HELDERSCHE COURANT. 3Iteuros-- en <flÖoerletiSte--ötaÖ. M 1294. Dertiende Jaargang, 1875. Woensdag 15 October. Bekendmaking. QUARANTAINE, VEESCHOUWING. EENDRACHT. 'Verschijnt 'DINSDAG- en VRIJDAG-AVOND. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 0.50 Franco per post 0 0.65 Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en 'Postdirecteuren. Brieven franco. De prijs der AdVkrtentién van 1 4 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Voordes Dinsdags en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Adverteutiën intezeuden. Ingezonden stukken minstens een dag vroeger. Uitgever S. G IL T J E S. (©fficlcd gebedtt. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente HELDER maken bij deze bekend, dat, evenals vroeger, van den 16 dezer tot en met den 15 April 1874, de quarantaine zal gehouden worden •achter ia het Nicuwcdiep bij het Nieuwe werk, en dat alle vroegere bepalingen opzigtelijk het stoppen of ankeren en in quarantaine liggen in den mond van de haven, van volle kracht blijvenzullende de schepen aldaar de eerste visitatie moeten ondergaan, na welke visitatie de visiteur der quarantaine, indien daartegen geene be denkingen bpstaan, vrijheid verleent om naar het Nieuwewerk te verhalen ofte zeilen; doch ingeval er .onverhoopt ziekte of besmet ting aanwezig of te vermoeden is, zoodanige schepen zal gelasten, om in den mond der haven aan den Steenendam te moeren, alwaar zij tot nadere orders van Hoogerhand steeds zullen bewaakt worden. Het zal echter aan schepen, welke slechts aan visitatie zonder •quarantaine onderworpen zijn, vrijstaan, om de visitatie de rcede af te wachten, indien het met huu belang in strijd is om in het Nieuwediep te komen. Ieder wordt ernstig gewaarschuwd, om zich zonder schriftelijke vergunning van den lieer Directeur en Kommandant der Marine, aan boord van quarantaine-schepen te begeven; ten einde zich te vrijwaren voor de toepassing der zware straffen welke op de over treding zijn vastgesteld. HELDER, den 13 October 1873. Burgemeester en Wethouders vd-., STAKMAN BOSSE, Burgcm. L. VERHEY, Secretaris. De BURGEMEESTER der gemeente HELDER, brengt ter keh- nisse van de belanghebbenden, dat deor de bevoegde Keurmees ters een© SCHOUWING zal plaats hebben van Rundvee, Paarden en Schapen, en wel op Maandag den 20 October e. k. uit het Koegras, langs den Zanddijk en de Vliet, op Dingsdag den 21 October c. lc. in liet Koegras, langs het Noordhollandsch Kanaal-, op Vrijdag den 24 October c. k. te Huisduinen, des voormiddags van 9 tot 10 ure, en in het ge deelte van den Ilelderschen Polder, aan de Westzijde van den Spoor weg, des voormiddags van 1.0 tot '12 ure, en in het gedeelte van den ilelderschen Polder, aan de Oostzijde van den Spoorweg en in het Brakkeveld, des namiddags van 4 tot 2 ure. De Veehouders worden bij deze herinnerd aan de bepalingen van de artt. 459, 460 en 461 van het Wetboek van stralrcgt, en aangemaand hun Vee behoorlijk gehokt te hebben gedurende den tijd, voor het onderzoek bepaald. Helder, De Burgemeester voornoemd, 14 October 1873. STAKMAN BOSSE. POLITIE. Dezer dagen op de publieke straat gevonden: EENE KATOE NEN GESTIKTE DEKEN. De rechtmatige eigenaar kan zicli ter terugbekoming aanmelden ten Burele van den ondergetcelcende Helder, A. C. BOONZAJER, 14j October 1873. Commissaris van Politie. .Piet-officieel gebeeïte. I. Eendracht maakt machtDe heilige leuze onzer vaderen Door haar maakte Nederland zich vrij van de Spaanscho dwinge landij. Door haar zegepraalde de nederlandsche republiek over hare vijanden. Door haar ontworstelde zich Nederland aan de franscbe overhcerscliing. Door haar handhaafde zich ons vader land ook na den afval der Zuidelijke Nederlanden. Door haar, in éen woord, bleef ons vaderland wat liet nog iseen vrij land klein, doch onafhankelijk. y>Eendracht maakt machtwas de leuze onzer vaderenis zij nog de onze? Wanneer eendracht moet beteekenen: éenparigheid van denk-1 beelden, van overtuiging, in alle opzichten, dan is zij voorzeker thans verre te zoekenmaar dan bestond zij ook in vroegere ja ren niet. Doch niemand zal die beteekenis daaraan hechten. Of bestonden ook vroeger geene verschillende partijen, gcene verschil lende godsdienstige gezindten Dc vraag is niet, of men over alles hetzelfde denkt; maar of de hoogste belangen bij allen zwaar genoeg wegen, om het verschil van overtuiging in ondergeschikte zaken tot zwijgen te brengen in éen woord, om niet te verhin deren, dat men broederlijk naast elkander staat, wanneer het ge meenschappelijk belang dit vordert. Als zoodanig geloovcn wij, dat het nog de leuze van Nederland is, en liepen, dat het dié moge blijven. Wij herinneren ons de Aprilfeesten van het vorige jaar. Hier of daar mogen van de ultra's enkele stemmen zijn opgegaan, die met die zinspreuk in strijd schenen te zijnde juichtoon was zóo algemeen, dat zij alleen in een uiterst beperkten kring konden gehoord wor den, en weldra geheel wegstierven. Het feestvierend Alkmaar met zijne gemengde bevolking bewijst ons op nieuw, dat die spreuk nog krachtig bij het Nederlandsche volk werkt, en beneemt ons zelfs den laatsten twijfel. Waar rijk en arm, protestant en katholiek, liberaal en conservatief, zóo een parig aan een echt nederlandsch feest deelnemen, en bijna zonder lii^°vervu¥f teezijn°'Z5aar V°.or "vaderland en Koning too- Neenwanneer, wat God verhoedenogmaals de vijand onze on afhankelijkheid belaagde, dan twijfelen wij geen oogenblik of de leuzevEeiidracht maakt machtzou alle geschillen doen zwijgen. Even als in vroegere jaren zouden allen zich om den zelfden stand aard vereenigen, om liet Vaderland te behouden. Wij houden ons daarvan innig overtuigd niet door hetgeen wij zien, maar in weerwil van hetgeen wij zien. Men denke niet, dat wij jacht maken op wanklanken te midden der tegenwoordige en aanstaande feesttoonen. Het is werkelijk onze overtuiging, dat de hier boven geplaatste leuze nog in het harte van de overgroote meerderheid van het nederlandsche volle woont. Maar juist, omdat wij ons daarover verheugen, en dewijl daardoor alléén onze afhankelijkheid kan behouden blijven, achten wij het onzen plicht, om de aandacht onzer lezers, en, als wij konden, die van al onze landgenooton, te vestigen op dezulken, die rechtstreeks of zijdelings hunne vermogens aanwenden, om die eendracht te on dermijnen. Wij behoeven die pogingen wel niet te vreezenmaar het is daarom niet minder plicht ze te signaleer en. Wij hebben in ons bedaarde Nederland ook Ultra!s. In dat op zicht behoeven wij voor menig ander land niet onder te doen. Van de ultramontanen hebben wij meermalen gesprokendoch wij hebben thans een andere soort van ultra's op het oog, die echter dien naam niet voeren, en hem zelfs verre van zich werpen, of schoon wij meenen het recht te hebben, hen daarmede te bestem pelen. Wij bedoelen de unti-revolutionnairen. Dat de naam niet altijd nauwkeurig de zaak voorstelt, hebben wij meermalen aangemerkt, en ook, dat de partijnamen geenszins altijd den aard der partijen teruggeven. Het laatste meenen wij althans op de zoo even genoemde partij te kunnen toepassenhet zou bijna de vraag zijn, of zij ons in sommige opzichten geen vrij heid geeft, om liet woord antidat zij zich zoo pedant heeft toe geëigend, duur ultra tc vervangen. In de maand Maart van het volgende jaar zal de gedenkdag van 's Konings vijf-en-twintig-jarige regeering gevierd worden. Wij hopen en vertrouwen, dat die viering algemeen en luisterrijk zal zijn. Van vele gemeenten lezen wij, dat ze zich reeds nu daarop voorbereiden, en wij kunnen dat niet anders dan loffelijk noemen. Het moet, meer dan eenig ander een nationaal feest zijn. Wij zou den onze lezers beleedigen, als wij het noodig oordeelden, dat met vele woorden aan te toonen. Alles, wat een echt nationaal gevoel kan opwekken en verhoogen, moet ons welkom zijn. Vooral in ons vaderland 'achten wij het dringend noodig, al ware het enkel, om den vaak kinderachtigen naijver en het blinde drijven van sommige partijen tegen te gaan: Ilij, die een flink nationaal gevoel in zijne borst omdraagt, zal zich niet door een kleingeestig partijbelang laten behe'erschon. Wij zouden dus wenschcn, dat vooral in de scholen do ware nationa liteit wierde aangekweekt, wan® waar aan de jeugd reeds heldere denkbeelden daaromtrent worden ingeprent, mag men Ook hoop voeden later echt nationale mannen in de maatschappij te ontmoe ten. Dit bovestigt ons in het reeds vroeger meermalen geopperde denkbeeld, dat het wenschelijk ware geweest de benamingen van neutrale of gemengde school te vervangen door nationale school daardoor zouden allerwaarschijnlijkst een aantal haarkloverijen zijn vermeden geworden. De Standaard geeft ons daarvan opnieuw het bewijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1873 | | pagina 1