Fa. F. ERICH en Z0HEH
Onbewaakte overwegen kunnen
beter beveiligd worden
Amsterdammer Breed zegevierde
Bergen
in
Middenstand ontevreden over de
leverantie tehuis ouden v. dagen
P. de Geus Jzn. Makelaar
Eén nood
J. 8. E. TEN KORTENAAR
Chem. Wasserij Fa. Erich Zn.
VERVERIJ
Uitvinder aan de Langedijk
Een d?zer dagen ging op ons bureau de telefoon. Helemaal geen wonder.
Maar de inhoud van het gesp:ek verwonderde oas wel. Misschien dat u zich
herinnert, dat we enkele dagen geleden een artikel publiceerden over de on
bewaakte overwegen en de middelen om de gevaren te verminderen. Welnu
de man aan de andere kant van de draad verzekerd ons niets minder, dan dat
hij een sijsteem had uitgedacht dat zeker goedkoop was in vergelijking met
andere systemen en dat een grote mate van veiligheid zou waarborgen.
Hoewel we tegenover uitvindingen
enigszins sceptisch staan, was onze
nieuwsgierigheio zodanig geprikkeld,
dat we ons reeds de volgende dag op
pad begaven en ijzel en gladde wegen
trotseerden. Onze tocht had als uitein
delijk doel de heer Posthumus, smid, rij
wielhersHler, electricien en wat al niet
meer, wonende aan de Spoorstraat in
Oudkarspel.
Logisch denken
Al spoedig waren we In een druk
gesprek gewikkeld, terwijl mevr. Post
humus ons van thee voorzag. Onze ge
Zegden doen niet veel ter zake. maar
zo veel te meer die van de heer Post
humus- We laten hem dus aan het
woord.
„Heeft u er wel eens over nagedacht
hoe het k3n. dat er in de drukte van
de stad zo weinig ongelukken gebeuren
Omdat de mensen de betekenis weten
van het woordje stop. Als de verkeers
agent zijn bord draait en het woord
stop komt te voorschijn, dan weet ieder
wat hij doen moei. Zo sterk was zelfs
de opvoedende kracht die van 't woord
stop uigting, dat de werking hetzelfde
bleef toen het stopbordje werd vervan
gen door automatische tioplichten. De
p-Jlt.eagent bleek overbodig te zijn. De
mensen gehoorzaamden aan de signalen
omdat hun eigen veiligheid het gebood.
En hoe '*omt het nu. dat er bij de
onbewaakte overwegen zo veel onge
lukken gebeuren? Omdat heet gevaar
niet steeds aanwezig is- En daardoor
wordt de mens zorgeloos. Vooral omdat
de waarschuwingsborden er wel altijd
zijn. Hoeveel maal zou een automobilist
niet e-"n onbewaakte overweg passeren
zonde.* dat er een trein te zien is?
Maar de waarschuwingsborden waar
schuwen maar steeds. Ze schieten door
hun eeuwige waarschuwing hun doel
voorbij.
Het stopsein
De bomen die de overwegen vroe
ge.* afsloten, zijn verdwenen. Ze zullen
op de meeste onbewaakte overwegen
wel niet meer terugkomen ook. Het is
ook niet noodzakelijk. Als u er een po
litieaqent neerzet met het bekende bord
je stop, dat bij u toedraait, als u de
overweg wil passeren, dan gebeuren
e.* ook geen ongelukken. Het zou alleen
een beetje kostbaar zijn, oin daar bij
al die onbewaakte overwegen politie
agenten te stationneren. En voor de
aqenten een vervelend baantje.
Maai waarom lan nog niet een stukje
verder gegaan en de politieagent met
het bekende bo.-dje te vervangen door
een stoplicht. Een stoplicht, dat alleen
werkt, als er een trern aankomt. Zou
Ik er in slagen, iets te construeren, dat
dit nabij kwam, dan was het gevaar
oo de onbewaakte overwegen prac-
tisch verdwenen. Want een ieder die
de overweg nadert, als er een trein oP
komst is. word' dan in zijn eigen belang
gewaarschuwd. Wil hij dan perse een
ongeluk hebben, dan is dat voor zijn
eigen rekening.
Het apparaat
Het kwam er dus op aan, een apparaat
uit te denken. d3t aan deze eisen vol
deed. Er zijn op het ogenblik bij de
spoorwegen toestellen in gebruik, die
automatisch waarschuwen als er ge- j
vaar dreigt. De z.g. flikkerlichtinstalla
ties. Ze hebber, echte.- het nadeel dat
ze duur zijt' en niet voldoend" de aan
dacht trekk'n. Men vraagt zich. vooral
als men op vreemd terrein is, soms af
«Mt het licht te beduiden heeft. Want
er flikkeren vooral bij storm of ander
Sl"chl weer zo veel lichtjes.
t)e heer Posthumus legt enkele teke
ningen op tafel.
Ik heb zulk een apparaat gevonden
verklaart hij zo eenvoudig en begint
ons de werking uit te leggen. Op de
zelfde helde.-e manier als waarop ons
werd duidelijk gemaakt, dat het woord
stop de mensen tot nadenken brengt
en ons op het gevaarlijke moment in
derdaad doet stoppen.
Het apparaat krijgt ongeveer het oio
del van ren benzinepomp, maar dan
iets slanker Er boven op zit een gla
Zen bol en in die glazen bol zit een
rod^ doorschijnende plaat met fel lichte
letters stop. Het mag ook een wit e
plaat'zijn met rode letters. Maar voor
waarde is. dat het zeer duidelijk is en
sterk de aandacht trekt.
Op een afstand van ongeveer een ki
lometer of iets meer wordt op de rails
een ander apparaat aangebracht. Dit
is een vernuftig apparaat, dat in zijn
werking toch zeer eenvoudig is. Indien
de locomotief over dit op de rails aan
gebrachte apparaat rijdt, wordt luch'
samengeperst in e*n buis. Deze samen
geperste lucht drukt een contact naar
beneden, waardoor de in de waarscbu
wingspaal aangebrachte stopseinen be
gijnen te branden.
Men heeft het zelf in de hand, te be
palen hoe lang het stopsein blijft bran
den, daar men het automatisch kan re
gelen, naar gelang men de ontsnapping?
mogelijkheden voor de samengeperste
lucht, die het contact «n stand houdt
groter of kleine: maaktIn de meeste
qevall"n zal het omstreeks een minu-i'
zijn. Komt de automobilist of de wiel
rijder dus aan en het stopsein brand'
dan weet hij. dat binnen de miriuu' een
trein zal komen aandaveren. Is hij nog
maar een paar meter van de overweg
verwijderd oP het noment. dat hpt stop
sein aangaat, dan heeft hij ruimschoots
de tijd er nog over te komen.
Controle
Indien in de toekomst deze seinen in
derdaad zouden worden aangebracht,
dan is het natuurlijk noodzakelijk, dat
de werking perfect is. De heer Posthn
mus vertelde ons daaraan niet te twii
felen. Maar er komt nog bij, dat de
machinist die het baanvak kent, direct
merkt, als een sein defect is en het
ogenblikkelijk zal rapporteren. En bij
mist is in de waarschuwingspaal een
misthoorn aangebracht, die de automo
bilisten en het andere verkeer naast 't
stopsein waarschuwt.
Eenvoudig
Samen buigen we ons over de tcke
ningen. We stellen vragen, verdiepen
ons in technische beschrijvingen, die u
niet interesseren, maar waaruit onj
blijkt, dat het idee van de heer Posthu
mus goed is overwogen. Het is als het
ware het ei van Colurabus. Al is het
dan ook een beetje ingewikkelder.
Maar ondanks deze ingewikkeldheid
heeft het een groot voordeel. Het is
vele malen goedkoper dan de flikkerlicht
inst-.haties en de apparaten zijn be
trekkelijk gemakkelijk aan te brengen-
De heer Posthumus vertelde ons, dat
hij zijn uitvinding heeft medegedeeld
aan de ANWB en ook de Nederlands?
spoorwejen er van in kennis heeft ge
steld. Wij hopen en ver,rouwen, dat
deze instanties aan de uitvinding van
de heer Poshumus de aandacht zullen
schurken, die ze naar onze overtuiging
verdient. Het zou ons zelfs niet ver
wonderen, als binnen enkele jaren het
vraagstuk der onbewaakte overwegen
geen vraagstuk meer zal zijn. Want en
hiermee willen wij deze reportage be
sluiten, deze beveiliging is bruikbaar
bij alle soorten overwegen, zowel bij
enkelvoudige, twee of drievoudige.
De Spoorwegen zullen nu het woord
hebben. Laten ze een proef nemen et
dit idee. Want het gaat hier om men
senlevens-
Het zag er Dinsdagmorgen op de
Berger IJsbaan niet naar uit, dat
de wedstrijden door zouden kunnen
gaan, doch vele vrijwilligers gingen
met man en macht aan 't werk en
om 11 uur was de baan weer schoon.
Het ijs had wel iets geleden en toen
het wat ging regenen, werd de baan
er niet beter op. Maar ondanks dit
waren er toch nog plm. 20 jonge
taaie Hollandse doorzetters aan de
start.
Op 500 meter ging het starten niet
bijzonder vlug, doordat de rijders
geen aandacht aan de oproep gaven.
Hier werd J. Breed uit Amsterdam
eerste met 52 6 sec., tweede M. Roo-
zendaal, Warmenhuizen met 53.8 sec.,
en derde R. J. Scholtemeyer, Leiden
met 55,4 sec.
Op de 1500 meter was weer J
Breed winnaar met 3 min. 3.4 ser\,
S. Hopman van Egmond a. d. Hoef
werd tweede met 3 min. 4,7 sec., 3de
werd M. Roozendaal piet 3 min. 6
sec. Op de 3000 meter startten slechts
4 paren, waarbij de strijd tussen de
rivalen van de 1500 meter een span
Marktoverzicht
Purmarend
Door de sneeuwval was het bezoek
Dinsdag heel matig. De aanvoer van
vette koeien was nog wel goed, wel
was de handel wat stroever. Een en
kel prima beest bracht een hoge prijs
op. Naar het aanbod was er te wei
nig vraag. Met de verse melkkoeien
ging het ook kalm aan. Het aanbod
was niet te groot. Het koude weer
was daarvan wel de oorzaak. Er wa
ren een paar Fransen op de markt,
maar van zaken doen kwam niet vee'
Voor een goede gelde koe was wel
animo. Deze worden ook voor hoge
prijzen genomen. Met 't jongvee ging
het ook maar kalm aan. Met de nuch
tere kalveren ging het in het begin
vrij goed, later stugger. De vraag
naar fokkalveren was heel gering
omdat de vaste klanten van Zeeland
niet aanwezig waren. Op de wolvee
markt werd druk gekocht voor de
export. De ooitjes zijn wegens slacht
verbod niet in tel, maar de prijzen
zijn heel hoog. Het kleine aanbod
bokken en geiten werd vlug verkocht
De vette varkens zetten in met een
Drijs van f 168 voor de beste, maar
liepen verder op De vette zeugen
gingen van f 1.50 tot f 162. Met de
biggen ging 't minder naar wens. Op
de paardenmarkt was de handel stug
De pluimveemarkt was heel slecht
bezet. Ook geen mooie prijzen.
Aangevoerd 480 runderen, w.o. 206
vette koeien f 1 80f 2.80 p. kg., han
del stugger, 92 melk- en kalfkoeien,
f 600f 975 p. st., handel kalm, 141
geldekocien f 425—f 650. handel goed
14 pinken f 380f 525, handel kalm.
12 graskalveren f 200f 260. handel
kalm, 25 nuchtere kalveren (fokkers)
f 50—f 95, 427 nuchtere kalveren v
d. slacht f 32—f 85. handel begin
goed, maar later minder, 15 stieren
f 450f 1250. handel goed, 402 scha
pen en lammeren, resp. f 75—f 105,
f 55f 50, vlug, 20 bokken en geiten
f 10f 60, handel vlug, 118 vette var
kens f 1.60f 1.68, handel goed, 548
schrammen en biggen, resp. f 50—
f 70, f 25—f 50. handel .vlug, 6 fok-
?-*»gen f 250—f 350. handel kalm, 34
paarden f 450f 675. handel stug.
Totaal 2068 dieren. 800 oude kippen
en hanen, rode en witte f 2f 2.40
p. kg., 450 idem blauwe f 2.40f 2.50,
2700 jonge hanen, blauwe f 2.25
f 2.45, 350 eenden f 1 25—f 2.50 p. st..
250 konijnen f 1—f 6.50 p. st., 2000
kippeneieren f 0.12—f 0.13 p. st., 1000
eendeneieren 9 y2 ct. p. st.
Raad Heerhuaowaard
nende werd. J. Breed met een rustige
vaste slag, S. Hopman, technisch veel
minder, maar met een geweldige aus
dauer, dat hem op de zware baan,
het ijs was steeds minder geworden,
toch de overwinning bracht. Eén S.
Hopman 6 min. 17 sec., tweede J.
Breed 6 min. 30,2 sec., derde D. Por-
sius, Amsterdam 6 min. 32,2 sec.
Ondanks dat S. Hopman 2e op de
1500 meter en eerste op de 3000 mtr
is geworden, werd hij in het al go
meen klassement niet geplaatst o -
dat zijn tijd op de 1500 meter een
stuk boven die van J. Breed lag. De
Zaandammer De Kaal profiteerde
hiervan, hij werd wel niet in de 3
wedstrijden geplaatst, maar door zijn
bijzondere tijden in deze wedstrijden
werd hij derde in het algemeen klas
sement. J. Breed werd eerste en D.
Porsius tweede.
Bij de prijsuitreiking, die uit me
dailles voor de wedstrijden en kunst
voorwerpen van gedreven koper be
stonden, zei de voorzitter de heer P
Blankendaal, dat de wedstrijd over
alle kanten is geslaagd, dank zij het
taaie doorzettingsvex-mogen van de
rijders, wat op het bestuur een zeer
goede indruk heeft gemaakt. Zij zijn
bij volgende wedstrijden altijd wel
kom. Spr. dankte de heer Nap, die
direct klaar stond om als starter te
fungeren. Het was alleen te betreu
ren, dat er zo weinig publiek op de
baan aanwezig was. Het weer dat
steeds slechter werd. zal hiervan wel
de oorzaak zijn.
Wordt openluchtheater te
Bergen stichting
Op Woensdag 8 Februari wordt in
do F ustende Jager te Bergen een le
denvergadering van de VW Bergen
gehouden. Het belangrijkste punt van
de agenda is het voorstel van het be
stuur err het Openluchttheater om te
zetten in een Stichting, waarin de
'v VV baar bevoegdheden behoudt.
Het openluchttheater wordt nu reeds
geheel afzonderlijk geadministreerd.
Na deze ledenvergadering is een bui
tengewone ledenvergadering, waarin
eeo voorstel van het bestuur om de
statuien te wijzigen behandeld zal
woi den.
EERSTE EXTRA. VLIEGTUIG
VOOR EMIGRANTEN NAAR CANA
I» V
De eerste van de speciale KLM-
vliegtuigen, die Nederlandse emigran
ten naar Canada zullen vervoeren,
vertrekt 15 Februari a.s. van Schip
hol naar Montreal. De machines
vliegen van Montreal via New York
naar Amsterdam terug.
ST. PANCRAS
WEDSTRIJD 'N SCHOONRIJDEN
De ijsclub alhier had wedstrijden
georganiseerd in schoonrijden voor
paren om geldprijzen, waaraan dooi
12 paren werd deelgenomen. De uit-:
slag hiervai. is als volgt:
le prijs met 201 punten Mej. J. A-
rends te Broek op Langendijk en de
heer H. Pannekeet te Zuidscharwoude
2e prijs met 192 punten mevr. G. Tol
te St. Pancras en de heer K. Kaas te i
Noordscharwoude; 3e prijs met 190!
punten mej. Annie Smit te St. Paucr
Zuideinde en de jongeheer Jan Mod
der te St. Pancras.
De raad der gemeente Heerhugo-
waard kwam Maandagmiddag onder
voorzitterschap van burgemeester
Sutman Meijer in openbare vergade
ring bijeen.
Wijziging politieverordening
De ontheffing van de gestelde ver
bodsbepalingen inzake het venten
werd vervangen door een vergun
ningsstelsel. Het uitoefenen van
straatfotografie was tot nu nog niet
geregeld, terwijl de bepalingen inza
ke winkelsluiting van rechtswege
vervallen als gevolg van het tot stand
komen van de winkelsluitingswet. De
verordening regelende het sluitings
uur bij zomertijd, werd ingetrokken.
txemeenieiijKe leverantie'
De plaatselijke middenstandsbon
den hadden protest aangetekend te
gen de gang van zaken bij de aan
koop van goederen voor het tehuis
voor ouden van dagen, waarbij de
leverantie was gegund aan een fir
ma buiten de gemeente. Voorzitter
lichtte op een vraag van de heir
Schouten toe. dat de betreffende goe
deren, t.w. lakens en slopen, van een
zelfde soort en kwaliteit dienden to
ziin, waarvoor de vetschillende plaat
selijke middenstanders z.i. geen zore
hadden kunnen dragen. De heer
StrooDer meende dat de plaatselijke
handel wel voor de leverantie zorg
had kunnen dragen. Voorzitter zeide
voor de toekomst zijn volle medewer
king toe. Wethouder Tromp tekende
protest aan tegen de geest van het
nrotest der middenstandsbonden. Hij
had een en ander liever als verzoek
ingekleed gezien. We voegen hieraan
toe dat het hier een bedrag van plm
f 1200.— betreft.
Met het P.ELN. werd een z.g. half-
om-half regeling aangegaan. Hierbij
wordt bepaald dat de kosten van elee
tricileitswerken voor de helft door
de gemeente en voor de helft door
het P.E.N. zullen worden gedragen
Het is de bedoeling om de brug in
de Middenweg, nabij de van Veen-
weg te verbreden van 4.55 tot 5.91
meter tussen de leuningen. Hierbij
worden geen trottoirs aangebracht
De heer de Groot vond de begroting
ad. f 1.350.— aan de lage kant. De
gemeente-architect, de heer Beste
man, ter vergadering aanwezig, gaf
echter als zijn mening te kennen.dat
liet bedrag voldoende geacht kan
voiden.
Nogmaals de Lindemaan
Beplanting en bestrating van de
indenlaan zijn reeds in menige ver
gade ring ter sprake gebracht. Het is
een speciaal stokpaardje van de heer
Gme"veld. Thans echter kon hij te
vreden zijn. Besloten werd n.1. het
eerste gedeelte van deze laan te ver
beteren met klinkers Aot een bedra>>
van f 16 980.— voor welk bedrag P
fa. de Moei en Hermes te Alkmaar
het werk zal uitvoeren. Op aanwii
zing van de heer Bakker zullen hier
bij zo mogeliik plaatselijke arbeiders
worden ingeschakeld. De heer Stroo
oer vond dit bedrag zeer hoog, waar
het slechts 300 meter betreft. Even
wel was dit te wijten aan de tegen
woordige omstandigheden van hoge
prijzen. B. en W. werd een crediet
van f 7.500.— verleend voor aanstra-
ting en beplanting van de Midden
weg in het centrum. Besloten woH
om aan H M. de Koningin het voor-
stel te doen om het maximum aantal
vergunningen per 1 Jan. -51 voor de
gemeente vast te stellen op 15 (thans
12) en dat der verloven A op 7
(thans 10).
Onbewoonbaar
De woningen Kerkweg 1, van Veen
weg 54 en Westerweg (oud B 244)
blijken overeenkomstig een rapport
van de gemeente-architect niet meer
voor bewoning geschikt te maken t«
zijn. Gelet op het advies van de in
specteur van volksgezondheid (volks
huisvesting) werd besloten tot onbe
woonbaar-verklaring. De heer S. Vol
kers kreeg 50 pet tegemoetkoming in
de reiskosten voor het bezoeken door
zijn zoon van de bijzondere school
voor ULO. De heer C. van Diepen,
Groenedijk 3. vroeg voor 1949 weder
om een tegemoetkoming in de reis
kosten voor zijn 6 binnen deze ge
meente schoolgaande kinderen. Gelet
op de vooruitgang in de financiële
omstandigheden van dit gezin, werd
afwijzend op het verzoek beschikt.
Na opening der vergadering heeft
voorzitter gewezen op de nieuwe ze
tels in de raadszaal, van prima kwa
liteit en passend in de stijl bij de
fraaie 17de eeuwse kast. eigendom
van de polder Heerhugowaard. De
stoelen zijn van eikenhout «i met
nindleder h^trle/vt
DE INfiHID IIKKGMAX AFFAIRE.
Iemand ,die verklaarde te snreker
namens" de echtgenoot van dt. filmster
Tngrid Bergman, de hersensperlallst
dr. Pete»' TA"4<itvnm. znMo. dat dr
Lindstrom nfet fr» echtscheiding
zal fooBtnrrim n ?eie-een over
eenstemming is bereikt over een boe
de'scheidtn»» r'"or de vrnac. wie
met de voogdij over het elfi*»r'ee. «lit
he huwe'iik tussen dr. Lindstrom er
Tngrid Perp-mon geboren dochtertje
zal worden heiast.
Hiermede betuigen wij u
allen onze hartelijke dank
voor de belangstelling on
dervonden tijdens de ziek
te en na het overlijden
van onze beste Oom,
de Heer
C. DE BOER
Weduwnaar van
Maart je Bossen
Uit aller naam,
W. de Boer Jbzn
Bosweg K 11
't Zand N.H.. Febr. 1950.
Te huur
PAKHUISRUIMTE
Loet Schagen.
Bevr. v. Erp, Markt.
Gevr. wegens huwelijk
flinke hulp voor verpl. en
huish. bij hulpbeh. dame
in kl. gèz. Wed. J. Edel,
le Landdwarsstraat 36.
Alkmaar.
DORPSSTRAAT 107 - ZUIDSCHARWOUDE
Tel. no. 446 K 2260
HEEFT STEEDS BESCHIKBAAR
GROTE EN KLEINE BEDRAGEN
OP 1 te HYPOTHEEK
HET ad'M voor
Bustehouders
ko<t* en lang*
Corsetten
*n zonder
buikband
Corselet*
rechthouders
Buikbanden
Elastieken kousen
Onxo iartnlang* wring
«iaat lol Uw dlenii
0
YONISSEN TE BOEKAREST
De militaire rechtbank te Boekarest
heeft een groep van 14 personen, die
terecht stonden wegens bedreiging
van de staatsveiligheid en verraad,
veroordeeld tot straffen variërend
van 3 tot 25 jaar.
CORStTTENMA§/ZI)N
v/h HIKE BR.EIJER
WENT 17 - ALKMAAR - Telefoon'2413
Wij zijn verhuisd van de Doelestraat 1 5
naar de van Teylingenstraat 2 naast de
watertoren. Telefoon blijft nr. 2353
Door aanschaffing van allermodernste reinigingsinstallatie
zijn wl) in staat rog sne'ler en doeltreffender Uw garderobe
te verzorgen en in noodgevallen in slechts enkele uren af
te leveren-
Beleefd tot een bezoek uitnodigend
Hoogachtend
NAAST DE WATERTOREN
En daarom hebt U van Beva-'
werkkleding plezier zolang U
deze draagt!
Gaat U maar na: Alle naden
van de BEVA-werkkleding zijn
extra versterkt: drievoudig zelfs.
De zakken zijn versterkt met
trenzen, de knoopsgaten dubbel
gestikt
Als U BEVA-werkkleding vraagt
en Uw winkelier kan U niet
direct helpen, wacht dan gerust
even: Het is de moeite waard!
BEVA bestaat uil katoen;
katoen kost dollars;
dollars zijn schaars;
dus BEVA slechts in beperkte
mate verkrijgbaar