HELDERSGHE COURANT. .ïïieuras- en Zaturdag <ftÖoertentie--6faD. 20 November, M 885. Negende Jaargang. 1869. KENNISGEVING. GEBRUIK VAN STOOMTOESTELLEN. Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.00 Franco per post 1.25 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Brieven franco. De prijs der Adyertentien van 1—4 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve men dc Advertcntiën intczenden. Ingezonden stukken minstens één dag vroeger. Uitgever S. GILT J ES iffifficiëel gettceto. Het GEMEENTEBESTUUR van den HELDER, Outvangen hebbende eene circulaire van de Gedeputeerde Stalen der pro vincie Noord-Holltnd van den 27 Octobcr 1869, No. 5 (Provinciaal blad No. 60), Vestigt, ter voorkoming van tijdverlies, de aandacht van belanghebbenden op het onderscheidene karakter der vergunuingen, a. tot plaatsing van een stoomwehktuig, en b. tot het in werking brengen van een stoom ketel. Ecrstgemelde vergunning, tot plaatsing vau een stoomwerktuig, moet wor den gevraagd aan de Gedeputeerde Staten, volgens art. 2 van het Koninklijk besluit van 31 Januarij 1824 (Staatsblad No. 19). Ter verkrijging van laatstgemelde vergunning, tot het in werking brengen van een stoomketel, wendt men zicb tot den Heer Minister van Binnculand- sche Zaken, volgens art. 1 van het Koninklijk besluit vau 24 September 1869 (Staatsblad No. 154), welk artikel woordelijk luidt „Ieder, die de vergunning tot het in werking brengen van een stoomketel wenscht te verkrijgen, wendt zich met cene schriftelijke aanvraag tot Onzen Minister van Binnenlaudsche Zaken. Deze aanvraag behelst eene opgave van a. den naam eu do woonplaats van den vervaardiger 8. de zelfstandigheid waaruit de ketel, benevens do kookhuizen, vnurgan- gen en vlampijpen vervaardigd zijn; cden vorm, de afmetingen en de wanddikte van den ketel en van de onder b genoemde declen d. de uitgestrektheid van het oppervlak dat verhit zal worden c. de veiligheidskleppen en hare afmetingen j de toestellen dienende om het waterpeil waar te nemen cn op de be hoorlijke hoogte te houden g. de toestellen dienende om een ontstaan watergebrek aan te kondigen k. de grootste werkelijke drukking, uitgedrukt in kilogrammen op den vierkante centimeter, die men voornemens is den stoom in den ketel te laten uitoefenen. De werkelijke drukking is het verschil tusschen de drukking, welke dooi den stoom en die, welke door den dampkring tegen de wanden van den ke tel wordt uitgeoefend." Helder, Het Gemeentebestuur voornoemd, den 18 November 1869. STAKMAN BOSSE, Burgemeester. L. VERLIEY, Secretaris. POLITIE Dezer dagen op de publieke straat gevonden: eene MARINE PET met zilvere uitmonstering en een paar HANDSCHOE NEN. De regtmatige eigenaars kunnen dezelve ten Burele van den ondergeteekende terug bekomen. De Commissaris van Politie, Helder, 19 Nov.1869. A. C. BOONZAJER. iËict-offiriiiel gebci'itx. STUDIËN OVER HET ECUMENISCH CON CILIE te Rome, te houden op den 8™ December 1869. IV. Onder de landen van Europa, wier houding tot het con cilie aller aandacht wekt, behoort Frankrijk, welks keizer koor Schaepman genoemd wordt »de onbeschaamde bij uit nemendheid,''' eén wel wat sterke uitspraak in betrekking tot eden oudsten zoon der kerk? In de zitting van het Wetgevend ligchaam van 9 April jl. heeft de minister van Justitie en Eeredienst, drie vragen van Emile Ollivier beantwoord, die het gevoelen der Eransche regering moeten doen kennen-. 1® Vraag. Zal den bisschoppen worden toegestaan zich vrij naar het concilie te begeven Antwoord. Zonder twijfel. 2® Vraafi. Zullen zij naar het concilie gaan in alle vrijheid van hun geweten, zonder eenige voorafgaande overeenkomst tusschen hen en het gouvernement? Antwoord. Onze eerbied voor het episcopaat is te groot, dan dan wij ons in hunne besluiten zouden willen mengen. Zij gaan naar het concilie met hunne vaderlandsliefde, met hunne persoonlijke waardig heid, met hunne onafhankelijkheid. 3e VraagZal het gouvernement zich op het concilie laten vertegenwoordigen Antwoord. Dit blijft in overweging genomen. Uit latere berigten blijkt nog, dat de regering bereid is het niet in ongunstigen zin uit te leggen, dat er geene per soonlijke uitnoodiging aan den keizer gezonden is. Eindelijk wordt het denkbeeld eener scheiding van kerk en staat ver worpen. Toch verklaarde de heer Baroehe ook: le. dat het gouvernement de leer van den Syllabus ver werpt, die stellingen inhoudt, strijdig met de beginselen van het bestuur des keizerrijks. Zij werd ook niet afgekondigd van den kansel. 2e. dat de onfeilbaarheid van den Paus alleen, niet aan genomen wordt door de groote meerderheid der fransche geestelijken en van het Episcopaat. 3°. De regering neemt als grondslag liarer betrekking met de kerk aan, het concordaat en de organieke artikelen. 4® Dat de regering zich alle vrijheid van handelen voorbehoudt; dewijl het hier eene onderneming geldt vol moeijelijkheden, en, God verhoede het, welligt vol gevaren. Zeker is het dat de regering, na afloop der kerkvergade ring geroepen wordt tot dc oplossing der vraagof zij dc besluiten der kerkvergadering in hun geheel dan wel ten deele moet aannemen. De zoozeer door Rome gewenschte bescherming van het concilie zal Frankrijk evenwel in geen geval op zich nemen. Spanje heeft bij monde van generaal Prim doen weten dat als de besluiten van het concilie in strijd zullen zijn, met de besluiten der Cortes, zij als nietig zullen worden beschouwd. Wat zal er op het concilie verhandeld worden? Dat is natuurlijk niet geheel bekend. De pauselijke uitnoodigingsbul zegt//dat moet onderzocht worden en vastgesteld al wat in deze moeitevolle tijden de meerdere eer Godsde zuiverheid des geloojsden luister van den goddelijken eerediensthet eeuwig heil der zielen de tucht der wereldlijke en ordes geestelijken, de heilzame en degelijke vorming der geestelijkheidde onderhouding der kerkelijke loettende hervorming der zeden, de christelijke opvoeding der jeugd en den gemeenschappelijken vredebetreft. Een schrijver in "de Civilta Cattolica? voegt daaraan het volgende toenaar luidt de vertaling van een en ander, uitgegeven bij van Gulich te 's Hertogen bos cli. //De lutherscbe dwaalleer heeft sedert de 16e eeuw het zaad van aller verderfelijkste dwalingen in de wereld uitge strooid. Het gezag over Gods dienstzaken werd in de kerk miskend en ieders rede daarvoor in de plaats gesteld. Na de verwerping van het kerkelijk gezag, volgde de verwerping der hiërarchiede sacramenten van de noodza kelijkheid der goede werken van de waarde der verdienste en voldoening. Anderen nog stoutmoediger randden de heiligste geheimen des geloofs aande hoogheilige Drieëenheiden de godde lijke Menschwording. Eindelijk viel ook de Goddelijkheid van den Bijbel. Wat ten opzigte van den godsdienst in de verstandelijke orde plaats had, miste natuurlijk zijne uitwerking niet op de practische orde van het levenvan daar verval der christe lijke deugden het bederf drong door in s' menschen bij zondere en openbare huiselijk en maatschappelijke omstan digheden. Goddelooze wetten zelfs traden in werking. En dit alles niet alleen in protestantscheook in katholieke

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1869 | | pagina 1