping bij de bevrijding toen weer de kracht putte, te léven I Schrijven moest hij! Hij had dP mens iets te zèg gen! In de desolate ontredd ring van zijn land waar zijn vrienden als verdoolden in een vacuum lie pen. waar de Amerikanen het volk op dr puinhopen van hun steden be bop lieten dansen, waar de jonge vrouwen uit bitterste nooddruft hun lichaam te koop boden, zag hij slechts de stimu lais Schrijven moest h" als een razende, want veel had hij te zeg en zijn lichaam was ziek en htRi nog slechts enkele Jaren te leven Dp prachtmens Borchert. In nog geen twee Jaar "hreef ht1 zijn ..Gesamtwerk". 400 pagina's gedich'en poëtisch proza, nov 1 len en een toneelstuk! 400 pagl na's één confessie, één belijde nis. één stem. die dp ziel was van een generatie en diP eeuwig de mens tp zèeo-en zou hebben! Bor chert. dp onvergelijkelijke durfal de meest wezenlijke incarnatie van wat dapp r is de man die In r? uiterste decadentie en meest ontredderde richtingloosheid te léven waagde! Tot op zijn sterf bed 26 jaar oud -- heeft hij ge tuigd, van het Lven te houden: win kerne Zeuie mehr schrei ben können, wenn ich nur ein mal w.edr über die Sirasze genen durlte, aml wieder Stras zenbahn fahren und an die Lipe gewen, immer wieder an die Eibe gehen". d rend van het lachen, ln verbijs terend onbegrip reageert: „Këst lich, Mann, neen dieser abgriin dige Humor! Wissen Sie mit der Nummer können Sie so auf dl? Bühne!" De eerste botsing met het leven, een tweede volgt wel draBeckmann wil weer wer ken. Hij doet een poging bij een toneelgezelschap. Treffend decla meert hij bij een proef auditie eigen werk. „Wlrklich nicht so übel, für einen Anf&nger sehr brav spatsr vielleicht dat is alles wat men zegt. Ook een derdp botsing treft hem. Hij wil zijn kommernis laten wegne men door d? liefde en stille vreug de die zijn ouderhuls hem zullen bieden. Maar hij vindt niets, z'n ouders hebben zich in de ellende die hen tp zwaar gewerd, vergast. Drip pogingen om de communi catle weer tot stand tp brengen, drie totale mislukkingen. H?t is te veel. Zijn gehavend innerlijk begipt weer te bloeden uit de Juist gestelptp wonden. Het duel om zijn leven k?ert weer De dood gepersonifieerd als straatveger, en God. als arme grijsaard fluls teen hem weer toe ga uit het le ven. blijf gablijf Aangrijpender in toenemender mate. voert Borchert ons naar het slot van het stuk. Beckmann wederstreeft de dood hij weder streeft ook God! Hij staat daar. in redeloze zelf verstrikking als de representant van een ganse mensheid. Een ogenblik schijnt het. of het meisje hem oen twee door Marinus Schroevers de maal redt van een misstap Komm rvol staan zij twee tegen over elkaar twee vertrampnneer de mensjes in de grotp wereld van V-edracht. en e'lende Zij betuigen elkaar hun liefde. Doch het fa turn blijft, genadeloos en onbarm hartig: DP eerste man van de vrouw keert terug uit Rusland. In een zjldzaam bewogen gedeelte stelt Borchert ze tegenpver el kaar. hl1 die hetzelfde moet -rva ren als eens Beckmann en Beek mann zelve. En dan is Beckmann weergekeerd ln zijn diepste ver twijfeling Iedere nacht zal er *n schim achter hem zijn. de uit Rusland weergekeerde nog zal er Iets bes'aan tussen hem en de kleine dingen di° liefderijk zijn. die de droefenis een enkel ogen blik vermogen tP bannen, die het leven een zekere aanvaardbaar held vprsehnffen. De kwellende nood do°t hem de armen hulpe loos ln de hoogte heffen en rade loos schreeuwt hij in het slot van het. stuk zijn vertwijfeling uit: - En jij j:j z:gt dat ik le ven moet! Waarvoor? Voor wie? Voor wat? Heb Ik geen recht op mijn dood? Heb lk geen recht op mijn zelfmoord? Moét lk verder moorden en moet ik milzelf ver der vermoorden laten? Waar moet ik dan h-en? Waar moet lk van leven? Met wie? Waarvoor? Waar moéten we heen op deze wereld l Verraden zijn we. schrik kelijk verraden! En waar ben JIJ hu. man die alles weet! Antwoord mij! Nu heb lk je nodig antwoord mij! Waarben j? dan? Je bent er plotseling niet meer! Waar ben je, man die het* antwoord weet, waarben Je die mij d? dood niet kunde! Waar is dan toch de oude man, die zich God noemt Waarom spreekt hij dan niet!! En jullie, geeft toch antwoord! Waarom zwijgen jullie? Waar om? Geeft dan niemand een ant woord? Geeft niemand antwoord??? Geeft dan niémand niémand antwoord??? En nu de film, naar Borchert's toneelstuk v rvaardigd en onder de titel .Xiebe '47". sinds kort aan de publieke opinie prijsgege ven. Er is een wezenlijk verschil met h?t toneelstuk. Men vond het namelijk noodzaak, een ge heel nieuw slot aan het werk te voegen. Ongeveer als volgt: Beckmann komt in zijn diepst ontgoocheling voor de tweede maal bij het meisje terug. Hij zegt dat hij naar de Elbe gaat. „F?rtig mit dem Leben „Dan lk ook", is haar antwoord. Beckmann staat een ogenblik ln verslagenheid. Doch het meisje heeft met haar woorden zijn w r kelijkheidszin weer doen ontwa ken. Neen zegt hij, neen, dat niet. dat mogen wij elkaar ni?t op de schouders leggen Laat ons. steun vindend in eikaars ontred dering samen weer trachten h t leven te aanvaarden! 1947—1949Twee Jaar Twee Jaar bleken voldoende om Bor chert's angs*kr?et in de wind te kunnen slaan Twee jaar. om- de aangriinendp beWdents ter zijde te schuiven en terug te vallen in een on'zipid moraliseren. Wij v?r oordelen d?ze film. omdat de eni ge wezenhike oorlogsdichter die wij tot nu toe hebben vermógen te ontdekken, op een ziispoor werd gerangeerd. Hans Carossa's woorden gèwor den ons tot een pijnlijke waar heid: ..In den Jahren der Prti fung und Eniedrigung wenn das Volk zur Ord? schant. w!rd der Dichter st-ts nm naehsten sein". Want, toen Drauscen vor der Ttir" op 21 November 1947. één dag na de dood van de dichter, ln Hambu-g werd opgevoerd, toen w rd Borch'ert posthuum bewierookt, toen vele Duitse zender 's diehters woorden via de radio over het gekwelde en hon gerende land voerden toen schre ven duizenden jonge Duitsers: „Wir haben dich gehört und verstanden!" Terwijl men nu de Drachtige nntsfèlie«d eerUike en daarom met aangrijpende tra giek geladen confessiP ln een film niet meer aandurft..:? Wij veroordelen voorts d? film, omdat door de omwerking' van het slot haar elke dieper»,' tedoe ling en elke wezenlijke kracht ontnomen wordt. Borchert's gan se stuk immirs is er op gericht, de mens radeloos en v rtvviifeld in een absolute leegte te plaatsen. Het kan sl-chts als een gruwza me dissonant werken wanneer ln het siot God plotseling om een hoek komt zien, en de twee mens jes doet zeggen. „Laten we, steu nend op elkaar, toch maar de weg naar het leven wagen O men begrljpe ons wel, wij zullen de laatsten zijn, die ons wensen te keren van de strijd om verheffing, door maar passief te blijven weeklagen in onze troosteloze zelfvers trikking. In tegendeel! Maar wij wensen een strijd die krachtdadig ls die een stoutmoedig vigoroso blijkt een strijd waar zlèl in ligt! Wij heb ben een afschuw van h?t holle ze depreken, het stomme moralise ren, zoals dat heden ten dage toch zo érg veel gebeurtNeen wij wensen die g: schonden zielen nl?t slechts muiltjes te geven, opdat ze niet zo'n leven maken En, met betrekking- tot de film waarover wil spreken een b? ljjdenls van Borchert zegt ons on eindig veel meer dan het zwakke en welhaast kinderlijke dispensa tie vinden voor de ellende die ons belaagt. Het heeft ons dikwijls verwon derd, dat ?r in de Nederlandse couranten en tijdschriften zo wei nig wordt gesproken over Wolf gang Borchert. Onze verwonde ring gewerd tot verbazing toen wij ln „Vrij Nederland" (19/11/ '49) een artikel van een zekere Schouwenburg aantroffen, die over de film „Liebe '47" woord? lijk schrijft: „Deze film ls predi king. Prediking van het Evange 11e. Dat is zij geworden door h?t slot. dat het toneelstuk mist". Ge begrijpt, van Schouwenburg is weer één van die vele dienaren van één van die vele confrérieën om der wille van het goede. En wij kunnen hem nog niets ten kwa de du'den ook. D:ze mensen kun nen de ongelooflijke verschillen tussen hun generatie en de huidi ge niet overzien: Hun generatie, die vanaf zijn prille jaren een I Godsbesef heeft meegekregen dat hem door de tijden van diepste el lende zou voeren en de huidige. die in een Goddeloze tijd opge groeidP en die "u, uit angst zich een God tracht vior tP stellen, of die even onvolmaakt zich een ex'stente philosofi? schept.. Inmiddels Borchert. daar s'a je nu. uitgerangeerd op een zijspocr. Je hebt geliik gekregen, wat be treft de woorden die je voor in Je stuk schreef: „Ein Stück das kein Theater spielen und kein Pu blikum sehen will" En jullie, film .fabriceerders" en achtenswaardige van Sehou wenburg confraters daar sta jul lie nu! Wij glimlachenOver de schillen, die met Jullie goed dunken Borchert in het gezicht werden geworpen wensen wij al niet meer te spréken. Maar nog éénmaal moe*en wij er de nadruk op leggen .dat Jullie niet begre pen hebt dat het stuk met hand having van het oorspronkelijke einde veel meer effect in de lijn van Jullie kerkelijke en andere coterletjes zou hebben gehad, dan nu. met dit krachteloze gemoraV seer. dat het werk Iedere wezenlü ke bedoeling en iedere diepere kracht apart ontneemt. De huid' ge avant garde, voor zover beelf tigd met een ru1mP blik. zal JuWp woorden Intolerabel oordelen! En niet anders! me best omstandigheden inden ken waarin ik zelf op leven en dood zou vechten voor de vrij he.d ef voor de vrijheid of hei leven van mijn kinderen. Maar eervol? Neen. dat wil er bij Nel slecht in. Ln ais we spreken oy r de eei vonaaaen vun een roemvol ie ger, dan zijn we aardig op weg om te verauitsen. Daar werd ae eer van h-t ^ger de roem van ue oouog toe i» soort my»ue vei heven, het was zelfs zo erg, da. de militaire kuek er een soort eer op na meende te moeien houden. En lk vind het wel erg, dat we in Nederland nu de zuido soort termen op na gaan houden. Nog erger vind ik het, dat die termen genruikt worden door een com missie die is uitgezonden om een o cerzoek ln ie stelien naar wreedheden die door Nederland se soldaten zouden zijn bedreven. Het is best mogelijk, dat die com missie haar arbeid voortreffelijk heelt verricht, ze ls m i. verkeerd Ingesteld. Er is in geen enkele oorlog spra ke van een eervol gedrag- hike oorlog vind ik obeeryöL' Zelfs al mo?t hij gevöerd worden om je tP verdedigen. Want' door. de wreedheid van de oorlog;' ^pmen zelfs bij fatsoenlijke mensen de laagste instincten .boven. Het in stlnct spreekt ten woordjemee. De drang om 'te blijven leven Ikan slechts vervulling vinden, door and réri te doden. En ln dat doden ligt'iéts oneervols 'al. We hewwe vl.dpn week toch zo verlegen lacht ln de skeerwinkel, dat we dochte dat we er in bloive zouwe. En nou warft er miskien wel een stik of wat weesd, die d er bar in geno'en hadden, maar wal benne veuls te veul an dut on dermaanse tranendal wend, dat wal hewwe deer nag langgien zin ln. Jullie wete allegaar wel hoe ut gaat op een durp As er wat be zonders an de hand ls, den moete ze allegaar gnap voor dP dag kom me en den gaat ut hel? durp nel de barrebier. Ik spreek vezelf over de manne. Wat d? vrouwe deen 2"'at ons niet an en deer nmVe w nk maa>" u» liefst buiten bloive. Miskien dat Nel deer wel ut ien en aar van vertelle kan. Maar den is ut in de skeerwin kei hlllegaar een invasie Dat op zo'n eivend kroig je verlegen veul vre-mde eende in de boit. En ve zelf veugels va ndiverse pluimage. En ln de regel benne die lui niet op er mondje vallen. Ze heww ut hougste woord en de gewooe klan te, dat benne wai den die houwe er oigen wat op de achtergrond Want ut is wel derus leuk om zo maar te luisteren. Vooral asde lui die den zo veul praatjes make er niks gien erg in hewwe. dat die verhale in de krant komme kenne Afon. dut Is den de Inloiding en nou begint ut spul den maar. Die klrrels wazze baseroete. Je konne wel hore. dat ze wat. op er kerfstok badde. En nou wel gier misdade. Wel nel, van die vergrol pe tenten alle m^°,°h'ke bepalin ge, zoas een skeioie smokkelc of •'■n bru^e bone cf grc«"- u>-*e of een endje snek. En da<? nou zo wat oflounen, en as ut den een '■^er wul, komme zewel derus voor de dag over dP ervorlnge die ze AMn jen had c nou ut grootste woord. Ut gong over bone En nou ben ne we ut olgeluk kwnl+ raakt of ut wlttp of bruine bone vare maar dat doet er niet zo erg ven1 *oe. U* kwam h,cr on neer. dat c zeuventien wore. Er 1 moste op een goet- dag voor -""•i-it-f T*oi*cVoine. Juin#» beeroipe dat ze dat nle' "^zolUg vr>ntfP De hlivc>^> pp' Want treft pitoM g-°id al hei je er ok nag gienlens zo heel veul mee dein. Afoin. we krege ut verhaal in geur? en kleure tö horen. En as je ut zo hoorde ver tel Ie, den lag je krom van ot la chen. Zestien keer keek de rechter over zoln brilletje en zestlpn keer was er weer een slachtoffer, die I "weihonderd of twefhnnderd voif tig gulden boete betale most. En toe kwam nommer z uven tien an de beurt. En leit mP die nou toch vrai sproken worre. Je begrofpe, ze haddP de smoor ln dat hullie bo~te betale moste, maar ze haddP nag veul meer de smoor in. dat die aar er deur lou pen was. Want Ja, we eunne me kaar allegaar ut best*, maa- aWen as nt ons zelf ok best vaat Aars hewwe Wp maar ut Mef<d de bure ok een beet.te heww°. En nmiwsk'pHg ze waz ze hoe dfe die k'rrel dat arrtn'd had. nei mense. dat stak eo krau niet Hal had eten nis', voor JP ze persies v'rteld had hoP de vurk in de steel zat. En olndeluk kwam de aap uit i dP mouw. Hai had eers* ok twel honderd gulden 'euaen um hore of sen En toe had !e dp rpPhtPf een keer ankeken en hol had «u I vroegen, ho? ut met vt cong dat fP !n de ktdn had. Afoin das eer» rare vraag zo recht op de man of. En toe die rechter ?en beetie verwonderd keken had le met mper vawevpna Ja H dat. var ken van die en die. Wal noeme vezelf gien namé. En hai maakte er nag épn n^u vel'mentjp bal. da* nt um toch har slecht z'nde, dat ie vno** p~-i onnozel hpptip Wo zo vpwT boptQ betal? most. En den maa»* weor av?r da* vo**vovi vvA-i^v, s nfi of le ut klaar speult heb das ons een raadsel, maar hai werd vraï sproken. En er vezelf verskrlkke luk v?ul lol over hewwe En dat koor, dat zo toevallig een keer 'n de skeerwinkel zat had pr rtag veul meer lol over. En kankere dat ze dede. Want. Ja. ut smaavte ze toch niet dat hullie wel boetp be "•ld hadde. Wul Jullie wel gelouve dat ut hil legaar oprustlgde toe ze weg waa zp EntoP kek° wai mekaa" nn. Wai, dat benne dp trouwo klan te Dp barrebier en Kees en Janus en Tinus en nag e/m naar. En we knlpougde "rus teuren me kaar. Op ut lest vroeg de barrebier: Nou. wat zegge Jullie er van? No. zoi Kees op ut :ect en hal heb ok al een krer een boe'e had, dat hai staat met u* gerecht niet dereki op goeie voet No dat weet ik niet. Je moete voo'z'chtig veze met zokke verhaaltjes. Maar as ut niet waar is ,den i« nt goed von den. En wai heww® va^pivp^d goed vermaakt vnr?/»PO. In het bijzonder over Borch-ri's toiieeisiuk „Druussen vor der ïur" spreken wy L* deze koiuni men. Duarioe is een samenvat tuig van ae unrjguc nooazaak. net gescnonaen en v rwoste Dui^iana van viak na de ooriug. \vij zien een raueiuos man (Ee.s ma,-in> in vertwUfiüng aan ae Ljoe staan, hij wil verge-eihe.o zo:ken m net waier. Hij weneii een ugenblik twee stemmen roe pen hem van de waikant toe. De duod, weigeaaan en t vreden, die hem zcgi dat het water mild en moederlijk ls. God daarnevens, scuam i en gekeerd m zijn eigen droeienis. God die Beekman trachi te weerhouden. Terwijl Beekman de twee st:m men een gevecht in zijn ziei ziet voeren, komt een meisje nader Zu vermag hem te doen ontwa ken uit zijn verdoving en neemt hem mee naar haar woning. B i clc gevoelen toenadering. Zoals Beekman thuisgekomen had erva ren dat zijn vrouw een ander le vensgezel had gévohden. zo had het inelsj- een man. die ln Rus land was gebleven. De Jonge vrouw beivloedt Beekman die weer de verbintenis waagt te ves tigen met h?t leven. Dapper keert hij zich wee.' haar d. reall telt. Eerst wenst hij zijn kapitein op te zoeken. Dip had hem eens in Rusland, de veranwoordelijk heid opgedragen voor twintig man. Elf waren er de dood ln gé lopen. Nu wil hij de kapitein d *e verantwoordelijkheid terugge ven. Hoort echter, hoe deze bul ft at zal ik toch bifj zijn, ais alle Nederlands? soldaten uit In dooesië terug zijn. Misschien ben lk wat te gevoelig en te aantrek kelijk, maar telkens als er een terugkomt in mijn woonplaats en lk zie de versierde erepoorten en de vlaggen en ik lees over feeste lijkheden die aan diP jongens be reid worden, kan ik me niet ont trekken aan de indruk, dat het voor die jongens en voor hun fa mille natuurlijk buitengewoon prettig is en dat ze reden hebben om feest te vieren, maar Dat het dubbel hard ls voor de genen, die hun zoon niet, m;er of verminkt terug krijgen. &u weet ik wc', dat men daar niet eeuwig om kan .treuren maar lk vind het voor al die mensen toch een aard gelag en .ik vraag m? wel ens af, of we niet beter deden, om de blijdschap wat meer b!n tc houden. Maar om nog meer redenen zal'ik blij zijn als die hel? historie achter de rug is. "We hebben er ni?t zo'n heel mooi figuur gesla gen. Al wil ik er direct aan toe voegen, dat lk graag wil geloven, dat ook de Indonesiërs niet zulke heilige boontjes zijn. Maar ln der gelijke strijd worden steeds on mensciijkbeoen gepleegd. Al zou men het soms anders zeggen. Toen ik b.v. deze week in een krant las dat de commissie, die naar Indonesië is uitgezonden om een onderzoek in te stellen naar de vermeende en beweerde gru weldaden van het Nedrlaodse le ger terug is gekomen en dat een der woordvoerders verklaarde dat de eer van het leger niet was aan getast,dan begint het mé een beetje te kriebelen. Vooral als jp wat verdek op leest, dat ér geen sprake van is, dat er in Zuid Cehbes mee* dan tienduizend mensen zoudenzijn vermoord door de troep van' kapi tein Westerling. Hoewel hef. er <)an weewaren, wordt erniet bij verm?ld. Wat kan het ine ook eigenlijk schelen. Wat doet het gefél er toe. Al waren h?t er sie chs tien geweest, dan waren het ér tien te veel. Maar waar lk over liep te pidke ren was deze vraag: Kan men bij een 'léger Juister gezégd, kan men bij het plegen van oörlo'gs e.andeliDgen nog wel van eer sprekeii? En geloof nu niet. dat Ik zo'n verwoede poclfistp ben. Ik kan WOLLEN JURKJES Ook bt) ons dagelijkse werk, of dit nu ln huis of op kantoor is, willen wij graag goed voor de dag komen. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo heel moeilijk Een soepel wollen stofje, dat heus niet zo erg duur hoeft te zijn, en een goed knippatroon zullen ons. als we maar een beetje handigheid hebben, daarbij helpen. Wat geeft het niet een extra voldoe ning als we ons japonnetje, dat we zo veel dragen, zelf hebben gemaakt. We voelen ons er dan nog meer ln thuis dan wanneer we de jurk hebben gekocht. Beide modellen, die we hierbij afbeelden, hebben een banenrok en een driekwart lange mouw, die van een brede manchet is voor zien. Zo'n mouw ls ln het werk wellicht prac- tischer dan een lange. En als het te koud ls. kunnen we altijd een vestje aantrekken. K 3692/2. Heel gedistingeerd en modieus ls deze japon. Eventueel dragen we er een witte piqué-kraag op. Het model sluit middenvoor met knopen en ls getailleerd. Er wordt een ceintuur op gedragen. De achterkant van de rok is tweebaans, de voorkant bestaat uit drie banen. Benodigd voor 90 cm. bovenwijdte ongeveer 3 m. stof van 140 cm. breedte. K 3693/2. Voor een minder slank figuur ls dit een zeer afkledend model De figuurnaden in de rok eindigen ln kleine plooitjes. Beno digd voor 98 cm. bovenwijdte ongeveer 2.80 m. stof van 140 cm. breedte. De knippatronen van deze modellen zijn bij vooruitbetaling per postwissel k 1 0.95 bij ..Bella' Patronen Service, Kromme Nieuwe Gracht 66. Utrecht, te bestellen. K 3692/2 is verkrijgbaar voor 90, 96 en 102 cm. K 3693/2 voor 90, 98 en 116 cm. bovenwijdte. !>ze modellen zijn overgenomen uit „Bella". Het Nieuwe Modeblad gebeurt het ook op de meest „hu mane" wijze. Misschien heeft u ook wel eens oorlogsromans gelezen. En mis schien heeft het u ook wel getroi fen dat men er zelfs de zacü.moe digst? mens in uitgebeeld vindt als iemand, die in koelen bloede anderen doodt om Jat het eigen lijfsbehoud het eist. Ik geloof niet in de eer van een leger. Of laat ik het and?rs zeg gen. Ik geloof slechts iü de eer van een leger,, wanneer het niet gebruikt wordt. Maar wanneer het gebruikt wordt voor oorlogs doeleinden ,dan is er geen sprake meer van eer of oneer. Dan vecht h?t voor zijn behoud. En in naam van dat behoud worden zelfs de meest oneervolle handelingen be dreven als de nood maar aan de man komt. Ik w.-et niet, waarde lezeressen, of u begrijpt wat ik bedoel. Ik vind het onderwerp nogal moei lijk en ik moet me aan de toege m-'.en ruimte houden. Het is niet mijn bedoeling om ook maar een Nederlandse sol daat te kwetsen. Ze zullen ni:t slechter en niet beter zijn dan an dere soldaten. Maar lk wil ?r te gen op komen ,dat men van on vorschilhg welk leger een- instel Jlng- maakt dat..er een bepaalde eer op nahoudt,, Elk leger bestaat uit verschillende Indlviduën de omstandigheden maken dat dl? indlviduën zich ln bepaalde omst^ndigheen goed of mind.r goed gëdrógén. NEL Een Engels Instituut voor Wegen bouw kondigt een nieuwe periode van asfaltgebruik aan. Men is er r L ln geslaagd witachtig asfalt te ver vaardigen door toevoeging van ge brande vuursteen en een harsachtig bindmiddel „Cados", volgens een be richt in Het Financieel Dagblad. Ver volgens worden verschillende kleur stoffen door de massa gemengd, waardoor het wegdek crème, geel rood, blauw of groen kan v jrden gemaakt. Men moet niet denken, dat dit alleen een aardigheidje is, want t heeft wel degelijk zijn nut. Ten eer ste kan men verschillende soorten wegen een andere kleur geven, dus bijv. voorrangs wegen o»n ander* k-ieur dan wegen voor algemeen ver keer Ook kan men parket rgedeeiten mei een eigen kleur maiT.eren, ter wijl letters of tekens gemakkelijk in bet wegdek kunnen w«iden aange bracht. Tenslotte zal het w.'Uichi mo gelijk worden hierdoor de asfaltwe gen te beschermen tegen zonnehitte. Hei zwarte asfalt neemt ai. veel v ara»te op, terwijl lichte kleuren Cs wmm.e-stralen weerkaatsen. Daar door v orden zwarte wegen bij felle zjn veel heter dan lichter gekleurde. Dat is ook de reden, waarom beton wegen in de zomer niet zo slecht voor dc banden zijn als asfalt. Beton heeft echter het nadeel, dat h.-t bij hitte hevig schittert, hetgeen voar de ogen van de bestuurders buitenge woon vermoeiend is. Het is heel goed mogelijk, dat het nieuwe procédé zal leiden tot een kleur van het wegdek die niet gloeiend wordt en toch niet verblindend werkt. EVAA|U.IJKB PKKPARATEN De wereldgezondheidsorgaiïi»».»*!* heeft de aandacht gevestigd op de gevaren vau misbruik van nicuve synthetische geneesmiddelen en aan gedrongen op internationale eontia- lo op dergelijke preparaten volgens het 1 December J.l. te Parijs getekm de protcol. Het comité van doekn.1- digeu ondevzocht een tiontal produs- ten o.a. het reeds in Europa aan «le markt, gebrachte verdovingsmi Wel krobemirtone. dat bijzonder gevaar lijk werd geacht bij geregeld gebruik Een Amerikaanse maatschappij, die plannen had opgevat om tot produc tie van dit preparaat over te ga»in, heeft in verband met do gevaarlijk heid ervan h'or 'och v.->n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 4