UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN.
Radio-'20" KZECELS
luisterwedstrijd
OVER BUSVERBINDINGEN.
Keuringsdienst N.A.K.
Noord-Holland.
Woensdag 20 Augustus 1947
Tweede Jaargang No. 77.
Eedactie SecretariaatKlieftstraat 12,
Hippolytushoef Wieringen. Telef. No. 103.
Administratie „Villa Waterkeer", Westerland
Post De Haukes. Telef. No. 3. Giro No. 149972
Een volk dat leeft,
- —v
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdag!.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per m.m, druk.
Kleine annonces f 1.per stuk van ten
hoogste 4 regels.
LANDBOUWNIEUWS.
DE BESTRIJDING VAN DE
KOOLZAADAARDVLO IN
WINTERKOOLZAAD EN
KNOLZAAD.
De Plant enziekentenkun-
dige Dienst te Wageningen
schrijft ons
De eerste parasiet, die in
het jonge koolzaadgewas op
treedt en waartegen met
succes een bestrijding uitge
voerd kan worden is de kool-
zaadaardvlo. Waar de gewo
ne aardvïooien zelf door
gaans de schade aanrichten,
doen dit bij de koolzaadaard.-
vlo speciaal de larven.
In nazomer en herfst zet
ten de zwarte aardvïooien,
die in de practijk ook wel
„springers" worden genoemd,
haar eieren af. De hieruitko-
mende larven boren zich in
de bladstelen en stengels en
vreten deze uit. De schade
lijke gevolgen worden ge
woonlijk pas in Februari
Maart goed zichtbaar.
Uit deze beschrijving van
de levenswijze volgt, dat al
leen de kevers goed te be
strijden zijn en dat deze
plaats moet vinden voordat
de eitjes gelegd zijn. Deze
bestrijding kan geschieden
door bestujving of -bespuiting
van het jonge koolzaadgewas
met rotenon-, DDT-, of 666-
bevattende middelen in de
gebruikelijke sterkten of
hoeveelheden. Degenen, die
hiermede nog onvoldoende
bekend zijn, kunnen nadere
gegevens bekomen bij de As
sistenten van de Rijksland-
bouwconsulenten.
In verband met de lange
periode, waarin de aard
vïooien verschijnen, zal in
vele gevallen deze behande
ling één- of meermalen her
haald moeten worden.
Een goede en cp tijd uitge
voerde behandeling met één
der bovengenoemde midde
len kan het gewas groten
deels vrijwaren voor een
aantasting door de koolzaad-
aardvlo. De Plantenziekten-
kundige Dienst wijst daarom
alle landbouwers, die thans
weer kool- of knolzaad uit
gezaaid hebben er met klem
op, om hun gewas direct na
opkomst tot eind September
geregeld na te gaan op het
voorkomen van deze zwarte
aardvïooien of springers. Al
leen dan heeft men de ze
kerheid, dat de behandeling
op tijd uitgevoerd wordt.
Nadere inlichtingen kunt
U hieromtrent bekomen bij
de Rijkslandbouw Voorlich
tingsdienst en de Planten-
ziektenkundige Dienst te
Wageningen.
men de maat 45/opwaarts
of andersom 35/45 (dit laat
ste zal practisch weinig voor
komen) dan maakt men
daardoor de rest voor afzet
als pootgoed ongeschikt.
Heeft men dit wel goed
overwogen
Niemand zal tegenspreken
dat een overblijvende maat
35/45 geen uitstekend poot
goed is. Hier zit het dus
niet op vast. Doch er ont
staan practisch twee grote
nadelen. De zak poters 35/
45 doet op zeer sterke wijze
oneerlijke concurrentie aan
de grote meerderheid der
partijen 35/55 aan. En op de
tweede plaats tast men een
jarenlang verdedigde en ge
slaagde afzet in deze maat in
de grond toe aan. Er is ach
en wee geroepen tegen stre
vingen om maat 55 tot 50
terug te brengen, doch wat
betekent dit nog aLs men tot
45 terug zou gaan
Ik kan hierbij mededelen
dat de N.A.K. dus geen par
tijen zal plomberen die af
wijken van het voorschrift
dat het certificaat (in dit
geval maat 35/55) overeen
komt met de werkelijke in
houd van de zak duidelijker
gezegd, een partij 35/45 kan
geen certificaat 35/55 krijgen
en aangezien er voor Eerste
lingen geen maat 35/45 be
staat, krijgt zo'n partij geen
certificaat.
Het bestuur van de N.A.K.
doet dit niet om zich te
mengen in handelsaangele-
genheden, hetgeen haar taak
I niet is, doch alleen omdat
niet van het betrokken voor
schrift mag worden afgewe
ken.
Men hoede zich tevens
voor onoirbare praktijken,
als bijv. dooreenmenging van
partijen. Dit is tuchtrech
terlij k vervolgbaar en ook
in deze moet de dienst zijn
plicht doen in het algemeen
belang.
Men (zowel handelaar als
teler) beschouwe dit als
waarschuwing om zichzelf
niet aan teleurstellingen en
schade bloot stellen.
JAC. GROEN Az..
Di-r. N.A.K.. N.-Holïand.
Ten bate van de
TBC bestrijding
en andere sociale en
culturele doeleinden
Maandag 25 AUG. HilversumII, 21.45 u.
Dinsdag 26 AUG. Hilversum I, 21.—u.
EEN OUD THEMA WAAROP WE
NOG EENS TERUGKOMEN.
In verband met de ver-
koop van goedgekeurde Eer-
stelingen voor Export meen j
ik dat het dienstig is op het
volgende te wijzen.
De door de N.A.K. voorge
schreven (gestandaardiseer
de) pote-rmaten zijn 28/35
en 35/55, dit in tegenstelling
met andere rassen, waarvoor
nog een tussenmaat 35/45
bestaat. Verkoopt men nu
van die andere rassen de
maat 45/opwaarts dan ont
staat er geen moeilijkheid,
omdat 35/45 geplombeerd
mag worden.
Dit mag echter bij de
vroege rassen, met name i
Eerstelingen, niet. Verkoopt
MILITAIR SMOKKELT
KOFFIE PER TREIN.
In Nijmegen hielden amb
tenaren van de C.C.D. in sa
menwerking met de spoor
wegrecherche op het empla
cement van de Nederlandse
Spoorwegen een militair
aan, die met koffie en le
vensmiddelen op een Duitse
locomotief trachtte mede te
rijden. Hij bekende reeds
meermalen op een dergelijke
manier koffie en andere ar
tikelen naar Duitsland te
hebben gesmokkeld. In be
slag genomen werden 19 kg
koffie, 34 brillen en een aan
tal thermometers.
Hoewel wij en vele polder
genoten met ons dankbaar
gebruik maken van de bus
verbindingen van onze drie
dorpen met Alkmaar en
Schagen moet het ons van
het hart, dat er toch nog
wel het een en ander op het
gebied van het openbare
vervoer te verbeteren valt.
Want wel kunnen we naar
Alkmaar en Schagen. doch
hoe komen we in Medemblik
en Hoorn, naar Den Oever
en verder de afsluitdijk
over
Bij zodanige reis kunnen
we de fiets nemen of we
moeten te voet....
Wij denken daarbij aan t
het Oostelijk gedeelte van I
onze polder, de grote hoek j
die nog geheel geïsoleerd
ligt.
Voor de oorlog dit onmo
gelijk maakte, bestond er
een verbinding van Hoorn 1
via Medemblik en de drie
Wieringermeerdorpen naar i
Den Helder. Een lijn die vol-
gens insiders één der meest
rendabele was van het ge
hele busnet in Noordholland.
Weliswaar is de bevolking
van de Wieringermeer nog
niet geheel teruggekeerd
doch een 3 a 4000 bewoners j
zitten voer de bovenomschre-1
ven reisroutes nog volkomen
geïsoleerd, om nog niet te
spreken van de scholieren
en de vele arbeiders, die bij
een dergelijke verbinding
gebaat zouden zijn.
Daarbij komt nog, dat in j
Medemblik en omgeving als
mede op Wieringen tal van
Wieringermeergezinnen n?
de onderwaterzetting een I
onderdak hebben gevonden
Meer nog dan voorheen be
staat thans de wens voor
bezoek aan kennissen en
relaties.
Mensen, die voorheen hun
speciale inkopen gingen doen
in Hoorn zijn .daar nu van
verstoken.
Speciaal de zakenlieden in
Hoorn hebben dit aan den
lijve ondervonden. Gezien
hun belangen hebben deze
dan öok nog zeer kortelings
een actie ondernomen om
een hervatting van de
vroegere busverbinding te
bespoedigen. Tal van inge
zetenen van Wieringermeer
hebben dit streven onder
steund, door de bij Hamstra's
ie'vensmiddelenbedrijf te
Wieringerwerf gedeponeer
de lijst te tekenen.
In dit verband denken wij
ook aan een route langs de
Kwelwegen, waardoor een
groep veraf wonende gezin
nen in de comminicatie werd
opgenomen.
Daarbij denken wij voorts
aan het j.1. Maandag in ge
bruik genomen arbeiderslo-
geerkamp te Oude Zeug,
waar 150: arbeiders een on
derkomen vinden, in een
volkomen geïsoleerde omge
ving.
Voorts zou een op de lijn
over de afsluitdijk aanslui
tende verbinding een uit-
komst betekenen voor de j
vele reizigers van en naar
Friesland, Groningen enz.
Wij weten, dat het ge-
meentebestuur van Wierin-
germeer reeds herhaaldelijk
stappen heeft ondernomen
om te komen tot een uit-
breiding der N.A.C.O.-lijnen; 1
wij weten ook dat materaal-
gebrek vaak nog spelbreker j
is bij de verwezenlijking van I
T oenemend toerisme.
Men hoeft niet lang door
ons land te trekken om te
bespeuren hoe groot het
aantal vreemdelingen is dat
Nederland bezoekt en ge-
zien de afgelegenheid van j
de plaatsen waar zij zich
bevinden intensief ver
kent. Het aantal hunner is
veel groter dan voor de oor
log en er is bovendien een
zekere verandering in het
soort. Voor een belangrijk
deel is dit een gevolg van
deze omstandigheid dat
Duitsland als toeristenland
is uitgeschakeld en vele rei
zigers uit de Scandinaafse
landen die vroeger hun va-
cantie in Duitsland door
brachten en vandaar vaak
door reisden naar Italië, ko
men nu naar ons land en
leren dat kennen. Een ande
re reden is dat ons land in
West-Eurapo een goedkoop-
te-eiland is.
Amerikanen zijn er veel,
Engelsen vervolgens, maar
daarna direct Fransen, Bel
gen, Zweden, Denen en No
ren, mensen uit landen die
dezelfde soort deviezenmoei-
lijkheden kennen als wij en
die nu bij elkander kruipen.
Er zijn vele jonge mensen
bij, studenten en intellectu
elen, er zijn er veel die met
kennis van zaken kunnen
waarderen wat Nederland te
bieden heeft en dit is iets
dat iedereen die de drom
men vreemdelingen ziet, in
hoge mate zal toejuichen.
Nederland is bezig een toe
ristenland te worden op veel
groter schaal dan vroeger het
geval was en we zullen er
goed aan doen om nu de
omstandigheden er toe heb
ben geleid dat een deel van
de jaarlijkse stroom van rei
zigers bij ons terecht kwam,
cr voor te zorgen dat dit in
de toekomst zo blijft. Het
zou zeer nuttig zijn wanneer
de regering of particuliere
lichamen op alle mogelijke
manieren toerisme naar ob
jecten zouden weten te lok-
leen, die interessant en boei
end hun aandacht zoveel
mogelijk op het levende Ne
derland zouden vestigen. Dit
zou een bepaald type van
toerisme kunnen kweken en
een type van toerisme kun
nen aantrekken, dat de hui
dige stroom in gang hield.
Het een leder naar den
zin te maken
Door een elkeen benünd,
Zijn de moeilijkste zaken
Die men op de wereld vindt.
MAANSTANDEN 1947.
Zaterdag 23 Aug E. K.
Zondag 31 Aug. V. M.
Maandag 8 Sept. L. K.
HOOG WATER TE
DEN OEVER 1947.
20 Augustus 11.12 11.33
21 Augustus 11.53
22 Augustus 0.13 0.33
de plannen der N.A.C.O.
doch waar het hier een on
getwijfeld rendabele lijn be
treft, die voor talloos velen
een verlossing zou zijn uit
een reeds veel te lang be
staand isolement, dringen
wij er nogmaals met klem
op aan, dat op korte termijn
maatregelen worden geno
men om te komen tot de
bovenomschreven noodzake
lijke autobusverbindingen.
VLEES.
In één jaar tijds zijn in
Nederland 64.000 runderen,
328.000 varkens en 130.000
schapen, een zwarte dood
gestorven, waar de officiële
statistiek der slachthuizen,
slagerijen en huisslachtin
gen niets van weet. Daarmee
werd 63 millioen kg vlees,
een derde van de totale pro
ductie, aan de distributie
onttrokken. Zonder deze
practijken zou ieder Neder
lander 21 kg vlees per jaar
hebben kunnen consumeren,
thans zijn l^et er 14 kg.
Vóór de oorlog was het ge
middeld 38'k kg.
Wat betekent dit Het be
tekent. dat duizenden Ne
derlanders niet willen berus
ten in een distributie, die
ieder zijn deel geeft, maar
met geweld (dat wil zeggen
door zwarte handel) een
voor-oorlogse toestand wil
len herstellen, waarbij cle
ene Nederlander tien maal
zoveel vlees verorberde als
de andere. Let wel, het be
treft hier geen luxe-voedsel,
geen zalm of ananas, het
betreft hier een levensmid
del, dat zonderen wij de
vegetariërs uit in ieders
bereik gewenst wordt en ook
in ieders bereik behoort te
zijn. Men heeft wel eens ge
hoopt, dat de jaren, die ach
ter ons liggen, een sterke
sociaal-opvoedende uitwer
king zouden hebben gehad.
Maar daar hapert nog heel
wat aan.
DE NIEUWE SITUATIE OP JAVA
Java Zee
fotófc.."-. vMAOOERA
gOnder Ned. cont/óla
Demarcatie gebieden
...negoro
P0<ggkprlt, MjJio.n
ïjilatjap^WTr^^w D
%>,oXA,,U p
Blitar*
Indische Oceaan
'csoeroecn -
IN DRIE DAGEN.
Vier en zeventig jaar ge
leden, in 1873, zag Jules Ver-
ne's boek De Reis om do We
reld in 80 Dagen het licht.
De mensen, die het lazen,
vonden de belevenissen van
Phileas Fogg en zijn bedien
de Passepartout bijster on
derhoudend, maar toch ook
wel erg onwaarschijnlijk.
Stel u voor, in niet meer dan
tachtig dagen om de hele
wereld fantastisch, on
mogelijk
Nu kapitein Odom het reis
je heeft volbracht in drie
dagen, zij wij geneigd te
zeggen En wat dan nog?
Phileas Fogg keek, uiteraard,
wel vaak op zijn horloge.
Maar hij zag ook heel wat
van de wereld. Hij had per
slot van rekening een ge
weldig interessante reis.
Terwijl het moeilijk valt in
Odoms driedaagse iets an
ders tc zien dan een leeg en
tamelijk dom ge jaag. De aan
bidders van het ouderwetse
hebben vaak ongelijk. Maar
dit was weer een van die
dingen, die hun gelijk schij
nen te geven.