HELDERSCHE COURANT. JTieuros» en Woensdag <flÖoertenfie--6faÖ. 2 Junij. M 836. Negende Jaargang. 1869. Jhr. Mr. C. van Foreest of den Generaal W. J. Knoop. Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND Abonnementsprijs voor 3 maanden .ƒ1.30 Franco per post n1*50 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Brieven franco. De prijs der AdveeteNtien van 14 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Zegelregt voor iedcie plaatsing 85 Centen. Voor des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Advertentiën intezenden. Ingezonden stukken minstens een dag vroeger. Uitgever S. G IL T J E S. n. Toen onlangs de afgevaardigden der vereeniging voor chris telijk nationaal onderwijs te Utrecht, onder het presidium van den heer Groen v. Prinsterervergaderd waren, scheen het vrij zwaar te vallen, de gewenschte wijziging der Grondwet te formuleren. Eindelijk kwam ze hierop neder«het vrije onderwijs moet regel, het staafs-onderwijs aanvulling worden." De heer Groen stelt verder als eischr «regt voor allen, dus ook voor den christen; geen voorrang en uitbreiding van het openbaar onderwijs met eene zedeleer zonder dogmatischen grondslag." Ziedaar het program der anti-revolutionairenOok van den heer van Foreest? Wij willen het eens wat nader beschouwen. Het staatsonderwijs moet aanvulling worden. De openbare gemengde school wordt dus eene bijzaakzij moet echter als een «noodzakelijk kwaad" blijven bestaan. De staat mag of moet een handje helpen, wanneer de particulieren te traag of te onvermogend zijn, om voor het vrije onderwijs te zorgen; hij hangt dus af van den goeden of kwaden wil, zoo niet van de grillen der burgers. Het geval is mogelijk, dat in eene gemeente, door bijzondere scholenzoodanig in het onderwijs wordt voorzien, dat eene openbare school niet meer noodig is. Door omstandigheden kan eene dier vrije scholen tijdelijk worden opgeheven, en dan moet de staat in die be hoefte voorzien hij dient dus altijd eenige onderwijzers be schikbaar te hebben, die hij weder kan wegzenden, als hunne dienst niet meer gevorderd wordt. Het zou ook kunnen ge beuren dat die vrije scholen eenige kinderen van andere ge zindheden buitenslotenterstond moet de staat voor hen eene openbare school oprigten, want, »regt voor allen Wat hier door vrije scholen verstaan wordt, zou wel eenige opheldering behoeven. Wij noemen onze openbare neutrale scholen vrije scholen, en stellen die tegenover de confessionele scholen, die van kerkelijke en andere invloeden afhankelijk zijn. De anti-revolutionnairen stellen nu de vrije scholen tegenover de openbare scholen hunne vrije scholen kunnen dus niet anders zijn dan confessionele scholen, of hetgeen wei- ligt beter door iedereen verstaan wordt, sekte-scholen. Wat een woordenspelTwee tegenover elkander staande rigtin- gen bedienen zich van hetzelfde woord, en hechtten daaraan eene lijnregt verschillende beteekenis. Is dat toeval of opzet Dat wij liberalen de openbare gemengde school eene vrije school noemen, is zeer natuurlijk. Wij achten het onnoodig dit te betoogen, zoo lang hare vijanden niet het tegendeel bewijzen. Maar, nu de heer Groende bekwame geschied- vorscher, wien het beter dan ons bekend is, welke rol het woord vrij in de geschiedenis van vele landen en ook van ons vaderland heeft gespeeld, dat woord stelt aan het hoofd van zijn program, nu dat woord berekend schijntom bij een gedeelte der katholijken verwachtingen te doen ontstaan, die hun, naar ons oordeel, later de grootste teleurtellingen zouden doen ondervinden, nu wij door de hier en daar reeds bestaande confessionele scholen reeds hebben kunnen zien welke vrijheid da&r woonplaats kan vinden nu zeg gen wij: verklaart ons, wat gij door het vrije onderwijs verstaat, maar met ronde woorden, die iedereen begrijpen kan, zoo gij niet wilt, dat wij ze voor een lokaas houden, om bondgenooten te verkrijgen bij eene andere rigting, waar van gij verder verwijderd zijt dan wij, en die, welligt te Iaat, zou herinnerd worden aan het verbond met den leeuw in de fabel. Doch dat daargelaten het vrije onderwijs wordt hier ge plaatst tegenover het openbare het eerste valt dus niet onder het toezigt van den staat, want dan zou het niet meer vrij zijnelke voorwaarde, elke beperking zou eene aanranding der vrijheid zijn. Maar als nu dat onderwijs eens niet deugt? Of hunnen de vrije scholen niet slecht zijn Aan het opheffen van zulk eene school is niet te denken, want zij is immers vrij Zou de strekking van de eischen der anti-revolutionnairen wel zoo duidelijk zijn als het oppervlakkig schijnt Ligt er niet veel meer iets rekbaars in, dat voor verschillende vor men vatbaar is »Regt voor allen Een prachtig woord, maar het is met dat woord regt wederom even als met het woord vrijheid men weet niet juist wat men er aanheeft. Vooral de woorden die de heer Groen daar op laat volgen: vdus ook voor den christennaar welker zin en bedoeling wij naauwelijks den moed hebben te raden, maken het woord regt niet duidelijker. Maar bestaat dan nu geen regt voor allen, en wel vooral voor den christen? Wij zeggen volmondig ja, de anti-revo lutionnairen zeggen neen; maar wat zouden zij dan verstaan door het woord regt Zou het niet der moeite waard zijn te hooren wat de heer van Foreest daaronder verstaat Vrije scholen! Maar hoe ver gaat die vrijheid Wie zal haar, zoo noodig, binnen de grenzen houden, wanneer de staat de magt geheel uit de handen geeft? En waar blijft het «regt voor allen wanneer de Kerk ze beheerscht Verder: »geen zedeleer zonder dogmatischen grondslag F Wij begrijpen niet hoe die eisch overeen te brengen is met «regt voor allenen dus ook voor hendie de zedeleer zonder dogmatiek verlangen. Wij stellen ons eene gemeente voor van protestanten en katholijken. Elke gezindheid heeft hare school, en als beiden edelmoedig genoeg zijn ook de behoeftige kinderen toe te laten, dan kan de openbare school als onnoodig wegvallen. Maar als nu een protestantsch of katholiek gezin zich niet kan vereenigen met het dogmatische onderwijs hunner school? De kinderen naar de andere schooi te zenden, gaat toch ook niet. Wat dan Moet de staat tusscnenbeide treden Of moeten de kinderen zonder onder wijs blijven Zonderling regt voor allen Indien wij de ware bedoeling of strekking van de eischen der anti-revolutionnairen niet juist hebben opgevat, men wij te het dan aan de onduidelijke, de nevelachtige wijze, waarop zij geformuleerd zijn. Maar hebben wij dan niet het regt, van den heer van Foreest te verwachten dat hij het zwijgen zal verbreken, den sluijer opheffen en de kiezers voorlichten, opdat zij weten wat zij aan hem hebben Wij houden hem voor een te eerlijk manom de duisternis liever te hebben dan het licht. Wij meenen echter niet mis te tasten, wanneer wij.het als de bedoeling der arfti-revolutionnairen beschouwen, de be staande regeling van hef lager onderwijs omver te werpen, en daarin onder AJUTi-revolutionnaire vlag eene totale revolutie brengen. Geene zedeleer zonder dogmatischen grondslag De dogmatiek kan noch mag op de openbare gemengde school plaats vindendus zou alle zedeleer moeten verbannen worden. De openbare school moet heidensch worden, ten einde haar geheel in discredïet te kunnen brengen. Wie dan geene vrije scholen kan bezoeken, moet zich maar met zulk eene school vergenoegen. En dat durft men «regt voor allen te noemen Dit zou echter onvermijdelijk uitloopen op den geheelen ondergang der openbare gemengde school. En wat hebben wij dan te wachten Overal vrije scholen, anders gezegd sekte-scholenvoor het grootste gedeelte kweekplaatsen van bekrompenheid en onverdraagzaamheid, zoo niet van dweep zucht afhankelijk van een toezigt, dat telkens kan veran deren en dus niet den minsten waarborg oplevert. Daar naast hier en daar nog kwijnende openbare scholenvoor het grootste gedeelte of uitsluitend bevolkt door behoeftige kin deren, en waarvan de staat de kosten mag dragen. EindelijkI doch moge de Hemel ons voor dien toestand bewaren Hadden wij niet het regt het een «afbreken zonder op te bouwen" te noemen Kiezers bedenkt welwat gij doet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1869 | | pagina 1