WIERINGERMEER NIEUWS.
DE VLAGGEN UIT.
DE WIERINGERMEER IS DROOG.
BESLUIT OP DE MATERIËELE
OORLOGSSCHADE 1945.
Dinsdagmorgen 11 December 1945 te 9 uur voormiddags,
was het moment aangebroken waarop het polderpeil tot
5 M. N.A.P. was teruggebracht.
Onzerzijds werd zorggedragen dat U via de radio ter
stond op de hoogte werd gesteld van deze voor ons allen
zoo blijde tijding.
Bij het vernemen van het bericht st.eke elke Wierin-
ge-rmeerbewoner, waar hij zich ook in den lande moge
bevinden, 3 dagen de vlag uit om daarmede uiting te geven
aan de gevoelens van blijdschap en dankbaarheid met
deze echt Nederlandsche overwinning op onzen oerouden
vijand het water, dat door den gehaten bezetter werd
misbruikt om ons uit den mooien polder te verdrijven en
dezen zoo grondig te vernielen.
De eerste phase op den weg terug is, dank zij
den ingespannen arbeid van allen die daarbij betrokken
zijn, volkomen geslaagd, in een tempo, waarvoor wij allen
bewondering hebben.
Dit belooft veel voor de toekomst. Wij komen hierop
natuurlijk in ons volgend nummer nader terug.
Vereeniging voor Bedrijfsvoorlichting in de W.-meer.
Opmerkingen over tractoren
en mechanisatie in den
landbouw.
(Ie Vervolg.)
Mededeeling No. 259.
In dit artikel willen wij een be
gin maken met een beschrijving
aangaande een bepaald merk
motortrekker, en deze toetsen aan
de reeds eerder door ons opge
somde eigenschappen.
We hebben voor ons liggen de
brochure betreffende de Ford
trekker met Ferguson ploegsy-
steem. Aan de eerste eisch, n.1.
het op drie plaatsen afgeven van
kracht kan worden voldaan. Bij
standaard-uitvoering ontbreken
zoowel aftakas als riemschijf, doch
deze kunnen, volgens de prospec
tus, op eenvoudige wijze worden
aangebracht. De riemschijf wordt
aan de achterzijde aan de trekker
bevestigd, heeft een diameter van
ca 23 cm en is 16.5 cm. breed.
Het aantal toeren is 947 per
minuut bij 1400 omw. van de mo
tor. Ook de aftakas kan aan de
achterzijde van de trekker worden
aangebracht en maakt bij 1400
omw. 509 toeren per minuut.
Verder wordt een ver naar vo
ren liggend trekpunt als voordeel
beschouwd. Dit is echter bij de
Ford niet het geval. Het vaste
punt bevindt zich in de buurt van
de achteras. Voor werkzaamheden
met de bijbehoorende Ferguson-
ploeg, die op de kopeinden wordt'
gelicht, zal het draaien wel geen,
bezwaar zijn, doch wanneer werk-j
tuigen als schijveneggen en j
scharniereggen bij kort draaien
zullen moeten worden omgetrok
ken, lijkt het ons niet onwaar
schijnlijk dat dit moeilijkheden
zal kunnen opleveren.
Als draaicirkel wordt opgege
ven 4.80 m. diameter met gebruik
making van de remmen. Dit is o.i.
alleszins voldoende te achten, ter
wijl montage van onafhankelijke
wielremmen als een voordeel mag
worden beschouwd.
Het toerental van de motor, een
kleine 4 cylinder zijklep met 1.96
L. inhoud, geschikt zoowel voor
benzine als petroleum, kan vol
gens de prospectus worden opge
voerd tot 2000 omwentelingen per
minuut terwijl dan 23.87 pk kan
worden afgegeven. Aangezien het
geen racemotorconstructie zal zijn,
lijkt het. ons alleszins gewenscht
clit toerental in de buurt van de
14001500 toeren te houden, al
hoewel de kracht daarmede even
redig zal dalen tot 16.7 a 17.9 pk.
Dit zal de levensduur ongetwijfeld
ten goede komen.
Als rij snelheden worden opge
geven bij 1400 omw. per minuut.
Ie. 4 km. 2e. 5 km. en 3e 12 km.
per uu-r, terwijl achteruit 4.3
km./'uur zou kunnen worden ge
haald. In de prospectus wordt er
hierbij op geattendeerd, dat deze
snelheden bij 2000 omw. liggen in
de buurt van res. 68 en 18 km.
per uur (berekend 5.77.1 en
17 km.)
In zooverre zou dit nog bij het
graanmaaien van belang kunnen
zijn dat men bij leegloop met plm.
7 km terug kan komen. In dit ge
val kan het voordeel, dat de re
gulateur vanaf de zitplaats kan
worden ingesteld, worden benut.
In andere gevallen lijkt dit ver
hoogde toerental ons van weinig
belang en zelfs ongewenscht, ter
wijl in dit geval tevens de eerste
en tweede versnelling te hoog
komen te liggen om voldoende
kracht af te geven bij zwaarder
werk. De trekker is uitgerust met.
luchtbanden, maat 10 x 28, met
akkerprofiel, terwijl de voorban
den van het één rib type zijn,;
maat 4 x 19. Spanning resp. 12 en
26 lbs (0.85 en 1.85 atm.) De ban- j
denmaat kan voor deze trekker
voldoende worden genoemd om de
beschikbare trekkracht volledig te!
benutten. Betreffende de verhou-j
ding trekhaak-riemschijf zijn ons
geen gegevens bekend. Gezien de
overbrenging door worm en worm-j
wiel zooals we dat kennen bij de
oudere Fordson, vermoeden wij
dat het wrijvingsverlies wel in dSj
buurt van 30% zal liggen, zoodat]
dus 11 a 12 pk aan de trekhaak
beschikbaar komt.
Wat wij op het terrein van
„Welgelegen" te Kolhorn hebben
kunnen waarnemen, was ook niet
bepaald overweldigend en komt
hiermede wel ongeveer overeen.
Overigens kan dit percentage
voor de meeste wieltrekkers wel
als het gemiddelde worden ge
noemd.
Ontkoppeling vindt plaats door
middel van een voorpedaal. De
cylindervoeringen zijn niet uitwis
selbaar en moet er derhalve bij
algeheele revise worden geboord.
De spoorbreedte van beide assen
kan worden veranderd vanaf 122
cm. tot 193 cm. in trappen van
10 cm. Alhoewel dit voor het bui
tenland in verband met rijencul-
tuur van groot belang mag wor
den geacht, wordt dit in ons land
vooral op de meer kleinere bedrij
ven, waar deze trekker meer op
zijn plaats zal zijn, nog zeer wei
nig toegepast en springen de
voordeelen daardoor ook minder
in het oog.
Resumeerende komen wij tot de
conclusie, dat, hoewel ook deze
trekker niet aan het ons gestelde
ideaal beantwoord, hij op de klei
nere bedrijven of voor lichte
grond zeer goed te gebruiken is,
als men in drukke tijden wat
extra tractie bij de hand wil heb
ben. Men behoeft dan tevens aan
Bekendmaking.
Heemraadschap Wieringermeer.
Dijkgraaf en Heemraden van
het Heemraadschap de Wieringer-
meer maken bekend, dat zoodra
de dooi invalt, alle Wieringermeer-
wegen voor het verkeer van rij
en motorvoertuigen gesloten zul
len zijn.
Medemblik, 10 Dec. i945.
Dijkgraaf en Heemraden voorn.,
De Dijkgraaf,
Ir. A. OVINGE.
De Secretaris,
Mr. Th. A. J. VOSTERS.
HOOG BEZOEK.
Vrijdag j.1. bracht Minister
pachter Mansholt, een bezoek aan
zijn bedrijf aaitagji*r Hoornsche-
weg.
Op zijn tocht daarheen ont
moette hij den Rentmö»? r-Dijk-
graaf Ir. A. Ovinge die juist den
Secretaris-Generaal van het De
partement van Financiën, den
heer 'sJacob, door den polder
rondleidde.
Zaterdag j.1. bezocht Z.E. Dr. Ir.
J. A. Ringers, Minister van Open
bare Werken en Wederopbouw
Slootdorp en Middenmeer, verge
zeld van Dr. Ir. Z. IJ. van der
Meer,, Lid-Secretaris van het
College van Algemeenee Commis
sarissen voor den Wederopbouw.
NOODWONINGEN.
Door de Fa. J. Kingma Zn.,
aannemers te Middenmeer, zal in
den loop van deze week een mo
del-noodwoning worden geplaatst
bij de boerderij van Oostenbrug
aan den Schagerweg. Deze woning-
is geheel opgetrokken van beton
platen en bevat naast een gerie
felijke woonkamer, een keuken,
een W.C. en 3 slaapkamers.
Deze woning kan door 2 valdie-j
den in 2 dagen in den polder wor
den opgezet. In Hedel, in Noord
brabant, zijn reeds een 25-tal van'
deze woningen geplaatst, waar ze
in een groots behoefte blijken te,
voorzien.
HET BEVOLKINGSREGISTER
VERLOKEN.
Op 6 December jl. is het bevol
kingsregister der gemeente Wie-
ringermeer teruggevonden in de
kapschuur van de boerderij van
den heer H. de Graaf, aan den
Oosterterpweg, alwaar dit register
na de ontvreemding in December
1944 was geborgen in melkbussen.
Het register bevindt zich ech
ter in een dusdanigen staat, dat
het voor de loopende administra
tie vermoedelijk geen waarde meer
zal hebben.
Zoo mogelijk zal het evenwel
nog dienstbaar worden gemaakt
aan een in te stellen controle bij
de huidige reconstructie-werk
zaamheden van de bevolkings
administratie.
TELEFOON-KANTOOR
„OOSTWAARD."
(Geopend op werkdagen van
8—12 en 14—19 uur.)
Aangesloten zijn reeds
No. 6 J. Brak, Waardweg A 6.
No. 21. J. Popkema, Waardw. A 11
No. 28. A. G. L. Stegeman, Waard
weg A 10.
No. 36. A. Klok, Waardweg h. 13.
No. 40. W. H. M. Hakvoort, Waard
weg A 9.
No. 41. J. Dam, Waardweg A 8.
No. 48. K. van Wieren.
No. 50. J. A. van Markensteijn,
Kampbeheerder, (dvb.)
No. 51. idem woonhuis (dvb.)
No. 52. Ned. Heide Maatschappij.
No. 53. Assistenten v/d Bedrijf s-
voorlichtingsdienst.
No. 54. E. Oosterhof en J. de Jong,
Nw. Sluizerweg A 17.
Paedagogische Rubriek.
(Vervolg.)
In de moeder-opvoeding der
eerste levensjaren ziet men meer
malen, dat de moeder als hez
ware alles, wat het kind denku
en wat 't wenst, tot zich trekt. De
kleinste kleinigheid, de minste
oneffenheid op het. levenspad van
de kleine doet het roepen „Mam
mie, mammie De moeder schiet
toe en «ruimt de moeilijkheid uit
de weg. Dat geschiedt honderd
maal per dag en de moeder wordt
er moe en zenuwachtig van. Maar
dat heeft ze graag voor het geluk
en het welzijn van haar lieveling
over. Ja, maar wordt hier geluk
en welzijn van den jongen mens
bevorderd
Lezers, wij hebben hier te doen
met een zeer veel voorkomende
fout in de opvoeding, zo begrijpe
lijk, als men bedenkt, dat het
kind van de ouders, van de moe
der, het hoogste goed is en dat dus
de kans groot is, dat er in vele
dingen een uitzondering voor
wordt gemaakt. Maar, al is iets
begrijpelijk, een groot schrijver
heeft gezegd „Als er een tijger
op Uws broeders pad loopt, zult
gij hem dan niet waarschuwen?"
En hier loopt een tijger. Gij, die
uw kind vertroetelt, gij benadeelt
zijn moed en zijn activiteit, gij
hebt de kans, te veroorzaken, dat
elke eis het in opwinding brengt.
Het leventje van het kind wordt
in de eerste jaren zo gemakkelijk
gemaakt, dat het langzamerhand
niet meer in staat is, iets zelfstan
dig te doen, altijd steun van een
ander zal nodig hebben. Wie nooit
in de gelegenheid komt, moeilijk
heden te overwinnen, staat in het
latere leven zeer slecht voorbereid.
Maar bovendien, behalve voor
een onzelfstandig wezen, wordt
hier de grondslag gelegd voor een
egocentrisch mens, voor iemand,
die meent, dat de wereld om hèm
draait. In zijn prilste jeugd zijn
de wensen van anderen altijd ach
tergesteld bij de zijne, hij is het
middelpunt geweest van zijn omge
ving, hij moet dat blijven.
Het kind komt op school en is
daar een van de velen. De onder
wijzeres is er niet meer voor hem
alleen, zoals Mammie dat was.
Het vindt de school naar, en de
juffrouw er bij. Maar het zal
trachten, toch weer de belang
stelling te trekken in de nieuwe
omgeving. Misschien zal het bui
tengewoon zoet en hef, zelfs aan
halig, doen. Misschien zal het een
andere manier te baat nemen,
door lui of stout en uitdagend te
zijn. Dan is de onderwijzeres wel
gedwongen zich veel met hem te
bemoeien en ook de andere kin
deren zullen hem meer dan de
gewone aandacht schenken en
wellicht wat bijzonders in hem
zien. Vriendjes worden echter
moeilijk gevonden, want ook in het
spel wil het bewuste kind nummer
een zijn en de wensen van een
ander komen slechts in de tweede
plaats.
Dit kind zal zo soms de moei
lijkheden uit de weg trachten te
gaan, soms zal het onnodige moei
lijkheden scheppen èn voor ande
ren èn voor zichzelf, maar in ieder
geval zal het zich in school niet
gelukkig gevoelen. Het zal altijd
het gevoel hebben, dat het veron
gelijkt wordt, omdat het in dat
verloren paradijs altijd zijn zin
kreeg, altijd de eerste was en al
tijd werd beziggehouden. Het geluk
der schooljaren voor velen de
prettigste van hun leven is in
meerdere of mindere mate ver
minderd, of zelfs te niet gegaan
door een onverstandige opvoeding
in de eerste levensjaren.
(Wordt vervolgd.)
Ongetwijfeld hebben velen zich reeds afgevraagd
of en hoe in de Oorlogsschade, o.m. ontstaan door
de ramp in de Meer, zal worden tegemoetgekomen.
In afwachting van een definitieve regeling bij de
wet is bij Koninklijk Besluit van 9 November 1945,
Staatsblad F 255 een nadere regeling getroffen
inzake Wet verleenen van financiëele bijdragen in
de oorlogsschade aan goederen, dat althans eenige
opheldering in deze aangelegenheid geeft.
het werktuigenpark slechts wei
nig veranderingen aan te bren
gen, doch kan zijn werktuigen
voor paardentractie zeer goed
gebruiken.
Ook op de grootere bedrijven zal
naast, een rups voor het zware
werk deze trekker voor rijwerk
zijn diensten kunnen verrichten.
E. OOSTERHOF.
WAT IS OORLOGSSCHADE.
Als oorlogsschade wordt volgens
artikel 1 aangemerkt iedere schade,
als rechtstreeksch gevolg von oor
logsgeweld, van handelingen of maat
regelen van den vijand of van oor
logsomstandigheden, toegebracht aan
onroerende goederen, aan roerende
goederen, welke tot een bedrijf be-
hooren of het uitoefenen van een
beroep dienen, of aan huisraad,
voor zoover deze goederen ten tijde
van het ontstaan van de schade
eigendom waren van Nederlandsche
natuurlijke personen, andere Neder
landsche onderdanen of Nederland-
rechtsperssonen en de schade bin
nen Nederland is toegebracht In
dien tengevolge van een overeen
komst, krachtens welke levering
van het beschadigde goed moest
plaats hebben, ten dage van de toe
brenging der schade het risico 'voor
het goed werd gedragen door dên-
gene aan wien geleverd moest wor
den, wordt deze laatste als eigenaar
beschouwd.
Op schepen is dit besluit slechts
van toepassing, voorzoovr het be
treft binnenvaartuigen, veren, vaar
baar materieel en drijvende inrich
tingen, dan wel door den Minister
van Financciên van geval tot geval
aan te wijzen zeeschepen.
Vaststelling van de schade.
In hiervoren bedoelde oorlogs
schade wordt blijkens art, 3 'n bijdrage
verleend volgens de hierna volgende
WIE HEEFT NOG EEN
TELEFOONGIDS
Het Bureau Gemeentewerken te
Lutje-Kolhorn heeft dringend be
hoefte aan een interlocalen tele
foongids. Wie kan hier helpen.
bepalingen.
1, De bijdrage wordt in elk af
zonderlijk geval vastgesteld door den
Directeur van het Bureau van het
Commissariaat voor Oorlogsschade
aan de hand van onderzoeken, inge
steld door de Schade-enquête
commissies.
2, De Ministers van Financiën,
van Opennbare Werken en van Land
bouw, Visscherij en Voesdelvoorzie-
ning kunnen na gezamenlijk overleg
objecten aanwijzen, waarvan de scha
de zal worden onderzocht en de bij
drage wordt vastgesteld door andere
reeds beslaande of nog in te stellen
instanties volgens door deze Minis
ters te geven voorschriften.
Gevallen waarin geen bijdrage
wordt verleend.
Een bijdrage in de oorlogsschade
wordt niet verleend voorzoover
a. voor de vergoeding van de
schade afzonderlijke wetten of ad
ministratieve maatregelen gelden
b. de schade mede door schuld
of nalatigheid van den benadeelde is
veroorzaakt of vergroot
c. de schade op andere wijze Is
goedgemaakt
d. de benadeelde op andere wijze
vergoeding voor de schade verkreeg,
kan krijgen of door zijn schuld niet
heeft verkregen
e. van den benadeelde op grond
van de geringe beteekenis van de
schade en gelet op zijn financieele
omstandigheden gevergd kan wor
den, dat hij de schade zelf draagt
f de schade betrekking heeft op
goederen, welke ter voldoening van
een algemeenen maatregel van den
vijand, door de houders zijn inge
leverd,
(Wordt vervolgd.)