WIERINGERMEER NIEUWS
SOORTEN MANDEN.
MET DE STOOTTROEPEN NAAR INDIE.
BURGERLIJKEN STAND
over de maand Augustus 1946
Geboren Elisabeth Maria,
d.v. B. Versluis en P. Kou_
wer Hendrikus z.v. J. Mul_
der en E. de Boer Deijnum
Martinus Petrus z.v. J. Breed
en A. M. Roskam Allegon-
da Johanna Wilhelmina, d.v.
W. H. M. Hakvoort en M. B.
H. Peters Martina Maartje,
d.v. J. Zwaan en J. J. Visser
Jakob„ z.v. G. de Bruijn en
S. Dam Cornelia Maria, d.v.
G. A. M. van Oers en J. E.
Kunnen Nicolaas Godfried
Johannes, z.v. L. J. A. Vol.
lebregt en J. C. van den
Berg IJtzen Lolke, z.v. A.
Kuipers en J. C. Steigstra
Willem, z.v. W. Belgraver on
W. Reitsma Gerard Peter
Johannes, z.v. M. Vossen en
A. E. Olde Wiverink.
Overleden H. van Dijk,
echtgenoot van H. Arkema,
•overleden te Eenrum.
Definitief herstel.
Woensdag j.1. had te Wie-
ringerwerf de aanbesteding
plaats van het definitief her
stel van de vierde serie ont-
ginningsschuren n.1, de Dol
fijn, De Noorman, Krenkel-
hof, De Bijvang, Klein Alk
maar en Halfweg.
Ingeschreven werd door 10
aannemers. Het herstel van
de schuren C 17, C 32 en C 36
werd gegund aan fa. A. Groot
en Zn. te Abbekerk, Lam-
bertschaag, terwijl het herstel
van de schuren G 19, B 41 en
B 67 werd opgedragen aan N.
Koopman te Nieuwe Niedorp,
resp. voor f 52,000 en f 54.500
Het aantal ontginningsschu-i
ren dat thans definitief her
steld wordt, is hiermede geste
gen tot 28,
Binnenkort zullen nog een
zestal volgen, nl. F 56, F 66,
G 76, K 18, K 50 en K 79.
MIDDENMEER.
Tusschen het P.E.N".-huisje
en de woning van den Heer
C. J. Butter ligt een open
terrein, dat sedert eenige
maanden bij de P.T.T. afd.
Technische Dienst in ge
bruik is.
Wat materiaal werd -aldaar
opgeslagen, dat aan de di
verse weersgesteldheden
bloot gegeven kan worden.
De overige kleinere materia
len werden bewaard in de
bovenverdieping van het
pand van den Heer Nipsha.
gen, waar tevens de werk
plaats gevestigd was.
Thans is de N.V. Kingnia
en Zn. met den bouw van eer-
werkplaats en magazijn be
gonnen op het bovenge
noemd opslagterrein.
Het geheel zal van steen
worden opgetrokken.
Zeer zeker zal bij het ge
reedkomen hiervan de Tech.
nische dienst over meer en!
hetere werkruimte beschik
ken.
PAKHUTSBOUW.
Eindelijk zullen dezer da
gen weer enkele pakhuizen
ge-reed komen, n.1. van de
Fa. J. Koolhaas en de fa. H.
Peters en Cc.
De asbestplaten zijn opge
legd. Deze hadden de afwer
king zeker eenige weken ver
traagd. Wij wenschen de bei
de firma's veel succes toe.
Ook de Coöp. Verbr. Ver.
„De Tijdgeest" is binnen
enkele dagen weer in den
polder gevestigd. De filiaal
houder, de Heer IJzer, zal
dan een noodwoning met
gagareruimte voor het be
kende roode best.elwagentje
aan het Schoolpad te Mid_
denmeer betrekken.
Ook „De Tijdgeest" met
haar filiaalchef wenschen
wij vanaf deze plaats veel
succes toe.
kGbiMcy.Lb en en en en en
MIDDENMEER.
„De Eerste Concurrent"
Zaterdag j.1. werd het levens-
middelenbedrijf van den Heer
J. Varkevisser te Middenmeer
in de geheel gerestaureerde
winkel wederom in gebruik
genomen.
Dit is dan de eerste „offi-
ciëele" kruidenierswinkel in
den Polder,
Reeds enkele maanden werd
het bedrijf uitgeoefend in een
tot noodwinkel omgetooverd
achter den winkel gelegen ma
gazijn. Dit magazijn wordt
thans gebruikt voor het op
slaan van ingekochte goederen
Het interieur van den win
kel doet frisch aan. Bakken
en stellingen zijn rijk gevuld
mef „distributevrije" en ,,bon-
ariikelen."
Ook de afdeeling drogisterij
is ruim gesorteerd en het ge
heel draagt een vooroorlogsch
cachet.
De vroegere woonkamer,
naast den winkel, werd inge
richt als noodwinkel voor de
fa. Bosker, de drukker van
onze courant, wiens belangen
in den Polder tijdelijk door
de fa, Varkevisser worden be
hartigd.
Op den dag der opening ga
ven vele huismoeders van hun
belangstelling blijk,
SLOOTDORP.
Sport vereeniging B.W.O,
De Hand- en Korfbalclub
D.W'.O. [Door Wilskracht I
Overwinnen) te Slootdorp is!
druk in actie. Normaal wordt!
Zondagmiddags te 3 uur ge
traind.
Sportieve jongelui worden
gaarne door het bestuur als
lid aangenomen
TERUGKEER BEVOLKING
(Vervolg,
wijzers, dan zijn we nog geen
stap verder, om van het
groote kwantum leermidde
len dat noodig is, nog maar
te zwijgen.
Na de vlucht van de be
volking uit den polder
vonden velen werkgelegen
heid „op het oude land"
waaronder vele onderwij
zers. Als wij goed zijn in
gelicht had de stichting
„De Wieringermeerscholen"
vóór de inundatie 15 on-'
derwij zers in dienst, waar.!
van er, nu het onderwijs!
moet worden hervat, slechts1
4 over zijn. De anderen zijn
inmiddels elders bij het
onderwijs werkzaam en
keeren dus niet naar de
Wieringermeer terug. En
we weten allen reeds, dat
het zeer moeilijk is ciïï
onderwijskrachten te krij
gen, omdat er als gevolg
van oorlogs- en andere
omstandigheden een nij
pend tekort, aan leerkrach
ten bestaat.
Hetzelfde, wat wij hierbo
ven opmerkten voor de Wie
ringermeerscholen. geldt
voor de Christelijke scholen.
De Christelijke Nationale
schoolvereeniging had voor
haar scholen 11 onderwijzers
in dienst, terwijl er momen
teel nog over 5 kan worden
beschikt. De schoolbesturen
stellen echter alles in het
werk om zooveel mogelijk
leerkrachten voor hun scho
len te krijgen en wij hopen
van ganscher harte, dat zij
daarin spoedig mogen sla
gen Als er aan sollicitanten
een goede woongelegenheid
kan worden geboden zal dit
het aantal sollicitaties zeer
zeker beïnvloeden. Indien
de besturen er in slagen op
korten termijn leerkrachten
te krijgen, dan is er althans
weer een probleem „den
polder uit", al staat daar
direct wéér een ander tegen
over, nl. de huisvesting. De
toestand is momenteel im
mers zóó, dat vrijwel alle
leerkrachten nog buiten den
polder wonen en dus dage.,
iijks een flinke afstand moe
ten afleggen om de school
te bereiken. De één woont
in Nieuwe Niedorp, de ander
vlak bij Wieringerwaard en
weer een ander in Winkel.
Sommigen hebben iederen
dag een paar uren noodig
om de afstand naar de school
af te leggen, hetzij per fiets
of per auto, en dat geldt na
tuurlijk voor den terugreis
evenzoo. Dit kan zoo niet
blijven. De onderwijzer be
hoort dicht bij d» school te
wonen dit ka^k^i- .onder
wijs niet} ancj*d^^ ten
goede komen. een
aangelegenlie^^^BB onder
de oogen mofPPP>rden, en
ook reeds is, gezien. Voor
het onderwijzend personeel'
zijn een aantal noodwonin
gen beschikbaar gesteld
welke naar wij hopen en
het personeel zeker met ons
binnen enkele weken ge
reed zullen zijn.
Of dit aantal voldoende is
om alle onderwijzers, die
voor de scholen noodig zijn,
te kunnen huisvesten, kun
nen wij op dit oogenblik niet
beoordeelen. Maar overtuigd
als wij zijn van den goeden
Wil van de autoriteiten, twij
felen wij er geen oogenblik
aan of ook hiervoor zal t.z.t.
een oplossing worden gevon
den. En dan is er al weer
een moeilijkheid verdwenen.
Welke zal de volgende zijn
Wieringen.
BEVORDERD. De Heer A.
Schellevis, eertijds post-com-
mandant der Marechaussee te
Den Oever, is thans benoemd
tot groepscommandant der
Rijkspolitie te Schagen en
als zoodanig reeds in functie.
Uitslag „Animo" Westerland.
Bij de Maandagavond in
eigen clublokaal te Westerland
gehouden ontmoeting der scha
kers waren de uitslagen voor
Klasse A
A. Tjalma - T, Kooistra 1-0
P. Haanstra - J. Kuipers 1-0
W. Zoons - B. v,d. Laan 1-0
B. v.d. Laan W. Zoons 0-1
P. Tijsen-J. v. Bodegom 0-1
N. Rotgans-B. v.d. Laan 0-1
J, v. Bodegom-P. Tijsen 1-0
T. Kooistra - J. Kuipers 1-0
Klasse B
J. Drent - U. Joustra 1-0
E. Vermeulen-C, Brandsma 0-1
C. Brandsma- E. Vermeulen 1-0,
L. Gangelhof-K. Veenstra 1-0
U. Joustra- R, Drent 0-1
Klasse C
K. Kostwinder-B. Kooistra 0-1
B, Kooistra-K. Kqstwinder 1-0
A. Kies - A. Gangelhof 1-0
SUCCES-NIEUWS.
Trainerprogramma 23-27 Sept,
Dinsdag, Donderdag en Vrij
dag 3.30 uur. Alle spelers wel
ke des middags kunnen trainen.
Dinsdag en Donderdag 6 uur
Succes 3-4-5 e.a.
Woensdag en Vrijdag 6 uur:
Succes 1-2.
Vrijdag 8 uur Wedstrijdbe
spreking Zondag jl. en theorie
in Concordia.
Zaterdag geen training.
Programma 29 ^September
Succes 1 - de Germaan 1.
Aanvang 2,30 uur,
HRC 5 - Succes 2, Vertrek
10,45 uur.
WIJ MAKEN ALLE
Pracht boodschappenmand.
3 es enz.
P. STIGTER,
Poelweg 14, Wieringen.
Te koop alle soorten
JONGE KIPPEN
Witte Leghorns, enz.
(Niet cp Zondag.)
Opfokbedrijf P. KOOIJ.
Balgweg 12, Breezand N.H.
De Commissie Wederopbouw Wieringermeer zal op
9 OCTOBER a.s. te 11 uur v.m. in haar kantoor te
Wieringerwerf in 4 perceelen en in combinatie aanbe
steden
Bestek No. 52. „Het gedeeltelijk herstel
van 31 boerderijen en het definitief
herstel van 2 pachterswoningen op
verspreide plaatsen in den Wieringer-
meerpolder."
Bestek en teekeningen zijn tegen betaling van I 15.
waarvan de helft bij ongeschonden inlevering' wordt ver
goed, verkrijgbaar ten kantore van den Dienst te W.werf.
aan een boom of wagen vast
gezet. Dan trekt hij zichzelf
weer uit het water.
Eens reden we met drie
wagens in de bergen vooruit.
We moesten over een brug.
die er stevig uitzag, met
echte planken, geen boom
stammetjes, ruim 7 m. lang.
met een diepte van 20 ni. er
onder. Aan de ene kant was
een bergwand, aan de ande
re kant een ravijn van ruim
100 m, bijna loodrecht. De
eerste wagen reed er netjes
over heen, de tweede, waar
in ik zat, was op het midden
van de brug toen de onder
liggers afknapten. Door de
een of andere paal vloog het
achtereind van de wagen
omhoog, de chauffeur gaf
vol gas en we vlogen naar
de overkant, terwijl de brug
doormidden brak en naar
beneden viel. Onkruid ver
gaat nietDe oorzaak was:
dat de twee zware balken
van 30 cm dikte, waarop het
brugdek lag, totaal vermolmd
waren en als koek afgebro
ken. De derde wagen moest
er echter ook overheen. Met
een lier hebben we een grote
lus om alle planken, die naar
beneden hingen, weten te
krijgen, de motor rolde het
touw op en het hele brugdek
kwam als een bundel, net
als een bos talhout, uit de
diepte op de weg. Ds inlan
ders, die overal vandaan
kwamen opdagen, stonden
verstomd! Daarna werd de
staaldraad boven in een
boom gebracht en terwijl de
motor aantrok, schoten wij
met een bren de stam van
onder kapot, zodat hij viel.
De inlanders hakten hem
kaal en op lengte, en de lier
sleepte hem weer op de juiste
plaats voor een nieuwe brug.
Dit gebeurde tot driemaal
toe, de planken gingen weer
over de balken en de nieuwe
brug was klaar. Prachtwerk,
niet Toch kostte dit grapje
drie uur tijd, zodat het met
dat al vijf uur in de avond
geworden was. We wilden
evengoed het door ons voor
die dag gestelde doel berei
ken. hoewel de commandant
ook wel m de nabij zijn de
kampong overnachten wou.
Tegen het invallen der duis
ternis stonden we weer voor
een kali, waar we met een
pont overheen moesten. On
ze eerste wagen reed op de
pont, die bestond uit drie
prauwen met een bamboe
latwerk er over heen. De
prauwen liepen vol water,
zodat de auto er met vol gas
achteruit af moest. Prauwen,
bamboe, de balken van de
oprit, alles vloog alle kanten
heen, maar de auto stond
weer op vasten grond. We
moesten daar dus toch over
nachten. De volgende morgen
om 6 uur stonden we weer
voor de kali. Al vroeger was
door de kampongbewoners
alles gerepareerd en verste
vigd. zodat de overtocht nu
een vlot verloop had. Derge
lijke avonturen zijn dagelijk
se kostZe houden er een
beetje spanning in, anders
zou zo'n tocht ten slotte ver
velend worden.
(Wordtvervolgd».
XXVIII.
Gorontalo, 19 Mei 1946.
Wij zijn nu van 17 April op
patrouille en hebben een
zware, doch prachtige tijd
gehad. Het is ondoenlijk, al
les te beschrijven, wat we in
deze maand meegemaakt
hebben, steeds reizen en
trekken, met auto's en tippe
len over bergen, waar onze
auto's niet kunnen rijden.
Zoals de stoottroepen het
land zien en de 4e compagnie
in het bijzonder, heeft nie
mand het ooit gezien. We ko
men overalDe Minahassa
ken ik bijna even goed als
de Wieringermeer. Namen
van plaatsen, zoals Amoe_
rang, Inobanto, Katamaba.
goe, Motoling, Poesian, Kwan.
dang, Penga, Pantakeaz
hebben elk een bijzondere
betekenis voor me door de
mooie en soms minder mooie
ervaringen? daar door ons
opgedaan, herinneringen aan
grote vermoeidheid, zwoegen,
zweten en ploeteren, doch
ook aan avonden met dan
sen, diners, rijsttafels, enz.
Op sommige plaatsen heb
ben de kinderen, ja zelfs ou
deren, nog nooit blanken
gezien. Die eenvoudige men
sen staan verstomd over wat
wij hier doen. En toch zijn
we ontzettend populair, ja
zelfs geliefd, in de gehele
Minahassa en hier, in volle
dig Mohammedaans gebied,
bij de Chinezen. De mensen
komen met hun moeilijkhe
den bij ons, en indien het in
onze macht ligt, nooit tever
geefs. Wij betekenen hier
wat, iedereen ziet tegen je
op, en ook de Hollandse au
toriteiten hebben respect
voor ons en vinden het maar
wat een prettig gevoel, hier
in Gorontalo, de derde stad
van Celebes, stoottroepen bij
zich te hebben
Maar nu onze reis, tenmin.
ste grepen daaruit. Met au
to's uit Minado vertrokken,
was ons eerste doel Katarno.
bagoe, de „residentie" van
den radjah in dit gebied. Nou
denken jullie misschien dat
zoiets heel gemakkelijk gaat
er is een weg, nietwaar, en
daar rijdt je maar over. Ja
wel, een weg, maar wat voor
een Langs bergen, nu eens
stijgen, dan weer dalen, de
onmogelijkste bochten ma
ken, kleine brugjes over. die
je stuk voor stuk kapot rijdt,
over rotsblokken en boom
stammen, door, niet over
snelstromende kali's, moe
rassen. enz. Soms is een bre
de kali te diep om door te
rijden, terwijl alle bruggen
stuk zijn. Dan word je per
pont overgezet, maar die
moet eerst versterkt worden
en opritten moeten worden
gemaakt met balken en|
boomstammen, enz. Bijna
altijd bestaat zo'n pont uit
enkele prauwen met wat
bamboe er over. Ook blijft
er wel eens een auto vastzit
ten in een kali, wanneer je
er doorheen rijdt. Dan wordt
direct de lier losgemaakt
die voor op iedere "wagen zit
(we hebben hier allemaal
half_trucs, want vrachtwa
gens kunnen hier niet ko
men) en aan de overkant