o: Franse Antillen rijke en gezonde eilandengroep Verbindingen met buitenland worden van jaar tot jaar beter Binnenkort goedkope biefstuk Verkeerswegen in het luchtverkeer Radiozenders als verkeerspolitie Ervaring HOLLAND (MICHIGAN) OP ZIJN BEST Toenemende bedrijvigheid in de Verenigde Staten Korf nieuws uit het land van de dollar De juiste wijze van sla bereiden De eilaudeu, Guadeloupe en Martini, que, die met Saint Martin en Saint Barthélémy de Franse bezittingen van de Antillen vormen, zijn twee der oudste delen van de Franse Unie. Hoewel zij in November 1493 door Cliristoffel Columbus ontdekt waren yestigde de Spanjaarden er zich niet want, er waren geen belangrijke mij nen en bovendien werden deze eilan den door „wilde Caraibieërs" verde digd. Pos in 1635 kwamen de Fran sen om ze le koloniseren: Guade loupe door Olive en Duplessis, en Martinique door Esnambuc: zij wer den door blanken bewoond die uit Europa waren gekomen, en door kleurlingen uit Afrika meegebracht. De eerste waren of „vrije kolonisten' of „in dienstverband" onder voorde lige voorwaarden, welke het eerst door Rickelieu werden bepaald. De andereu waren slaven, vooral uit Se negal en de Goudkust afkomstig. Al spoedig ontstond een vermen ging van de rassen en ontwikkelde zich langzamerhand de klasse van dc vrije kleurlingen .Men schat dat op het ogenblik de sterk toegenomen cn gekruiste bevolking van Martinique meer dan 260.000 zielen telt en cie van Guadeloupe meer dan 300.000. Deze belde eilanden blijken inderdaad teer rijk en gezond te zijn, want hst sterftecijfer bedroeg tussen de jaren 1939 en 1945 nog geen 11,3 pCt wat op een gemiddelde levensduur van 88 jaar wijst, welke in Frankrijk niet hoger dan 60 is. De recente vooruil- gang, zowel wat de tropische als de algemene hygiëne betreft, evenals de daling van de kindersterfte, heb ben een bevolkingstoename van de Ar. tillen ten gevolge gehad en ook een enorme verbetering van de volksge zondheid. Ook economisch gingen de eilanden in de jaren voor de tweede wereld oorlog zichtbaar vooruit. In 1939 wa ren de Franse Antillen al zeer rijk te noemen. Dit was voornamelijk ie danken aan twee bloeiende industriëu n.1. de rum-industrie (Martinique en Guadeloupe leveren alleen drievier de van het contingent van de Fran se Unie) en de bananenteelt, die van meer recenter datum en ook wissel valliger is. Bijna had de tweede wereldoorlog de economie van de Franse Antillen ernstig benadeeld. Vele maanden >a- ter werden zij inderdaad geblokkeerd waardoor ze van de rest van de we reld afgesloten waren en genoodzaakt op eigen wiekeu te drijven. Deze toe stand, die de ernstigte gevolgen had kunnen hebben, vooral wat de le vensmiddelen betreft, eindigde toen de franse regering vau VicLy geval len was en de Franse Antillen bij 't Franse comité voor Nationale bevrij ding werden opgenomen, dat op 14 Juli 1943 was geproclameerd. Lang samerhand werden de economische Men verwacht, dat de wereldpro ductie van vlees, die in 1949 een van de grootste was, die 'cot dusver be reikt werd, dit jaar nog hoger zal Zijn, aldus werd bekend gemaakt in eer. verslag „betreffende de buitenland se oogsten en markten" door he; Ame dikaanse Bureau voor Buitenlandse Aangelegenheden op landbouwkundig gebied. Ruime voorraden veevoeder in vele delen van de wereld .een grotere vee ftapel en hoge vïeesprijzen wijzen op ©en gunstig jaar voor de vleesproductie Volgens het Bureau zijn thans voor 't Jaar 1949 voorlopige cijfers opges.eld, die aantonen, dat de voornaamste vlees leverende landen, niet uitzondering van het Verre Oosten .naar schatting 30.735 millioen kilogram hebben gepro duceerd of vijf percent meer dan in bet voorafgaande jaar. Betreffende de vleesproductte in Eu- ■opa wordt in he"; verslag het volgen de opgemerkt: „Daar in de jaren 1948 en 1949 ki Europa grotere hoeveelheden vcevoe der ter beschikking stonden, waren de boeren in Staat hun veestapel te ver groten. Dientengevolge vermeerderde de v'.eesproductie in Europa met 13 pet. ".en opzichte van het voorgaande ■Jaar. Ramingen van de laatste tijd ko men echter slechts tot ongeveer 80 pd: /yan die van voor de oorlog. Frankrijk tDuitsland, Groot Bririannie. Polen en 'fcalië behoren tot de grootste vleesle Branders in Europa, maar al deze lan n, met uitzondering van Frankrijk en Utalia .komen toch lang niet aan he't ^gemiddelde van 1934—'38 toe. In Dêne marken, Nederland en Ierland van ouds Jber de vleesexporteurs vau West Eu jropa steeg de productie in 1949 met Respectievelijk 36, 29 en 3 pet, maar JHeze landen bleven toch beneden de jPlters van voor de oorlog." In een ander, in April door het Bu beau uitgegeven verslag, word; er op bewezen, dat volgens recente ramingen p wereldweestapel aan het "begin van Wt jaar het recorddjfer «v* 771 mil Poen stuks zal bereiken. relaties met het buitenland hervat, vooral met de Ver. Staten en Latijns Amerika, daarna met Noord-Afrika en met het Franse moederland. In 1944 stonden de Ver. Staten aan de spits Yan het handelsverkeer met Guadeloupe, daarna kwam Brazilië. Maar dit was een tijdelijke uitzonde ringstoestand die ophield zodra 'ie normale verbindingen met het moe derland weer hersteld werden. Iu '46 werd Frankrijk weer de voornaamste klant van de Antillen en nam van de uitvoer van Guadeloupe 96 pCt en van die van Martinique 9S.75 pCt af In 1947 hervatte Frankrijk weer zijn rol als voornaamse leverancier, wat overigens niet verhinderde dat nieu we economische banden na de ooriog gehandhaafd bleven. Op de lijst vai. sinds lang dringend noodzakelijke mo-leruiseringswerken niet alleen wat uitrusting betreft, maar voor het gehele primitieve le ven staan die van de verbindingen met het buitenland vooraan. Marti nique en Guadeloupe zijn slechts o- ver zee bereikbaar en nu sinds kort ook door de lucht. Belangrijke ha venwerken werden ondernomen waar door de eilanden moderne havens kre gen waar de grootste schepen kunnen binnenlopen. De ligging van Martinique ten c>- zichte van Xoord-Ainerika en m:«l- den-Amerika. maakt het een uitste kend kruispunt voor luchtverbindin- geu. In de vlakte vau Lamentin ls men op het ogenblik bezig met het aanleggen vau een prachtig vlieg veld. waar de grootste toestellen zul len kunnen dalen. Ned. successen in hef Damastournooi Het Damastournooi, dat Maandag te Amsterdam werd besloten, heeft een volledig Nederlands succes opgeleverd. In het majortournooi waren de eerste drie plaatsen voor de Nederlanders Gordijn, Roozenburg en Keiler. Op de vierde plaats volg de de Fransman Bonnard. maar daar na kwam weer een Nederlander, n 1. var. Dijk. Het Minortournooi bracht een zo mo gelijk nog groter Nederlands succes Hier werden de eerste vijf plaatsen ingenomen door Nederlanders. Bij het bepalen vau de volgorde van de ranglijst werd het Sonnea- born-Berger systeem toegepast in dien spelers met gelijk aantal punten eindigden. De eindstand iu het Majortournooi is I Gordijn. Nederland 15 uit 10, 2 Roo zenburg, Nederland 15 uit 10, 3 Kei ler, Nederland 14 uit 10, 4 Bonnard, Frankrijk 13 uit 10, 5 van Dijk, Ne derland 12 uit 10. 6 Verpoest, België II uit 10, 7 Post Afrika 11 uit 10 en 8 Guignard, Zwitserland, 8 uit 10, 9 King, China 7 uit 10, 10 Harrold, En geland 2 uit 10 en 11 Botta, Italië 2 uit 10. De eindstand in het Minortournooi luidt 1 De Joug, Nede-laud 1 uit 10, 2 An- sems, Nederland 15 uit 10. 3 Duke!, Nederland 13 uit 10., 4 Ham, Neder land 13 uit 10, 4 Bandstra» Nederland 12 uit 10, 6 Causse. Zwitserland 9 o'.L 10. 7 Deu Hartogh. Nederland 9 uit uit. 8 Verse, Frankrijk 7 uit 10, 9 Noorae. Nederland 7 uit 10. 10 Slaby. Polen 6 uit 10, 11 Havaert, België 3 uit 10. kM DE SNELLE ONTWIKKELING van het luchtverkeer bij te honden is men in de Verenigde Staten overgegaan tot het in voeren van een geheel nieuw navigatie-systeem voor de luchtvaart, het „omni-range" systeem. Door de Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst wordt medegedeeld, dat het oude systeem in vergelijking tot het nieuwe omni-range systeem vrij primitief was. In plaats van voortdurend een koptelefoon op te moeteu hebben en zich te moeten Inspannen om d< radiosignalen te volgen, die door atmosferische storingen vaak moeilfjl te horen waren, daar z(j op veel langere golflengten werden uitgezondei dan bij het nieuwe systeem gebruikelijk is, behoeft de piloot nu slechts van tijd tot tijd een blik op de wijzer van een meetinstrument te werpen EEN PILOOT raadpleegt bij het treffen van zijn voorbereidin gen voor een vlucht eerst een specia le kaart, waarop alle omni-range stations aangegeven staan met ver melding van de golflengten, waarop zij uitzenden. Daarna stemt hij de omni-range ontvanger, welke in het vliegtuig aangebracht is. af op de golflengte van het station, dat onge veer in dezelfde richting ligt als zijn plaats van bestemming, waarbij hij door middel van de roepletters con troleert of hij het juiste station te pakken heeft. Na de kompaskoers van het station van uit de plaats, waar 1 vliegtuig zich bevindt, vastgesteld te hebben, draait hij aan een knop tot dat een wijzer op een schaalverde ling het getal aanwijst, dat met zijn kompaskoers overeen komt. Indien hij bij voorbeeld in Noord Oostelijke rich ting vliegt op een koers van 45 gra den moet de wijzer voortdurend op 045 staan. Een andere wijzer wijst ..naar" of „van" aan. al naar gelang hij het baken nadert of er zich van verwijdert. Een derde meter met een verticale wijzer, die naar links en rechts kan uitslaan, wijst aan of het vliegtuig de juiste koers houdt' of daarvan afwijkt. De piloot hoeft nu slechts zijn toe stel in die richting te laten vliegen, waarbij de verticale wijzer in het midden blijft staan. Indien de wijzer naar rechts uitslaat dan moet hij naar rechts vliegen totdat deze weer in 't midden staat en het overeenkomstige geldt voor het geval de wijzer naar links uitslaat. Als hij er voor zorg. dat de wijzer voortdürend precies in het midden blijft staat zal hij ten slotte loodrecht boven het baken uit komen. Indien hij dan dezelfde koers wil blijven volgen behoeft hij er slechts voor te zorgen, dat de wijzer in het midden blijft staan. Indien hij van koers wil veranderen dan kan hij er mee volstaan de nieuwe koers in te stellen met behulp van de knop waarmede hij de gewenste kompas koers kan inschakelen. Via de omni-range zenders bereiken de piloten tevens met regelmatige tus senpozen mededelingen over het weer cn ontvangt hij aanwijzingen ter be vordering van de veiligheid van het luchtverkeer. Voorts kan de piloot met behulp van de radio-zender, wel ke zich in het vliegtuig bevindt, om inlichtingen verzoeken, waarna hij via de „bakenzender" antwoord krijgt. Op deze wijze kan hij voortdurend in contact blijven met het grondperso neel van de Rijksluchtvaartdienst, c t voortdurend klaar staat om hem op alle mogelijke manieren te helpen. Onder normale omstandigheden kan een omni-range zender door een vlieg tuig. dat zich op een hoogte van 150 meter boven de grond bevindt, op 50 kilometer afstand gehoord worden, 1 Maar indien het vliegtuig op een hoog te van 1500 meter boven de grona vliegt, wordt de zender zelfs op een afstand van 160 kilometer gehoord en een vliegtuig, dat op een hoogte van 6000 meter vliegt kan zelfs van '•■akens. die op een afstand van kilometer van de plaats waar het vliegtuig zich bevindt, gebruik maken De omni-range zenders zijn even goed bruikbaar voor het aangeven van de vaste routes als voor het in de juiste koers houden van een vlieg tuig, dat een ongewone route volgt en dit is een groot voordeel voor particuliere vliegtuigbezitters en pilo ten van particuliere luchtvaartmaat schappijen. Eerbied voor geestelijke eenvoud is me altijd geleerd en ik tahude dus je ijrpe'ijkrwijs toen ik en manspersoon n:et een niet al te snugger uiterlijk in de avonduren bezig zag met zoeken on der één dier eenzame booglampen, die op kleine pleintjes in cie buitenwijken hun nut:eloos en door niemand opge merkt licht uitzenden. Hij scharrelde daar in zijn dooie eentje en dat was alleen al voldoende om deernis op te wekken .want wat begin Je zonder fo rum iiv dit leven... Kan 'k helpen? vroeg ik. de roet vlek van mijn slagschaduw over zijn koortsige handen werpend, zodat hij verstoord opzag. Mc ring, steunde de man. wild het karige zand van de stenen door zijn vingers zevend. Me ring, voegde hij er verduidelijkend aan toe ea alsof dit het parool was waarop ik slechts had ge wacht vlijde ik me naast hem neer en nam met dezelfde ijver deel aan de exploratie van het pleintje. Geesten die speciaal tot dat werk zijn geroepen hebben uigerekend, dat het zo-ken van een ring op een plein on geveer gelijk staat met het opsporen van de naald in de hooiberg en hoe langer ik mijn assistentie verleende, hoe dieper ik van de raakheid en de logica van de stoute bewering over tuigd raakte. We ploegden snakkend meter voor meter om en op een ge geven ogenblik had ik de in dubbele betekenis pijnlijke indruk dat mijn ene knie was doorgesleten de broekspijp dan iets waarmee men maar een raar figuur slaat in behoorlijk gezel schap. Mij nwerklust bleef echter or. verminderd van kracht. Omdat' richels nogal lastige schuilplaatsen plegen te zijn. haalden wer er hier ea daar een stuk of wat stenen uit en zo waren'we al kruipende de booglamp genaderd en net weer aan het straatmaken gegaan, toen ik even overeind wipte om mijn rug wer in vorm te brengen. Eigenaar dig genoeg, juist hij ook. Met een ont zettende slag botsten onze voorhoofden egen elkaar Het mijne klonk hol» het zijne niet. Toen ik zo goed en kwaad dat ging de sterrenregen van mijn ge zicht had verwijderd, wou ik toch iets meer van de zaak vernemen Weet u 't zeker .opende ik mijn verhoor, dat die ricg hier verforen moet zijn? Nee. zei de man jeslist en met een .slimme vonk i nzijn ogen. Het was daargunder, in die steeg. Maar daar kon ik niks zien. zo donker was het, en daarom ben ik hier maar eens gaan zoeken... Hij moet me voor volstrekt achterlijk hebben gehouden, toen ik hierna sis send opstond en gehavend ea wat dron ken van de inspanning mijn eigen weg ging. Hij zag me nog een poosje met hangende armen na. Onbevattelijke men sen kom je soms tegen. Maar tfmis miste ik mijn horloge en nou ik goed nadenk... die slimme vonk. Maar wie heeft deernis met mij? De wijze slechts bezit ideeën; Want dit dient gij te weten: Het overgrote deel der mensheid Wordt door haar bezeten. ■■■«■■■Ml TULPENFEEST IN AMERIKA De burgerij van deze kleine stad in het Midden Westen van Amerika heb ben het jaarlijkse tulpenfestival dat 4 dagen duurt ingeluid met 't gehele stad je eens een goede beurt te geven en alle straatjes te schrobben. Hocderjzn straatvegers en veegsters in ouderwet se klederdracht en gewapend met em mers en bezem togen aan het werk toen de burgemeester hiertoe het sein ge geven had. Toen dit historische schouw spel afgelopen was. maakte de stads omroeper bekend dat hiermee het nieuwe festival begonnen was. Alle man nen, vrouwen en kinderen, die nog in het bezit van een oud Hollands costuurn zijn trekken het voor deze gelegenheid aan. De meeste van deze costoums zijn destijds door hun voorvaderen uit Nederland meegebracht of zijn een ge trouwe navolging hiervan. Meer dan een half millioen mensen v/aren speciaal naar Michigan gekomen om deze festiviteiten bij te wonen en vrouwenclubs van ieder kerkgenoot schap en andere instellingen zetten hun beste beentje voor te helpen bij de Hollandse bazar en verversingen ge reed te maken voor de talrijke bezoe kers. Lange tafels, die bijna schuil gin gen onder reusachtige Hollandse taar ten. hartige hapjes en allerlei versnape ringen wisselden af met andere tafels, waarop allerlei fraaie handwerken en kleedjes tentoon gespreid lagen, die door verschillende dameskransjes gedurende de wintermaanden vervaardigd zijn. De vele gasten bezochten de bazar tussen de verschillende hiS:orische optochten door. Het eerste festival werd in 1937 gehouden toen er nog lang niet zoveel tulpen bloeiden en zij nog slechts Spo radisch langs de kant van de weg. langs paden in het park en in sommige tuinen hun kleurenpracht vertoonden. Sedert die tijd zijn er nog heel wat meer attracties aan het festival ver bonden en terwijl langs vele wegen on afzienbare rijen tulpen in bloei staan volgen de festiviteiten elkaar gedurende vier dagen vrijwel zonder onderbreking op. Er worden optochten gehouden, er wordt op straat gedanst, allerlei harmo nieverenigingen geven een vrolijk num mertjOj en beste en er vinden allerlei sportwedstrijden plaats. In Orange City iu de S;aat Iowa vierde de burgerij in de afgelopen week het tiende jaarlijkse tulpenfestival. Door een dergelijk festf val worden oud Hollandse gebruiken en tradities in ere en de herinnering eraan levend gehouden. Jonge meisjes, die zich als Kloris er. Roosje uitgedost had dein, voerden op straat een klompen dans uit en het gebruikelijke schoon schrobben van de straatjes werd even min vergeten. Het Amerikaanse Ministerie van Ar beid verwacht, d3t de snelle toename van het aantal in het productieproces ingeschakelde personen zich in de eer ste zomermaanden zal voortzetten. Alle gegevens, die bij het onderzoek ir. de belangrijkste productiegebieden verzameld zijn, wijzen erop, dat in '50 de werkgelegenheid groter zal zijn, dan in 1949 en dat in de civiele sector van het productieproces in de zomer zelfs meer dan 60.000000 werkkrachten werkzaam zullen zijn. Indien een totaalcijfer van 60 m:l lioen in het produc'ieproces ingescha kekie werkkrachten bereikt zou worden zou dat ©en toename betekenen van 1.300.000 ten opzichte van de toestand ip April toen in totaal 55.668.(XX) perso nen in het productieproces ingeschakeld waren. Men deelt mede, dat driekwart van de werkgevers verwacht, dat het in de induScrie aan lonen uitbetaalde be drag nog zal toenemen. Hij verklaart dat in tol van streken in deze maand in de conserveninduSirie een opleving intreedt. In de metaalbedrijven zal de werkgelegenheid nog aanzienlijk toene men. daar de fabrikanten van motor voertuigen hun productie blijven uitbrei den en de fabrikanten van grondstof fen en halffabrikanten voor de me tna'bedrijven verwachten hun productie eveneens te zullen uitbreiden. „Bovendien zullen in tal van andere takken van bedrijf verbeteringen intre den. die een gevolg zijn van de betere weersomstandigheden io deze tijd van het jaar en in de zomer. Verwacht wordt, dat de bedrijvigheid in de bouw vakken in bijna alle streken zal toene men. daar het aanta! bouwvergunningen die voor de bouw van woningen en je Van een Amerikaanse correspondent VOOR DE EERSTE maal sedert de Congres Bibliotheek .die 150 jaar geleden te Washington werd opgericht was deze instelling deze .-eek het to neel van een toespraak^ door de Presi dent van de Verenigde S.ateri e Deze had plaats tor ge tegenheid van de aanbieding aan de President van het eerste van de 52 in leder gebonden delen van de geschriften van Thomas Jefferson, die door de Universiteit van Prmceiown worden uit gegeven. De leden van de Democratische Partij een van de twee belangrijkste politieke partijen in de Verenigde Staten, beschou we-i de ideeen van Jefferson als het ui": gangspunt van hun theorieën over staats kunde. Aan het hoofd van de DemoCra ten van thans staat President Truman, Toen President Truman het eerste deel van de in 52 delen ontworpen uit gaven van Jeffersons omvangrijke cor respondentie, officiële geschriften, toe spraken en studies in ontvangst nam, zeide de hij, dat „de geest, waaraan Jef ferson in zijn strijd tegen de onderdruk king en in zijn zoeken naar de mense lijke vrijheden uiting had gegeven als een richtsnoer van bezieling moet die nen voor alle vrije volken.' EEN ZEER dramatisch bericht was deze weck wel de redding van een vrouw uit Ntagara Falls (Staat New York), die zich vas.k!emde aan een rots op nog geen 200 meter afstand van de beroemde Hoefijzer waterval. De vrouw had daar al de gehele nacht doorgebracht ,'»rwijl zij naar redding uit zag. Nadat de plaatselijke brandweer v-rgeefs getracht had haar me; een boot te bereiken werd de Bell Lucht vaartmaatschappij gewaarschuwd., die een helicopter zond. De beide bestuurders daalden met 't vliegtuig vlak naas; de rots. en bonden een touw aan de vrouw vast, maar voordat zij haar aan boord konden ne men, sloeg een hoge golf het vliegtuig om. Toen verkeerde ook de beide be stuurders tezamen met de vrouw in ge vaar naar de waterval 'te worden mee gesleept. Zij werden tenslotte door een tweede helicopter gered. Toen de vrouw met een zenuwinzinking naar het zieken huis was gebracht, was zij niet in staa'; te zeggen hoe zij in het woelende water terecht was gekomen. MEVR. BELLE BENCHLEY. de 67 jarige directrice van de Balboa Dieren tuin in San Diego, Californië, ging deze week op reis naar de Belgische Congo om jacht op berg-gorilla's te maken. Zij hoopt een manne'.te en een vrouwtje te vangen voor haar dierentuin, een v. d. mooiste in het land. Zij is al van '27 af directrice en was tot voor twee jaar de enige vrouw, die dit beroep uit oefen;. „Ik vind het een prachtig beroep, ik zou in niets anders zoveel voldoening gevonden hebben, ofschoon ik veel van koken houd.' Voordat zij per vliegtuig naar Euro pa vertrok om aan de Belgische rege ring toestemming te vragen op goril'.as te jagen, vertelde zijn, dat de berggoril la's groter en zwaarder zijn dan de go rillas uit de laagvlakte, ,die in de meeste dierentuinen te zien zijn. Zij hoopt;, dat als de jacht succes heeft de Ealboa Dierenuin de eerste za! zijn waar ooit een gorilla in gevangenschap geboren wordt. Zij heeft h3ar dieren tuin voornamelijk groot gemaakt door het ruilen van zeehonden .die aan de Westkust in overvloed voorkomen, tegen dieren, die in haar verzameling pntbra ken. GENERAAL DWIGHT D. Eisenho wc-r, President van de Columbia Ua versitoit in New York heeft deze week 750 onderwijsinstellingen in 58 landen uitgenodigd om deel te nemen aan de viering van het 2Qöjarig bestaan van deze stichting. De Universiteit begon in 1754 met acht sudenen en heeft er nu bijna 27000. Het motto, waaronder de herdenking in 1954 zal plaats hebben, zal luiden: „Het ideaal van de volledige vrijheid van onderzoek en meningsuiting het recht van de mensheid op kennis en het vrije gebruik daarvan'. TOEN ONLANGS 600 melkbezor gers van de Green Spring Zuivelfabriek in Bal.imore. die melk en andere rui velproducten bezorgen, een vakbond hadden opgericht en in staking gingen voor hogere lonen, stemde de maagschap pij 'coe in hun eisen. Maar waar de ex tra 120.000 dollar, die deze hogere lo nen vereisten vandaan moesten komen wist de directeur James Ward niet. Toen legde de reclame adviseur van de Maatschappij, Belmont Ver. Standing uit Washington, de mensen uit op hoe veel de loonsverhoging de maatschappij - staan kwam en hoeveel nieuwe in komsten dar.r tegenover moesten staan om de extra kosten goed te maken. Ver leden week bood de vakbond James Ward een diner aan en overhandigde hem een lijst met de namen van 11000 nieuwe klanten, die de leden van de vakbond hadden aangeworven. De heer Ward kon van dankbaarheid zijn aan doening niet bedwingen. drijfsgebouwea worden verleend, aao zienlijk blijft. In de handel, het transport wezen en de sectoren van het bedrijfs leven zal de bedrijvigheid waarschijnlijk eveneens nog een weinig toenemen. In 1947 is voor de eerS;e maal de mijlpaal van 60 millioen in het produc tiproces ingeschakelde personen bereikt, doch Goodwin wees erop, dat men nu voor meer mensen werkgelegenheid moest hebben, da^r het aantal werk krachten sedertdien aanzienlijk gestegen is. De grootste hoeveelheid kropsla var. het gehele jaar komt aan de markt in de maand Juni. Dit is dus wel de bes:e tijd om van de sla te profiteren. Nu komt het er daarbij wel op aan, zowel voor de smaak als voor de voedingswaarde van deze groente, dat ze op de goede manier wordt klaarge maak";. Kropsla behoort fris en knappe rig op tafel te komen, niet half ver flenst of drijvend in een overvloed van saus. Sla bevat vitamine B en C en veel caroteen, een stof. die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Boven dien is ze rijk aan voedingszouten, zo als ijzer, kalk en fosfor. Om deze be schermende voedingsstoffen zoveel mo gelijk te behouden, kunnen wij de sla het beste als volgt bereiden: 1 De sla kort voor het gebruik en zo vers mogelijk kopen en vlak voor het eten klaar maken. 2. Zo weinig mogelijk van de krop pen weggooien. De groene bladeren heb ben de meeste voedingswaarde? Zijn er veel stugge ea harde groene bladeren, dan kan men die desgwenst tot de vol gende dag bewaren om ze samen met Siofsla te koken. 3. De bladeren van de stronk pluk ken en snel maar voorzichtig wassen, waarbij men 'et op luis en rupsen. Uren in W3ter staan maak; de sla slap en waterig en geeft bovendien verlies aan kostbare vitamines en voedinszouten. Daarna moeten de blaadjes gedroogd worden, somnjigec gebruiken hiervoor 'n doek of een slainandje. maar men kan ook blad voor blad uitschudden. Uitknij pen is beslist nie"; aan te raden; daar door worden de blaadjes te veel ge kneusd. 4. Vervolgens in de slabak of schaal een slasausje maken. Dit sausje kaa bestaan uit olie en azijn, peper, zou";, mosterd en een snufje suiker. Naar smaak kunnen door dit mengsel nog wat fijngehakte ui of bieslook, peter selie en andere fijngsceden tuinkruiden geroerd worden. Inp!aats van het olie en azijnmengsel kan men gekochte sla saus nemen of mayonnalse* Ook ge bruiken sommigen, om een smeuïg sausje te verkrijgen, graag e;n fijnge maakte gekook; aardappel met olie. azijn en mosterd als slasaus, terwijl vele fijnproevers citroensap inplaats van azijn verkiezen. Ook yoghurt en karne melk worden om hun friszure smaak we als slasaus gebruikt. 5 Om de slabladeren fijn to maken liever geen mes gebruiken (dat komt de smaak niet ten goede), maar ze voor het aanmaken in stukken scheuren. Ook de nerven gebruike men in de sla zij gevea er iets knapperigs en pit.igs aan. 6. De sla desgewenst versieren me» plakjes hardgekookt ei of fijngehafc- ei ,met komkommer .radijs, augurkjes. Door deze zes regels te volgen, krijgt U een salade, die oog en tong zal rtre len en daarbij een van de gezondste groenten heten magl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 3