GARGA BURGERLIJKE SIWl) DER GEMEENTE TEXEL. steld om den steen geheel uit te graven, ec hem in een mu seum van natuurlijke historie ten toon te stellen. St. Pancras, eene der wijken van Londen, biedt tegen woordig des Zondags een vreemd schouwspel aan. Duizende werklieden bewonen dit gedeelte der stad en bezoeken, tegen de Engelsche gewoonte eene zoogenaamde Zondags-markt,'' welke in hun wijk wordt gehouden. Men is echter tot de overtuiging gekomen, dat alleen ver veling hen daartoe dreef, en daarom zenden nu het'tractaat- genootschap zoowel als het matigheidsgenootschap de wel sprekendste leden uit hun midden naar het hart van Lon- den, om aldaar in de open lucht redevoeringen te houden. Maar hierbij is het niet gebleven. Terstond heeft zich een «Open air Secular Societij" gevormd, welke eene anti-chris telijke rigting heeft. Verleden Zondag zond dit genootschap eene dame, mis Harriet Law, in een open rijtuig met twee paarden bespannen naar St. Pancras, en hier hield deze vrouw staande in haar rijtuig eene lange en hartstogtelijke redevoering over de vraag: of de bijbel een goed boek is? Duizendeu omringden haar en hetgeen de verslaggevers der Engelsche dagbladen zeer ergerde, deze juichten haar toe. De spreker van het matigheids-genootschap had ook een groot gehoor, maar de meeste menschen omringden een be schaafden Engelschen werkmaD (een horologiemaker), die in de opene lucht een dispuut hield met een Schot, aangaande de Zondags-kwestie. Indien de museums en schilderij-ver- zamelingen des Zondags voor ons geopend wierdenzeide hij, indien men goede mnziek gaf voor het volk in de parken dan zouden ouders met hunne kinderen een gedeelte van den Zondag op nuttige en aangename wijze kunnen doorbrengen, en de Zondagin plaats van de dag van verveling en zonde, zou de heerlijkste dag der week, een ware rustdag worden. Kennis zou worden verspreid en smaak voor al het sckoone in Gods wereld worden medegedeeld aan velen. Al de ar gumenten vóór en tegen worden met kalmte en kennis van zaken besproken, en niemand zal ontkenneD, dat een derge lijke werkman waard is, om eene stem bij de verkiezingen uit te brengen. Een man, die dagelijks een kroeg in de Avenue Ver- sailles te Parijs bezocht en dan gewoonlijk zeer spraakzaam en luidruchtig was, zat voor eenige dagen op zijn gewone plaats zeer bedrukt, met zijn glas leeg voor zich. »Wat wilt gij nu gebruiken vroeg de kroeghoudster. »0, niets meer was het antwoord," ik heb nog maar 40 stuivers over en daar wil ik wat houtskool voor koopen, om mij met kolendamp te verstikken." »IIoe gekantwoordde de vrouw, meenende dat hij schertste, »voor twee stuivers kunt gij een koord koopen, om u er aan te knoopen, en daardoor zoudt gij de achtendertig stuivers, die gij overhoudt, kunnen verdrinken." »Op mijn woord, gij hebt gelijk" zei de man en verteerde zijn achtendertig stuivers aan sterken drank. De volgenden morgen vond men hem echter werkelijk aan een boom hangen. Hij had den raad der kroeghoudster letterlijk opgevolgd. Thans is de tekst bekend van den brief van den paus, waarvan de verschijning onlangs door een telegram uit Rome werd aangekondigd. "Wij laten hem hier volgen, zooals hij voorkomt in het officiële dagblad van Rome. Apostolische brief van onzen zeer heiligen vader Pius, door Gods genade negende paus van dien ndam, aan alle protestanten en andere niet-katholieken. Pins, souverein paus, negende van dien naam, aan alle protestanten en andere niet-katholieken. Gij zult reeds allen weten dat wij, die, ondanks onze onwaardigheid, tot dezen zetel van Petrus verheven zijn en dus gesteld zijn aan het hoofd van de geheele katholieke kerk en haar bestuur, hetwelk ons is opgedragen door Christus onzcu Heer zeiven, het noodig hebben geacht tot ons te roepen al onze eerwaarde broeders, bisschoppen van het heelal, en hen te vereenigen tot een ecumenisch concilie dat het volgende jaar moet gehouden worden, ten einde wij met onze genoemde eerwaarde broeders, geroepen om deel te nemen aan onze zorgen, de meest geschikte en noodige besluiten kunnen nemen, zoowel ter wegneming van de nevelen van zulk een groot aantal ver pestende dwalingen die met eiken dag verder hare magt en hare ontbindende kracht uitstrekken tot groot nadeel van do zielen, als om dagelijks meer en meer bij de christelijke volken, aan onze waakzame zorg toevertrouwd, de heerschappij van het ware geloof, de geregtigheid en den duurzamen vrede Gods te vestigen en te versterken. Ons aldus verlatende met een vast vertrouwen op het naauwe en innige verbond dat aan onzen per soon en aan onzen apostolischen zetel onze genoemde eerwaarde broeders verbindt, die nooit hebben opgehouden gedurende ons hoogepriesterschap aan ons en aan onzen genoemden apostolischen stoel de schitterendste blijken te geven van geloof, liefde en eerbied, koesteren wij de hoop dat, even als in vroegere eeuwen met andere algemeene concilies het geval is geweest, ook deze eeuw het ecumenisch concilie door ons bijeengeroepen, met behulp der goddelijke genade, de rijkste en heilzaamste vrachten zal dragen tot den hoogsten roem van God en het eeuwig heil der menschen. Derhalve, houwende op die hoop, opgewekt en aangespoord door de liefde van onzen Heer Jezus Christus, die zijn leven gegeven heeft voor het heil der menschen, mogen wij niet nalaten, bij gelegenheid van het aanstaande concilie, ons apostolisch en vaderlijk woord te rigten tot allen, die, ofschoon zij denzelfden Christus als verlosser erkennen, nog thans niet het ware geloof van Christus belijden en de leer der katholieke kerk niet volgen. En wan neer wij dit doen, is het vooral om hen tc waarschuwen, aan te manen en te smeeken, met al den ijver onzer liefde, wel te willen overwegen en ern stig onderzoeken of zij den weg, door den Heer Jezus Christus zelveu voor geschreven, die tot het eeuwig heil leidt, wel volgen. Niemand toch kan ontkennen of betwijfelen dat Jezus Christus zelf, om aan het gansche mensch- dom de vruchten zijner verlossing te schenken, hier op aarde in den persoon van Petrus zijn eenige kerk heeft gesticht, namelijk de eenige, heilige, al gemeene en apostolische kerk, en dat hij daaraan al de vereischte magt heeft gegeven, opdat het geloof geheel en ongeschonden zou worden bewaard en dat hetzelfde geloof aau alle volken en stammen zou worden overgebragt, opdat alle menschen zich zouden kuunen vereenigen in zijn mystisch. ligcliaam door den doop en altijd in zich zeiven, tot dat bet geheel zal volmaakt zijn, dat nieuwe leven zijner genade zouden kunnen bewaren, zonder hetwelk niemand het eeuwig leven kan verwerven of verkrijgen, zoodanig ook dat dezelfde kerk, die zijn mystisch. ligchaam uitmaakt, tot aan de voleinding der eeuwen vast, onwrikbaar inbaar inwendig zamenstel blijven, zicli krach tig ontwikkelen en aan hare kinderen alle hulp voor hun heil geven zou. Nu dan, ieder die wel wil overwegen en met aandacht onderzoeken de levensvoorwaarden van de verschillende kerkelijke genootschappen, onderling verdeeld en gescheiden van die algemeene kerk, die sedert den Heer Jezus Christus eu zijne apostelen altijd, zonder tusschenpoozen heeft uitgeoefend en nu nog uitoefent door tusschcnkomst harer wettige priesters, de magt die haar is opgedragen door den Heer zeiven ieder, zeggen wij, die zich aan dat onderzoek zal wijden, zal gemakkelijk overtuigd worden dat noch eenige van die kerkgenootschappen in het bijzonder, noch al die genootschappen vereeuigd, in eenig opzigt uitmaken of zijn eene algemeene kerk, die de Heer Jezus heeft gesticht, zaraeugesteld en tot stand heeft willen brengen dat zij evenmin, in geen opzigt, kunnen beschouwd worden als een lid of een deel van dezelfde kerk, van het oogenblik af dat zij zigtbaar geschei den zijn van de katholieke eenheid. Omdat deze genootschappen inderdaad zijn ontbloot van dat levende gezag, ingesteld door God, dat allereerst aan de menschen leert de dingen des ge- loofs eu de wetten der zeden, dat hen leiden en in hen beheerschen alle dingeu die betrekking hebben tot het eeuwig heildaarom hebben die ge nootschappen zeiven voortdurend hunne leer veranderd en die veranderlijk heid, die onbestendigheid heeft voor hen geen einde. Ieder begrijpt ligtelijk en weet juist en onwederlegbaar dat die toestand geheel tegenovergesteld is aan dien van de kerk ingesteld door Christus, onzen Heer, de kerk waar in de waarheid altijd bestendig moet wezen, zonder onderworpen te zijn aan eenige wisseling, als ter bewaring gegeven aan dezelfde kerk, opdat zij haar bewaren zou in haar vollen omvang, voor welke bewaring de tegenwoordigheid van den Heiligen Geest eu diens bij stand aan die kerk in alle oneindigheid is toegezegd. Niemand zal het bovendien onbekend zijn dat dit verschil van leer en meening oorzaak is van maatschappelijke scheuringen en dat daaruit tal— looze gezindheden en secten ontstaan, die zich dagelijks meer verspreiden tot nadeel vau de christelijke en burgerlijke zamenleving. Wie toch de godsdienst als de grondslag der menschelijke maatschappij erkent, kan niet weigeren aan te nemen en te erkennen den invloed dien die geschillen en oneenigheden in beginselen van dien aard en die godsdienst- secteu in ouderlingen strijd op de burgerlijke maatschappij uitoefenen en ook met welk eene kracht de ontkenning van het gezag door God inge steld tot regeling eu bestuur van de overtuigingen des menschelijken geest, zoowel in het maatschappelijk als in het bijzonder leven, die zeer ongeluk kige verstoringen in feiten en dingen, die woelingen, die bijna alle volken in hooge maten bedroeven, heeft opgewekt, ontwikkeld en uitgebreid. Daarom dus, dat allen die niet de eenheid en de waarheid van de alge- meeue kerk beziiten (Heilige Augustinus ep. LXI al. CCXXIII) de gelegen heid aangrijpen die hun geboden wordt door het concilie, waarin de katho lieke kerk, waartoe hunne voorouders behoorden, een nieuw bewijs levert van hare innerlijke eenheid, hare kracht en hare onuitbluschbare levens kracht, gehoorzamen aan de behoeften van hunne harten en dat zij trach ten zich los te scheuren aan dien toestand, waarin zij niet zeker kunnen zijn van hun heil. Dat zij onophoudelijk aan God hunne vurigste gebeden opzenden, opdat Hij den muur der verdeeldheid omverwerpe, opdat Hij de nevelen der dwaling doe verdwijnen en hen terugbrenge in den schoot der kerk van onze heilige moeder, van waar hunne voorouders het heilzaam levensvoedsel hebben ont vangen en welke alleen in haar geheelen omvang de leer van Jezus Christus bevat, die mededeelt en over de geheimen der hemelsche genade beschikt. Wij dan. die met den grootsten ijver alle pligten van een goeden herder overeenkomstig de taak van ons verheven apostolisch ambt, ons door Christus onzen Heer zeiven opgedragen, moeten vervullen, en die alle menschen in het heelal moeten omvatten in onze vaderlijke liefde, wij rigten dezen brief aan alle christenen die van ons gescheiden zijn; in welken brief wij hen aanmanen en uitnoodigeu om zich te haasten om tot de eenige kudde van Christus te komen. Want wij begeeren van ganscher harte hun heil in Jezus Christus en vreezen eenmaal rekenschap te moeten doen van hunne zielen aan denzelf den Jezus Christus, onzen regter, indien wij hen niet, zooveel iu ons ver mogen is, den weg openen dien zij moeten volgen om tot gelukzaligheid te geraken. Wij houden dan ook niet op in onze gebeden en smeekingen, te midden onzer dankbetuigingen, nederig, dag en nacht, voor hen te vragen de he melsche voorlichting en den rijkdom der genade aan den eeuwigen herder der zielen en daar, ondanks onze onwaardigheid, wij op aarde de zaak ver vullen van stedehouder vau Christus, wachten wij, met open armen, den terugkeer der verdwaalde kinderen tot de algemeene kerk, opdat, wij hen kuunen ontvangen met alle liefde in het huis des hemclschcn Vaders en hun zijne onuitputtelijke schatten kunnen mededeelen. Van dieu zoo begeerden terugkeer tot de waarheid en de gemeenschap met de katholieke kerk hangt niet alleen het heil van elk in het bijzonder af, maar dat van de geheele christelijke maatschappij en de wereld zal geen waren vrede hebben, zoo lang zij niet is ééne kudde onder één herder. Gegeven te Rome, op Sint-Pieter, deu I3den September 1868, liet 23ste jaar van ons hoogepriesterschap. Van en met 2 tot 8 Oct. ingeklaard -LIJST. zijn te Helder tot lossing Naam van Schip. het Gezagvoerder. Mabella Hams Kringla Carbon Brotherly love Johan Carl Chelone Helcna Rich. Reijnoldt Eastave Noorlaud Christoffenseu H. Bruijn G. Reston J. Moffet H. Joersen J. Frederichsen J. Tnnsma A. Welton R. W. Taylor L. A. Nylanderjl Plaats van herkomst. Sundswall Hudingswal Newcastle Sundswall Sunderland Sundswall Lading. Hout n Steenkolen Hout n ii Steenkolen Hout Voor wien bestemd. Blikman Co. W. Pont Zurmuhlen&C II.IJ.S.-Maats. Ei^hoven Blikman Co. n Wurfbain &Co. Blikman Co. Van -30 Sept. 8 Oct. 1868. GETROUWD en ONDERTROUWD Geene. GEBOREN Cornelisjc, dochter van Jan List en Jaantje Hol. Pe- trouella Isabella, dochter van Klaas Borgman en Petronella de Wijn. Neeltje, dochter van Jacobus Cornelit Steenland en Naantje Boon. OVERLEDEN Willem Bakker, 26 jaren, zoon van Willem Bakker en Jannetje Lelij MAKKTBERIGTEN. AMSTERDAM, S Oct. Prijzen der aardappelen Zandaardappelen f 2 50 a 4.40. Zeeuwsehe jam men f2.30 a 2.60. Geld. Stoelcmattcrs f2.10 a 2.30; dito ronde Wolkam mers f2 a 2.10. Frieschc Muntersche f 1.90 a 1.95; dito jammen f2.25 a 2.35; Pruisische f2.30. Groningers f 1.75 A 1.80.Alleen in 1'riesche en Groningers vertoont de handel eenige levendigheid. Overige soorten stil, met weinig aanvoer, zoodat de prijzen dan ook iets hooger zijn. 7 Óct. Tarwe onveranderd. Jarige Bonte Poolsche f 390 per 2400 kilo- Rogge in loco prijshoudend. Taganrog f 222, 225, 228. Archangel f 220 in a contant zonder korting. Taganrog f216/20, puike dito f 223. Petersburg. f215, puike Galatz f225, gebroeide dito f205, 208, op levering lager aangezegd f135. Oct. f208, 209. Maart f205, 206, 207. Mei f206, 207.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1868 | | pagina 3