o:
Franse Antillen rijke en gezonde
eilandengroep
Verbindingen met buitenland
worden van jaar tot jaar beter
Binnenkort goedkope
biefstuk
Verkeerswegen in het luchtverkeer
Radiozenders als verkeerspolitie
Ervaring
HOLLAND (MICHIGAN) OP ZIJN BEST
Toenemende bedrijvigheid in de
Verenigde Staten
Korf nieuws uit het land van de dollar
De juiste wijze
van sla bereiden
De eilaudeu, Guadeloupe en Martini,
que, die met Saint Martin en Saint
Barthélémy de Franse bezittingen
van de Antillen vormen, zijn twee
der oudste delen van de Franse Unie.
Hoewel zij in November 1493 door
Cliristoffel Columbus ontdekt waren
yestigde de Spanjaarden er zich niet
want, er waren geen belangrijke mij
nen en bovendien werden deze eilan
den door „wilde Caraibieërs" verde
digd. Pos in 1635 kwamen de Fran
sen om ze le koloniseren: Guade
loupe door Olive en Duplessis, en
Martinique door Esnambuc: zij wer
den door blanken bewoond die uit
Europa waren gekomen, en door
kleurlingen uit Afrika meegebracht.
De eerste waren of „vrije kolonisten'
of „in dienstverband" onder voorde
lige voorwaarden, welke het eerst
door Rickelieu werden bepaald. De
andereu waren slaven, vooral uit Se
negal en de Goudkust afkomstig.
Al spoedig ontstond een vermen
ging van de rassen en ontwikkelde
zich langzamerhand de klasse van dc
vrije kleurlingen .Men schat dat op
het ogenblik de sterk toegenomen cn
gekruiste bevolking van Martinique
meer dan 260.000 zielen telt en cie
van Guadeloupe meer dan 300.000.
Deze belde eilanden blijken inderdaad
teer rijk en gezond te zijn, want hst
sterftecijfer bedroeg tussen de jaren
1939 en 1945 nog geen 11,3 pCt wat
op een gemiddelde levensduur van 88
jaar wijst, welke in Frankrijk niet
hoger dan 60 is. De recente vooruil-
gang, zowel wat de tropische als de
algemene hygiëne betreft, evenals
de daling van de kindersterfte, heb
ben een bevolkingstoename van de Ar.
tillen ten gevolge gehad en ook een
enorme verbetering van de volksge
zondheid.
Ook economisch gingen de eilanden
in de jaren voor de tweede wereld
oorlog zichtbaar vooruit. In 1939 wa
ren de Franse Antillen al zeer rijk
te noemen. Dit was voornamelijk ie
danken aan twee bloeiende industriëu
n.1. de rum-industrie (Martinique en
Guadeloupe leveren alleen drievier
de van het contingent van de Fran
se Unie) en de bananenteelt, die van
meer recenter datum en ook wissel
valliger is.
Bijna had de tweede wereldoorlog de
economie van de Franse Antillen
ernstig benadeeld. Vele maanden >a-
ter werden zij inderdaad geblokkeerd
waardoor ze van de rest van de we
reld afgesloten waren en genoodzaakt
op eigen wiekeu te drijven. Deze toe
stand, die de ernstigte gevolgen had
kunnen hebben, vooral wat de le
vensmiddelen betreft, eindigde toen
de franse regering vau VicLy geval
len was en de Franse Antillen bij 't
Franse comité voor Nationale bevrij
ding werden opgenomen, dat op 14
Juli 1943 was geproclameerd. Lang
samerhand werden de economische
Men verwacht, dat de wereldpro
ductie van vlees, die in 1949 een van
de grootste was, die 'cot dusver be
reikt werd, dit jaar nog hoger zal
Zijn, aldus werd bekend gemaakt in
eer. verslag „betreffende de buitenland
se oogsten en markten" door he; Ame
dikaanse Bureau voor Buitenlandse
Aangelegenheden op landbouwkundig
gebied.
Ruime voorraden veevoeder in vele
delen van de wereld .een grotere vee
ftapel en hoge vïeesprijzen wijzen op
©en gunstig jaar voor de vleesproductie
Volgens het Bureau zijn thans voor 't
Jaar 1949 voorlopige cijfers opges.eld,
die aantonen, dat de voornaamste vlees
leverende landen, niet uitzondering
van het Verre Oosten .naar schatting
30.735 millioen kilogram hebben gepro
duceerd of vijf percent meer dan in
bet voorafgaande jaar.
Betreffende de vleesproductte in Eu-
■opa wordt in he"; verslag het volgen
de opgemerkt:
„Daar in de jaren 1948 en 1949 ki
Europa grotere hoeveelheden vcevoe
der ter beschikking stonden, waren de
boeren in Staat hun veestapel te ver
groten. Dientengevolge vermeerderde
de v'.eesproductie in Europa met 13
pet. ".en opzichte van het voorgaande
■Jaar. Ramingen van de laatste tijd ko
men echter slechts tot ongeveer 80 pd:
/yan die van voor de oorlog. Frankrijk
tDuitsland, Groot Bririannie. Polen en
'fcalië behoren tot de grootste vleesle
Branders in Europa, maar al deze lan
n, met uitzondering van Frankrijk en
Utalia .komen toch lang niet aan he't
^gemiddelde van 1934—'38 toe. In Dêne
marken, Nederland en Ierland van ouds
Jber de vleesexporteurs vau West Eu
jropa steeg de productie in 1949 met
Respectievelijk 36, 29 en 3 pet, maar
JHeze landen bleven toch beneden de
jPlters van voor de oorlog."
In een ander, in April door het Bu
beau uitgegeven verslag, word; er op
bewezen, dat volgens recente ramingen
p wereldweestapel aan het "begin van
Wt jaar het recorddjfer «v* 771 mil
Poen stuks zal bereiken.
relaties met het buitenland hervat,
vooral met de Ver. Staten en Latijns
Amerika, daarna met Noord-Afrika
en met het Franse moederland.
In 1944 stonden de Ver. Staten aan
de spits Yan het handelsverkeer met
Guadeloupe, daarna kwam Brazilië.
Maar dit was een tijdelijke uitzonde
ringstoestand die ophield zodra 'ie
normale verbindingen met het moe
derland weer hersteld werden. Iu '46
werd Frankrijk weer de voornaamste
klant van de Antillen en nam van de
uitvoer van Guadeloupe 96 pCt en
van die van Martinique 9S.75 pCt af
In 1947 hervatte Frankrijk weer zijn
rol als voornaamse leverancier, wat
overigens niet verhinderde dat nieu
we economische banden na de ooriog
gehandhaafd bleven.
Op de lijst vai. sinds lang dringend
noodzakelijke mo-leruiseringswerken
niet alleen wat uitrusting betreft,
maar voor het gehele primitieve le
ven staan die van de verbindingen
met het buitenland vooraan. Marti
nique en Guadeloupe zijn slechts o-
ver zee bereikbaar en nu sinds kort
ook door de lucht. Belangrijke ha
venwerken werden ondernomen waar
door de eilanden moderne havens kre
gen waar de grootste schepen kunnen
binnenlopen.
De ligging van Martinique ten c>-
zichte van Xoord-Ainerika en m:«l-
den-Amerika. maakt het een uitste
kend kruispunt voor luchtverbindin-
geu. In de vlakte vau Lamentin ls
men op het ogenblik bezig met het
aanleggen vau een prachtig vlieg
veld. waar de grootste toestellen zul
len kunnen dalen.
Ned. successen in hef
Damastournooi
Het Damastournooi, dat Maandag
te Amsterdam werd besloten, heeft
een volledig Nederlands succes
opgeleverd. In het majortournooi
waren de eerste drie plaatsen voor
de Nederlanders Gordijn, Roozenburg
en Keiler. Op de vierde plaats volg
de de Fransman Bonnard. maar daar
na kwam weer een Nederlander, n 1.
var. Dijk.
Het Minortournooi bracht een zo mo
gelijk nog groter Nederlands succes
Hier werden de eerste vijf plaatsen
ingenomen door Nederlanders.
Bij het bepalen vau de volgorde
van de ranglijst werd het Sonnea-
born-Berger systeem toegepast in
dien spelers met gelijk aantal punten
eindigden.
De eindstand iu het Majortournooi is
I Gordijn. Nederland 15 uit 10, 2 Roo
zenburg, Nederland 15 uit 10, 3 Kei
ler, Nederland 14 uit 10, 4 Bonnard,
Frankrijk 13 uit 10, 5 van Dijk, Ne
derland 12 uit 10. 6 Verpoest, België
II uit 10, 7 Post Afrika 11 uit 10 en 8
Guignard, Zwitserland, 8 uit 10, 9
King, China 7 uit 10, 10 Harrold, En
geland 2 uit 10 en 11 Botta, Italië 2
uit 10.
De eindstand in het Minortournooi
luidt
1 De Joug, Nede-laud 1 uit 10, 2 An-
sems, Nederland 15 uit 10. 3 Duke!,
Nederland 13 uit 10., 4 Ham, Neder
land 13 uit 10, 4 Bandstra» Nederland
12 uit 10, 6 Causse. Zwitserland 9 o'.L
10. 7 Deu Hartogh. Nederland 9 uit
uit. 8 Verse, Frankrijk 7 uit 10, 9
Noorae. Nederland 7 uit 10. 10 Slaby.
Polen 6 uit 10, 11 Havaert, België 3
uit 10.
kM DE SNELLE ONTWIKKELING van het luchtverkeer bij te
honden is men in de Verenigde Staten overgegaan tot het in
voeren van een geheel nieuw navigatie-systeem voor de luchtvaart, het
„omni-range" systeem. Door de Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst
wordt medegedeeld, dat het oude systeem in vergelijking tot het nieuwe
omni-range systeem vrij primitief was. In plaats van voortdurend een
koptelefoon op te moeteu hebben en zich te moeten Inspannen om d<
radiosignalen te volgen, die door atmosferische storingen vaak moeilfjl
te horen waren, daar z(j op veel langere golflengten werden uitgezondei
dan bij het nieuwe systeem gebruikelijk is, behoeft de piloot nu slechts
van tijd tot tijd een blik op de wijzer van een meetinstrument te werpen
EEN PILOOT raadpleegt bij het
treffen van zijn voorbereidin
gen voor een vlucht eerst een specia
le kaart, waarop alle omni-range
stations aangegeven staan met ver
melding van de golflengten, waarop
zij uitzenden. Daarna stemt hij de
omni-range ontvanger, welke in het
vliegtuig aangebracht is. af op de
golflengte van het station, dat onge
veer in dezelfde richting ligt als zijn
plaats van bestemming, waarbij hij
door middel van de roepletters con
troleert of hij het juiste station te
pakken heeft. Na de kompaskoers van
het station van uit de plaats, waar 1
vliegtuig zich bevindt, vastgesteld te
hebben, draait hij aan een knop tot
dat een wijzer op een schaalverde
ling het getal aanwijst, dat met zijn
kompaskoers overeen komt. Indien hij
bij voorbeeld in Noord Oostelijke rich
ting vliegt op een koers van 45 gra
den moet de wijzer voortdurend op
045 staan. Een andere wijzer wijst
..naar" of „van" aan. al naar gelang
hij het baken nadert of er zich van
verwijdert. Een derde meter met een
verticale wijzer, die naar links en
rechts kan uitslaan, wijst aan of het
vliegtuig de juiste koers houdt' of
daarvan afwijkt.
De piloot hoeft nu slechts zijn toe
stel in die richting te laten vliegen,
waarbij de verticale wijzer in het
midden blijft staan. Indien de wijzer
naar rechts uitslaat dan moet hij naar
rechts vliegen totdat deze weer in 't
midden staat en het overeenkomstige
geldt voor het geval de wijzer naar
links uitslaat. Als hij er voor zorg.
dat de wijzer voortdürend precies in
het midden blijft staat zal hij ten
slotte loodrecht boven het baken uit
komen. Indien hij dan dezelfde koers
wil blijven volgen behoeft hij er
slechts voor te zorgen, dat de wijzer
in het midden blijft staan. Indien hij
van koers wil veranderen dan kan
hij er mee volstaan de nieuwe koers
in te stellen met behulp van de knop
waarmede hij de gewenste kompas
koers kan inschakelen.
Via de omni-range zenders bereiken
de piloten tevens met regelmatige tus
senpozen mededelingen over het weer
cn ontvangt hij aanwijzingen ter be
vordering van de veiligheid van het
luchtverkeer. Voorts kan de piloot
met behulp van de radio-zender, wel
ke zich in het vliegtuig bevindt, om
inlichtingen verzoeken, waarna hij via
de „bakenzender" antwoord krijgt.
Op deze wijze kan hij voortdurend in
contact blijven met het grondperso
neel van de Rijksluchtvaartdienst, c t
voortdurend klaar staat om hem op
alle mogelijke manieren te helpen.
Onder normale omstandigheden kan
een omni-range zender door een vlieg
tuig. dat zich op een hoogte van 150
meter boven de grond bevindt, op 50
kilometer afstand gehoord worden, 1
Maar indien het vliegtuig op een hoog
te van 1500 meter boven de grona
vliegt, wordt de zender zelfs op een
afstand van 160 kilometer gehoord
en een vliegtuig, dat op een hoogte
van 6000 meter vliegt kan zelfs van
'•■akens. die op een afstand van
kilometer van de plaats waar het
vliegtuig zich bevindt, gebruik maken
De omni-range zenders zijn even
goed bruikbaar voor het aangeven
van de vaste routes als voor het in
de juiste koers houden van een vlieg
tuig, dat een ongewone route volgt
en dit is een groot voordeel voor
particuliere vliegtuigbezitters en pilo
ten van particuliere luchtvaartmaat
schappijen.
Eerbied voor geestelijke eenvoud is
me altijd geleerd en ik tahude dus je
ijrpe'ijkrwijs toen ik en manspersoon
n:et een niet al te snugger uiterlijk in
de avonduren bezig zag met zoeken on
der één dier eenzame booglampen, die
op kleine pleintjes in cie buitenwijken
hun nut:eloos en door niemand opge
merkt licht uitzenden. Hij scharrelde
daar in zijn dooie eentje en dat was
alleen al voldoende om deernis op te
wekken .want wat begin Je zonder fo
rum iiv dit leven...
Kan 'k helpen? vroeg ik. de roet
vlek van mijn slagschaduw over zijn
koortsige handen werpend, zodat hij
verstoord opzag.
Mc ring, steunde de man. wild het
karige zand van de stenen door zijn
vingers zevend. Me ring, voegde hij er
verduidelijkend aan toe ea alsof dit het
parool was waarop ik slechts had ge
wacht vlijde ik me naast hem neer en
nam met dezelfde ijver deel aan de
exploratie van het pleintje.
Geesten die speciaal tot dat werk zijn
geroepen hebben uigerekend, dat het
zo-ken van een ring op een plein on
geveer gelijk staat met het opsporen
van de naald in de hooiberg en hoe
langer ik mijn assistentie verleende,
hoe dieper ik van de raakheid en de
logica van de stoute bewering over
tuigd raakte. We ploegden snakkend
meter voor meter om en op een ge
geven ogenblik had ik de in dubbele
betekenis pijnlijke indruk dat mijn ene
knie was doorgesleten de broekspijp
dan iets waarmee men maar een
raar figuur slaat in behoorlijk gezel
schap. Mij nwerklust bleef echter or.
verminderd van kracht. Omdat' richels
nogal lastige schuilplaatsen plegen te
zijn. haalden wer er hier ea daar een
stuk of wat stenen uit en zo waren'we
al kruipende de booglamp genaderd en
net weer aan het straatmaken gegaan,
toen ik even overeind wipte om mijn
rug wer in vorm te brengen. Eigenaar
dig genoeg, juist hij ook. Met een ont
zettende slag botsten onze voorhoofden
egen elkaar Het mijne klonk hol» het
zijne niet. Toen ik zo goed en kwaad
dat ging de sterrenregen van mijn ge
zicht had verwijderd, wou ik toch iets
meer van de zaak vernemen
Weet u 't zeker .opende ik mijn
verhoor, dat die ricg hier verforen moet
zijn?
Nee. zei de man jeslist en met
een .slimme vonk i nzijn ogen. Het
was daargunder, in die steeg. Maar
daar kon ik niks zien. zo donker was
het, en daarom ben ik hier maar eens
gaan zoeken...
Hij moet me voor volstrekt achterlijk
hebben gehouden, toen ik hierna sis
send opstond en gehavend ea wat dron
ken van de inspanning mijn eigen weg
ging. Hij zag me nog een poosje met
hangende armen na. Onbevattelijke men
sen kom je soms tegen. Maar tfmis
miste ik mijn horloge en nou ik goed
nadenk... die slimme vonk. Maar wie
heeft deernis met mij?
De wijze slechts bezit ideeën;
Want dit dient gij te weten:
Het overgrote deel der mensheid
Wordt door haar bezeten.
■■■«■■■Ml
TULPENFEEST IN AMERIKA
De burgerij van deze kleine stad in
het Midden Westen van Amerika heb
ben het jaarlijkse tulpenfestival dat 4
dagen duurt ingeluid met 't gehele stad
je eens een goede beurt te geven en
alle straatjes te schrobben. Hocderjzn
straatvegers en veegsters in ouderwet
se klederdracht en gewapend met em
mers en bezem togen aan het werk toen
de burgemeester hiertoe het sein ge
geven had. Toen dit historische schouw
spel afgelopen was. maakte de stads
omroeper bekend dat hiermee het
nieuwe festival begonnen was. Alle man
nen, vrouwen en kinderen, die nog in
het bezit van een oud Hollands costuurn
zijn trekken het voor deze gelegenheid
aan. De meeste van deze costoums
zijn destijds door hun voorvaderen uit
Nederland meegebracht of zijn een ge
trouwe navolging hiervan.
Meer dan een half millioen mensen
v/aren speciaal naar Michigan gekomen
om deze festiviteiten bij te wonen en
vrouwenclubs van ieder kerkgenoot
schap en andere instellingen zetten
hun beste beentje voor te helpen bij
de Hollandse bazar en verversingen ge
reed te maken voor de talrijke bezoe
kers. Lange tafels, die bijna schuil gin
gen onder reusachtige Hollandse taar
ten. hartige hapjes en allerlei versnape
ringen wisselden af met andere tafels,
waarop allerlei fraaie handwerken en
kleedjes tentoon gespreid lagen, die door
verschillende dameskransjes gedurende
de wintermaanden vervaardigd zijn. De
vele gasten bezochten de bazar tussen
de verschillende hiS:orische optochten
door. Het eerste festival werd in 1937
gehouden toen er nog lang niet zoveel
tulpen bloeiden en zij nog slechts Spo
radisch langs de kant van de weg.
langs paden in het park en in sommige
tuinen hun kleurenpracht vertoonden.
Sedert die tijd zijn er nog heel wat
meer attracties aan het festival ver
bonden en terwijl langs vele wegen on
afzienbare rijen tulpen in bloei staan
volgen de festiviteiten elkaar gedurende
vier dagen vrijwel zonder onderbreking
op. Er worden optochten gehouden, er
wordt op straat gedanst, allerlei harmo
nieverenigingen geven een vrolijk num
mertjOj en beste en er vinden allerlei
sportwedstrijden plaats. In Orange City
iu de S;aat Iowa vierde de burgerij in
de afgelopen week het tiende jaarlijkse
tulpenfestival. Door een dergelijk festf
val worden oud Hollandse gebruiken en
tradities in ere en de herinnering eraan
levend gehouden. Jonge meisjes, die
zich als Kloris er. Roosje uitgedost had
dein, voerden op straat een klompen
dans uit en het gebruikelijke schoon
schrobben van de straatjes werd even
min vergeten.
Het Amerikaanse Ministerie van Ar
beid verwacht, d3t de snelle toename
van het aantal in het productieproces
ingeschakelde personen zich in de eer
ste zomermaanden zal voortzetten.
Alle gegevens, die bij het onderzoek
ir. de belangrijkste productiegebieden
verzameld zijn, wijzen erop, dat in '50
de werkgelegenheid groter zal zijn, dan
in 1949 en dat in de civiele sector van
het productieproces in de zomer zelfs
meer dan 60.000000 werkkrachten
werkzaam zullen zijn.
Indien een totaalcijfer van 60 m:l
lioen in het produc'ieproces ingescha
kekie werkkrachten bereikt zou worden
zou dat ©en toename betekenen van
1.300.000 ten opzichte van de toestand
ip April toen in totaal 55.668.(XX) perso
nen in het productieproces ingeschakeld
waren.
Men deelt mede, dat driekwart van
de werkgevers verwacht, dat het in
de induScrie aan lonen uitbetaalde be
drag nog zal toenemen. Hij verklaart
dat in tol van streken in deze maand
in de conserveninduSirie een opleving
intreedt. In de metaalbedrijven zal de
werkgelegenheid nog aanzienlijk toene
men. daar de fabrikanten van motor
voertuigen hun productie blijven uitbrei
den en de fabrikanten van grondstof
fen en halffabrikanten voor de me
tna'bedrijven verwachten hun productie
eveneens te zullen uitbreiden.
„Bovendien zullen in tal van andere
takken van bedrijf verbeteringen intre
den. die een gevolg zijn van de betere
weersomstandigheden io deze tijd van
het jaar en in de zomer. Verwacht
wordt, dat de bedrijvigheid in de bouw
vakken in bijna alle streken zal toene
men. daar het aanta! bouwvergunningen
die voor de bouw van woningen en je
Van een Amerikaanse correspondent
VOOR DE EERSTE maal sedert
de Congres Bibliotheek .die 150 jaar
geleden te Washington werd opgericht
was deze instelling deze .-eek het to
neel van een toespraak^ door de Presi
dent van de Verenigde S.ateri
e Deze had plaats tor ge
tegenheid van de aanbieding aan de
President van het eerste van de 52 in
leder gebonden delen van de geschriften
van Thomas Jefferson, die door de
Universiteit van Prmceiown worden uit
gegeven.
De leden van de Democratische Partij
een van de twee belangrijkste politieke
partijen in de Verenigde Staten, beschou
we-i de ideeen van Jefferson als het ui":
gangspunt van hun theorieën over staats
kunde. Aan het hoofd van de DemoCra
ten van thans staat President Truman,
Toen President Truman het eerste
deel van de in 52 delen ontworpen uit
gaven van Jeffersons omvangrijke cor
respondentie, officiële geschriften, toe
spraken en studies in ontvangst nam,
zeide de hij, dat „de geest, waaraan Jef
ferson in zijn strijd tegen de onderdruk
king en in zijn zoeken naar de mense
lijke vrijheden uiting had gegeven als
een richtsnoer van bezieling moet die
nen voor alle vrije volken.'
EEN ZEER dramatisch bericht was
deze weck wel de redding van een
vrouw uit Ntagara Falls (Staat New
York), die zich vas.k!emde aan een rots
op nog geen 200 meter afstand van
de beroemde Hoefijzer waterval. De
vrouw had daar al de gehele nacht
doorgebracht ,'»rwijl zij naar redding uit
zag. Nadat de plaatselijke brandweer
v-rgeefs getracht had haar me; een
boot te bereiken werd de Bell Lucht
vaartmaatschappij gewaarschuwd., die
een helicopter zond.
De beide bestuurders daalden met 't
vliegtuig vlak naas; de rots. en bonden
een touw aan de vrouw vast, maar
voordat zij haar aan boord konden ne
men, sloeg een hoge golf het vliegtuig
om. Toen verkeerde ook de beide be
stuurders tezamen met de vrouw in ge
vaar naar de waterval 'te worden mee
gesleept. Zij werden tenslotte door een
tweede helicopter gered. Toen de vrouw
met een zenuwinzinking naar het zieken
huis was gebracht, was zij niet in staa';
te zeggen hoe zij in het woelende water
terecht was gekomen.
MEVR. BELLE BENCHLEY. de 67
jarige directrice van de Balboa Dieren
tuin in San Diego, Californië, ging deze
week op reis naar de Belgische Congo
om jacht op berg-gorilla's te maken.
Zij hoopt een manne'.te en een vrouwtje
te vangen voor haar dierentuin, een v.
d. mooiste in het land. Zij is al van '27
af directrice en was tot voor twee jaar
de enige vrouw, die dit beroep uit
oefen;.
„Ik vind het een prachtig beroep, ik
zou in niets anders zoveel voldoening
gevonden hebben, ofschoon ik veel van
koken houd.'
Voordat zij per vliegtuig naar Euro
pa vertrok om aan de Belgische rege
ring toestemming te vragen op goril'.as
te jagen, vertelde zijn, dat de berggoril
la's groter en zwaarder zijn dan de go
rillas uit de laagvlakte, ,die in de
meeste dierentuinen te zien zijn. Zij
hoopt;, dat als de jacht succes heeft
de Ealboa Dierenuin de eerste za! zijn
waar ooit een gorilla in gevangenschap
geboren wordt. Zij heeft h3ar dieren
tuin voornamelijk groot gemaakt door
het ruilen van zeehonden .die aan de
Westkust in overvloed voorkomen, tegen
dieren, die in haar verzameling pntbra
ken.
GENERAAL DWIGHT D. Eisenho
wc-r, President van de Columbia Ua
versitoit in New York heeft deze week
750 onderwijsinstellingen in 58 landen
uitgenodigd om deel te nemen aan de
viering van het 2Qöjarig bestaan van
deze stichting. De Universiteit begon
in 1754 met acht sudenen en heeft er nu
bijna 27000. Het motto, waaronder de
herdenking in 1954 zal plaats hebben,
zal luiden: „Het ideaal van de volledige
vrijheid van onderzoek en meningsuiting
het recht van de mensheid op kennis
en het vrije gebruik daarvan'.
TOEN ONLANGS 600 melkbezor
gers van de Green Spring Zuivelfabriek
in Bal.imore. die melk en andere rui
velproducten bezorgen, een vakbond
hadden opgericht en in staking gingen
voor hogere lonen, stemde de maagschap
pij 'coe in hun eisen. Maar waar de ex
tra 120.000 dollar, die deze hogere lo
nen vereisten vandaan moesten komen
wist de directeur James Ward niet.
Toen legde de reclame adviseur van de
Maatschappij, Belmont Ver. Standing
uit Washington, de mensen uit op hoe
veel de loonsverhoging de maatschappij
- staan kwam en hoeveel nieuwe in
komsten dar.r tegenover moesten staan
om de extra kosten goed te maken. Ver
leden week bood de vakbond James
Ward een diner aan en overhandigde
hem een lijst met de namen van 11000
nieuwe klanten, die de leden van de
vakbond hadden aangeworven. De heer
Ward kon van dankbaarheid zijn aan
doening niet bedwingen.
drijfsgebouwea worden verleend, aao
zienlijk blijft. In de handel, het transport
wezen en de sectoren van het bedrijfs
leven zal de bedrijvigheid waarschijnlijk
eveneens nog een weinig toenemen.
In 1947 is voor de eerS;e maal de
mijlpaal van 60 millioen in het produc
tiproces ingeschakelde personen bereikt,
doch Goodwin wees erop, dat men nu
voor meer mensen werkgelegenheid
moest hebben, da^r het aantal werk
krachten sedertdien aanzienlijk gestegen
is.
De grootste hoeveelheid kropsla var.
het gehele jaar komt aan de markt in
de maand Juni. Dit is dus wel de
bes:e tijd om van de sla te profiteren.
Nu komt het er daarbij wel op aan,
zowel voor de smaak als voor de
voedingswaarde van deze groente, dat
ze op de goede manier wordt klaarge
maak";. Kropsla behoort fris en knappe
rig op tafel te komen, niet half ver
flenst of drijvend in een overvloed van
saus.
Sla bevat vitamine B en C en veel
caroteen, een stof. die in het lichaam
wordt omgezet in vitamine A. Boven
dien is ze rijk aan voedingszouten, zo
als ijzer, kalk en fosfor. Om deze be
schermende voedingsstoffen zoveel mo
gelijk te behouden, kunnen wij de sla
het beste als volgt bereiden:
1 De sla kort voor het gebruik en
zo vers mogelijk kopen en vlak voor
het eten klaar maken.
2. Zo weinig mogelijk van de krop
pen weggooien. De groene bladeren heb
ben de meeste voedingswaarde? Zijn er
veel stugge ea harde groene bladeren,
dan kan men die desgwenst tot de vol
gende dag bewaren om ze samen met
Siofsla te koken.
3. De bladeren van de stronk pluk
ken en snel maar voorzichtig wassen,
waarbij men 'et op luis en rupsen. Uren
in W3ter staan maak; de sla slap en
waterig en geeft bovendien verlies aan
kostbare vitamines en voedinszouten.
Daarna moeten de blaadjes gedroogd
worden, somnjigec gebruiken hiervoor 'n
doek of een slainandje. maar men kan
ook blad voor blad uitschudden. Uitknij
pen is beslist nie"; aan te raden; daar
door worden de blaadjes te veel ge
kneusd.
4. Vervolgens in de slabak of
schaal een slasausje maken. Dit sausje
kaa bestaan uit olie en azijn, peper,
zou";, mosterd en een snufje suiker. Naar
smaak kunnen door dit mengsel nog
wat fijngehakte ui of bieslook, peter
selie en andere fijngsceden tuinkruiden
geroerd worden. Inp!aats van het olie
en azijnmengsel kan men gekochte sla
saus nemen of mayonnalse* Ook ge
bruiken sommigen, om een smeuïg
sausje te verkrijgen, graag e;n fijnge
maakte gekook; aardappel met olie.
azijn en mosterd als slasaus, terwijl
vele fijnproevers citroensap inplaats van
azijn verkiezen. Ook yoghurt en karne
melk worden om hun friszure smaak
we als slasaus gebruikt.
5 Om de slabladeren fijn to maken
liever geen mes gebruiken (dat komt
de smaak niet ten goede), maar ze voor
het aanmaken in stukken scheuren.
Ook de nerven gebruike men in de sla
zij gevea er iets knapperigs en pit.igs
aan.
6. De sla desgewenst versieren me»
plakjes hardgekookt ei of fijngehafc-
ei ,met komkommer .radijs, augurkjes.
Door deze zes regels te volgen, krijgt
U een salade, die oog en tong zal rtre
len en daarbij een van de gezondste
groenten heten magl