Dr. J. C. ZAALBERG Pz. BURGERLIJKE STAND DEil GEMEENTE TEXEL. Ook toen heeft hij, ondanks zijn lioogen leeftijd, een meesterstuk bedreven. Hij was er in geslaagd om, door zich uit te geven voor den inspecteur-generaal der gevangenis sen te Poitiers een paard en rijtuig te bekomen. Te Tours werd hij in hechtenis genomen op het oogenblik dat hij zich naar het gebouw der prefecture begaf om een bijzonder gehoor van den prefect te hebben, die meende dat hij de maarschalk Caurobert was. Toen de president van het hof aldaar begon op te som men welke straften hij al had beloopen, riep Desjardins bij de derde uit; //genoeg genoeg, mijnheer de president; an ders zitten wij van nacht om twaalf uur hier nog." Dingsdag avond jl. werd te Schagen, ten huize van den heer A. Knikker, door den heer Zaalberg zijne tweede voordragt gehouden. De opkomst van een nog talrijker publiek dan bij de eerste optreding des sprekers, getuigde van den diepen in druk door dezen op zijne hoorders gemaakt, van de hooge be- langstellirïg in het gewigtig onderwerp, op zoo uitstekende wijze door hem behandeld. Schetste spreker in zijne vorige rede den strijd tusschen godsdienst en wetenschap, en achtte hij het de taak der mo derne rigting, verzoening tusschen deze twee mogelijk te maken, ditmaal wenschte hij die rigting zelve te doen kennen, ontdaan van alles wat wederregtelijk onder hare vlag mede vaart, het woord modern" in discrediet brengt en ooi-zaak is, dat de voorstanders dier rigting vaak schromelijk miskend, ja, zonder vorm van proces, veroordeeld worden door personen, die ten eenenmale onbekend zijn met het begin sel, waarvoor door spreker en diens geestverwanten gestreden wordt. Tot dat einde bragt de redenaar na herinnerd te hebben dat, ook buiten het godsdienstige, onzen tijd, zoo in het maat schappelijke als op bijna elk gebied van het menschelijk leven wmodern" kan heeten zijne hoorders onder de aandacht, dat de godsdienstrigting van dien naam reeds een kind was der vorige eeuw, geboren weinig tijds na het ontstaan van het naturalisme, het rationalisme en het materialisme. Voor treffelijk teekende spreker achtervolgens dit drietal, zoo wijs- geerige als godsdienstige stelsels. Eerst het naturalisme, dat ofschoon van Engelsclien oorsprong, daar echter weinig wortel schoot, doch in Frankrijk welig opwies, waar het Voltaire koning heette, Rousseau tot belijder had, en waarin God wel als Schepper werd erhenclmaar overigens beschouwd als een wezen dat de aarde en hare bewoners verder zoo tamelijk aan hun lot overliet en er zich bitter weinig meer om bekom merde bv. als een ervaren uurwerkmaker die overtuigd is dat hij zijn werk in dien toestand heeft afgeleverd, dat het voort aan zijn toezigfc niet meer behoeft. Gevolgen van dat stelsel wareneerst minachting voorlater bespotting van de gods dienst, slottooneel: het schrikbewind, Frankrijk's grond ge drenkt met het bloed zijner kinderen, God en zijne dienst ver bannen uit het brandpunt der Europesche beschaving en eindelijk eene lïgte kooi, geplaatst op het altaar in eene der hoofd kerken van Parijs, aangebeden als godin der vrijheid en der rede. Wat nu betrof het rationalisme, deed spr. uitkomen, dat, was het naturalisme ontstaan buiten het eerste daarentegen zijnen oorsprong had in de kerk, en wel in de protestantsche in Duitsch- land. Eigenaardig bestempelde hij het rationalisme met den naam: »gezond-verstands-godsdienst", eene rigting die haar ont staan dankte aan godgeleerden die, na vruchteloos beproefd te hebben een zoogenaamd godsdienstig stelsel op te bouwen, niets beters wisten te doen dan hun broddelwerk weder af te breken, en nu alles op dat gebeid wilden toetsen aan de rede. Voor de poëzy, het verhevene, en voor een warm gemoedsleven was natuurlijk in zulk eene rigting geen plaatsalles moest nuchter, prozaïsch en duidelijk zijn men moest alles als het ware kunnen reiken en smaken, tasten en voelen. Doch, hoe goed het ook zij in het godsdienstige het verstand de plaats te geven waarop het aanspraak heeft, de mate daarvan is bij de kinderen dezer aarde zeer verschillend, en ziedaar eene der grootste klippen voor het rationalisme. De godsdienst toch moest begrijpelijk zijn voor elk; voorden minst zoowel als den meest ontwikkelden; de maatstaf op dit gebied moest diensvolgens zijn het bekrompenst verstand. De reuzengeest die zijnen tijd eene eeuw vooruit is, die het heelal omvat, de aarde met een snoer omvademt, en de bliksem tot het voertuig zijner gedachteu maakt, zou, in het godsdienstige zich dus moeten houden aan de opvatting van zijne dienstbode; «welligt die goede rationalisten zeide spr. wilden, gelijk Claudius het zoojuist uitdrukt, dat de zon zich regelde naar de huisklok, in plaats dat deze zulks naar haar zou doen. 't Gevolg was, dat Duitschlands waar lijk edele en vrome geesten zich van hen afkeerden en de thermometer van het godsdienstigleven even als het kille rationalisme zelve er spoedig tot op het vriespunt daalde. En nu het materialisme Had spreker de verschrikkelijke gevolgen der uitspattingen van het naturalisme, het geestdooden- de van het rationalisme op wegslepende, vaak ironische, wijze, sterk doen uitkomen, voor het materialisme was hij in waar heid een zwaard zonder genade. Het materialisme dat het be staan van God ontkentalle leven enkel stofwisseling, het den ken phosphoriseren der hersenen noemt; dat alleen gelooft aan de stof, en de kracht waardoor die stof wordt bewogen en omgezet, het materialisme eindelijk, dat op alle vrome ver zuchtingen naar hooger, op al het bidden, lijden, strijden en ho pen immer ijskoud het verschrikkelijk antwoord geeft»Dwaas er is geen Godeet en drink, en geniet wat ge kunt eer ge sterven gaat"; het was, zeide spr. de verrotting van den geest. En de voorstanders dier verschillende rigtingen werden, volgens spr., door de onkunde gerekend, allen tot de moder nen te behooren en het met dezen eens te zijn. Doch, ver volgde spr., wij zijn het niet met hen eens en het zou blijken dat, al mogten zij een eind weegs met ons medegaan, daar waar van geloof sprake was, onze God voor sommigen hunner veel te groot, voor anderen een voorwerp van bespotting wezen zou. Wat is dan nu de moderne rigting? Schleiërmacher was er de profeet van. Doch gelijk alle hervormers had hij zijne voorloopersLessing, die door zijne studie betrekkelijk de godsdienstige ontwikkeling der volken, Herder, die door zijn diep indringen in de verhevene poëzy des Bijbels den weg bereidden door Schleiërmacher te volgen toen deze optrad als ontdekker en verkondiger in beginsel van de zoo eenvoudige als grootsche waarheiddat de godsdienst niet bestaat in schriftgezag, stelsels of formulieren, dat de mensch haar niet behoeft te le er endat zij niet iets is buiten hem, maar dat zij leeft in den mensch zelvedat haar eenïge, maar ook on uitputtelijke bron is het menschelijk harten waaruit wordt slechts die bron niet troebel gemaakt stralen der reinste liefde tot den Vader opschieten tot boven de wolken. Te luisteren naar die stem die weerklinkt in ons binnenste en ons telkens en telkens spreekt van de liefde Gods, zich door haar te laten dringen tot wederliefde en daardoor tot alles wat edel is en goed, tot waarachtige vroomheid, ziedaar wat de mo derne rigting wil, waardige leden te worden van dat rijk waarvan Jezus, de beelddrager van het kindschap Gods, de zedelijke koning is, ziedaar het idiaal waarnaar zij streeft. Gehoor gevende naar die stem die daar leeft in het mensche lijk gemoed, dus besloot spr., kunnen de modernen, den natura list gerustelijk zijne spotternij, den rationalist zijne bekrom penheid, den materialist zijne godverzaking laten, doch tot de orthodoxie kunnen zij zeggen »met u kunnen wij spreken, want hoeveel strijds er overigens moge zijn, ook voor ons als voor u, is er eene kersnacht geweest, en ofschoon wij slechts aan de poëzij der overlevering denken waar gij van Engelenverschijning spreekt, ook ons zijn Betlehems velden dierbaar en zoo ooit engelen zongen het zal wel geweest zijn die hymne »Eere zij God in den Hemel vredé den mensch op aarde in welke Hij een welbehagen heeft. Nadat de spreker onder do ondubbelzinnigste bijvalsbetui gingen, geëindigd had, dankte de WelEerw. heer Vis Dieperink den begaafden redenaar, namens de aanwezigen, in weinige maar hartelijke woorden voor het gesprokene. Wij gelooven dat alle aanwezigen van harte met dien dank instemden. Van 19 26 Maart 1869. ONDERTROUWD Geene. GETROUWD Pieter Bruns en Martje Koning. Jan Vermeulen en Dirkje Breker. GEBORENAlida Catbarina, dochter van Dirk Eelman en Jannetje List. Lammert Jakob, zoon van Jau Kaan en Maria Verbaasschot. Helcna Johanna, dochter van Jan Jager en Fronica Thcodora Schaatsen berg. Leendert, /.oon van Johannes de Blok en Aatje Hoogheid. Hendrik Johaunes, zoon van Karei Baltus de Groen en Hcndrina Petronella van Bockvmeer. OVERLEDEN Cornelis Abbenes 81 jaar. Pietje Kalis, 5 dagen, dochter van Simon Kalis en Antjc Visser. Pieter Kuiper, 33 jaar, ge huwd met Trijntje Pais. Trijntje Duïnker, 75 jaren, weduwe van Bartel Burger. Daniël Duinker, 47 jaar, gehuwd met Trijntje Kuiper. MARKTBERIGTEN. SCHAGEN, 25 Maart. 7 Paarden f40 90, 1 Stier 1' 70, 10 Magere Gelde Koeijen f 100 a 120, 2 Vette Gelde Koeijen f150 a 170, 3 Kallkoeijeu f 140 a 150, 25 Nuch tere Kalveren f3 a 6, 560 Magere Schapen 15 a 23.25, Bokken en Geiten f2.50 a 4, 5 Varkens f 15 a 30, 25 Biggen t'8 a 11, Konijnen 10 a 60 ets. Kippen 20 a 80 ets. Boter 92^ ets. per kop of f 1.20 per NP. Kaas 20 a 40 ct. per NP. Kipeijeren f2.80 a 3, Eendeijereu f3 per 100 stuks. De markt graag, vlugge handel. PURMERENDE, 23 Maart. Kleine Kaas f 32.50. Kleine voorraad, aan den prijs verkocht. Aangevoerd 28 stapels Kleine Kaas, Middelbare. Boter. Van f 1.20 tot f 1.30 per Ned. pd. Gemiddeld 1' 1.25 per ned. pd. Aangevoerd 53 Runderen. Vette Koeijen weinig aangevoerd, over het ge heel iets duurder. In Melkkoeijcn en Geldvee was de handel flaauw. 10 Paarden. 66 Vette Kalveren. Prijs van f 0.80 tot 1.00 ct. per ned. pd. Han del vlug. 272 Nuchtere Kalveren. Prijs vau 1 8 tot 7 per stuk. Handel stug. 34 Vette Varkens. De prijs was van 54 tot 60 cents per ned. pd. Handel matig vlug. 41 Magere Varkens van f 16 tot 25 en 212 Biggen van f7 tot 10. Handel matig vlug. 697 Schapen en Lammeren. Vette Schapen blijven duur. In Overhoudcrs iets meer kooplust. Kip-Eijevcu f3.25, Eeud- Eijeren 1' 3.10 per 1U0 stuks. Verleden Diugsdag zijn ter waag gewoeen 31 stapels Kaas, wegende 5604 ned. ponden. De hoogste markt was voor kleine kaas f33.Middelbare Aangevoerd 1578 ned. ponden Boter. ENK HUIZEN, 25 Maart. Mosterd per mud f 27.Karweij per 50 kilo f 20.50, Graauwe Erwten per mud f 17 a IS, Capncijndcrs f 14 a 15; Bruine Boonen f 12 a 13, Witte Erwten f 13, Wijker Valeu f 13. SNEEK, 23 Maart. Prijs der Boter f52.50. B8ERIGT. XXIII NEDERLANDSCH LANDHUISHOUDELIJK CONGRES tc Kampen, van Maandag 28 Junij tot en met Zatuvdag 3 Julij 1869. Bij gelegenheid van het Congres zal eene Tentoonstelling worden gehouden van Vee, Pluimgedierte, Voortbrengselen vau- en Werktuigen voor den Laud- en Tuinbouw. De opening dezer tentoonstelling is bepaald op Woensdag don 30 Junij des middags te 12 uren. Dc Tentoonstelling van het vee duurt één dag, die der werktuigen en landbouw voortbrengselen 4 dagen. Het uitvoerig programma dezer Tentooustelling zal zoo spoedig mogelijk algemeen verspreid worden. Het Bestuur heeft reeds tot het uitloveu van prijzen eene niet onbelang rijke som ter beschikking; die som is intusschen niet voldoende om aau de Tentooustelling een gcwcnschto uitbreiding te geven. Het Bestuur neemt dus de vrijheid alle belangstellenden beleefdelijk uit tc noodigcu om bijdragen, hetzij in geld of iu voorwerpen, ter zijner bc-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1869 | | pagina 3