3jn0igantien.
De spoorweg van Alkmaar tot Haarlem zal waarschijn-
lijTc den 3 Mei a. s., feestelijk geopend worden en spoedig
daarna voor het publiek.
Zr. Ms. schroefstoomschip Zoutman, ouder bevel van
den kapt.-luit. t/z. N. M. J. Kroef, is in den voormiddag
van Woensdag jl. van zijne reis uit Oost-Indie alhier aan
gekomen.
Z. M. heeft den kapt.-luit. t/z. A. L. Palm, met den
15 Mei a. s. eervol ontheven van het bevel over Zr. Ms.
schroefstoomschip Metalen Kruisen dat bevel met den 16
Mei daaraanvolgende opgedragen aan den kapt.-luit. t/z. J. Vos.
Naar wij met zekerheid vernemen heeft de kapt.
H. La Pors, oppervuurwerker bij de marine, zijn pensioen
aangevraagd, in te gaan met 1 September a. s.
De kapt. La Pors, die meer dan 50 dienstjaren telt,
waarvan hij de laatste 17 alhier met der woon geves
tigd is geweest, heeft zich gedurende dat tijdvak, door
zijn oprcgt en humaan karakter, hier een groot aantal vrien
den verworven, zoowel onder den burger-als militairenstand,
die hem met leedwezen zullen zien vertrekken.
Wij wenschen dat de heer La Forsmet zijne familie,
bij het ongestoord genot van eene goede gezondheid, nog vele
jaren de wel verdiende rust moge smaken.
Wij vernemen dat door commissarissen van de socië
teit de Eendragt besloten is, om op den 1 Mei a.s., ter
gelegenheid van de feestelijke opening der marktde toegang
tot genoemde sociëteit te verleenen aan de leden van de
maatschappij van Landbouwzoowel de hier iu de gemeente
als elders wonenden.
Bij beschikking van den minister van Binnenlandsche
Zaken van 20 April 1867, is het dagelijksch toezigtopde
dienst van den Noordhollandschen staatsspoorweg, gedeelte
Alkmaar-Uitgeest, en van den spoorweg van Haarlem naar Uit
geest, wanneer die voor het verkeer zullen zijn geopendopge
dragen aan den spoorwegopziener B. Sleyster, ter stand
plaats Alkmaar, die tevens met het toezigt op den spoorweg
Helder-Alkmaar blijft belast.
Gisteren is door den Eerstaanwezende Ingenieur der
genie alhier, in het openbaar aanbesteed: 1°. het eenjarig
onderhoud der aardewerken, waarvoor het minst werd inge
schreven door den heer E. J. Knoppert, voor de som van
f5350, en is aangenomen door denzelfden, voor de som van
f5340; 2°. het eenjarig onderhoud der metsel- en timmer
werken waarvoor het minst werd ingeschreven door den heer
E. J. Knoppert, voor de som van f5475, en aangenomen
door den heer H. J. Rippens, voor de som van f5440.
Gisteren werd aan het prov. gouvernement te Haarlem
aanbesteed 1 onderhoud en herstel der Pettemer steen
wering, aangenomen door den heer J.Oldenburg, te Bergen, voor
f 37.9602°. onderhoud der Provinciale gebouwenaange
nomen door den heer J. C. Cramer, te Haarlem, voor f2259.
Van Harlingen meldt men van 23 April
Heden is hier per tweeden spoortrein doorgereisd, om met
de stoomboot Jhr. van Panhuys der Zuiderzee-maatschappij
naar Amsterdam de reis voort te zetten, vermoedelijk over
's Gravenhage naar Parijs, Z. K. H. de kroonprins van
Zweden en Noorwegen met een adjudant.
Men berigt uit 's Hertogenbosch, 20 April.
Al de geweermakers, die bij de regementen Infanterie
eenigzins kunnen gemist worden, zijn opgeroepen naar Delft
om aldaar mede te werken tot verandering der tegenwoor
dige in achterlaadgeweren buiten en behalve die welke aan
particuliere fabriekanten ter verandering zijn overgelaten,
zoodat men rekent dat eer de zomer ten einde is ous le
ger met dat verbeterd schietgeweer zal gewapend zijn.
Het Daghlad v. Zuidholland noemde het anti-dagblad-
zegelverbond een strijd van don Quichotte tegen de wind
molens, omdat niemand het Dagbladzegel verdedigt. De
R. Ct. antwoord hierop o. a.:
nt Verbond is niet gerigt tegen de windmolens, maar
tegen trekschuiten. In de zaak van 't dagbladzegel strijdt
het verbond tegen den slakkengang, tegen het "zachtjes aan
dau breekt de lijn niet.".De groote menigte is te vre-
den met de overtuiging: het dagbladzegel zal afgeschaft
worden. Het verbond strijdt tegen die tevredenheid en wil
de overtuiging wekkenhet dagbladzegel moet vóór alle
andere zaken zeer spoedig afgeschaft worden."
De Staats-Courant heeft medegedeeld de opgaven be
tredende den veetyphus, over de week beginnende den 7 en
eindigende den 13 April. Daaruit blijkt, voor zooveel de
provincie Noord-Holland betreft, dat in die week zijn aan
getast 11 runderen; gestorven 1, 10 werden afgemaakt, her
steld en nog ziek geen; bovendien werden nog 41 niet aan-
gestasten afgemaakt.
Door de Britsche regering is weder toegestaan het
vee, voor slagting bestemd, in Harwich naar de metropolitan
Cattle Market te Londen te vervoeren, onder de voorge
schreven voorzorgen.
Zaturdag 11. heeft mén te Parijs aan de hoekeu der
straten het besluit aangeplakt, waarbij de som tot vrijkoop
van dienst wordt vastgesteld op 3000 frs. In de talrijke
groepen, welke de bekendmaking lazen, heerschtc groote
opgewondenheid en afkeuring. Men deed uitkomen dat de
som 200 frs. hooger was dan op het einde van den Krim-
oorlog en 700 frs. hooger dau tijdens den Italiaanschen
oorlog.
Een particulier correspondent te Parijs schrijft:
De groote kleedermakers-magazijnen op de Boulevards
zijn nog gesloten en op de witpapieren briefjes, op de blin
den geplakt, leest men"Gesloten uit hoofde van de grève
der werklieden." Het is waar dat er eene deur open blijft,
welke de klanten kunnen binnentreden. De kleermakers-
gezellen schijnen ons toe in dit geval de rol van bedrogenen
te spelen. De door de Engelsche werklieden beloofde sub
sidien zijn niet iugekomen, hetgeen ous maar half verwondert.
Dan wordt verzekerd dat een deel der te Parijs gedane
bestellingen in Engeland uitgevoerd worden, en de Engelsche
patroons zeggen niet aan hunne werklieden voor wie zij
werken. De kleêrmakersbazeu te Parijs hebben besloten
geen nieuwe consessien meer te doen en zijn voornemens
ten platten lande of in het buitenland werklieden aan te
nemen. Het schijnt dat de te Parijs zeer talrijke congierges-
kleêrmakers en de kleine kleermakers zich over deze grève
verheugen, welke hun overvloed van werk geeft.
De voorzitter der landbou w-maatschappij van Qost-
Vlaanderen schreef den 18den April uit Parijs, dat denke
lijk reeds in het begin der volgende maand de goedkoope
huisvesting voor werklieden, die de tentoonstelling bezoeken,
gereed zijn zal. Hij meldt, dat zij voor f 1.25 pei dag
met hun tweeën eene kamer zullen kunnen verkrijgen, en
dat zij voor versterking van den inwendigen mensch per
dag f2.50 zullen moeten betalen. Bevestigen zich deze
prijsopgaven, dau is het bezoeken der tentoonstelling door
werklieden voorzeker veel gemakkelijker en beter uitvoerbaar
voor menige beurs.
Er wordt anders in Parijs thans nog al aardig, eigenlijk
onaardig, gespeculeerd op de zakken dergenen, die daar de
tentoonstelling komen bezigtigen. De koning der Belgen
b. v. betaalde in het door hem gehuurde hotel van graaf
Walewski niet minder dan 2000 frs. per dag. In het Grand
Iiötel zijn alle prijzen, ook die van logies, met 5 pCt. ver
hoogd. Eene bougie kost daar niet minder dan 1 fr., een
nachtlicht fr. 0.50, eene kamer fr. 6 5 fr. 10. Men ver
neemt dan ook, dat vele vreemdelingen hun verblijf te Parijs
zoo kort mogelijk maken, om elders meer genot te smaken
van de franken, die zij anders in Parijs bijna voor alles
te veel betalen.
Een beambte bij het postkantoor te Kopenhagen heeft
van half Januarij tot half April dezes jaars niet minder
dan 1300 brieven verduisterd; onder deze bevond zich een
door den koning van Denemarken uit Londen geschreven
aan prinses Thyra, zijne dochter.
De Redactie onderschrijft niet altoos de gevoelens der inzenders
Mijnheer de Redacteur f
In de Heldersche Courant van 24 April jl. las ik eene beschrijving over
de zeeramp, die het schip Baron Pallandt van Rosendael, waarop ik gezag
voerder was, den*21sien dezer heeft ondervonden.
Zonder in velerlei beschouwingen te komen, die het stranden van dit
kapitale schip met deszelfs kostbare lading had kunnen voorkomen bij het
aanwezig zijn in deze belangrijke zeehaven van stoombooten van meerdere
capaciteit als de sleepbooten Stad Amsterdam en Archimedes zonder te willen
treden in de bekwaamheid, die kapitein Bakker, van de Stad Amsterdam, in
deze heeft getoond, te bezitten, en na mijne deswege ingewonnen informatien
niet kunnende aannemen dat kapitein de Liefde, algemeen geprezen om zijne
dikwijls gebleken ijverige en moedige pligtsbetrachting, één oogenblik zelfs
later kwam opdagen als zijn pligt tot hulpverleening hem voorschreef, moet
ik hulde brengen aan de waarheid en verklaren dat het geenszins was, zoo als de
bedoelde Courant zegt, de kapitein Bakker van de Stad Amsterdam die bij
de noodlottige stranding het moedig besluit nam om het schip het eerste
op zijde te schieten, maar wel de kapitein de Liefde van de schroefstoom
boot Archimedes, die dan ook de equipagie heeft overgenomen.
Ook is het Courant-berigt wat het van boord gaan der achtergeblevenen
op Maandag den volgenden dag betreft, onjuist, daar het schip door mij en
mijn stuurman is beheerd gebleven.
Met de opname van deze regelen in uw eerstvolgend nummer, zult UEd.
verpligten, UEd. Dw. Dienaar,
W. S. KRAMERS.
(Juist in het bovenstaande zien wij een certificaat van goed gedrag, een
sprekend bewijs dat wij, wat de hoofdfeiten aangaat, de toedragt der zaak
naar waarheid hebben medegedeeld, de vergissing dat wij bij stormweder en
dikke lucht de Archimedes voor de Amsterdam hebben aangezien, zal men
ons toch wel niet als een doodzonde willen aanrekenen, wij weten dat een
der beide booten het anker heeft laten vallen en zich, de ketting vierende,
naar het schip heeft laten afzakken, terwijl de ander, zonder dat, op het
schip is aangeschoten.
Wij meenden dat de Archimedes het anker liet vallen, welligt dat wij ons
vergist hebben, dat het de Amsterdam was.
Wat het laatste gedeelte betreft, moeten wij den kapt. verzoeken ons ar
tikel nog eens te lezen. Wij hebben nergens gezegd dat hij zijn schip on
beheerd heeft gelaten, alleen dat hij het op Maandag, toen het bleek dat het
niet meer was te redden, verlaten heeft. Zou dat niet waar zijn?
Wij behouden ons voor, om zoo noodig, in ons volgend nommer, op dit
ouderwerp terug te komen. Red.)
Geachte Keer Redacteur!
Gelieve onderstaande een plaatsje in uw blad te verleenen.
Meer dan eens heb ik mij tegen een der leden van de commissie der on
derhoudswerken beklaagd, over de slordige wijze waarop hier de straten wor
den gelegd. Men ga nu eens langs den Kanaalweg en zie hoe slecht de
straat er uit ziet, die naauwelijks gelegen is, hier en daar vertoóncn zich
reeds kuilen en gleuven.