EER BRENGT MET VREUGD...."
I K«A&tü,
PANKO
KERSTMIS.
Drie
onmisbaarheden
lv%iÉÉ£'
GTÏÜ£&
AUhJiogaar
Ata
reinigt
alles.
De grauwe levensgeschiedenis van Gertje Foepezak.
Iets over „Kerstmis" en
„Kerstmuziek".
DE RIJKSP0ST
SPAARBANK
r <1-^
,RAMO"
kleedjes
Uitreiking nieuwe
Treinen
Kerstm
N.V. ARNH
Hyp. Ka
De hooik
Zij besp i
veel stro
en gas!
a
VAN DEN THEEVAfCMKN
«ROOTE.STROOIBUSUOx. -JIAYULZAKJE 30 c.
IK HOORDE....
zegt Mina Bakgraag,
op straat een jongen
san z'n vriendje ver.
tellen: en toen
bakte Moeder panne
koeken joh ..„sükke
groote, jöK .fijn 1
Doet me Moeder vaak I
Natuurlijk, omdat
Moeder «net Panko,
melk, boter en eieren
spaart!
•nPéja
product
Ata helpt .bij de vaat, schuurt
de pannen en verzorgt het
houtwerk zonder te krassen.
Ata Is een uitkomst voor de
huisvrouw In dezen tijd van
zeepschaarschte. Bestelt U
daarom steeds Ata, het radi
cale schuurpoeder, bij Uw
winkelier, want met Ata reinigt
U alles in 'n wip*
KOFFIE-SURROGAAT
"Wö maken U er op attent, dat bon 725
NA 26 December niet meer geldig is!
Oert en Troln hadde mekaar d'rs an
keken, toe zai zoo om en nebai de
twintig was en Gert al nei de drie
kruisies liepNouw, vroeger keke
ze deer nag wat raarder nei as teu-
geswoordig, nouw 't nagal d'rs zoo
om en debai twintig of dertig jaar
skeelt, maar ze hewwe me aitoid
voorhouwen, dat dat toch al te bar
is niet an t« reiden, zegge ze
Maar 't was 'rs kerremis worren, de
joös zochte 'n moidje en ik zei niet
zegge weer 't was weer ze mekaar an
keken hadde, 't kin weze van an de
Luizeknip in Oudkarspel of in „de Hal
ve Maan" op Kalverdoik of meskien
ok wei bai Ceres in Skagen, in elk
geval, 'twas eerder volk van Ceres
vroeger as van 't Noordhollans Kof
fiehuis van Jan Vader zaliger
En 'twas beurt ok; in die toid
dronke ze nag rooie woin en witte en
ze zonge van „wie niet opstaan wul,
die bloift maar zitten"hai had
'r tuis brocht't was zeker nagal an-
vallen ok, want Gert had 'r 'n drokke
Zundageivend voor over om de koffie
op te halen. Hai liep temet z'n biene
uit 'tlidin Winkel zouwe ze zeg
ge: hai most zeker nei 'tland van tien-
toöne en elfribbe, zoo ofgelegen had
Griet 'r oigen opburgen
Maar jonge moidjes hewwe 'n hekel
an die ouwe vraiers en asze ze din an
't „bord" pronke moete met 'n man
van in de dertig, de donder, din zegge
de bure ok gouw: die hèt maar wat
nomen qm onder dak te wezen
En zoo was 't bai Gert en Troin
nouw toch niet.
De burregemeister van Berkhout
die bezigde vroeger nagal d'rs 't spreek
woord van „as de honger de deur in
komt, din vliegt de liefde 't venster
uit", maar zoo is 't hier toch niet
worren
Nouw is *t wel goed, datte de waar
zeggers niks as smoesies verkoupe;
dat hewwe we nouw mit d- datums
van de oorlog wel zien, 't zouw ai tien
keer ofloupen weze, maar ik zien der
rag gien zicht inEn in de toe
komst hewwe Gert en Troin din ok
maar niet kekenAs 't zoo weze
moet, den zei 't wel zoo komme as
't toid is rekende ze.
En ze binne trouwtde dorie
dat viel niet mee, zoo vroeger; toe
was 't en ze klage houw wel d'rs,
maar 't was toe ok best beroerd ok
vaatbutter en winkelvetMaar as
de liefde d'r isdin komt er ok
van dat opsköten goed, in de regel la
ter ok van die akkerstudente die mit
'n hap zuurkool tevreejen weze moste
en die kleuters binne wel 'n zegen
des Heeren, maar ze houwe je aardig
uit de kleere
En nei Stientje kwam Fientje, en
nei Piet kwam Wullem en "de jonge
Gert enzoovoors't trouwboekie
raakte halfvol
Maar kom je over de hond din kom
je over de steert, zegge ze, d'r is
aitoid nag uitkomst vonden en d'r bin
ne der in 't verleejen ok niet zoo bar
veul weest die van honger omkommen
binneje hadde ommers „Liefda-
dighoid nei vermogen", je hadde de
diakens, je hadde de armevcrugde
hier 'n kwartje en deer 'n halve gol
den, din had je soms zoó'n Kerstgave
van skrik nietvan 'n daalder
of as 't nou bar mit je stelt was, wel
van 'n riks ok
D'r wasze zoö'n brad van die ver-
ienigings, die „goed" deeje, dat je
ogenlik gien arremoed kenne moste
in de vroege oggend ok bar erg don
ker je gonge op de tast nei je
werkdie elektriese ianteerns
wasze d'r nag nieten op 'n oggend
het ie z'n kop stoöten deer an zoön
balk, die in die ouwe skuur wat ver
zakt was, dat 't harsenskudding wier,
weer ie netuurlik op dat moment gien
jota verstand van hadmaar dat
kwam later wel uit toe 't 'm in z'n
kop begon te dwarrelen, toe-die aitoid
maar weer-an vergong van die kop-
poinaffoin, in ien woord, Gert
raakte in de ripperaasie, maar in
't fons, netuurlik in 't fonsdat wul
din zegge, dat Gert 't zoó'n beetje om
't ofwachten had want van de ouwe
tcid gien woord kwaad, netuurlik
niet, maar aster gien rekening te
skroiven viel, din spande 't er wel d'rs
an of 't dokterskoesie oftig staan bleef
of dat 't deurreed
En Gert raakte in de lappemand,
mit regt 'n prullemand, de joös nag
wat kloin, allegaar van die kloine op-
vreters, maar inbringe ho maar
Ze zegge teugeswoordig wel d'rs,
datte ze voor de huisvrouwe 'n stand
beeld oprigte moste, maar ik wou zeg
ge, dat hadde ze eerder ok wel d'rs
daen kent voor die vrouwe, die zoo
deur d'r leven zwalkt binne dat 't mit
menselikhoid toch maar 'n beetje ge-
mien had
Nouw, voor Troin hewwe ze dat
standbeeld niet oprigt; ik zouw te-
minste gien-iens wete weer ik 'r graf
stien vinde most, 'n nummerbordje
voor de iene soort minse en voor de
aare van dat mooie harde marmer
Nouw liep 't Gert bar teugen
Net zoo goed as nouw was 't vroeger
Gertje Poepezaklk skreef hier
boven, dat ik 'n grauwe geskiedenis
vertelle zouw van Gertje Foepezak
en an die naam voele jullie wel al
ik bedoel jullie allegaar die dut me
skien leze zelle dat Gert de bouw
of raakte en dat ie de kost verdiene
gong mit de poepezakNouw, de
Vestigingswet zat 'm nag niet dwars,
hai kon zoo beginneen 't bleef
netuurlik tobben hoe Gert en Troin
van de iene dag in de aare kwamme
'k Zouw mit gemak 'n veertig jaar
overslaan kenne, want de wereldge-
skiedenis lait 'r gien cent onder
Zoo ln de buurt is mien ik 't roim-
ple, maar asze de lezers dinke zouwe,
dat ik deer wat op skamperde, din
hewwe ze 't glad mis't is heel ne
tuurlik dat 't zoo is, want as de weu-
ning kloin is, en bai de kinders binne
ok heel wat van dat grut mit 'n porte-
me niks ik bedoel 'n buul die
meer leeg is dan vol en vol is ie nooit
plok din maar veere van 'n kikker
En Gertje Poepezak was alliendig
achterblevenvlak voor Karst-
toid
Vader kon morgen te gast komme
en asens kon ie zoo wei d'rs 'n paar
dage van de ien nei de aar te wars-
kipzoön paar dagen dat slin
gerde welmaar langer, zien je
alles had zoo z'n bezweere
En din bovendien, voor vader zei-
lef Stien en Fien hadde beste
kirrels, maar Grietje was aiweer we-
duuw en je binne zoo went an je
oigen hoekje mit moeder an de over
kant Netuurlik, d'r was ok wel
d'rs wat weest, want de beste wagen
bonkt wei d'rs, maar bai ös zegge
ze niet voor niks: de hen zakt nei de
benen bai veertig jaar geloik op-
stoomen, din sloip je wel wat nei me
kaar toe
't Was net zoo koud worren ok
eerst wat sneeuw, en nouw wat vrie
zen d'r overheen
De wereld was wel mooi, as je zoo
nei buiten keek wat 'n rust voor
moeder onder zoö'n witte wollen de
ken; oigenlik leek 't wel of 't toch zoo
erg niet was om doöd te gaan
Gertje Poepezak, zooasze ze 'm al die
jaare noemt hadde, dattie mit 'n zak
mit mannefaktuure langs de huize
ventte, had nag nooit zoo diep
dogt; dat was ommers voor ge
leerde minse om over 't mysterie van
leven en doöd te denken, maar wat
had hai deer mee noödig? Hai docht
alliendig an moeder, die weg was, die
'm alliendig leiten haden zoo in
de agtermiddag, nag voor 't skemerde
hai kon 't niet helleoe, maar toe
wier ie zoo maar nei 't kerkhof dre
ven
Morgen eerste Karstdagzonder
Troin, maar bal Wullem te gast
allemaal goed 'oor, maar je moste niet
dinke, dat ie d'r an docht om vader
in de hoek zitten te leiten, nei, vlak
voor tafel
En 't graf was nag nuuw, hai kon
'1 zoo vinden, 'n mooie stien zouw er
wel nooit op komme, maar de hemel
mocht je nouw toch halen
Toe is ie zoo oud as ie was, near
OH WSt^ELO WAS TOCH WHL "WO!
En Gert wier oud en Trol* volgde
zoo op 'n ofstandje
As je zeuven kruisies telle, en je
hewwe d'r mit moeder veertig jaar op
zitten, din zouw je hoe je ok in
't leven stane wel zegge kinne, dat
je d'r wel 'n reman over skroive kin
ne, alliendig, bai de ien zouw de in
houd wat luukser weze as bai de
aar
En nouw was moeder an de sukkel
raakt, vanmiddag was 't ofloupen
Mit Sunterklaas was ze nag vrai pit
tig d'r wasze nag wat binke van
de kinders weest, die hadde om grof-
vader en gropmoeder ok nag wat
dogtelk 'n tetoitje van de ien
en van 'n aêre zeun of dochter 'n spik-
kelaasie, maar breid hing 't deer ok
niet
„Eer bringt mit vreugd 'n ouwer-
paar zes kinderen groöt,
Dan dat zes kinderen een ouwer
helpen uit de noöd."
hurkt op de harde kluiten en hai
het zoo huilt, dat ie d'r louf van wier
en de Lieve God het 'm over 'm ont
fermt, want Gertje Poepezak is deer
sleipen gaan en nooit meer wakker
worren
En met die mooie Kerstmis was de
leste bladzoi skreven van de dorre ge
skiedenis van Gertje Poepezak, 'n ge
skiedenis die grauw is grauw vooral
omdat 't ok nag wel aêrs ken in de
wereld. F. B.
Het woord „Kerstfeest" is eigenlijk
„Christusfeest".
Allereerst is het natuurlijk geweest
een zuiver kerkelijke plechtigheid.
Vóór dat het echter zoover was, is er
veel strijd gevoerd over deze „geboor-
tedags-herdenking", omdat men ook de
geboortedagen van „goddeioozen" her
dacht, en daarom tegen de herden
king van zulke dagen van heiligen en
martelaren was.
Ook over de vaststelling van de da
tum 25 Dec. is strijd geweest. Histo
risch staat hier natuurlijk niets vast.
De dag- en nacht-evening viel in dien
tijd op 25 Maart, op welke dag Maria
de heilige boodschap ontvangt; pre
cies negen maanden later is 25 Dec.
Vast schijnt wel te staan dat in het
begin van de 4de eeuw de priesters
den nadruk beginnen te leggen op de
wondervolle geboorte van Christus.
Het duurde echter nog lang voor dat
dit feest gelijk gesteld werd met an
dere hooge feesten. Te Rome ver
schijnt dan de kribbe in de kerk, met
de daarbij behoorende figuren. Het
geboorteverhaal van Jezus geeft weer
dat er vele wonderen gebeurden. Eén
van die wonderen was dac de herders
een „Engelenzang" hoorden.
Na de boodschap van den engel des
Heeren, hoorden de herders de Enge
lenzang,, Eere zij God in den Hooge".
Will'en wij dit gelooven, dan moeten we
beginnen met aan te nemen dat hier
geen gewone herders bedoeld zijn,
maar menschen naar de mystieke be-
teekenis van het woord „herder". De
„herder" was altijd het symbool van
den vol levenswijsheid zijnden mensch.
Een leven vol eenzaamheid, zwijgende
in de natuur, steeds nadenkende,
bracht hem steeds nader tot den
Schepper aller dingen, en hij werd
„wijs", helderziende en helderhooren-
de. Ook nu zijn er muziek-weten-
schappelijke menschen die muziek der
sferen* aannemen, en natuurlijk is dit
een muziek, die wij met onze gewone
aardsche ooren niet kunnen hooren.
Dat deze njuziek duizendmaal schoo
ner is dan de mooiste op deze we
reld, mogen we zeker gelooven.
Deze „Engelenzang" was dus alleen
hoorbaar voor enkelen, geestelijk zeer
gevorderden.
Aangaande den aard van. het gezang
der eerste Christenen is weinig te
ze n. Niets staat daaromtrent vast.
Aangenomen wordt dat het bestond uit
Joodsche psalmen, voorzien van een
Christelijke tekst, c* lar toch de eerste
Christenen Joden waren, en Christus
z If bij de instelling van het H. Sacra
ment des Altaars de Hallelpsalmen
aangeheven had.
Het zal wel zeker zijn, dat de eerste
muziek volksmuziek was, d. w. z. een
voudige wijzen, door de beele gemeen
te gezongen. Eerst later krijgen we
voorzangers, plus nazang door het
volk.
De viering van Christus geboortefeest
kwam begin van 300 in de kerk. De
heilige Ambrosius heeft zeer veel voor
de kerkmuziek gedaan. Hij stierf in 397,
dus heeft hij juist geleefd in den tijd
van de Christus-mis invoering.
Vanaf dezen tijd stammen de kerk-
kerstliederen die historisch zijn vast te
stellen door de verschillende kerkelijken.
Vooral in later tijd zijn er vele schoone
kerkliederen ontstaan maar ook de
oudsten zijn schoon en dragen denzelf
den geest, omdat de stijl dit nu eenmaal
zoo mede bracht.
Aizoo kom ik nu tot het kerstlied als
volkslied.
Het volkslied kwam tot grooter bloei
en verbreiding in de middeleeuwen, in
den tijd van trouvètes en minnezangers.
Het volk zong zijn eigen eenvoudige
gedichten, die aangepast werden op
melodieën door rondtrekkende speellie
den bekend gemaakt. Meestal is het
moeilijk te zeggen waar een wijs is ont
staan, daar tekstdichter en componist
gewoonlijk onbekend zijn en de latere
componisten zoo'n melodie verder meer
compositorisch afwerkten.
Voor de ontwikkeling van het volks
lied zijn de Nederlanden van groote
beteekenis geweest. Van Duyse heeft
van 714 liederen tekst en melodie ge
geven. Wijzigingen werden dikwijls
aangebracht Een sterk voorbeeld daar
van is de ontwikkeling van het oude
Wilhelmus, ontstaan uit kerstzangen
uit de 16e eeuw.
De kerstliederen, zooals de meesten
SneeuwvlokkenSneeuwvlokken
Als stervende vlinder» dalen zij uit
den grijzen hemel op het bloedend en
vertrokken gelaat van Moeder Aarde.
Op de groeven en wonden, gekerfd
en geslagen door de imarten der we
reld, dalen die mlllioenen witte veders.
En zie, al wat leelijk wa« en wreed,
wat hard en onzuiver was, als door ga-
wilde handen spreidt zich daarover ean
teere, blanke wade. Verdwenen zijn
de lijnen van leed, zelfs de klanken
van "t leven vervagen in die eindelooze,
witte nederdaling, en er blijft enkel
over schoonheid en rust, waarin geen
piaats is voor de donkere dmgen....
En d* mensch, «taande temidden van
deze witte wereld, voelt zich opgeno
men in die serene stilte, al de kleine
dingen van alle dagen, z'n zorgen en
benauwenissen, die gansche, trieste
last, dien zoovele menschenkinderen zoo
onnoodig tot het einde der dagen mede-
dragen, vallen van hem af, en hij staart
in den vallenden avond en iets van den
vrede van het Kerstfeest daalt in zijn
gepijnigde ziel
Doel en vervulling in dit leven....
Vanaf het eerste gloren der Rede
heeft de mensch gezocht naar het raad
sel van het leven. Getracht het wezen
der dingen te doorgronden, en duizen
den jaren daarna staat weer de zoe
kende mensch in den Kerstnacht, en
vraagt andermaal naar het hoe en
waarom.
Maar anders dan het wezen uit den
dageraad der Menschheid staat hij,
want zich slingerend door de eeuwen
gaat een eindelooze weg van vruchte
loos pogen aan z'n gesst voorbij. De
sidderende kreet van wanhoop, geboren
uit de smarten van ongetelde men-
schengeslachten, trilt over een ver
scheurde wereld....
Kerstnacht. De trage val der vlokken
heeft een einde genomen. Aan den diep
zwarten hemel flonkeren weer de ster
ren in haar zilveren praal. En over die
witte wereld van bovenaardsche schoon
heid glijdt het zachte licht der mane
stralen.
Harmonie....
En zie, wat de mensch niet heeft ge
vonden in de boeken, ln geschriften,
wat hij niet heeft kunnen leeren uit de
gesprekken der geleerden, waar dog
ma's en leerstellingen hebben gefaald,
dat ziet en voelt hij nu in dezen won
deren Kerstnacht....
Er is een weg, er 1» een uitkomst,
maar daar is ook een roeping. De roe
ping om mensch te wezen, mensch ln
de beste beteekenis van het woord.
Over de wereld van blanke stilte
glanst het licht van het Groote Mede-
doogen, en uit de verte ruischt een
stem. „O, Mensch, gij hebt gezocht en
gevraagd, maar weet, het Geluk is te
teer voor menschenhanden. Eens in
verre toekomst, wanneer de ziel ge
groeid is, dan zal het ala een kostbaar
kleinood in je handen worden gelegd.
Eer niet. Maar al hebt gij niet gekregen
het allerhoogste, toch gaf ik U veel. Ik
gaf U de kracht om naar dat aller
hoogste te streven."
ons bekend zijn zuilen zeker ook den
vorm in dien tijd zoo gekregen hebben.
De harmonisatie is altijd van later tijd,
en door verschillende componisten, op
verschillende manieren al naar hun ont
wikkeling of opvoeding.
Willem Pijper heeft oude wijzen al
bijzonder mooi harmonisch bewerkt.
De middeieeuwsche muziekinstru
menten moesten de ontwikkelingsgang
nog doormaken, zoodau al die liederen
hoofdzakelijk werden gezongen of door
rondreizende speellieden op fluitsoorten,
hoorninstrumenten of doedelzak werden
uitgedragen en natuurlijk kerstliederen
in kersttijd.
De meeste kerstliederen zijn, hoewel
volksliederen, in kerkstijl geschreven,
vooral natuurlijk de oude.
Dat er door de tijden heen niet zoo
veel waardevolle kerstliederen zijn ont
staan, uit muziek-oogpunt Waardevol
bedoel ik, behoeft ons niet zoo te ver
wonderen, als we bedenken dat de
kerstviering eerst was verboden, daar
na eeuwenlang tot kerkelijke plechtig
heid bleef bepaald en later te veell een
kinderfeest werd. als een feest voor de
kinderen, 't Is pas een paar eeuwen ge
leden dat het kerstfeest werd een hui
selijk feest. De liederen die betrek
king hebben op den kerstboom zijn dus
nog niet zoo oud.
Vooral Duitschland en Engeland zijn
de landen van den kerstboom. Volgens
HAAR EIGEN KERSTBOOM!
CNFSchimmelpenningh-Pax m,
deskundigen dateert de eerste kerstboom
te Straatsburg uit het begin der 17de
eeuw.
Ik zou u veie namen kunnen noemen
van Kerstliederen, maar één in 't bij
zonder. dat wei inter-nationaal is, aan
grijpend van eenvoudige schoonheid,
„Stillen nacht, heilige nacht", gemaakt
in 1818. de tekst door Josef Mohr, een
Duitsch preister te Zalzburch, en Franz
Gruter.
Op instrumentaal gebied bestaat er
niet zooveel Kerstmuziek, maar toch
meer^ dan men denken zou. Merkwaar
dig is een „Kerst-concerto" van Co-
relli, voor strijkkwartet. Corelli brengt
als 3e deel pastorale in Sicilano-vorm,
6/8 maat.. Hij begreep dat de „herders"
in den Kerstnacht niet het voornaam
ste waren in het gebeuren en heeft op
indrukwekkende wijze beproefd de
boven Bethlehem zwevende Engelen
door muziek weer te geven. De „pasto-
rale"-gedachte ligt meestal ten grond
slag aan de instrumentale Kerstmis
uiting.
Hoe is men er toe gekomen !n bijna
alle composities de nadruk te leggen
op het landelijke, het pastorale, met de
herders als grontoon, feitelijk ten op
zichte van het eigenlijke grootsche ge
beuren, kinderlijk naïef.
Den heer dr. J. Koopman zijn een 350
instrumentale Kerstcomposities bekend,
waarvan zeer velen voor orgel, veelai
op „siciliano"-vorm, plus variaties.
Voor piano dikwijls als kinder-
albums. Er zijn ook wel ernstige uitin
gen om het wonderlijk gebeuren naar
de diepere oorzaak muzikahl instru
mentaal weer te geven. Hét blijkt mij
dat er zelfs enkele opera's bestaan,
die het Kerstgebeuren als middelpunt
heel serieus naar voren brengen. Bach
heeft zijn „Weihnachts-Oratorium" ge
schreven, meesterlijk, maar op zijn
wijze, en toch bij al deze voorbeelden
blijkt niet. dat er een werk bestaat,
instrumentaal of vocaal, dat werkelijk
de diepere beteekenis van het geboren
worden van Jezus, dieper weergeeft.
Het Kerstfeest, een indrukwekkend
feest, een feest in verscheidene uitin
gen waarschijnlijk zoo oud als er men
schen zijn, voortgekomen In de duis
ternis, snakkende naar Licht, Leven
en Liefde.
Het Goddelijk gebeuren nu, van 2000
jaren terug, brengende ons de meest
volmaakte mensch, de God-mensch, of
Zoon van God, daarmede brengende
de z.g.n. Christelijke godsdienst, dit
grootsch gebeuren, w.f.w. oogenschijn-
Iijk simpel, is in wezen door en door
b o v e n-menschelijk, bezield vol van
hoogere gedachten en wonderen.
Dit onderwerp: zoo aandoenlijk een
voudig, en te gelijk zoo heel grootsch,
de opwekking uit het schijnbaar doode
naar Licht en Liefde, wacht nog op
den componist, die geestelijk zoo ver
gevorderd is, dat hij dit mysterie in
zich op kan nemen en kan uiten in
de heerlijkste tonen. Daar is een ziel
voor noodig die de Blijheid en de
Liefde en het Licht in zich heeft, en
dat is wel de moeilijkste opgaaf voor
den mensch. Jae. Jansen.
Sluit
het jaar
met teen wijs
besluit Spaar bij
Daar kunt U staat op maken!
In alle goede zaken voorrwAg^
Butaroma gele caus»
poeder, smaakt en geurt
precies als gesmolten botefi
Albumona juspoed«\
zorgt o a. voor vele soorten
pikante jus en fijne e
Transparanta aard-
appeltapioca, voor de be
reiding van „voor-oorloge
sche" schoteltjes.
Bei bcsto,dat op do bon oeiltrigbaMAa.
W. A. SCHOLTEN'S
AARDAPPELMEELFABRIEKEN.
bandbedrukte
houden hun kleur bi]
zorgvuldige behandeling
Ze noemen haar eed éj
p „luxe vrouwtje" p
p Ze zegt tegen Iedereen, dat j|
4 ze nog echte thee heeft en m
m omdat ze Florita door een n
zeefje inschenkt, gelóóft men
'i ook! Florita bijna niet m
van echte geurige thee te n
•n onderscheiden. Alleen de
theeblaadjes ontbreken. Per
p tien tabletten 12cent!
J THEETABLETTEN
met den echten theesmaak
officieei.e publicatie.
Hoofdbedrijfschap voor tuinbouw»
producten.
Het hoofdbedrijfschap voor tuinbouw
producten maakt bekend, dat de afdee
ling prijzen van genoemd hoofdbedrijf
schap met ingang van 20 December 1943 Is
verplaatst naar Riouwstraat 145, tel. 557660.
MEDEDEELINGEN PL
DISTRIBUTIEDI
Brandstoffen kamer
Vanaf Maandag 27 Dece
nen in het kantoor Oude
«ben afgehaald de formul
en 333-14 ten behoeve
stoffen voor kamerbewon
periode van 1 Januari t.n
De aanvraagformulieren
tijdvak van 3 t.m. 7 Janu
den Distributiedienst woi
Het formulier MD 333-
ingevuld indien de desbet
door midel van haarden
verwarmd, het formul;
Indien verwarming gesch
del van centrale verwarn
Geen formulier mas w
voor kamers verhuurd aa
bij kostgangers of inwone
neel.
Ten behoeve van familic
leen extra brandstoffen
indien deze
le. meerderjarig zijn;
2e. kamers hebben ge
gp^tookt kan worden;
3e. een normale huur
sten betalen.
Indiening der aanvraaef
te geschieden onder ovei
stamkaarten van huurder
"Neem nooit meer bonn
noodig hebt.
Wat U verliest wordt
's-GRAVENHAGE, 2!
plaatselijke distri butied
van 27 December tot en
a.s. tegen overlegging
kaart en tegen inontvi
een bon van het Inleg
voor voedingsmiddelen
Uitgereikt worden: at
een Inlegvel K1 of L
K a 402, aan houders v;
K 2 of L 2 een bonka<
houders van een inleg
een bonkaart K c 402, a
een Inlegvel K 4 of L
K d 402 of K e 402, nt
geboren zijn tusschen
en 24 Januari '1942.
Januari 1942.
De kaarten zijn alle
zwarten opdruk. In ve
zal voor de artikelen
gaen onderscheid mee
maakt tusschen „Stad'
gebied. Voor aardappe
staande regeling evenv
blijven. De aardappelt
kaarten, welke in Lan
uitgereikt, zijn voorzien
„Land".
Zij, die geboren zijn
cember van de jaren 1
en 24 Januari van de
of 1940, dienen hun In
vóór zij hun bonkaar
nemen. Men kan zijn
tend afhalen bij den
der gemeente, waar
kingsregister is ingesc
Een uitzondering wor
ichippers, woonwagent
zoover zij zijn opgenon
traal Bevolkingsregiste
de marechaussée's, de
van kostscholen e.d. ei
tengevolge van oorlog
tijdelijk elders verblijv
reiking der kaarten w
of L 1-25, 2-25, 3-25
Inlegvel verwijderd. Vo
naast het vakje S 2 va
een kruis geplaatst.
De N.V. N
maakt bekent
der autoriteit
bedrijven en
en met Vrijt
loop der tri
en Feestdac
Billijk* Toor
Geef uw hooikisl
helpt U uit te kt
triciteit. Vergeet
even kan, liw eteq
en daa
rmtsn om spl
L 2vtw6g schaal [1
voudig