Men bericht ons van Texel, dat de op Maandag jl. ge
houden buitengewone vergadering van het Comité Roode Kruis,
tegen entree van 50 cents, ten voordeele van eeu aldaar ver
pleegd wordenden schipbreukeling, netto heeft opgebracht de
som van f 69.
Men schrijft ons van Texel, 1 Nov.
Sedert de opening van het Rijkstelegraafkantoor te Texel,
op 20 October, tot het einde dier maand, zijn aldaar behandeld
237 berichten, waarvan 124 verzonden en 113 ontvangen.
Inderdaad wel een bewijs, dat het voorziet //in eene langge-
voelde behoefte," en tevens eene bemoediging voor die enkele
zwaartillenden, welke hunne stem meenden te moeten weigeren
aan den vau gemeente-wege te stellen waarborg.
De kapt.-luit. ter zee E. M. Parker Verboom, dienende
als le officier aan boord van Zr. Ms. wachtschip alhier,
wordt, uithoofde van ziekte, met den lOu November a. s.
op non-activiteit gesteld, en met den lln daaraanvolgende
vervangen door den kapt.-luit. ter zee D. Schuurman.
Z. M. heeft aan den kapt. ter zee N. M. J. Kroef,
op zijn verzoek, vergunning verleend tot het aannemen en
dragen der versierselen van ridder 3e kl. van de Keizerlijke
orde van Os manie, hem door den Sultan van Turkije ge
schonken.
Voor de dienst in Nederlandsch-Indië zijn benoodigd
eenige onderwijzers, bij voorkeur ongehuwd, die in het bezit
zijn eener akte van bekwaamheid als hoofd- of als hulpon
derwijzer, en van eene aanteekening voor eene vreemde taal,
bij voorkeur de Eransche.
Uit Port Saïd is een brief ontvangen dd. 16 Oct.
waarin de hoogst gelukkige, en spoedige reis van de stoom
boot Prins van Oranje wordt vermeld. Den 5 Oct. des
middags stoomde de boot van de reede van Texel iu zee,
passeerde reeds den 8n 's avonds Kaap Einistère en den lOn
's morgens Kaap St. Vincent. Den volgenden dag, om
streeks 4 ure des ochtends, stoomde men de straat van Gi
braltar door. Door deze straat loopt een sterke stroom van
5 a 6 mijl, gevoegd bij de vaart van 10 mijl, welke het
schip voortdurend maakt, liep men met een vaart van min
stens 15 mijl langs Gibraltar de Middellandsche zee in. In
den nacht van 14 op 15 passeerde men Malta, tot groote
teleurstelling van de passagiers, want daar men het prach
tige gezicht op Gibraltar reeds had moeten missen, had men
gemeend zich des te meer te vergasten op het gezicht van
de ree van La-Valette. Den 18den kwam het schip te
Port Saïd aan, dus na eene reis van 13dag. Dit strekt
genoeg ten bewijze, dat het schip uitstekend loopt en dat
de //Prins van Oranje", wanneer men het terstond van'goede
schroef bladen had voorzien, de maatschappij Nederland vele
voordeelen had kunnen aanbrengen. Het weder is dan ook al
den tijd uitstekend geweest, op één dag na in de Middell.
zee. Het is dan ook niet te verwonderen, dat het leven
aan boord recht prettig is en dat menig partijtje en bal
niet weinig tot onderling genoegen wordt gevierd. Mocht
de reis zoo voortgaan, dan is het zeker de kortste, welke
nog gemaakt is.
Men meldt van Great Yarmouth, 26 Oct. De brik
Thomas IiaJcerkapt. Eendell, van Shields naar Nieuwediep,
is in de Noordzee door de bemanning verlaten, die hier
aangebracht is. Het schip is door visschers op de reede
g ebracht.
Men meldt van Hoorn dd. 29 Oct. het volgende:
Het comité voor de lijn Amsterdam-Medemblik van den
Noordhollandsch-Erieschen spoorweg is druk in de weer. Van
Amsterdam af worden de bakens gezet en de opmetingen
gedaan. De Purmerender Cé. richt in een bijvoegsel, bij wijze
van circulaire, de uitnoodiging tot de verschillende besturen
en ingezetenen, om de personen, die zich met genoemden
arbeid bezighouden, zooveel mogelijk te gemoet te komen.
Alles is nu in vollen gang, en de vooruitzichten staan zeer
gunstig, zoodat men elkander reeds geluk wenscht.
De minister van marine brengt ter kennis van de
belanghebbenden, dat de toepassing van quarautaine-maatre-
gelen, voorgeschreven voor de schepen, welke uit de Rus
sische havens, gelegen aan de Zwarte Zee of de Zee van
Azof, naar Nederland vertrekken, wordt ingetrokken voor
zoover betreft de schepen welke, na den 19 Oct., de haven
van Odessa hebbeu verlaten.
Men schrijft uit Amsterdam, 30 Oct.
Het Nederlandsche schip Aqariuskapitein Altmann, is 8
September bij Whydah (Westkust van Afrika) totaal veron
gelukt. De equipage is gered.
De heer E. P. Smid, landbouwer aan het Oosterdiep
te Veendam, had het ongeluk, terwijl hij bezig was een
losgeraakten stier een kram op de neus te zetten, te dicht
bij de horens van het dier te komen, die eensklaps door
eene forsche wending met het hoofd den heer S. met een
der horens op geweldige wijze aan de linker slaap trof. Of
schoon hij nog de kracht had op een stoel te gaan zitten
en wat water te gaan drinken, bleek hij toch doodelijk te
zijn getroffen, aangezien hij weinige oogenblikken daarna
neenzakte en dadelijk een lijk was.
Men schrijft uit Rotterdam, 30 October
Naar men bericht, heeft de proeftocht van het stoom
schip Koning der Nederlanden op de Clyde bij Glasgow
plaats gevonden en is volkomen geslaagd; het schip liep
12J- mijl.
Gisteren ochtend is het werk voor den Staatsspoorweg
aan het Westnieuwland te Rotterdam, tengevolge eener door
braak ondergeloopen.
Men schrijft uit Harlingen, 29 Oct.
Een nog jeugdig varensgezel, eergisteren per stoomboot van
Amsterdam gearriveerd en met een makker per laatste trein
willende vertrekken, om zich naar zijn woonplaats Schiermon
nikoog te begeven, verliet noch even de wachtkamer en ging
haar buiten. Zijn kameraad wachtte hein te vergeefs terug,
en na eeuig zoeken werd hij uit de sloot vóór het station
gehaald. Door de heerschende duisternis misleid, is hij on
getwijfeld te ver geloopen en heeft zoo een ellendigen dood
gevouden. Men beschouwt dit jonge mensch hier algemeen
als een slachtoffer der bezuiniginswoede, bij de Maatschappij
tot exploitatie van Staatsspoorwegen heerschende want hoewel
voor het station de noodige gaslantarens zijn geplaatst, heerscht
hier, evenals elders aan de Staatsspoorwegen, de gewoonte,
om ze niet te ontsteken, zelfs niet bij het donkerste weder.
Yan de Yrouwen Vereeniging Tesselschade ontvingen
wij dezer dagen het verslag van hare eerste algemeene jaar
vergadering, gehouden den 22 October te 's Hage, waaraan
wij het volgende ontleenen:
De inkomsten der Hoofdbestuurskas blijken dit jaar zeer
gering geweest te zijn, hetgeen grootendeels voortvloeide uit
de oprichtingskosten der afdeelingen. De kas bevatte een
voordeelig saldo van f 76.13^. De vereeniging telt thans
tien afdeelingen en vijf correspondentschappen, met 976 leden
eu 215 werksters. Aan deze //dames-werksters" werd als
werkloon een gezamentlijk bedrag van 3,752.68 uitbetaald.
Bijna allen ontvangen contante betaling voor haren arbeid. De
Haagsche afdeeliug Tesselschade heeft tijdens het badseizoen
een depot te Scheveningen gevestigd, dat een goed debiet had.
De afdeeling Amsterdam heeft een tentoonstelling-bazar
aangekondigd tegen half November. De belangrijke vraag
omtrent de oprichting van een Hoofd-depöt in de vestigings
plaats, werd met algemeene stemmen goedkeurend beantwoord.
Zoodra mogelijk, en zeker nog in dit jaar, zal dat Hoofd-
depöt worden geopend.
Woensdag is van de werf der Nederlandsche Stoomboot
maatschappij te Eeijenoord met goed gevolg te water gelaten,
het schroefstoomschip Riouw, bestemd voor de zeemacht in
Indië. Dit schip, waarvan de kiel den lln Mei van dit jaar
werd gelegd, is van zoogenaamden composite-bouw. De in
wendige verbanddeelen en het bovendek zijn uit ijzer samen
gesteld, de huid in twee dikten, de verschansing en geheele
betimmering uit Indisch hout.
Men meldt uit Moerdijk, dat aldaar op den ln Nov.,
door eene commissie, afgevaardigd door het provinciaal kerk
bestuur vau Noordbrabant, een onderzoek in loco zal worden
ingesteld naar de handelingen van den predikant dier ge
meente, naar aanleiding van twee klachten, bij genoemd
bestuur ingekomen. De eerste betreft doopsweigering de
tweede betreft hetzelfde feiten persoonlijke beleediging op
den kansel.
Onze zuidelijke broeders, die zich overal, waar het de
bevordering der taalstudie betreft, tamelijk luid laten verne
men. en soms niet zonder aanmatiging ons lesjes komen
geven over den //zoaveren noitsproak van d'n nollandschen
toal", gaan in hun streven tot verbreiding van onze moeder
spraak wellicht met wat al te groote voortvarendheid te werk.
Men behoeft niet lang in België te reizen, om zich aan de
schromelijke mishandeling van het Nederduitsch te ergeren.
Op eene spijskaart, in het station te Namen, leest men o. a.
fKoolbraad (beafsteak); vleeschsop (bouillon);, waarm
rundbrand; waarm gebraad lendenstuk; portie waarm kieken:
een taas koffy met geboterd broodje, enz.1'
Zoo dit de vruchten zijn der Hollandsche taalbeweging op
Belgischen bodem, zouden wij de ijveraars niet dringend
genoeg tot gematigdheid kunnen aansporen. Taaiverbreiding
is goed, maar taal verknoeiing niet. Yergetelheid stellen wij
boven mishandeling. Tijd)
In Duitschland neemt het aantal brieven met gebrekkig
of onleesbaar adres van jaar tot jaar toe. In 1869 beliep
het 601,187, in 1871 902,973. De minister van onderwijs heeft
zich de zaak aangetrokken en gelast de kinderen op de scho
len te oefenen in het schrijven van adressen en hen bekend
te maken met de verschillende titels.
Te Londen is een melkboer tot zes maanden gevange
nisstraf veroordeeld wegens het vervalschen van zijn melk
met krijt en water. Hij was een halfjaar geleden reeds wegens
hetzelfde misdrijf gestraft met eene boete van 50 pond ster
ling of 600 gulden.
Indien men ook in Nederland eens zulke straffen invoerde,
zouden we spoedig betere melk drinken. Kr is evenwel tegen
die invoering één bezwaar, dat, we erkennen het, nog al van