3jn0igantien. De spoorweg van Alkmaar tot Haarlem zal waarschijn- lijTc den 3 Mei a. s., feestelijk geopend worden en spoedig daarna voor het publiek. Zr. Ms. schroefstoomschip Zoutman, ouder bevel van den kapt.-luit. t/z. N. M. J. Kroef, is in den voormiddag van Woensdag jl. van zijne reis uit Oost-Indie alhier aan gekomen. Z. M. heeft den kapt.-luit. t/z. A. L. Palm, met den 15 Mei a. s. eervol ontheven van het bevel over Zr. Ms. schroefstoomschip Metalen Kruisen dat bevel met den 16 Mei daaraanvolgende opgedragen aan den kapt.-luit. t/z. J. Vos. Naar wij met zekerheid vernemen heeft de kapt. H. La Pors, oppervuurwerker bij de marine, zijn pensioen aangevraagd, in te gaan met 1 September a. s. De kapt. La Pors, die meer dan 50 dienstjaren telt, waarvan hij de laatste 17 alhier met der woon geves tigd is geweest, heeft zich gedurende dat tijdvak, door zijn oprcgt en humaan karakter, hier een groot aantal vrien den verworven, zoowel onder den burger-als militairenstand, die hem met leedwezen zullen zien vertrekken. Wij wenschen dat de heer La Forsmet zijne familie, bij het ongestoord genot van eene goede gezondheid, nog vele jaren de wel verdiende rust moge smaken. Wij vernemen dat door commissarissen van de socië teit de Eendragt besloten is, om op den 1 Mei a.s., ter gelegenheid van de feestelijke opening der marktde toegang tot genoemde sociëteit te verleenen aan de leden van de maatschappij van Landbouwzoowel de hier iu de gemeente als elders wonenden. Bij beschikking van den minister van Binnenlandsche Zaken van 20 April 1867, is het dagelijksch toezigtopde dienst van den Noordhollandschen staatsspoorweg, gedeelte Alkmaar-Uitgeest, en van den spoorweg van Haarlem naar Uit geest, wanneer die voor het verkeer zullen zijn geopendopge dragen aan den spoorwegopziener B. Sleyster, ter stand plaats Alkmaar, die tevens met het toezigt op den spoorweg Helder-Alkmaar blijft belast. Gisteren is door den Eerstaanwezende Ingenieur der genie alhier, in het openbaar aanbesteed: 1°. het eenjarig onderhoud der aardewerken, waarvoor het minst werd inge schreven door den heer E. J. Knoppert, voor de som van f5350, en is aangenomen door denzelfden, voor de som van f5340; 2°. het eenjarig onderhoud der metsel- en timmer werken waarvoor het minst werd ingeschreven door den heer E. J. Knoppert, voor de som van f5475, en aangenomen door den heer H. J. Rippens, voor de som van f5440. Gisteren werd aan het prov. gouvernement te Haarlem aanbesteed 1 onderhoud en herstel der Pettemer steen wering, aangenomen door den heer J.Oldenburg, te Bergen, voor f 37.9602°. onderhoud der Provinciale gebouwenaange nomen door den heer J. C. Cramer, te Haarlem, voor f2259. Van Harlingen meldt men van 23 April Heden is hier per tweeden spoortrein doorgereisd, om met de stoomboot Jhr. van Panhuys der Zuiderzee-maatschappij naar Amsterdam de reis voort te zetten, vermoedelijk over 's Gravenhage naar Parijs, Z. K. H. de kroonprins van Zweden en Noorwegen met een adjudant. Men berigt uit 's Hertogenbosch, 20 April. Al de geweermakers, die bij de regementen Infanterie eenigzins kunnen gemist worden, zijn opgeroepen naar Delft om aldaar mede te werken tot verandering der tegenwoor dige in achterlaadgeweren buiten en behalve die welke aan particuliere fabriekanten ter verandering zijn overgelaten, zoodat men rekent dat eer de zomer ten einde is ous le ger met dat verbeterd schietgeweer zal gewapend zijn. Het Daghlad v. Zuidholland noemde het anti-dagblad- zegelverbond een strijd van don Quichotte tegen de wind molens, omdat niemand het Dagbladzegel verdedigt. De R. Ct. antwoord hierop o. a.: nt Verbond is niet gerigt tegen de windmolens, maar tegen trekschuiten. In de zaak van 't dagbladzegel strijdt het verbond tegen den slakkengang, tegen het "zachtjes aan dau breekt de lijn niet.".De groote menigte is te vre- den met de overtuiging: het dagbladzegel zal afgeschaft worden. Het verbond strijdt tegen die tevredenheid en wil de overtuiging wekkenhet dagbladzegel moet vóór alle andere zaken zeer spoedig afgeschaft worden." De Staats-Courant heeft medegedeeld de opgaven be tredende den veetyphus, over de week beginnende den 7 en eindigende den 13 April. Daaruit blijkt, voor zooveel de provincie Noord-Holland betreft, dat in die week zijn aan getast 11 runderen; gestorven 1, 10 werden afgemaakt, her steld en nog ziek geen; bovendien werden nog 41 niet aan- gestasten afgemaakt. Door de Britsche regering is weder toegestaan het vee, voor slagting bestemd, in Harwich naar de metropolitan Cattle Market te Londen te vervoeren, onder de voorge schreven voorzorgen. Zaturdag 11. heeft mén te Parijs aan de hoekeu der straten het besluit aangeplakt, waarbij de som tot vrijkoop van dienst wordt vastgesteld op 3000 frs. In de talrijke groepen, welke de bekendmaking lazen, heerschtc groote opgewondenheid en afkeuring. Men deed uitkomen dat de som 200 frs. hooger was dan op het einde van den Krim- oorlog en 700 frs. hooger dau tijdens den Italiaanschen oorlog. Een particulier correspondent te Parijs schrijft: De groote kleedermakers-magazijnen op de Boulevards zijn nog gesloten en op de witpapieren briefjes, op de blin den geplakt, leest men"Gesloten uit hoofde van de grève der werklieden." Het is waar dat er eene deur open blijft, welke de klanten kunnen binnentreden. De kleermakers- gezellen schijnen ons toe in dit geval de rol van bedrogenen te spelen. De door de Engelsche werklieden beloofde sub sidien zijn niet iugekomen, hetgeen ous maar half verwondert. Dan wordt verzekerd dat een deel der te Parijs gedane bestellingen in Engeland uitgevoerd worden, en de Engelsche patroons zeggen niet aan hunne werklieden voor wie zij werken. De kleêrmakersbazeu te Parijs hebben besloten geen nieuwe consessien meer te doen en zijn voornemens ten platten lande of in het buitenland werklieden aan te nemen. Het schijnt dat de te Parijs zeer talrijke congierges- kleêrmakers en de kleine kleermakers zich over deze grève verheugen, welke hun overvloed van werk geeft. De voorzitter der landbou w-maatschappij van Qost- Vlaanderen schreef den 18den April uit Parijs, dat denke lijk reeds in het begin der volgende maand de goedkoope huisvesting voor werklieden, die de tentoonstelling bezoeken, gereed zijn zal. Hij meldt, dat zij voor f 1.25 pei dag met hun tweeën eene kamer zullen kunnen verkrijgen, en dat zij voor versterking van den inwendigen mensch per dag f2.50 zullen moeten betalen. Bevestigen zich deze prijsopgaven, dau is het bezoeken der tentoonstelling door werklieden voorzeker veel gemakkelijker en beter uitvoerbaar voor menige beurs. Er wordt anders in Parijs thans nog al aardig, eigenlijk onaardig, gespeculeerd op de zakken dergenen, die daar de tentoonstelling komen bezigtigen. De koning der Belgen b. v. betaalde in het door hem gehuurde hotel van graaf Walewski niet minder dan 2000 frs. per dag. In het Grand Iiötel zijn alle prijzen, ook die van logies, met 5 pCt. ver hoogd. Eene bougie kost daar niet minder dan 1 fr., een nachtlicht fr. 0.50, eene kamer fr. 6 5 fr. 10. Men ver neemt dan ook, dat vele vreemdelingen hun verblijf te Parijs zoo kort mogelijk maken, om elders meer genot te smaken van de franken, die zij anders in Parijs bijna voor alles te veel betalen. Een beambte bij het postkantoor te Kopenhagen heeft van half Januarij tot half April dezes jaars niet minder dan 1300 brieven verduisterd; onder deze bevond zich een door den koning van Denemarken uit Londen geschreven aan prinses Thyra, zijne dochter. De Redactie onderschrijft niet altoos de gevoelens der inzenders Mijnheer de Redacteur f In de Heldersche Courant van 24 April jl. las ik eene beschrijving over de zeeramp, die het schip Baron Pallandt van Rosendael, waarop ik gezag voerder was, den*21sien dezer heeft ondervonden. Zonder in velerlei beschouwingen te komen, die het stranden van dit kapitale schip met deszelfs kostbare lading had kunnen voorkomen bij het aanwezig zijn in deze belangrijke zeehaven van stoombooten van meerdere capaciteit als de sleepbooten Stad Amsterdam en Archimedes zonder te willen treden in de bekwaamheid, die kapitein Bakker, van de Stad Amsterdam, in deze heeft getoond, te bezitten, en na mijne deswege ingewonnen informatien niet kunnende aannemen dat kapitein de Liefde, algemeen geprezen om zijne dikwijls gebleken ijverige en moedige pligtsbetrachting, één oogenblik zelfs later kwam opdagen als zijn pligt tot hulpverleening hem voorschreef, moet ik hulde brengen aan de waarheid en verklaren dat het geenszins was, zoo als de bedoelde Courant zegt, de kapitein Bakker van de Stad Amsterdam die bij de noodlottige stranding het moedig besluit nam om het schip het eerste op zijde te schieten, maar wel de kapitein de Liefde van de schroefstoom boot Archimedes, die dan ook de equipagie heeft overgenomen. Ook is het Courant-berigt wat het van boord gaan der achtergeblevenen op Maandag den volgenden dag betreft, onjuist, daar het schip door mij en mijn stuurman is beheerd gebleven. Met de opname van deze regelen in uw eerstvolgend nummer, zult UEd. verpligten, UEd. Dw. Dienaar, W. S. KRAMERS. (Juist in het bovenstaande zien wij een certificaat van goed gedrag, een sprekend bewijs dat wij, wat de hoofdfeiten aangaat, de toedragt der zaak naar waarheid hebben medegedeeld, de vergissing dat wij bij stormweder en dikke lucht de Archimedes voor de Amsterdam hebben aangezien, zal men ons toch wel niet als een doodzonde willen aanrekenen, wij weten dat een der beide booten het anker heeft laten vallen en zich, de ketting vierende, naar het schip heeft laten afzakken, terwijl de ander, zonder dat, op het schip is aangeschoten. Wij meenden dat de Archimedes het anker liet vallen, welligt dat wij ons vergist hebben, dat het de Amsterdam was. Wat het laatste gedeelte betreft, moeten wij den kapt. verzoeken ons ar tikel nog eens te lezen. Wij hebben nergens gezegd dat hij zijn schip on beheerd heeft gelaten, alleen dat hij het op Maandag, toen het bleek dat het niet meer was te redden, verlaten heeft. Zou dat niet waar zijn? Wij behouden ons voor, om zoo noodig, in ons volgend nommer, op dit ouderwerp terug te komen. Red.) Geachte Keer Redacteur! Gelieve onderstaande een plaatsje in uw blad te verleenen. Meer dan eens heb ik mij tegen een der leden van de commissie der on derhoudswerken beklaagd, over de slordige wijze waarop hier de straten wor den gelegd. Men ga nu eens langs den Kanaalweg en zie hoe slecht de straat er uit ziet, die naauwelijks gelegen is, hier en daar vertoóncn zich reeds kuilen en gleuven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1867 | | pagina 2