Men bericht ons van Texel, dat de op Maandag jl. ge houden buitengewone vergadering van het Comité Roode Kruis, tegen entree van 50 cents, ten voordeele van eeu aldaar ver pleegd wordenden schipbreukeling, netto heeft opgebracht de som van f 69. Men schrijft ons van Texel, 1 Nov. Sedert de opening van het Rijkstelegraafkantoor te Texel, op 20 October, tot het einde dier maand, zijn aldaar behandeld 237 berichten, waarvan 124 verzonden en 113 ontvangen. Inderdaad wel een bewijs, dat het voorziet //in eene langge- voelde behoefte," en tevens eene bemoediging voor die enkele zwaartillenden, welke hunne stem meenden te moeten weigeren aan den vau gemeente-wege te stellen waarborg. De kapt.-luit. ter zee E. M. Parker Verboom, dienende als le officier aan boord van Zr. Ms. wachtschip alhier, wordt, uithoofde van ziekte, met den lOu November a. s. op non-activiteit gesteld, en met den lln daaraanvolgende vervangen door den kapt.-luit. ter zee D. Schuurman. Z. M. heeft aan den kapt. ter zee N. M. J. Kroef, op zijn verzoek, vergunning verleend tot het aannemen en dragen der versierselen van ridder 3e kl. van de Keizerlijke orde van Os manie, hem door den Sultan van Turkije ge schonken. Voor de dienst in Nederlandsch-Indië zijn benoodigd eenige onderwijzers, bij voorkeur ongehuwd, die in het bezit zijn eener akte van bekwaamheid als hoofd- of als hulpon derwijzer, en van eene aanteekening voor eene vreemde taal, bij voorkeur de Eransche. Uit Port Saïd is een brief ontvangen dd. 16 Oct. waarin de hoogst gelukkige, en spoedige reis van de stoom boot Prins van Oranje wordt vermeld. Den 5 Oct. des middags stoomde de boot van de reede van Texel iu zee, passeerde reeds den 8n 's avonds Kaap Einistère en den lOn 's morgens Kaap St. Vincent. Den volgenden dag, om streeks 4 ure des ochtends, stoomde men de straat van Gi braltar door. Door deze straat loopt een sterke stroom van 5 a 6 mijl, gevoegd bij de vaart van 10 mijl, welke het schip voortdurend maakt, liep men met een vaart van min stens 15 mijl langs Gibraltar de Middellandsche zee in. In den nacht van 14 op 15 passeerde men Malta, tot groote teleurstelling van de passagiers, want daar men het prach tige gezicht op Gibraltar reeds had moeten missen, had men gemeend zich des te meer te vergasten op het gezicht van de ree van La-Valette. Den 18den kwam het schip te Port Saïd aan, dus na eene reis van 13dag. Dit strekt genoeg ten bewijze, dat het schip uitstekend loopt en dat de //Prins van Oranje", wanneer men het terstond van'goede schroef bladen had voorzien, de maatschappij Nederland vele voordeelen had kunnen aanbrengen. Het weder is dan ook al den tijd uitstekend geweest, op één dag na in de Middell. zee. Het is dan ook niet te verwonderen, dat het leven aan boord recht prettig is en dat menig partijtje en bal niet weinig tot onderling genoegen wordt gevierd. Mocht de reis zoo voortgaan, dan is het zeker de kortste, welke nog gemaakt is. Men meldt van Great Yarmouth, 26 Oct. De brik Thomas IiaJcerkapt. Eendell, van Shields naar Nieuwediep, is in de Noordzee door de bemanning verlaten, die hier aangebracht is. Het schip is door visschers op de reede g ebracht. Men meldt van Hoorn dd. 29 Oct. het volgende: Het comité voor de lijn Amsterdam-Medemblik van den Noordhollandsch-Erieschen spoorweg is druk in de weer. Van Amsterdam af worden de bakens gezet en de opmetingen gedaan. De Purmerender Cé. richt in een bijvoegsel, bij wijze van circulaire, de uitnoodiging tot de verschillende besturen en ingezetenen, om de personen, die zich met genoemden arbeid bezighouden, zooveel mogelijk te gemoet te komen. Alles is nu in vollen gang, en de vooruitzichten staan zeer gunstig, zoodat men elkander reeds geluk wenscht. De minister van marine brengt ter kennis van de belanghebbenden, dat de toepassing van quarautaine-maatre- gelen, voorgeschreven voor de schepen, welke uit de Rus sische havens, gelegen aan de Zwarte Zee of de Zee van Azof, naar Nederland vertrekken, wordt ingetrokken voor zoover betreft de schepen welke, na den 19 Oct., de haven van Odessa hebbeu verlaten. Men schrijft uit Amsterdam, 30 Oct. Het Nederlandsche schip Aqariuskapitein Altmann, is 8 September bij Whydah (Westkust van Afrika) totaal veron gelukt. De equipage is gered. De heer E. P. Smid, landbouwer aan het Oosterdiep te Veendam, had het ongeluk, terwijl hij bezig was een losgeraakten stier een kram op de neus te zetten, te dicht bij de horens van het dier te komen, die eensklaps door eene forsche wending met het hoofd den heer S. met een der horens op geweldige wijze aan de linker slaap trof. Of schoon hij nog de kracht had op een stoel te gaan zitten en wat water te gaan drinken, bleek hij toch doodelijk te zijn getroffen, aangezien hij weinige oogenblikken daarna neenzakte en dadelijk een lijk was. Men schrijft uit Rotterdam, 30 October Naar men bericht, heeft de proeftocht van het stoom schip Koning der Nederlanden op de Clyde bij Glasgow plaats gevonden en is volkomen geslaagd; het schip liep 12J- mijl. Gisteren ochtend is het werk voor den Staatsspoorweg aan het Westnieuwland te Rotterdam, tengevolge eener door braak ondergeloopen. Men schrijft uit Harlingen, 29 Oct. Een nog jeugdig varensgezel, eergisteren per stoomboot van Amsterdam gearriveerd en met een makker per laatste trein willende vertrekken, om zich naar zijn woonplaats Schiermon nikoog te begeven, verliet noch even de wachtkamer en ging haar buiten. Zijn kameraad wachtte hein te vergeefs terug, en na eeuig zoeken werd hij uit de sloot vóór het station gehaald. Door de heerschende duisternis misleid, is hij on getwijfeld te ver geloopen en heeft zoo een ellendigen dood gevouden. Men beschouwt dit jonge mensch hier algemeen als een slachtoffer der bezuiniginswoede, bij de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen heerschende want hoewel voor het station de noodige gaslantarens zijn geplaatst, heerscht hier, evenals elders aan de Staatsspoorwegen, de gewoonte, om ze niet te ontsteken, zelfs niet bij het donkerste weder. Yan de Yrouwen Vereeniging Tesselschade ontvingen wij dezer dagen het verslag van hare eerste algemeene jaar vergadering, gehouden den 22 October te 's Hage, waaraan wij het volgende ontleenen: De inkomsten der Hoofdbestuurskas blijken dit jaar zeer gering geweest te zijn, hetgeen grootendeels voortvloeide uit de oprichtingskosten der afdeelingen. De kas bevatte een voordeelig saldo van f 76.13^. De vereeniging telt thans tien afdeelingen en vijf correspondentschappen, met 976 leden eu 215 werksters. Aan deze //dames-werksters" werd als werkloon een gezamentlijk bedrag van 3,752.68 uitbetaald. Bijna allen ontvangen contante betaling voor haren arbeid. De Haagsche afdeeliug Tesselschade heeft tijdens het badseizoen een depot te Scheveningen gevestigd, dat een goed debiet had. De afdeeling Amsterdam heeft een tentoonstelling-bazar aangekondigd tegen half November. De belangrijke vraag omtrent de oprichting van een Hoofd-depöt in de vestigings plaats, werd met algemeene stemmen goedkeurend beantwoord. Zoodra mogelijk, en zeker nog in dit jaar, zal dat Hoofd- depöt worden geopend. Woensdag is van de werf der Nederlandsche Stoomboot maatschappij te Eeijenoord met goed gevolg te water gelaten, het schroefstoomschip Riouw, bestemd voor de zeemacht in Indië. Dit schip, waarvan de kiel den lln Mei van dit jaar werd gelegd, is van zoogenaamden composite-bouw. De in wendige verbanddeelen en het bovendek zijn uit ijzer samen gesteld, de huid in twee dikten, de verschansing en geheele betimmering uit Indisch hout. Men meldt uit Moerdijk, dat aldaar op den ln Nov., door eene commissie, afgevaardigd door het provinciaal kerk bestuur vau Noordbrabant, een onderzoek in loco zal worden ingesteld naar de handelingen van den predikant dier ge meente, naar aanleiding van twee klachten, bij genoemd bestuur ingekomen. De eerste betreft doopsweigering de tweede betreft hetzelfde feiten persoonlijke beleediging op den kansel. Onze zuidelijke broeders, die zich overal, waar het de bevordering der taalstudie betreft, tamelijk luid laten verne men. en soms niet zonder aanmatiging ons lesjes komen geven over den //zoaveren noitsproak van d'n nollandschen toal", gaan in hun streven tot verbreiding van onze moeder spraak wellicht met wat al te groote voortvarendheid te werk. Men behoeft niet lang in België te reizen, om zich aan de schromelijke mishandeling van het Nederduitsch te ergeren. Op eene spijskaart, in het station te Namen, leest men o. a. fKoolbraad (beafsteak); vleeschsop (bouillon);, waarm rundbrand; waarm gebraad lendenstuk; portie waarm kieken: een taas koffy met geboterd broodje, enz.1' Zoo dit de vruchten zijn der Hollandsche taalbeweging op Belgischen bodem, zouden wij de ijveraars niet dringend genoeg tot gematigdheid kunnen aansporen. Taaiverbreiding is goed, maar taal verknoeiing niet. Yergetelheid stellen wij boven mishandeling. Tijd) In Duitschland neemt het aantal brieven met gebrekkig of onleesbaar adres van jaar tot jaar toe. In 1869 beliep het 601,187, in 1871 902,973. De minister van onderwijs heeft zich de zaak aangetrokken en gelast de kinderen op de scho len te oefenen in het schrijven van adressen en hen bekend te maken met de verschillende titels. Te Londen is een melkboer tot zes maanden gevange nisstraf veroordeeld wegens het vervalschen van zijn melk met krijt en water. Hij was een halfjaar geleden reeds wegens hetzelfde misdrijf gestraft met eene boete van 50 pond ster ling of 600 gulden. Indien men ook in Nederland eens zulke straffen invoerde, zouden we spoedig betere melk drinken. Kr is evenwel tegen die invoering één bezwaar, dat, we erkennen het, nog al van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1872 | | pagina 2