HELDBRSCHE COURANT.
Jïii'uttj.s-- en
Zaturdag
De haven het Nieuwediep,
<9Öoertentie--6faÖ.
18 Februarij.
J\ff. 1016.
Elfde Jaargang.
1871.
aan den Helder.
Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND.
Abonnementsprijs voor 3 maanden. 1.00
Franco per post nu 1.25
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren]cn Post
directeuren. Brieven franco.
Uitgever S. G IL T J E S.
©fideel gebcclte.
Vaststelling der 27aste Staats-Loterij.
Het GEMEENTEBESTUUR van den HELDER brengt
ter openbare kennis, dat bij resolutie van Z. Exc. den Minis
ter van Finantien, van den 25 Januarijjl., No. 19, krachtens
de daartoe door den Koning verleende magtiging, is vastge
steld de 275ste Staats-Loterij, bestaande uit 20,000 Loten,
10,000 Prijzen en 2 Premiën, overeenkomstig het plan aan
aan de resolutie gehecht. Beide stukken, geplaatst in de
Staats-Courant, zijn voor belanghebbenden aan de Secretarie
der gemeente ter lezing nedergelegd.
Het Gemeentebestuur voornoemd,
Helder, STAKMAN BOSSE, Burgemeester.
15 Febr. 1871. L. VERHEY, Secretaris.
POLITIE.
Dezer dagen op de publieke straat alhier gevonden Een
VROUWEN ZAK, waarin een ZILVEREN KNIPJE met
GELD en eenige kleinigheden; eene DAMES-BOA en een OOR
BELLETJE. De regtmatige eigenaars kunnen zich ter terug-
bekoming aanmelden ten burele van den ondergeteekende.
Helder, 17 Februarij 1871. A. C. B O O N Z A J E R,
Commissaris van Politie.
©ict-offidcel gcbccïtc.
Naar men ons mededeelt, is hier dezer dagen een telegram ont
vangen, waarin de afzender vraagt, of ergens aan of bij den
Helder ook een haven is gelegen waaruit een stoomschipdat hij
met boter wenschte te beladen naar Engeland kon vertrekken.
Menig inwoner dezer plaats, die hier dagelijks "trots
winter en ijs zeilschepen ziet binnenloopen en stoomschepen
ziet af- eD aanvaren, waaronder van de grootste diepgangen
afmeting, en bovendien de bedrijvigheid van het lossen en
laden dier schepen eiken dag voor oogen heeft, roept bij het
hooren dezer vraag onwillekeurig uit: hoe is het mogelijk! en
begrijpt niet hoe een groothandelaar zoo weinig geographische
kennis bezit en zoo slecht met de gelegenheden tot uitvoer
van zijn handelsartikel bekend is. Doch laten wij den man
niet te hard vallen, hij staat in zijne onkunde niet alleen.
Onze haven is, ten opzigte van hare gunstige positie, boven
alle andere havens van Nederland, bij den groothandelaar in
het binnenland, over het algemeen, nog maar al te weinig
bekend. Men is eenmaal gewoon geworden zijne artikelen over
Rotterdam uittevoeren, daar vond men een geregelde pakket
vaart op verscheidene havens in het buitenland, daar vond
men expediteurs iu menigte, die het den koopman in het
binnenland gemakkelijk maken; in een woord, van daar uit
ging de verzending goed en Daar wensch. Eenmaal aan een
vaste sleur gewoon, verzet zich het voorzigtige karakter van
den Nederlandschen handelsman, tegen elke verandering en is
het niet gemakkelijk hem te overtuigen, dat die verandering
inderdaad eene verbetering is.
Wij gelooven dat dit de eenige oorzaak is, dat van de meer
gunstige gelegenheid, die hier inmiddels is ontstaan, tot Dog
toe zoo weinig notitie is genomen.
Het is alleen dat wat onze haven tegen heeft: dat ze niet
kan roemen op do grijze oudheidze is betrekkelijk nog van
jeugdige stichting. Hare eerste wording heeft zij te danken
aau den helderen blik van Napoleon I. De allergunstigste om
standigheden voor een havenwat ligging en strooming be
treft, waren aanwezigdoor slechts eenige doelmatige kunst
werken aan te leggen tot leiding der stroom, teneinde daar
door de vereisc'nte diepte te behouden, was de beste en meest
gunstig gelegen haven van Nederland gevormd. Groote en
doelmatige verbeteringen zijn er sedert aangebragt; terwijl de
waterstaat in het onderhoud van kaaijen, wallen, steigers en
wegen, op eene wijze voorziet, die deze haven inderdaad tot
een voorbeeld maakt van orde, netheid en gerief.
Wij erkennen dat Napoleon deze plaats nimmer uit een
handels- maar wel uit een strategisch oogpunt heeft beschouwd;
na persoonlijk de peilingen der zeegaten te hebben opgenomen,
zag hij onmiddelijk in, dat hier ten allen tijde schepen van
alle bestaande charters, konden binnenloopen en wanneer cr
een voldoend etablissement bestond, hier vloten konden worden
uitgerust, om zoo noodig direct zee te kiezen. Door Napoleon's
val is de toen reeds te voorziene ontwikkeling dezer plaats
zeer vertraagd. De grondslagen waren echter gelegd en door de
opvolgende regeringen is daarop voortgebouwd, doch op dc
echt Nederlandsche wijzehaast u langzaam.
Eindelijk is men thans toch zoo verre gekomen als men voor
50 jaren reeds had kunnen zijn. Het is nog maar sedert
korten tijd, dat men bij de hooge regering de deugdelijk
heid dezer haven, naar waarde heeft erkend, door ze opentlijk te
prefereren boven Rotterdam en VlissiDgen ten blijke hiervan
de opheffing van de rijks-werven in'beide genoemde havens en
de nieuwe stichtingen en'uitbreiding der werkzaamheden van
verschillenden aard aan het marine-etablissement alhier.
Heeft men bij marine eindelijk ingezien, dat deze haven,
ten allen tijde, de geschikste, en bij winter en ijsgang, de
eenige is in Nederland, die voor de scheepvaart niet gesloten
is, ook zullen de handelsmannen, al is het dan niet door redene
ring en door couranten-artikels, toch door ervaring tuf
die overtuiging komen het eigenbelang, het handelsvoordeel
zal hen dwingen, om zich deze gunstige positie te benuttigen
Winters als deze, zullen tot het vestigen dier overtuiging,
zeer veel bijdragen. De geregelde in- en uitvoer van zoo
vele artikelen, hier per spoor aangebragt of naar het binnen
land geëxpedieerd, zullen vele handelaars de oogen geopend
hebben het zou ons geenszins verwonderen, dat de tegen
woordige omstandigheden, bij eenige mannen van energie, de
plannen doen ontstaan tot het oprigten alhier van nieuwe
agenturen, expeditie-kantoren en bet daarstellen van geregelde
pakket-diensten. Zonder twijfel moet de handel in vele artike
len bier beter zaken maken dan over Rotterdam, omdat de kosten
en het oponthoud van tijd om zee te kiezen, hier veel minder zijn.
Op enkele goede voorbeelden kunnen wij reeds wijzen, dat
is in de eerste plaats, de stoomvaart die door de maatschappij
«Nederland" met 1 Mei a. s. zal geopend worden, van hier
uitgaande, door het Suez-kanaal, naar Indïe; voorts nog de
geregelde dienst op Huil, die hier tegenwoordig tweemaal
's weeks plaats heeft met het Engelsche stoomschip Annie.
Wij willen met een enkel woord het ontstaan dier dienst
vermeldenvoorheen, wanneer de haven van Rotterdam
des winters niet meer te genaken^waswerden vele ar
tikelen, waaronder groote partijen kaas, boter, gest, enz.
te Scheveningen in visschersvaartuigen geladen en op die
wijze naar Huil of Londen verzonden. Aan dat vervoer waren
groote kosten, vele gevaren, en eene bijna onmogelijke sur
veillance vei'bonden. Bij wijze van proef, werd na de spoor
verbinding met de Zuidhollandsche lijn, eene lading gest per
spoor Daar hier gezondeD, om in een daarvoor ontboden
stoomschip te laden. Het resultaat, wat kosten, veiligheid en
bewaking aangaat, was boven alle verwachting gunstighet
gevolg daarvan is, dat thans die artikelen hier bij menigte gela
den worden; en niet alleen de Annie, maar ook andere booten
hier steeds af- en aanvaren.
Dat de transito-handel in deze haven, sedert den aanleg
van den spoorweg aanmerkelijk is toegenomen, bewijst ook de
vergrooting van de goederen magazijnen, geplaatst aan het
spoorbassïn. Het primitieve gebouw was slechts 42 ellen in
het front, en was gedurende de eerste jaren meer dan vol
doende; successivelijk nam de aanvoer toe, zoodat men in het
afgeloopen jaar zich genoodzaakt zag dat gebouw te vergroo-
ten tot op 137 ellen in het front. Terwijl in den tegen-
woordigen wiüter steeds voortdurend blijkt, dat het niet
de helft der goederen kan bevatten, die dagelijks worden
aangevoerd, niettegenstaande het onophoudelijke transport van
De prijs der Advertentien van 1 4 regels is 60
Centen; voor elkeu regel meer 15 Centen.
Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve
men de Advertentien intezenden.
Ingezonden stukken minstens ócn dag vroeger.