WGAVE VAN DE STICHTING NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN - WIERINGERMEER EN OMSTREKEN
Redactie Secretariaat Klieftstraat No. 12,
Hippolytushoef Wieringen. Telefoon No. 103.
Redactie Wieringermeer Fazantstraat No. 11,
Wieringerwerf. Telefoon No. 123.
Administratie „Villa Waterkeer", Westerland
Post De Haukes. Tel. No. 3. Giro No. 149972.
Een volk dat leeft,
Bouwt aan zijn toekomst
Dit blad verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs f 1.80 per kalenderkwartaal.
Advertentieprijs 10 cent per mm. druk.
Kleine annonces f 1.per stuk van ten
hoogste 4 regels.
Woensdag 16 November 1949 Vijfde Jaargang No. 1
„SINTE - MAARTEN
HAD EEN KOE
Dit schone lied en nog vele
andere werden j.1. Vrijdagavond
op spontane wijze vertolkt door
de jeugd van Wieringen en Wie
ringermeer, ter gelegenheid van
de 11de November.
Milde handen vulden de tas
sen en de later neervallende re
gen slaagde er wel in menige
kaars, doch niet het enthou
siasme der jeugd te doven.
De Sint-Maarten-herdenking
heeft zich dus ook voorgoed in
geburgerd in de polder. En zo'n
stukje folklore is daar zeker
welkom.
Oogstdankfeest van het
Rooms-Kathoiieke Volksdeel
in de Wieringermeer.
Nadat 's morgens deze dag met
een H. Mis was ingewijd, kwam
's avonds een groot aantal katho
lieken in de zaal van Hotel Smit
te Middenmeer bijeen.
Pastoor Langedijk sprak in
zijn openings-rede zijn voldoening
uit over de weg die de R.K. Cul
turele Vereniging „D.W.O." be
wandelt en hoopte dat deze ver
eniging op dezelfde voet zou door
gaan.
Daarna werd door de afdeling
Toneel van D.W.O. het stuk „Alle
Ambachten zijn goed" voor het
voetlicht gebracht. Vooral het bal
let, onder leiding van Mej. M
Rutte, verdient een pluim, terwijl
de „Boerendans" eveneens zeker
een aparte vermelding waard is.
Het was een aardige vondst dat
kapelaan Le Jeune in aansluiting
op genoemd stuk een gloedvolle
rede hield over de waarde van de
arbeid, waarbij hij duidelijk uit
liet komen, dat alle ambachten,
dus ook boer of arbeider, van even
groot belang zijn.
Hierna bracht het gemengde
zangkoor van D.W.O. een aantal
zang-nummers ten gehore onder
leiding van de dirigent de heer N.
Beemster. Het applaus voor de
prestaties van dit koor was wel
verdiend vooral de beschaafde
en uiterst beheerste manier van
zingen is ons opgevallen. Dit koor
is op de goede weg en zal na enige
versterking ongetwijfeld een goede
toekomst tegemoet gaan.
Na de pauze werd het stuk
„Driftkoppen" opgevoerd, waar
mede het publiek zich ongetwijfeld
uitstekend heeft vermaakt. Vooral
de rol van Patrouiilais (A. Weg-
dam) werd op meesterlijke wijze
gespeeld.
De heer Veenhuis deed hierna
nog enige mededelingen over het
a.s. toneelconcours, hetwelk een
groot succes belooft te worden.
Tenslotte werd een verloting ge
houden met een zeer groot aantal
prijzen we zagen menig geluk
kige prijswinnaar met een grote
taart huiswaarts keren.
Pastoor Langedijk sprak het
slotwoord waarin hij met dank
baarheid terugblikte op deze mooie
dag.
De Schouw een week later.
De Contact-Comm. der drie
Landbouworg. bericht ons. dat in
overleg met het Dcmeinbeheer, de
Schouw op sloten enz. een week
later zal beginnen en wel op 29
Nov. a.s. inplaats van op 22 Nov.
IN VASTE DIENST.
Bii de P.T.T. is in vaste dienst
benoemd op 29 October j.ide
l eer J. Stins, te Anna Pauiowna,
lei standplaats Slootdorp.
Partij van de Arbeid.
De afdeling Wieringermeer
kwam 10 November jl. in Hotel
„Lely" te Slootdorp in huishoude
lijke vergadering bijeen, een bij
eenkomst die tegelijk het karakter
van een cursusavond droeg. Nadat
ue punten van huishoudelijke aara
in vlot tempo waren afgedaan,
gaf de voorzitter, de Heer W. J.
Holl. het woord aan Ds. Vink, die
op deze bijeenkomst het onder
werp in zou leiden „Christen
dom en Socialisme." Deze begon
met erop te wijzen, dat de vraag
of Christendom en Socialisme iets
met elkander te maken hebben,
zowel van de zijde van verschillen
de christelijke groepen als ook
van de kant van ver
schillende socialisten ontkennend
beantwoord wordt. Van de eersten
noemde hij de Piëtisten, voor wie
I christelijke vroomheid opgaat in
het zich richten op de hemel en
het streven naar hemelse zalig-
heid en die als enige christelijke
I bemoeienis met de aarde de dienst
der barmhartigheid erkennen
verder noemde hij als zodanig de
aanhangers van de katholieke,
i orthodox-lutherse en calvinistische
staats- en maatschappijleer, die
bij alle onderling verschil daarin
een zijn. dat zij wèl een taak van
het Christendom aan de wereld
erkennen, ook instaatkundige en
maatschappelijke zin. maar op
grond van de leer van het na
tuurrecht het socialisme afwij
zen, omdat dit het natuurrecht
van de persoonlijke eigendom in
zijn streven naar nationalisatie en
socialisatie zou afwijzen en ten
slotte^ noemde hij onder de Chris
tenen, die het socialisme afwij
zen de liberale Christenen of
Christen-liberalen, die vanuit een
christelijk gefundeerd vrijheids
beginsel zich tegen het socialisme
keren, omdat dit met zijn ordening
en zijn staatsbemoeienis deze
vrijheid zou aantasten.
i Omgekeerd zijn ër ook vele so
cialisten, die van hun socialisti
sche levens- en wereldbeschouwing
uit het Christendom afwijzen.
Met name geldt dit van de mar
xistische socialisten, die het gees
telijk leven bepaald achten door
de economische verhoudingen en
aan dat geestelijke leven en dus
ook aan de relegie geen zelfstan
dige waarde en eigenlijk geen
wezenlijke betekenis kunnen
hechten. Spr. schetst enigszins
uitvoeriger het wezen van dit
marxisme of historisch - materia
lisme om dan te concluderen, dat
zo gezien Christendom en Socia
lisme inderdaad onverenigbaar
zouden zijn, wanneer Socialisme
en Marxisme ident waren. Maar
vervolgt spr.. dit is niet het geval.
Socialisme is naar zijn wezen een
bepaalde opvatting aangaande de
meest wenselijke ordening van het
staatkundige en maatschappelijke
leven, van de productie en de
consumptie en van de daarbij aan
de gemeenschap en de staat toe
komende taak. Deze socialistische
opval ting kan men verschillend
funderen practisch - opportu
nistisch, zodat men een door de
gemeenschap geleide productie
doelmatiger acht dan een, die uit
gaat van het individuele belang.
Men kan deze socialistische visie
ook principieel funderen ethisch,
waarbij men opkomt voor het
recht van de ontrechten in onze
maatschappij of personalistisch,
waarbij men socialistische orde
ning voorwaarde acht voor de
volle ontplooiing der persoonlijk
heid. En men kan deze kijk ock
relieieus en specifiek christelijk
funderen door socialisme t.e zien
als voortkomend uit de eis Gods.
Spr. vervolgt dan met een meer
persoonlijk getinte uiteenzetting
door het geven van een pleidooi
voor deze laatste fundering. Eerst
overweegt hij de vraag, waarom
niet alle Christenen de verhouding
aldus zien en in dat verband wijst
hij erop, dat een staatkundige en
maatschappelijke overtuiging al
tijd een element van het prac-
tisch-oppertune aan zich heeft
politiek en economie is ook de
wetenschap van het mogelijke en
doelmatige en dat kan ook door
Christenen zeer ongelijk gezien
worden. Maar daarnaast valt
er niet alleen verschil in
dogmatisch inzicht, maar even
zeer in ethisch inzicht te consta
teren, waardoor men niet slechts
van een katholieke, lutherse, cal
vinistische en vrijzinnige geloofs-
leer kan spreken, maar evenzeer
1 van een katholieke, lutherse, cal
vinistische, christelijk - liberale en
christelijk - socialistische staats-
en maatschappijleer.
Van hieruit komt spr. tot de
vraag Heeft het Christendom een
taak aan de wereld, dus ook aan
I de staat en de maatschappij en zd
1 ja, welke Hij wijst dan het Pië
tisme als eenzijdig af het gaat
in het christelijk geloof niet alleen
om de vraag naar de persoonlijke
redding en zaligheid (hoe belang
rijk ook!) het gaat daar even-
i zeer om de vraag naar de ere Gods.
I d.w.z. naar de erkenning van Gods
souvereiniteit op alle terreinen des
levens. Het Lutheranisme neigt
i tot Piëtisme met zijn overwegende
vraag Hoe vind ik een genadig
Geel het Calvinisme stelt daar
naast het andere christelijke ?.oo-
lief van de ere Gods, dat in het
neo-Calvinisme met zijn leer van
de souvereiniteit in eigen kring
z.i. bedenkelijk is verzwakt. Deze
i eis van Gods souvereiniteit kan
men gronden op verschillende bij -
belse gedachten die van de ge
rechtigheid, waarbij spr. op het
getuigenis der profeten wijst t.o.
de politieke en sociale misstanden
van hun tijd (o.a. Amos). Of men
kan dit gronden op de evangeli
sche eis van de naastenliefde, die
geschonden wordt in onze samen
leving of op de gedachte van het
Koninkrijk Gods als de verwach -
ting van Gods koningschap op aar
de, op grond waarvan de Christen
a.h.w. vooruitloopt op dat Rijk, er
het huidige leven reeds naar te
ordenen tracht en zo de tekenen
opricht van dat komende Gods
rijk.
Spr. concludeert op grond van
die bijbelse gedachten van Gods
souvereiniteit en van Gods Ko
ninkrijk en de verwachting daar
van, dat Christen-zijn te maken
moet hebben met de wereld en
het leven. Voortgaande wijst hij
dan de liberale visie als eenzijdig
af het liberale Christendom er
kent een taak in de wereld, maar
uitsluitend via het individu, wil
de wereld via dit individu kerste
nen. Spr.'s bezwaar is, dat
in dit christelijk liberalisme de
mogelijkheden, van dit individu
overschat worden en de remmend e-
invloed van de sociale factoren
onderschatmen moet niet vra
gen wat moet eerst gebeuren
het individu verbeteren en dan de
wereld of eerst de wefeld en daar
door het individu het ene is in-
dividualistische, het andere collec-
tivistische moraal men moet de
hefboom aan beide kanten tegelijk
aanzetten mens en maatschap
pij stijgen samen en zinken sa
men. Hij wijst op de gedachten
van Clara Meyer Wichman in
..Staat en Maatschappij". Eveneens
wijst spr. het katholieke, lutherse
en calvinistische antwoord af. Hij
meent dat hier in de leer van het
natuurrecht het recV van - ei
gendom op een onbijbelse wijze
verabsoluteerd wordt hij wijst
op de bepalingen omtrent het
?abbathsiaar (Lev. 2?. he iubel-
jaar <Dt. 15- en het -entc* crbod
'Dt. 23die z.i. in and^r? richting
w;'zen en christelijke be7'T"*-~r. le-
°-ptj sociöïisme oo arren'* van zijn
streven naar nationalisatie en
socialisatie onhoudbaar maken en
een gevaarlijk maatschappelijk
conservatisme kunnen kweken,
waarvan de christelijke kerken in
een mogelijke revolutionaire situ-
atie de wrange vruchten kunnen
moeten plukken.
Spr. besluit met een uitspraak
van Prof. W. Banning, die heeft
gezegd het socialisme is dat stre-
i ven. waarin de evangelische ge
dachte van gerechtigheid haar
20st.e eeuwse verwerkelijking vindt.
Op deze inleiding volgde een
j interessant vragenuurtje, dat sor
gelegenheid gaf on verschillende
punten nog nader in te gaan.
Daarna sloot de voorzitter met
I een woord van dank aan inleider
en aanwezigen de ondanks het
slechte weer bevredigend bezochte
vergadering.
MAANSTANDEN 1949.
Zondag 20 November N. M.
Zondag 27 November E. K.
Maandag 5 December V. M.
Dinsdag 13 December L. K.
ZONSTANDEX 1949.
zon op ond.
17 November 8.04 16.45
18 November 8.06 16.43
19 November 8.07 16 42
20 November 8.08 16.41
HOOG M ATER TE DEN OEVER.
17 November 5.14 5.45
18 November 6 10 6.37
19 November 6.57 7.25
20 November 7.49 8.13
Uitbreidingsplan Slootdorp.
Naar wij vernemen, kan heel
binnenkort in dit blad de publi
catie worden verwacht van een
bekendmaking van het hoofd van
het gemeentebestuur van Wierin
germeer, waarin wordt medege
deeld. dat op de gemeente-secre
tarie ter inzage ligt een ontwerp
van een plan tot- herziening van
het partiëel plan van uitbreiding
m onderdelen van Slootdorp. Het
betreft hier een wijziging van heel
ondergeschikt belang. Het. bedrijf
van Schiere aan de Slootweg,
boek Langeweg, dat *ot 'nu toe
juist onder dit plan viel, wordt
er thans buitengebracht. Dat is de
hele wijziging. De tekening zal
overigens ruim 4 weken op de ge
meente-secretarie in Wievinger-
werf ter inzage liggen, zodat ie
dereen gelegenheid krijgt, er ken
nis van te hemen.
„De Polderspelers."
Deze jeugdige toneelvereniging,
die het. vorige jaar veel succes
/mastte met de uitvoering van
..Als een Kwartel" zal a.s. Donder
dagavond in ..De Maaier" voor
het voetlicht treden, me', het
spannende detectivespel „Mister
Kir.g".
Vóór nadere bijzonderheden zie
men de advertentie in het vorig
nummer van ons blad.
Denk om de maximum
snelheid.
Van verschillende zijden wordt
met nadruk de aandacht geves
tigd op de verkeersvoorschriften,
in het bijzonder op de maximum
snelheid, die voor de bebouwde
kommen is vastgesteld. In Wierin
gerwerf is deze alaemene maxi
mumsnelheid van 40 km per uur
nog nader ingekort tof. 30 km per
uur. althans voor het verkeer over
de Terpstraat.
De politie is verzocht, op de
handhaving van de voorschriften
die op dat punt bestaan, streng
toe te zien.
Stemmen hij volmacht.
In verband met de verkiezine
van leden van de Provinciale Sta
ten in het volgende jaar wordt
voor zover nodig, er de aandacht
op gevestigd, dat men van 1 Oc\
af. tot. a.s. 31 Dec. toe. ingevolge
art. 7 der Kieswet verzoeken om oo
do kiezerslijst, te worden aaagewe-
zen. als bevoegd tot stemmen bij
volmacht.
Van deze bevoegdheid wordt
overigens niet vaak gebruik sre-
maakt, omdat uiteraard verhuizing
binnen dezelfde provincie prak
tisch reeds zonder invloed, is. om
dat dat. op het totaal stemmen-
aantal, op een partij uitgebracht
toch geen verschil uitmaakt.
Succes - Nieuws.
Het ongunstige weer gooide
Zondag lelijk wat roet in het eten
en geen enkele van de vastgestel
de wedstrijden kon doorgang vin-
den. Alleen Succes b kon zijn pro
gramma afwerken, maar deze
wedstrijd was op Zaterdagmiddag
vastgesteld. Flevo C werd de dupe
van een ware doelpuntenhonger
van de Successers. De einduitsfag
was 81 in het nadeel van de
Wieringenneerbewoners.
Wilt gij zijn een kindervrind,
KoGpt dan postzegels
„voor het kind
Hoe komt een weerbericht
tot stand
Woensdag 23 Nov. a.s. zal voor
de Mij tot het Nut v.h. Alg. Prof.
ör. W. Bleeker, dir. van het KNMI
te De Bildt, spreken over het on
derwerp „Hoe komt een weerbe
richt tot stand De lezing wordt
gehouden in Hotel Smit te Mid
denmeer.
LANTAARN ZONDER LICHT.
Het is begrijpelijk, dat bij
nieuwbouw- in de Wieringermeer
I het oude land gevolgd wordt,
door het plaatsen van een
i schutting om het bouwwerk.
Als late wandelaars passeren,
dienen ze echter terdege op Ie
passen, want, alhoewel de rode
'lantaarn aanwezig is, kunnen ze
toch in aanraking komen met de
i uitstekende planken, omdat....
de lamp NIET aangestoken wordt
Dit is ons Zaterdag j.1. opge-
vallen bij het in aanbouw zijnde
woonhuis van de Heer Jannenga
Zou men hier in 't vervolg
even beter op willen letten,
door enkele malen DE LAN
TAARN te controleren
De „Ramb'ers" komen.
Het bekende radiodansorkest
j o-l.v. Theo Uden Masman, komt
i Zaterdag 26 November a.s naar
Middenmeer, om in de grote
beurszaal een dansavond te ver-
zorgen.
I Ja, lezers, een dansavond dus
j niet zoals gebruikelijk een show-
avond, dit in tegenstelling met de
geruchten. Het kon wel eens druk
I worden op de grote dansvloer.
Optreden der
Kilama Hawaiians.
Liefhebbers van Hawai-mvniek
kunnen de 14e Januari hun hart
i ophalen, als de Kilama Hawaiians
j optreden in Hotel Smit te Mid
denmeer.
Haarlémse Orkest - Veren.
D? Directie vrn Hotel Smit
heeft ook aan liefhebbers van
klassieke, muziek gedacht. Er wor-
1 den momenten] onderhandelingen
gevoerd met de Haarlemse Orkest-
Vereniging voor een optreden in
J begin Januari.