UITGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN
DE GROTE RIJKSWEG DOOR DE
WIERINGERMEER.
AARDSTRAAL ONDERZOEK.
Woensdag 30 Maart 1949
Vierde Jaargang No. 39.
Redactie SecretariaatKlieftstraat No. 12,
Hlppolytushoef Wieringen. Telefoon No. 103.
Redactie Wieringermeer Fazantstraat No. 11,
Wieringerwerf. Telefoon No. 123.
Administratie „Villa Waterkeer", Westerland
Post De Haukes. Tel. No. 3. Giro No. 149972.
Een volk dat leeft,
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per m.m. druk.
Kleine annonces f 1.per stuk van ten
hoogste 4 regels.
I
In Augustus 1949 gereed
150 Km. in de bocht
Een groots werk.
In verband met diverse vragen die ons bereikten uit de
kring der lezers, hebben wij ons laten inlichten over de
aanleg van de grote verkeersweg door onze polder, welke
een onderdeel vormt van de Rijksweg No. 7 (Amsterdam
Den OeverLeeuwarden).
I asfaltbeton, dat verhit is op een1 Plppf»1 tnrfnlflolcver^ip^tinp"
temperatuur van 300 a 350 graden Llectr' tOrenKIOKVerriCMing.
Fahrenheit, op de onderlaag ge-
I spreid wordt. In verband met d>
I afkoeling, kan het aanbrengen beziggehouden met de
van het asfaltbeton niet geschie
den bij koud weer.
Het Gemeentebestuur
Wieringen heeft zich ernstij
door ons
onlangs in ons blad geopperde
gedachte, thans, nu het torenuur-
M AAN STANDEN 1949.
Woensdag 6 Anril E. K.
van woensdag 13 April V. M.
Woensdag 20 April L. K.
ZONSTANDEN 1949.
De totale breedte van de weg is werk en de wijzerplaten toch her-
8,25 m het eigenlijke wegdek is stellingen moesten ondergaan, de
6.25 m. breed, aan weerszijden gelegenheid aan te grijpen op de
geflankeerd door een kantstrook toren te Hippolytushoef een elec-
I en een vaste
0.50 m
Bij de splitsingen
berm, ieder van t trische wijzerplaatverlichting
doen aanbrengen,
ter plaatse Hoewel een dergelijke verlich
Lengte der trajecten.
De weg zal een totale lengte
krijgen van 64 km., terwijl de
diverse trajecten resp. lang zijn
Amsterdam Hoorn 31 km.
Hoorn Middenmeer 18 km.
M.-meer W.werf
(ten zuiden) 6 km.
W.-werf Den Oever 9 km.
Ten Zuiden van Hoorn (De
Hulk) moet van de provinciale
wegen gebruik gemaakt worden
De krommingen in de weg zijn
z.g. „Lemniscaatbochten", welke,
indien men enigszins „bijstuurt",
zonder gevaar met
een snelheid van 150 km.
per uur
„genomen" kunnen worden Er
zal dus een zeer snelle verbinding
Amsterdam - Afsluitdijk tot stand
komen.
De afronding der hellingen
is zodanig, dat het ook bij bruggen
mogelijk is 300 meter vooruit te
zien.
De weg is wel-is-waar twee-
banig ontworpen, doch het kan
gebeuren dat een auto, b.v. door
„pech", direct na een brug stil
staat-, en dan is het van groot
belang, dat men zulk een voertuig
reeds tijdig kan opmerken.
Hoewel er wel ruimte voor is,
komen er
geen fietspaden
langs de weg. De fietsers zijn dus
gedwongen de oude ten dele pa-
rallellopende wegen te blijven ge
bruiken, die echter niet afgesloten
zijn voor autoverkeer, zodat rustig
rijden voor wielrijders niet geheel
mogelijk zal zijn.
De voltooiing van de weg
in zijn volledige twee-banige
vorm, zal nog lang op zich laten
wachten. Temeer daar de financi
ële vooruitzichten van ons land
verre van rooskleurig zijn, en we
genbouw veel geld vraagt.
Zoals onze lezers zich zeker nog
wel herinneren, werd het gedeelte
Sluisgatweg Middenmeer ge-
gegund voor f 1.200.000.De één-
banige weg zal met uitzonde
ring van de Hoekvaartbrug on
geveer Augustus 1949 gereed zijn.
Hoewel het, in verband met de
verkeersveiligheid, van groot be
lang is dat er zo weinig mogelijk
aansluitingen
op de weg komen, kunnen ze niet
geheel gemist worden. Deze zullen
komen bij Oudelanderweg, Mid
denmeer (Alkmaarseweg), ten
Noorden en Zuiden van Wierin-
gerwerf, en bij de Sluitgat-weg.
Om het verkeersgevaar, dat be
staat bij het inschakelen op de
grote weg, zoveel mogelijk te re
duceren, is men voornemens dit
zodanig te regelen, dat steeds
rechte het verkeer zich kan in
voegen.
Gelijkvloerse kruisingen zijn
eigenlijk ook uit de tijd, maar
viaductenbouw
vergt veel geld, en zo zullen er
voorlopig geen viaducten komen
in het verlengde van Westerterp-
weg en Wierweg. Dit is erg jam- j
mer, en o.i. is het zeer gewenst,
dat polderinstantics zich verstaan
met de betrokken autoriteiten,
opdat de bouw toch spoedig zal
plaats hebben.
Een snelle verbinding der ge- j
noemde wegen met de kom vani
OP DE GRENS VAN HET OUDE
EN NIEUWE LAND.
van de gelijkvloerse aansluitingen ting naar 4 zijden
is de ruimte tussen de banen van niet al te bezwaarlijk kon worden
de weg 10 m. Langs beide kanten geacht, moest toch om technische
van het wegdek zijn redenen van het voornemen wor-
bebakeningsblokjesj^^^ difi 2ich meJ, deze
op plm. 3 meter afstand aange- aanleg belast, achtte het plan voor SUCCESSEN VOOR
zon op ond.
31 Maart
6.19 19.11
1 April
6.16 19.13
2 April
6.14 19.14
3 April
6.12 19.16
HOOG WATER
TE DEN OEVER.
31 Maart
9.36 9.47
1 April
9.59 10.12
2 April
10.24 10.39
3 April
10.53 11.09
bracht. de toren te Hippolytushoef niet
Mocht men, bijv. bij mist, de uitvoerbaar omdat de wijzerplaten
juiste baan niet meer kunnen zien, niet gemakkelijk zijn te bereiken,
dan voelt men door de blokjes Een electrische wijzerplaatver-
(die plm. 3 cm. hoog zijn), dat lichting eist een geregelde con-
men uit de koers raakt, terwijl tröle. Een defect lampje moet di-
men dan nog niet direct
WIERINGER BRIDGERS
Elf koppels van de Wieringer
Bridgeclub namen deel aan de
Vrijdag j.1. te Den Helder ge-
I houden AVRO Bridge drive,
in een j reet kunnen worden vervangen en Van Helderse zijde was de
zachte berm terecht komt, waar- ook andere kleine herstellingen belangstelling uiterst miniem,
door men tijdig gelegenheid heeft i moeten direct kunnen worden uit- Met de dee^emers uit nog
„bij te sturen." gevoerd. Op deze toren kan men omliggende plaatsen, kon
niet dan met de grootste moeite 6°
De aanleg van deze weg kan bij de wijzerplaten komen. tenslotte in - lijnen worden ge-
inderdaad een groots werk ge- Ook aan de achterzijde zijn de- t speeld.
noemd worden, die zijn ontwer- ze wijzerplaten niet te bereiken, Van de 4 eerste prijzen kwa-
pers en bouwers alle eer aan doet-ze zitten n.1. vóór een 80 c.m. dik- men er drie bij de Wieringers
Goede verbindingen met het ke muur. Was dit niet het geval terecht.
„oude land" zijn van veel belang J dan kon in de wijzerplaat een Het waren de koppels
voor onze streken. luikje worden gemaakt.
Wij zien met belangstelling de Onder deze omstandigheden is,
verdere ontwikkeling van Rijks- naar zich laat verstaan, het plan,
weg No. 7 tegemoet. En hopen dat waarvoor bij de bevolking grote
deze in vlot tempo kan geschieden, j interesse bestond, niet voor ver-
G. wezenlij king vatbaar. Jammer
Het viaduct over de Rijksweg
bij Lambertschaag.
Wieringerwerf zal iedere Wierin-
germeerder stellig toejuichen.
Bij Hoekvaarteluis is
bruggenbouw
alsnog noodzakelijk, terwijl de
brug ten Westen van het Domein
kantoor verbreed is.
Wat de eigenlijke
bouw van de weg
betreft, deze bestaat uit een fun
dering en een stort-laag, ter dikte
van 35 cm. De fundering bestaat
uit een laag Limburgse steen,
welke steen vrij komt bij de ce-
mentfabricage (Zuidelijk deel) of
uit een paklaag van Belgische na
tuursteen (Noorderlijk deel).
Daarop komt een spreidlaag van
steenslag, welke, evenals de fun
dering, gewalst wordt, waarna
A.s. Vrijdag demonstratie te Hippolytushoef,
Den Oever, Wieringerwerf en Middenmeer.
Kooij de Haan
j Dekker Garrelts.
Mw. Beeker de Herder
Een 2e prijs verwierf nog het
koppel Bosker-Rijkers.
De eerste prijswinnaars heb-
.ben zich hiermede in de volgen
de ronde geplaatst en zullen
i mogen uitkomen op de Districts
wedstrijden te Amsterdam.
Van vele zijden bereikten ons deze onderzoekingen nog
na onze publicaties over Aard'
stralen verzoeken om nadere in
lichtingen.
VISAFSLAG DEN OEVER
I Aanvoer van 21 tm 26 Maart
Bot 1173 pond 16-32 p. pond;
veei Schol 7991 Kg 10-1.00; Schar
Steeds hebben wij onze lezers
verwezen naar het Ned. Instituut
voor Aardstraal-onderzoek en
reeds enkele malen heeft men een
wichelroedeloper doen overkomen
om de woning op aardstralen te
onderzoeken. In sommige gevallen
leidde dit tot positieve resultaten.
Wiron - Nieuws.
Wiron 1 heeft Zondag eervol
verloren van zijn grote rivaal
Hollandia I.
Onder ideaal voetbalweer nam
Wiron de aftrap en al dadelijk
bleek dat Hollandia zijn zinnen
er op had gezet, deze wedstrijd
van Wiron te winnen, snelle
aanvallen golfden op het Wiron
doel aan. De achterhoede van
Wiron liep nog een beetje naar
zijn vorm te zoeken, daar E.
Bijlsma van de backplaats naar
de midvoorplaats was verhuisd.
Deze proefneming is zeer goed
geslaagd. Na twintig min. spe
len loste de rechtsbinnen van
Hollandia een ver schot, hoogop
springend probeerde Jan vd
Herik, die op een zeer goede
wedstrijd terug kan zien, de bal
uit de lucht te plukken, het luk
te hem niet, hij liet de bal weer
vallen, en de toesnellende links
buiten schoot de bal m het ver
laten doel.
Wiron zette alles op alles,
groter geworden en dit is voor de7321 Kg 9-40; Bot 880 Kg 20-49
Flevo-Bode aanleiding geweestWijting 5844 Kg 11-44; Tong
één der medewerkers van genoemd 1131 Kg 71-3.15; Tarbot 182 Kg
Instituut uit te nodigen om een 80-1.96:" Kabeljauw 174 Kg 23-70
ton~geevenet W'Chelr°ea? S™ 35 Kg 41; Wulken 1712
Vrijdag a.s. zal de Heer van Alva 1 1.10-1.i4. Garnalen 0688
van het Bureau Aardstraalonder- 44-50. Prijzen per Kg.
zoek, in Wieringen en Wieringer-
meer op verschillende punten een 1 GROTE WIRON VERLOTING
onderzoek op aardstralen instel- De V.V. Wiron houdt a s Za-
Ie11 en deze naar bevonden sterkte terdag in Zaal Wiron te Den
op hem verstrekte plattegronden 0 f
der betrefiende punten intekenen. 6 0 6651 VOOr leden
Deze tekeningen hopen wij dan en donateurs
t.z.t. in ons blad te kunnen af- Er w°rden emge toneelstuk-
maar steeds nam Hollandia het drukken. jes opgevoerd, oXv. Dr. Bavilo,
spel in handen, harde schoten Zoals men wellicht weet heeft me* verdere attracties,
werden er gelost op het Wiron- pP andere plaatsen een dergelijk Daarna vindt de grote verlo-
doel, maar J. vr Herik stond op onderzoek zich soms over gehele j ting plaats.
ziin Dost dorpen uitgestrekt. Wij hopen dat het een mooie
tt n Het is interessant de wichelroe-avond wordt en dat alle leden
Met 1-0 voor Hollandia ging deloper aan het werk te zien.'en donateurs aanwezig ziin
de rust in. Veelal bestaat ook gelegenheid N 'T,;. 8
Na de thee kregen wij een practisch deel te nemen aan de verloting. een gezellig
ander spelbeeld te zien. opsporingen daar proefondervin- ons.,e.
Wiron sterk in de aanval Holl|ieli;ik is bewe2en dat meerdere
wiron sleik in de aanval. Hol personell in staat zijn als wichel_ NIEUWE TELEFOON
landia erg in de verdediging
spelend. Gevaarlijke corners wer
den genomen op het H. doel,
maar het juiste schot ontbrak,
en juist toen iedereen ver
wachtte dat Wiron gelijk zou
roedeloper op te treden,
De Heer v. Alva zal 's middags
om half twee zijn experimenten
in Hippolytushoef beginnen enNieuwe Sluisvaart.
wel gaande vanaf het Kerkplein 138 Slootdorp J. G. Wolfs,
naar 't Hoekje, waar hij een korte Brink 20
maken, kwam er een ongevaar- dVCT z«n bevindingen 74 Slootdorp
lijke aanval van de gastheren,! 0m 3'uur nam. zal hij een.
Wiron s verdediging bleef staan zelfde demonstratie geven in de
voor buitenspel en de midvoor; Voorstraat te Den Oever, gaande
AANSLUITINGEN.
Oostwaard G. A. Honing,
J. Schrale, Wier
weg E 25
10 Slootdorp J. Roosendaal,
Kon. Emmastraat 9
H. had geen moeilijke op- .vanaf de Haven naar zaal Wiron. 141 Slootdorp G. Montsma,
/->_ c x-r Wieringerrandweg E 64
gaaf om er 2-0 van te maken.
Om 5 uur is de Heer van Alva
Toch bleef Wiron aanvallen en ,!1 de Terpstraat tc Wienngenvert
0 eet Wnon aanvallen en en Qm 6, uur te Midtlcnmeer FPr>n>T
een kwartier voor het einde za- de omgeving van Beursgebouw en J IELLPOON
gen we goed combinatiespel tus Havenstraat op aardstralen wor- j ABONNE t>.
sen Bijlsma en Hols, een mooie den afgetast, totaal zijn in dit district in
HoRrfeririTrië Irni.TjlSina en Men verzuime a.s. Vrijdag niefde maanc! Februari 1949. 49 nieu
redde de eer -_I- met deze jonge wetenschap kennis we aansluitingen tot stand ge-
Geel Zwart 2 - Wiron 2, 1-0. te maken. -bracht.