WIERINGERMEER NIEUWS. DE NOODWONINGBOUW. COMMISSIE VOORZIENING WIERINGERMEER. „Wie zichzelf redden kan is een slag voor." Deze waarheid als een koe" is voor de Wieringermeer welhaast sensationeel geworden. Hierover wordt veel gesproken en gefantaseerd en als het zoo door gaat zullen onze kindskinderen daarover nog heele misterieuze verha len te hooren krijgen, als bijv. over een booze man, die slechte dingen vertelde Omtrent de juistheid van het ge zegde behoeven wij slechts even te herinneren aan de dagen direct na het onder water zetten van de Wie ringermeer, toen men zich op de oe vers van onzen polder verdrong om een plaatsje machtig te worden op een schip, teneinde te trachten nog iets te redden uit de op het punt van instorten staande huizen. Wie zich toen redden kon was inderdaad een slag voor. Omtrent de kosten brak men zich niet het hoofd, als gevolg waarvan schande lijke prijzen werden bedongen, die men ,,nood breekt wet" toch tracht te te betalen.. Nu zijn de toestanden echter an ders en dienen zwarte prijzen tot het verleden te behooren. In feite komt het thans hierop neer, dat de Heer Ovinge, sprekend als Rentmeester van de Wieringer meer na een aantal bijzonderheden over de droogmaking o.a. ook deze woorden heeft gebezigd in verband met den bouw van noodwoningen in den polder. Dit was op 10 October 1945. Nadien is er veel veranderd. In den toestand van huisvesting der Wieringermeerbewoners op het oude land is over het algemeen een ver betering ingetreden al zal deze hier en daar nog lang niet ideaal zijn. Enkele burgemeesters in evacuatie oorden hebben zich hier zeer ver dienstelijk gemaakt. Op 21 September 1945 werd de Commissie Wederopbouw Wieringer meer benoemd. O.i, was deze benoe ming veel te laat. Wanneer men op het betreffende Ministerie wat meer haast had gemaakt, had deze Com missie haar werkzaamheden minstens een maand eerder kunnen aanvangen Blijkens een in Juli verschenen bericht, lag het toen reeds in de be doeling van ,,den Haag" om de be volking van de Wieringermeer in al haar geledingen .medezeggenschap te verleenen bij den wederopbouw van den Polder. Van deze medezeggenschap hoor den we gedurende de volgende maan den verder niets. Eindelijk werden op 11 December 1945 de leden van den z.g. Raad van Advies benoemd, hetgeen eenige da gen daarna aan de openbaarheid werd prijsgegeven. Op 20 December d.a.v, werd deze Raad officieel ge-installeerd en kon dus zijn werkzaamheden aanvangen in verband waarmede wellicht ook niet eerder publiciteit aan de plan nen der Commissie van Weder opbouw werd gegeven, daar deze zich eerst wenschte te verstaan met den Raad van Advies als vertegen woordiger van de Wieringermeer- bevolking. In dien tusschentijd is op 11 De cember de polder droog gekomen en - is men reeds sedert geruimen tijd be zig een aantal boerderijen en wonin gen langs de randen van den polder in gereedheid te brengen (men ons blad van 5 December 1945) Wanneer men intusschen nieuws gierig is geworden naar de plannen van de Commissie Wederopbouw Wieringermeer, dan is dat duidelijk. ons blad open voor mededeelingen, die in dit opzicht onze lezers kun nen bevredigen. Wij zoeken daarbij echter niet de kracht in goedkoope sensationeele critiek maar zullen, waar dit noodig is, de vinger op de wonde plek leggen. Terugkomend op de in hoofd aan gehaalde woorden van den Rent meester, blijkt thans uit de door de zen, thans als lid van de Commissie Wederopbouw, aan den Raad van Advies gedane mededeeling, da|t wanneer men zich thans zelf kan red den, men nog steeds een slag voor is. Wanneer men dus als particulier een noodwoning wil plaatsen (die aan redelijke eischen voldoet), dan be staat deze mogelijkheid nog steeds. Evenwel blijkt dit geheel voor reke ning en risico van den eigenaar te zijn, en dat had men niet verwacht. Men heeft er tot voor de waarschu wing van Commissie Wederopbouw Wieringermeer op gerekend, dat de Staat zou staan achter hen die poog den zichzelf te redden. Deze regeling komt ons niet bil lijk voor. Het is toch zoo, dat wan neer een boer of een arbeider zich een noodwoning kan verschaffen, deze inderdaad den Dienst Weder opbouw ontlast voor dat geval. Waarom kan dus de Staat deze noodwoning niet tegen een bepaalde vergoeding overnemen, temeer waar deze zelf toch ook tracht noodwo ningen aan te koopen en daarin slechts met veel moeite kan slagen, zelfs tegen lang niet malsche prijzen. Het voornaamste bezwaar is vol gens den betrokken Minister, dat deze door particulieren aangekochte noodwoningen z.g. zwart worden ver handeld. Wanneer de Minster dit zegt, dan kunnen we aannemen dat er inder daad rekening mee moet worden ge houden. Doch moeten daarom de goedwillenden weer gelijkgeschakeld worden met de z.g. kwaadwillenden? Wij meenen hiertegen te moeten protesteeren. Het ligt o.i. op den weg van den Raad van Advies deze aan gelegenheid ernstig onder de oogen te zien en te trachten te bewerkstel ligen, dat de Minister zijn standpunt in dezen alsnog herziet. Voor het spoedig en doelmatig in cultuur brengen van de Wierin germeer is het noodzakelijk dat bin nen korten tijd een bepaald aantal bewerkers van den bodem op de bedrijven kunrien wonen. De Dienst Wederopbouw heeft ten dezen opzichte blijkens haar jongste mededeeling ernstige plannen Is het evenwel niet van belang dat deze momenteel wel zeer zwaar be laste dienst eenigermate wordt ont last door den particulier, die hier toe de gelegenheid heeft Vele handen maken licht werk. In tegenstelling tot andere uitin gen van critiek stellen wij er prijs op, dat deze eventueele samenwer king niet gepaard gaat met het lich- zie j ten van de hand ten opzichte van de wettelijke voorschriften welke gesteld zijn voor te bouwen nood woningen. Hij, die straks een nood woning betrekt, wellicht met een groot gezin, heeft er recht op dat Iedereen die hart heeft voor de deze voldoet aan eischen van hy- Opbouwgesprekken. Wij spraken met een Wieringermeerbewoner, pachter van een der tuin bouwbedrijven. Een hoop brandhout opzij van de woning bevestigt ons vermoeden dat wij aan het juiste adres zijn en een groote stap over een verzameling kleine en groote klompen brengt ons in de huiskamer-keuken van on zen geêvacueerden tuinder. Een handdruk, een blijde begroeting van oude bekenden en het gesprek neemt een aanvang. De kinderen rond de tafel kijken even vreemd op naar ,,dien-mene^/<Jan-de-krant" Vergeleken met ai^Jfc.en woonden we nog niet zoo lang in den polder en doordat we beiden, m'n vrouw en ik, uit West-Friesland kwamen, bleef dat ons thuis." Sinds 17 AprU. zit ten we nu hier weer in W^L ies- land en het is vreemd, maa^B^*eerst leeren we beseffen, dat de "Meer in die paar jaren iets voor ons was ge worden een plaats in ons leven heeft ingenomen. Ons „thuis" ligt in de Wieringer meer en niet meer waar we vandaan kwamen. We moeten ons hier natuur lijk wel behelpen, maar, och, het gaat nog best, nietwaar vrouw Met een soort kartonplaten en wat latten heb ik boven twee ka mertjes befabriceerd. Wij allen, m'n vrouw en de kinderen, wachten nu met ongeduld het oogenblik af, dat we weer terugkunnen. Alle tuinders- bedrijven zijn er slecht afgekomen. Niet één heeft nog een woning. Hebben de tuinders uit FORNUIZEN en KACHELS. Wij hebben nogmaals de beschikking gekregen over een partij geëmailleerde en zwarte Fornuizen, benevens verwarmingskachels. Aanvragen hiervoor kunnen binnen 1 week na heden worden ingediend bij het Bureau van onze Commissie. KOLHORN, 1G Januari 1946. De Commissie Voorziening Wieringermeer, De Voorzitter H. DE GRAAF. De Secretaris P. J. CRAMWINCKEL. daaraan kunnen denken. Denk evenwel niet dat we onte vreden zijn, meneer, maar gaat men de Meer opbouwen, dan zoo goeed mogelijk Tot ziens in de Wieringermeer en liefst zoo spoedig mogelijk. D. B. TANTE POS. De postbestelling in de Wierin germeer, voor zoover dit mogelijk is, geschiedt van Hippolytushoef, Wieringerwaard, Kolhorn, Winkel en Hoogwoud uit. Een te Hippolytushoef geëvacu eerde besteller bestelt per motor rijwiel het grootste gedeelte, t.w. Wieringerrandweg, Amstelmeerweg, Kooltuinenweg, Ulkeweg (ged.)., Molenweg (ged.), Slootweg (ged.), Schelpenbolweg (ged.), en Wier- weg (ged.). In deze route werd tot bovenvermeld tijdstip op 41 plaat sen post afgegeven. Vanuit Wieringerwaard wordt besteld op den Waardweg in Noor delijke en Zuidelijke richting, Groetweg tot. den Oudelanderweg en den Schagerweg (ged.) In deze 18 km lange route bevinden zich de 18 af gifteplaatsen. W.-Meer nog contact met elkaar j Door Winkel wordt alleen be- Verleden jaar November zijn we steld op den Alkmaarscheweg D 48 bij elkaar gekomen en hebben onze 1 en D 75, terwijl Hoogwoud aan belangen besproken. Met algemeeneden Koggenrandweg de nummers Wieringermeer heeft ook belangstel ling, leeft mee en wil meewerken. Hierdoor heeft dan ook iedereen een zeker recht om te weten waar hij aan toe is en gaarne stellen wij giêne enz. Is er destijds niet gepro testeerd over slecht onderdak in de Wieringermeer Dergelijke klach ten behooren ook straks niet thuis in den polder. stemmen is toen besloten diverse punten ter kennis van den Weder opbouw te brengen. Bovendien heb ben de kleine bedrijven een verte genwoordiger in den Raad van Ad vies voor den Wederopbouw, in den persoon van C. Laan. Wat zijn zooal de diverse wenschen van U en Uw collega's Over het algemeen vinden we het bedrijfsgedeelte te klein en wanneer er nu niet zoon tekort aan mate riaal was, dan moesten ze de be drijfsruimte een paar meter langer maken door er een vak bij te bou wen. Maar voor alles willen we weer op onze bedrijven wonen, meneer Gaat men onze huizen evenwel weer opbouwen, dan zou ik willen zeggen Heeren, geef ons wat meer ruimte in huis. In den polder was het al een puzzle voor ons om alle jongens behoorlijk te laten slapen. De knecht en de oudste jongens verdwenen iedere avond langs het laddertje naar de vliering. Niet dat ik ook erg veeleischend wil zijn (de vrouw mengt zich in het gesprek) maar die kelderuimte on der den trap was niet erg gemakke lijk. Je moest iedere keer door de kamer daar naar tee. En hadden ze die kelder nu niet wat ruimer kun nen maken De ontwerpers van die woningen hadden toch ook vrou wen Ik denk het wel, maar of die vrouwen hun mannen bij het teeke nen van de woningen met practi- sche raadgevingen terzijde hebben gestaan, is nog een groote vraag, Meneer, een ding waar alle be woners van de kleine bedrijven en de tuindersbedrijven het over eens zijn is (de man heeft het gesprek overgenomen) Geef ons een dou che-cel. Ik weet wel, op het platte land heeft men deze dingen nog niet veel, maar de Amsterdammers, die vorige winter bij ons kwamen, ver telden dat het daar al jaren voorge schreven was om in de nieuwe hui zen douche-cellen te bouwen. Mate riaalgebrek zal het inwilligen van deze wensch niet direct mogelijk maken, maar laat men dan in ieder geval bij het weer opbouwen van onze huizen, rekening houden met de mogelijkheid om straks, als D 77, 78 en 80 bezorgt. Tot einde December was voor telegraaf en telefoonverkeer alleen opengesteld het station te Oost- waard nabij de Oostwaardhoeve. Tot 24 December werden aan dit station aangenomen 10 telegram men. Het aantal aangesloten Pvbon- né's bedroeg 13. UW FIETSLAMP MOET IN ORDE ZIJN In de randgemeenten van den polder wordt momenteel door de plaatselijke politie een strenge controle uitgeoefend op de ver lichting van fietsen. Dit in ver band met de vele ongelukken die als gevolg van slechte verlichting en rijden zonder licht plaats vin den. Wielrijders beseft uw verant woordelijkheid en zorgt dat uw fietslamp in orde is Stelt Uzelf en anderen niet bloot aan geva ren en voorkomt de onaange naamheden die 't gevolg kunnen zijn van processenverbaal die thans zonder pardon worden uit gereikt. EEN AFSCHEID. De Weleerw. Heer Ds. A. de Bruin, beroepen predikant te Drie bergen heeft Maandag j.L afscheid genomen van de Geref. Gemeente te Opperdoes. Zijn intrede te Drie bergen zal Zondag a.s. plaats heb ben. Vereeniging voor Bedrijfsvoorlichting in de W.-meer. Mededeeling No. 262. Opmerkingen over tractoren en mechanisatie in den Landbouw. Case S. C. (2e vervolg.) De Case is na den oorlog met een type SC op de markt versche nen, en wordt in standaarduitvoe ring geleverd met trekhaak, riem- schijf en aftakas. De riemschijf bevindt zich aan de rechterzijde van de trekker, iets vóór de ach teras- en maakt met een diameter van 23.5 cm. 1078 omwentelingen per minuut. De trekhaak is volgens de cata logus in de hoogte en de lengte verstelbaar en onder het cardan doorloopend, onder de buik van door E. OOSTERHOF. is het toerental dus niet onbe langrijk opgevoerd. Als snelheden zijn opgegeven 4.02 5.63 7.63 en 16.09 km. per uur. Wanneer nog één kleine re voor extra zwaar werk was in gevoerd zouden we dit als ideaal willen beschouwen. De hoogste versnelling in de buurt van 15 lijkt ons voor de weg groot genoeg, daar bij hoogere snelheden de trek kracht in evenredigheid afneemt en het wegrijden dan moeilijkhe den zal opleveren. De luchtbanden zijn van de maat 10 x 38 en voor deze trekker met een gewicht van plm. 1900 kg. voldoende zwaar. De verhouding riemschijf-trek- ae trekker bevestigd, waardoor het ilaak wordt heel gunstig opgege- mogelijk is tijdens het ploegenj ven. volgens de beproevingen aan met de trekker over het vaste liet instituut te Nebraska is het land te rijden. Met smalle vooras en gebruikmaking van de achter- wielremmen is de draaicirkel 4.80 maximale vermogen aan de riem schijf 22.39 pk, terwijl aan de trekhaak maximaa- 19.4 pk. kan M. O.i. moet het met de breede worden afgegeven, een percentage vooras ook mogelijk zijn op deze basis te keeren, terwijl ons de be- derhaive van 86.8%, terwijl het gemiddelde voor wieltrekkers 71.2% sturing op deze wijze eenvoudiger bedraagt. Ook het maximum trek kracht in kg. dat wordt opgege ven is hoog, zijnde 1400 kg. bij een snelheid van 3.7 km. Het percen tage wiel-slip, wat als regel even eens wordt, opgenomen is niet vermeld. Ontkoppeling vindt plaats door middel van een handle, waaraan voorkomt. Vanaf de zitting is de stand der voorwielen, althans bij de smalste stand, niet te beocr- deelen en zou men zich dus op de achterwielen moeten oriënteeren. Voor uitsluitend transportwerk vervalt dit bezwaar, doch de hoofd- maat der werkzaamheden zal toch het opgegeven tractievermogen echter vergelijken met trekkers van dezelfde cylinderinhoud (2.52 1.) en hetzelfde vermogen, dan vermoeden we dat het plm. 1650 omwentelingen per minuut zal bedragen. Vóór de oorlog had weer materiaal zal zijn, ons een dou- het type D. 1100 omwentelingen en che-cel te geven. Met het plaatsen de kleine R. 1425 omwentelingen van de W.C. zouden ze nu reeds1 per minuiit. Ook bij dit fabrikaat op de akker moeten plaats heb-1 we voorkeur geven boven het pedaal. De motcr is een verticale viercylinder kopklep met verwis selbare cylindervoeringen, welke werkt op petroleum. Het geheel overziende komen wij tot de conclusie dat ons in de Case type SC. een zeer bruikbare wieltrekker van de tweede zwaar- teklasse wordt aangeboden. Voor Gaan wij die bedrijven die het kleinste type trekker te licht achten en een zwaardere wieltrekker van bv. 30 pk niet rendabel kunnen maken is een trekker van deze zwaarte- klasse zeer goed op zijn plaats. Voor licht ploegwerk kan be hoorlijk met een drieschaar wor den gereden, terwijl voor normalë ploegdiepte met een tweeschaar kan worden gewerkt. ben. Wanner dan ook binnenkort de breede uitvoering kan worden bijgeleverd, zullen vermoedelijk vele der smalle voorassen verdwij nen, ondanks de reclame die er van overzee, voornamelijk in ver band met de rijencultuur voor wordt gemaakt. Het toerental van de motor wordt niet opgegeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Flevo-bode: nieuwsblad voor Wieringen-Wieringermeer | 1946 | | pagina 3