hu - ïïrujee' troost DE MATTHAUS-PASSION. AKKERTJES XXX DE OORLOG EN DE JODEN. Ha-ha! Savora! Den blik opwaarts. RADIOPROGRAMMA. Oude klompen met nieuwe zolen. HB Lnehtgeyaar IMm is tteam? Artikel van Dr. Göbbels. wiJA/g «u u.« vKfwsii het'opschrift boven het jongst artikel van. dr. Göbbels ill „Da „De oorlog en de Joden", aldus luidt 1 artikel Reich." Het Jodendom heeft dezen oorlog 'gewild, zoo verklaart de minister Zij arganiseerem de vijandelijke oor logseconomie. Uit hun gelederen reoruteeren de Ver. Staten en En geland de wraakgierige agitators en politieke amokmakers en de Sovjet- Unie de terroristische commissaris sen der GEPEOE, Hiermede vormen zij de kit, die de vijandelijke coali tie bijeenhoudt. Zij zien in het na- tionaal-socialistische rijk een macht, die hun en hun streven naar de wereldheerschapoij niet alleen in militair doch ook in physiek opzicht het hoofd kan bieden. Van daar hun ontzette/.de haat. Zij lullen ze ge heel en al verwezenlijken wanneer zij de macht daartoe bezitten. Het is derhalve eèn eisch van staatsveilig heid, dat wij in ons eigen land de maatregelen nemen, dig gepast schijnen om de strijdende Duitsche volksgemeenschap tegen dit gevaar te beschermen. Dat mag hier en daar tot harde beslissingen leiden, doch dat valt alle?? in het niet ver geleken met het gevaar. Want deze oorlog is een rgssenoorlog. Dr. Göbbels wijst erop, dat uit alle vijandelijke landen steeds weer berichten komen volgens welke het antisemietisme snel toeneemt. Men kan hier van een heel natuurlijke reactie van de betreffende volken op het Joodsche gevaar spreken. Geen profetisch woord van den Führer wordt met een zoo onheil spellende zekerheid en logica be waarheid als het woord, dat wan- neer het Jodendom erin zou slagen een tweeden wereldoorlog te ontke tenen, deze niet zal leiden tot een vernietiging van de arische ihensch- heid, doch tot een vernietiging van het Joodsche ras. Dit proces is van een wereldhistorische beteekenis. De Joden zullen zich hebben te verant woorden voor hun tallooze misda den aan het geluk en den vrede der semietisme de banvloek uit spreken en tenslotte zijn niet de Joden c'och hun vijanden de schuld van het na- tionale ongeluk. We weten zeer goed, dat de Joden ons met hun ge heels ziel haten. Er bestaat geen leed. dat zij ons niet zouden wülen de straf ondergaan, die het thans^ reeds in Duitschland krijgt. Het is een wereldprobleem van de eerste orde, dat door de thans levende ge neratie opgelost kan worden en ook opgelost moet worden. Wij staan m het Jodendom tegenover de belicha ming van het algemeene verval van de wereld. Of wij vernietigen dit ge vaar. of de volken worden door dit gevaar vernietigd. Men staat bij het Jodendom steeds voor de keus het de macht af te staan of het die ge heel te betwisten. Wij gaan den tweeden weg. Aan het einde van dezen oorlog zal naar onze vaste overtuiging tegenover het Joden dom een menschheid staan, die vol ledig besef zal hebben* van het Jood sche gevaar. De minister schrijft verder, dat de Joden tegen het toenemende anti semietisme in Engeland op dezelfde wijze reageeren als zij elders plegen te deen. Zeer spoedig vinden zij wel een hooggeplaatst kerkvorst, die be reid is over het zoogenaamd met het christendom in strijd zijnde anti- THOMAS-OOGEN. Hebben wij geloof? Hebben wij waarachtig geloof, al is het dan maar „als een mosterzaadje"? Kun nen wij ons in een onschokbaar ver trouwen overgeven aan de zekerheid: God is de Sterkste? Wanneer wij ook maar voor een heel klein gedeelte dergelijke Paasch- kinderen waren, zouden wij niet zoo van dag tot dag, van uur tot uur dreigen te bezwijken onder den druk der omstandigheden, die, als ondoor dringbare mistgordijnen tusschen Gods licht en ons hangen. Maar wij doen dat wèl, wij laten wèl dagelijks opnieuw de dingen van den tijd schui ven voor de Eeuwigheid, erger: voor den Eeuwige, en wij zien Heni niet, in elk geval zien wij Hem niet in Zijn heerlijkheid en overwinning. Wij snakken naar een tastbaar en snel bewijs van Zijn macht, we zouden wel graag gelooven; maar we kun nen, we durven niet. Het uiterste gebed. Hij komt ons te hulp in alles, ook in ons ongeloof en in onze liefde- Als wjj er dan maar bij durven gelooven dat de Heer ons te hulp komt. Anders is het nog geen echt gebed. Hij komt ons te hulp, in alles, opk in ons geloof en in onze liefde- looze onmacht, zooals Hij eens Tho mas te hulp kwam. Thomas, die ook niet in Gods overwinning, in Chris tus' Opstanding durfde gelooven, voordat hij in Zijn handen de tee kenen der nagelen had gezien en zijn vinger had gelegd op Zijn doorboorde zijde. Hij is in ons spraakgebruik bekend geworden als de „ongeloovige Thomas", en wij zijn eraan gewend geraakt eenigszins schamper over hem te spreken. Maar moeten wij, menschen van de twintigste eeuw, dezen Thomas eigenlijk niet eerfer benijden dan verachten; mochten wij niet wenschen, dat we tenminste waren als hij? Zoodra Christus zelf hem verscheen en hem de soort zekerheid schonk die hij speciaal ver langde, en zoodra Hij hem opwekte om van een ongeloovige een geloovige te worden, viel Thomas aan Zijn voe len neer en riep geloovig uit: „Mijn "ter en mijn God!" Door het eerste rvJ ,he.m overtuigende teeken van >m us macht en heerlijkheid werd twii?omrWu-nnös- Hiï had eerlijh ge- sewiï J zieh nu ook eerlijk L??anen: Hij wenschte God lief te harf BS? ®Heen met zijn geheele mot Sekeel zijn kracht, maar ook Christ.m verstand. En wekt on? h« ons allen niet daartoe sfamn immers evenmin Hij swerfrt slaafsche navolging? menschen ai0Iis- ied«r aan als vriie Weigert ml?, kmderen Gods. En Hij nipt si I?as 2ijn hartewensch voor 1e«nlaChiH me^r zegen kinder tl gel°°VM1 tus weten'ml® meer vatl chr>s" n ^ornas weten kon, «rX teeken"? SPaMMfflk na het 1 ?even wij ons zon- Strfln? J!1 dienst van den Wel m J?„PSita£d,-5g? °f was ónze hm™,! a?eid en gemakzucht: JT Wanhop:n hit gebrek aan S 11 rn0€d? ThfimïïS^u01!5 de °°&en van e£n Sm 6 sch?nken- de oogen van IJ, en onderzoekend mensch, mLfJ1 j Smag, zelf willen zien, aar die dan ook in overgave kun- en stralen, mij dunkt, dat wij dan ankbaax zun mochten. wü, üici aituuvn wxuen aandoen, wannéér zij de macht daar toe zouden bezitten. Daarom mag men hun geen. schijn van macht geven. Sterker nog, het is onze plicht de wereld op de hoogte te stellen van het wezen en gevaar van het Joden, dom, van de rampzalige rol, die het vooral by het ontstaan en het voe ren van dezen oorlog gespeeld heeft en het zonder mededoogen aan te klagen voor de misdaden waaraan het zich heeft schuldig gemaakt, totdat de volken beginnen te ontwa ken. Dat kan lang duren, doch het is de ipoeite waard. Wij schakelen zoo doende den gevaarlijksten vijand uit, die ooit het leven, de vrijheid en de waardigheid 'van de menschheid heeft bedreigd. Daarbij kan van ge nade geen sprake zijn. Zij hebben daarop den oorlog gekozen, doch deze oorlog staat op het punt een oprlog tegen henzelf te worden. Toen zij voor het Duitsche volk het plan voor een totale vernietiging opstel den, 1 onderteekenden zij daarmede hun eigen doodvonnis. Ook hier zal de wereldgeschiedenis het vonnis vellen. Waschdag in het land van de molen». De In den wind drogende 4 kleedingstukken geven aan dit typisch Hollandsche landschap een bijzonder aspect CNR-J. Zeljlemaker-Paz m ZONDAG 9 MEI Nieuws: 7.00, 8.00, 12.45, 16.45, 18.80 (Hllv. I), 19.45 en 21.45 (Hilv. II). HILVERSUM I '414.4 m. 7.30 Pop. Ork.muz. 8.00 De zin v.h. boer zijn. 8J.5 Progr.-overz. 8.45 .Wal sen en phantasieën. 9.30 Zond.morgen zond. zorgen. 10.30 Aan een heldin - m'n Moeder. 11.30 De stem d. S3. 11.15 Het genie Bach schiep een onvergelijkelijk meesterwerk. In Duitschland ,en andere noorde lijke landen had de kerkmuziek een andere richting genomen dan in Ita lië, voornamelijk tengevolge van de Hervorming. In Wittenburg werd in 1524 de eer ste godsdienstoefening gehouden in he|f Duitsch en door Duitsche muziek begeleid. De schepper van het Protestantsche Kerklied is Luther. Het Koraal was toen echter lang niet zoo eenvoudig als later, en vele componisten hebben zich verzet tegen de deelname aan den kerkzang door de gemeente. 'Bach doet het anders. Bach was een uitzondering. Bij hem bracht kunst- en gemeentezang de meest volmaakte uiting. Bij hem vindt de vervolmaking plaats van de hoogst mogelijke schepping jan echt-strenge Protestantsche stijl, net hoogtepunt na eeuwen van voorbereiding. De verschillende vormen in de muziek heeft het genie Bach tot de grootste ontwikkeling gebracht en in het bijzonder de fugatische vorm. Al zijn werken, zoowel instrumentale als vocale, getuigen daarvan. Onover troffen zijn de orgelfuga's en voor klavier „Das wohltemperierte klavier." De Passie-muziek. Het hoogste op het gebied der ker kelijke sociale muziek heeft Bach bereikt in zijn Passie-muziek. Matthaus-, Johannes- en Lucas- Passie zijn de bekendste. Picander hpeft voor het Matthaus-Passie de tekst vervaardigd. Op Goeden Vrijdag in 1729 is het meesterwerk in de Tho- maskerk te Leipzig voor "het eerst uitgevoerd. Het werk is op breeden grondslag aangelegd, voor dubbel koor, elk be geleid door een afzonderlijk orkest en het orgel. De koren worden aangewend om een dramatische uitdrukking te ver- leenen aan de woorden Van het volk, of van de apostelen, of geven com mentaar op de handeling. Het ver haal van den Evangelist is toever trouwd aan een tenor; wanneer Jezus zelf. of andere personen optreden, worden de woorden van het Evan gelie door andere zangers voorge dragen. De muziek, De muziek is hoofdzakelijk gehou den in mineur. Ook wanneer deze niet in mineur is, blijft dikwijls het weemoedige over. Trouwens, het ge heele werk door, en dit is wel echt Zooals wij reeds bericht heb ben, vindt op 15 en 16 Mei a.s. in de Groote Kerk te Alkmaar een uitvoering plaats van Bach's Matthaüs-Passion. In verband met deze veelbelo vende muzikale gebeurtenis f^peft onze muziek-medewerker hier een korte beschouwing over Bach's wereldberoemde meesterstuk. protestantsch, heeft men het gevoel van een ten grave brengen van een innig geliefde. De kruistocht is woor delijk en serieus menschelijlc ge dacht. Ook is in vele deelen helt moeilijke en vallende van dezen zwa- ren kruisgang, rhythmisch "in de mu ziek weergegeven. Het eerste deel behandelt de laat ste dagen en uren voor de gevan genneming. 't Is dus de Evangelist, de tenor, die het lijdensverhaal in recitatieven vertelt. Daar om heen zin*- gen solisten en koren in de verschil lende stemmingen, verband houden de met het oogenblik in het kruis- verhaal. Het tweede deel is veel langer en zoo mogelijk nog veel indrukwekken der dan het eerste deel. Zooals in het eerste deel de mach tige inzet van orkest en koor ons dadelijk brengt 'in angst voor het groote gebeuren, is de inzet' van bet tweede deel, voor orkest en altsolo, innig aangrijpend door alle Smart die spreekt uit dit eene „Ach, nu is mijn Jezus heen". Nu is geen ontkomen meer mogelijk. Jezus is gevangen genomen en wordt' ter kruisiging ver oordeeld. Nu volgen wij den geheelen kruisgang van begin tot einde, in al zijn bittere smart en moeite, dat zijn hoogtepunt eindelijk bereikt waar Jezus aan het kruis genageld uit roept: „Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten!" Dat is het oogenblik waarop alles voor ons schijnt stipte staan, 't Is of wij doorvoelen, dat wij zelf daar zijn gekruisigd. Dat wij in Jezus allen zijn vereenigd, dat wij nu één oogenblik doorvoelen dat wat Hij moest lij"den, ons aller leed is, dat wij allen in diepste wezen één zijn, dat wij, als menschheid deze kruisgang- doormaken, om ten slotte, ontdaan van alles, tot God, den Vader terug te keeren. „Na lijden komt verblijden." In diit onschatbare kunstwerk is ons gebracht het groote lijden van Neerl. stem v.h. Oostfr. 12.15 Bach- cantate. 12.40 Hot Duitsche Volksconc. 14.00 Omr. Symph, ork. en sol, 15.00 Boekenschouw. 15.15 Max Reger-cono, 16.00 V. d. wittebroodsweken. 16.30 KI. v. Beeck. 17.00 Het Zond.midd.cabaret. 17.45 Marschmuz. 18.00 De Ned. Taalcl. 18.45 Marschmuz. 19.00 Sport. 19.20 Beethovon-Cyclua. 20.00 Zang en piano. 20.25 Beethoven-Cyclus. HILlf. H 301.5 m. 7.30-8.45 Zie Hllv. I. 8.45 V. d. Jeugd. 9.15 Uit den stillen bloemhof. 10.00 Godsd. uitz. 11.00 Omr. ork. 12/15 Orgelconc. 12.30 TJoespr. d. G. J. Zwertbroek. 12.45 Orgelconc. 13.00 Wie en wat waren onze voorouders? 13.15 De Melod. en sol. 14.00 Naar het middelpunt der aarde, luistersp. 14.45 Gitaarëoli. 15.00 Friedorike, oper. 16.30 Instrum.-acrob. 17.00 Godsd. uitz. 17.45 Sn, v. d, dag en Oostlandpr. 18.00 Amus. ork,, sol. en pianospel. 18.45 Als ik 't voor 't zeggen had. 19.00 Ned. Volks klanken. 19.55 Piano en ork. 20.00 Eng. uitz. (V. d. radio-centr.: Marcel Wit- trlsch zingt). 20.15 Zond.av.klanken. MAANDAG 10 MEI Nieuws: 8.80, 12.00, 18,30 en 21.10 en 21.10 (Hilv, I), 19.45 en 21.45 (Hilv. H). HILV. I 414.4 m. 6.45 Orgel m. gem. k'oor. 7.10 Gymn. 7.20 Opstaan om. muz. 7.45 Progr.-overz. 8.15 Amus.orlt., sol. en gram. 9.00 Schumann-Schubert-conc. (9.30-9.37 Sp. v. d. dag). 10.00 Adalbert Luttër en ork. 10.30 Van Ellemaat en Parasange. 10.45 Het Sylvcrstre Trio, 11.30 Viool en piano. 12.00 Almanak. 12,05 Theo Uden Masman èn gram. 13.00 Act. beschouw. 13.10 De Haarl. Ork. vereen. 14.00 Sal.ork. en ace. m. piano- begel. 15.00 Sp. v. voetlicht en camera. 15.15 Elck wat wils. 17.00 Omr.ork. en so). 17.45 Van heinde en verte klinkt het nieuws. 18.00 Zang en piano. 18.40 V. d. kleuters. 18.45 Plano m. Ork. 19.00 Voordr. Orgelconc. 19.45 Kamerork. „Ara Nova et Antiqua". 20.45 Tenor, alt en piano. HILV. II 301.5 m. 6.45-8.15 Zie Hilv. I. 8.15 Sport- 8.25 Ork.conc. 9.00 Vlotte klankenreeks. (9.15-9.20 V. d. huisvr.) 1000 Godsd. uitz. 10.3b Pianovoordr. 11.00 V. d. kleuters. 11.20 Omr. Jeugdk. 11.30 Ótto Hendriks en gram. 12.30 Op 'bezoek hij de Fam. de Boer. 13.00 Roe menië's nat. dag, muz. progr. 13.45 Al bert Vossen, acc. eu sol. 14.00 Godsd. uitz. 14.30 Opera „Manon". 15.30 V. d. vrouw. 15.45 Beths Kwart. 16.25 Sopr., harp en piano en fluit. 17.00 V. d. Jeugd. 17.15 Pianoduo. 18.00 Sp. v. d. dag en Friesch pr. 18.15 Ger; v. Kre velen. 18.45 Pol. weeltpr. 19.00 Cello en piano. 19.55 Nieuws v. boer en tuin der. ,20.00 Mus.ork, en sol. 20.45 Uit Neerl'. Gouwen. 21.00 Zang m. luitbege"!. den Christus, dat in wezen ons eigen lijden is. De blijdschap van de Op standing wordt ons, helaas, hier niet gebracht. Met goddelijke inspiratie, is dit kunstwerk, naar zuiver men- schelijke gevoelensgeschreven en nog juister, met protestantsch in zicht. De blijde -boodschap van het Paschen is echter, na het lijden, de heerlijke Opstanding. Laten we, na heit beleven van deze machtige muzikale uiting, danken aan deze Opstanding, en getroost zijn. Jac. Jansen. Het klompen-probleem opgelost door reparatie-methode-de Groot. (Van'onzen specialen verslaggever.) TI an Velsen-N. is de klom pen-victorie begonnen. Een victorie, die welis waar geen -volledige oplos sing van het zoo belang rijke kiompenvraagstuk brengt, maar wel een re paratie-methode van meer dan géwoné beteekenis, waardoor het probleem heel veéTaan urgentie zal inboeten. In een nevengebouw van de Java Deurenfabrlek te Vel sen-Noord de tramremise van' de vroegere stoomtram Haarlem-Alkmaar - is sedert eenigen tijd gevestigd: D& Eerste Nederlandsche Klom pen .Reparatie Industrie. Voorloopig is het nog een bescheiden bedrijfje, doch dat er wat „In zit", bewijst de steun dien het geniet van een zoo bekend bedrijf als de Java-Deurenfabriek, zoomede de interesse die de Neder landsche Landstand aan den dag legt voor de hier toe gepaste reparatie-methode, zijnde een uitvinding van den heer W. de Groot, tot voor kort timmerman aan de Papierfabrieken Van Gelder Zonen. De heer de Groot is behept met een uitvindingsknobbel. Deze eenvoudige man heeft ai een heele reeks practische dingen uitgedacht, maar tot dusverre baarde al zijn uit vindingen,' behalve dan een bescheiden persoonlijk suc- «ces, hem slechts veel zorg en evenveel teleurstelling. Met zijn klompen-uitvinding zal dat echter anders gaan, o.a. door zijn contact met den Landstand, die cursussen on der de Groot's leiding orga niseert en reparateurs in verschillende plaatsen zal aanstellen?* Wat er met den versleten klomp gebeurt. Zoo op het oog doet de vinding denken aan het be faamde ei van Columbus. Onder den versleten klomp wordt eenvoudig een nieuwe zool van dun, buigzaam hout aangebracht, nadat vooraf 't gat iii den klomp is gedicht en verstevigd door het op brengen van enkele lagen dun hout, welke lagen de schoënmakec als het bin nenwerk pleegt te bestem pelen. Trouwens de heele reparatie-methode is in we zen meer verwant aan het werk van den schoenmaker dan aan dat van den klom penmaker. De verwantschap is uiteraard maar betrqkke- lijk, want men zou al heel vreemd opkijken, als de schoenmaker den neus van de schoen op soortgelijke wijze zou „opvullen" als hier bij den klompenneus gebeurt. Wat hier over de methode in enkele regels wordt ge zegd, is echter uitvindings- arbeid v^n twee lange jaren. Al dien tijd heeft de heer de Groot met de idee rond- geloopen, gepaard gaande met het onafgebroken nemen van proeven. De quintessens van de vinding schuilt behal ve in de buigzame zool, waardoor de klomp niet „klost", in de bijzondere wijze van bewerking van het hout. Immers het gaat erom den versleten klomp weer voor langen tijd bruikbaar te doen zijn, vandaar dat een „gewoon" stukje hout, hoe vernuftig ook onder den klorrip gelijmd, geen dienst kan doen. De Velsen-Noord- sche uitvinder vond de oplos sing door het gebruik van- kopshout en door dit op bij zondere wijze te zagen en te schaven. Hoe hij dit doet, komt men ntet aan de weet, want juist daarin zit het ge heim en de werkelijke be teekenis dezer uitvinding. Klompen bij honderdtallen Dat de methode in een dringende behoefte voorziet, bewijzen voor zocver men nog niet van de urgentie van het klompehprobleem over tuigd mocht zijn de hon derden paren gerepareerde klompen, die In het bedrijfje broederlijk langs de wanden staan. Deze schouw leert ons, dat het kiompenvraag stuk een heel wat breeder terrein omvat dan men op pervlakkig wel zou denken. Men kan het werk in het bedrijfje bijna niet af, zoo groot is de animo om ver sleten klompen volgens de methode-deGroot te doen „verzolen". Zelfs is het reeds voorgekomen, dat per adver tentie moest worden bekend gemaakt, dat 'gedurende en kele dagen geen reparaties meer wérden aangenomen. „Ik maak versleleh klom pen weer als nieuw", zegt de heer de Groot bij het af scheid hemen, maar doet U mij een plezier, en zet voor al in de krant, dat de men schen de klompen niet tot den naad moeten verslijten, en vraag ze dringend om niet zelf zolen eronder, te spijke- 'ren, want spijkers vermoor den een kiomp. In het fabriekje te Velsen-Noord ondergaan de versleten klompen een verjongingskuur; zij wor den weer o's nieuw.' (Foto Peperkamp) OFFICÏEELE MEDBDEELINGEN Wolaanslag 1943. Het aantal vliezen, dat de schapen- houders t.z.t. zullen moeten inleveren, zal tenminste worden gelijk gesteld aan het a^Btal overjarige schapen, dat op 2 Mei jj. aanwezig was. Om aan dezen aaifslag te kunnen voldoen, mogen na 2 Mei geen ongeschoren schapen van de bedrijven worden afgevoerd. Geleideblljetten zijn daarom na 2 Mei alleen geldig voor het vervoer van g e 3 c h 0 re n schapen. Aflevering van batterijen. In aansluiting aan de circulaire van 18 Maart 1943, M. 693/394, wordt bekend gemaakt, dat fabrikanten van en han delaren in batterijen voor hand- en zak lantaarns ln de vierde periode, van 1 Mei t.e.m. 31 Juli 1943, dezelfde hoe veelheden en aan dezelfde afnemers mogen afleveren als ln de derde pe riode (van 15 Maart tot 30 April 1943). De leveranties, die In de derde perio de zijn gedaan op grond van koopver gunningen, voorzien van den opdruk „speciale toewijzing", mogen, zooala In genoemde circulaire ia vermeld, niet worden herhaald. Koopeif, bewerken enz. van afvalglas. Gelijk bekend, is het koopen, verkoo- pen, afleveren, bewerken en verwer ken van vlakglas, alsmede het f doen verrichten van deze handelingen, ver boden, tenzij men daartoe schriftelijke vergunning heeft van den directeur van het Rijksbureau voor Bouwmate rialen. Dit verbód geldt ook voor af valglas (glasafsnijdsels ep scherven glas, waarvan de maten kleiner zijn dan 9X14 cm., bij tuindersglas 32,5X 27 cm.). M.i.v. 6 Mei is het hun, die een'schrif telijke vergunning bezitten tot het koo pen, voorhanden of in voorraad hou den, bewerken, verwerken, doen be werken, doen verwerken, te koop aan bieden, verkoopen en afleveren van oude materialen en afvalstoffen, afge geven door den directeur van het 'Rijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen, ook toegestaan deze han delingen te verrichten ten aanzien van afvalglas zonder afzonderlijke vergun ning van den directeur van het Rijks bureau voor Bouwmaterialen, indien aan alle andere bij de wet óf anders zins gestelde voorwaarden is voldaan. Het verkoopen van afvalglas door „voortbrengers", aan handelaren, die in het bezit zijn van de bovenbedoelde vergunning van den directeur van het Rijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen, Is zonder meer geoorloofd. Adreswijziging. Het adres van den assistent bij den rijkslandhouwvoorlichtingsdienst J. J. Polter, gewoond hebbende te Hoog woud, is als volgt gewijzigd: J. J. Pol ter, S. 81, Sijbekarspel. Belanghebben den dienen hiervan goede nota te nemen. DE RIJKSLANDBOUWCONSTT- LENT VOOR NPORD-HOLLAND. Levering mndvee. De betreffende georganiseerden moe ten aan de hun toegezonden lastgeving tot leveren voldoen. Indien aan de last geving geen gevolg wordt gegeven, stellen zij zich bloot aan inbezitname met de gevolgen daarvan. Verzoek schriften tot uitstel yan levering wor- don vanaf 8 Mei 1943 niet meer op het hoofdkantoor in behandeling genomen. Slechts in zeer speciale gevallen kan men zich hiervoor wenden tot den bu- reauhoudcr. Voor rundvee, contract runderen, schapen en contract-schapen, voor „vrijwillige levering" bestemd, zijn de hiervoor bestemde leverings kaartjes ook verkrijgbay ten kantore van de bureauhouders. Verplichte inschrijving van volkstuinders. De houders van volkstuinen zijn overeenkomstig de bepalingen van de „Bodemproductl'ebeschikking 1942, volkstuinen" verplicht, hun volkstuin bij de landbouw-crisis-organisatie te Alkmaar te laten inschrijven. Een aan vrage óm inschrijving moet geschie den door invulling en inzending van een formulier, dat verkrijgbaar is bij de P.B.H.'s en bij de gemeente-secre tarieën.» Volkstuiniers, die verleden jaar als zoodanig hij de L.C.O. Stonden ingeschreven, dienen onverwijld het hun toegezonden antwoordkaartje ter handhaving van hun tuin op te zen5 don. De volkstulnder stelt zieh aan moeilijkheden bloot, als hij niet aan zijn registratie-verplichting voldoet. Het gebruiken van. een volkstuin, zon der dat rnen staat Ingeschreven, is ver boden. Ook zal het niet .mogelijk zijn om t.z.t. een vervoerhewijs voor de ge oogste produoten e.d. te verkrijgen. Voor het verpachten van gronden voor volkstuinen en voor het aanleg gen van complexen van tien of meer volkstuinen is goedkeuring vereischt. Deze goedkeuring moet schriftelijk bij de L.C.O. worden aangevraagd. DE VOEDSELCOMMISSARIS VOOR NOORD-HOLLAND. 'jam™* Inlevering van buitenlandsch bank- papier en specie. De Nederlandsche Bank N.V. te Am sterdam deelt mede, dat zij onderstaan de buitenlandsche betaalmiddelen, /die- ingevolge art. 9 van de Deviezenveror- dening 1940 en artikel 44 van het de- viezenbesluit 1941 aan haar zijn of moesten worden aangeboden, thans wenscht aan te koopen. Met het oog hierop worden ingeze tenen, voor zoover zij de navolgende gangbare buitenlandsche betaalmidde len in eigendom hebben of daarop eenig recht kunnen doen gelden of daarover eenige macht uitoefenen, als bedoeld in artikèl 44, 4de en 5de lid van het De- viezenbesluit 1941, opgeroepen deze bui- tenlanüsche betaalmiddelen vóór 6 Ju ni 1943 aan de Nederlandsche Bank te Amsterdam of aan een deviezenbank te verkoopen en over te dragen, te we ten: Engelsche ponden bankpapier en specie; Australische ponden bankpa pier; Zuid-Afr. ponden bankpapier; Turksehe ponden bankpapier; Pales tina ponden bankpapier; Canada dol lars bankpapier; Deensche kronen bankpapier en specie; Argent, pesos bankpapier; Spaansche peseta's bankpapier (geen roode peseta's); Lires bankpapier en specie; Escudo's bankpapier en specie; Pengoe bank papier en specie; Finsche marken bankpapier en specie; Lei - bankpapier; Lewa bankpapier; Zweedsche kro nen specie; Zwltsersche francspe cie; U.S.A.-dollars specie. Bij verkoop aan de Nederlandsche Bank moet het bankpapier geleverd worden bij de hoofdbank v»n de Ne derlandsche Bank, Rokin 127-129, Am sterdam, de specie bij haar 'kantoor Heerengracht 461-463, Amsterdam. Bij de inlevering wordt een provisie van 1/4°/» met een minimum van 0.25 in rekening gebracht, terwijl de deviezen- banken ook porti- en assurantlekosten in rekening kunnen brengen. Indien de tegenwaarde der ingelever de valuta f 10.— of minder bedraagt, wordt een provisie van 10 cent be rekend. Hel lijid wol overdreven. Maar wij zijn nu doende met hel ontwerpen von ideale no-oorlogsche overalls. Heef! u wenschen of wenken? Schrijf ons. Waardevolle aanwijzingen wor den beloond I VAKKLEEDING VUFIIG BELOONINGEN I Grolli Bevo overalls, broeken, jassen, etc. naar keuze. Alleen punten noodig. Doe mee. l Brieven bureau von dit blad, motieBEVA. Men maakte op Terwee voorheen Voor beste Koffie staat. Zoals men nu Terwee verkiest Voor koffie-surrogaat! \$£t Ikfg) ALTIJD VERPAKT Eik .AKKERTJE" is verpakt in een cartonnen doosje,' zooals hiernaast afgebeeld wordt. Let daar goed op! Dfj^N&cSer/andschG Pijnstille* No. 3. Taf.ltj. d.k.ja I Tafeltje dek-je, sprok de snaok, 'k Zal later op jouw gaven klinken, Ik kan nu eten naar mijn smaak En dagelijks SAV0RA drinken I NIEMEMER'S hef surrogaat dal als (hee smaakt. niet telefoneeren het gaat om l menschenlevens Die levert zijn Scheerzeep- bon N In bij zijn leveran cier. went hij krijgt dan nog Adelaar-Scheerzeëp van oude kwaliteit!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1943 | | pagina 5