Zaterdag 10 Augustus 1946
Eerste Jaargang No. 76
UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN
Wrakken in het IJselmeer
worden geborgen
De Vlag op bet Domeinkantoor
Redactie - SecretariaatKlieftstraat 12,
Hippolytushoef Wieringen. Telel. No, 103.
Administratie en directie
R. J. Ridder, Markt A 84, Behagen.
Tel. no. 455. Na 17 u. no. 392. Giro-no. 287814.
Een volk leeft,
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaaS
Advertentieprijs 8 cent per m.m. druk.
Kleine annonces I 0.80 per stuk van ten
hoogste 4 regels.
Eind Juni vertrokken sleep-1 komt. Dit is niet zelden een
booten van de fa. Goedkoop; zeer moeizaam karwei. In een
te Amsterdam met twee drij- boot waren om en nabij de
vende bokken van resp. 751 vijfhonderd kleinere en groo-
en 150 ton via Schellingwoudetere gaten, die eerst alle ge-
naar het IJsselmeer, teneinde'dicht moesten worden alvorens
de helpende hand te biedenj ^bergmg kon ^den^over
bij de bergingswerkzaamheden
van de hier nog op den bodem
rustende schepen. Er kan vrije
lijk gezegd worden, dat hier
mede de laatste phase van de
berging is ingeluid. Immers toen
de Duitschers in Mei van het
vorig jaar capituleerden, lie
ten zij bij hun erfenis o.m. 150
schepen onder de oppervlakte
van het IJsselmeer achter. Met
bekwamen spoed is onder lei
ding van den Rijkswaterstaat
een aanvang gemaakt met het
opruimen dezer wrakken.
Thans, een jaar later, is dit
aantal gereduceerd tot 23 en
bij gunstig weer zal ook dit
cijfer spoedig slinken. Het
meérendeel dezer schepen is
na Januari 1945 door de Duit
schers tot zinken gebracht,
toen zij zagen dat er geen mo-
geijkheid meer bestond ze
naar hun land over te bren
gen. Doch niet alleen Duit
schers, ook Nederlandsche
schippers zonden vaartuigen
naar den bodem der zee, doen
hun motieven waren andere. Ze
zochten veelal goede plekjes
uit, waar aan schip en lading
zco min mogelijk schade toe
gebracht kon worden. Het valt
zeer moeilijk te schatten wat
op deze manier voor ons land
behouden is gebleven, doch
het kan in de millioenen loo- \ac*1 drijven, dat men op dek
pen. Nemen wij het voorbeeld! had, meegenomen. Bij nader
van den schipper, die voor de - zoek kwam vast te staan, dat
gegaan. Zit een boot echter te
vast, dan moet van drijvende
bokken gebruik worden ge
maakt. Er worden dan trossen
onder het schip door gebracht
en langzaam trekken de bok
ken het daarop naar boven. Het
hangt" dan letterlijk in de ta
kels en wordt vervolgens naar
een haven gesleept. Zoo ge
schiedde dit ook met de sleep
boot „Skadi", die naar Urk
werd gesleept. Een leek kijkt
ongeloovig als een insider hem
vertelt, dat dit schip weer
zeewaardig gemaakt kan wor
den. Het lijkt een brok oud
ijzer en vuil en men krijgt on
willekeurig een groot ontzag
voor de mannen die dit werkje
moeten opknappen.
Wat probeerden de Duit
schers op de schepen, die zij
of goedwillende landgennoten
tot zinken brachten, over te
brengen Het blijkt nogal
zoo het een en ander te zijn.
Stoomturbines, heele bruggen,
schaafbanken, draaibanken, la
dingen klinknagels, baggermo
lens, dreglijnen, electromotoren
schakelkasten, ja heele sche
pen keurig uit elkaar genomen
met genummerde deelen wer
den als „lading" aangetroffen.
In de 950 ton metende ,.Cor-
nelia vond men zelfs een
Duitschers een sleep van der
tien dekschuiten naar Lemmer
moest brengen om vandaar naar
Duitschland te verdwijnen. De
schipper meidde zifch prompt
in Lemmer bij den Duitschen
commandant met de woorden
„de schuiten liggen aan den
wal gemeerd". „Groszartig",
zei de Duitscher en ging ze
meteen maar bekijken, maar
zijn stemming werd er niet
beter op, want van de heele
sleep van dertien schuiten wa
ren er nog twee over. De an
der lagen ergens onder water.
De schipper had ze onderweg
„verloren."
Als men thans deze sche
pen wil lichten, is het eerst
zaak ze te vinden, wat een
toer op zich zelf is. De opge
geven posities blijken nog wel
eens wat af te wijken van de
werkelijkheid. Zoo kwam het
meermalen 'voor, dat een schip
vijftig a zestig Km. van de
aangegeven plaats werd gevon-
dit jacht toebehoorde aan den
directeur van de maatschappij
aan wie de „Cornelia" toebe
hoort. Ook een drijvende
smederij, gebruikt bij de Zui
derzeewerken, werd uit de
golven opgevischt. Het over-
groote deel der schepen en
lading blijkt nog zeer bruik
baar te zijn. Voor zoover het
machines betreft, worden deze
uit elkaar genomen, schoon
gemaakt en gereviseerd.
Slechts in enkele gevallen
bleek het niet mogelijk, hetzij
schip, hetzij lading te bergen
of te behouden.
Als voorbeeld
Een lading zeep en vim,
vervoerd met de „Ora et La-
bora", terwijl „De Hoop op
Zegen", die 224 kerkklokken
bevatte, niet geborgen kon
worden. Zooals bekend, wor
den de kerkklokken echter
alle naar boven gebracht.
Behalve deze oorlogsslachtof
fers is onder de 23 nog te!
bergen schepen de „Gronin-
den, Tusschen twee schepen gen 4^ die <Jen nacht vanj
wordt dan een kabel gesleept,! 7 0p 8 Januari 1945 in aanva-
welke natuurlijk blijft steken; rjng kwam met de „Jan Nie-
indien deze op een wrak stuit.I veen". De kajuit van de „Gro-
Dit is een geduldwerk. Uit ningen 4" was propvol met
den aard der zaak is de actie- menschen, voor een groot
radius van dezen kabel maar
zeer beperkt en moet mer
een
deel vrouwen, die in
land wilden gaan
provian-
het ware elk stuk zee gron-j deeren. Een aantal hunner,
dig afvisschen om vast te stel- vermoedelijk tfvaalf, heeft
len waar een schip ligt, Is dit
eenmaal ontdekt dan bestaan
er verschillende mogelijkhe
den om het boven water te
krijgen. Veelal wordt het schip
geheel dicht gemaakt en wordt
er lucht ingepompt, zoodat het
vanzelf n^aar de oppervlakte
Donderdag en Vrijdag
wapperde onze driekleur
boven het Domeinkantoor
Juist een jaar na het tijd
stip waarop beide gemalen
LelY en Leemans enkele da
gen na het sluiten van het
dijkgat in werking kwamen
om de verdronken polder
opnieuw droog te malen en
iets minder dan maanden
na de voltooiing van dit gi
gantische werk is het herstel
werk aaan en in het Domein
kantoor te Wieringerwerf zoo
ver gevorderd, dat de Dienst
Wederopbouw en de Domein
dienst hun intrek in dit ge
bouw konden nemen.
Voor het personeel van de
ze diensten een belangrijke
dag. Tal vna anderen voel
den zich als het ware na
zooveel tijd weer thuis in dit
vertrouwde gebouw, dat aan
de ziedende golven weer
stand wist te bieden
En te midden van het nog
troosteloos aandoende ver
nielde Wieringerwerf zal dit
dorp zelf met zijn omgeving
een aansporing zijn om met
herieuwde moed het groote
opbouwwrek voort te zetten
De Maaier, de eerste buur
man van de ambtenaren
draagt de opdracht dagelijks
voor hun oogen: „Hier werd
een toekomst geboren
Bouw voort
Het een ieder naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
ging moeilijk kan worden ge
schat, De drijvende bokken
immers zijn in hooge mate van
het weer afhankelijk. Een ste
vige wind maakt hun optre
den practisch onmogelijk.
Zoo zal dus binnen afzien-
baren tijd het IJsselmeer „wrak
vrij" zijn, waardoor hier al
thans de laatste sporen van
den oorlog zullen zijn uitge-
wischt.
Heeft U al „gelyncht
Voor de eerste maal in de
geschiedenis is met gunstig re
sultaat een mensch uit het door
„Jet Propulsion" gedreven
vliegtuig „Metoor" geschoten,
nadat een hefboom de lading
onder zijn zitplaats tot ont
ploffing had gebracht, aldus
meldt de „Daily Mail". De
man, Bernard Lynch genaamd,
werd uit het vliegtuig gescho
ten, toen een snelheid van
meer dan 480 Km. per uur
was bereikt en zich op 2.4 km.
hoogte boven het te Chalgrave
gelegen vliegveld van de raf
bevond. Hij landde ongedeerd
op den rand van het vlieg
veld tusschen twee gebouwen
in. Bij deze nieuwe uilvinding
van Martin, een lid van Mar
tin Baker Luchtvaartmaat
schappij, worden zoowel de
stoel als de passagier uitge
worpen. Door een hefboom
over te halen brengt de pas-
sa/gier twee parachutes tot
ontplooiing, een voor hemzelf
en een voor zijn stoel. Piloot
van de „Meteor." was kapi
tein Scott. Waarnemers van
leger en vloot van Amerika
en chefs van het Engeïsche
ministerie van luchtvaart wa
ren bij deze proef aanwezig.
SNELLE BESTRAFFING
van Clandestienen handelaar
in Aardappelen
Beze-r dagen trachtte in
Noord-Holland een schipper
ruim 2000 kg. vroege aardap
pelen clandestien te verkoo,
pen. Controleurs van den C.C.
D. maakten proces.verbaal op
en zetten den overtreder, op
last van den officier van Justi
tie achter slot en gïendell.
De zaak kwam terstond
voor, waarbij de verdachte
werd veroordeeld tot f'750._
boete met verbeurdverkla
ring van de opbrengst van-
de inbeslaggenomen partij
aardappelen.
Zoetstof tegen zoute prijzen.
Blijkens een mededeeling van
de prijsbeheersching te 's Her
togenbosch hebben eenige fa
brikanten van zoetstof weten
te profiteeren van het tekort
aan suiker in de achter ons
Iggende periode. De prijzen-
controle heeft name|lijk vast
gesteld dat van de door haar
bezochte zaken er geen was,
die de vastgestelde prijzen be
rekende. Bovendien was de
kwaliteit matig tot slecht fe
noemen. Pakjes die ten hoog-
MAANSTANDEN 1946.
Maandag 12 Augustus V, M.
Dinsdag 20 Augustus L. Kw.
HOOG WATER TE
DEN OEYER 1946.
11 Augustus 7.45 8.04
12 Augustus 8.23 8.42
13 Augustus 8.58 9.15
ste Va tot lVa cent mochten
kosten, afhankelijk van de
zoetkracht, werden aangeboden
voor 10 cent.
Een der fabrikanten maakte
ook vanillesuiker, die hij
slechts verkocht wanneer vijf
gram gewone suiker werd inge
leverd, In dat geval betaalde
men 5 cent en ontving men on
geveer 3Va gr. vanillesuiker,
terwijl volgens de voorschriften
een pakje vanillesuiker van
5 gram, zonder inlevering van
suiker ten hoogste 2 cent mag
kosten.
Tegen vijf fabrikanen van
wie kwam vast te staan, dat
zij het publiek reeds een be
drag van r 215.000 teveel had
den laten betalen, werd pro
ces-verbaal opgemaakt.
Oproep aan de boeren in
Nederland.
Teneinde den oogst van 8000
ha. graan op Walcheren tijdig
gemaaid te krijgen, doet de
Rijksdienst voor Landbouwher-
stel een beroep op ALLE boe
ren van Nederland om, indien
mogelijk, voor dit geteisterde
gebied trekkers-zelfbinders be
schikbaar te willen stellen
voor één week of viertien da
gen, De binders worden per
auto afgehaald en weer terug
bezorgd, tegen de normaal geJ-
dende huurtarieven.
Men kan zich hiervoor tele
fonisch of telegrafisch in ver
binding stellen met den Rijks
dienst voor Landbouwherstej,
Zoutkeet te Goes, tel, 2543
Na 18 uur 2520,
-- Teneinde den zwaöfen
handel tegen te gaan, zullen
in de Britsche zone van
Duitschland met ingang van
de volgende week de Brit
sche soldaten in bonnen wor
den uitbetaald.
geen kans meer gezien zich'
in veiligheid te stellen en
kwam jammerlijk om. Zij zijn
in het schip achter gebleven.1
De Groningen 4 zal door mid-:
del van drijvende bokken naar,
boven geheschen worden, wes
halve een datum voor de ber-'
HET FRAAIE DOMEINKANTOOR TE WIERINGER
WERF, EEN DER WEINIGE GEBOUWEN DIE DE
RAMP OVERLEEFDEN, DAT THANS WEER IN GE
BRUIK IS GENOMEN.