Fa. F. ERICH en Z0HEH Onbewaakte overwegen kunnen beter beveiligd worden Amsterdammer Breed zegevierde Bergen in Middenstand ontevreden over de leverantie tehuis ouden v. dagen P. de Geus Jzn. Makelaar Eén nood J. 8. E. TEN KORTENAAR Chem. Wasserij Fa. Erich Zn. VERVERIJ Uitvinder aan de Langedijk Een d?zer dagen ging op ons bureau de telefoon. Helemaal geen wonder. Maar de inhoud van het gesp:ek verwonderde oas wel. Misschien dat u zich herinnert, dat we enkele dagen geleden een artikel publiceerden over de on bewaakte overwegen en de middelen om de gevaren te verminderen. Welnu de man aan de andere kant van de draad verzekerd ons niets minder, dan dat hij een sijsteem had uitgedacht dat zeker goedkoop was in vergelijking met andere systemen en dat een grote mate van veiligheid zou waarborgen. Hoewel we tegenover uitvindingen enigszins sceptisch staan, was onze nieuwsgierigheio zodanig geprikkeld, dat we ons reeds de volgende dag op pad begaven en ijzel en gladde wegen trotseerden. Onze tocht had als uitein delijk doel de heer Posthumus, smid, rij wielhersHler, electricien en wat al niet meer, wonende aan de Spoorstraat in Oudkarspel. Logisch denken Al spoedig waren we In een druk gesprek gewikkeld, terwijl mevr. Post humus ons van thee voorzag. Onze ge Zegden doen niet veel ter zake. maar zo veel te meer die van de heer Post humus- We laten hem dus aan het woord. „Heeft u er wel eens over nagedacht hoe het k3n. dat er in de drukte van de stad zo weinig ongelukken gebeuren Omdat de mensen de betekenis weten van het woordje stop. Als de verkeers agent zijn bord draait en het woord stop komt te voorschijn, dan weet ieder wat hij doen moei. Zo sterk was zelfs de opvoedende kracht die van 't woord stop uigting, dat de werking hetzelfde bleef toen het stopbordje werd vervan gen door automatische tioplichten. De p-Jlt.eagent bleek overbodig te zijn. De mensen gehoorzaamden aan de signalen omdat hun eigen veiligheid het gebood. En hoe '*omt het nu. dat er bij de onbewaakte overwegen zo veel onge lukken gebeuren? Omdat heet gevaar niet steeds aanwezig is- En daardoor wordt de mens zorgeloos. Vooral omdat de waarschuwingsborden er wel altijd zijn. Hoeveel maal zou een automobilist niet e-"n onbewaakte overweg passeren zonde.* dat er een trein te zien is? Maar de waarschuwingsborden waar schuwen maar steeds. Ze schieten door hun eeuwige waarschuwing hun doel voorbij. Het stopsein De bomen die de overwegen vroe ge.* afsloten, zijn verdwenen. Ze zullen op de meeste onbewaakte overwegen wel niet meer terugkomen ook. Het is ook niet noodzakelijk. Als u er een po litieaqent neerzet met het bekende bord je stop, dat bij u toedraait, als u de overweg wil passeren, dan gebeuren e.* ook geen ongelukken. Het zou alleen een beetje kostbaar zijn, oin daar bij al die onbewaakte overwegen politie agenten te stationneren. En voor de aqenten een vervelend baantje. Maai waarom lan nog niet een stukje verder gegaan en de politieagent met het bekende bo.-dje te vervangen door een stoplicht. Een stoplicht, dat alleen werkt, als er een trern aankomt. Zou Ik er in slagen, iets te construeren, dat dit nabij kwam, dan was het gevaar oo de onbewaakte overwegen prac- tisch verdwenen. Want een ieder die de overweg nadert, als er een trein oP komst is. word' dan in zijn eigen belang gewaarschuwd. Wil hij dan perse een ongeluk hebben, dan is dat voor zijn eigen rekening. Het apparaat Het kwam er dus op aan, een apparaat uit te denken. d3t aan deze eisen vol deed. Er zijn op het ogenblik bij de spoorwegen toestellen in gebruik, die automatisch waarschuwen als er ge- j vaar dreigt. De z.g. flikkerlichtinstalla ties. Ze hebber, echte.- het nadeel dat ze duur zijt' en niet voldoend" de aan dacht trekk'n. Men vraagt zich. vooral als men op vreemd terrein is, soms af «Mt het licht te beduiden heeft. Want er flikkeren vooral bij storm of ander Sl"chl weer zo veel lichtjes. t)e heer Posthumus legt enkele teke ningen op tafel. Ik heb zulk een apparaat gevonden verklaart hij zo eenvoudig en begint ons de werking uit te leggen. Op de zelfde helde.-e manier als waarop ons werd duidelijk gemaakt, dat het woord stop de mensen tot nadenken brengt en ons op het gevaarlijke moment in derdaad doet stoppen. Het apparaat krijgt ongeveer het oio del van ren benzinepomp, maar dan iets slanker Er boven op zit een gla Zen bol en in die glazen bol zit een rod^ doorschijnende plaat met fel lichte letters stop. Het mag ook een wit e plaat'zijn met rode letters. Maar voor waarde is. dat het zeer duidelijk is en sterk de aandacht trekt. Op een afstand van ongeveer een ki lometer of iets meer wordt op de rails een ander apparaat aangebracht. Dit is een vernuftig apparaat, dat in zijn werking toch zeer eenvoudig is. Indien de locomotief over dit op de rails aan gebrachte apparaat rijdt, wordt luch' samengeperst in e*n buis. Deze samen geperste lucht drukt een contact naar beneden, waardoor de in de waarscbu wingspaal aangebrachte stopseinen be gijnen te branden. Men heeft het zelf in de hand, te be palen hoe lang het stopsein blijft bran den, daar men het automatisch kan re gelen, naar gelang men de ontsnapping? mogelijkheden voor de samengeperste lucht, die het contact «n stand houdt groter of kleine: maaktIn de meeste qevall"n zal het omstreeks een minu-i' zijn. Komt de automobilist of de wiel rijder dus aan en het stopsein brand' dan weet hij. dat binnen de miriuu' een trein zal komen aandaveren. Is hij nog maar een paar meter van de overweg verwijderd oP het noment. dat hpt stop sein aangaat, dan heeft hij ruimschoots de tijd er nog over te komen. Controle Indien in de toekomst deze seinen in derdaad zouden worden aangebracht, dan is het natuurlijk noodzakelijk, dat de werking perfect is. De heer Posthn mus vertelde ons daaraan niet te twii felen. Maar er komt nog bij, dat de machinist die het baanvak kent, direct merkt, als een sein defect is en het ogenblikkelijk zal rapporteren. En bij mist is in de waarschuwingspaal een misthoorn aangebracht, die de automo bilisten en het andere verkeer naast 't stopsein waarschuwt. Eenvoudig Samen buigen we ons over de tcke ningen. We stellen vragen, verdiepen ons in technische beschrijvingen, die u niet interesseren, maar waaruit onj blijkt, dat het idee van de heer Posthu mus goed is overwogen. Het is als het ware het ei van Colurabus. Al is het dan ook een beetje ingewikkelder. Maar ondanks deze ingewikkeldheid heeft het een groot voordeel. Het is vele malen goedkoper dan de flikkerlicht inst-.haties en de apparaten zijn be trekkelijk gemakkelijk aan te brengen- De heer Posthumus vertelde ons, dat hij zijn uitvinding heeft medegedeeld aan de ANWB en ook de Nederlands? spoorwejen er van in kennis heeft ge steld. Wij hopen en ver,rouwen, dat deze instanties aan de uitvinding van de heer Poshumus de aandacht zullen schurken, die ze naar onze overtuiging verdient. Het zou ons zelfs niet ver wonderen, als binnen enkele jaren het vraagstuk der onbewaakte overwegen geen vraagstuk meer zal zijn. Want en hiermee willen wij deze reportage be sluiten, deze beveiliging is bruikbaar bij alle soorten overwegen, zowel bij enkelvoudige, twee of drievoudige. De Spoorwegen zullen nu het woord hebben. Laten ze een proef nemen et dit idee. Want het gaat hier om men senlevens- Het zag er Dinsdagmorgen op de Berger IJsbaan niet naar uit, dat de wedstrijden door zouden kunnen gaan, doch vele vrijwilligers gingen met man en macht aan 't werk en om 11 uur was de baan weer schoon. Het ijs had wel iets geleden en toen het wat ging regenen, werd de baan er niet beter op. Maar ondanks dit waren er toch nog plm. 20 jonge taaie Hollandse doorzetters aan de start. Op 500 meter ging het starten niet bijzonder vlug, doordat de rijders geen aandacht aan de oproep gaven. Hier werd J. Breed uit Amsterdam eerste met 52 6 sec., tweede M. Roo- zendaal, Warmenhuizen met 53.8 sec., en derde R. J. Scholtemeyer, Leiden met 55,4 sec. Op de 1500 meter was weer J Breed winnaar met 3 min. 3.4 ser\, S. Hopman van Egmond a. d. Hoef werd tweede met 3 min. 4,7 sec., 3de werd M. Roozendaal piet 3 min. 6 sec. Op de 3000 meter startten slechts 4 paren, waarbij de strijd tussen de rivalen van de 1500 meter een span Marktoverzicht Purmarend Door de sneeuwval was het bezoek Dinsdag heel matig. De aanvoer van vette koeien was nog wel goed, wel was de handel wat stroever. Een en kel prima beest bracht een hoge prijs op. Naar het aanbod was er te wei nig vraag. Met de verse melkkoeien ging het ook kalm aan. Het aanbod was niet te groot. Het koude weer was daarvan wel de oorzaak. Er wa ren een paar Fransen op de markt, maar van zaken doen kwam niet vee' Voor een goede gelde koe was wel animo. Deze worden ook voor hoge prijzen genomen. Met 't jongvee ging het ook maar kalm aan. Met de nuch tere kalveren ging het in het begin vrij goed, later stugger. De vraag naar fokkalveren was heel gering omdat de vaste klanten van Zeeland niet aanwezig waren. Op de wolvee markt werd druk gekocht voor de export. De ooitjes zijn wegens slacht verbod niet in tel, maar de prijzen zijn heel hoog. Het kleine aanbod bokken en geiten werd vlug verkocht De vette varkens zetten in met een Drijs van f 168 voor de beste, maar liepen verder op De vette zeugen gingen van f 1.50 tot f 162. Met de biggen ging 't minder naar wens. Op de paardenmarkt was de handel stug De pluimveemarkt was heel slecht bezet. Ook geen mooie prijzen. Aangevoerd 480 runderen, w.o. 206 vette koeien f 1 80f 2.80 p. kg., han del stugger, 92 melk- en kalfkoeien, f 600f 975 p. st., handel kalm, 141 geldekocien f 425—f 650. handel goed 14 pinken f 380f 525, handel kalm. 12 graskalveren f 200f 260. handel kalm, 25 nuchtere kalveren (fokkers) f 50—f 95, 427 nuchtere kalveren v d. slacht f 32—f 85. handel begin goed, maar later minder, 15 stieren f 450f 1250. handel goed, 402 scha pen en lammeren, resp. f 75—f 105, f 55f 50, vlug, 20 bokken en geiten f 10f 60, handel vlug, 118 vette var kens f 1.60f 1.68, handel goed, 548 schrammen en biggen, resp. f 50— f 70, f 25—f 50. handel .vlug, 6 fok- ?-*»gen f 250—f 350. handel kalm, 34 paarden f 450f 675. handel stug. Totaal 2068 dieren. 800 oude kippen en hanen, rode en witte f 2f 2.40 p. kg., 450 idem blauwe f 2.40f 2.50, 2700 jonge hanen, blauwe f 2.25 f 2.45, 350 eenden f 1 25—f 2.50 p. st.. 250 konijnen f 1—f 6.50 p. st., 2000 kippeneieren f 0.12—f 0.13 p. st., 1000 eendeneieren 9 y2 ct. p. st. Raad Heerhuaowaard nende werd. J. Breed met een rustige vaste slag, S. Hopman, technisch veel minder, maar met een geweldige aus dauer, dat hem op de zware baan, het ijs was steeds minder geworden, toch de overwinning bracht. Eén S. Hopman 6 min. 17 sec., tweede J. Breed 6 min. 30,2 sec., derde D. Por- sius, Amsterdam 6 min. 32,2 sec. Ondanks dat S. Hopman 2e op de 1500 meter en eerste op de 3000 mtr is geworden, werd hij in het al go meen klassement niet geplaatst o - dat zijn tijd op de 1500 meter een stuk boven die van J. Breed lag. De Zaandammer De Kaal profiteerde hiervan, hij werd wel niet in de 3 wedstrijden geplaatst, maar door zijn bijzondere tijden in deze wedstrijden werd hij derde in het algemeen klas sement. J. Breed werd eerste en D. Porsius tweede. Bij de prijsuitreiking, die uit me dailles voor de wedstrijden en kunst voorwerpen van gedreven koper be stonden, zei de voorzitter de heer P Blankendaal, dat de wedstrijd over alle kanten is geslaagd, dank zij het taaie doorzettingsvex-mogen van de rijders, wat op het bestuur een zeer goede indruk heeft gemaakt. Zij zijn bij volgende wedstrijden altijd wel kom. Spr. dankte de heer Nap, die direct klaar stond om als starter te fungeren. Het was alleen te betreu ren, dat er zo weinig publiek op de baan aanwezig was. Het weer dat steeds slechter werd. zal hiervan wel de oorzaak zijn. Wordt openluchtheater te Bergen stichting Op Woensdag 8 Februari wordt in do F ustende Jager te Bergen een le denvergadering van de VW Bergen gehouden. Het belangrijkste punt van de agenda is het voorstel van het be stuur err het Openluchttheater om te zetten in een Stichting, waarin de 'v VV baar bevoegdheden behoudt. Het openluchttheater wordt nu reeds geheel afzonderlijk geadministreerd. Na deze ledenvergadering is een bui tengewone ledenvergadering, waarin eeo voorstel van het bestuur om de statuien te wijzigen behandeld zal woi den. EERSTE EXTRA. VLIEGTUIG VOOR EMIGRANTEN NAAR CANA I» V De eerste van de speciale KLM- vliegtuigen, die Nederlandse emigran ten naar Canada zullen vervoeren, vertrekt 15 Februari a.s. van Schip hol naar Montreal. De machines vliegen van Montreal via New York naar Amsterdam terug. ST. PANCRAS WEDSTRIJD 'N SCHOONRIJDEN De ijsclub alhier had wedstrijden georganiseerd in schoonrijden voor paren om geldprijzen, waaraan dooi 12 paren werd deelgenomen. De uit-: slag hiervai. is als volgt: le prijs met 201 punten Mej. J. A- rends te Broek op Langendijk en de heer H. Pannekeet te Zuidscharwoude 2e prijs met 192 punten mevr. G. Tol te St. Pancras en de heer K. Kaas te i Noordscharwoude; 3e prijs met 190! punten mej. Annie Smit te St. Paucr Zuideinde en de jongeheer Jan Mod der te St. Pancras. De raad der gemeente Heerhugo- waard kwam Maandagmiddag onder voorzitterschap van burgemeester Sutman Meijer in openbare vergade ring bijeen. Wijziging politieverordening De ontheffing van de gestelde ver bodsbepalingen inzake het venten werd vervangen door een vergun ningsstelsel. Het uitoefenen van straatfotografie was tot nu nog niet geregeld, terwijl de bepalingen inza ke winkelsluiting van rechtswege vervallen als gevolg van het tot stand komen van de winkelsluitingswet. De verordening regelende het sluitings uur bij zomertijd, werd ingetrokken. txemeenieiijKe leverantie' De plaatselijke middenstandsbon den hadden protest aangetekend te gen de gang van zaken bij de aan koop van goederen voor het tehuis voor ouden van dagen, waarbij de leverantie was gegund aan een fir ma buiten de gemeente. Voorzitter lichtte op een vraag van de heir Schouten toe. dat de betreffende goe deren, t.w. lakens en slopen, van een zelfde soort en kwaliteit dienden to ziin, waarvoor de vetschillende plaat selijke middenstanders z.i. geen zore hadden kunnen dragen. De heer StrooDer meende dat de plaatselijke handel wel voor de leverantie zorg had kunnen dragen. Voorzitter zeide voor de toekomst zijn volle medewer king toe. Wethouder Tromp tekende protest aan tegen de geest van het nrotest der middenstandsbonden. Hij had een en ander liever als verzoek ingekleed gezien. We voegen hieraan toe dat het hier een bedrag van plm f 1200.— betreft. Met het P.ELN. werd een z.g. half- om-half regeling aangegaan. Hierbij wordt bepaald dat de kosten van elee tricileitswerken voor de helft door de gemeente en voor de helft door het P.E.N. zullen worden gedragen Het is de bedoeling om de brug in de Middenweg, nabij de van Veen- weg te verbreden van 4.55 tot 5.91 meter tussen de leuningen. Hierbij worden geen trottoirs aangebracht De heer de Groot vond de begroting ad. f 1.350.— aan de lage kant. De gemeente-architect, de heer Beste man, ter vergadering aanwezig, gaf echter als zijn mening te kennen.dat liet bedrag voldoende geacht kan voiden. Nogmaals de Lindemaan Beplanting en bestrating van de indenlaan zijn reeds in menige ver gade ring ter sprake gebracht. Het is een speciaal stokpaardje van de heer Gme"veld. Thans echter kon hij te vreden zijn. Besloten werd n.1. het eerste gedeelte van deze laan te ver beteren met klinkers Aot een bedra>> van f 16 980.— voor welk bedrag P fa. de Moei en Hermes te Alkmaar het werk zal uitvoeren. Op aanwii zing van de heer Bakker zullen hier bij zo mogeliik plaatselijke arbeiders worden ingeschakeld. De heer Stroo oer vond dit bedrag zeer hoog, waar het slechts 300 meter betreft. Even wel was dit te wijten aan de tegen woordige omstandigheden van hoge prijzen. B. en W. werd een crediet van f 7.500.— verleend voor aanstra- ting en beplanting van de Midden weg in het centrum. Besloten woH om aan H M. de Koningin het voor- stel te doen om het maximum aantal vergunningen per 1 Jan. -51 voor de gemeente vast te stellen op 15 (thans 12) en dat der verloven A op 7 (thans 10). Onbewoonbaar De woningen Kerkweg 1, van Veen weg 54 en Westerweg (oud B 244) blijken overeenkomstig een rapport van de gemeente-architect niet meer voor bewoning geschikt te maken t« zijn. Gelet op het advies van de in specteur van volksgezondheid (volks huisvesting) werd besloten tot onbe woonbaar-verklaring. De heer S. Vol kers kreeg 50 pet tegemoetkoming in de reiskosten voor het bezoeken door zijn zoon van de bijzondere school voor ULO. De heer C. van Diepen, Groenedijk 3. vroeg voor 1949 weder om een tegemoetkoming in de reis kosten voor zijn 6 binnen deze ge meente schoolgaande kinderen. Gelet op de vooruitgang in de financiële omstandigheden van dit gezin, werd afwijzend op het verzoek beschikt. Na opening der vergadering heeft voorzitter gewezen op de nieuwe ze tels in de raadszaal, van prima kwa liteit en passend in de stijl bij de fraaie 17de eeuwse kast. eigendom van de polder Heerhugowaard. De stoelen zijn van eikenhout «i met nindleder h^trle/vt DE INfiHID IIKKGMAX AFFAIRE. Iemand ,die verklaarde te snreker namens" de echtgenoot van dt. filmster Tngrid Bergman, de hersensperlallst dr. Pete»' TA"4<itvnm. znMo. dat dr Lindstrom nfet fr» echtscheiding zal fooBtnrrim n ?eie-een over eenstemming is bereikt over een boe de'scheidtn»» r'"or de vrnac. wie met de voogdij over het elfi*»r'ee. «lit he huwe'iik tussen dr. Lindstrom er Tngrid Perp-mon geboren dochtertje zal worden heiast. Hiermede betuigen wij u allen onze hartelijke dank voor de belangstelling on dervonden tijdens de ziek te en na het overlijden van onze beste Oom, de Heer C. DE BOER Weduwnaar van Maart je Bossen Uit aller naam, W. de Boer Jbzn Bosweg K 11 't Zand N.H.. Febr. 1950. Te huur PAKHUISRUIMTE Loet Schagen. Bevr. v. Erp, Markt. Gevr. wegens huwelijk flinke hulp voor verpl. en huish. bij hulpbeh. dame in kl. gèz. Wed. J. Edel, le Landdwarsstraat 36. Alkmaar. DORPSSTRAAT 107 - ZUIDSCHARWOUDE Tel. no. 446 K 2260 HEEFT STEEDS BESCHIKBAAR GROTE EN KLEINE BEDRAGEN OP 1 te HYPOTHEEK HET ad'M voor Bustehouders ko<t* en lang* Corsetten *n zonder buikband Corselet* rechthouders Buikbanden Elastieken kousen Onxo iartnlang* wring «iaat lol Uw dlenii 0 YONISSEN TE BOEKAREST De militaire rechtbank te Boekarest heeft een groep van 14 personen, die terecht stonden wegens bedreiging van de staatsveiligheid en verraad, veroordeeld tot straffen variërend van 3 tot 25 jaar. CORStTTENMA§/ZI)N v/h HIKE BR.EIJER WENT 17 - ALKMAAR - Telefoon'2413 Wij zijn verhuisd van de Doelestraat 1 5 naar de van Teylingenstraat 2 naast de watertoren. Telefoon blijft nr. 2353 Door aanschaffing van allermodernste reinigingsinstallatie zijn wl) in staat rog sne'ler en doeltreffender Uw garderobe te verzorgen en in noodgevallen in slechts enkele uren af te leveren- Beleefd tot een bezoek uitnodigend Hoogachtend NAAST DE WATERTOREN En daarom hebt U van Beva-' werkkleding plezier zolang U deze draagt! Gaat U maar na: Alle naden van de BEVA-werkkleding zijn extra versterkt: drievoudig zelfs. De zakken zijn versterkt met trenzen, de knoopsgaten dubbel gestikt Als U BEVA-werkkleding vraagt en Uw winkelier kan U niet direct helpen, wacht dan gerust even: Het is de moeite waard! BEVA bestaat uil katoen; katoen kost dollars; dollars zijn schaars; dus BEVA slechts in beperkte mate verkrijgbaar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 4