WIERINGERMEER NIEUWS WONINGBOUW IN DE DORPEN. Medemblik. BEKENDMAKING. De Beurs te Winkel. Rondom den bouw door de Stichting Bouwbureau de Wie ring errn eer hangt een geheimzinnige sluier. Waarom geen duidelijke taal terwille van het algemeen belang De Stichting Bouwbureau de Wieringermeer, naast den Staat d- grootste bouwer in onzen polder, genoot het voorrecht dit jaar 320 arbei derswoningen te mogen op bouwen, als onderdeel van een grootsch opgezet bouw programma voor het geheele land. Wellicht ae veelomvatten de taak, die de Stichting wachtte, was oorzaak van de benoeming van een Di recteur der richting in den persoon van den Heer H. van Saane te Amsterdam, Direc teur van een groot bouwbe drijf. Deze belastte zich met het ontwerpen of doen ontwer pen der plannen» stelde ar chitecten aan het werk en gaf leiding aan het voorbe reidende werk in zijn ge. heelen omvang. Hoe lang deze voorberei dingen hebben geduurd is ons niet bekend, wie er aan deelgenomen hebben even min, doch wel is bekend, dat op zekeren dag het werk in Wieringerwerf werd aange vangen. Van aanbesteding of op drachten was niet het minst bekend geworden Later bleek, dat de Stich ting „in eigen beheer" bouw de waartoe het bouwbedrijf van denzelfden H. van Saa ne te Amsterdam was inge schakeld. Een en ander verwekte de noodige bevreemding. Bekend werd, dat deze vorm van bouwen was geko zen. omdat het bestekklaar maken, het houden van aan bestedingen, enz. den bouw geruimen tijd gestagneerd zou hebben. Wij laten dit excuus voor wat het is, doch als1 door slaggevend argument lijkt het ons niet zeer geslaagd. Int.usschen werd te Wie ringerwerf verder gebouwd. In de beide andere dorpen gebeurde voor arbeiderswo ningen niets. Ook dit wekte bevreem ding. Van een organisator als meergenoemden Direc teur hadden wij minstens verwacht, dat de 320 wonin gen ineens zouden worden aangevat. We kunnen ons voorstellen, dat de materia. lenvoorziening moeilijk is doch het is niet van vandaag, dat de toewijzingen datee ren. Voelde men zich niet erg zeker van de zaak Zeker is wel, dat in den Raad van Advies voor den Wederopbouw aanmerking werd gemaakt op den bouw in eigen beheer, zulks temeer omdat de Dienst Wederop bouw aan alle particuliere bouwers had geadviseerd hun werken gemeenschappelijk en na openbare aanbeste ding te doen uitvoeren. Wellicht als gevolg hier van werd in de laatste verga dering van de Stichting be sloten den bouw in Midden- meer openbaar aan te beste den. Wij zijn benieuwd wan neer dit zal zijn. Intusschen zullen de wo ningen in Slootdorp dus ook nog in eigen beheer worden gebouwd. DE BOUWVERORDENING Met het bestaan van een bouwverordening in de Wie ringermeer was de Stichting of haren Directeur blijkbaar .slecht op de hoogte, dan wel men wenschte zich hier. aan niet te storen. Blijkens het verhandelde In de laatste vergadering van den gemeenteraad wa. ren de voorbereidingen van den bouw te Wieringerwerf niet geheel overeenkomstig de bouwvoorschriften. Kozijnen en trappen wa ren reeds foutief vervaar, digd In de Meeuwstraat te Wieringerwerf waren reeds eenige woningen zoover ge vorderd, dat de overtreding der bouwverordening ei duimdik bovenop lag. De Stichting of haren Directeur, waarvan bekend is dat hij vlotte relaties bezit, had evenwel een aar dige oplossing gevonden „Wanneer de bouwveror dening in overeenstemming werd gebracht met de reeds gebouwde en nog te bouwen woningen, dan was er geen vuiltje aan de lucht." Het was aan het College van Burgemeester en Wet houders om dit voor te stel len aan den Raad. Inderdaad heeft het Col. lege nog ernstig getracht dit „en door" te krijgen. Hoe evenwel, dit uiteraard als zeer sociaal voelend bekend staande College, zich op een dusdanige manier voor het karretje der Stichting (lees bouwbedrijf H. van Saane) heeft kunnen laten spannen is ons een raadsel. De neder: laag, welke het onvermijde lijke gevolg was, zal voor het college aanleiding zijn voor een volgende zaak anders uit den hoek te komen. WAAR BLIJFT HET BOUWTOEZICHT Intusschen is het al een week geleden, dat de Raad zich uitsprak tegen dit voor stel en dus nadrukkelijk te kennen gaf, dat ook de ar beiderswoning aan de ei- schen der bouwverordening zal voldoen, doch de bouw in Wieringerwerf gaat rustig door. In een serie woningen aar» de noordzijde van de Meeuw, straat ligt de zolderbalklaag reeds enop 2.50 m hoogte inplaats van 2.70 m ten opzichte van den vloei is het plafond geprojecteerd De Stichting bouwt dus rustig verder. Het lijkt ons toe, dat hier snel zal moeten worden ingegrepen door het gemeentelijk bouwtoezicht daar anders brokken worden gemaakt, die de totale kos ten der woningen aanzien lijk zullen verhoogen, indien e-r later de vereischte wijzi gingen in moeten worden aangebracht. Of lapt de Stichting of zijn Directeur „in eigen beheer de geheele overheid aan zijn laars Iidfen dit zou blijken dan dient de overheid wel spoedig en grondig in te grijpen. Het veertiende Raadslid. Bij het ter perse gaan van dit nummer ontvan. gen wij de mededeeling dat het- bouwen In strijd met de bouwverordening door het gemeentelijk bouw- en woningtoe zicht is stopgezet. Wij kunnen ons in het be lang van een goeden woningbouw hierover niet anders dan verheu gen. (Red.) PARTICULIERE WONINGBOUW. In de toelichting op de begrooting van Openbare Werken en Wederopbouw deelt minister Ringers me de, dat bij de regeering in voorbereiding is een „finan- cieringisregeling nieuwbouw 1946", welke regeling ten doel heeft de particuliere bouwnijverheid aan de gang te helpen en zooveel moge lijk te stimuleeren. Men gaat, ervan uit, dat mefc behulp van deze regeling in 1947 twintig duizend woningen zullen kunnen worden ge bouwd. Het ligt in de be doeling, ter tegemoetko ming in eventueele exploita tie-tekorten gedurende een aantal jaren jaarlijksche bijdragen toe te kennen van gemiddeld 300 gulden. PREDIKBEURTEN W.meer. ZONDAG 20 OCTOBER. NED. HERV. KERK. Slootd. 4.30 u. Ds. J. Vink. M.meer 2.30 Ds. Germans. W.werf 10.15 u. Ds. Vink. M.blik 5.30 u. Ds. Germans. Opperd. 9.30 Ds. Kloosterm Combine in Combine Het zijn wellicht niet alleen de demonstratie-successen welke onderscheiden land bouwers alsook anderen er toe noopten, over te gaan tot het bestellen van een graancombine. Ook het ui termate slechte oogstweer zal zeer zeker het zijne er toe hebben bijgedragen graanbouwende boeren te bewegen het in die richting maar eens te gaan beproe ven. Naar verluidt zijn reeds thans vijftien combine's in bestelling, terwijl er tegen den komenden oogst nog wel een gelijk aantal kunnen worden bijbesteld. Of ech ter door deze maatregel het beoogde doeld.i. „snel de oogst afwerken" zal kunnen worden bereikt is o.i. aan zeer sterken twijfel, onder hevig. Immers een combine kan maaien en dorschen doch bij gunstig weer kan dit dorschen ook met een dorschmachine onmiddellijk gebeuren. Dit voldeed in de praktijk goed. Voorts zal een combine dan pas rendeerend kunnen wer. ken in uitgesproken graan, gebieden. In dit licht gezien zou men meer bereiken mee gecombineerde aankoop en daarmede samenvallend ge meenschappelijk gebruik Het combine.gebruik biedt waarschijnlijk groote moge lijkheden, doch zou het in. dividueele aankoopen niet te groote experimenteele of fers kunnen vragen.? DAKPANNEN VRIJ. Dakpannen zijn met in gang van 7 October j.1. vrij van distributie gekomen. Hoewel de productie op het ooenblik voldoende wordt geacht om aan de huidige vraag te voldoen acht de- overheid eenige controle op de aflevering voor dakpan, nen niettemin wenSchel-ijk. Het is daarom aan handel en industrie verboden dak pannen te leveren voor niet- goedgekeurde werken. Waar voor de dakpannen worden afgeleverd zal dan ook op elke factuur moeten voorko men. Van gezaghebzende zijde verkamen wij, dat deze re geling binnen enkele weken gepubliceerd zal kunnen worden. Wat de tegemoetkoming in eventueele exploitatiete korten betreft, vernamen wij, dat het in de bedoeling ligt, van; elk opj eet afzon derlijk het niet. rendabele deel in de kosten vast. te stellen. Het Rijk zal dan de rente voor dit niet.rendabele deel voor zijn rekening ne men. (Bouw.) GUNNINGEN. Aan N.V. vh. A. Kingma en .Zn. te Leeuwarden werd gegund het gedeeltelijk her stel van 18 boerderijen aan den Hoomscheweg, Kolhor. nerweg en Westermidden- meerweg voor f 143.675. Het gedeeltelijk herstel van 13 boerderijen aan het Wagenpad en den Oudelan. derweg werd voor f 95.780 -- gegund aan fa. G. Lankhof te Amsterdam. In no. 92 van dit blad werd een nadere omschrijving van de gegunde werken opgeno men. FLEVO-NIEUWS, Wedstrijd Flevo 1 - Winkel 3 te Middenmeer, op Zondag 20 October a.s. te 2.30 uur. Opstelling Flevo I Doel Kok; backs Feikes en A. Edens; midden: Ver- maat, Schooneveld en Deijkers voor: Leijten; Bouma; Burger; Siemonsma en Edens. Reserve's de Vos; Mein- dersma; H. Deijkers en G. Schuiringa. Zaterdag 26 October Fle vo a - Winkel a. Voor Zondag 27 October a.s. luidt het programma Flevo 1 - Petten 2 en ZDH 2- Flevo 2. AANVRAGEN CONSUMENTEN CREDIET Zij, die een consumenten- crediet willen aanvragen en hulp wenschen bij de invul ling van het .aanvraagformu lier, worden aangeraden, voor zoover zij zulks nog niet de den, daarvan mondeling of schriftelijk mededeeling te doen ter gemeende-secretarie Zij zullen dan tegen een be paalden tijd (in de avonduren) worden opgeroepen om ter meente-secretarie te ver- /flBLcn ter verkrijging van ^^^^^wenschte hulp. st zelfstandig, zonder hulp een deskundige, invullen vani het aanvraagformulier wordt afgeraden. Aangezien de aanvraagfor mulieren voor 2 Nov, a.s. be hoorlijk ingevuld bij den plaatselijken districtsraad voor het consumentencrediet (per adres gemeente-secretarie) moeten zijn ingediend, wachte men niet tot op het laatste oogenblik met het vragen van hulp bij de invulling. Benoemd. De heer G. Dek ker, volontair dezer gemeente, die als zoodanig gedurende drie jaren werkzaam is geweest, is benoemd tot klerk ter secre tarie der gemeente Zaandijk. Najaarsschouw Vier Noorder Koggen. Landgebruikers in de Vier Noorder Koggen dienen er er kening mede te houden, dat de najaarsschouw zal worden gehouden op Maandag 28 Oc- De Rentmeester der Domeinen in de Wieringermeer deelt mede, dat BINNENKORT MET HET UITBAGGEREN VAN KANALEN EN TOCHTEN WORDT BEGONNEN. In verband hiermede, wordt aan de pachters aangera den een strook grond ter breedte van 25 meter gelegen langs deze waterwegen niet te bezaaien met winter gewassen. De Rentmeester voornoemd, Ir. A. OVINGE. Wieringermeer. GESLAAGD. Voor het examen Auto techniek (afgenomen door het Chauffeurs Instituut ..Lorna" te Heiloo) slaagden de heeren K. Beets, B. Versluis en H. Vellinga. Stichting van den Landbouw. Afgeloopen week werden de navolgende pachters ge-instal- leerd als leden van verschil lende commissies van de pro vinciale Stichting van den Landbouw, In de werktuigencommissie de heeren A, C. Kemmeren voor de L.T.B. P. H. Bakker voor de H, M_ v, L. W. de Feijter voor de C.B.T.B, In de Akkerbouwcommissies de heeren H. A. Giesen voor de L.T.B. P. van Andel voor de C.B.T.B. POLITIE. Gevonden een motorhandschoen. Inl. ter gemeente-secretarie te Lutje-Kolhorn. BURGERLIJKEN STAND over September 1946. Geboren Elizabeth, d. v. C. Westerlaken en H. Edens; •Jaap, z.v. C. van Splunter en J. Couman Klaas Eiko z.v. W. Postema en E. Werk man Jacqueline Petronella d.v. J. Th. Droog en E:. C. Schoon Maria Jacoba, d.v W. de Feijter en E. M. de Feijter Dirk SELemon, z,v. L. van Zoonen en G. Doves Leonardus Jozef Maria, z.v J. A. Kroon en J. Snoek Jo- hannes Antonius, z.v. J. van Schaik en A. M. J. Bosman. Ondertrouwd B. Arendse en J. Leistra. 1 t.m. 12 October. Geboren Anna Geertrui- da Maria, d.v. P. J. Koopman en A. A. Boots Aleida Cor_ nelia. d.v. B. Schalkwijk en M. J. Kooloos Wolter, z. v. A. A. Sijbenga en M. Kok. Ondertrouwd D. Boekel en M. Kaan. Door het bestuur der Graan beursvereeniging werd Woens dag j.1. op de Beurs bekend gemaakt dat de eerstvolgende graanbeurs te Middenmeer zal plaats vinden op Woensdag 6 Nov. a.s. Een dag tevoren zal de Beursvereeniging een ledenvergadering houden, wel ke om precies 9 uur aanvangt. De Beurs zal op feestelijke wijze worden geopend. Op deze, door den heer Tel gedane mededeeling, volgde van de zijde der bezoekers een warm applaus. DEMONSTRATIE FORDSON TREKKERS. Vereen, voor Bedrijfsvoor. lichting in de W-meer. Mededeeling No. 310. Op 25 September 1946 werd op het bedrijf van den heer Th. v. d. Zwaag, Scherven. weg K 26, een demonstratie gehouden met een tweetal Fordson-Major trekkers waarvan een op luchtban den, uitgerust met een tool. bar, welke hydraulisch werd bediend, terwijl de andere van een Ford.rups installa tie was voorzien. Tevens was aanwezig een ouder model Fordson, waarop de „rota. ped tracks" (de zg.n. vier kante wielen) waren aange bracht. De grondsoort waar in werd gewerkt, bestond uit zware zavel tot klei en de weersomstandigheden waren zoodanig dat van een wiel. trekker op lucht niet alles kon worden verlangd. Als ploegen waren aanwezig een tweetal tweescharige Mas_ sey-Harris trekkerploegen alsmede een 3-seharige Case ploeg. Allereerst werd gede monstreerd met de „toolbar" een werktuig waarvan in de afgeloopen zomer een be hoorlijk aantal uit Engeland zijn ingevoerd. Het geheel bestaat uit een raam van twee evenwijdige balken welke door middel van tus- schenstukken aan een trek ker bevestigd wordt. Aan deze balken kunnen diverse hulpwerktuigen worden aan gebracht De toolbar werd hier gebruikt als trekker, cultivator, welke aan de trekker was opgehangen. Het bezwaar, dat dit apparaat via een hefboom door de bestuurder moest worden gelicht, wat vooral bij het uit de grond halen nogal eenige kracht vereischte, was hier op de demonstratie on dervangen. Hiervoor was op de Fordson Major een ny_ draulische herinrichting aangebracht waardoor het mogelijk was door een lich te handbeweging het werk tuig naar believen te doen rijzen of dalen. Ontkoppe ling van de motor was hier bij niet noodig. Door deze inrichting werd een zeer soepele bediening verkregen zonder schokken of stooten terwijl de 'behandeling ui terst eenvoudig was. Door slechts een op de achteras aangebrachte handle naar rechts of links te plaatsen werd de toolbar op en .neer bewogen, waarna de handle automatisch zijn normale stand inneemt. Tevens kon deze middag worden waargenomen dat de trekkracht van een wieltrek. ker belangrijk kan worden vergroot door deze van een rupsinstallat.ie te voorzien. Zoo was bijv. de wieltrekker op luchtbanden niet in staat de- beide 2-scharige ploegen op plm. 15 cm. diepte onder deze omstandigheden (nat. tige klei) voort te bewegen terwijl dit met de rupsin stallatie goed ging, zelfs nog BUSDIENST IN DE WIERING ERMEER. Met ingang van 4 Novem ber a.s. zal de Naco een ge. regelde busdienst onderhou den van Alkmaar via Schagen naar Slootdorp, Middenmeer en Wieringerwerf. Alle dorpen zullen dan een 2 uur.dienst krijgen. Makelaar GROES Hip. polytushoef houdt publieke verkoopingen» behandelt nalatenschappen, belast zich met het opmaken van alle voorkomende onderhandsche acten. op iets grootere diepte. Ook de oude Fordson op rotaped tracks deed dit goed, even eens met de 3-scharige Case ploeg op behoorlijke diepte zonder dat hierbij slip op trad. Dat het op deze wijze mogelijk is onder ongunstige omstandigheden zooals dat in natte nazomers maar al te vaak het geval kan zijn de ter beschikking staande wieltrekklejr beduidend lan ger te kunnen gebruiken kwam hierdoor wel tot ui ting. Het motorvermogen kan ook onder gunstige om standigheden; ongetwijfeld beter worden benut. Voor transport, en veldwerkzaam. heden op droge grond blijft de luchtbanden trekker pre_ fereeren en kan later in het seizoen de rupsinstallatie worden aangebracht, wan neer met de wieltrekker moeilijkheden worden onder, vonden. Men moet zich ech ter niet voorstellen dan ook een volledige rupstrekker te hebben verkregen. De soepe le besturing en de behendig heid van een rupstrekker zal men missen, waar echter tegenover staan de voordee. len van een wieltrekker voor transportwerk boven een rups. Heeft men op het be drijf veel zwaar werk onder ongunstige omstandigheden te verrichten en weinig trans port, dan blijft o.i. voorloo- pig de rupstrekker aange wezen. Bij veel transport en weinig zwaar werk of lichte grond, dan is de wieltrekker op zijn plaats. Heeft men echter zware grond en daar bij veel rijwerk wat met de trekker moet worden verricht dan kan de bovenomschre ven combinatie de overwe ging verdienen. De nieuwe rupsinstallatie, welke alleen op de Major kan worden gemonteerd lijkt, ons solider van bouw en van langeren levensduur dan de rotaped tracks, die op de oude types Fordson kan worden aange bracht. De prijs is echter ook (helaas) hiermede in overeenstemming en voor de rups meer dan het dubbele dan voor het andere geval. Het aandrijven aan de voor zijde van de rups in tegen stelling met de normale rupstrekker leek ons door de speciale constructie der scha kels geen bezwaren op te leveren. De Fordson Major zelf heeft ook ten aanzien van de vroegere types wel eenige wijziging ondergaan, welke echter voornamelijk in de aandrijving der achterwie len zijn gelegen. De aange brachte tusschenas, waarin het differentieel is geplaatst en de rechte overbrenging op de achterwielen hebben o.i. vocrdeelen boven worm en wormwiel van vroeger en het nuttig vermogen aan de trekhaak zal dan ook groo_ ter zijn. Ook de aftakas is gunstiger geplaatst dan voorheen en midden achter de trekker geplaatst. Toeren tal en cylinderinhoud van de motor zijn ongewijzigd gehandhaafd en nog 1100 per minuut bij 4.38 L. in houd. Wat de versnellingen be treft- kan een keuze worden gedaan uit 4 uitvoeringen, waarbij in iedere uitvoering slechte drie snelheden voor uit en 1 achteruit zijn aan gebracht. De eerste varieert bij de vier types van 2.5- -3.5 km. per uur, de tweede van 3.9 of 4.8 km. per uur, ter wijl als derde een keuze kan worden gedaan tusschen 6.8 of 12.2 km per uur. Jammer vinden we het dat men deze mogelijkheden niet in één type heeft vereenigd en dus vier of vijf snelheden voor uit heeft aangebracht. E. OOSTERHOFF.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Flevo-bode: nieuwsblad voor Wieringen-Wieringermeer | 1946 | | pagina 3