Laatste berichten. Advertentiën. Helders Gemengd Koor en Gecombineerde Uitvoering Mr. W.Ct. I.vahOILLEN, Bekendmaking. SALON vnor Scheren en Haarsnijden K. DOL. Londen vertrokken.. Kapitein Visser, de' eerste'offlcier Kort en de admi nistrateur-werden opgenomen in het Great Eastern Hotel. Kort verklaarde dal de eerste ont ploffing gebeurde in de achterzijde van het schip, de tweede inhei ruim en de derde in de machinekamer. De eerste ontploffing was zwak, de tweede hevig, en do derde boven beschryving. Na de eerste ontploffing werden de machines omgegooid. Het schip lag zoo goed als stil bij de tweede ont ploffing en geheel en al stilbij de derde. Bericht wordt dat het geen ketel ontploffing was. De kolen uit- de machinekamer werden opgestuwd lot; boven den schoorsteen. Twee booten aan stuurboordzijde waren op dat oogohblik in het water, maar de bakboord-booten niet. Twee booten aan bakboordszijde werden gereed gemaakt. De boot waar ik (Kort) in was, aan stuurboordzijde, werd uit het water opgestuwd. Het voorste gedeelte van de vernielde boot was in zinkenden toestand, maar wij hielden haar drljvonden doordat iedereen mot alle kracht meehoosdq. Dó eerste ontploffing had plaats te il uur 26, de tweede te 11 uur 30, de derde te 11 uur 32. Het schip zonk te 11 uur 37. Ik heb al mijn hebben en houden verloren, o.a. ook 2500 sigaren, een voorraad voor een jaar. Het eenige, wat ik gered heb was een horloge. Wq werden zeer vriendelijk ontvangen aan boord van. dentorpedojager en inon deed daty- alles voor ons wat men, slechts kon. Alle scheepspapieren zijn gered. De scneëpstimnierman leemde dó zorg van den kapitein voor deleden zijner bemanning. Hij vond o.a. nog een gewonde op het dek juist toen hij de „Palembang" wilde verlaten. Met behulp van een touw werd de gewonde in de boot neergelaten. De „Nieuwe Rotterd." schreef omlei den indruk van het sobere bericht, dat Zondagnacht hier te lande be treffende den ondergang van'de „Pa lembang" werd ontvangen Wij beseffen, dat voorzichtigheid bij het uitspreken van een oordeel dus vooralsnog noodzakelijk' is. Toch kunnen reeds eenige' punten worden vastgesteld. De „Palembang" was op weg van hier naar Java - van con- trabanda-ver voer kan dus geen sprake geweest zijn. Wij' mogen ook aan nemen, dat de kapitein van het schip, in het bewustzijn van zyn groote ver antwoordelijkheid, met de uiterste voorzichtigheid zijn schip «afhebben genavigeerd. Aanleiding om het schip te torpe- deeren was er dus niet. Voor den schuldigde is men natuurlijk geneigd, bij de Duitsche marine te zoeken. Wel bereikt ons zooeven omtrent de „Tu- bantia" een officieel Duitsch bericht, dat het schip niet door eene Duitsche boot is getorpedeerd, doch de gronden, waarop deze stelling berust, zijn wei nig overtuigend. Bij vorige gelegen heden heette het daarenboven steedsj dat de terugkomst van de duikbpoten •orst moest worden gezegd. Hoe men dan nu zoo spoedig zeker van zijn zaak? Voorshands is er niet de minste aanleiding, om de verdenking naar de overzijde van de Noordzee te richten. Tot nu toe is van Engelsche zijde geen enkel neutraal schip,ven nietigdde gevallen, dat dit van Duit- schen kant is gedaan, zijn niet te tellen. Ons werd gevraagd zóekt de Duit sche marine soms een conflict Dat kan na het officieele bericht uit Ber lijn in ieder geval niet worden vol gehouden. Er zouden toch ook wel openlijker middelen zqn, om dit ken baar te maken. Dit mag dus nietaan- genomen worden al doet dit niets af aan het feit, dat er geen zekerder middel is, om onze nationale gevoe lens te kwetsen, dan thans, uit welke! overwegingen en van welke zijde dan ook, in toepassing zijn. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat het eerste bericht onjuist is, en dat de „Palembang" niet getorpedeerd, doch op een mijn geloopen is. Dit maakt, voor ons, niet veel onderscheid. Ter gelegenheid van de torpedeering van de „Tubantia" hebben wij dit reeds te kennen gegeven. Zonder waar-, schuwing, zonder voorzorgen voor de neutrale vaart in het internationale vaarwater taf zee mijnen te plaatsan, is om echt. Óf men eeu torpedo af schiet, zonder zich erover te bekreu nen, welk schip men treft, of mijnen' in zee strooit, zonder zich eraan ge lagen te laten liggen, welk schip, daarop loopen «al, komt ook zedelijk, op hetzelfde neer. Het Duitsche be richt ontkent ook, dat er, ter plaatse waar de „Tubantia" is vergaan, Duit sche mijnen gelegd zijn. Dan toch elders, op onbekende plaatsen, wél? Meer mogen wij,-bij de uiterst spaar zame gegevens,, die ons op.hetoogen- blik ten dienste staan, van deze zeer ernstige nieuwe gebeurtenis niet zeg gen. JuiBt komt daar- een telegram uil Keulen - binnen, waarin allerlei praatjes worden opgediscbt, diéinde „Köiu. 2eitung", over de „Tubantia" schijnen te staan. De conclusie er van is, dat de meeste passagiers van dat schip het er over eens zouden zijn, dat het schip noch getorpedeerd, noch op een mijn geloopen zou zijn. Er zou 'éen ontploffing 'in'dé lading heb ben ^plaats gehad. Of de Keulsóhe Ingezetenen met zulke praatjes-in slaap-worden gerust, gaat ons niet aan. Men moge echter in Duitschland beseffen, dat wij, hier in Holland, ons door zulke commerage niet laten vangen. De dader op het kerkhof. De dader van de misdaac} tegen de „Tubantia" ligt op het'kerkhof. Zie daar, wat de officieele verklaringen van Duitsche en Engelsche zijde ons zeggen. De ingevolge officieele opdracht verstrekte mededeeling van het Duit sche gezantschap te's Gravenbage is positiever uitgevallen, dan h'et officieele communiqué, dat Zaterdagnacht uit Berl^n werd geseind. Dit stuurde ons vrijwel met een kluitje in het riet, door eene redenééring in de lucht. Een Duitsche duikboot; heette het daarbij, „kwam niet In aanmerking, aangezien de plaats, waar het ongeval is gebeurd, minder dan SO zeemijl van de Nederlahdscbe kust is verwij derd en bij gevolg binnen het gebied ligt, dat blijkens de bekendmaking van 4 Februari 1915 als voor de scheep vaart, niet gevaarlijk is aangegeven." Alsof in deze zoogenaamd niet ge vaarlijke zone nog nimmer een „on geval" had plaats gehad! Het Duitsche gezantschap spreekt nu beslister. De Duitsche marin8- autoritêiten hebben na ontvangst van het bericht van het vergaan van de „Tubantia" een „grondig' onderzoek ingesteld. „Nadar alle in aanmerking bomende zeestrijdkrachten naar haar stations waren teruggekeerd, is dit onderzoek voltpoid kunnen worden,. Als resultaat .staat vast. dat inefe' betrekking tot. de „Tubantia" geen sprake karrzijn noch van ëèn Duitsche onderzeeboot noch van een tor'pedo- boot., Bovendieu -zijn iu de Nabijheid van de plaats van het .ongeval van Duitschën k'ant geen mijhen'gelegd'." Om de maat vol te'meten, komt een officieele Engelsche verklaring, afkomstig van den secretaris van de Britsche admiraliteit ons verzekeren, 'dat op het tijdstip, dat de „TubanUji" gezonken is, geen Engelsche 'riuftrbobr in die buurt is geweest." Zoo zouden wij moeten golooven, dat de. „Tubfiptja.". noch' door een Duitsche, noch door- eeu Engelsche torpedo in den grond geboord is. „Niemand" heeft de torpedo afgescho ten 1 Hot ontbreekt er maar aan, dat men ons vertellen gaat, datde „Tuban "V' niet gezonken is! Bah! Dit is welde misselykste loop van zaken, öje zich denken iaat. De dader houdt zich schuil. Aan een kleine natie wordt op de vrije zen-een groot onrecht aangedaan, en de bedrijver van het 'schandelijk feit wil'or niet Voor uitkomen. Dit zal tenminste 'eyenveql verontwaardiging moeten opwekkei1., als het feit zélf der tor pedering. Men had Ju;c kunnen be grijpen, schoon niet verontschuldigen, zoo gebleken was, dat .(opuituw) tene vergissing had plaatsgehad. Hot je ven. in. eenduikbpot schijnt buitengemeen1 zenuwprikkelènd. .Het voortdurend' levensgevaar, waarin.de bemanning op zoo'n boot verteert, de gebrekkige: m,iddelen tot verdediging, waaro rei een duikboot beschikt, indien zij aan gevallen wordt, leiden somtijds tot onberekenbare handelihgén. Decwer-' prikkelde gemoedsstemming, waarin de bémartuing van eén duikboot lééft, is 'natuurlijk geege vëiontspbuktiging voor hare admiraliteit, 'die' dooi' hare instructies en Opdrachten de beman- niug in zulk een toestand van onbe rekenbaarheid brengt - dd admirali teit blijft onder alle omstandigheden voor de handelingen van' hare onder geschikten direct verantwoordelijk maar zij is toch wel in staat,om! medelijden en deeru is óp te wekken voor den duikbootkapitein, dièó'p een zeker óógenblik zich zelf niet, meer wist te beheerschen. Als hfj ten minste, tot kalmte terug gekeerd, voor zijné daad durft, uitte bomen. Gebeurt dit niet, dan moet men wel geneigd raken, aan boos op zet te denken. Zeemans eerlijkheid, zooals wij in Holland die deugd ver staan, zoii 'ertoe hébben gebracht, dat in stee van de tweezijdige officieele ontkenning, een eenzijdige belijdenis van schuld was afgegeven, en wij, Hollanders, zouden, hoezeer het féit der torpedeering ons had gegriefd en grieven bleef, voor eene rondborstige erkenning der fout toch waardeering hebben gehad. De ontkenning van schuld is ons een niéuwe ontgoocheling, oen nieuwe ernstige grief. De nadere berichten omtrent hét vergaan van de „Palembang" maken waarschijnlijk, dat ook daarbij torpe deering de oorzaak is van de ramp, hoewel hierbij dit moet worden erkend - nog verschillende punten van onzekerheid bestaan. Doch hoe dit zij, indien men, op. wie de Schuld dan ook moge rusten,; ook hier schuilevinkje zal gaan spelen, wat dan? Toch, nu de .torpedeering van de „Tubantia', ontkend wordt, is er weinig kans, dat men ten aanzien van de „Palembang" ridderijjkcr zal wezen. De officieele verklaringen van Duit schën en van Engelschen kant, zul len niet alleen hier te lajade doch ih gansch de neutrale wereld hevige, ontroering .hebben moeten vér Wék ken. Voor alle .ueutralq landen is hét feit van het uiterste gewicht. Het komt toch 'hierop neer, dat de geheele neutrale'scheepvaart buiten de gemeenschap der volkeren wordt geplaatst, als rechteloos. In énkele dagbladen is het denkbeeld geopperd, of dé tqrpedeering van' de „Tubantia". geene aanleiding voor onze regeering zou kunnen ^ezen, om zich met de andere neutrale zeevarende mogend heden in verbinding te stellen, ten einde van de oorlogvoerenden 'meer zekerheid voor de neutrale vaart te verkrijgen. Of langs dien weg' iets zou kunnen bereikt wórden, weten >vrj niet te beoordeelén. Wat betwijfeld Worden mag, is ;of zulko langs diplo- matieken weg. te .voeren, besprekingen ipet voldoende snelheid tot 'eenig rèa'ulaat zpuden kunnen leiden. Dóch dit staat vast, dat van het óógenblik af, waarop dé onverlaten', welke, zonde! grond of aanleiding, neutrale schepen in den grond boren, voor hun'daad niet eens meer durven, willen of mogen uitkomen, deneutrale schëèpvaart zóózeer wordt bedreigd, dit het voor dé onzedige mogend heden eenlevensbelang is, de handen ineen te 'slaan. (N. Rott. Qt.).' Broek op Laagondilk, 18 Maart 1916 U00 bloemkool, le soort ffi.00-10.- 3e soort MsiWPï.Wf.SifeW Kraak, 760 witte kool f ,0-f 0.—000 rak gele ol r-CL-fO.-, 114 baal Uien moo-f IS 10 lier 60 K.G., uien (stok) f2.60-f0.~, 19 baal wortelen raao-fo.- MARINE EN LEGER. Bü beschikking van den Miulster van Marine la de aanwijrluE voor Oost-lndiê van denofllc. mach. der 2e kl; B: C. de Groot ingetrokken, terwijl op 26 April as. per part. stoomschip Tambora van de Rotterd. Lloyd naar Oost Indie ral vertrekken, de offic. van Bdmfn. dor 3e kl. J. Evers vim Hm», Kortenaur, die op den len April a.s. wordt gesteld ter beschikking. Mot don len April a.s. worden overgeplaatst: -II do Marine-Reserve buitengow. adelb. M. A. van der Est van Nieuwe HoUandsche Watorl. groep Niouworsluis naar Hms. Schorpioen.Idem A. Reidt van Rilland Batb naar ae Nieuwe Hollandsche WaterL groop Nieuwerslnla, idem D. de Boor van Hma Schorpioon naar Hma. Wachtschip Willemsoord. Adelb. le kl. J. van Knik v»n Hms. Wachtschip Willemsoord naar Rilland Bath. Op 1 Mei 1916: Adolb. le kl. A. Karsdorp van Nlenwo Hollandschu Waterl. groep Nieuwer slnla naar- Wachtschip Hellovootsluis, en bul- toneowoon adelb. J; C. van don Tol van wacht schip. Hollevootaluls naar Niouwo Hollatrdnche Waterlinie grpep Nieuwêralula. MARKTBERICHTEN. Alkmaar, 20 Maart 1916.' VER. Aangevoerd 17 koeion en -oasen f210 a S 11, vette kalveren 170 af HO,—idem p.pond a fLÖ), 826 nucht. idem f 19 a f 86,4l mag. schapen I StO a f 12, 86 vette varkens por pond f 0.68 a f 1.01, 27 magere varkena f29 - a f 36.- 1'urmerend, 21 Maart 1916. 31 atapels Fabrieksbaas por. 60 K.G l 76.60 22 Boerenkaas 60 f 78.60 0 Commissie 60 f 0.- 1 Middelbare „60 f 64.- I 0 Goudache kaas 60 f 0.— 578 K.G.^Boter per K.G. f- 1.66 i.f' 1.76 I 320 vette 'per K G f 0.80 f' l'.06 255 mol Se en gelde f 190.- f 420.- 12 Stieren.' t 0/- f 0.- 12 Paarden \f 0.- f 0.- J 10 vette Kalveren per K.G. r 1.80 f 1.50 1891 nnchtere ld. per Btuk f 0.- f 0.- I Fokkalvoren per stuk 1' 14.— I r 8Z.r- ,72 vètta "Varkens per EB. f i '(MO f 'L— jri magere ld. per stuk f 26.— f 66.— als vanzelf geneigd aan j-e iieurnn, flat zij ook 'uil wel geetVÓUcCOS Ziijlèn hebben. Toch 'mooten WfiIlT* éaVi"- merkiug nemen, dat elk nieuw offen sief in nieuwe omstandigheden wordt ondernomen, én uus een anderer. uitslag dan.de vorigu kan hebben. Mee heeft dat gezien op het Rusaisch- Turksche front, waar, nadat' dé par tijen' elkander gedurende anderhalf jaar in evenwicht; haddeu gehouden, de Ruaaén nu dan cocli' zeo'r aan zienlijke voordeeleu hebben behaald. (N. R. Cl.) 4 'Blggou ■963 Schapo' per stuk f 10.- f 24.- apèö Overhouduis ÜninhD Kalkoenen Zwanen Kipcleren per 100 stuks' Eonöeieren 100 Kievitsoioron per stuk mand Appelen mand Peren 27.-. f 42.- ,-'fc I' o.- f o.- fo. f a- r o.f ,a- f 680 f TM f - '- ,776 v' 0, VISSCHE RIJ BERICHTEN. Niouwedisp. IS Maart. Ooor 3 korders uango- STOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij „Hadarland". Jan PletersrCoen,thui8r.,vortr. 16Mrt. v.Sabang. Tl mor, thuisr., pass. 16 Masrt Gibraltar. Banka. aitr., pass. IS Maart Bevesler. Roepat-, thaisr., vertr. 16 Maart van Padang. Radja, thuisr., vertr. 18 Maart van Durban. uitr., yertr. 18 Maart van Port-Said. .arriv. 18 Maart van Cartbagena teR'dam. Bawean.arrlv. 19 Maart van Java ie A'dam. Ambon.thulsp,vertr. 17 Maart van Perim, (VerbJ- Boeroe, uitr., pass. 18 Maart Kaap PliiiBtorre. Karlraata,thuisr.,vertr.l7Mrt.v.toronzoMar'iuoB. Pr, der Nederl., thuisr., bevond zich 18 Maart des midd. 12 u. lOOmulN.W^vanKaapRooa. Al les wel. Oranje, uitr,, vertr. 19 Maart van Dnrbem. Rottardamscho Lloyd. Besoekii uitr-,arriv. 19 Maart te Padang. Kawi, thaisr., vertr. 16 Maart yan Kaapstad. Arakan, van San Francisco naar Java, arriv. Maart te Nagaaaki. Opblr werd gisteren te Maassluis binnenverw. Doll.vah Java naar New-York,vertr. 17 Maart Vf Durban. Djobres,thuisr., verLr. 18 Maart, van Port-Satd. InsuIInde, uitr,, arriv. 18 Maart te Padang. Kodiri, uitr., vortr. 17 Maart van Genua. Medsn, uitr., arriv. 18 Maart to Port-Said. Meoado,van New-York naar Saigon, vertr. 17 Mrt. 1 Dar ba o. Koninklijke Hollandsche Lloyd. Rynland, thuisr., pass. 16 Maart i'orn. Noronha. Hollandia, arriy. 16 Mrt. van A'ds.ro te B.-Ayres, Amstollaud.arr, 20Mtt. v. B,;Ayre8 to IJmuldon. i" 1J Uitr., vertr. 13 Maart naar Baljis. Kon. West-Indische Maildienst, 19 Maart vnn New-York t'c 16 Maart Sfadora. Java-Bengalen-Lijn. Culoutta, vertr. 16 Maart van Calcutta naar Java. Jan van Nassau, toBttun. LüdewflE van Nassau,vanï.ebn naar R dam,pa»s. Haven te Nleuwedlep. 18 Maart? Aangekomen van Huil en vertrokken naar Harlingen, Ned. s.s. „Min. Tak' Idem van Harlingen naar Londen, Eng. ss.- „Starling". 19 Maart. Idem van Harlingen naar Holl, Ned. ss. „Prof. Bujjs". 90 Maart, idem van Harlingen naar Londen, Eng. s s. „Falcon". Burgerlijks Stand van Helder, van 18 t/m. 20 Maart 1916. BEVALLEN: A. Kamphorst—Beits- ma, z.E. Kos—Helder, d.D. van Dalen—Berg, d.T. van de Vijver Geus, d.Pb. J. van der Linden- Wyers, d.C. Bicker de Vos, z. E. Lentz Onstwedden, z.G. E. Jaring—Burgers, z. M. Hertog- Geschière, z.G. Christiani.-Bljl, d. J. J. Egberts—Kok, z,M. Meske'r- de Graaf, z.J. C.'Okel-Veltman, d, OVERLEDEN: A. M. Broekveld- wed. J. Springer, 86 jaar. Staatsloterij. Trekking van Maandag 20 Maart. Ie klasse lë 'lijst. No. 1730 f 2000. No. 7717 f 1500. No. 4815 f 1000. Nos. 3989 en 20894 elk f 400. Nos. 1558. 2772 en 17868 elk f 200. Nos. 2639, 3093, 16806, 17128 en 20680 eik f 100. AGENDA. Cinema Palace. Binnenhaven 2. Hoofd- nummerABBunta Spins. Eerste Heldersche Bioscoop. Kanaal- weg 112. Hoofdnummer: Het eind v het lied, Tavonu-Biosooop. Spoorgracbt. Hoofd-' nummersIn het Bpmne wob en Triomf der kracht. 26 Maart. „Heldert Gemengd Koor" en „Morgei rood". Gecombtn. uitvoering in Casino. DE OORLOG. Ou algemeens toestand. Nagloeien!-yan dep strijd bij Verdun, vóortduur van de levendigheid op het Iialiaansch-Oostenrljksche gevechts terrein en teekenen van naderende activiteitook op het Oostelijk gevechts terrein, dat zijn heden de voornaamste kenmerken yan.den.toestand. De afgëlbopen week heeft by Verdun geen veranderingen gebracht, behalve een kleine Wjjziging bü heuvel 265. Nada,t de Eranschen aan; de Oostzijde van de Maas op.de-permanente ver dedigingswerken van Verdun waren teruggetrokken en het fort Dousumout hadden -genomen, hebben ;y*< liswaar de Puitscher3 in de daarop, volgende dagen hun nieuwe stellingen kunnen bevestigen en verbeteren, maar toch ;een nieuwen, vooruitgang vau be tekenis meor gemaakt. Totpartiéele ;evechten en geschutvuur heeft zich n de laatste dagen de strijd bij Ver dun beperkt. Zoowel bet voortduren van de hevige geschutvuren als de levendige werkzaamheid van de vlie gers wijzen er echter op, dat we waivschüülük slechts met een be trekkelijk kortstondige pauzo.te doen hebben. Op het Italiaansch-Oostenrijksche gevechtsterrein heeft de herleving van den strijd tot nu toe, evenmin als' dat bü vroegere gelegenheden het geval is geweest, niet de minste wijziging in den toestand, gebracht. De vruchteloosheid van de' aan vallen dor Italianen in vroegere perioden yan den oorlog, maakt ons PLAATSELIJK NIEUWS. Bij het de vorige' week te 's-Gravenhkgë gehóuden examen slaagden voor lsteu stuurman groote: stoomvaart de heer C. P. Óekkér en voor het voorloopig machi n isten- .diploma de heer J. Smits, beide alhier. Geslaagd te Amsterdam voor arts, onze plaatsgenoot, de heer F. E. A. Hazebroek. Geslaagd te Utrecht voor het examen nuttige handwerken, mej. A. M. Fiancken, alhier. Op Vrijdag 7 April.a.s. wordt door het. .Departement van Marine te 's-Gravenhage aanbesteed het maken van zaadaauplemping met stéenglociingen aap den Leidam alhier. Bij Kon. Besluit is. pensioen verleend aan.: den heer P. G. Huber, teekenaar le klasse' bij *s Rijkswerven, f971. aan de weil. van den gep. stoker le kl. M. L. Khassen, f 180. en aan de wed. vau vier- sérei.-ziekenverpl, G. H. Wolleswiokel f 341. - Zaterdag j.1. hield het „Friesch Gezelschap" alhier eene van haru in tieme en gezellige bijeenkomsten. Voor deze maal stond op de agenda de opvoering van -een blijspelge schreven door onzen stadgenoot, den' beer O. Veenstra. Het hartelijk applaus, de vrooffike lach, - die telkens opklonk, bewees, hoezeer aeze. eersteling van den voor zitter van 't „Friesch Gezelschap" te Heldor, bij zijne leden in den smaak viel. De lauwerkrans, by 't einde der voorstelling, den schrijver aangeboden namena de Heiderache Friezen, zij hem tot aanmoediging. Dit smaakt naar meer. BINNENLAND. De strijd tegen enze handelsvloot. Omtrent een gisteren in het depar tement van binneniandsche zaken gehouden conferentie, wordt ons medegedeeld, dat zij ongeveer ander half uur geduurd heeft en gehouden werd tusschen reed er s uit Rotterdam en Amsterdam en leden onzer Re geering. Het dool vau de conferentie was: met de regeering bosptekingen te houdeu en bij haar enkele inlich tingeu in te winnen in verbaud met het toenemende gevaar voor scheepvaart. Bteluiter. zijn, naar onze berichtgever meent te weten, op deze conferentie niet genomen. Tegenwoordig waren de ministers van öinnenlandsche Zaken, Buiten landsche Zaken, Landbouw, Nijver heid en Handel en Marine. Besprekingen werden gehouden over de door de ernstige gebeurte nissen ontstane moeielijkheden voor onze vaart, waardoor de verzekening tegen molest vrijwel ondoenlijk geworden. Heden zullen de reeders opnieuw aan het Dep. van Landbouw enz. confereeren-: ten einde hun ge dragslijn nader te bepalen. Een aantal Amsterdamsche reede- rijen hebben het besluit genomen, de scheepvaart voorloopig stóp te zetten of te beperken. Dit besluit zal zoo danig opgevat moeten worden, dat zij wenschen te wachten op de resul taten van de besprekingen der Neder- landsche regeering met de Duitsche regeer in g. Zonder zeevaart verbindingen kan op den duur ons land1 niet bestaan en het moet als uitgesloten beschouwd worden, dat op den duur met een verhindering van de scheepvaart door den torpedo-oorlog genoegen genomen kan worden. D8 regeering zal dat begrijpen. De regeering zal er ongetwijfeld in slagen de zekerheid en volledige garantie te. verkrijgen, dat de „Tubantia"- „Palembang''-misdaden de laatste ge weest zjjn. De regeering zal het niet hy een enkele „zeer scherpe nota" laten en wij vertrouwen, dat de resultaten van die regeeringshande- lingen zullen ztjn, dat onze stoom schepen weder met gerustheid hun diensten ktinnen hervatten. En wy veronderstellen dat ook de Neder landsche reederyen dat .vertrouwen Wachten "wij af. Naar aan de „N. Gt." werd mede gedeeld, zyn reeds pogingen aange wend om door duikers zekerheid te bekomen betreffende de herkomst van de torpedo, waardoor de „Tu bantia" getroffen is. Daarbij is ge bleken, dat het schip opzy ligt. .Deze pogingen zullen worden voortgezet; maar inefi ontveinst; zich de moei- ïykheid niet om daarmede het ge- wensebte resultaat te bereiken, te meer wijl de rorpedu in de kolen bunkers moet zijn terecht gekomen en de ter plaatse aangerichte ver nieling dus zeer groot zal zijn. Reuter -seint uit Rio de, Janéiro De openbare meening is veront waardigd over het in den grond bo ren van de „Tubantia". De gebeele pers veroordeelt de wandaad. De „Coireu do Manha", een Duitsch- gezind blad, schrijft: Met het torpe- deeren van de „Tubantia" verdwijnt het laatste grein eerbied voor de onzijdigen. Duitschland heeft niet alleen -het schip vernietigd. Het heeft een ultimatum gericht tol alle handelsnaties.; ter wereld. De onzy n bettekenen niets moer. Zy zijn op genade of ongenade overgeleverd aan zeeroovers. Stopzetten Scheepvaart. Naar wy vernemen, overwegen de Stoomvaart Mij.,Nederland en dé Rot- Ludamsche Lloyd ernstig, om in af wachting vau nadere burichten om trent de bedoelingen 'dér Duitsche regeering, geen harer booten, noch passagiersbooteo, noch vrachtbooten, te laten vertrekken. Aan de „Prins der Nederlanden" en de „Tambora", die van Java thuis verwacht worden, is bericht gegeven, om Falmoutfi aan 'te doen en daar op nadere orders te wachten,. De „Koningin der Neder landen't 'van de'Stoóuivaait My. Neder land, die Zaterdag a.s. zou uitvaren, zal in verbaud met het bovenstaande niet verirèkken; X;„Hblad.") In een gisteren te Rotterdam- ge houden jhuish.QUdeiy'ke vergadering "van de zeelieden vereen iging Volhar ding is besloten niet té gaan varen voor men den uitslag weet van de conferentie, dié hét bestuur dezer ver- eeniging heden in dén Haag met de miDisters van binnen landsche zaken, van marine en van landbouw zal hebben. Tengevolge daarvan zijn gisteravond niet naai' zee vertrokken de stoom schepen „Bataviër III" en de „Otis Tarda." Ook de aangemonsterde sche pelingen. van zes andere zeilklaar in do haven te Rotterdam liggende sche pen wachten óp den uitslag dezer conferentie, voor zy gaan varen. Oe „Tubantia." Naar het „N. v. d. D." verneemt, heeft de Nederlandsche regeering Zaterdag j.1. een zeer scherpe nota in zake de „Tubantia" tot do regeering van het Duitsche rijk richt. Wolff seint uit Berlijn „Naar aan leiding van de opmerking in Nederl. bladen, dat de officieele Duitsche ver klaring in zake de „Tubantia" niet berust op een onderzoek der feiten of op nauwkeurige berichten, dient geconstateerd, dat de officieele Duit sche; verklaring omtrent de vernieling der „Tubantia", ook in dit geval zoo als steeds, natuurlijk is gedaan op grond van grondige officieele rap porten". Het Galloper-vuurschip verdwenen. Het gistermiddag te IJmuiden bin nengekomen stoomschip „Amstel- lanh" heeft gerapporteerd, dat het lichtschip „Galloper" verdwenen is eu dat in de nabyheid van de plaats van het lichtschip op twee myi Zuid- West van de zwarte ton een wrak ligt met den mast twee voet boven water. (De „Galloper" is het Oostelijkste lichtschip-, voor- den mond van Theems.) Tramongaluk. De electrische tram, die gisteren avond tegen 9 uur van Haarlem vertrok, is tusschen Halfweg en Slo- terdyk met volle vaart gereden op een auto, die door een ongeluk dwars op de trambaan was gevalb n. Twee dames werden zwaar gewond, ter wyi vele passagiers meer of minder werden verwond. Verduistering van smokkelwaar. Een drietal Duitschers had hier te lande een partij vet ter waarde van ongeveer 15,000 gulden gekocht, die z\j met consent zouden uitvoeren. Het consent bleek evenwel valsch te zyn en daarop besloten de Duitschers 'éen paar Amsterdammers in den arm te nemén,--die het vet over de grens zouden smokkelen en daarvoor 4000 gulden als belooning zouden ontvangen. Het vet kwam evenwel maar niet ovqr de grens en wachtensmoede wendden de Duitschers zich tot de Amsterdamsche recherche met mededeeling, dat het vet vermoede- lyk verduisterd was. De- recherche hield de beide Amsterdammers aan, Zy verklaarden het vet te hebben verkocht, doch voegden eraan toe, dat zy het eerst van de Duitschers den gekocht, wat dezen ontkenden. Het tweetal is gistermorgen ter beschikking gesteld van de justitie te Rotterdam, waar de „transactie" zich heeft afgespeeld.. Ontrouwe bediende. De politie heeft een bediende van Van Gend Loos te Amsterdam aangehouden, die zich had schuldig gemaakt aan verduistering van 1500 sigaren. De bedionde voorzag de siga ren, die ter verzending waren aan geboden, van een gefingeerd adres te Amersfoort en maakte er een spoed- colli van. Aan het station te Amers foort werd het pakje door medeplich tigen afgehaald. Het schijnt,, dat op wijze reeds meer góederen verduisterd zijn. Als verdacht van medeplichtig heid zijn twee militaire aangehouden. Van het Westelijke front. Parys, 20 Maart.' Officieel bericht van lieden middag: Ten Westen van de Maas hebben de Duitschers de streek ten Zuiden en Oosten van Malancoort vry hevig beschoten. Na een voorbereiding door de tillerie hebben de Duitschers een kleinen aanval gedaan op de Fran- sche stellingen op den Peperheuvel, die volkomen mislukte. Londen, 20 Maart. Engelsch staf- bericht: 1" j I Aanmerkeiyk geschutvuur, over en weer, bij Loos, de Hoheuzollern- Tedoute en ten. Noorden van Yperen. Vandaag .heeft de vijand by Boe- singhe, na een felle beschieting een post van b'oinworpers overrompeld, die wy onmiddellijk heroverd hebben. Van het Oostelijk front. Weenen, 20 Ma3rt. Officieel: Gis teravond heeft de bezetting van de brugschaus ten N.W. van Uszieczko, welke na een dappere verdediging van zes maanden geheel in puin was geschoten, ontr uimd. Ofschoon het den Russen reeds in de inorgenuren was gelukt een 300 M. breede bres in de jrugschans te slaan, heeft de door een achtvoudige overmacht besprongen bezettiDg, alle verliezen ten spijt, nog zeven uur lang onder het hevigste geschut- en geweervuur stand gehou den. Eerst al 5 üur 's middags besloot kolonel Planckh, de bevelhebber, de geheel vernielde verschansingen te ontruimen. Kleine afdeelingen c-n de gewonden hebben in booten den zui- dslgken oever van de Dnjestr bereikt. Van het Itallaansch-Oosten- rljksche gevechtsterrein. Weenen, 20 Maart. Officieel Bij het bruggehoofd van Görz zijn gis terochtend de vijandelijke stellingen voor het zuidelijk deel van de Podgoi a hoogte iu brand geschoten. Gistermiddag heeft onze artillerie het vyandelijk front voor het brugge hoofd krachtig onder vuur genomen en vannacht is de vijand uit een loopgraaf voor Pevma verdreven. De gevechten 'by het bruggehoofd van Tolmein duren voort. De gewon nen stellingen, zijn vast in ons bezit. Het aantal daar. genomen gevangenon is tot 925 gestegen, dat van de buit gemaakte machinegeweren tot 7. Vliegeraanval op een vllegtuigstatlon. Londen, 20 Maart. De admiraliteit deeltmedeVanochtend vroeg hebben 50 Engelsche, Frausche en Belgische vliegtuigen, vergezeld door 15 vecht- vliegtuigen, het Duitsche vliegtuigsta tion te Zeebrugge 6n het vliegkamp Houltade aangevallen. Naar het schynt is aanzienlijke schade aangericht. Torpedeering van schepen. Het persbureau Vas Di&z seinde ons gisterenavond dat opnieuw een Nederlandsch stoomschip in de Noord zee was getorpedeerd. Dit bericht wordt gelukkig niet bevestigd. Ver- moedeiyk heefc de torpedeering van een drietal andere schepen (zie hier onder) daartoe aanleiding gegeven. Londen, 20 Maait. Volgens een Lloyds-bericht is het Engelsch stoom schip „Port Dalbousie" gezonken. Zeveó man zijn ontscheept, de rest van de equipage wordt vermist. Het Noorsche stoomschip „Langeli" is gezonken. Zestien man zijn gered, een is gedood. Het Deensche schip „Skodsborg" is volgens een Lloyds bericht ge zonken. Zeventien man zijn gered, drie man van de equipage ontbreken. Een Fransche torpedojager in den grond geboord. Parijs, 19 Maart. Officieel. Ee vyandelijke duikboot heeft in de Adriatische Zee den Franschcn tor pedojager „Renaudin" in deD grond geboord. Drie officieren en 44 man zijn vnnriiBt; twee officieren en 34 man zyn' gered. Den Haag, 21 Maart. Hedenmorgen is in den ouderdom van 72 jaar overleden Jhr. Mr. V. E. L. de Stuers, sind3 1901 kamerlid voor het district Weert. UIT DEN OMTREK. Julianadorp. Zondagavond gaf de zangveroeni- ging O.K.K., dir. de Heer F. van der Mey, een uitvoeriug ten huize van J. Bijvoet alhier, voor een volle zaal. De zangnummers werden best gezon gen, vooral No. 4 was mooi; ook de voor drachten en het tooneelstukje vielen zeer in den smaak. Kortom het was een prachtige avond. Na afloop bal. Taxel, 20 Maart. Alhier werd grafwaarts gebracht de vrouw van een veehouder met den naam Eelman. Eigenaardig was, dat de twaalf dragers allen dienzelfden naam hadden. De visscher A. Ellen haalde in het garnalennet, toen hy op het Marsdiep visschende was, een my'n.mede oüi- hoog. Met angst heeft men het pro jectiel nog buiten het net weten te kregen, waar het in zwevenden staat bleef drijven. Op veler verzoek gaf de redeiykers kamer U itspan ning door Inspanning" te den Burg, gisteren nog eeDs het mooie tooneelstuk „De rechte lijn", door Fabricius. Ook nu weer werden de rollen uitstekend vertolkt en werd uitmuntend samenspel te zien ge geven. De inrichting van 't tooneel had eenige wijziging ondergaan, wat in vele tafreeltjes een en ander nog betei- deed uitkomen. De werkende leden van „U.D. I.' kunnen met voldoening op hun werk terugzien. Dat de prys der paarden ook nog buitengewoon hoog is, bleek dezer dagen bq een z.'g. boerfenboelhuis. Er werd toen voor een gewoon paard ruim f800.— betaald. Verloofd NEELIE E. H. M. SMIT en COR v. d. POLL, Macb J. Cb. J. L. Helder, Artilleriestraat 26/27. Amsterdam, Majubastraat 47. Heden overleed na een lang durig eu smarteiyk lijden mijn lieve Vrouw, Mej. WILHELMINA KLAAS8EH-LAVELL, in den ouderdom van by'na' 47 jaren. A. KLAASSEN. Heden ovorleecl ten mijr.unhuizó. onze geliefde Moedor, Beluiwd- en Grootmoeder, Mej. du W. i. J. SPRINGER, in den ouderdom van 86 jaar. Helder, 16 Maart 1916. Molongraclit 36. Namens de Familie," J. BRANDS. Eenige plaatselijke keunisgeving. Heden overleed, ca een lang durig en smartelijk lijden, myne geliefde Zuster. Behuwdzuster en Tante, Mejuffrouw W. KLAASSEN-LAVELL, in den ouderdom van ruim 46 jaar. Helder, 20 Maart 1916. F. LAVELL. J. LAVELL—Rensmaag. H. LAVELL. K. BULT. C. BULT^Lavhim,. en Kind. Met diepgevoelde smart be richten wq U het overlijden van ons aller lieveling, KASSE. Dat God zijne' diorbavé Ouders en Zusjes zal stérken en kracht en troost geven óm hun onher stelbaar verlies te dragen, lenigt- onze diepe smart, zyn liefhebbende Oom, Tante, Neef en Verloofde. H. BEUMKES. K. BEUMKES- Zegel. KASSE BEUMKES. TRIJNTJE BONNE. Hoentje, Texel,. 18 Maart.J9i6.. De Heer en iMevi;quw SQHRAA .- Boon geven hiermede fcefibis Van qe geboorte hunner Dochter, MAARTJE MAR8ARETHA. De Heer en Mevrouw-JARING Burgers gevou kennis vau de ge boorte van hun £oon JAN WILLEM HENDRIK. Helder, 18 Maart 1916. Eenigë plaatselijke konnisgèviug; Ondergeteekenden betuigen hunnen hartelijken dank aan den Edel Acht baren Heer Burgemeester voor de redding van hun dochtertje. W. J. BITTER en Echtgenoote Tuinstraat, Tuindorp. Mevrouw WESTERVELD is voorloopig verhinderd te ontvangen. Verloren o» zoekgeraakt naby Hotel Bellévue, Zondag 1.1. een KINDERTREKKAR. Tegen belooning terug te bezorgen öy Th. C. W. v. MIERLO, Binnenhaven 40, alhier. Directeur de Heer H. DENKER. op Zaterdag 25 Maart, in „Casino" voor donatours en genoodlgden. Namens de Besturen K. GEUS, Secretaris. Advocaat en Procureur, eiken Zaterdag, van 9','j v.m. - 3Vs n m. te consulteeren in Hotel „Ballevue" (bij 't Station) den Helder. Hiermede heeft ondergeteekeude de eer U te berichten, dat de naar de eischen des tqds ingerichte is geopend, en hoopt door nette be diening met een bezoek door U te worden vereerd. Hoogachtend, UEd. dw. Dnr., Wllhelminastraat 21. Te koop: twee Melkgelten. Adres: W. KLAVER, Bre68»raat 68. Ta koop: zoo goed als nieuw gebouwd Woonhuis, staande in de Trompstraat. Brieven, ónder motto „huis", aan het Bureau van dit blad. Te koop aangeboden eeu goed on derhouden Heer en-Rij wiel (met Freewhiel). AdresTuinstraat No. 8 (Tuindorp). H.H. COIFFEURS. Te koopeen 2-pors. Waschtafel met marmeren blad, twee notenhouten Scheer- stoelen en een étalagekast met geslepen jel», tegen biliyken prijs, wegens verplaatsing. AdresS.DLJKSHOQRN, Coiffeur, Binnenhaven. N.B. Ter overname gevraagd: een in goeden staat zqnde 1-per». Wasih- tefel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1916 | | pagina 2