LANDVERHUIZERS. £Mk Herig t aan Jj| BURGERLIJKE STAND DEK GEMEENTE HELDER. ADVERTENTIE N. dat gij nooit hebt beproefd niets in te gevendat is niet temin een geneesmiddeltje dat negentig van de honderd maal wonderen doet Hechtte Magendie zeer weinig aan geneesmiddelen en geneeskunst, Turenne had zijnerzijds even weinig eerbied voor de krijgskunst. Hij heeft gezegd en geschreven: //De opperbevelhebber moge zoo knap en moedig zijn als hij wil, in den oorlog hangt alles 't meest van toeval af!" Men moet wel een groot geneesheer en een groot veld overste zijn, om zich met bekenteuissen als de voorgaande in 't openbaar te kunnen wagen EEÏÏ ANERlliiilSCSaE BÏÏJFFELJAGT. Do Amerikanen van het verre Westen hebben eene nieuwe soort van groote jagt bedacht, waarin de locomotief de plaats der honden eu paarden vervangt. Een dagblad van Kansasde Lawrence- Journalgeeft van zulk eene jagt de volgende levendige beschrijvingen. „Des morgens ten tien ure verliet onze lange trein, waarin zich drie hon derd reizigers bevonden, alle van ijver brandende, ouder muziek het station van Lawrence. (in Kansas)eu vertrok westwaarts naar de weinig bekende streek die dikwijls bezocht wordt door buffel-ossen. Onze bagaadje-wagen was opgehoopt piet krachtige en vei sterkende levensmiddelen. Het is voor treffelijk weder en de jagers zijn vol drift om los te branden. Verscheidene 4,ames behooren tot de partij. Zonder zich te storen aan hetgeen er verhaald wordt van moordenarijen die door de Indianen zouden bedreven zijn eu waarmede vreesachtige bewoonsters van het westen zich laten bang maken braveren zij moedig het gevaar in het dus genaamde sombere en met bloed bevlekte oordom er met vurige bewondering getuige te zijn van stoute daden, die de heldenfeiten der oude ridders in de schaduw stellen. Aan den 25 n paal vertragen wij deu gang; want reeds bemerken wij het groote heirlcger der buffel-ossen, dat uit het noorden kwam, en vijftig mijlen lang verliezen wij hunne zwarte en dreigende leliën niet uit het oog. Onmogelijk is het de duizeudeu dezer ruige monsters te tellen, die regts van ous opeen getast waren en in hunnen togt naar het zuiden opgehouden werden door het gezigt van deu spoorweg en de voorbij vliegende treinen. Ook kon zich geen der jagers herinneren er ooit zooveel te gelijk bij elkander ge zien te hebben. „Eenige buffels der voorhoede, meer onverschrokkenhadden zich intus- schen over de grens der rails gewaagd, en toen zij onze groote machine, de Séminolezagen aankomen deden zij hun best om het gros van het leger, dot aan deze zijde gebleven was, weder bijeen te brengen. Toen be- gonneu zij zoo geweldig te loopen, als Diet te beschrijven is. Het was om streeks drie ureu in den namiddag. Nagenoeg eene mijl ter linkerzijde van ons, beproefde een twintigtal buffels, zich kruiseling over de rails te plaat sen eu alzoo den weg te versperren. Zijne machine op een snelheid bren gende juist berekend om hen in hunne pogingen aan te moedigen wint de bekwame machinist van de Séminole het hun allengs in snelheid af. In een oogenblik zijn honderd vensterruiten der waggons geopend, en ter linkerzijde van den trein steken twee honderd karabijnen omhoog. De machine fluit vreugdekreten en handgeklap barsten los, de grond dreunt onder de voeten der groote dieren die, in eene wolk van stof gehuld, ga- loppeeren over de vlakte, en met iederen sprong ons dichter bij komen, tot dat zij ten laatste op een afstand van 600 yards (omstreeks 500 n. ellen) en juist toen zij op onzen trein wilden iuloopen een peleton-vuur van onze jagers ontvangen. Op die wijze vervolgden die gedrochtelijke dieren meer dan twee mijlen lang hunnen ren op evenwijdigen afstand van onzen trein, tot zij eindelijk moedeloos stil hielden, ous een oogenblik beschouwden, als om ons uit te dagen, toen zich plotseling omkeerden en zich links af ver wijderden buiten het bereik onzer kogels. Naar hunnen tred te oordeelen, was het gemakkelijker te begrijpen dat menig schot het doel bereikt had. „Maar de gewichtigste gebeurtenis van den dag moest nog plaats hebben. Met het vallen van den avond vielen wij in het midden van een talrijken troep, die aan do beide zijden van den weg verspreid was. In een oogenblik scheen alles in het rond zich te bewegen. Diewelke aan de linkerzijde waren deden telkens een herhaalde poping om voor ons over te gaan, en telkens maken wij jagt op hen. De grootsten uit den hoop mogt het gelukken bij tijds over te steken,- maar drie zware slieren hadden een schot ontvangen, hetgeen hun echter niet belette om in snelheid met de Séminole te knnnen wedijveren. Door de duisternis konden wij ze naauwelijks be merken echter waren zij aan het kruisvuur ouzer twee honderd karabijnen blootgesteld juist op het oogenblik, waarop zij, ons nog een weinig vooruit zijnde, op korten afstand van deu weg liepen. Toen was het een draven en loopeu alsof de duivel der vrees hen medesleepte. Voor deze keer moest de Séminole het onderspit delven. Met eene schrikkelijke vaart sprongen zij over den weg, naauwelijks twintig voeten voor de locomotief. Doch hier mede waren zij echter niet gered. In een oogwenk bevonden zich onze jagers aan de andere zijde van den treinen terwijl de drie dieren hunne ruggen aan de geweerschoten waagden, op het oogenblik toen zij de glooijing wilden beklouicren, ontvingen zij van ous bataillon de volle laagTwee wankelen en vallen, maar zijn terstond weer op de been. Het fluitje gaat, de trein houdt stil; mannen, vrouwen en kinderen springen uit de rijtuigen eu gaan hen achterna. Nog geene honderd yards van deu trein af, valt een der buffels dood neder, een kogel had hem het hard doorboord; den, andereu, door de duisternis begunstigd, gelukt het, ofschoon zwaar gewond te ontkomen. Ka pitein Curtiss, slagter van beroep, steekt terstond de hauden uit de mouw, en 't is het werk van een oogenblik om zijne huffelsche majesteit ter dood te brengen. Kapitein Coomps laat een touw aan de hoornen vau het dier binden en twee lange rijeu van mannen voorafgaan door muziek, slepen hem naar den eersten waggon en hijsehen hem naar binnen. De nacht was gevallen, de gebeden waren kort en de slaap insgelijks. Talrijke benden van buffels trokken ons voorbij, tot dat de dag was aangebroken. „Zoodia de zon boveu het land onzer droomen was opgegaan begonnen wij op nieuw de buffels te vervolgen. Met de snelheid van den bliksem worden dertig mijlen afgelegd en wij krijgen hunne voorposten in het ge zicht. Eene korte poos houden wij stil, om een aanvoerder te verkiezen en ons b.attaillon in compagnicn te verdeelen. Dit gedaan zijndegeven de kapiteins in weinige woorden ouderrigtingen aan hunne manschappenwij stappen weder in en de trein gaat op den vijand los en verjaagt hem regts en links van den weg. De troep, die zich aan de regterzijde bevindt, wil oversteken wij geven hem de laag eene algemeeue losbranding onder den hoop werpt een buffel ter aarde. Men houdt stil, honderd handen tillen hem iu een waggon en leggen hein er op zijn gemak neder. Allen zijn weer ingestapt. Eene nieuwe ja t heeft plaats, en weldra zijn wij weer om ringd door duizendeu, die dc geheelc vlakte bedekken. Boven op een waggon geklommeu, zag ik met een goed kijkglas in het rond, en, zoover mijn oog kon reiken, zag ik letterlijk den grond met hunne dichte drommen bedekt. Op eenigen ufstaud zou men gemeend hebben dat het een donker woud was geweest. „De trein houdt stil de verschillende peletons gaanzonder gedruisch te moken, met afgemeten tred de dieren te gemoet, op huune hoede zijnde voor de oneffenheden van den grond en de digtsten hoop uitkiezendeom dien in te sluiten. Van mijne schouwplaats kou ik het krijgsbedrijf van het begin tot het einde met het oog volgen, liet was even belangwekkend als een wezenlijk gevecht. Het goed aangelegde plan werd voortreffelijk ten uitvoer gebragt. Een toeven van twintig minuten ging den strijd vooraf. Er wordt een schot gelost, vervolgens twee, daarna heeft en er een geweer vuur plaats naar alle punten van den cirkeldie de buffels bevatte, en de dans begon. In den wilden hoop was de verwarring ten top gestegen. De tot razernij gebragte dieren wierpen zich op elkanderkwetsten elkander en draaiden in bet rondveel gelijkende naar de fantastische vechterij in een kaleidoskoop. „Indien een van hen het besluit Dam om den noodlottigen cirkel over te springen, werd hij op hetzelfde oogenblik het mikpunt van twintig karabij nen en viel lovcusloos neder. Toen dit rumoer ten einde was, was de grond met tien lijken bedekt. De gekwetsten gingen op eenigen afstand den laatsteu adem uitblazen. Er was genoeg bloed gestroomd en roem behaald voor een enkelen dag. Zoo snel de trein slechts gaan kou keerden wij naar huis terug niet weinig trotsch aan de groote jacht van het saizoen ons deel gehad te hebben en tot in dc wolken over onzen tocht. Zeventien buf fels waren de zegeteekeneu onzer krijgsverrigting, waarvan ieder onzer eene gedachtenis naar zijne woning wilde medenemen deze eene bos haar die een eind staart, een derde een stuk huid vau een buffel met diens kuif getooid enz." Van 11—18 Junij 1869. ONDERTROUWD: R. Govers, timmerman, 25 jaren en T. Warnar 22 jaren. C. Baljé, scheepstimmerman, 26 jaren en A. Dienaar, 21 jaren. GEHUWD: R. J. Mooij en T. dc Wit. P. J. Grooff en A. Duijts. C, van der Made en A. II. Buijs. M. Thomas en S. van Iltjolwerff. BEVALLENA. Lobrij geb. Winter, Z. E. G. E. Grimijser geb. Sp:gt, D. H. de Beer geb. Bruijn, Z. L. J. Bouwman geb. Iloeflage D. C. Schuke geb. Dcpendcner, D. L. Tielrooij geb. Wielix, D. OVERLEDEN G. A. M. Koch, 6 weken. H. P. Klok, 45 jaren. Levenlons aangegeven 1. MAKKTBERI6TEN. AMSTERDAM, 19 Jnnij. Granen. Poolsche Tarwe werd aan consumptie iets hooger afgedaan, als: witboute f 350, boute f 335 per 2400 k. Rogge met veel handel aan cou- sumptic en hinnenlandsche verzending tot hooger prijzen, de laatste prijzen zijn: Galatz f218 a 220 naar kwal. Petersb. f215. Taganrok f213 a 215 naar kwal. alles contant zonder korting voorts op 2 m. Galutz f 225, alles per 2100 kilo. 21 Juuij. De prijzen der Aardappelen waren hedeu: Zeeuwsche jammen 0.60 1.20; Friesche jammen f2.25 a 3.Westlandschc f3.90 a 4.40; Rijusburgers f3.50 a 3.75. Dc aanvoer vau oude bedroeg 2000, die van nieuwe 2,200 mud. Dc handel was levendig. De ouden werden voor het grootste gedeelte voor de buiten steden opgekocht. ALKMAAll, 19 Junij. Aangevoerd 14 Paarden f 35 a 180, 9 Koeijen f130 a 190, 25 Duchtere Kalveren f8 a 16, 140 Schapen f6 a 32, 179 Lammeren f5 a 10, 8 Geiten f4 a 7, 8 kleine Bokken f0.50 a 0.90, 90 magere Varkens f 10 a 20, 260 Biggen f 6 a 10, Boter per kop 1' 0.60 a 0.70. HOORN, 19 Junij. 2 mud Tarwe f 11, 7 mud Garst f 6 a 7, 6 mud Haver f5,3 mud Graauwe Erwten f 17.75, 5 mud Bruine Boonen fll a 12.50, alles per mud; 12 Paarden f 60 a 170, 170 Schapen f 17.50 a 33, 90 Lammeren f9 a 14.50, 16 Kalveren f 6 a 14, 105 Varkens f 16 a 26, C Zeugen f 30 ii 45, 135 Biggen 1'6 50 a 12 50, 9 Bokken f 1.50 a 4 50, 5 Geiten f 2 a 6.85 Kippen f0.80 a 1.40, 24600 Kipeijeren f 2.70 a 2.90, 15500 Eendeeijereu f 3.S0 a 3.S5 per 100 stuks, 2960 kop Boter f 0.55 a 0.60 per kop; 225 mud Aardappelen f 6 a 7. 's GRAVENHAGE, 21 Junij. Aardappelen. Wcstlandsche het Ned. mud f 5, Boteraangebragte vond goeden aftrek tot de prijzen van 4S voor de eerste soort en 44 tot 46 voor de tweede soort. HAMBURG, 21 Junij. Tarwe, loopende maand f 120, dito Jnlij-Aug. f 122, dito Aug.-Sept. f 123, Rogge, loopende maand 1'97, dito Julij-Aug. i'94, dito Aug.-Sept. f93;Raap olie, loco 24^, dito Oct. f 25 LONDEN, 21 Junij. Ter veemarkt waren aangevoerd 4010 Runderen, 29,520 Schapen en Lam meren, 395 Kalveren, 85 Varkens. Prijzen Beste Runderen 6/Schapen en Lammeren 5/8, Kalveren 5/8, Varkens 5/6. Runderen, hooger, Schapen, lager. »OJ> STAATSLOTERIJ. Vijfde Klasse. Achtste Trekking. No. 10581 f 5000; no. 3346, 5393 en 16823, ieder f 1000; no. 4859 en 4920, ieder f 400; no. 324, 4477, 6712,14673, 16735 en 17424, ieder f200; no. 2054, 26S6,4572, 6693, 9381, 10233, 14028 en 16143, ieder f 100. Donderdag 24 dezer vertrekt van hier de Oost-lndishe landmail via Southampton. Heden overleed zeer plotseling, in den ouderdom van 61 jaren, mijn Echtgenoot CORNEL1S KIKKERT, Adjunct-Commies bij de Directie der Marine alhier, diep betreurd door mij en mijne Kinderen. NieuwediepA. C. RIJKERS, den 20 Junij 1869. Wed. C. Kikkert. Benige kennisgeving Per Stoomboot via Liverpool naar A ew-Yorkvertrek van Nieuwediepvan Harlingen of van Botterdamen via Glasgow vertrek van RotterdameMiera De prijzen worden uiterst billijk gesteld. Nadere informatiën zijn te bekomen bija de Cargadoors WAMBËRSTE Zoon", te B.otterdam of bij hunne Agenten II. J. TWEEIIüTJSNieuwediep. R. van HETTINGA Dz.Harlingen. KONING C°.Texel. J. J. de VRIES, W'leringen. W. J. BAKKER, Terschelling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1869 | | pagina 3