f VOLDOENDE Jflm im r De jongeren in hel Frans Hals-museum. ZD DE STOPPER rïïe* - "0TIlen" BUSSINK Richard Heuckeroth Stormen over vredig land. v.. J 6ias*eT* Dte eetft van den mengers In de «erle - „Vervoersproblemen anno 1944" lanceeren wij hier oplossing num mer twee: de diligence AlkmaarSint Pancras. De verbindingsmogelijkheden van de Kaasstad met het oude Vrone waren tot op voor enkele jaren vele: de trein,/ het „Broekertje", de bus, de fiets en de taxi doch mede door den oorlogs toestand zijn verschillende hiervan ge heel of gedeeltelijk uitgevallen. „Geen nood", zeide een Pancrassenaar, die toonde Vroeg-op te zijn en hij stelde een diligencedienst in, door onzen teekenaar hierboven op geestige wijze in beeld ge bracht. Het vervoermiddel is niet snel, doch wel knus en veilig is het ook: het wekt illusies aan oude tijden, doch het heeft een modernen inslag, welke hier mede lichtelijk disharmonieert. Nochtans „dat mag 'm niet hinderen" zegt men tegenwoordig en velen maken van den nood een deugd door zich in den 2 P. K.- er te hijschen eri zich te laten meevoe ren door het Zes Wielen-land. En de di ligence heeft èén voordeel bij de electri- sche: mocht U eens heel op 't nip pertje komen en is het vehikel reeds in beweging, dan moeten Uw botten al zeer stram zijn, wanneer U 't toch nog niet haalt als dirigent en componist. Onder de Nederlandsche dirigenten en componisten neemt Richard Heuckeroth, in de allereerste plaats als dirigent, een voorname positie in. De naam Heuckeroth "heeft voor de lezers en lezeressen van ons „Dagblad" geen onbekenden klank. De jaren dat hij te Hoorn gevestigd was, leidde hij o.a.: De Orkest- en Zangvereen. „Sappho," „Kunst na Arbeid," het Stedelijk Orkest te Purmerend, „AmlcitiS" te Landsmeer enz. die hij alle, onder zyfi leiding, tot grooten bloei bracht en menige muziek liefhebber en kenner zal dit nog versch in het geheugen liggen. Heuckeroth ontving zijn muzikale op leiding te Breslau, dirigeerde vervolgens als 1ste kapelmeester te Passau, Offen- burg en Duisburg. De ouderen onder ons kennen hem speciaal uit de bloeiperiode van de Ne derlandsche Operette, de Nationale Opera en van zijn muzikale samenwerking met den grooten Willem Royaards, in den glanstij d van ons toonéel. De geschiedenis van zijn loopbaan als dirigent is too veelomvattend en zou kolommen in dit blad kunnen vullen dus zal ik volstaan hier in 't kort een en ander, speciaal uit zijn Amsterdamschen tijd, te rhemoreeren. Bij de Operette, onder leiding van Desirè Pauwels en Bart Kreeft in den Hollandschen Schouwburg» en later onder de directie van Martin Heuckeroth, Pau wels en Kreeft in het Rembrandt- Theater tg Amsterdam, heeft Heuckeroth pradhtig werk gedaan. De Schwuhg en bezieling waarmede Heuckeroth de opera-voorstellingen leid de, fascineerde het publiek* dermate, dat avond aan avond de schouwburg tot den nok gevuld was. Ik herinner mij een enthousiast stukje van één onzer be kendste tooneelcritici uit dien thd, die 's avonds een voorstelling onder Heucke- roth's leiding had bijgewoond en in zijn ochtendblad schreef: „Heuckeroth haalt uit een orkest van stokvisschen nog muziek!" Na de operette kwam Heuckeroth als dirigent aan de Nationale Opera van G. Koopman, waar hij triomfen gevierd heeft. „De Juweelen van de Madonna" van Wblf—Ferrari, toén een noviteit voor Amsterdam, „Louise" van Charpentier, Puccini's „Butterfly," „Cavalleria-Rusti- cana" en „Paljas" waren muzikale hoogtepunten, onder zijn bekwame en artistieke leiding. Na een uitvoering van Mascagni's „Ca- valleria-Rusticang," in den Stadsschouw burg, was het publiek dol van enthou siasme, zooals men dit alleen bij de Italianen kent, men „brak de zaal af" en brplde om den dirigent die „zoek was" en lang op zich liet wachten, alvo rens hij, door de zangers en zangeressen^, omstuwd, voor het voetlicht kwam om de hulde van het opgewonden publiek in ontvangst te nemen. Éen opera-avond, die ik nimmer zal vergeten en nooit meer heb meegemaakt, zelfs nletvbil een Ttaliaansche voorstelling onder leiding van den beroemden componist, Pietro Mascagnil Heuckeroth's uitvoeringen stonden op een zeer hoog peil, waren muzikaal en technisch, éf. Temperamentvol en met vaste hand leidde hij het geheel tot een climax van ongekende schoonheid, waar in - hij het publiek meesleepte en het zelfs tot tranen toe, bewoog. Een in' Amsterdam zeer bekend belas tingambtenaar, die uit hoofde van zijn beroen nooit sentimentaliteit kon etalee- ren, heb ik onder de schitterende uit voering van „Madame „Butterfly" tranen zien storten, laat ik erbij zeggen dat het een kunstzinnig man was. Na de débacle van de Nationale Opera (stakingen enz.)," werd Heuckeroth's Am- sterdamsche periode onderbroken en nam hi1, in de plaats van Peter van An- tooy, de leiding van de Amhemsche Orkestvereeniging op zich. Hli debu teerde daar o.a. met „De Vogels" van Alphohs Dlepenbrock waarvan hij een superieure uitvoering -gaf. den grooten componist en vriend van hem. waardig. Royaards had voor zijn Shakespeare- opvoeringen de muzikale medewerking noodlg van een eerste klasse dirigent en had daarvoor Heuckeroth op het oog. die aanvankelijk, geliefd en gewaardeerd als hij was, door het Arnhemsche concert publiek. daar niet veel obren naar had Tenslotte is het Royaards gelukt, met heel veel moeite, hem toch voor Amster dam te engageeren en is de combinatie van deze beide groote kunstenaars een openbaring geworden voor het kunstlie vend publiek en beleefde Amsterdam een hoogconjuctuur in de kunst. Ilc noem u o.a. de opvoeringen van Shakespeare's „Midzomernachtsdroom," ..Die lustige Welber von Windsor," „Drie koningenavond" waar Humperrtinck vier stukjes voor componeerde, Heuckeroth schreef er nog dertien bij. tot groote vreugde van het „Utrechtsch Dagblad" dat de opmerking maakte dat de muziek van Humperdinck nu eindelijk een« „volledig" tot uitvoering werd gebracht Voor „Figaro" schreef hij o.a. de mu ziek waarvan 66 opvoeringen in den stadsschouwburg 'gingen. Van 1924—19™ had Heuckeroth de muzikale leiding bii de „Ufa" In het Rembrandt-Theater. HU illustreerde en dirigeerde daar de groote films o.a. „Nibelungen", en „Michael Strogoff" enz. Ook op dit gebied heeft hij zijn sporen verdiend. Zijn kolossale muziekkennis en vaardigheid stelden hem daar ruimschoots toe in staat. Als directeur van de Nederlandsche Kamer-opera heeft hij veel en mooi werk gedaan. Weber's „Aboe Hassan." „Martha" van von Flotow, „Czar und Zjmmermarm" van Lortzing en zijn Zangspel „Reinalda" waarvoor zijn vrouw de tekst geschreven had en waarin op geestige, amusante wijze de geschiedenis van een opera- opvoering wordt weergegeven, hebben enorm veel succes gehad. Daarna heeft Heuckeroth enkele Jaren van rust gekend in zijn 'landhuisje op de Veluwe. Na 1940 vestigt hij zich opnieuw te Arnhem waar hem een nieuwe taak wacht en waar hij zijn jongste com positie, het ballet: „Tanz um Luise" vorigen zomer voltooid heeft. Met belangstelling zien wij Heuckeroth's jongste schepping tegemoet en hopen dat de opvoering van dit werk voor den componist en uitvoerendeneen succes moge worden! Wanneer zullen wij dezen eminenten dirigent weer eens voor een opera- of symphonie-orkest zien verschijnen? „Bescheidenheid ist eine Zier doch weiter kommt man ohne „l""hr", is zeker op Richard Helrckeroth van toepassing. A. J. S.—Z. Letterkundige Kroniek. De roman, dien Elsa Bernewitz ge schreven heeft en die door den heer J. W. Crom onder den titel „Stormen over vredig land" in het Nederlandsch ver taald werd, bezit zonder twijfel beko ringen. Het boek is teer en doorzichtig als dun kristal en soms doet het in zijn broosheid zelfs aan een zeepbel denken. Tusschen titel en inhoud gaapt danook een kloof en men mag m. i. met alle recht de vrasg stellen of de naam van den roman wel gelukkig gekozen is. Chjsistiaan Beckrath. zoon uit een oud geslacht, voert Elisabeth, professorsdoch- ter uit Lijfland, als eehtgenoote naar zijn Letlandsche pastorie Zij heeft een over gevoelige, droomerige natujar en gaat geheel op in de liefde voorv haar man, Het Haarlemsche Frans Hals-museum ligt, als men het zoo zeggen mag, een beetje buiten den tijd; het droomt aan den oever der voortstroomende jaren. Van binnen en van buiten vertoont het gebou^r de rust der bezonkenheid; de stijl der kalmte overheerscht het. De Regionale tentoonstelling van Beeldende Kunst, die tot 5 Juli a.s. ge opend blijft, heeft er een voorname en waardige behuizing gevonden. Deze kunstzinnige openbaring der Noördhollandsche' jongeren verdient stellig de aandacht, ook al zal men al les wat in de beide expositiezalen een plaats gevonden, heeft, niet gelijkelijk kunnen waardeeren en bewonderen. Van Piëtro Armati (men vraagt zich af welke schilder zich onder dezen wel- luidenden schuilnaam verborgen heeft) is er een klein Italiaansch landschap, dat treft door zijn teere, wazige kleu ren. Frissche bloemen schilderde J. F. v. d. Broecke. In zijn „Atelierhoek" be reikte de Hoornsche schilder Jan Ho- man een uiterst suggestief effect; de koperen kan is waarlijk voortreffelijk geslaagd. Op het stilleven, dat mevr. R. NagtegaalBosnak inzond, staat me1 haast handelende kracht het gehavende papier. J. W. A. Westerhoven zorgde met. „Achter de coulissen'"' voor een boeiend pastel. Stillevens vormen wel de hoofdscho tel van dezen artistieken disch. Het0 is opmerkelijk, dat de schilders, die, naar het grootere gebaar gestreefd hebben, over het algemeen minder ge lukkig geweest zijn: In „De Afscheids- dien zij In haar schaarsche oogenblik- ken van practische bezinning soms tè lief vreest te hebben. Dominee Beckrath is door vele en sterke banden verbon den met zijn ouderlijk huis. Wetzemuit- sche, dat doorloopend den achtergrond blijft vormen, waartegen de gebeurte nissen zich afspelen. Het wordt voor Elisabeth de eerste ontgoocheling wan neer zij bemerkt een vreemde te zijn, zoodra haar man gaal spreken over dat geliefde Wetzemuitsche, dat zij nooit ge kend Heeft; haar stille ziel ondergaat dit als een pijnlijke leemte. Een nieuwe smart baart haar dé wetenschap, dat zij nooit een eigen kind zal krijgen. Maar de groote crisis komt in haar leven als zij bemerkt, dat de man, dien' zij aan bidt, haar zijn samenkomsten -jn het bosch met -Marie von Guhr, verzwygt, eén vrouw, tien jaar ouder dan hy, die als jong meisje op Christiaan, toen deze nog een kind was, reeds een grooten in druk gemaakt had. „Hij lag. een kind van zes of zeven jaar, in deh bloemen tuin te huilen op het smalle pad tus schen de rozeperken. De groote broers hadden hem, den jongste, geplaagd. Een van de catechisatiemeisjes, een lsng knap meisje in een witte zomerjurk, had hem opgetild. Op de bank onder de se ringenstruiken had ze hem op de knie genomen, zi1n hoofd tegen haar borst gedrukt en met vriendelijke woorden ge troost. Met een goede, krachtige hand had ze hem, toen hij geheel overstuur snikkend haar zijn leed had geklaagd, over het haar gestreeld en hem zacht toegesproken, tot hij opgehouden had te hüilen en alle narigheid geweken was voor een gevoel vari veilig zyn en ge lukkige uitputting". Deze crisis verwerkt Elisabeth geheel in de lijn van haar duidende persoon lijkheid. Voor en na is er weinig of geen verschil in haar, en tdit is wellicht de hoofdoorzaak,* dat de' figuur van de teedere predikantsvrouw in het boek zoo ijl is gebléven, zwevend en on- grijobaar, misschien ook /éen beetje on werkelijk. maar toch ik zinspeelde er boven reeds op bekorend als een edele, vervluchtende geur. Het is waar. dat naderhand haar rol in het landeiyke nredikantsbestaan wat geaccervtueerder wordt vooral de wij ze. waaroo Elisabeth op gevorderden leeftiid moedig en met een hart voL dankbaarheid voor alles wat God haar geschonken heeft, naast haar man den dood tegemoet rijdt, Is ,-van een aangrij pende soberheid doch men blijft het als een bezwaar en een gemis gevoelen, dat deze Elizabeth met haar ongetwijfeld rijke gemoedsleven niet dieper relief heeft gekregen*, dit zou den geheelen roman ongetwijfeld waardevoller en boeiender gemaakt hebben. Vaster omlijnd is de teekening van den predikant zelf. hoewel men ook hier meermalen het verlangen kan hebben naar een grootere mate van helderheid De epnige gestalte, die in het boek eigenlijk goed op de voeten staat, is die van den ruigen, lawaaierigen dokter Wiedemann. Hier aanschouwt men den Volïedieen mensch: den vrijgezel, die trouw, bltift aan zijn hopelooze liefde: den geneesheer, die zijn taak verricht met dé genegenheid van zijn hart: den man, die op de zwaarste oogenbiikken van zijn leven» zijn tranen wegslikt en ziin linpen tot bloed bilt boven de leid sels van zijn paard* den eenvoudigen mensch. die kinderlijk gelooft in ziin God: den maskerdrager, die met ziin zuster, gedreven door den weerzin van het oogenblik. moet ruziën en bekvech ten. Tn de schets van d^ren merkwaar- dfgen man heeft de schryfster een scherp realisme bereikt. Ook elders is dit het geval. Zoo zou men kunnen zeggen, dat deze roman iets tweeslachtigs biedt: werkelijkheid en dichterlijkheid. Maar een blaam mag men dit niet noemen, want ook het leven zelf is een verweving van waarbpjd en droo- men. van realisme en poezie Dit boek is goed ook de Ncder- lapdsehe vertaler kweet zich met inzicht en gevoel van zijn taak omdat het iets „eigens" heeft, een. eigen „toon". De4 illustraties, die tusschen den tekst opgenomen zijn. kunnen o^er het alge meen mijn bewondering niet wegdragen H P. VAN DF.N AARDWEG JAN HOMAN. brief" van A. S. Timmermans mist men de stuwing van het gevoel, zooals men in W. Siedenburgs „Landschap bij Amsterdam" leven én levendigheid ontbeert. Maar hoe dan ook, de jongere schil dersgeneratie heeft haar vuist getoond. p-iöëioe-VMV 06 T£NTOOMST£(.LIKjS (Teekeningen G,; Dekker). •T TIJDLOOZE EN 'T TIJDLIJKE. De dennen wiegen de eeuwig groene kronen In 't zachte blauw, dat aarde en al omspant, En in de diepte voor ons ligt het land, Waar duizend nijvren hof bij hof bewonen: Hier dryft een landman ibet de kracht'ge hand De vore' in de aard, die tyd en arbeid loonen, Oogst reeds een ander 't ooft welks roode koonen De almachtige zomerzon heeft ryp gebrand. 'En de ovens langs, waar roode steenen drogen In 't zelfde zonlicht, kronkt de blauwe stroom, Dien booten met een zacht geraas bevaren; Zoo zag ik, wie maar even leven mogen, Met wat reeds daar was meer dan duizend jaren. 't Tydlooze en 't tydiyke als droom van een droom. FRANS BASTIAANSE. door tjp;erd adem/. Lang geleden het was nog vóór den oorlog werd er ergens in Nederland een courant uitgegeven waarvan de di recteur zoo nu en dan tot zyn leedwe zen Constateerde, dat de advertentiepagi na niet heelemaal met annonces gevuld was. De courant zag er overigens best uit, want de directeur was een prima vak man en wist precies welke lettercombi naties men moest gebruiken en hoe men het zetsel moest verdeelen, om van elke advertentie een kunstzinnig stukje drukwerk te maken. Het zat dus niet in 'den directeur, dat er te weinig geadverteerd werd, maar het zat in de lezers speciaal in de winkeliers die nog opgevoed moesten worden in de leer, dat het geld voor een advertentie nuttiger besteed is dan voor een strooibiljet of een bioscoopreclame. By het opmaken van de advertentie pagina bleef er hier en daar vaak een hoekje over en om dat niet te 'sterk te doen bpvallen en tevens den winkeliers op vriendelijke wijze epn wenk te geven, dat zij in hun plichten tegenover de cou rant tekort waren geschoten, had de di recteur een zoogenaamden stopper ge maakt, een advertentie van de courant zelf. die het plekje vulde, dat men an- anders onbedrukt zou moeten laten. Hy was na ryp 'beraad tot den volgen den, zijns inziens zeer opvoedkundigen tekst gekomen: Waarom staat er op deze plaats van U geen advertentie? De chef van de zetterij had het land aan dien stopper, die telkens kleiner of grooter gezet moest worden en altyd extra tyd en moeite kostte. Wanneer hy er maar eenigszins %kans toe zag, plaatste hy wat van de traditio- neele rympjes tusschen den advertentie tekst in den vorm van: Ziet gy muggen, lang van poot, Aarzelt niet, maar slaat ze dood! Het was nog eén ^toppertje uit den ma laria-tijd, maar hét was al voorgekomen, dat men de waarschuwing tegen de langpooten midden An den winter had opgenomen en om aan dergelyke vergis singen voor goed een einde te maken, had de directeur bevolen, dat voortaan wanneer er in een advertentiekolom een plaatsje ongevuld bleef alleen de stopper met den opvoedkundigen tekst mocht worden geplaatst. De chef van de zettery had daarop wat in zy'n baard gemompeld en het is nooit bekend geworden of hy het al dan niet expres heeft gedaan, maar toen de di recteur den volgenden dag zyn courant openvouwde zag hy, dat zyn beroemde stopper netjes van een rouwrandje voorzien midden tusschen de doods- advertenties geplaatst was. OFFICIEELE PUBLICATIES. Relchskarte für Urlauber. De bonnen" van de Relchskarte für Ur lauber, welke biykens het daarop gestelde opschrift geldig zy'n tot 14 Nov. 1943 en welker geldigheidsduur intusschen Is ver lengd tot en met 23 Juli 1944, moeten niet alleen in hotels, restaurants enz., doch ook In winkels worden aangeno men. Daar het blijkt voor te komen, dat detaillisten weigeren deze bonnen aan te nemen, wordt er met nadruk op gewe zen, dat voor het niet leveren op deze bonnen geen verontschuldiging wordt aanvaard en de betrokken winkeliers zich bij weigering aan zeer ernstige moeiiykheden blootstellen. De „Urlau- ber"-bonnen kunnen op geheel dezelfde wyze by de distributiediensten voor toe wijzingen worden omgewisseld als Hol- landsche consumentenbonnen, indien het antal „Urlauber"-bonnen te klein is voor een toewyzing reikt de distributie- dienst rantsoenbonnen uit. De bonnen der Reichskarte für Urlauber zijn uitgevoerd in groene kleur, met als opdruk een geel witte „U," welke op een schildje is ge plaatst. Zij dienen wel te worden onder scheiden van de „Reise- und Gaststatte- marken," welke uitsluitend in hotels, restaurants enz. en niet in winkels mogen worden aangeboden. Het houden vanvarkeiis. Als gevolg van het groote aantal big gen, dat dit voorjaar Is geboren, dreigt de varkensstapel in verhouding tot het aanwezige voer een te grooten omvang aan te nemen. Mede wyi de vooruitzich ten voor den oogst, tengevolge van de inundaties, ongünstiger zyn dan vorig jaar, dienen ingrijpende maatregelen ge nomen te worden ten einde uitbreiding van den varkensstapel tegen te gaan. Daarom zullen, in afwijking van hetgeen in het begin van dit jaar is medegedeeld, omtrent het aantal toornen, dat per fok- zeug mocht worden gemerkt, na 1 Nov. 1944 tot een nader vast te stellen datum geen biggenmerken meer worden aange bracht. Dit Boudt in, dat houders van fokzeugen deze njet meer kunnen laten dekken. Een uitzondering is gemaakt voor sterzeugen, In het bezit van per sonen. die reeds op 1 Januari 1944 lid waren van een erkend varkensstamboek Van deze zuilen alle in 1944 geboren too rnen gemerkt kunnen worden By de bekende regeling was het aan eiken fokzeugénhouder toegestaan om naast zyn fokzeug een jong zeugje op een z.g. op- fokvergunning aan te houden. Bepaald is thans, dat de fokker na 1 September slechts één van beide zal mo gen aanhouden, d.w.z. óf zü'n fokzeug óf wel het jonge opfokzeugje. De andere dient vóór dien datum te zyn verkocht resp. op een mesteontract of een huis- slachtingsvergunning te zyn onderge bracht. Deze bepaling geldt slechts voor degenen, die op 1 Januari 1944 nog geen lid waren van een erkend varkensstam boek. Alle varkens boven 25 kg mogen hetzy op een fokzeugenvergunning, hetzij een opfokvergunning. hetzij een boven tallige vergunning, een huisslachtingsve:- gunning of wel een mesteontract, worden aangehouden. Een varken, zwaarder 'dan 25 kg, dat op een bedrijf wordt aange troffen, zonder dat een vergunning of een mesteontract aanwezig is, wordt ter stond in beslag genomen. Indien men dus boven het toegestane agntal nog varkens met een gewicht van 25 kg of meer op zyn bedryf aanhoudt, dient hiervoor een mesteontract te zy'n afgesloten, hetwelk zoo noodlg boven het reeds opgelegde aantal mestcontracten komt. Het Be- dryfschap voor Vee en Vleesch behoudt te allen tyde de bevoegdheid contract varkens op een door hem te bepalen ge wicht voor levering af te roepen. PROVINCIALE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN VISSCHERIJ. Ausweise. Aan landbouwers en dorpsambaehtslie- den, voor wie in April of Mei 1943 door den P.B.H. een Ausweis is uitgeschreven I.unnen deze Auswpise th?ns uitgereikt worden, waartoe zij zich by den P.B.H dienen te vervoegen. ,raa6 naar Ja» in potten n by den ^ru^sevenJoTdt^ a i „dat ghy suit doen tot eenen vaete seemes (honing) vier pondt pep pers (peper) ende drie quarte waeters ende an ders daerynne opreght handelen" Toen al, In 1593,bestond Bussink en het befaamde re cept, nu nog het geheim en uw waarborg voor de onover troffen kwaliteit en den apart en, heerlijken smaak vanBussink'sDeventerKbek. Deventer koek Later weer volop verkrijgbaar. Hop Mariannekef ^„Stroop in 't Kanneke!" Onder dien tit'ei werd een serie allersmakelijkst® strooprecepten uit cörr ouden tijd voor U ver zameld. Vraag de recep ten aan bij W. A. Scholtea de fabrikant van de fijne* Groninger stroop. - PROVINCIALE PUBLICATIE De Provinciale Voeöselcommissaris voor Noord-Holland deelt aan de telers van vlas het volgende mede. In het tydvak van 19 Juni t m 30 September 1944 zal de teler met inachtneming van de gestelde regelen het vlas te velde dan wel reeds geoogst vlas vry mogen verkoopen. Ook is toegestaan dat in deze periode op deze wyze wordt verkocht, terwy'l de levering pas na 30 September 1944 zal plaats vinden. De teler, zoowel als de kooper zullen er rekening mee dienen te hou den, dat zy het vlas verkoopen resp. koo- pen ,ten hoogste tegen een prys, berekend op basis van' een bedrag van 131/, ct. per kg voor gerepeld vlas van goede middenkwaliteit. Taxatie vindt plaats van alle party en, welke nè 30 September 1944 worden verkocht. De uit te reiken aan koopvergunningen zyn slechts geldig tot 1 Januari 1945. Na dien datum zal 't vlas op andere wijze door het Bedrijfschap voor Vlas en Hennep worden gedistri bueerd onder diegenen, die nog niet in de gelegenheid waren hun aankoopver gunning vol te koopen. Er wordt nog eens op gewezen, dat het verkoopbriefje zoo spoedig mogeiyk, doch uiterlijk bin nen 5 dagen na verkoop in viervoud (dus niet zooals voorheen in tweevoud) door kooper en verkooper geteekend ingezon den dient te worden by myn bureau. Het aanvragen van een vervoerbewijs dient evenals vorige jaren door den afzender te geschieden by den desbetreffenden P.B.H. Het vervoeren zonder vervoerbe- wys is op grond van de Vlasverordening 1942 strafbaar. Het vervoerbewijs zal ech ter alleen worden uitgereikt indien het verkoopbriefje door den teler aan mijn bureau is ingezonden. Het vervoer van het land naar de bedrijfsgebouwen is vry, mits de afstand van het land naar de bedrijfsgebouwen niet meer bedraagt dan 10 km. Indien de afstand „meer be draagt, moet het vervoer door een ver- voerbewys zyn gedekt. Verder \is bepaald, dat het in verband met de groote "»ver- keersmoeiiykheden verboden is om het stroovlas, hetwelk door telers, die ta Zeeuwsch-viagndpren zijn gevestigd, in dat gebied fS geteeld, t- verkoooen' bedryven. welke buiten Zeeuwsch-Viaar. - deren zijn gevestigd.-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad voor Noord-Holland : Alkmaarsche editie | 1944 | | pagina 3