HELDERSGHE COURANT.
.ïïieuras- en
Zaturdag
<ftÖoertentie--6faD.
20 November,
M 885.
Negende Jaargang.
1869.
KENNISGEVING.
GEBRUIK VAN STOOMTOESTELLEN.
Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND
Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.00
Franco per post 1.25
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren. Brieven franco.
De prijs der Adyertentien van 1—4 regels is 60
Centen; voor eiken regel meer 15 Centen.
Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve
men dc Advertcntiën intczenden.
Ingezonden stukken minstens één dag vroeger.
Uitgever S. GILT J ES
iffifficiëel gettceto.
Het GEMEENTEBESTUUR van den HELDER,
Outvangen hebbende eene circulaire van de Gedeputeerde Stalen der pro
vincie Noord-Holltnd van den 27 Octobcr 1869, No. 5 (Provinciaal blad
No. 60),
Vestigt, ter voorkoming van tijdverlies, de aandacht van belanghebbenden
op het onderscheidene karakter der vergunuingen, a. tot plaatsing van
een stoomwehktuig, en b. tot het in werking brengen van een stoom
ketel.
Ecrstgemelde vergunning, tot plaatsing vau een stoomwerktuig, moet wor
den gevraagd aan de Gedeputeerde Staten, volgens art. 2 van het Koninklijk
besluit van 31 Januarij 1824 (Staatsblad No. 19).
Ter verkrijging van laatstgemelde vergunning, tot het in werking brengen
van een stoomketel, wendt men zicb tot den Heer Minister van Binnculand-
sche Zaken, volgens art. 1 van het Koninklijk besluit vau 24 September
1869 (Staatsblad No. 154), welk artikel woordelijk luidt
„Ieder, die de vergunning tot het in werking brengen van een stoomketel
wenscht te verkrijgen, wendt zich met cene schriftelijke aanvraag tot Onzen
Minister van Binnenlaudsche Zaken.
Deze aanvraag behelst eene opgave van
a. den naam eu do woonplaats van den vervaardiger
8. de zelfstandigheid waaruit de ketel, benevens do kookhuizen, vnurgan-
gen en vlampijpen vervaardigd zijn;
cden vorm, de afmetingen en de wanddikte van den ketel en van de
onder b genoemde declen
d. de uitgestrektheid van het oppervlak dat verhit zal worden
c. de veiligheidskleppen en hare afmetingen j
de toestellen dienende om het waterpeil waar te nemen cn op de be
hoorlijke hoogte te houden
g. de toestellen dienende om een ontstaan watergebrek aan te kondigen
k. de grootste werkelijke drukking, uitgedrukt in kilogrammen op den
vierkante centimeter, die men voornemens is den stoom in den ketel te laten
uitoefenen.
De werkelijke drukking is het verschil tusschen de drukking, welke dooi
den stoom en die, welke door den dampkring tegen de wanden van den ke
tel wordt uitgeoefend."
Helder, Het Gemeentebestuur voornoemd,
den 18 November 1869. STAKMAN BOSSE, Burgemeester.
L. VERLIEY, Secretaris.
POLITIE
Dezer dagen op de publieke straat gevonden: eene MARINE
PET met zilvere uitmonstering en een paar HANDSCHOE
NEN. De regtmatige eigenaars kunnen dezelve ten Burele
van den ondergeteekende terug bekomen.
De Commissaris van Politie,
Helder, 19 Nov.1869. A. C. BOONZAJER.
iËict-offiriiiel gebci'itx.
STUDIËN OVER HET ECUMENISCH CON
CILIE te Rome, te houden op den
8™ December 1869.
IV.
Onder de landen van Europa, wier houding tot het con
cilie aller aandacht wekt, behoort Frankrijk, welks keizer
koor Schaepman genoemd wordt »de onbeschaamde bij uit
nemendheid,''' eén wel wat sterke uitspraak in betrekking tot
eden oudsten zoon der kerk?
In de zitting van het Wetgevend ligchaam van 9 April jl.
heeft de minister van Justitie en Eeredienst, drie vragen van
Emile Ollivier beantwoord, die het gevoelen der Eransche
regering moeten doen kennen-.
1® Vraag. Zal den bisschoppen worden toegestaan zich vrij
naar het concilie te begeven
Antwoord. Zonder twijfel.
2® Vraafi. Zullen zij naar het concilie gaan in alle vrijheid
van hun geweten, zonder eenige voorafgaande
overeenkomst tusschen hen en het gouvernement?
Antwoord. Onze eerbied voor het episcopaat is te groot,
dan dan wij ons in hunne besluiten zouden willen
mengen. Zij gaan naar het concilie met hunne
vaderlandsliefde, met hunne persoonlijke waardig
heid, met hunne onafhankelijkheid.
3e VraagZal het gouvernement zich op het concilie laten
vertegenwoordigen
Antwoord. Dit blijft in overweging genomen.
Uit latere berigten blijkt nog, dat de regering bereid is
het niet in ongunstigen zin uit te leggen, dat er geene per
soonlijke uitnoodiging aan den keizer gezonden is. Eindelijk
wordt het denkbeeld eener scheiding van kerk en staat ver
worpen. Toch verklaarde de heer Baroehe ook:
le. dat het gouvernement de leer van den Syllabus ver
werpt, die stellingen inhoudt, strijdig met de beginselen van
het bestuur des keizerrijks. Zij werd ook niet afgekondigd
van den kansel.
2e. dat de onfeilbaarheid van den Paus alleen, niet aan
genomen wordt door de groote meerderheid der fransche
geestelijken en van het Episcopaat.
3°. De regering neemt als grondslag liarer betrekking
met de kerk aan, het concordaat en de organieke artikelen.
4® Dat de regering zich alle vrijheid van handelen
voorbehoudt; dewijl het hier eene onderneming geldt vol
moeijelijkheden, en, God verhoede het, welligt vol gevaren.
Zeker is het dat de regering, na afloop der kerkvergade
ring geroepen wordt tot dc oplossing der vraagof zij dc
besluiten der kerkvergadering in hun geheel dan wel ten
deele moet aannemen. De zoozeer door Rome gewenschte
bescherming van het concilie zal Frankrijk evenwel in geen
geval op zich nemen.
Spanje heeft bij monde van generaal Prim doen weten
dat als de besluiten van het concilie in strijd zullen zijn,
met de besluiten der Cortes, zij als nietig zullen worden
beschouwd.
Wat zal er op het concilie verhandeld worden?
Dat is natuurlijk niet geheel bekend.
De pauselijke uitnoodigingsbul zegt//dat moet onderzocht
worden en vastgesteld al wat in deze moeitevolle tijden
de meerdere eer Godsde zuiverheid des geloojsden luister
van den goddelijken eerediensthet eeuwig heil der zielen
de tucht der wereldlijke en ordes geestelijken, de heilzame
en degelijke vorming der geestelijkheidde onderhouding
der kerkelijke loettende hervorming der zeden, de christelijke
opvoeding der jeugd en den gemeenschappelijken vredebetreft.
Een schrijver in "de Civilta Cattolica? voegt daaraan
het volgende toenaar luidt de vertaling van een en ander,
uitgegeven bij van Gulich te 's Hertogen bos cli.
//De lutherscbe dwaalleer heeft sedert de 16e eeuw het
zaad van aller verderfelijkste dwalingen in de wereld uitge
strooid. Het gezag over Gods dienstzaken werd in de kerk
miskend en ieders rede daarvoor in de plaats gesteld.
Na de verwerping van het kerkelijk gezag, volgde de
verwerping der hiërarchiede sacramenten van de noodza
kelijkheid der goede werken van de waarde der verdienste
en voldoening.
Anderen nog stoutmoediger randden de heiligste geheimen
des geloofs aande hoogheilige Drieëenheiden de godde
lijke Menschwording. Eindelijk viel ook de Goddelijkheid
van den Bijbel.
Wat ten opzigte van den godsdienst in de verstandelijke
orde plaats had, miste natuurlijk zijne uitwerking niet op de
practische orde van het levenvan daar verval der christe
lijke deugden het bederf drong door in s' menschen bij
zondere en openbare huiselijk en maatschappelijke omstan
digheden. Goddelooze wetten zelfs traden in werking. En
dit alles niet alleen in protestantscheook in katholieke