EER BRENGT MET VREUGD...." I K«A&tü, PANKO KERSTMIS. Drie onmisbaarheden lv%iÉÉ£' GTÏÜ£& AUhJiogaar Ata reinigt alles. De grauwe levensgeschiedenis van Gertje Foepezak. Iets over „Kerstmis" en „Kerstmuziek". DE RIJKSP0ST SPAARBANK r <1-^ ,RAMO" kleedjes Uitreiking nieuwe Treinen Kerstm N.V. ARNH Hyp. Ka De hooik Zij besp i veel stro en gas! a VAN DEN THEEVAfCMKN «ROOTE.STROOIBUSUOx. -JIAYULZAKJE 30 c. IK HOORDE.... zegt Mina Bakgraag, op straat een jongen san z'n vriendje ver. tellen: en toen bakte Moeder panne koeken joh ..„sükke groote, jöK .fijn 1 Doet me Moeder vaak I Natuurlijk, omdat Moeder «net Panko, melk, boter en eieren spaart! •nPéja product Ata helpt .bij de vaat, schuurt de pannen en verzorgt het houtwerk zonder te krassen. Ata Is een uitkomst voor de huisvrouw In dezen tijd van zeepschaarschte. Bestelt U daarom steeds Ata, het radi cale schuurpoeder, bij Uw winkelier, want met Ata reinigt U alles in 'n wip* KOFFIE-SURROGAAT "Wö maken U er op attent, dat bon 725 NA 26 December niet meer geldig is! Oert en Troln hadde mekaar d'rs an keken, toe zai zoo om en nebai de twintig was en Gert al nei de drie kruisies liepNouw, vroeger keke ze deer nag wat raarder nei as teu- geswoordig, nouw 't nagal d'rs zoo om en debai twintig of dertig jaar skeelt, maar ze hewwe me aitoid voorhouwen, dat dat toch al te bar is niet an t« reiden, zegge ze Maar 't was 'rs kerremis worren, de joös zochte 'n moidje en ik zei niet zegge weer 't was weer ze mekaar an keken hadde, 't kin weze van an de Luizeknip in Oudkarspel of in „de Hal ve Maan" op Kalverdoik of meskien ok wei bai Ceres in Skagen, in elk geval, 'twas eerder volk van Ceres vroeger as van 't Noordhollans Kof fiehuis van Jan Vader zaliger En 'twas beurt ok; in die toid dronke ze nag rooie woin en witte en ze zonge van „wie niet opstaan wul, die bloift maar zitten"hai had 'r tuis brocht't was zeker nagal an- vallen ok, want Gert had 'r 'n drokke Zundageivend voor over om de koffie op te halen. Hai liep temet z'n biene uit 'tlidin Winkel zouwe ze zeg ge: hai most zeker nei 'tland van tien- toöne en elfribbe, zoo ofgelegen had Griet 'r oigen opburgen Maar jonge moidjes hewwe 'n hekel an die ouwe vraiers en asze ze din an 't „bord" pronke moete met 'n man van in de dertig, de donder, din zegge de bure ok gouw: die hèt maar wat nomen qm onder dak te wezen En zoo was 't bai Gert en Troin nouw toch niet. De burregemeister van Berkhout die bezigde vroeger nagal d'rs 't spreek woord van „as de honger de deur in komt, din vliegt de liefde 't venster uit", maar zoo is 't hier toch niet worren Nouw is *t wel goed, datte de waar zeggers niks as smoesies verkoupe; dat hewwe we nouw mit d- datums van de oorlog wel zien, 't zouw ai tien keer ofloupen weze, maar ik zien der rag gien zicht inEn in de toe komst hewwe Gert en Troin din ok maar niet kekenAs 't zoo weze moet, den zei 't wel zoo komme as 't toid is rekende ze. En ze binne trouwtde dorie dat viel niet mee, zoo vroeger; toe was 't en ze klage houw wel d'rs, maar 't was toe ok best beroerd ok vaatbutter en winkelvetMaar as de liefde d'r isdin komt er ok van dat opsköten goed, in de regel la ter ok van die akkerstudente die mit 'n hap zuurkool tevreejen weze moste en die kleuters binne wel 'n zegen des Heeren, maar ze houwe je aardig uit de kleere En nei Stientje kwam Fientje, en nei Piet kwam Wullem en "de jonge Gert enzoovoors't trouwboekie raakte halfvol Maar kom je over de hond din kom je over de steert, zegge ze, d'r is aitoid nag uitkomst vonden en d'r bin ne der in 't verleejen ok niet zoo bar veul weest die van honger omkommen binneje hadde ommers „Liefda- dighoid nei vermogen", je hadde de diakens, je hadde de armevcrugde hier 'n kwartje en deer 'n halve gol den, din had je soms zoó'n Kerstgave van skrik nietvan 'n daalder of as 't nou bar mit je stelt was, wel van 'n riks ok D'r wasze zoö'n brad van die ver- ienigings, die „goed" deeje, dat je ogenlik gien arremoed kenne moste in de vroege oggend ok bar erg don ker je gonge op de tast nei je werkdie elektriese ianteerns wasze d'r nag nieten op 'n oggend het ie z'n kop stoöten deer an zoön balk, die in die ouwe skuur wat ver zakt was, dat 't harsenskudding wier, weer ie netuurlik op dat moment gien jota verstand van hadmaar dat kwam later wel uit toe 't 'm in z'n kop begon te dwarrelen, toe-die aitoid maar weer-an vergong van die kop- poinaffoin, in ien woord, Gert raakte in de ripperaasie, maar in 't fons, netuurlik in 't fonsdat wul din zegge, dat Gert 't zoó'n beetje om 't ofwachten had want van de ouwe tcid gien woord kwaad, netuurlik niet, maar aster gien rekening te skroiven viel, din spande 't er wel d'rs an of 't dokterskoesie oftig staan bleef of dat 't deurreed En Gert raakte in de lappemand, mit regt 'n prullemand, de joös nag wat kloin, allegaar van die kloine op- vreters, maar inbringe ho maar Ze zegge teugeswoordig wel d'rs, datte ze voor de huisvrouwe 'n stand beeld oprigte moste, maar ik wou zeg ge, dat hadde ze eerder ok wel d'rs daen kent voor die vrouwe, die zoo deur d'r leven zwalkt binne dat 't mit menselikhoid toch maar 'n beetje ge- mien had Nouw, voor Troin hewwe ze dat standbeeld niet oprigt; ik zouw te- minste gien-iens wete weer ik 'r graf stien vinde most, 'n nummerbordje voor de iene soort minse en voor de aare van dat mooie harde marmer Nouw liep 't Gert bar teugen Net zoo goed as nouw was 't vroeger Gertje Poepezaklk skreef hier boven, dat ik 'n grauwe geskiedenis vertelle zouw van Gertje Foepezak en an die naam voele jullie wel al ik bedoel jullie allegaar die dut me skien leze zelle dat Gert de bouw of raakte en dat ie de kost verdiene gong mit de poepezakNouw, de Vestigingswet zat 'm nag niet dwars, hai kon zoo beginneen 't bleef netuurlik tobben hoe Gert en Troin van de iene dag in de aare kwamme 'k Zouw mit gemak 'n veertig jaar overslaan kenne, want de wereldge- skiedenis lait 'r gien cent onder Zoo ln de buurt is mien ik 't roim- ple, maar asze de lezers dinke zouwe, dat ik deer wat op skamperde, din hewwe ze 't glad mis't is heel ne tuurlik dat 't zoo is, want as de weu- ning kloin is, en bai de kinders binne ok heel wat van dat grut mit 'n porte- me niks ik bedoel 'n buul die meer leeg is dan vol en vol is ie nooit plok din maar veere van 'n kikker En Gertje Poepezak was alliendig achterblevenvlak voor Karst- toid Vader kon morgen te gast komme en asens kon ie zoo wei d'rs 'n paar dage van de ien nei de aar te wars- kipzoön paar dagen dat slin gerde welmaar langer, zien je alles had zoo z'n bezweere En din bovendien, voor vader zei- lef Stien en Fien hadde beste kirrels, maar Grietje was aiweer we- duuw en je binne zoo went an je oigen hoekje mit moeder an de over kant Netuurlik, d'r was ok wel d'rs wat weest, want de beste wagen bonkt wei d'rs, maar bai ös zegge ze niet voor niks: de hen zakt nei de benen bai veertig jaar geloik op- stoomen, din sloip je wel wat nei me kaar toe 't Was net zoo koud worren ok eerst wat sneeuw, en nouw wat vrie zen d'r overheen De wereld was wel mooi, as je zoo nei buiten keek wat 'n rust voor moeder onder zoö'n witte wollen de ken; oigenlik leek 't wel of 't toch zoo erg niet was om doöd te gaan Gertje Poepezak, zooasze ze 'm al die jaare noemt hadde, dattie mit 'n zak mit mannefaktuure langs de huize ventte, had nag nooit zoo diep dogt; dat was ommers voor ge leerde minse om over 't mysterie van leven en doöd te denken, maar wat had hai deer mee noödig? Hai docht alliendig an moeder, die weg was, die 'm alliendig leiten haden zoo in de agtermiddag, nag voor 't skemerde hai kon 't niet helleoe, maar toe wier ie zoo maar nei 't kerkhof dre ven Morgen eerste Karstdagzonder Troin, maar bal Wullem te gast allemaal goed 'oor, maar je moste niet dinke, dat ie d'r an docht om vader in de hoek zitten te leiten, nei, vlak voor tafel En 't graf was nag nuuw, hai kon '1 zoo vinden, 'n mooie stien zouw er wel nooit op komme, maar de hemel mocht je nouw toch halen Toe is ie zoo oud as ie was, near OH WSt^ELO WAS TOCH WHL "WO! En Gert wier oud en Trol* volgde zoo op 'n ofstandje As je zeuven kruisies telle, en je hewwe d'r mit moeder veertig jaar op zitten, din zouw je hoe je ok in 't leven stane wel zegge kinne, dat je d'r wel 'n reman over skroive kin ne, alliendig, bai de ien zouw de in houd wat luukser weze as bai de aar En nouw was moeder an de sukkel raakt, vanmiddag was 't ofloupen Mit Sunterklaas was ze nag vrai pit tig d'r wasze nag wat binke van de kinders weest, die hadde om grof- vader en gropmoeder ok nag wat dogtelk 'n tetoitje van de ien en van 'n aêre zeun of dochter 'n spik- kelaasie, maar breid hing 't deer ok niet „Eer bringt mit vreugd 'n ouwer- paar zes kinderen groöt, Dan dat zes kinderen een ouwer helpen uit de noöd." hurkt op de harde kluiten en hai het zoo huilt, dat ie d'r louf van wier en de Lieve God het 'm over 'm ont fermt, want Gertje Poepezak is deer sleipen gaan en nooit meer wakker worren En met die mooie Kerstmis was de leste bladzoi skreven van de dorre ge skiedenis van Gertje Poepezak, 'n ge skiedenis die grauw is grauw vooral omdat 't ok nag wel aêrs ken in de wereld. F. B. Het woord „Kerstfeest" is eigenlijk „Christusfeest". Allereerst is het natuurlijk geweest een zuiver kerkelijke plechtigheid. Vóór dat het echter zoover was, is er veel strijd gevoerd over deze „geboor- tedags-herdenking", omdat men ook de geboortedagen van „goddeioozen" her dacht, en daarom tegen de herden king van zulke dagen van heiligen en martelaren was. Ook over de vaststelling van de da tum 25 Dec. is strijd geweest. Histo risch staat hier natuurlijk niets vast. De dag- en nacht-evening viel in dien tijd op 25 Maart, op welke dag Maria de heilige boodschap ontvangt; pre cies negen maanden later is 25 Dec. Vast schijnt wel te staan dat in het begin van de 4de eeuw de priesters den nadruk beginnen te leggen op de wondervolle geboorte van Christus. Het duurde echter nog lang voor dat dit feest gelijk gesteld werd met an dere hooge feesten. Te Rome ver schijnt dan de kribbe in de kerk, met de daarbij behoorende figuren. Het geboorteverhaal van Jezus geeft weer dat er vele wonderen gebeurden. Eén van die wonderen was dac de herders een „Engelenzang" hoorden. Na de boodschap van den engel des Heeren, hoorden de herders de Enge lenzang,, Eere zij God in den Hooge". Will'en wij dit gelooven, dan moeten we beginnen met aan te nemen dat hier geen gewone herders bedoeld zijn, maar menschen naar de mystieke be- teekenis van het woord „herder". De „herder" was altijd het symbool van den vol levenswijsheid zijnden mensch. Een leven vol eenzaamheid, zwijgende in de natuur, steeds nadenkende, bracht hem steeds nader tot den Schepper aller dingen, en hij werd „wijs", helderziende en helderhooren- de. Ook nu zijn er muziek-weten- schappelijke menschen die muziek der sferen* aannemen, en natuurlijk is dit een muziek, die wij met onze gewone aardsche ooren niet kunnen hooren. Dat deze njuziek duizendmaal schoo ner is dan de mooiste op deze we reld, mogen we zeker gelooven. Deze „Engelenzang" was dus alleen hoorbaar voor enkelen, geestelijk zeer gevorderden. Aangaande den aard van. het gezang der eerste Christenen is weinig te ze n. Niets staat daaromtrent vast. Aangenomen wordt dat het bestond uit Joodsche psalmen, voorzien van een Christelijke tekst, c* lar toch de eerste Christenen Joden waren, en Christus z If bij de instelling van het H. Sacra ment des Altaars de Hallelpsalmen aangeheven had. Het zal wel zeker zijn, dat de eerste muziek volksmuziek was, d. w. z. een voudige wijzen, door de beele gemeen te gezongen. Eerst later krijgen we voorzangers, plus nazang door het volk. De viering van Christus geboortefeest kwam begin van 300 in de kerk. De heilige Ambrosius heeft zeer veel voor de kerkmuziek gedaan. Hij stierf in 397, dus heeft hij juist geleefd in den tijd van de Christus-mis invoering. Vanaf dezen tijd stammen de kerk- kerstliederen die historisch zijn vast te stellen door de verschillende kerkelijken. Vooral in later tijd zijn er vele schoone kerkliederen ontstaan maar ook de oudsten zijn schoon en dragen denzelf den geest, omdat de stijl dit nu eenmaal zoo mede bracht. Aizoo kom ik nu tot het kerstlied als volkslied. Het volkslied kwam tot grooter bloei en verbreiding in de middeleeuwen, in den tijd van trouvètes en minnezangers. Het volk zong zijn eigen eenvoudige gedichten, die aangepast werden op melodieën door rondtrekkende speellie den bekend gemaakt. Meestal is het moeilijk te zeggen waar een wijs is ont staan, daar tekstdichter en componist gewoonlijk onbekend zijn en de latere componisten zoo'n melodie verder meer compositorisch afwerkten. Voor de ontwikkeling van het volks lied zijn de Nederlanden van groote beteekenis geweest. Van Duyse heeft van 714 liederen tekst en melodie ge geven. Wijzigingen werden dikwijls aangebracht Een sterk voorbeeld daar van is de ontwikkeling van het oude Wilhelmus, ontstaan uit kerstzangen uit de 16e eeuw. De kerstliederen, zooals de meesten SneeuwvlokkenSneeuwvlokken Als stervende vlinder» dalen zij uit den grijzen hemel op het bloedend en vertrokken gelaat van Moeder Aarde. Op de groeven en wonden, gekerfd en geslagen door de imarten der we reld, dalen die mlllioenen witte veders. En zie, al wat leelijk wa« en wreed, wat hard en onzuiver was, als door ga- wilde handen spreidt zich daarover ean teere, blanke wade. Verdwenen zijn de lijnen van leed, zelfs de klanken van "t leven vervagen in die eindelooze, witte nederdaling, en er blijft enkel over schoonheid en rust, waarin geen piaats is voor de donkere dmgen.... En d* mensch, «taande temidden van deze witte wereld, voelt zich opgeno men in die serene stilte, al de kleine dingen van alle dagen, z'n zorgen en benauwenissen, die gansche, trieste last, dien zoovele menschenkinderen zoo onnoodig tot het einde der dagen mede- dragen, vallen van hem af, en hij staart in den vallenden avond en iets van den vrede van het Kerstfeest daalt in zijn gepijnigde ziel Doel en vervulling in dit leven.... Vanaf het eerste gloren der Rede heeft de mensch gezocht naar het raad sel van het leven. Getracht het wezen der dingen te doorgronden, en duizen den jaren daarna staat weer de zoe kende mensch in den Kerstnacht, en vraagt andermaal naar het hoe en waarom. Maar anders dan het wezen uit den dageraad der Menschheid staat hij, want zich slingerend door de eeuwen gaat een eindelooze weg van vruchte loos pogen aan z'n gesst voorbij. De sidderende kreet van wanhoop, geboren uit de smarten van ongetelde men- schengeslachten, trilt over een ver scheurde wereld.... Kerstnacht. De trage val der vlokken heeft een einde genomen. Aan den diep zwarten hemel flonkeren weer de ster ren in haar zilveren praal. En over die witte wereld van bovenaardsche schoon heid glijdt het zachte licht der mane stralen. Harmonie.... En zie, wat de mensch niet heeft ge vonden in de boeken, ln geschriften, wat hij niet heeft kunnen leeren uit de gesprekken der geleerden, waar dog ma's en leerstellingen hebben gefaald, dat ziet en voelt hij nu in dezen won deren Kerstnacht.... Er is een weg, er 1» een uitkomst, maar daar is ook een roeping. De roe ping om mensch te wezen, mensch ln de beste beteekenis van het woord. Over de wereld van blanke stilte glanst het licht van het Groote Mede- doogen, en uit de verte ruischt een stem. „O, Mensch, gij hebt gezocht en gevraagd, maar weet, het Geluk is te teer voor menschenhanden. Eens in verre toekomst, wanneer de ziel ge groeid is, dan zal het ala een kostbaar kleinood in je handen worden gelegd. Eer niet. Maar al hebt gij niet gekregen het allerhoogste, toch gaf ik U veel. Ik gaf U de kracht om naar dat aller hoogste te streven." ons bekend zijn zuilen zeker ook den vorm in dien tijd zoo gekregen hebben. De harmonisatie is altijd van later tijd, en door verschillende componisten, op verschillende manieren al naar hun ont wikkeling of opvoeding. Willem Pijper heeft oude wijzen al bijzonder mooi harmonisch bewerkt. De middeieeuwsche muziekinstru menten moesten de ontwikkelingsgang nog doormaken, zoodau al die liederen hoofdzakelijk werden gezongen of door rondreizende speellieden op fluitsoorten, hoorninstrumenten of doedelzak werden uitgedragen en natuurlijk kerstliederen in kersttijd. De meeste kerstliederen zijn, hoewel volksliederen, in kerkstijl geschreven, vooral natuurlijk de oude. Dat er door de tijden heen niet zoo veel waardevolle kerstliederen zijn ont staan, uit muziek-oogpunt Waardevol bedoel ik, behoeft ons niet zoo te ver wonderen, als we bedenken dat de kerstviering eerst was verboden, daar na eeuwenlang tot kerkelijke plechtig heid bleef bepaald en later te veell een kinderfeest werd. als een feest voor de kinderen, 't Is pas een paar eeuwen ge leden dat het kerstfeest werd een hui selijk feest. De liederen die betrek king hebben op den kerstboom zijn dus nog niet zoo oud. Vooral Duitschland en Engeland zijn de landen van den kerstboom. Volgens HAAR EIGEN KERSTBOOM! CNFSchimmelpenningh-Pax m, deskundigen dateert de eerste kerstboom te Straatsburg uit het begin der 17de eeuw. Ik zou u veie namen kunnen noemen van Kerstliederen, maar één in 't bij zonder. dat wei inter-nationaal is, aan grijpend van eenvoudige schoonheid, „Stillen nacht, heilige nacht", gemaakt in 1818. de tekst door Josef Mohr, een Duitsch preister te Zalzburch, en Franz Gruter. Op instrumentaal gebied bestaat er niet zooveel Kerstmuziek, maar toch meer^ dan men denken zou. Merkwaar dig is een „Kerst-concerto" van Co- relli, voor strijkkwartet. Corelli brengt als 3e deel pastorale in Sicilano-vorm, 6/8 maat.. Hij begreep dat de „herders" in den Kerstnacht niet het voornaam ste waren in het gebeuren en heeft op indrukwekkende wijze beproefd de boven Bethlehem zwevende Engelen door muziek weer te geven. De „pasto- rale"-gedachte ligt meestal ten grond slag aan de instrumentale Kerstmis uiting. Hoe is men er toe gekomen !n bijna alle composities de nadruk te leggen op het landelijke, het pastorale, met de herders als grontoon, feitelijk ten op zichte van het eigenlijke grootsche ge beuren, kinderlijk naïef. Den heer dr. J. Koopman zijn een 350 instrumentale Kerstcomposities bekend, waarvan zeer velen voor orgel, veelai op „siciliano"-vorm, plus variaties. Voor piano dikwijls als kinder- albums. Er zijn ook wel ernstige uitin gen om het wonderlijk gebeuren naar de diepere oorzaak muzikahl instru mentaal weer te geven. Hét blijkt mij dat er zelfs enkele opera's bestaan, die het Kerstgebeuren als middelpunt heel serieus naar voren brengen. Bach heeft zijn „Weihnachts-Oratorium" ge schreven, meesterlijk, maar op zijn wijze, en toch bij al deze voorbeelden blijkt niet. dat er een werk bestaat, instrumentaal of vocaal, dat werkelijk de diepere beteekenis van het geboren worden van Jezus, dieper weergeeft. Het Kerstfeest, een indrukwekkend feest, een feest in verscheidene uitin gen waarschijnlijk zoo oud als er men schen zijn, voortgekomen In de duis ternis, snakkende naar Licht, Leven en Liefde. Het Goddelijk gebeuren nu, van 2000 jaren terug, brengende ons de meest volmaakte mensch, de God-mensch, of Zoon van God, daarmede brengende de z.g.n. Christelijke godsdienst, dit grootsch gebeuren, w.f.w. oogenschijn- Iijk simpel, is in wezen door en door b o v e n-menschelijk, bezield vol van hoogere gedachten en wonderen. Dit onderwerp: zoo aandoenlijk een voudig, en te gelijk zoo heel grootsch, de opwekking uit het schijnbaar doode naar Licht en Liefde, wacht nog op den componist, die geestelijk zoo ver gevorderd is, dat hij dit mysterie in zich op kan nemen en kan uiten in de heerlijkste tonen. Daar is een ziel voor noodig die de Blijheid en de Liefde en het Licht in zich heeft, en dat is wel de moeilijkste opgaaf voor den mensch. Jae. Jansen. Sluit het jaar met teen wijs besluit Spaar bij Daar kunt U staat op maken! In alle goede zaken voorrwAg^ Butaroma gele caus» poeder, smaakt en geurt precies als gesmolten botefi Albumona juspoed«\ zorgt o a. voor vele soorten pikante jus en fijne e Transparanta aard- appeltapioca, voor de be reiding van „voor-oorloge sche" schoteltjes. Bei bcsto,dat op do bon oeiltrigbaMAa. W. A. SCHOLTEN'S AARDAPPELMEELFABRIEKEN. bandbedrukte houden hun kleur bi] zorgvuldige behandeling Ze noemen haar eed éj p „luxe vrouwtje" p p Ze zegt tegen Iedereen, dat j| 4 ze nog echte thee heeft en m m omdat ze Florita door een n zeefje inschenkt, gelóóft men 'i ook! Florita bijna niet m van echte geurige thee te n •n onderscheiden. Alleen de theeblaadjes ontbreken. Per p tien tabletten 12cent! J THEETABLETTEN met den echten theesmaak officieei.e publicatie. Hoofdbedrijfschap voor tuinbouw» producten. Het hoofdbedrijfschap voor tuinbouw producten maakt bekend, dat de afdee ling prijzen van genoemd hoofdbedrijf schap met ingang van 20 December 1943 Is verplaatst naar Riouwstraat 145, tel. 557660. MEDEDEELINGEN PL DISTRIBUTIEDI Brandstoffen kamer Vanaf Maandag 27 Dece nen in het kantoor Oude «ben afgehaald de formul en 333-14 ten behoeve stoffen voor kamerbewon periode van 1 Januari t.n De aanvraagformulieren tijdvak van 3 t.m. 7 Janu den Distributiedienst woi Het formulier MD 333- ingevuld indien de desbet door midel van haarden verwarmd, het formul; Indien verwarming gesch del van centrale verwarn Geen formulier mas w voor kamers verhuurd aa bij kostgangers of inwone neel. Ten behoeve van familic leen extra brandstoffen indien deze le. meerderjarig zijn; 2e. kamers hebben ge gp^tookt kan worden; 3e. een normale huur sten betalen. Indiening der aanvraaef te geschieden onder ovei stamkaarten van huurder "Neem nooit meer bonn noodig hebt. Wat U verliest wordt 's-GRAVENHAGE, 2! plaatselijke distri butied van 27 December tot en a.s. tegen overlegging kaart en tegen inontvi een bon van het Inleg voor voedingsmiddelen Uitgereikt worden: at een Inlegvel K1 of L K a 402, aan houders v; K 2 of L 2 een bonka< houders van een inleg een bonkaart K c 402, a een Inlegvel K 4 of L K d 402 of K e 402, nt geboren zijn tusschen en 24 Januari '1942. Januari 1942. De kaarten zijn alle zwarten opdruk. In ve zal voor de artikelen gaen onderscheid mee maakt tusschen „Stad' gebied. Voor aardappe staande regeling evenv blijven. De aardappelt kaarten, welke in Lan uitgereikt, zijn voorzien „Land". Zij, die geboren zijn cember van de jaren 1 en 24 Januari van de of 1940, dienen hun In vóór zij hun bonkaar nemen. Men kan zijn tend afhalen bij den der gemeente, waar kingsregister is ingesc Een uitzondering wor ichippers, woonwagent zoover zij zijn opgenon traal Bevolkingsregiste de marechaussée's, de van kostscholen e.d. ei tengevolge van oorlog tijdelijk elders verblijv reiking der kaarten w of L 1-25, 2-25, 3-25 Inlegvel verwijderd. Vo naast het vakje S 2 va een kruis geplaatst. De N.V. N maakt bekent der autoriteit bedrijven en en met Vrijt loop der tri en Feestdac Billijk* Toor Geef uw hooikisl helpt U uit te kt triciteit. Vergeet even kan, liw eteq en daa rmtsn om spl L 2vtw6g schaal [1 voudig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1943 | | pagina 4