LANDVERHUIZERS.
£Mk Herig t aan Jj|
BURGERLIJKE STAND DEK GEMEENTE HELDER.
ADVERTENTIE N.
dat gij nooit hebt beproefd niets in te gevendat is niet
temin een geneesmiddeltje dat negentig van de honderd maal
wonderen doet
Hechtte Magendie zeer weinig aan geneesmiddelen en
geneeskunst, Turenne had zijnerzijds even weinig eerbied
voor de krijgskunst. Hij heeft gezegd en geschreven: //De
opperbevelhebber moge zoo knap en moedig zijn als hij wil,
in den oorlog hangt alles 't meest van toeval af!"
Men moet wel een groot geneesheer en een groot veld
overste zijn, om zich met bekenteuissen als de voorgaande
in 't openbaar te kunnen wagen
EEÏÏ ANERlliiilSCSaE BÏÏJFFELJAGT.
Do Amerikanen van het verre Westen hebben eene nieuwe soort van
groote jagt bedacht, waarin de locomotief de plaats der honden eu paarden
vervangt. Een dagblad van Kansasde Lawrence- Journalgeeft van zulk
eene jagt de volgende levendige beschrijvingen.
„Des morgens ten tien ure verliet onze lange trein, waarin zich drie hon
derd reizigers bevonden, alle van ijver brandende, ouder muziek het station
van Lawrence. (in Kansas)eu vertrok westwaarts naar de weinig bekende
streek die dikwijls bezocht wordt door buffel-ossen. Onze bagaadje-wagen
was opgehoopt piet krachtige en vei sterkende levensmiddelen. Het is voor
treffelijk weder en de jagers zijn vol drift om los te branden. Verscheidene
4,ames behooren tot de partij. Zonder zich te storen aan hetgeen er verhaald
wordt van moordenarijen die door de Indianen zouden bedreven zijn eu
waarmede vreesachtige bewoonsters van het westen zich laten bang maken
braveren zij moedig het gevaar in het dus genaamde sombere en met bloed
bevlekte oordom er met vurige bewondering getuige te zijn van stoute
daden, die de heldenfeiten der oude ridders in de schaduw stellen. Aan
den 25 n paal vertragen wij deu gang; want reeds bemerken wij het groote
heirlcger der buffel-ossen, dat uit het noorden kwam, en vijftig mijlen lang
verliezen wij hunne zwarte en dreigende leliën niet uit het oog. Onmogelijk
is het de duizeudeu dezer ruige monsters te tellen, die regts van ous opeen
getast waren en in hunnen togt naar het zuiden opgehouden werden door
het gezigt van deu spoorweg en de voorbij vliegende treinen. Ook kon
zich geen der jagers herinneren er ooit zooveel te gelijk bij elkander ge
zien te hebben.
„Eenige buffels der voorhoede, meer onverschrokkenhadden zich intus-
schen over de grens der rails gewaagd, en toen zij onze groote machine,
de Séminolezagen aankomen deden zij hun best om het gros van het
leger, dot aan deze zijde gebleven was, weder bijeen te brengen. Toen be-
gonneu zij zoo geweldig te loopen, als Diet te beschrijven is. Het was om
streeks drie ureu in den namiddag. Nagenoeg eene mijl ter linkerzijde van
ons, beproefde een twintigtal buffels, zich kruiseling over de rails te plaat
sen eu alzoo den weg te versperren. Zijne machine op een snelheid bren
gende juist berekend om hen in hunne pogingen aan te moedigen wint
de bekwame machinist van de Séminole het hun allengs in snelheid af. In
een oogenblik zijn honderd vensterruiten der waggons geopend, en ter
linkerzijde van den trein steken twee honderd karabijnen omhoog. De
machine fluit vreugdekreten en handgeklap barsten los, de grond dreunt
onder de voeten der groote dieren die, in eene wolk van stof gehuld, ga-
loppeeren over de vlakte, en met iederen sprong ons dichter bij komen, tot
dat zij ten laatste op een afstand van 600 yards (omstreeks 500 n. ellen)
en juist toen zij op onzen trein wilden iuloopen een peleton-vuur van onze
jagers ontvangen. Op die wijze vervolgden die gedrochtelijke dieren meer
dan twee mijlen lang hunnen ren op evenwijdigen afstand van onzen trein,
tot zij eindelijk moedeloos stil hielden, ous een oogenblik beschouwden, als
om ons uit te dagen, toen zich plotseling omkeerden en zich links af ver
wijderden buiten het bereik onzer kogels. Naar hunnen tred te oordeelen,
was het gemakkelijker te begrijpen dat menig schot het doel bereikt had.
„Maar de gewichtigste gebeurtenis van den dag moest nog plaats hebben.
Met het vallen van den avond vielen wij in het midden van een talrijken
troep, die aan do beide zijden van den weg verspreid was. In een oogenblik
scheen alles in het rond zich te bewegen. Diewelke aan de linkerzijde
waren deden telkens een herhaalde poping om voor ons over te gaan, en
telkens maken wij jagt op hen. De grootsten uit den hoop mogt het
gelukken bij tijds over te steken,- maar drie zware slieren hadden een schot
ontvangen, hetgeen hun echter niet belette om in snelheid met de Séminole
te knnnen wedijveren. Door de duisternis konden wij ze naauwelijks be
merken echter waren zij aan het kruisvuur ouzer twee honderd karabijnen
blootgesteld juist op het oogenblik, waarop zij, ons nog een weinig vooruit
zijnde, op korten afstand van deu weg liepen. Toen was het een draven en
loopeu alsof de duivel der vrees hen medesleepte. Voor deze keer moest
de Séminole het onderspit delven. Met eene schrikkelijke vaart sprongen
zij over den weg, naauwelijks twintig voeten voor de locomotief. Doch hier
mede waren zij echter niet gered. In een oogwenk bevonden zich onze jagers
aan de andere zijde van den treinen terwijl de drie dieren hunne ruggen
aan de geweerschoten waagden, op het oogenblik toen zij de glooijing wilden
beklouicren, ontvingen zij van ous bataillon de volle laagTwee wankelen
en vallen, maar zijn terstond weer op de been. Het fluitje gaat, de trein
houdt stil; mannen, vrouwen en kinderen springen uit de rijtuigen eu gaan
hen achterna. Nog geene honderd yards van deu trein af, valt een der buffels
dood neder, een kogel had hem het hard doorboord; den, andereu, door de
duisternis begunstigd, gelukt het, ofschoon zwaar gewond te ontkomen. Ka
pitein Curtiss, slagter van beroep, steekt terstond de hauden uit de mouw,
en 't is het werk van een oogenblik om zijne huffelsche majesteit ter dood
te brengen. Kapitein Coomps laat een touw aan de hoornen vau het dier
binden en twee lange rijeu van mannen voorafgaan door muziek, slepen
hem naar den eersten waggon en hijsehen hem naar binnen. De nacht was
gevallen, de gebeden waren kort en de slaap insgelijks. Talrijke benden van
buffels trokken ons voorbij, tot dat de dag was aangebroken.
„Zoodia de zon boveu het land onzer droomen was opgegaan begonnen
wij op nieuw de buffels te vervolgen. Met de snelheid van den bliksem
worden dertig mijlen afgelegd en wij krijgen hunne voorposten in het ge
zicht. Eene korte poos houden wij stil, om een aanvoerder te verkiezen en
ons b.attaillon in compagnicn te verdeelen. Dit gedaan zijndegeven de
kapiteins in weinige woorden ouderrigtingen aan hunne manschappenwij
stappen weder in en de trein gaat op den vijand los en verjaagt hem
regts en links van den weg. De troep, die zich aan de regterzijde bevindt,
wil oversteken wij geven hem de laag eene algemeeue losbranding onder
den hoop werpt een buffel ter aarde. Men houdt stil, honderd handen tillen
hem iu een waggon en leggen hein er op zijn gemak neder. Allen zijn weer
ingestapt. Eene nieuwe ja t heeft plaats, en weldra zijn wij weer om
ringd door duizendeu, die dc geheelc vlakte bedekken. Boven op een waggon
geklommeu, zag ik met een goed kijkglas in het rond, en, zoover mijn oog
kon reiken, zag ik letterlijk den grond met hunne dichte drommen bedekt.
Op eenigen ufstaud zou men gemeend hebben dat het een donker woud was
geweest.
„De trein houdt stil de verschillende peletons gaanzonder gedruisch
te moken, met afgemeten tred de dieren te gemoet, op huune hoede zijnde
voor de oneffenheden van den grond en de digtsten hoop uitkiezendeom
dien in te sluiten. Van mijne schouwplaats kou ik het krijgsbedrijf van het
begin tot het einde met het oog volgen, liet was even belangwekkend als
een wezenlijk gevecht. Het goed aangelegde plan werd voortreffelijk ten
uitvoer gebragt. Een toeven van twintig minuten ging den strijd vooraf.
Er wordt een schot gelost, vervolgens twee, daarna heeft en er een geweer
vuur plaats naar alle punten van den cirkeldie de buffels bevatte, en de
dans begon. In den wilden hoop was de verwarring ten top gestegen. De
tot razernij gebragte dieren wierpen zich op elkanderkwetsten elkander
en draaiden in bet rondveel gelijkende naar de fantastische vechterij in
een kaleidoskoop.
„Indien een van hen het besluit Dam om den noodlottigen cirkel over te
springen, werd hij op hetzelfde oogenblik het mikpunt van twintig karabij
nen en viel lovcusloos neder. Toen dit rumoer ten einde was, was de grond
met tien lijken bedekt. De gekwetsten gingen op eenigen afstand den
laatsteu adem uitblazen. Er was genoeg bloed gestroomd en roem behaald
voor een enkelen dag. Zoo snel de trein slechts gaan kou keerden wij naar
huis terug niet weinig trotsch aan de groote jacht van het saizoen ons
deel gehad te hebben en tot in dc wolken over onzen tocht. Zeventien buf
fels waren de zegeteekeneu onzer krijgsverrigting, waarvan ieder onzer eene
gedachtenis naar zijne woning wilde medenemen deze eene bos haar die
een eind staart, een derde een stuk huid vau een buffel met diens kuif
getooid enz."
Van 11—18 Junij 1869.
ONDERTROUWD: R. Govers, timmerman, 25 jaren en T. Warnar 22
jaren. C. Baljé, scheepstimmerman, 26 jaren en A. Dienaar, 21 jaren.
GEHUWD: R. J. Mooij en T. dc Wit. P. J. Grooff en A. Duijts.
C, van der Made en A. II. Buijs. M. Thomas en S. van Iltjolwerff.
BEVALLENA. Lobrij geb. Winter, Z. E. G. E. Grimijser geb.
Sp:gt, D. H. de Beer geb. Bruijn, Z. L. J. Bouwman geb. Iloeflage
D. C. Schuke geb. Dcpendcner, D. L. Tielrooij geb. Wielix, D.
OVERLEDEN G. A. M. Koch, 6 weken. H. P. Klok, 45 jaren.
Levenlons aangegeven 1.
MAKKTBERI6TEN.
AMSTERDAM, 19 Jnnij.
Granen. Poolsche Tarwe werd aan consumptie iets hooger afgedaan, als:
witboute f 350, boute f 335 per 2400 k. Rogge met veel handel aan cou-
sumptic en hinnenlandsche verzending tot hooger prijzen, de laatste prijzen
zijn: Galatz f218 a 220 naar kwal. Petersb. f215. Taganrok f213 a 215
naar kwal. alles contant zonder korting voorts op 2 m. Galutz f 225, alles
per 2100 kilo.
21 Juuij. De prijzen der Aardappelen waren hedeu: Zeeuwsche jammen
0.60 1.20; Friesche jammen f2.25 a 3.Westlandschc f3.90 a 4.40;
Rijusburgers f3.50 a 3.75. Dc aanvoer vau oude bedroeg 2000, die van
nieuwe 2,200 mud. Dc handel was levendig. De ouden werden voor het
grootste gedeelte voor de buiten steden opgekocht.
ALKMAAll, 19 Junij.
Aangevoerd 14 Paarden f 35 a 180, 9 Koeijen f130 a 190, 25 Duchtere
Kalveren f8 a 16, 140 Schapen f6 a 32, 179 Lammeren f5 a 10,
8 Geiten f4 a 7, 8 kleine Bokken f0.50 a 0.90, 90 magere Varkens f 10
a 20, 260 Biggen f 6 a 10, Boter per kop 1' 0.60 a 0.70.
HOORN, 19 Junij.
2 mud Tarwe f 11, 7 mud Garst f 6 a 7, 6 mud Haver f5,3 mud Graauwe
Erwten f 17.75, 5 mud Bruine Boonen fll a 12.50, alles per mud; 12
Paarden f 60 a 170, 170 Schapen f 17.50 a 33, 90 Lammeren f9 a 14.50,
16 Kalveren f 6 a 14, 105 Varkens f 16 a 26, C Zeugen f 30 ii 45, 135
Biggen 1'6 50 a 12 50, 9 Bokken f 1.50 a 4 50, 5 Geiten f 2 a 6.85
Kippen f0.80 a 1.40, 24600 Kipeijeren f 2.70 a 2.90, 15500 Eendeeijereu
f 3.S0 a 3.S5 per 100 stuks, 2960 kop Boter f 0.55 a 0.60 per kop; 225
mud Aardappelen f 6 a 7.
's GRAVENHAGE, 21 Junij.
Aardappelen. Wcstlandsche het Ned. mud f 5, Boteraangebragte vond
goeden aftrek tot de prijzen van 4S voor de eerste soort en 44 tot 46 voor
de tweede soort.
HAMBURG, 21 Junij.
Tarwe, loopende maand f 120, dito Jnlij-Aug. f 122, dito Aug.-Sept. f 123,
Rogge, loopende maand 1'97, dito Julij-Aug. i'94, dito Aug.-Sept. f93;Raap
olie, loco 24^, dito Oct. f 25
LONDEN, 21 Junij.
Ter veemarkt waren aangevoerd 4010 Runderen, 29,520 Schapen en Lam
meren, 395 Kalveren, 85 Varkens. Prijzen Beste Runderen 6/Schapen
en Lammeren 5/8, Kalveren 5/8, Varkens 5/6. Runderen, hooger, Schapen,
lager.
»OJ> STAATSLOTERIJ. Vijfde Klasse.
Achtste Trekking.
No. 10581 f 5000; no. 3346, 5393 en 16823, ieder f 1000;
no. 4859 en 4920, ieder f 400; no. 324, 4477, 6712,14673,
16735 en 17424, ieder f200; no. 2054, 26S6,4572, 6693,
9381, 10233, 14028 en 16143, ieder f 100.
Donderdag 24 dezer vertrekt van hier de
Oost-lndishe landmail via Southampton.
Heden overleed zeer plotseling, in den ouderdom
van 61 jaren, mijn Echtgenoot CORNEL1S KIKKERT,
Adjunct-Commies bij de Directie der Marine alhier, diep
betreurd door mij en mijne Kinderen.
NieuwediepA. C. RIJKERS,
den 20 Junij 1869. Wed. C. Kikkert.
Benige kennisgeving
Per Stoomboot via Liverpool naar A ew-Yorkvertrek van
Nieuwediepvan Harlingen of van Botterdamen via
Glasgow vertrek van RotterdameMiera
De prijzen worden uiterst billijk gesteld.
Nadere informatiën zijn te bekomen bija de Cargadoors
WAMBËRSTE Zoon", te B.otterdam of bij hunne Agenten
II. J. TWEEIIüTJSNieuwediep.
R. van HETTINGA Dz.Harlingen.
KONING C°.Texel.
J. J. de VRIES, W'leringen.
W. J. BAKKER, Terschelling.