UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN.
NIEUWE BONNEN.
Zaterdag 6 December 1947
Derde Jaargang No. 6.
Redactie SecretariaatKlieftstraat No. 12,
Hippolytushoef Wieringen. Telefoon No. 103.
Administratie „Villa Waterkeer", Westerland
Post De Haukes. Telef. No. 3. Giro No. 149972
Een volk dat leety.
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per m.m. druk.
Kleine annonces f 1.per stuk van ten
hoogste 4 regels.
DE CHRISTUS
KOMT
De wolken trekken voorbij.
De hemel blijft.
God ook.
Eens sprak Lacordaire in
de Notre Darne te Parijs
Hij (Christus) heeft in de
loop der eeuwen, door ver
getelheid, door schande, al
len in het graf gebracht,
die Hem begraven wilden.
Zou God niet meer nodig
Bijn
Maar kijk dan eens rond
om U.
Ongetwijfeld valt in de
grote steden het oog van de
oppervlakkige toeschouwer
terstond op de grote massa
van hen, die hun vermaak
zoeken, en die door HUN
LEVEN OP GROTE VOET
en door de drukte die zij
veroorzaken, de schijn wek
ken, dat zij groot in getal
zijn
Men ziet mensen, die hun
vermaak zoeken, en anderen,
die bij het zoeken naar dat
vermaak, hun ten dienste
staanMen leest hun
affiches.... Men bezoekt
de cinema's,de theaters
trekken met allerlei recla
mes.
En zodoende wil men doen
geloven, dat alleen die sa
menleving in tel is.
Maar de anderen
Zo bestaan er ook nog
velen
Is U wel eens een kerk
binnengelopen op Kerstmis
b.v. of op Paschen of Pink
steren
Is U Zondags wel eens in
de Hoogmis geweest, in een
grote stad
Of heeft U tijdens de oor
log Foch wel eens zien bid
den in het eenvoudige kerk
je van Bosbonne
En heeft U wel eens ge
zien, hoe er juist bij de ker
ken en in de kerken met
veel succes een inzameling
wordt gehouden ten bate
b.v. van de armen, ten bate
van de noodlijdenden in ei
gen of in vreemde landen
Daar zitten dan ook de
mensen van de hogere stan
den in de kou, lange uren
achtereen, om het in Chris
tus Naam weer te kunnen
uitdelen aan de armen, ook
aan hen, die Christus niet
kennenof niet willen
kennen
De Christus heeft zich niet
geschaamd om van de Hemel
op aarde neer te dalen, en
om voor ons zijn verlossings
werk te beginnenHet is
geen bekrompenheid als je J
aan Godsdienst doet
maar het menselijk opzicht
moet eerst bij velen worden
dood gemaakt, voor zij er
aan durven beginnen
Langzamerhand moet het
weer worden een echte ge
loofsovertuiging
God was heengegaan voor
velenNu zal Hij weder- I
kerenmet Kerstmis
bereid U voor op zijn komst
door boetvaardigheid,
zoals Joannes de Doper, die
de Christus heeft aangekon
digd.
Hij zal wederkeren, maar
houdt Uw hart voor Hem
niet gesloten en geeft Hem
daar een woonplaats.
door het ontvangen van de
Genade.
Pastoor N. BIJL.
Spoorwegvervoer neemt steeds in omvang toe.
In de loop van de komen
de jaren zal het bedrijf ge
heel worden gemoderniseerd.
Nieuwe tractievormen.
De belangrijkste verande
ringen, die zich zullen vol
trekken zijn wel die op het
gebied der t-ractievormen.
Een proces, dat zich reeds
voor de oorlog begon te vol
trekken, toen de electrische-
en dieseltractie hun plaats
gingen opeisen. De grote
verwoestingen van het spoor
wegbedrijf in de tweede
wereldoorlog hebben ruimte
gemaakt voor een groot
scheepse toepassing van
nieuwe technieken ter ver
krijging van een efficiënt en
technisch modern bedrijf. De
stoomtractie zal in de toe
komst geheel worden verla
ten. Behalve electrische trei
nen zal men zowel diesel-
electtrische locomotieven als
diesel-electrische motorrij
tuigen gaan gebruiken. Wel
licht zal het zelfs mogelijk
zijn de hete luchtmotor bij
de tractievormen in te scha
kelen, vooral omdat deze de
toepassing van een eenvou
dige overbrenging doet ver
wachten.
Voorts zal er naar worden
gestreefd het reizigersmate
riaal geriefelijker te maken.
De Weg en de Werken.
De aanleg van spoorwegen
in Nederland gaat vaak met
grote moeilijkheden gepaard.
Immers de bodemgesteldheid
speelt een belangrijke rol,
de baanlichamen rusten
veelal op slappe veen- en
kleilagen. Met behulp van
de grondmechanica zullen
dan ook in de toekomst wer
ken uitgevoerd moeten wor
den ter bestrijding van twee
voor ae instandhouding en
het onderhoud van de baan
hinderlijke verschijnselen,
n.1. zakking en golving, op
dat het toekomstige treinver
keer met de gewenste snel
heid veilig zal kunnen ge
schieden.
De rails zullen langer en
zwaarder worden, zodat het
aantal lassen belangrijk klei
ner zal worden, hetgeen de
slijtage zowel van rollend
materiëel als van spoor be
langrijk ten goede zal ko
men en het reizen comfor
tabeler maakt.
Men is van plan voor de
spoorbruggen nieuwe con
structies te gaan volgen, ter
besparing van kosten zowel
voor bouw als onderhoud.
De herbouw van vernielde
stations en hun inrichtingen
zal zo rationeel mogelijk ge
schieden.
Speciale aandacht zal wor
den besteed aan de spoorlij
nen in de steden. De hinder
nissen der gelijkvloerse over
wegen zullen, waar dit maar
mogelijk is, werden opge
ruimd door verhoging van
de baan en het maken van
onderdoorgangen. De spoor
weg zal voorts zo diep moge
lijk in de stadskern moeten
doordringen en zal tevens
de woonwijken aan de stad-
rand vervoergelegenheid
moeten geven.
Omvang van het
vervoer.
Het invoeren van nieuwe
technieken houdt ten nauw
ste verband met het toene
men van de omvang van het
spoorwegvervoer. Deze om
vang vertoont een steeds
snellere groei. In 1878 telde
Nederland 4.000.000 inwoners,
die per trein 0.5 milliard
reizigerskilometers aflegden
of 125 km per inwoner. In
1938 bedroeg de bevolking
8.7 millioen en het aantal
reizigerskilometers 3.1 mil
liard. Gemiddeld legde toen
een Nederlader ongeveer 360
km per jaar over de spoor
weg af. In 1946 was het aan
tal reizigerskilometers ge
stegen tot 5.6 milliard en het
gemiddelde per inwoner tot
600 km. Voor de toekomst
wordt gerekend op een nog
grotere mobiliteit der bevol
king en b.v. in 1970, wan
neer Nederland een aantal
inwoners zal hebben van 11
millioen, zullen de Spoorwe
gen in dat jaar reeds 8 mil
liard reizigerskilometers
moeten afleggen, hetgeen
een omvang van het reizi-
gersvervoer betekent van
180% van het vooroorlogse.
Ook wat het goederenver
voer betreft zullen de spoor
wegen ondanks de opkomst
van de jongere verkeersmid
delen een belangrijke plaats
blijven innemen voor het
massale vervoer. In het ka
der van een toekomstige
coördinatie van de verschil
lende vervoerstakken, zullen
de spoorwegen nauw samen- I
werken met het vervoer te j
water, over de weg en door I
de lucht, zich bewust van
hun bijzondere positie als
nationale onderneming met i
een specifiek landelijke taak.
Boeken voor de
landgenoten overzee.
Koopt U een boek Koop
er dan twee.... en geef er
één aan de jongens overzee!'
Onder dit voor zichzelf spre
kende motto doen de Natio
nale Inspanning Welzijnsverzor
ging Indië [NTWTN) en het
Nederlandse Rode Kruis een
beroep op de boekhandelaren
en het lezende publiek.
Door de geregelde zending
van boeken [en tijdschriften)
trachten de beide, nauw sa
menwerkende organisaties te
voorzien in de enorme be
hoefte aan goede lectuur bij
de landgenoten overzee [mili
tairen zowel als burgers en
kinderen, die onder soortge
lijke omstandigheden leven),
doch daarbij is de medewer
king van de Nederlandse boe
kenlezers noodzakelijk.
En zij kunnen deze medewer
king geven door deel te ne
men aan de grote landelijke
actie, welke NIWIN en Rode
Kruis in overleg met de Ne-,
derlandse Boekverkopersbond
hebben georganiseerd.
Bij elk voor Indië bestemd
boek wordt een kaart inge-i
vuld, vermeldende naam en
adres van koper en boekhan-j
del, titel, schrijver en prijs,
terwijl de verkoper door het
zetten van zijn paraaf mede-,
dingt naar een prijs voor de
zes meest succesvolle boek-j
verkopers [-verkoopsters.)
Bovendien kan de koper
het etiket invullen met zijnl
naam en adres, dat vervolgens
door het Lectuur-depot van
NIWIN-Rode Kruis - waarheen
de boekverkopers de boeken
in pakjes van maximaal 2 Kg. I
portvrij kunnen opzenden,
mits geadresseerd aan BARK,'
Den Haag - in het boek wordt
geplakt.
Slachtrunderen
zonder vergunning.
Met ingang van heden
kunnen de slachtrunderen
zonder vergunning worden
aangeboden voor levering op
de overnamemarkten aan
het Bedrijfschap voor Vee
en Vlees. De lastgevingen
hebben derhalve hun waar
de als vergunning voor leve
ring verloren.
Tarieven
V rachtautovervoer.
De Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Nocrd-
holland, Kantoor Alkmaar
vestigt er de aandacht van
belanghebbenden op, dat te
haren kantore ter inzage
ligt de „Prijzenbeschikking
Interlocal Vrachtautover-
voer van Partij goederen
1947" met bijbehorende Af
standenwij zer.
Vijftig dagen reizen
en nietsuitgeven.
Om in deze dagen gratis
door Europa te reizen, be
hoeft men slechts specialist
in muntkoersen te zijn. Het
bewijs van deze stelling le
verde zojuist een Engels
journalist (zijn rubriek Eco
nomie
Met 25 op zak ging hij
van Londen naar Pa-rijs, wis
selde het bedrag op de zwar
te markt voor 20.000 francs
en maakte daarvan in een
week 8.000 op. Hij lifte naar
Grenoble en kreeg daar voor
zijn resterende 12.000 francs
36.000 li-res. Daarvan gaf 1
hij er 6.000 uit op zijn drie-
daagse reis naar Bari, waar
hij voor 8.000 lires een pas-
sagiersbiljet. naar Athene en
voor de laatste 22.000 lires
6 „Napoléons" kocht
Franse 20 francstukken.
Een Griekse stoomboot
bi-acht hem tussendeks naar
Athene, waar hij voor 2
„Napoléons" een week in het j
mooiste hotel der stad lo
geerde. De andere vier wer
den omgezet, in 700.000
drachmen en toen werd de
bootreis Athene-Port Said
aangevangen. Reiskosten
100.000 drachmen. Dank zij
de medewerking van een an
dere passagier veranderde
de 600.000 drachmen aan
boord in 12.000 Franse francs
en op hun beurt verkeerden
deze in Cairo in 84 Egypti
sche ponden.
Het verblijf in het land
der pyramiden verslond 68
Egyptische ponden. Met een
lege vrachtboot réisde hij
gratis naar Palestina, kocht
daar voor zijn laatste 16
Egyptische ponden 2 Engel
se goudstukken, die hij na
aankomst in Toulon direct
voor 16000 francs kwijt kon.
Onderweg van Toulon naar
Londen gaf hij nog 4000
francs uit en bij de „Bank
of England" wisselde hij de
overblijvende 12000 francs
tegen de officiële, blanke
koers tegen 25 in.
Vijftig dagen had hij door
Europa, Afrika en Azië ge
reisd, ruim 15.000 km ge
nietend afgelegd en.geen
penning uitgegeven. De wed
denschap, aangegaan om de
chaos in de huidige munt
koersen aan te tonen, heeft
hij glorieus gewonnen
Verlaging Dorstarieven. maanstanden 1947.
In verband met ons be
richt betreffende de ver
laging van de dorstarieven
met 5 tot 10% vestigen wij
er de aandacht op dat de
nieuwe tarieven eerst op 19
November j.1. zijn ingegaan.
Bovendien wordt deze ver
laging toegepast op de tot
dusverre geldende maxima.
Het kan dus voorkomen dat
daar waar tevoren niet het
maximum werd berekend,
de thans verplichte verla
ging minder bedraagt dan
hierboven aangegeven.
Sigarettenprijs begin
Januari lager.
Begin volgend jaar zal de
prijs van de sigaretten zéér
waarschijnlijk met 10 proc.
verlaagd worden. De beslis
sing is er niet. definitief,
maar de fabrikanten hebben
een prijsverlaging van de
kerftabak aangekondigd en
dus zullen de sigaretten wel
goedkoper worden. En niet
alleen de sigaretten, maar
ook de shag en rooktabak.
Daarentegen zullen de siga
ren duurder worden. De
nieuwe banderolles voor de
verwerkte tabak sigaren,
sigaretten, shag en rookta
bak zijn thans in de
maak.
Vrijdag 5 Dec. L. Kw.
Vrijdag 12 Dec. N. M.
Zaterdag 20 Dec. E. Kw.
Zaterdag 27 Dec. V.M.
Voor de* periode van 7 De
cember tot en met 20 Decem
ber 1947 zijn de volgende
bonnen aangewezen
Bonkaarten KA, KB, KC 713
059 Alg. 2000 gr. brood
043 Res. 800 gr. brood
046 Res. 400 gr. brood
038 Boter 250 gram marg.
of 200 gram vet
039 Boter 250 gram marg.
of 200 gram vet.
031 Melk 3'A liter mplk
034 Melk 6 liter melk
035 Melk 6V2 liter melk
036 Vlees 100 gram vlees
037 Vlees 400 gr. vlees
058 Alg. 100 gr. kaas of 125
gram korstloze kaas
057 Alg. 125 gram koffie
056 Alg. 50 gram thee
054 Alg. 250 gr. waspoeder
Bonkaarten KD, KE 713
559 Alg. 800 gram brood
543 Res. 400 gram brood
538 Boter 250 gram boter of
250 gr. marg. of 200 gr.
vet
539 Boter 125 gr. marg. of
100 gram vet
534 Melk 10 liter melk
535 Melk 11 liter melk
536 Vlees 100 gram vlees
537 Vlees 100 gram vlees
545 Res. 100 gr. kaas of 125
gram korstl. kaas
558 Alg. 500 gr. waspoeder
Toeslagkaarten.
1013 Brood 800 gr. brood
1012 Marg. 250 gr. marg. of
200 gram vet
1018 Boter 250 gr. boter of
marg. of 200 gr. vet
1017 Melk 5 liter melk
1011 Vlees 300 gram vlees
1016 Vlees 200 gram vlees
1014 Kaas 200 gr. kaas of
250 gr. korstl. kaas
1019 Eieren 5 eieren
De bonnen voor brood zijn
geldig tot en met 13 Decem
ber, met uitzondering van
bon 1013 brood (toeslagkaar-
ten) die geldig is tot en met
20 December.
hoog water te
den oever 1947.
7 December 4. 3 4.39
8 December 5.10 5.39
9 December 6. 6 6.32
10 December 6.56 7.18
Zondagsdienst Artsen.
Van Zaterdag 6 Dec. 16 11.
tot Maandag 8 Dec. 8 u. vm.
zijn bij geen gehoor bij de
eigen arts alleen voor spoed
gevallen aanwezig de artsen
de Groot, Boerman, Bouw
man, Brand, Hoogkamer,
Koning, Schreuder, Schut en
Veenis.
Zondagsdienst
Dierenartsen.
ZONDAG 7 DECEMBER.
Aanwezig de Heren Reits-
ma, Slootdcrp Hakkesteegt,
Schagen.
Afwezigde Heren v. d.
Kolk, Nw. NiedorpDekker
't Zandt.
DIB NIET ADVERTEERT
WORDT VERGETEN
De Jeep v/ordt
volwassen.
De open auto komt weer
terug. Dit is een gevolg van
de stijgende productiekosten
in Amerika, die 't noodzake
lijk maken goedkopere mo
dellen te fabriceren. Ford is
al uitgekomen met de'beken
de kleine wagentjes en Che
vrolet volgt. Nu is het weer
de Willys-Overland - maat
schappij, de f abrikan te van
de jeeps, die aankondigt dat
zij volgend voorjaar met een
kleine wagen zal komen,
gebouwd op het frame van
een jeep. Het wordt een
keurig, handig wagentje,
ijzersterk en met een op
vouwbare kap. Dergelijke
modellen waren sinds een
jaar of 20 van de markt ver
dwenen, doch de laatste tijd
ziet men steeds meer auto's
aan de markt komen met
canvaskappen. De nieuwe
jeep zal geen zijramen heb
ben, alleen maar zij gordij
nen mica vensters. Waar-
scbnlijk zal de prijs in Ame
rika ongeveer 1200 dollar
zijn en de wagen zal dus in
Nederland voor omstreeks
f 3000.te koop zijn. Als
de constructeur er nu ook
maar oplet, dat er een zui
nige motor in staat, dan
zullen de lichte wagens wel
spoedig populair zijn en de
grote dure wagens voor een
deel van de markt verdrin
gen.
Uitgave Stichting Flevo Bode.
Verantwoordelijk redacteur
tevens redacteur voor Wie-
ringen N. H. Klomp, Klieft
straat 12, Hippolytushoef.
Telefoon n». 103.
Redacteur voor Wieringer-
meerJ. M. de Graaft,
W.-werf Telef. No 100.
Voorzitter G. P. Kistemaker,
Wagen pad h 46, Middenraeer.
TeL 20 Nw. Almersdorp.
Drukkerij Cottsl J. BoSker
Hoofdatr. 14, Bippolytusheef.
Tel. Hippolytushoef No. 19-