HELDERSCHE NT. Zaterdag 13 December. Dertiende Jaargang. Jïieuros- en «ADoerlenlic-fifaD. B ERICH T. Vergadering van den Raad der gemeente Texel, NIEUWSTIJDINGEN. M 1511. 1873. Verschijnt DINSDAG- en VRTJDAG-AVOND. Abonnementsprijs voor 3 maanden 0.50 Franco per post 0.65 Men abonneert zich bij alle Boekbandelaren en Postdirecteuren. Brieven franco. De prijs der Advektentien van 1—4 regels is 60 Centen; voor eiken regel meer 15 Centen. Voordes Dinsdags en Vrijdags middags 12 uur gelieve men de Advertentiën intezenden. Ingezonden stukken minstens een dag vroeger. Uitgever S. GIL T J E S. In het nomrner der Heldersciie Courant van 1 Januari a. s. zal, even als vorige jaren, weder een alphabetisclie naamlijst worden opgenomen van allen, die hunnen Nieuw jaarsgroet wenschen uit te brengen aan Familie, Vrienden, Bekenden, Begunstigers, enz. Voor de plaatsing van iederen naam betaalt men 50 Centen, ten voordeele der Armen in deze gemeente, na aftrek van 5 Centen, ter gedeeltelijke goedmaking der onkosten waar onder is begrepen het bezorgen van een exemplaar van dat nomrner aan elk, wiens naam op de lijst voorkomt. In het belang der behoeftigen, wordt men uitgenoodigd tot een algemeene deelneming. 'Vrijdag- 10 December-a. 9.des morgens 10 ure. Punten van behandeling Ingekomen stukken. Benoeming Regenten en Regentessen Weeshuis, ld. Regenten Algemeen Armbestuur. Id. llulpondenoijzers Be Burgemeester D. C. L O M A N. Helder, Nieuwediep, Willemsoord, enz. 12 December 1873. Naar wij vernemen, zal door de Eederijkerskamer Olym- pia alhier eene tooneelvoorstelling worden gegeven, ten voor deele van den 73jarige, voor wien onlangs in dit blad lief degaven zijn gevraagd. EEN WEDSTRIJD OP DE ZUIDERZEE. Dc zeevaartkunde vordert veel overleg, grootc bekwaamheid en een langdurige oefeningvan daar dat ervaren zeelieden zoo gaarne met elkander in snelheid van beweging wedijveren. Zulk een wedstrijd (welke ons door een ooggetuige op de navolgende wijze geschilderd wordt,) had den 28 Juli 1861 plaats op de Zuiderzee. Een aantal Hollandsche, Engelsche, Belgische, Fransche en Ame- kaansche vaartuigen bevonden zich daags te voren bijeen in do haven van Amsterdamdie een treffend gezicht opleverde. Zij was de vereenigingsplaats der mededingers. De drukke beweging van het scheepsvolk toonde duidelijk, met welk een vurige belangstel ling allen den bepaalden dag te gemoet zagen. Hier werd het ver dek gewreven en geboend, daar een zeildoek hersteld, ginds het schcepsgereedschap gezuiverd. Wagens brachten bloemen en kransen aan, om het mastbosch in de. haven nog eens de groene kleur te hergeven. Vaandels,vlaggen en wapens vertoonden zich in zulk een groot aantal en in zoo verschillende kleuren en vormen, dat het zeker menigeen zwaar moest vallen, de nationaliteit van het vaartuig, te bepalen. Scheepsjongens en matrozen ijlden heen en weder, zoowel op het schip als op het lander moesten nieuwe hoeden en baaitjes worden aangeschafthoe zouden zij zich anders na den afloop bij hunne liefjes vertoonen! Aan de overzijde van het IJ op de in de Zuiderzee uitstekende landpunt was een groote tent gebouwd en zóódanig geplaatst, dat men het tooneel geheel overzien kon. Ddar moest de commissie plaats nemen: daar zouden de kanonschoten het sein geven. Op een kleinen afstand was een ruime tuin geheel bezet met stoelen, tafels en banken. Op den feestdag voerden reeds ten acht ure 's morgens dc stoombooten duizenden toeschouwers over, ten einde plaatsen te bekomen. Ten half elf ure zouden vier stoombooten hunne vaart aanvangenop eene van welke het mij door voorspraak eens vriends vergund was plaats te nemen. Op grooten afstand stak hoog hoven de zee een vaartuig uitdat voor anker lag, met vlaggen en guirlandes versierd en met kanonnen en een muziek korps voorzien was; het was het einddoel van den tocht. Naar wij vernemen, doet zich alhier een geval van cholera voor, dat in den beginne een ernstig aanzien had, doch thans niet meer dooclelijk schijnt te zijn. Door het kiescollegie der Hervormde gemeente alhier zijn, in zijne vergadering van jl. Dinsdag, benoemd tot ou derlingen, de heeren G. J. van Hoolwerff en P. C. van der Meulen en tot diakenen, de heeien C. Abbenes en G. E. Kloosterhuis. Het stoomschip Prins van Oranje passeerde Woensdag Gibraltar. De stoomvaartmaatschappij Java bericht: Het stoomschip Madura is Woensdag avond ten 6 ure Dungeness gepasseerd, na twaalf uren door dikte van mist te hebben moeten stoppen; alles wel aan boord. Twee compagniën mariniers, onder bevel van den kapt. van Braam van Ilouckgeest en de luitenants Smith, Clifi'ord Cocq van Breugel, de Wendt, Cadet Visser, Battcké en Paehlig, benevens de officier van administratie 3e kl. Ver meulen en de adjudant-onderofficier Spruit, maken deel uit van de le brigade bij de tweede expeditie naar Atchin. Uit de rapporten van het blokkade-eskader voor Atchin wordt het navolgende ontleend omtrent eene opneming van Poelo Nassy (thans voor ziekeninrichtingen in bezit genomen) door Zr. Ms. stoomschip Amboina. Den 17 den Sept. stoomde de Amboina langs de zuidzijde van het eiland, waar weinig bewoonde plekken en geene vaartuigen gezien werden, naar de noordwestzijde, die een zeer bewoond en welvarend aanzien had, Eene groote me nigte klapperboomeu en djagougvelden en veel vee werd bespeurd, en de bevolking scheen niet slecht gezind, daar zij zich ongewapend aan het strand vertoonde. In den morgen van den lSden werd de luitenant ter zee 2de klasse Steup met eene gewapende barkas naar den wal Nabij de tent bevond zich het militaire muziekkorps van Am sterdam, dat door zijne levendige stukken de toeschouwers ver- - maakte en de strijders, die of angstig, of in opgeruimde verwachting het sein afwachtten, bemoedigde. Wij willen eerst nog eenen blik op ons vaartuig werpen. In de machinekamer zien wij de drie halfnaakte in het zweet badende stokers met den meeston ijver bezig. De manometer wijst reeds tusschen zeven en acht atmos- pheren aan. In een angstige spanning onderzoeken zij deze of gene pijp, en wachten met ongeduld op het sein, want reeds moet men dc overvloedige stoom laten vliegen. Op die drie mannen zal het wel het meeste aankomenwant de stoom mag niet ontbreken. Met de armen over de borst gaat de machinist heen en weder voor het stoomwerktuig van 240 paardenkracht. Onrust en span ning hebben de gewone onverschilligheid opzijn gelaat vervangen, en telkens onderzoekt hij ongeduldig de drukking in den stoom ketel toch spoort hij met korte woorden de stokers aan tot meer ijver: er was immers een groote prijs te behalen. Overtuigd,dat alles in orde is, staan de beide machinisten met de hand aan de kruk, om hij het eerste woord des kapiteins de machine in bewe ging te brengen. In koortsachtige overspanning vliegt de kapitein bloots hoofd op het verdek heen en weder, en vestigt telkens den blik op den kanonnier, die het sein zal doen hooren. Dewijl ik vergelijkender wijze op onze stoomboot slechts weinig passagiers vond, vroeg ik den stuurman, den eenigen, die kalm was gebleven, naar de oorzaak, en vernam dat men onzen kapitein voor een waaghals hield. Plotseling vielen drie kanonschoten onmiddelijk na elkander; het «Vóóruit 1" der vier kapiteins klonk luid on tegelijkertijd; de mu ziek liet zich met volle kracht hooren, op hetzelfde oogenblik als het indrukwekkende «hoerah" der toeschouwers; men wist niet, welke snelheid men het meest zou bewonderen. Maar ook op het zelfde oogenblik sloegen acht raderen het stille water tot lioogc golven mot schuimende toppen. Bijna in hetzelfde oogenblik ging het hoerah der toeschouwers over in een spottend gelach, want een der booten ging achteruit --n verwijderde zich van hare me dedingers. Natuurlijk hadden de machinisten in hunnen ijver de machine omgestuurd. Woedend vloog de kapitein naar de machine en schreeuwde naar beneden; »Omsturen!'' Toch waren de andere drie concurrenten reeds 50 voet vooruit, alvorens deze de'goede

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1873 | | pagina 1