HELDERSCHE COURANT. 3Tieutns= en Woensdag flÖoertentie--6faÖ. 6 October. M 872. Negende Jaargang. 1869. (©ffktëcl gedeelte. jgiet-officicct gebeeïte. Het Schoolverbond. Verschijnt DINGSDAG- ca VRIJDAG-AVOND Abonnementsprijs voor 3 maanden i.00 •Franco per post «1.25 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Brieven franco. De prijs der Advbrtentien van 1—4 regds is 60 Centen; voor clfceu regel meer 15 Centen. Voor des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Adverteuticn intezenden. Ingezonden stukken miustens één dag vroeger. Uitgever S. GILT J ES. POLITIE. Dezer dagen op de publieke straat gevonden, 1/20 LO TERIJBRIEFJE benevens twee SLEUTELS. De regtma- tige eigenaars kunnen zich ter terugbekoming aanmelden ten Burele van den ondergeteekende. Helder, 5 October 1869. De Commissaris van Politie A. C. BOONZAJER. ÏL Dat het schoolverzuim een groot kwaad is in onze maat schappij vordert geen bewijswant niemand ontkent het. Dat het vrij algemeen heerscht, is door statistieke cijfers aange toond en dat alle weidenkenden niets vuriger wenschen dan het te doen ophouden, blijkt uit de verschillende pogingen, die hier en elders worden in het werk gesteld. Wij hebben echter nog niet vernomendat die pogingen ergens in alle opzigten aan de verwachting hebben beantwoord, en ge- looven dus, dat de regte middelen nog niet gevonden zijn. Men heeft hier en daar beproefd het getrouw schoolbezoek te bevorderen door prijzen, door aanmoedigingen, door be looningen. Niemand zal betwisten dat dit op enkelen nuttig kan wer ken; maar toch staat het te vreezen, dat juist diegenen, die door onkunde, onverschilligheid of armoede zich laten verleiden hunne kinderen tehuis te houden, ook voor die aanmoedigin gen ongevoelig zullen blijven, zoodat het middel onvoldoende zal blijken te zijn. Te Enschedé is eene vereeniging opgerigt, met het doel om het schoolgaan te bevorderen, welke, onder meer voorstelt, om door openbare maandstaten de verzuimde schooltijden be kend te maken, en dus de ouders door een gevoel van schaamte te verhinderen hunne kinderen van de school te houden. Doch hierop zal wel hetzelfde toepasselijk zijn, wat wij van de aan moedigingen hebben gezegd. Elders hooren wij den wensch uiten, dat jongelingen, welke bij de loting blijken geven geen behoorlijk onderwijs te hebben genoten, als gedwoügen militair zullen worden genoopt aan het onderwijs deel ne nemen. Teregt maakt men echter de opmerking, dat de meisjes toch niet behoeven te loten. In enkele gemeenten wordt aan bedeelde ouders de bedeeling onthouden, wanneer hunne kinderen niet getrouw de school bezoeken. Het blijkt echter dat die maatregel hoogst moeije- lijk is vol te houden. Het is ons niet mogelijk alle pogingen, die hier en daar worden in het werk gesteld, te beschrijven. Toch blijft het kwaad bestaan. Die pogingen mogen in zich zeiven loffelijk zijn en eenig nut aanbrengen, zij zijn gebleken onvoldoende te zijn om het kwaad te doen ophouden. Hoe komt dat? Wij antwoorden daarop met korte woorden omdat zij de oorzaken niet wegnemen. Wij hebben in ons vorig artikel aangetoond, dat onkunde en armoede als de hoofdbronnen van het kwaad moeten worden beschouwd. Welnu, indien de middelen niet strekken om beide zoo niet op te heffen, dat eerst van de toekomst te wachten is, dan toch zooveel mogelijk te verminderen, dan zullen zij weinig baten. Wij erkennen volgaarne, dat dit spoediger is gezegd dan ge daan maar wanneer alle meer beschaafden en weidenkenden de handen ineenslaan, dan achten wij het wèl uitvoerbaar, Daarom juichen wij het schoolverbond toe als een voortreffe lijk denkbeeld. Op zich zeiven staande pogingen zullen weinig baten alleen een zooveel mogelijk algemeene medewerking kan het kwaad tegengaan. Door volksvoordragteD, door goedkoope geschriften, door gesprekken, door raadgevingen, moeten de ouders leeren in zien, welk een onvergeeflijk nadeel zij aan hunne kinderen berokkenen, en daardoor zullen ongetwijfeld velen worden ge wonnen. Dezen zullen door hun voorbeeld wederom op anderen werken.- Leeraars en voorgangers, in de godsdienst vooral, zjjn vaak in de gelegenheid, den minder ontwikkelden vader te overtuigen, dat hij niet alleen zijn kiud, maar ook zich zeiven benadeelt, en velen zullen naar hem hooren en zynen welge- meenden ï-aad volgen. Zoodoende zal de arbeider, de werk man het belang van het onderwijs leeren gevoelen en alles in het werk stellen om zijn kind te schenken, wat hij zelf wei- ligt niet heeft kunnen genieten. In veie gemeenten echter zijn de schooluren en schooltijden mede voor de kinderen der arbeiders een groote hinderpaal. Maar zou die onoverkomelijk zijn Al ware het dat daarmede eene kleine opoffering gepaard moest gaan, zou het dan toch niet een heilige pligt zijn van de gemeentebesturen daarin de noodige veranderingen te brengen, ten behoeve van de kin deren des volks Toch zullen al deze en nog zoovele andere gepaste middelen onvoldoende blijven, daar, waar de armoede verhinderd daarvan gebruik te maken. Welnu, is die dan niet op te heffen Wanneer daartoe schatten wierden gevorderd, zouden wij huiveren dit onderwerp aan te roerenmaar dit is niet het geval. De ar moede spruit uit zoovele verschillende bronnen voort, dat men wel niet van ons zal verwachten alle middelen aan te geven, welke daartoe in de verschillende gevallen zouden kunnen worden toegepastmaar wij houden ons overtuigd, dat met een goeden wil ook die hinderpaal langzamerhand kan WW- den weggeruimd. Om slechts een enkel voorbeeld'te noemen, zou de welgezeten landman niet in staat zijn, den werkman, die hem al zijnen tijd schenkt, om hem niet zelden groote voordeelden aan te brengen, beter te beloonenopdat hij zijne kinderen niet behoeft te gebruiken, om door geringe diensten zijn bestaan te verbeteren Zouden de fabriekanten en andere .werkgevers dat niet evenzeer kunnen? Men beschouwe de zaak eens onbevangen, men late zich vooral niet door over dreven winstbejag medeslepen, en men zal niet kunnen staande houden, dat het onmogelijk is. Ook daarop zal naar ons oordeel een algemeen "Schoolverbond" een magtigen invloed kunnen uitoefenen. Maar vraagt men welligt, zullen die middelen nu bevonden worden op afdoende wijze het kwaad uit te roeijen? Wij vreezen daarvoormaar indien het nu blijktdat al de genoemde middelen onvoldoende zijnen op onwilligheid afstuiten, kan het dan ten kwade geduid worden, dat meer krachtige middelen worden toegepast Het Dagblad keurt drang goed, maar wil geen dwang. Wanneer het door dwang verstaat de gevangenis of eenige andere toegepaste straf, dan zouden wij ons daarmede kun nen vereenigen; maar »om aan zijn politiek standpunt getrouw te blijven(overtuiging komt daarbij welligt minder te pas) vreest het Dagbladdat de vrome kindertjes van heel vrome ouders de goddelooze neutrale school zouden gedwongen wor den te bezoeken, en dat zou toch verschrikkelijk zijn. Die dwang vreezen wij echter niet. Er is hier geen sprake van neutrale of sectescholenmaar van het verzuimen der school, welke dan ook. Wij gelooven echter, dat ieder verstandig mensch het toch altijd beter zal vinden, dat de kinderen des volks, wanneer er geen ander middel is, gedwongen worden de neutrale school te bezoeken, dan hunne ouders te verooi-- looven, hen van een behoorlijk onderwijs verstoken te laten, en hen zoodoende tot een last voor de maatschappij op te voeden. Er zijn echter andere middelen dan deze: Wanneer fabriekanten, bazen, landlieden en alle andere werkgevers overeenkwamen geene kinderen beneden de 12 jaren in bun werk te gebruiken, en in geen geval kinderen aannamen, welke niet konden bewijzen een voldoend onder wijs te hebben ontvangenwanneer hun dat des noods konde worden belet, wanneer in elke gemeente gelegenheid wierde gegeven ook na dien leeftijd, nog onderwijs te genieten op daartoe gepaste uren, in plaats van hen den geheelen dag aan het werk te stellen, mits dan ook van die uren op die wijze verpligt gebruik wierde gemaaktdan beschouwen wij dit nog volstrekt niet als dwang. Maar gesteld, het konde dien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1869 | | pagina 1