Een inwoner van Nistelrode (Noordbrabant) bad zijne
vrouw, welke kraokzinnig was, gedurende eenigen tijd in eene
bedstede met een weinig stroo opgesloten. Hij had de bedstede
met planken dig-tgemaakt en gaf haar voedsel door de reten
dier planken. Reinigen kon zich het ongelukkige schepsel niet;
toen dit ter oore van de politie kwam, welke haar aanstonds
ging verlossen, was zijn geheel vervuild en haar toestand ze
ker niet verbeterd. Men heeft de ongelukkige in een krank
zinnigen-gesticht geplaatst en tegen den man eene vervolging
ingesteld
Op 13 Sept. is te Koppenhagen een luchtbal opgelaten.
Bij het nederdalen kwam dc ballon in de Oostzee neder. De
personen, die zich zich in het schuitje bevonden, dat nu in
den gewonen zin moest worden gebezigd, hebben daarin ge
durende twee uren in zee rondgedobberd, alvorens zij gered
werden.
Te Brussel is een meisje verbrand van 19 jaren, dat
's avonds in haar bed een vroom boek zat te lezen en er bij
in slaap viel, de gordijnen vatten vuur aan de kaars, en toen
men den brand ondekte, was zij ongeneeslijk gewond.
De firma Keep Parsons Co., handelaars op Australië
en Indië een huis dat reeds sedert 20 jaren bestaat
heeft de betalingen gestaakt. Het passief wordt begroot op
120,000 pd. st. Men verwacht eene ongunstige liquidatie. Tot
nog toe hebben in dit jaar weinige en onbelangrijke faillisse
menten plaats gehad maar het thans gebeurde, zoowel als
het faillissement van de heeren Ryder te Liverpool die met
Brazilië en Batavia handelden en reeds 30 jaren bestonden
geeft regt te twijfelen of de handel wel door en door gezond
is, en wettigt het vermoeden dat, als de koers van het dis
conto hooger loopt, er meer en meer faillissementen zullen
plaats hebben.
Volgens een der bladen is de Fransche regering op een
zonderlinge wijze weer in 't bezit gekomen eener som van
vijftien millioen, die verloren waren geraakt.
In den herfst van het vorige jaar. toen Parijs door de
Duitschers werd belegerd, werd uit die stad een luchtballon
opgelaten met 15 millioen, die bestemd waren tot aankoop
van wapens. De ballon zweefde bij het nederdalen boven
Verdun, om welke vesting de Duitschers te dien tijde ook het
beleg geslagen hadden. De luchtreiziger ontkwam echter in
zoover den vijand, en de ballon kwam op het kerkhof van
Ilennemont, in het kanton Fresne, departement la Meuse, neer.
De luchtreiziger, wetende dat hij door de Pruisen vervolgd
werd, begaf zich naar den pastoor van het dorp, en ver
trouwde hem de som toe. Maar naauwelijks was hij een half
uur in de pastorie, of de Pruisen kwamen hem daar opzoeken
en namen hem gevangen. Het geld werd echter, ondanks al
hun zoeken, niet door hen gevonden. De geestelijke bragt
het, nadat het beleg van Parijs geëindigd was, naar Belgie,
en van daar is het weer ia handen van het Fransche gou
vernement gekomen.
In de Perzische Golf heerschte omstreeks den 20n Aug.
zulk eene hitte, dat de thermometer des middernachts 115
graden Fahrenheit aanwees. Blijkens de Times of India"
lagen de manschappen van het aldaar aanwezige schip Bul-
finch op het dek, in zulk een toestand, dat de brandspuit te
baat werd genomen om hen te verfrisschen, zonder hetwelk
zij gevaar liepen van te bezwijken.
Op de kermis van de gemeente "W., in België, was door
het bestuur ook een wedstrijd uitgeschreven voor de vrouw
die het grootste aantal tassen koffij zou uitdrinken. Een prijs
was uitgeloofd van 10 frs. De vrouw die den prijs won heeft
17 tassen koffij gedronken bij de achtïende tas is zij neer
gevallen, en vóór haar geneeskundige hulp kon verstrekt worden,
was zij een lijk.
De correspondent van de Pall Mali Gazette in Peters
burg meldt het volgende over eene zonderlinge secte: Made-
moiselle Demcntyeva de dame die tot vier maanden ge
vangenisstraf is veroordeeld wegens het uitgeven van een
revolutionaire proclamatie behoort tot de sectedie, schoon
nog nieuw, toch reeds vele aanhangers telt onder dames van
allerlei standen. Zij noemen zich zei ven Progessisten (piero-
dovye) en beschouwen het huwelijk als verbroken zoodra
de band een der echtgenooten te knellend wordt. Elke man
en iedere vrouw is vrij om een nieuw huwelijk aan te gaan,
wanneer dit wenschelijk schijnt! Ik ken een familie van pro
gessisten bestaande uit zeer verschillende personen die in
gemeenschap van goederen leven maar op mademoiselle
Dementyeva terug te komen; zij is negentien jaar, zeer mooi,
goed opgevoed en een wees. Toen haar door den regter ge
vraagd werd hoe zij er toch toe gekomen was om zich bij
de Progessisten aan te sluiten, antwoordde zij: »wel, ik
zag hoe droevig het lot is van vrouwen, die haar eigen kost
moeten verdienen. Zij zwoegen van 's morgeus tot \s avonds
en kunnen niet genoeg inkomen bemagtigen, want zij worden
allen onderwijzeressen, en dus is de markt van gouvernantes
overvoerd, zoodat de best opgevoede meisjes wel bijna zonder
salaris te krijgen zijn. Ik besloot een stap te doen om haar
ook andere bronnen van bestaan te openen en wilde een
practische school stichten, maar het geld ontbrak mij. Ik
zette een drukkerij op voor vrouwen, doch zat weldra in
schulden en zag dus dat het zonder kapitaal niet zou gaan.
Nu was er een som van 3000 roebels op mij vastgezet, doch
die kon ik niet in handen krijgen dan bij mijn huwelijk;
daarom werd ik Progessist, en huwde den heer Tkatchelf,
een journalist, met zonderlinge afspraak dat dit huwelijk
door ons niet als verbindend zou worden beschouwd het was
mij toch maar te doen om mijn geld in handen te hebben, om
mijn ideaal te verwezenlijken. En," voegde zij er bij, «derge
lijke redenen doen velen besluiten een schijn-huwelijk aan te
gaan, om vrij te worden. Meisjes, die vooruit willen en zich
eene onhafhankelijke positie wenschen te bezorgen, zien zich
dikwijls gedwarsboomd door de zoogenaamde bescherming van
ouders of voogden, en daarom sluiten zij een denkbeeldig
huwelijk."
De grootste luchtreizigers zijn onze kleine zwaluwen.
Zeer weinigen weten waar heen en hoever zij trekken, en
daarom is het niet onaardig hier eens hare reis op te geven.
Tusschen den 15 en 30 September verzamelen zich de zwa
luwen van geheel Europa in reusachtige zwermen op ver
schillende punten, voor de noordelijke kusten der Middelandsche
Zee. Daar wachten zij op gunstig weder, verheffen zich dan
gelijk donkere wolken in de lucht en beginnen hare togt over
de Middelandsche Zee, die haar somtijds verderfelijk wordt,
daar zij door wind en storm bij duizenden in de zee worden
geslingerdsomtijds overvalt haar vermoeidheid en dan dalen
zij in het want van voorbijzeilende schepen, om uit te rusten.
In Afrika aangekomen, doorkruisen zij Tunis, Barbarië, het
westelijke uiteinde van de Sahara, waarbij zij de woestijn
zelve vermijden, trekken door Neder-Guinea, Mozambique, het
Kafferland, en komen eindelijk te Gerigio aan, zonder het
Kaapland aan te doen. In de lente keeren zij langs denzelfden
weg terug en strekken haren zwerflust somtijds zoover uit,
dat sommigen tot in Lapland en zelfs tot Groenland doordringen.
3Inge5nnticn.
Re Redactie onderschrijft niet altijd de gevoelens der inzenders.
OVERWEGINGENnaar aanleiding van
het verzoekschrift door het Bestuur van
Evangelisatie te den Helder.
1. Tot tic Ned. Herv. Kerk, ook in deze gemeente, behooren personen,
die zeer uiteeuloopeude „rïgtingen" zijn toegedaan. Zoolang de toestand
zóó is, voegt het partijen elkander op kerkelijk gebied ruimte te laten en
vreedzaam elkander te verdragen.
2. Wij hebben slechts te deuken aan een vroeger tijdperk van ons zei ven,
aan ouders, grootouders, vrouwen, geachte vriendeti, om het ons duidelijk
te herinneren, hoe men geheel te goeder trouw en in noodwendige overeen
stemming met andere begrippen, in het godsdienstige eene overtuiging kan
liebbeu, niet alleen zeer verschillend, maar zells geheel in strijd met die,
welke wij thans koesteren.
De eene partij huldigt dus geene audere waarheden uit bekrompenheid,
door te weinig ontwikkeling, uit ligtziuuigheid, of door andere gebreken,
nocli minder tegen beter welen in. Door zich uit overtuiging bij eene
bepaalde rigting aan te sluiten, legt men onwillekeurig getuigenis af - niet
vuu den graad zijner ontwikkeling, niet van de mate der naauwgezctlicid in
zake van het geweten, maar wel van zijne wijze vau denken en gevoelen,
misschien van de constitutie van een inwendig waarnemings- of bewustheids-
orgaan. Eene rigting is dus niet absoluut goed of slecht. Zij is goed als zij een
natuurlijkeu godsdienstigen toestand vau liet gemoedsleven vertegenwoordigt,
liet is niet slecht modern te zijn, maar ook niet verderfelijk orthodox te wezen.
Is men het eene of andere in ernst, dan is dat voor zóó iemand voorloopig
het beste, het eeuig ware, zelfs het ceuig mogelijke. De eene partij mag
alzoo de andere niet belemmeren, niet overheerschen, haar niet onder eene
hoogwijze voogdijschap plaatsen. Ieder heeft hare eigene roeping, beantwoordt
aau een werkelijke behoefte des volks cu is dus ceu weldaud, een gezegende
en zegeneude zusterpartij naast de andere. Laat onze partij de andere dan
ook niet verhinderen, zooveel mogelijk liet goede, dat zij kan doen, uit te
oefenen.
3. Is het Christelijk, modern, dat de meerderheid absoluut heerschi en
alleen acht geeft op eigene behoeften en wenschen is het niet een vorm, en
nog wel een r-uwe, vau egoïsme moet de meerderheid de toevallige minderheid
niet zóó behandelen, als zij zelve zou wenschen behandeld te worden in een
tegenovergesteld geval mag zij zich vau dien Christelijkeu pligt ontslaan,
door de ietwat schuchtere veronderstelling, dat de minderheid, meerderheid
zijnde, waarschijnlijk in deze onverdraagzaam, Onchristelijk zou haudelen
Doe wel eu zie niet om, vergeld geen kwaad met kwaad, laat het niet ziju
„oog om oog, tand om taDd"
Zouden wij liet niet onbillijk, onverstandig, kinderuehtig, onverdraagzaam en
voor de belangen der gemeente uadeelig noemen, zoo de regtzinnige partij hier
eens met eene toevallige meerderheid naast twee orthodoxe Predikanten nog
ecu derden beriep Eu is dc minderheid wel zoo beslist minder in aan
tal ledematen, als men ook op de wenschen der vrouwelijke let en hen
meetelt, die „veel van eene bijbelsche preek houden
Heeft de regtzinnige partij niet de meeste behoefte aan een ongestoord
traditief kerkelijk leven
Mag men verder dc geldelijke belangen van diakonie en kerk zoo aan
merkelijk schadeu zonder hooge noodzakelijkheid De Evangelisatie gaf het
vorige jaar circa ƒ2000. uit. Mag men zulk eene partij, zulk een aan
zienlijk en zeer ernstig belangstellend deel der gemeente eenvoudig als niet
bestaande behandelen
4. Meu vreest, dat een regtzinnig Predikant meer spanning zal brengen,
onverdraagzaamheid kweelccu, maar mag men een mogelijk kwaad door
een stellig en erger keeren Is er grootere onverdraagzaamheid te duchten
dan het volkomen negeren der tegenpartij, liever zusterpartij, met al hare
wenschen en behoefteu. Eu is de rust der buitensluiting, dc stilte der over-
heersching een gewenschte vrede? Ook behoeft meu niet een Predikant te
beroepen die bekend is als ijveraar. Er is ruime keuze. Voor het
overige ga iedere rigting haren eigenen weg.
5. Hem, die in gemocde orthodox is, moet het kwetsen andersdenkenden
waarheden te hooreu ontkennen, waarvan hij eeue diep ingepreute, reeds jaren
gekoesterde overtuiging heeft, zoo innig en natuurlijk te znmen gegroeid
met alles, wat hein heilig is, dat zelfs eeu critisch onderzoek daarnaar in
ziju oog eene waanwijsheid, voor zijn gemoed eene heiligschennis moet wezen.
Het is dus natuurlijk en deugdzaam, dat men bij Predikanten van zijne
rigting ter kerke wenscht te gaan.
Stel de regtzinnige broederen in de gelegenheid zulks te kunnen doen.
6. Is het iemaods overtuiging, en dat zal wel bij ieder zoo zijn, dat zijne
rigting verre weg de meest ware is, dus ook die, welke het best vrede geeft
en bevrediging aan het onrustige, immer zoekeude menschenhart, dat die het
beste lescht den soms zoo brandenden dorst naar waarheid, het beste ant
woordt op de steeds zich herhalende vragen naar het hoe en waarom, naar
grond en wezen, naar de hope en haren steun dat die rigting het best be
rusten leert en zedelijke kracht geeft in de talloozc beproevingen en teleur
stellingen, welke zijn het deel van allen dunkt liet hem, dat vooral bij
haar te vinden is troost, steun en ernst, zoo noodig, zoo onontbeerlijk,
als de mensch langzaam tot zelfbewustzijn ontwaakt, zijne illusiën een voor
een, zelfs de meest dierbare, verliest en eindelijk van aangezigt tot
aangezigt voor de werkelijkheid geplaatst, welligt hevig ontstelt door haar kil,