UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN
EEN JAAR GELEDEN
Zaterdag 21 September 1946
Eerste Jaargang No. 88
Redactie - SecretariaatKlieftstraat 12,
Hippolytushoef Wierlngen. Telef. No, 103.
Admlruiiratle en directie
R. J. Ridder, Markt A 84, Schagen.
Tel. no. 455. Na 17 u. no. 392. Giro-no. 287814.
Een volk dat leeft,
Bouwt aan zijn toekomst
Alsiie
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
AOonnementsprijs 1 1.80 per kalenderkwartaal
Advertentieprijs 8 cent per m.m. druk.
Kleine annonces I 0.80 per stuk van ten
hoogste 4 regels.
Rapport over de huivering
wekkende gevolgen van
atoombommen op Japan.
Thans is het eerste gede
tailleerde rapport van des
kundigen over de gevolgen
van de atoombom_aanvallen
op de Japansche steden
Hirosjima en Nagasaki ge
publiceerd.
Het rapport vermeldt, dat
in Hi-rosjima de bom explo
deerde boven een vlakke
uitgestrektheid van ruim tien
vierkante mijlen grondgebied
met houten huizen en ruim
vier vierkante mijlen daar.
van verwoestte, eerst door
luchtdruk en daarna door
vuur, naar schatting bevon
den zich op 6 Augustus 1945,
toen de bom boven Hirosji
ma werd afgeworpen, onge
veer 320.000 menschen in de
stad, van wie er ongeveer
80.000 gedood zouden zijn.
In Nagasaki explodeerde
de bom (op 9 Augustus). Bo
ven een dal, waarin een
industrie- en woongebied
van anderhalven vierkanten
mijl, dat verwoest werd. Naar
schatting zijn van de 260.000
menschen, die zich in Naga
saki bevonden, ongeveer
40.000 gedood.
De verwoestingen en per
soonlijke verliezen werden
volgens het rapport veroor
zaakt door luchtdruk.. hitte_
uitstraling en radio-activi
teit. Men schat, dat de ver
woestingen door luchtdruk
aan huizen van het in Enge
land gebruikelijke type bij
een gelijke exploisie als volgt
zou zijn totaal vernield tot
op een afstand van duizend
yards vanuit het centrum
der verwoesting beschadigd
zonder mogelijkheid tot her
stel tot op een afstand van
een mijl onbewoonbaar
zonder uitgebreide herstel
lingen tot op anderhalven
mijlverder beschadigingen
tot op twee a twee.en.een_
haiven mijl.
De Japansche schuilkel
ders, ofschoon van veel min
der kwaliteit dan het Brit.
sche standaardtype, bleven
alle intact, behalve de meest
zwakke binnen een afstand
van enkele honderden meters
van het centrum der ver
woesting. Diepliggende
schuilplaatsen, zooals bij
voorbeeld de tunnels der
Londensche ondergrondsche
zouden volledige bescherming
gegeven hebben.
Volgens ooggetuigen, aldus
zegt het rapport, was het
effect van de hitte_uitstra_
ling der ontploffing zooda
nig. dat de onbeschermde
huid van menschen. die zich
in de open lucht direct on
der de plaats der ontploffing
bevonden, onmiddellijk don
kerbruin of zwart gebrand
werd. Deze menschen stier
ven binnen enkele minuten
of hoogstens enkele uren-
Zeer ernstige verbrandingen!
van onbeschermde huid kwa
men voor tot op een afstand
van ongeveer 1.509 yards van
het centrum der verwoesting.
Lichte verbrandingen tot op
twee-en_eenhalven mijl of
verder. Benige bekleeding,
ook dunne, gaf in het alge
meen volledige bescherming
tegen verbranding door de'
hitte_uitstraling zelf. Als
gevolg van de hitte.uitstra-
iing vond men op het asfalt.
dek van de wegen „schadu
wen" van de personen, die
op het moment van de onc-
ploffing ter plaatse liepen, j
De belangrijkste radio.!
actieve uitwerking werd ver
oorzaakt door zoogenaamde
gammastralen, waarvan het!
karakter niet precies bekend
is. Deze gamastralen gaan
door de huid heen zonder
deze aan te tasten. Na een
etmaal ongeveer echter be'
gonnen de getroffenen symp-
tomen van misselijkheid en
koorts te vertoonen. Binnen j
een week begonnen zich on
der deze slachtoffers sterf.1
gevallen voor te doen, waar_!
van het aantal een maxi- j
mum bereikte na ongeveer
drie weken, terwijl na zes!
weken geen sterfgevallen
meer voorkwamen. De gam_|
mastralen tasten het been.
dermerg aan, waardoor de1
vorming van nieuwe bloed, j
cellen wordt verhinderd en
voortschrijdende bloedav-;
moede optreedt, met alle
mogelijkheden van dien.
Naar aangenomen wordt,
sterven tenslotte bijna alle
personen, die binnen een af
stand van een halver, mijl
van het centrum der ver
woesting geheel aan de gam
mastralen blootgesteld wa
ren, tengevolge .van de in
werking dier stralen.
Zelfs «oliede gebouwen
Verleenden geen bescherming-
tegen de gammastralen.
KRACHTVOER VOOR
VARKENS.
Veehouders, wier bedrijf
kleiner is dan 7 ha of uit
minder dan 4 ha bouwland
bestaat, kunnen krachtvoe
der voor varkens ontvangen
op basis van het aantal afge
leverde varkens. Het Bedrijf,
schap voor Veevoeder garan
deert hun dit krachtvoeder
voor elk varken met een ge
slacht gewicht van ten min
ste 30 kg, dat zij vóór 15 Fe_.
bruari 1947 aan het Vee- en
Vleeschaankoopbureau afle
veren (tegen den prijs van
f 1.87 per kg geslacht ge
wicht bij een gewicht van
70 kg.)
Voor varkens met een ge
slacht gewicht van 30 tot 40
kg ontvangen zij 1 kg voeder
per kg geslacht gewicht:
Voor varkens met een ge
slacht gewicht van 40 kg en
zwaarder 3 kg voeder per kg
geslacht gewicht tot een
maximum van 250 kg kracht
voeder per afgeleverd varken.
Schager Markt.
Schagen. 19 Sent. 1946.
Aangevoerd 25 stuks Paar
den f 300—1600 4 Veulens
f 200450 11 Stieren Centr.;
23 Geldekoeien (mag.) f 375
—450 76 Idem vette Centr.;
14 Kalfkoeien f 500—675 27
Pinken Centr. 2 Pinken
f 250350 14 Graskalveren
Centr. 17 Nucht. kalveren
Centr. 143 Schapen (magd
f 45—75 123 Idem (vette)
Centr. 23 Lammeren f 28
42 32 Varkens (vette) per
kg. Centrale 20 Biggen f 10
—23 40 Konijnen en 92 kip
pen vastgesi;. prijzen.
DE TOEKOMTER
AMERIKAANSCHE
AUTOMOBIEL INDUSTRIE.
Van een kort bezoek aan!
ons land van den Heer C. B.
Thomas, President van dej
Export Corporation der Dod. j
ge Automobielfabrieken in j
Amerika hebben wij gebruik1
gemaakt om in een bliksem
interview het een en ander
te vernemen omtrent de
Amerikaansche automobiel
industrie en de vooruitzich
ten voor de naaste toekomst.
In een der kantoren van
de Firma Louwman Par-
qui te 's.Gravenhage, welke
de Dodge automobielen im
porteert, vertelde Mr. Tho
mas, een gemoedelijk Ameri
kaan met weinig woorden,
hoe hij ervan overtuigd was
dat de toestand in de auto
mobiel industrie als het ware
met den dag beter wordt.
Uit den aard der zaak heb
ben de fabrieken tengevolge
van de vele stakingen ook en
in de voornaamste plaats in
de fabrieken, waar onder_
deelen en accessoires worden
gemaakt, moeite gehad om
tot een eenigszins behoorlij
ke productie te komen, maar
van lieverlede komt er toch
weer gang in.
Weliswaar kon in de vc»ri_|
gei maand nog slechts op;
50% van de normale capacLj
teit worden gewerkt, maar
aangezien het zich laat aan
zien, dat ook de productie;
der belangrijke grondstoffen
omhoog gaat, verwachtte Mr.1
Thomas toch, dat die in
verhouding reeds gunstige
maandproductie langzaam
maar zeker zal stijgen.
Wat voor ons land natuur
lijk zeer belangrijk is. wasi
de vraag, hoe de DodgefaJ
briek stond tegenover de,
beloofde expert naar onsj
land nu in Amerika tengeJ
volge van de geringe producJ
tie de vraag naar auto's zoo j
dringend en de aflevering i
zoo nijpend is.
Mr. Thomas gaf de verze
kering, dat de fabriek zich
zou houden aan de eenmaal,
gemaakte regeling en dat 1
alleen de zeeliedenstaking
daarin wellicht moeilijkhe.i
den zou kunnen brengen.
Hij had echter hoop, dat;
deze staking spoedig ten
einde zou zijn, opdat de reeds
in New York voor aflevering!
naar Nederland gereedstaan
de Dodges direct daarna
zouden kunnen worden ver
scheept.
De achterstand in de afle-l
vering in Amerika zelf zou;
op den export naar Neder,
land geen invloed hebben
zei Mr. Thomas.
Wat de kwestie der prijzen
betreft, legde Mr. Thomas er
den nadruk op, dat een ver. j
laging alleen dan mogelijk
wordt, wanneer de productie!
weer haar normale peil zou
krijgen, min of meer aan den|
vraag naar nieuwe auto's zal
zijn voldaan en en daarop!
wees hij vooral, aan alle rem
mende regeeringsmaatrege-
len een einde zou zijn geko
men.
Ten slotte vroegen wij Mr.
Thomas nog ens te willen
mededeelen, hoe hij over de
revolutionaire constructie
veranderingen dacht, welke
ons nu en dan worden voor.1
gespiegeld. I
Belasting Perikelen.
INKOMSTENBELASTING
en
VERMOGENSBELASTING.
Wiustberekening bij landbouw
bedrijven in geval van eva
cuatie of inundatie.
Op den regel dat winst be
haald met vervreemding van
bedrijfsmiddelen belastbaar is,
ook indien tot aanschaffing
van een nieuw bedrijfsmiddel
moet worden overgegaan, be
staan enkele uitzonderingen.
Overtreft de bijdrage in de
oorlogs-geweldschade de boek
waarde van een teloorgegaan
gebouw of schip, dan behoeft
het verschil niet tot de winst!
te worden gerekend. Dit ver-]
schil mag als „passiefpost"
worden beschouwd. De plaats
vervangende gebouwen en
schepen moeten dan echter te-
boekgesteld worden voor de
aanschaffingskosten verminderd
met het verschil. Het boven
staande vindt overéénkomstige
toepassing indien tot een be
drijf behoorende gebouwen en
gronden door den Weder
opbouw zijn onteigend en de
deswege toegekende vergoe
ding de boekwaarde overtreft.
Dit is vastgelegd in de aan
schrijving van 27 Febr, 1941,
no. 106.
Het is gebleken, dat er be
hoefte bestaat aan een rege
ling met betrekking tot land
bouwers, welke, in verband
met bedreiging door evacuatie
of onderwaterzetting van hun
gronden, zijn overgegaan lot
een niet in de normale lijn
van de bedrijfsuitoefening lig
gende verkoop van bedrijfs
middelen of -voorraden.
Zonder zoodanige regeling
zou de bij vervreemding aan!
aan het licht komende winst;
ten volle moeten worden be-|
last, waardoor het gevaar ont
staat .^pt de belanghebbenden,
daar vervanging dezer activa
voor prijzen op het peil van
de oude boekwaarde veelal,
niet mogelijk zal zijn, als ge
volg van hetgeen zij hebben
moeten ondervinden, nog bo-
vendien een fiscaal nadeel
zouden lijden-
Zijn antwoord was typisch I
Amerikaansch „They are,
artists impressions."
De Amerikaansche con
structeurs kunnen zich de
weelde van revolutionaire I
veranderingen niet permit-
teeren.
De vernieuwing van de con
structie van de automobiel
moet langs lijnen van gelei.
delijkheid geschieden, dat isI
de eenige gezonde opvatting-
in een industrie, welke reke
ning heeft te houden met
factoren van practischen en
reeëlen aard.
De vraag naar automobie
len. die steeds beter en duur
zamer en comfortabeler zijn
geworden, is veel te groot dan
dat de constructeur zich aan
revoluties kan wagen, waar
van niet eens zeker is, dat
zij noodig zijn en eenige'
waarde hebben.
Buitenkansje voor Texel,
Voor Texel strandde tijdens
den jongsten storm een Noor-
sche houtboot. De geheele dek
last spoelde aan op het Texel-
sche strand, een enorme hoe
veelheid die een welkome bij-,
drage vormt voor den weder
opbouw. I
Het een ieder naar den
zin te maken
Door een elkeen bemind,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
MAANSTANDEN 1946.
Woensdag 25 September N.M.
Donderdag 23 October E. Kw.
Donderdag 10 October V. M.
Donderdag 17 October L. Kw.
HOOG WATER TE
DEN OEVER 1946.
23 Sept:, 7.12 7.36
24 Sept. 7.56 8.16
25 Sept. 8.34 8.50
EENS ..DE SCHRIK VAN
WIERINGEN."
Ik heet Hinrichse en was
vóór de capitulatie gelegerd
in v. Ewijcksluis. Toen was
ik een hyena, nu poseer ik
als lam.
Ja, ik heb verscheidene
illegale werkers doodgescho
ten, dat wil zeggen „Auf der
Flucht erschossen." De laat
ste legde ik neer vlak voor
de capitulatie, ook „auf der
Flucht" natuurlijk. Maar
dit heb ik zelfs niet aan mijn
commandant durven melden,
want ik was bang voor de
ondergrondsche. Ik heb hem'
toen zelf maar aan den kant
van den weg begraven.
Aldus verklaarde „Het
Scheermes", nadat, de moor
denaar voor een verhoor uit
zijn cel te Haarlem was ge
haald.
Hij zal zijn gerechten straf
niet ontloopen.
Koezeer het ons ook speet
ons blad met zijn lugubere
tronie te moeten ontsieren,
wij achten het toch nuttig
af en toe nog eens aan het
bestaan van deze en soort
gelijke „beschermers" te
herinneren.
Verantwoordelijk redacteur
tevens redacteur voor Wie-
ringen N. H. Klomp, Klieft
straat 12, Hinpolytushoef.
Telefoon no. 103.
Redacteur voor Wieringer-
meerJ. M. de Graaff,
Oudehaven 5b, Medemblik.
Telefoon No. 150.
Verantwoordelijk voor ad
vertentierubriek R. J. Rid
der, Markt A 84, Schagen.
Telefoon No. 455.
Voorzitter G. P. Kistemaker
A 63, Abbekerk. Telef. No. 3
Uitgave Stichting Flevo-Bode
Drukkerij Corn. J. Bosker.
Hoofdstr. 14, Hippolytushoef
Telef. Hippolytushoef No. 19