EEN BEZOEK
BURGERLIJKE STAND DER GEMEENTE TEXEL.
aan boord van liet Stoomschip WILLEM III,
van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Onder de takken van industrie waarin, in onze stoom-eeuw, de meusche-
lijke geest er steeds op bedacht is reuzenschreden voorwaarts te doen, neemt
gewis de mechauiek eeue eerste plaats in. Wat al niet wordt er door eeue
vernuftige toepassing der stoomkracht voortgestuwd en geproduceerd 1 Lan
derijen oatgiud, onbruikbare meereu eu plassen droog gemaakt en in kost
bare wei- cu bouwlanden herschapenkunstproducten, zaken van algemeeuen
en huishoudelijken aard aangemaakt en met vogelsnclhcid menschen en goe
deren van de eeue plaats naar de audere overgebragt
Daar ligt het voor ons, het kolossale 3000 tons stoomschip Willem III.
Een vriendelijk officier van dien bodem heeft de beleefdheid, om het merk
waardige van het schip ons tc laten zien. Nadat wij, op de campagne
staande, de kolossale afmetingen bewonderd hebben, beginnen wij onzeu togt
met te zien naar de manier van laden, hetgeen Datuurlijk met behulp van
eene kleine stoommachine geschiedt. Een man is voldoende om door het heen
en weêr brengen van eeu kleinen hefboom, de zware kisten in het kolossale
ruim te laten dalen. Iet§ verder gaande, zien wij de machine om het anker
te ligtcn. In weinige secouden is zoo'n zware ijzermassa van den grond der
zee op zijne bestemde plaats aan boord geheschen. De kombuis, mede op liet
bovendek, is voor huisvrouwen eeu togt naar het schip overwaardig. De
koks en gezellen, met hunne onafscheidelijke witte mutsjes, zijn reeds druk
bezig aan het stoven en braden, om te zorgen dat officieren eu schepeliugen
de noodigc ingrediënten ontvangeu, om hunnen zwareu arbeid te kunnen
verrigten. Het stuurtoestcl (midscheeps) is eeue flinke kamer, waar de roer
ganger afgezouderd en in stilte zijn bedrijf kan uitoefenen. Het steenkolen
laden en losseu geschiedi mede door eene stoommachine. Eene breede trap
geleidt ons naar benedeu, waar wij in de gelegenheid zijn de nette en
smaakvolle iurigting te bewonderen. De flinke slaapplaatsen, de toestellen
voor de reiniging en de kasten voor berging, verwekken onze bewondering.
Zelfs heeft iedere hut eu iedere salon zijn toestel tot verwarming. Slechts
door het open zetten van een kraantje, ontvangt iedere hut, in een daar
voor ingerigt verwarmingstoestel, een aauvoer van stoom, die door pijpen
in de verschillende vertrekken gebragt wordt en waardoor deze verwarmd
wordenBij het openen van den grooten salon, staan wij verbaasd over de
ruimte, het comfort en de prachtige versieringen, die ons oog treffeu. Schit
terende spiegels, fijrie schilderijen, prachtige meubelen, alles wedijvert om
het den passagier aangenaam te maken. Wil men Apollo een offer brengen,
welnu een fraaije pianino staat tot uwe dienst. Verlangt men onder vrienden
een partijtje kaait of iets anders te spelen, welnu de hofmeesters zullen u
de speeltafel in orde brengen. Voor de dames, passagieresscn, is op korten
afstand nog een afzonderlijke kleinere salon, eveneens smaakvol gedrapeerd.
Ook voor de heeren is een afzonderlijke salon, de zoogenaamde roolc-
salou. Het dejeuner, diner en souper wordt op ingenieuse wijze in den
grooten salon aangebragt. De knssens der fauteuils en banken zijn van het
fijnste wit paardenhaar, zoo ook de matrassen der bedden. Een kleinere
boven-salon mede voor gebruik van passagiers, biedt een schoon zeegezigfc
aan. In alle salons zijn inrigtingen aangebragt tot het roepen van het be
dienend personeel. Aan badkamers voor passagiers eu scheepsofficieren, ont
breekt het niet. De badkuipen voorzieu van thermometerszijn aller ge
makkelijkst ingerigt en de badgast heeft het in zijne magt door meerderen
of minderen toevoer van, stoom, zijn badwater op de door hem verlangde
temperatuur te brengen. Voor wij het ruime en aangename verblijf van de
passagiers verlaten, slaan wij nog een oog op de glazen kasten, waarin het
bliakende zilverwerk prijkt, dat dienen moet voor servies bij diner, enz. Hier
en daar zijn mede kasten aangebragt voor de bibliotheek, waarvan de pas
sagiers stellig een ruim gebruik zullen maken. Verder gaande, komen wij
in het centrum vau het schip en wel in het departement van den hoold-
machinist. Na wederzijdsche kennismaking met dien officier, op wiens verant
woording en zorg de gang van al die geclomplicecrdo grootc eu kleine ma
chines rust en die eigenlijk de man is, die voor de kracht eu voortstuwing
van het geheelc schip zal zorg dragen, begeven wij ons iu de eerste ver
dieping der machine-kamer, bewonderen daar de kolossale afmeting van den
grooten cilinder, de verschillende nieuwe toestellen tot aanzetten en stoppen
der machines, den telegraaf en de sein toestellen eu al het overige dat in
dit mechanisch gedeelte van het schip te zien en te bewonderen is. Voor
den zaakkuudige is hier vrij wat te leeren.
Het compoundstelsel is stellig, ook wat kolenverbruik aangaat, het ver-
kieslijkst, en wij meenen te kunnen beweren, dat na verloop van eeuige
jaren, dit ingenieus stelsel, wel algemeen in gebruik zal zijn. Verder gaande
en op de tweede verdieping der machine-kamer komcude, zien w ij de enorme
en fraai afgewerkte machine in haren vollen omvang. Niettegenstaande dit
gevaarte een ruime plaats beslaat, is er om deu geheclcn kolossus heen ruimte
in overvloed voor het dienstdoende personeel. Na ook de ketels en berg
plaatsen van machine-behoefte te hebben bezigtigd, begeven wij ons naar liet
verblijf van passagiers tweede klasse, dat der koloniale troepen en eindelijk
dat der schepelingen. Alles is ook hier in perfecten toestand en het com
fort eu de practische inrigtingen voor een en ander, houden onze bewonde
ring steeds gaande. Over het gansche schip, in allo verblijven, is bij uit
stek gezorgd voor ventilatie niet alleen, maar ook voor de uitdrijving van
de bedorven lucht, zoodat men steeds in eene i'rissche en aangename atmos
feer leeft. Do privaten zijn mede zoo ingerigt, dat do zindelijkheid niet het
minste te lijden heeft. Een groot gemak voor passagiers is dat zij steeds bij
hunne bagaadje kunueu komen. Naar men ons verzekerde is dit bij andere
mailbooten niet het geval, men kau slechts eenmaal per week zijue kisten
naderen. De provisie-kamers, de kasten tot berging vau ijs, de stallingen en
hokken voor runderen en pluimgedierte zijn mede practisch aangebragt. Vol
doend personeel ter bediening voor passagiers is iu ruime mate voorhanden,
zoodat de passagier, die met deze gelegenheid de reis naar Indie maakt,
zicli geheel eu al a son aise bevindt, eu het te huis uiet beter kau verlan
gen. Voor alles is gezorgd, op alles is men attent geweest en tot in de ge
ringste zaken, die tot gemak en veraangenaming van den reiziger kunnen
dienen, is gelet. Ook de uiterlijke bouw van het schip is smaakvol en sier
lijk; de vorm toont aan dat het een snelstoomer zijn moet.
Onze lezers dienen zich tevreden te stellen met deze vlugtige beschrijving
van het mail-stoomschip, dat de ondernemers eu fabriekanten tot grooto eer
verstrekt. Moesten wij alle zaken in minutiëusen vorm beschrijven, wij
zonden er eeu aantal nommers onzer courant mede vullen. Wij hebben slechts
getracht eene kleine schets te leveren vau het voornaamste dat bij eene
vlngtige beschouwing in het oog valt.
Door de vele en drukke werkzaamheden, die er, voor het kort op handen
zijnde vertrek van de Willem III, nog tc doen zijn, is het niet mogelijk
het water-kasteel voor een ieder ter bczigtiging te stellen. Welligt biedt
de komst van het volgende schip, de Prins van Oranje, gelegenheid tot na
dere kennismaking voor belangstellenden.
De Prins van Oranje is vau dezelfde afmeting als de Willem III. De
derde mail-stoomer, de Prins Hendrik, wordt 20 voet en de vierde, de
Conrad, wordt 30 voet langer.
Nederland mag zich verheugen in het bezit te zijn van eene dergelijke
Maatschappij. Het gansche werk is eene energieke onderneming, waarmede
wij ten volle sympatiseren en het is onzc3 inziens buiten kijf, of deze
Maatschappij zal ruimschoots hare renten opbrengen. Wij eindigen dit kort
verslag met de beste wenschen voor den bloei der Maatschappij Stoomvaart
Nederland, het voortdurende welzijn van het personeel en wij wenschen aan
de vele passagiers een genoegelijke en voorspoedige reis.
3jnge5onticn.
De Redactie onderschrijft niet altijd de gevoelens der inzenders.
Het programma in handen nemende der zangvereeniging
Ceciliavoor de eerstvolgende groote vergadering, werd mijn
oog getroffen door den rijken inhoud.
De Loreley" van Mendelssohn, »die Kapelle" van Kreutzer,
Stille" van von Weber, maar voor-en bovenal ndie Jahres-
zeiten'van Haydn, waarlijk het is om te watertanden, als
men eenig gevoel voor toonkunst heeft.
Omdat nu de avond van uitvoering is verschoven, van
Zondag li op Dingsdag 16 dezer, en dus hier kunstgenot,
dat blijvend is, heeft moeten wijken voor een genot, dat
in rook en damp verdwijnt, en Cecilia daaronder niet zoude
lijden, door mindere waardeering, heb ik gemeend op het
genotrijke van Dingsdagavond te moeten en te mogen wijzen,
en den zangbeminnaars aan te sporen, dat genot niet te ver
zuimen.
12 Mei 1871. F.
Van 4 II Mei.
ONDERTROUWD: Maarten Trap en Dirkje Roosendaal. Jacobus da
Ruiter en Trijntje List.
GETROUWD Cornelis Knaap en Heudrikje Brouwer. Klaas van der
Kooij en Fijtjo' List.
GEBOREN Johan Sijbrand, zoon van Jacob Dijlcsen en Piotertj'e Mantje.
Aagje, dochter van Picter Kuiter eu Hiltje Eolman. Arie Simon,
zoon van Jau Hendrik Kikkert eu Trijntje Boon. Simon, zoon van Pulpa
Krijnen en Trijntje van Grouw.
OVERLEDEN Rosetta Elteü, 56 jaar, huisvrouw van Samuel Vlessing.
Sander Jacob, 14 dagen, zoon van Gcrbrand Huizinga en Hendrikje
Jacobs. Een aangespoeld lijk.
MAUKTBERIGTEN.
AMSTERDAM, 10 Mei.
De prijzen der aardappelen waren als volgt: Zceuwscbc Jammen f 2.75 a
3.60, Friesche f 3 a 3.30, Munstersche f2 a 2.30. Zwarte of Groningers
f 1.90 a 2.10, IJselsche Roodc niet gewild, met voldoenden aanvoer.
Granen. Tarwe zonder handel, Rogge in een doen, Galatz f 210, 212, 213;
puike dito 220, Petersburg f 204, 208, comptant zonder korting per 2100
kilo Op levering in Mei f204, 205, 206, Julij f 208, 209, Oc-tober f212,
213, 214, 213. Heden aangezegd 150 last, vroeger 3075, totaal 3225 last.
Tegen Maandag 15 Mei in veiling aangeslagen 13 last Wikken alhier op
zolder liggende.
ROTTERDAM, 11 Mei.
De prijzen der aardappelen waren als volgt Zeeuwschc Jammen f 2.70
a 3.50, Met redelijken aauvoer.
SCHAGEN, 11 Mei.
4 Paarden f 25 a 70., Ossen f 5 Stieren f 70 a 145, Gelde Koeijen
fj 19S Kalfkoeijen f 100 a 170, Yaarsen f 70 a 100, Graskalveren f 30
NuchtereKalveren f 4 a 10, Magere Schapen f 16 ii 25. 774 Vette Schapen
f 27 i 30, 444 Lammeren f 6. a 14. 8 Bokkeu en Geiten f-, 31 Magere
Varkens f 15 a 20, 88 Biggen f5.a 10.75, Konijnen 15 a 75 ets.,
Kippen f0 25 a 1..Eenden 75 a 90 ct. Boter lOS^ct. per KG., Kaas 32
a 45 ets per KG. Kipeijoreu f 2.40 a 2.50, Eendeijereu f 3.15. per 100.
PURMEREND, 9 Mei.
Uithoofde van de jaarmarkt geen kaasmarkt.
Boter van f 1.— tot f!.17-§ per kilog. Gemiddeld fl.07| per kilo.
Aangevoerd 77 runderen Vette Koeijen zeer hoog in prijs, Gelde-Koeijen
weinig aangevoerd, niet hoog in prijs, Melkkoeijen minder in prijs, ilaauwe
handel. Den 8 Mei aangevoerd 1541 koeijen.
-Paarden, 115 Vette Kalveren Prijs van f0.85 tot 1.05 per kilogr. Han
del levendig. 108 nuchtere Kalveren Prijs van f5 tot 12 per stuk. Handel
vlug. 5S vette Varkeus Prijs was van 45 tot 56 Cts per kilog. Handel vlug.
67 magere Varkens van f 16 tot 18 en 331 Biggen van f 6 tot 8,
Handel stug, 1125 Schapen en Lammeren, Vette Schapen hoog in prijs. Over-
bouders prijshoudend. Lammeren hoog in prijs, Kipeijeren f 2.60 tot 2.S0,
Eendeijereu f 3.25 de 100 st.
ENKHUIZEN, 10 Mei.
Kaas aangevoerd 12 stapels, wegende 3449 Kg hoogste prijs f 27.50,
laagste f22.50, Mosterd per heet. f 19 a 25, Karweij per 50 kilo f 16.25,
Graauwe Erwten f 18.Capucijnders f 13.a 17.
WORMERVEER, 10 Mei
Aaugevoerd 13 stapels kaas, hoogste prijs der kleine f27.
STAAT van BRIEVEN, geadresseerd aan Onbeken
den, gedurende de maand Januarij 1871.
Anna Schulz, Duisburg; C. Schulshuis, Winterburen Annïe
Beltric, Belliwalter; A. Hofkamp, Falmouth; A. Abrahams,
George Packham, Belton, Anthorij, alle vier Londen; Den-
derdahl, Newport; D. Bakke, Kaap de Goede Hoop; W.
Johnson, Stoctown.
STAAT van BRIEVEN, geadresseerd aan Onbeken
den gedurende de le helft der maand April 1871.
Roland, A. W. v. d. Jagt, Wed. Raamers, Walig, Jansje
Kruger, D. Roozendaal, Wed. A. Brandt, A. v. d. Vegt,
H. Vloeter, G. Bonger, C. Ruhl, Wed. J. R. Wagnaar, allen
te Amsterdam K. Kerkhof, te HellevoetsluisF. Hoornsma,
Medemblik W. Verbeek, Rotterdam
Van Anna Paulowna.- F. J. Krieger, te Amsterdam.
De Directeur van het Postkantoor,
HERWEIJER.
275ste STAATSLOTERIJ. Vierde Klasse.
Tweede, derde en vierde Trekking.
No. 13322 f25,000; 110. 1631 1 1500; no. 6556 f1000; no.
1098 f400: no. 13323 f200; nos. 4448, 6669, 10740, 13046
en 14580 ieder f100.
No. 7219 f1500; nos. 7316, 9243, 16051 en 17724 reder
f 1000 nos. 52,17764 en 19867 ieder f400 no. 19891 f200;
nos. 3748, 11901 en 18S6G ieder f100.
No. 17751 f400; no. 6276 f200.