HELDBRSCHE COURANT. Jïii'uttj.s-- en Zaturdag De haven het Nieuwediep, <9Öoertentie--6faÖ. 18 Februarij. J\ff. 1016. Elfde Jaargang. 1871. aan den Helder. Verschijnt DINGSDAG- en VRIJDAG-AVOND. Abonnementsprijs voor 3 maanden. 1.00 Franco per post nu 1.25 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren]cn Post directeuren. Brieven franco. Uitgever S. G IL T J E S. ©fideel gebcclte. Vaststelling der 27aste Staats-Loterij. Het GEMEENTEBESTUUR van den HELDER brengt ter openbare kennis, dat bij resolutie van Z. Exc. den Minis ter van Finantien, van den 25 Januarijjl., No. 19, krachtens de daartoe door den Koning verleende magtiging, is vastge steld de 275ste Staats-Loterij, bestaande uit 20,000 Loten, 10,000 Prijzen en 2 Premiën, overeenkomstig het plan aan aan de resolutie gehecht. Beide stukken, geplaatst in de Staats-Courant, zijn voor belanghebbenden aan de Secretarie der gemeente ter lezing nedergelegd. Het Gemeentebestuur voornoemd, Helder, STAKMAN BOSSE, Burgemeester. 15 Febr. 1871. L. VERHEY, Secretaris. POLITIE. Dezer dagen op de publieke straat alhier gevonden Een VROUWEN ZAK, waarin een ZILVEREN KNIPJE met GELD en eenige kleinigheden; eene DAMES-BOA en een OOR BELLETJE. De regtmatige eigenaars kunnen zich ter terug- bekoming aanmelden ten burele van den ondergeteekende. Helder, 17 Februarij 1871. A. C. B O O N Z A J E R, Commissaris van Politie. ©ict-offidcel gcbccïtc. Naar men ons mededeelt, is hier dezer dagen een telegram ont vangen, waarin de afzender vraagt, of ergens aan of bij den Helder ook een haven is gelegen waaruit een stoomschipdat hij met boter wenschte te beladen naar Engeland kon vertrekken. Menig inwoner dezer plaats, die hier dagelijks "trots winter en ijs zeilschepen ziet binnenloopen en stoomschepen ziet af- eD aanvaren, waaronder van de grootste diepgangen afmeting, en bovendien de bedrijvigheid van het lossen en laden dier schepen eiken dag voor oogen heeft, roept bij het hooren dezer vraag onwillekeurig uit: hoe is het mogelijk! en begrijpt niet hoe een groothandelaar zoo weinig geographische kennis bezit en zoo slecht met de gelegenheden tot uitvoer van zijn handelsartikel bekend is. Doch laten wij den man niet te hard vallen, hij staat in zijne onkunde niet alleen. Onze haven is, ten opzigte van hare gunstige positie, boven alle andere havens van Nederland, bij den groothandelaar in het binnenland, over het algemeen, nog maar al te weinig bekend. Men is eenmaal gewoon geworden zijne artikelen over Rotterdam uittevoeren, daar vond men een geregelde pakket vaart op verscheidene havens in het buitenland, daar vond men expediteurs iu menigte, die het den koopman in het binnenland gemakkelijk maken; in een woord, van daar uit ging de verzending goed en Daar wensch. Eenmaal aan een vaste sleur gewoon, verzet zich het voorzigtige karakter van den Nederlandschen handelsman, tegen elke verandering en is het niet gemakkelijk hem te overtuigen, dat die verandering inderdaad eene verbetering is. Wij gelooven dat dit de eenige oorzaak is, dat van de meer gunstige gelegenheid, die hier inmiddels is ontstaan, tot Dog toe zoo weinig notitie is genomen. Het is alleen dat wat onze haven tegen heeft: dat ze niet kan roemen op do grijze oudheidze is betrekkelijk nog van jeugdige stichting. Hare eerste wording heeft zij te danken aau den helderen blik van Napoleon I. De allergunstigste om standigheden voor een havenwat ligging en strooming be treft, waren aanwezigdoor slechts eenige doelmatige kunst werken aan te leggen tot leiding der stroom, teneinde daar door de vereisc'nte diepte te behouden, was de beste en meest gunstig gelegen haven van Nederland gevormd. Groote en doelmatige verbeteringen zijn er sedert aangebragt; terwijl de waterstaat in het onderhoud van kaaijen, wallen, steigers en wegen, op eene wijze voorziet, die deze haven inderdaad tot een voorbeeld maakt van orde, netheid en gerief. Wij erkennen dat Napoleon deze plaats nimmer uit een handels- maar wel uit een strategisch oogpunt heeft beschouwd; na persoonlijk de peilingen der zeegaten te hebben opgenomen, zag hij onmiddelijk in, dat hier ten allen tijde schepen van alle bestaande charters, konden binnenloopen en wanneer cr een voldoend etablissement bestond, hier vloten konden worden uitgerust, om zoo noodig direct zee te kiezen. Door Napoleon's val is de toen reeds te voorziene ontwikkeling dezer plaats zeer vertraagd. De grondslagen waren echter gelegd en door de opvolgende regeringen is daarop voortgebouwd, doch op dc echt Nederlandsche wijzehaast u langzaam. Eindelijk is men thans toch zoo verre gekomen als men voor 50 jaren reeds had kunnen zijn. Het is nog maar sedert korten tijd, dat men bij de hooge regering de deugdelijk heid dezer haven, naar waarde heeft erkend, door ze opentlijk te prefereren boven Rotterdam en VlissiDgen ten blijke hiervan de opheffing van de rijks-werven in'beide genoemde havens en de nieuwe stichtingen en'uitbreiding der werkzaamheden van verschillenden aard aan het marine-etablissement alhier. Heeft men bij marine eindelijk ingezien, dat deze haven, ten allen tijde, de geschikste, en bij winter en ijsgang, de eenige is in Nederland, die voor de scheepvaart niet gesloten is, ook zullen de handelsmannen, al is het dan niet door redene ring en door couranten-artikels, toch door ervaring tuf die overtuiging komen het eigenbelang, het handelsvoordeel zal hen dwingen, om zich deze gunstige positie te benuttigen Winters als deze, zullen tot het vestigen dier overtuiging, zeer veel bijdragen. De geregelde in- en uitvoer van zoo vele artikelen, hier per spoor aangebragt of naar het binnen land geëxpedieerd, zullen vele handelaars de oogen geopend hebben het zou ons geenszins verwonderen, dat de tegen woordige omstandigheden, bij eenige mannen van energie, de plannen doen ontstaan tot het oprigten alhier van nieuwe agenturen, expeditie-kantoren en bet daarstellen van geregelde pakket-diensten. Zonder twijfel moet de handel in vele artike len bier beter zaken maken dan over Rotterdam, omdat de kosten en het oponthoud van tijd om zee te kiezen, hier veel minder zijn. Op enkele goede voorbeelden kunnen wij reeds wijzen, dat is in de eerste plaats, de stoomvaart die door de maatschappij «Nederland" met 1 Mei a. s. zal geopend worden, van hier uitgaande, door het Suez-kanaal, naar Indïe; voorts nog de geregelde dienst op Huil, die hier tegenwoordig tweemaal 's weeks plaats heeft met het Engelsche stoomschip Annie. Wij willen met een enkel woord het ontstaan dier dienst vermeldenvoorheen, wanneer de haven van Rotterdam des winters niet meer te genaken^waswerden vele ar tikelen, waaronder groote partijen kaas, boter, gest, enz. te Scheveningen in visschersvaartuigen geladen en op die wijze naar Huil of Londen verzonden. Aan dat vervoer waren groote kosten, vele gevaren, en eene bijna onmogelijke sur veillance vei'bonden. Bij wijze van proef, werd na de spoor verbinding met de Zuidhollandsche lijn, eene lading gest per spoor Daar hier gezondeD, om in een daarvoor ontboden stoomschip te laden. Het resultaat, wat kosten, veiligheid en bewaking aangaat, was boven alle verwachting gunstighet gevolg daarvan is, dat thans die artikelen hier bij menigte gela den worden; en niet alleen de Annie, maar ook andere booten hier steeds af- en aanvaren. Dat de transito-handel in deze haven, sedert den aanleg van den spoorweg aanmerkelijk is toegenomen, bewijst ook de vergrooting van de goederen magazijnen, geplaatst aan het spoorbassïn. Het primitieve gebouw was slechts 42 ellen in het front, en was gedurende de eerste jaren meer dan vol doende; successivelijk nam de aanvoer toe, zoodat men in het afgeloopen jaar zich genoodzaakt zag dat gebouw te vergroo- ten tot op 137 ellen in het front. Terwijl in den tegen- woordigen wiüter steeds voortdurend blijkt, dat het niet de helft der goederen kan bevatten, die dagelijks worden aangevoerd, niettegenstaande het onophoudelijke transport van De prijs der Advertentien van 1 4 regels is 60 Centen; voor elkeu regel meer 15 Centen. Vóór des Dingsdag en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Advertentien intezenden. Ingezonden stukken minstens ócn dag vroeger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1871 | | pagina 1