Een inwoner van Nistelrode (Noordbrabant) bad zijne vrouw, welke kraokzinnig was, gedurende eenigen tijd in eene bedstede met een weinig stroo opgesloten. Hij had de bedstede met planken dig-tgemaakt en gaf haar voedsel door de reten dier planken. Reinigen kon zich het ongelukkige schepsel niet; toen dit ter oore van de politie kwam, welke haar aanstonds ging verlossen, was zijn geheel vervuild en haar toestand ze ker niet verbeterd. Men heeft de ongelukkige in een krank zinnigen-gesticht geplaatst en tegen den man eene vervolging ingesteld Op 13 Sept. is te Koppenhagen een luchtbal opgelaten. Bij het nederdalen kwam dc ballon in de Oostzee neder. De personen, die zich zich in het schuitje bevonden, dat nu in den gewonen zin moest worden gebezigd, hebben daarin ge durende twee uren in zee rondgedobberd, alvorens zij gered werden. Te Brussel is een meisje verbrand van 19 jaren, dat 's avonds in haar bed een vroom boek zat te lezen en er bij in slaap viel, de gordijnen vatten vuur aan de kaars, en toen men den brand ondekte, was zij ongeneeslijk gewond. De firma Keep Parsons Co., handelaars op Australië en Indië een huis dat reeds sedert 20 jaren bestaat heeft de betalingen gestaakt. Het passief wordt begroot op 120,000 pd. st. Men verwacht eene ongunstige liquidatie. Tot nog toe hebben in dit jaar weinige en onbelangrijke faillisse menten plaats gehad maar het thans gebeurde, zoowel als het faillissement van de heeren Ryder te Liverpool die met Brazilië en Batavia handelden en reeds 30 jaren bestonden geeft regt te twijfelen of de handel wel door en door gezond is, en wettigt het vermoeden dat, als de koers van het dis conto hooger loopt, er meer en meer faillissementen zullen plaats hebben. Volgens een der bladen is de Fransche regering op een zonderlinge wijze weer in 't bezit gekomen eener som van vijftien millioen, die verloren waren geraakt. In den herfst van het vorige jaar. toen Parijs door de Duitschers werd belegerd, werd uit die stad een luchtballon opgelaten met 15 millioen, die bestemd waren tot aankoop van wapens. De ballon zweefde bij het nederdalen boven Verdun, om welke vesting de Duitschers te dien tijde ook het beleg geslagen hadden. De luchtreiziger ontkwam echter in zoover den vijand, en de ballon kwam op het kerkhof van Ilennemont, in het kanton Fresne, departement la Meuse, neer. De luchtreiziger, wetende dat hij door de Pruisen vervolgd werd, begaf zich naar den pastoor van het dorp, en ver trouwde hem de som toe. Maar naauwelijks was hij een half uur in de pastorie, of de Pruisen kwamen hem daar opzoeken en namen hem gevangen. Het geld werd echter, ondanks al hun zoeken, niet door hen gevonden. De geestelijke bragt het, nadat het beleg van Parijs geëindigd was, naar Belgie, en van daar is het weer ia handen van het Fransche gou vernement gekomen. In de Perzische Golf heerschte omstreeks den 20n Aug. zulk eene hitte, dat de thermometer des middernachts 115 graden Fahrenheit aanwees. Blijkens de Times of India" lagen de manschappen van het aldaar aanwezige schip Bul- finch op het dek, in zulk een toestand, dat de brandspuit te baat werd genomen om hen te verfrisschen, zonder hetwelk zij gevaar liepen van te bezwijken. Op de kermis van de gemeente "W., in België, was door het bestuur ook een wedstrijd uitgeschreven voor de vrouw die het grootste aantal tassen koffij zou uitdrinken. Een prijs was uitgeloofd van 10 frs. De vrouw die den prijs won heeft 17 tassen koffij gedronken bij de achtïende tas is zij neer gevallen, en vóór haar geneeskundige hulp kon verstrekt worden, was zij een lijk. De correspondent van de Pall Mali Gazette in Peters burg meldt het volgende over eene zonderlinge secte: Made- moiselle Demcntyeva de dame die tot vier maanden ge vangenisstraf is veroordeeld wegens het uitgeven van een revolutionaire proclamatie behoort tot de sectedie, schoon nog nieuw, toch reeds vele aanhangers telt onder dames van allerlei standen. Zij noemen zich zei ven Progessisten (piero- dovye) en beschouwen het huwelijk als verbroken zoodra de band een der echtgenooten te knellend wordt. Elke man en iedere vrouw is vrij om een nieuw huwelijk aan te gaan, wanneer dit wenschelijk schijnt! Ik ken een familie van pro gessisten bestaande uit zeer verschillende personen die in gemeenschap van goederen leven maar op mademoiselle Dementyeva terug te komen; zij is negentien jaar, zeer mooi, goed opgevoed en een wees. Toen haar door den regter ge vraagd werd hoe zij er toch toe gekomen was om zich bij de Progessisten aan te sluiten, antwoordde zij: »wel, ik zag hoe droevig het lot is van vrouwen, die haar eigen kost moeten verdienen. Zij zwoegen van 's morgeus tot \s avonds en kunnen niet genoeg inkomen bemagtigen, want zij worden allen onderwijzeressen, en dus is de markt van gouvernantes overvoerd, zoodat de best opgevoede meisjes wel bijna zonder salaris te krijgen zijn. Ik besloot een stap te doen om haar ook andere bronnen van bestaan te openen en wilde een practische school stichten, maar het geld ontbrak mij. Ik zette een drukkerij op voor vrouwen, doch zat weldra in schulden en zag dus dat het zonder kapitaal niet zou gaan. Nu was er een som van 3000 roebels op mij vastgezet, doch die kon ik niet in handen krijgen dan bij mijn huwelijk; daarom werd ik Progessist, en huwde den heer Tkatchelf, een journalist, met zonderlinge afspraak dat dit huwelijk door ons niet als verbindend zou worden beschouwd het was mij toch maar te doen om mijn geld in handen te hebben, om mijn ideaal te verwezenlijken. En," voegde zij er bij, «derge lijke redenen doen velen besluiten een schijn-huwelijk aan te gaan, om vrij te worden. Meisjes, die vooruit willen en zich eene onhafhankelijke positie wenschen te bezorgen, zien zich dikwijls gedwarsboomd door de zoogenaamde bescherming van ouders of voogden, en daarom sluiten zij een denkbeeldig huwelijk." De grootste luchtreizigers zijn onze kleine zwaluwen. Zeer weinigen weten waar heen en hoever zij trekken, en daarom is het niet onaardig hier eens hare reis op te geven. Tusschen den 15 en 30 September verzamelen zich de zwa luwen van geheel Europa in reusachtige zwermen op ver schillende punten, voor de noordelijke kusten der Middelandsche Zee. Daar wachten zij op gunstig weder, verheffen zich dan gelijk donkere wolken in de lucht en beginnen hare togt over de Middelandsche Zee, die haar somtijds verderfelijk wordt, daar zij door wind en storm bij duizenden in de zee worden geslingerdsomtijds overvalt haar vermoeidheid en dan dalen zij in het want van voorbijzeilende schepen, om uit te rusten. In Afrika aangekomen, doorkruisen zij Tunis, Barbarië, het westelijke uiteinde van de Sahara, waarbij zij de woestijn zelve vermijden, trekken door Neder-Guinea, Mozambique, het Kafferland, en komen eindelijk te Gerigio aan, zonder het Kaapland aan te doen. In de lente keeren zij langs denzelfden weg terug en strekken haren zwerflust somtijds zoover uit, dat sommigen tot in Lapland en zelfs tot Groenland doordringen. 3Inge5nnticn. Re Redactie onderschrijft niet altijd de gevoelens der inzenders. OVERWEGINGENnaar aanleiding van het verzoekschrift door het Bestuur van Evangelisatie te den Helder. 1. Tot tic Ned. Herv. Kerk, ook in deze gemeente, behooren personen, die zeer uiteeuloopeude „rïgtingen" zijn toegedaan. Zoolang de toestand zóó is, voegt het partijen elkander op kerkelijk gebied ruimte te laten en vreedzaam elkander te verdragen. 2. Wij hebben slechts te deuken aan een vroeger tijdperk van ons zei ven, aan ouders, grootouders, vrouwen, geachte vriendeti, om het ons duidelijk te herinneren, hoe men geheel te goeder trouw en in noodwendige overeen stemming met andere begrippen, in het godsdienstige eene overtuiging kan liebbeu, niet alleen zeer verschillend, maar zells geheel in strijd met die, welke wij thans koesteren. De eene partij huldigt dus geene audere waarheden uit bekrompenheid, door te weinig ontwikkeling, uit ligtziuuigheid, of door andere gebreken, nocli minder tegen beter welen in. Door zich uit overtuiging bij eene bepaalde rigting aan te sluiten, legt men onwillekeurig getuigenis af - niet vuu den graad zijner ontwikkeling, niet van de mate der naauwgezctlicid in zake van het geweten, maar wel van zijne wijze vau denken en gevoelen, misschien van de constitutie van een inwendig waarnemings- of bewustheids- orgaan. Eene rigting is dus niet absoluut goed of slecht. Zij is goed als zij een natuurlijkeu godsdienstigen toestand vau liet gemoedsleven vertegenwoordigt, liet is niet slecht modern te zijn, maar ook niet verderfelijk orthodox te wezen. Is men het eene of andere in ernst, dan is dat voor zóó iemand voorloopig het beste, het eeuig ware, zelfs het ceuig mogelijke. De eene partij mag alzoo de andere niet belemmeren, niet overheerschen, haar niet onder eene hoogwijze voogdijschap plaatsen. Ieder heeft hare eigene roeping, beantwoordt aau een werkelijke behoefte des volks cu is dus ceu weldaud, een gezegende en zegeneude zusterpartij naast de andere. Laat onze partij de andere dan ook niet verhinderen, zooveel mogelijk liet goede, dat zij kan doen, uit te oefenen. 3. Is het Christelijk, modern, dat de meerderheid absoluut heerschi en alleen acht geeft op eigene behoeften en wenschen is het niet een vorm, en nog wel een r-uwe, vau egoïsme moet de meerderheid de toevallige minderheid niet zóó behandelen, als zij zelve zou wenschen behandeld te worden in een tegenovergesteld geval mag zij zich vau dien Christelijkeu pligt ontslaan, door de ietwat schuchtere veronderstelling, dat de minderheid, meerderheid zijnde, waarschijnlijk in deze onverdraagzaam, Onchristelijk zou haudelen Doe wel eu zie niet om, vergeld geen kwaad met kwaad, laat het niet ziju „oog om oog, tand om taDd" Zouden wij liet niet onbillijk, onverstandig, kinderuehtig, onverdraagzaam en voor de belangen der gemeente uadeelig noemen, zoo de regtzinnige partij hier eens met eene toevallige meerderheid naast twee orthodoxe Predikanten nog ecu derden beriep Eu is dc minderheid wel zoo beslist minder in aan tal ledematen, als men ook op de wenschen der vrouwelijke let en hen meetelt, die „veel van eene bijbelsche preek houden Heeft de regtzinnige partij niet de meeste behoefte aan een ongestoord traditief kerkelijk leven Mag men verder dc geldelijke belangen van diakonie en kerk zoo aan merkelijk schadeu zonder hooge noodzakelijkheid De Evangelisatie gaf het vorige jaar circa ƒ2000. uit. Mag men zulk eene partij, zulk een aan zienlijk en zeer ernstig belangstellend deel der gemeente eenvoudig als niet bestaande behandelen 4. Meu vreest, dat een regtzinnig Predikant meer spanning zal brengen, onverdraagzaamheid kweelccu, maar mag men een mogelijk kwaad door een stellig en erger keeren Is er grootere onverdraagzaamheid te duchten dan het volkomen negeren der tegenpartij, liever zusterpartij, met al hare wenschen en behoefteu. Eu is de rust der buitensluiting, dc stilte der over- heersching een gewenschte vrede? Ook behoeft meu niet een Predikant te beroepen die bekend is als ijveraar. Er is ruime keuze. Voor het overige ga iedere rigting haren eigenen weg. 5. Hem, die in gemocde orthodox is, moet het kwetsen andersdenkenden waarheden te hooreu ontkennen, waarvan hij eeue diep ingepreute, reeds jaren gekoesterde overtuiging heeft, zoo innig en natuurlijk te znmen gegroeid met alles, wat hein heilig is, dat zelfs eeu critisch onderzoek daarnaar in ziju oog eene waanwijsheid, voor zijn gemoed eene heiligschennis moet wezen. Het is dus natuurlijk en deugdzaam, dat men bij Predikanten van zijne rigting ter kerke wenscht te gaan. Stel de regtzinnige broederen in de gelegenheid zulks te kunnen doen. 6. Is het iemaods overtuiging, en dat zal wel bij ieder zoo zijn, dat zijne rigting verre weg de meest ware is, dus ook die, welke het best vrede geeft en bevrediging aan het onrustige, immer zoekeude menschenhart, dat die het beste lescht den soms zoo brandenden dorst naar waarheid, het beste ant woordt op de steeds zich herhalende vragen naar het hoe en waarom, naar grond en wezen, naar de hope en haren steun dat die rigting het best be rusten leert en zedelijke kracht geeft in de talloozc beproevingen en teleur stellingen, welke zijn het deel van allen dunkt liet hem, dat vooral bij haar te vinden is troost, steun en ernst, zoo noodig, zoo onontbeerlijk, als de mensch langzaam tot zelfbewustzijn ontwaakt, zijne illusiën een voor een, zelfs de meest dierbare, verliest en eindelijk van aangezigt tot aangezigt voor de werkelijkheid geplaatst, welligt hevig ontstelt door haar kil,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1871 | | pagina 2