Laatste berichten.
Advertentiën.
Helders Gemengd Koor
en
Gecombineerde
Uitvoering
Mr. W.Ct. I.vahOILLEN,
Bekendmaking.
SALON vnor
Scheren en Haarsnijden
K. DOL.
Londen vertrokken.. Kapitein Visser,
de' eerste'offlcier Kort en de admi
nistrateur-werden opgenomen in het
Great Eastern Hotel.
Kort verklaarde dal de eerste ont
ploffing gebeurde in de achterzijde
van het schip, de tweede inhei ruim
en de derde in de machinekamer. De
eerste ontploffing was zwak, de tweede
hevig, en do derde boven beschryving.
Na de eerste ontploffing werden de
machines omgegooid. Het schip lag
zoo goed als stil bij de tweede ont
ploffing en geheel en al stilbij de
derde.
Bericht wordt dat het geen ketel
ontploffing was. De kolen uit- de
machinekamer werden opgestuwd lot;
boven den schoorsteen.
Twee booten aan stuurboordzijde
waren op dat oogohblik in het water,
maar de bakboord-booten niet. Twee
booten aan bakboordszijde werden
gereed gemaakt. De boot waar ik
(Kort) in was, aan stuurboordzijde,
werd uit het water opgestuwd. Het
voorste gedeelte van de vernielde
boot was in zinkenden toestand, maar
wij hielden haar drljvonden doordat
iedereen mot alle kracht meehoosdq.
Dó eerste ontploffing had plaats te
il uur 26, de tweede te 11 uur 30,
de derde te 11 uur 32. Het schip
zonk te 11 uur 37. Ik heb al mijn
hebben en houden verloren, o.a. ook
2500 sigaren, een voorraad voor een
jaar. Het eenige, wat ik gered heb
was een horloge. Wq werden zeer
vriendelijk ontvangen aan boord van.
dentorpedojager en inon deed daty-
alles voor ons wat men, slechts kon.
Alle scheepspapieren zijn gered.
De scneëpstimnierman leemde dó
zorg van den kapitein voor deleden
zijner bemanning. Hij vond o.a. nog
een gewonde op het dek juist toen
hij de „Palembang" wilde verlaten.
Met behulp van een touw werd de
gewonde in de boot neergelaten.
De „Nieuwe Rotterd." schreef omlei
den indruk van het sobere bericht,
dat Zondagnacht hier te lande be
treffende den ondergang van'de „Pa
lembang" werd ontvangen
Wij beseffen, dat voorzichtigheid
bij het uitspreken van een oordeel
dus vooralsnog noodzakelijk' is. Toch
kunnen reeds eenige' punten worden
vastgesteld. De „Palembang" was op
weg van hier naar Java - van con-
trabanda-ver voer kan dus geen sprake
geweest zijn. Wij' mogen ook aan
nemen, dat de kapitein van het schip,
in het bewustzijn van zyn groote ver
antwoordelijkheid, met de uiterste
voorzichtigheid zijn schip «afhebben
genavigeerd.
Aanleiding om het schip te torpe-
deeren was er dus niet. Voor den
schuldigde is men natuurlijk geneigd,
bij de Duitsche marine te zoeken. Wel
bereikt ons zooeven omtrent de „Tu-
bantia" een officieel Duitsch bericht,
dat het schip niet door eene Duitsche
boot is getorpedeerd, doch de gronden,
waarop deze stelling berust, zijn wei
nig overtuigend. Bij vorige gelegen
heden heette het daarenboven steedsj
dat de terugkomst van de duikbpoten
•orst moest worden gezegd. Hoe
men dan nu zoo spoedig zeker van
zijn zaak? Voorshands is er niet de
minste aanleiding, om de verdenking
naar de overzijde van de Noordzee te
richten. Tot nu toe is van Engelsche
zijde geen enkel neutraal schip,ven
nietigdde gevallen, dat dit van Duit-
schen kant is gedaan, zijn niet
te tellen.
Ons werd gevraagd zóekt de Duit
sche marine soms een conflict Dat
kan na het officieele bericht uit Ber
lijn in ieder geval niet worden vol
gehouden. Er zouden toch ook wel
openlijker middelen zqn, om dit ken
baar te maken. Dit mag dus nietaan-
genomen worden al doet dit niets
af aan het feit, dat er geen zekerder
middel is, om onze nationale gevoe
lens te kwetsen, dan thans, uit welke!
overwegingen en van welke zijde dan
ook, in toepassing zijn.
De mogelijkheid is niet uitgesloten,
dat het eerste bericht onjuist is, en dat
de „Palembang" niet getorpedeerd,
doch op een mijn geloopen is. Dit
maakt, voor ons, niet veel onderscheid.
Ter gelegenheid van de torpedeering
van de „Tubantia" hebben wij dit
reeds te kennen gegeven. Zonder waar-,
schuwing, zonder voorzorgen voor de
neutrale vaart in het internationale
vaarwater taf zee mijnen te plaatsan,
is om echt. Óf men eeu torpedo af
schiet, zonder zich erover te bekreu
nen, welk schip men treft, of mijnen'
in zee strooit, zonder zich eraan ge
lagen te laten liggen, welk schip,
daarop loopen «al, komt ook zedelijk,
op hetzelfde neer. Het Duitsche be
richt ontkent ook, dat er, ter plaatse
waar de „Tubantia" is vergaan, Duit
sche mijnen gelegd zijn. Dan toch
elders, op onbekende plaatsen, wél?
Meer mogen wij,-bij de uiterst spaar
zame gegevens,, die ons op.hetoogen-
blik ten dienste staan, van deze zeer
ernstige nieuwe gebeurtenis niet zeg
gen. JuiBt komt daar- een telegram
uil Keulen - binnen, waarin allerlei
praatjes worden opgediscbt, diéinde
„Köiu. 2eitung", over de „Tubantia"
schijnen te staan. De conclusie er van
is, dat de meeste passagiers van dat
schip het er over eens zouden zijn,
dat het schip noch getorpedeerd, noch
op een mijn geloopen zou zijn. Er
zou 'éen ontploffing 'in'dé lading heb
ben ^plaats gehad.
Of de Keulsóhe Ingezetenen met
zulke praatjes-in slaap-worden gerust,
gaat ons niet aan. Men moge echter
in Duitschland beseffen, dat wij, hier
in Holland, ons door zulke commerage
niet laten vangen.
De dader op het kerkhof.
De dader van de misdaac} tegen de
„Tubantia" ligt op het'kerkhof. Zie
daar, wat de officieele verklaringen
van Duitsche en Engelsche zijde ons
zeggen.
De ingevolge officieele opdracht
verstrekte mededeeling van het Duit
sche gezantschap te's Gravenbage is
positiever uitgevallen, dan h'et officieele
communiqué, dat Zaterdagnacht uit
Berl^n werd geseind. Dit stuurde ons
vrijwel met een kluitje in het riet,
door eene redenééring in de lucht.
Een Duitsche duikboot; heette het
daarbij, „kwam niet In aanmerking,
aangezien de plaats, waar het ongeval
is gebeurd, minder dan SO zeemijl
van de Nederlahdscbe kust is verwij
derd en bij gevolg binnen het gebied
ligt, dat blijkens de bekendmaking van
4 Februari 1915 als voor de scheep
vaart, niet gevaarlijk is aangegeven."
Alsof in deze zoogenaamd niet ge
vaarlijke zone nog nimmer een „on
geval" had plaats gehad!
Het Duitsche gezantschap spreekt
nu beslister. De Duitsche marin8-
autoritêiten hebben na ontvangst van
het bericht van het vergaan van de
„Tubantia" een „grondig' onderzoek
ingesteld. „Nadar alle in aanmerking
bomende zeestrijdkrachten naar haar
stations waren teruggekeerd, is dit
onderzoek voltpoid kunnen worden,.
Als resultaat .staat vast. dat inefe'
betrekking tot. de „Tubantia" geen
sprake karrzijn noch van ëèn Duitsche
onderzeeboot noch van een tor'pedo-
boot., Bovendieu -zijn iu de Nabijheid
van de plaats van het .ongeval van
Duitschën k'ant geen mijhen'gelegd'."
Om de maat vol te'meten, komt
een officieele Engelsche verklaring,
afkomstig van den secretaris van de
Britsche admiraliteit ons verzekeren,
'dat op het tijdstip, dat de „TubanUji"
gezonken is, geen Engelsche 'riuftrbobr
in die buurt is geweest."
Zoo zouden wij moeten golooven,
dat de. „Tubfiptja.". noch' door een
Duitsche, noch door- eeu Engelsche
torpedo in den grond geboord is.
„Niemand" heeft de torpedo afgescho
ten 1 Hot ontbreekt er maar aan, dat
men ons vertellen gaat, datde „Tuban
"V' niet gezonken is!
Bah!
Dit is welde misselykste loop van
zaken, öje zich denken iaat. De dader
houdt zich schuil. Aan een kleine
natie wordt op de vrije zen-een groot
onrecht aangedaan, en de bedrijver
van het 'schandelijk feit wil'or niet
Voor uitkomen. Dit zal tenminste
'eyenveql verontwaardiging moeten
opwekkei1., als het feit zélf der tor
pedering. Men had Ju;c kunnen be
grijpen, schoon niet verontschuldigen,
zoo gebleken was, dat .(opuituw) tene
vergissing had plaatsgehad. Hot je ven.
in. eenduikbpot schijnt buitengemeen1
zenuwprikkelènd. .Het voortdurend'
levensgevaar, waarin.de bemanning
op zoo'n boot verteert, de gebrekkige:
m,iddelen tot verdediging, waaro rei
een duikboot beschikt, indien zij aan
gevallen wordt, leiden somtijds tot
onberekenbare handelihgén. Decwer-'
prikkelde gemoedsstemming, waarin
de bémartuing van eén duikboot lééft,
is 'natuurlijk geege vëiontspbuktiging
voor hare admiraliteit, 'die' dooi' hare
instructies en Opdrachten de beman-
niug in zulk een toestand van onbe
rekenbaarheid brengt - dd admirali
teit blijft onder alle omstandigheden
voor de handelingen van' hare onder
geschikten direct verantwoordelijk
maar zij is toch wel in staat,om!
medelijden en deeru is óp te wekken
voor den duikbootkapitein, dièó'p een
zeker óógenblik zich zelf niet, meer
wist te beheerschen.
Als hfj ten minste, tot kalmte terug
gekeerd, voor zijné daad durft, uitte
bomen. Gebeurt dit niet, dan moet
men wel geneigd raken, aan boos op
zet te denken. Zeemans eerlijkheid,
zooals wij in Holland die deugd ver
staan, zoii 'ertoe hébben gebracht, dat
in stee van de tweezijdige officieele
ontkenning, een eenzijdige belijdenis
van schuld was afgegeven, en wij,
Hollanders, zouden, hoezeer het féit
der torpedeering ons had gegriefd en
grieven bleef, voor eene rondborstige
erkenning der fout toch waardeering
hebben gehad.
De ontkenning van schuld is ons
een niéuwe ontgoocheling, oen nieuwe
ernstige grief.
De nadere berichten omtrent hét
vergaan van de „Palembang" maken
waarschijnlijk, dat ook daarbij torpe
deering de oorzaak is van de ramp,
hoewel hierbij dit moet worden
erkend - nog verschillende punten
van onzekerheid bestaan.
Doch hoe dit zij, indien men, op.
wie de Schuld dan ook moge rusten,;
ook hier schuilevinkje zal gaan spelen,
wat dan? Toch, nu de .torpedeering
van de „Tubantia', ontkend wordt, is
er weinig kans, dat men ten aanzien
van de „Palembang" ridderijjkcr zal
wezen.
De officieele verklaringen van Duit
schën en van Engelschen kant, zul
len niet alleen hier te lajade doch
ih gansch de neutrale wereld hevige,
ontroering .hebben moeten vér Wék
ken. Voor alle .ueutralq landen is
hét feit van het uiterste gewicht.
Het komt toch 'hierop neer, dat de
geheele neutrale'scheepvaart buiten
de gemeenschap der volkeren wordt
geplaatst, als rechteloos. In énkele
dagbladen is het denkbeeld geopperd,
of dé tqrpedeering van' de „Tubantia".
geene aanleiding voor onze regeering
zou kunnen ^ezen, om zich met de
andere neutrale zeevarende mogend
heden in verbinding te stellen, ten
einde van de oorlogvoerenden 'meer
zekerheid voor de neutrale vaart te
verkrijgen. Of langs dien weg' iets
zou kunnen bereikt wórden, weten
>vrj niet te beoordeelén. Wat betwijfeld
Worden mag, is ;of zulko langs diplo-
matieken weg. te .voeren, besprekingen
ipet voldoende snelheid tot 'eenig
rèa'ulaat zpuden kunnen leiden. Dóch
dit staat vast, dat van het óógenblik
af, waarop dé onverlaten', welke,
zonde! grond of aanleiding, neutrale
schepen in den grond boren, voor
hun'daad niet eens meer durven,
willen of mogen uitkomen, deneutrale
schëèpvaart zóózeer wordt bedreigd,
dit het voor dé onzedige mogend
heden eenlevensbelang is, de handen
ineen te 'slaan.
(N. Rott. Qt.).'
Broek op Laagondilk, 18 Maart 1916
U00 bloemkool, le soort ffi.00-10.- 3e soort
MsiWPï.Wf.SifeW
Kraak, 760 witte kool f ,0-f 0.—000 rak gele
ol r-CL-fO.-, 114 baal Uien moo-f IS 10 lier
60 K.G., uien (stok) f2.60-f0.~, 19 baal wortelen
raao-fo.-
MARINE EN LEGER.
Bü beschikking van den Miulster van Marine
la de aanwijrluE voor Oost-lndiê van denofllc.
mach. der 2e kl; B: C. de Groot ingetrokken,
terwijl op 26 April as. per part. stoomschip
Tambora van de Rotterd. Lloyd naar Oost Indie
ral vertrekken, de offic. van Bdmfn. dor 3e kl.
J. Evers vim Hm», Kortenaur, die op den len
April a.s. wordt gesteld ter beschikking.
Mot don len April a.s. worden overgeplaatst:
-II do Marine-Reserve buitengow. adelb. M. A.
van der Est van Nieuwe HoUandsche Watorl.
groep Niouworsluis naar Hms. Schorpioen.Idem
A. Reidt van Rilland Batb naar ae Nieuwe
Hollandsche WaterL groop Nieuwerslnla, idem
D. de Boor van Hma Schorpioon naar Hma.
Wachtschip Willemsoord. Adelb. le kl. J. van
Knik v»n Hms. Wachtschip Willemsoord naar
Rilland Bath.
Op 1 Mei 1916: Adolb. le kl. A. Karsdorp van
Nlenwo Hollandschu Waterl. groep Nieuwer
slnla naar- Wachtschip Hellovootsluis, en bul-
toneowoon adelb. J; C. van don Tol van wacht
schip. Hollevootaluls naar Niouwo Hollatrdnche
Waterlinie grpep Nieuwêralula.
MARKTBERICHTEN.
Alkmaar, 20 Maart 1916.'
VER. Aangevoerd 17 koeion en -oasen f210 a
S 11, vette kalveren 170 af HO,—idem p.pond
a fLÖ), 826 nucht. idem f 19 a f 86,4l mag.
schapen I StO a f 12, 86 vette varkens por pond
f 0.68 a f 1.01, 27 magere varkena f29 - a f 36.-
1'urmerend, 21 Maart 1916.
31 atapels Fabrieksbaas por. 60 K.G l 76.60
22 Boerenkaas 60 f 78.60
0 Commissie 60 f 0.-
1 Middelbare „60 f 64.-
I 0 Goudache kaas 60 f 0.—
578 K.G.^Boter per K.G. f- 1.66 i.f' 1.76
I 320 vette 'per K G f 0.80 f' l'.06
255 mol Se en gelde f 190.- f 420.-
12 Stieren.' t 0/- f 0.-
12 Paarden \f 0.- f 0.-
J 10 vette Kalveren per K.G. r 1.80 f 1.50
1891 nnchtere ld. per Btuk f 0.- f 0.-
I Fokkalvoren per stuk 1' 14.— I r 8Z.r-
,72 vètta "Varkens per EB. f i '(MO f 'L—
jri magere ld. per stuk f 26.— f 66.—
als vanzelf geneigd aan j-e iieurnn,
flat zij ook 'uil wel geetVÓUcCOS Ziijlèn
hebben. Toch 'mooten WfiIlT* éaVi"-
merkiug nemen, dat elk nieuw offen
sief in nieuwe omstandigheden wordt
ondernomen, én uus een anderer.
uitslag dan.de vorigu kan hebben.
Mee heeft dat gezien op het Rusaisch-
Turksche front, waar, nadat' dé par
tijen' elkander gedurende anderhalf
jaar in evenwicht; haddeu gehouden,
de Ruaaén nu dan cocli' zeo'r aan
zienlijke voordeeleu hebben behaald.
(N. R. Cl.)
4 'Blggou
■963 Schapo'
per stuk f 10.- f 24.-
apèö
Overhouduis
ÜninhD
Kalkoenen
Zwanen
Kipcleren per 100 stuks'
Eonöeieren 100
Kievitsoioron per stuk
mand Appelen
mand Peren
27.-.
f 42.-
,-'fc
I' o.- f o.-
fo. f a-
r o.f ,a-
f 680 f TM
f - '- ,776 v' 0,
VISSCHE RIJ BERICHTEN.
Niouwedisp. IS Maart. Ooor 3 korders uango-
STOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij „Hadarland".
Jan PletersrCoen,thui8r.,vortr. 16Mrt. v.Sabang.
Tl mor, thuisr., pass. 16 Masrt Gibraltar.
Banka. aitr., pass. IS Maart Bevesler.
Roepat-, thaisr., vertr. 16 Maart van Padang.
Radja, thuisr., vertr. 18 Maart van Durban.
uitr., yertr. 18 Maart van Port-Said.
.arriv. 18 Maart van Cartbagena teR'dam.
Bawean.arrlv. 19 Maart van Java ie A'dam.
Ambon.thulsp,vertr. 17 Maart van Perim, (VerbJ-
Boeroe, uitr., pass. 18 Maart Kaap PliiiBtorre.
Karlraata,thuisr.,vertr.l7Mrt.v.toronzoMar'iuoB.
Pr, der Nederl., thuisr., bevond zich 18 Maart des
midd. 12 u. lOOmulN.W^vanKaapRooa. Al
les wel.
Oranje, uitr,, vertr. 19 Maart van Dnrbem.
Rottardamscho Lloyd.
Besoekii uitr-,arriv. 19 Maart te Padang.
Kawi, thaisr., vertr. 16 Maart yan Kaapstad.
Arakan, van San Francisco naar Java, arriv.
Maart te Nagaaaki.
Opblr werd gisteren te Maassluis binnenverw.
Doll.vah Java naar New-York,vertr. 17 Maart Vf
Durban.
Djobres,thuisr., verLr. 18 Maart, van Port-Satd.
InsuIInde, uitr,, arriv. 18 Maart te Padang.
Kodiri, uitr., vortr. 17 Maart van Genua.
Medsn, uitr., arriv. 18 Maart to Port-Said.
Meoado,van New-York naar Saigon, vertr. 17 Mrt.
1 Dar ba o.
Koninklijke Hollandsche Lloyd.
Rynland, thuisr., pass. 16 Maart i'orn. Noronha.
Hollandia, arriy. 16 Mrt. van A'ds.ro te B.-Ayres,
Amstollaud.arr, 20Mtt. v. B,;Ayre8 to IJmuldon.
i" 1J Uitr., vertr. 13 Maart naar Baljis.
Kon. West-Indische Maildienst,
19 Maart vnn New-York
t'c
16 Maart Sfadora.
Java-Bengalen-Lijn.
Culoutta, vertr. 16 Maart van Calcutta naar Java.
Jan van Nassau,
toBttun.
LüdewflE van Nassau,vanï.ebn naar R dam,pa»s.
Haven te Nleuwedlep.
18 Maart? Aangekomen van Huil en vertrokken
naar Harlingen, Ned. s.s. „Min. Tak'
Idem van Harlingen naar Londen,
Eng. ss.- „Starling".
19 Maart. Idem van Harlingen naar Holl, Ned.
ss. „Prof. Bujjs".
90 Maart, idem van Harlingen naar Londen,
Eng. s s. „Falcon".
Burgerlijks Stand van Helder,
van 18 t/m. 20 Maart 1916.
BEVALLEN: A. Kamphorst—Beits-
ma, z.E. Kos—Helder, d.D. van
Dalen—Berg, d.T. van de Vijver
Geus, d.Pb. J. van der Linden-
Wyers, d.C. Bicker de Vos, z.
E. Lentz Onstwedden, z.G. E.
Jaring—Burgers, z. M. Hertog-
Geschière, z.G. Christiani.-Bljl, d.
J. J. Egberts—Kok, z,M. Meske'r-
de Graaf, z.J. C.'Okel-Veltman, d,
OVERLEDEN: A. M. Broekveld-
wed. J. Springer, 86 jaar.
Staatsloterij.
Trekking van Maandag 20 Maart.
Ie klasse lë 'lijst.
No. 1730 f 2000. No. 7717 f 1500.
No. 4815 f 1000. Nos. 3989 en 20894
elk f 400. Nos. 1558. 2772 en 17868
elk f 200. Nos. 2639, 3093, 16806,
17128 en 20680 eik f 100.
AGENDA.
Cinema Palace. Binnenhaven 2. Hoofd-
nummerABBunta Spins.
Eerste Heldersche Bioscoop. Kanaal-
weg 112. Hoofdnummer: Het eind v
het lied,
Tavonu-Biosooop. Spoorgracbt. Hoofd-'
nummersIn het Bpmne wob en Triomf
der kracht.
26 Maart. „Heldert Gemengd Koor" en „Morgei
rood". Gecombtn. uitvoering in Casino.
DE OORLOG.
Ou algemeens toestand.
Nagloeien!-yan dep strijd bij Verdun,
vóortduur van de levendigheid op het
Iialiaansch-Oostenrljksche gevechts
terrein en teekenen van naderende
activiteitook op het Oostelijk gevechts
terrein, dat zijn heden de voornaamste
kenmerken yan.den.toestand.
De afgëlbopen week heeft by Verdun
geen veranderingen gebracht, behalve
een kleine Wjjziging bü heuvel 265.
Nada,t de Eranschen aan; de Oostzijde
van de Maas op.de-permanente ver
dedigingswerken van Verdun waren
teruggetrokken en het fort Dousumout
hadden -genomen, hebben ;y*< liswaar
de Puitscher3 in de daarop, volgende
dagen hun nieuwe stellingen kunnen
bevestigen en verbeteren, maar toch
;een nieuwen, vooruitgang vau be
tekenis meor gemaakt. Totpartiéele
;evechten en geschutvuur heeft zich
n de laatste dagen de strijd bij Ver
dun beperkt. Zoowel bet voortduren
van de hevige geschutvuren als de
levendige werkzaamheid van de vlie
gers wijzen er echter op, dat we
waivschüülük slechts met een be
trekkelijk kortstondige pauzo.te doen
hebben.
Op het Italiaansch-Oostenrijksche
gevechtsterrein heeft de herleving
van den strijd tot nu toe, evenmin
als' dat bü vroegere gelegenheden het
geval is geweest, niet de minste
wijziging in den toestand, gebracht.
De vruchteloosheid van de' aan
vallen dor Italianen in vroegere
perioden yan den oorlog, maakt ons
PLAATSELIJK NIEUWS.
Bij het de vorige' week te
's-Gravenhkgë gehóuden examen
slaagden voor lsteu stuurman groote:
stoomvaart de heer C. P. Óekkér en
voor het voorloopig machi n isten-
.diploma de heer J. Smits, beide alhier.
Geslaagd te Amsterdam voor
arts, onze plaatsgenoot, de heer F.
E. A. Hazebroek.
Geslaagd te Utrecht voor het
examen nuttige handwerken, mej.
A. M. Fiancken, alhier.
Op Vrijdag 7 April.a.s. wordt
door het. .Departement van Marine
te 's-Gravenhage aanbesteed het
maken van zaadaauplemping met
stéenglociingen aap den Leidam alhier.
Bij Kon. Besluit is. pensioen
verleend aan.:
den heer P. G. Huber, teekenaar
le klasse' bij *s Rijkswerven, f971.
aan de weil. van den gep. stoker
le kl. M. L. Khassen, f 180. en aan
de wed. vau vier- sérei.-ziekenverpl,
G. H. Wolleswiokel f 341.
- Zaterdag j.1. hield het „Friesch
Gezelschap" alhier eene van haru in
tieme en gezellige bijeenkomsten.
Voor deze maal stond op de agenda
de opvoering van -een blijspelge
schreven door onzen stadgenoot, den'
beer O. Veenstra.
Het hartelijk applaus, de vrooffike
lach, - die telkens opklonk, bewees,
hoezeer aeze. eersteling van den voor
zitter van 't „Friesch Gezelschap" te
Heldor, bij zijne leden in den smaak
viel.
De lauwerkrans, by 't einde der
voorstelling, den schrijver aangeboden
namena de Heiderache Friezen, zij
hem tot aanmoediging. Dit smaakt
naar meer.
BINNENLAND.
De strijd tegen enze
handelsvloot.
Omtrent een gisteren in het depar
tement van binneniandsche zaken
gehouden conferentie, wordt ons
medegedeeld, dat zij ongeveer ander
half uur geduurd heeft en gehouden
werd tusschen reed er s uit Rotterdam
en Amsterdam en leden onzer Re
geering. Het dool vau de conferentie
was: met de regeering bosptekingen
te houdeu en bij haar enkele inlich
tingeu in te winnen in verbaud met
het toenemende gevaar voor
scheepvaart. Bteluiter. zijn, naar onze
berichtgever meent te weten, op deze
conferentie niet genomen.
Tegenwoordig waren de ministers
van öinnenlandsche Zaken, Buiten
landsche Zaken, Landbouw, Nijver
heid en Handel en Marine.
Besprekingen werden gehouden
over de door de ernstige gebeurte
nissen ontstane moeielijkheden voor
onze vaart, waardoor de verzekening
tegen molest vrijwel ondoenlijk
geworden. Heden zullen de reeders
opnieuw aan het Dep. van Landbouw
enz. confereeren-: ten einde hun ge
dragslijn nader te bepalen.
Een aantal Amsterdamsche reede-
rijen hebben het besluit genomen, de
scheepvaart voorloopig stóp te zetten
of te beperken. Dit besluit zal zoo
danig opgevat moeten worden, dat
zij wenschen te wachten op de resul
taten van de besprekingen der Neder-
landsche regeering met de Duitsche
regeer in g.
Zonder zeevaart verbindingen kan
op den duur ons land1 niet bestaan
en het moet als uitgesloten beschouwd
worden, dat op den duur met een
verhindering van de scheepvaart door
den torpedo-oorlog genoegen genomen
kan worden.
D8 regeering zal dat begrijpen. De
regeering zal er ongetwijfeld in slagen
de zekerheid en volledige garantie te.
verkrijgen, dat de „Tubantia"-
„Palembang''-misdaden de laatste ge
weest zjjn. De regeering zal het niet
hy een enkele „zeer scherpe nota"
laten en wij vertrouwen, dat de
resultaten van die regeeringshande-
lingen zullen ztjn, dat onze stoom
schepen weder met gerustheid hun
diensten ktinnen hervatten. En wy
veronderstellen dat ook de Neder
landsche reederyen dat .vertrouwen
Wachten "wij af.
Naar aan de „N. Gt." werd mede
gedeeld, zyn reeds pogingen aange
wend om door duikers zekerheid te
bekomen betreffende de herkomst
van de torpedo, waardoor de „Tu
bantia" getroffen is. Daarbij is ge
bleken, dat het schip opzy ligt. .Deze
pogingen zullen worden voortgezet;
maar inefi ontveinst; zich de moei-
ïykheid niet om daarmede het ge-
wensebte resultaat te bereiken, te
meer wijl de rorpedu in de kolen
bunkers moet zijn terecht gekomen
en de ter plaatse aangerichte ver
nieling dus zeer groot zal zijn.
Reuter -seint uit Rio de, Janéiro
De openbare meening is veront
waardigd over het in den grond bo
ren van de „Tubantia". De gebeele
pers veroordeelt de wandaad. De
„Coireu do Manha", een Duitsch-
gezind blad, schrijft: Met het torpe-
deeren van de „Tubantia" verdwijnt
het laatste grein eerbied voor de
onzijdigen. Duitschland heeft niet
alleen -het schip vernietigd. Het
heeft een ultimatum gericht tol alle
handelsnaties.; ter wereld. De onzy
n bettekenen niets moer. Zy zijn
op genade of ongenade overgeleverd
aan zeeroovers.
Stopzetten Scheepvaart.
Naar wy vernemen, overwegen de
Stoomvaart Mij.,Nederland en dé Rot-
Ludamsche Lloyd ernstig, om in af
wachting vau nadere burichten om
trent de bedoelingen 'dér Duitsche
regeering, geen harer booten, noch
passagiersbooteo, noch vrachtbooten,
te laten vertrekken. Aan de „Prins
der Nederlanden" en de „Tambora",
die van Java thuis verwacht worden,
is bericht gegeven, om Falmoutfi aan
'te doen en daar op nadere orders te
wachten,. De „Koningin der Neder
landen't 'van de'Stoóuivaait My. Neder
land, die Zaterdag a.s. zou uitvaren,
zal in verbaud met het bovenstaande
niet verirèkken; X;„Hblad.")
In een gisteren te Rotterdam- ge
houden jhuish.QUdeiy'ke vergadering
"van de zeelieden vereen iging Volhar
ding is besloten niet té gaan varen
voor men den uitslag weet van de
conferentie, dié hét bestuur dezer ver-
eeniging heden in dén Haag met de
miDisters van binnen landsche zaken,
van marine en van landbouw zal
hebben.
Tengevolge daarvan zijn gisteravond
niet naai' zee vertrokken de stoom
schepen „Bataviër III" en de „Otis
Tarda." Ook de aangemonsterde sche
pelingen. van zes andere zeilklaar in
do haven te Rotterdam liggende sche
pen wachten óp den uitslag dezer
conferentie, voor zy gaan varen.
Oe „Tubantia."
Naar het „N. v. d. D." verneemt,
heeft de Nederlandsche regeering
Zaterdag j.1. een zeer scherpe
nota in zake de „Tubantia" tot do
regeering van het Duitsche rijk
richt.
Wolff seint uit Berlijn „Naar aan
leiding van de opmerking in Nederl.
bladen, dat de officieele Duitsche ver
klaring in zake de „Tubantia" niet
berust op een onderzoek der feiten
of op nauwkeurige berichten, dient
geconstateerd, dat de officieele Duit
sche; verklaring omtrent de vernieling
der „Tubantia", ook in dit geval zoo
als steeds, natuurlijk is gedaan op
grond van grondige officieele rap
porten".
Het Galloper-vuurschip verdwenen.
Het gistermiddag te IJmuiden bin
nengekomen stoomschip „Amstel-
lanh" heeft gerapporteerd, dat het
lichtschip „Galloper" verdwenen is
eu dat in de nabyheid van de plaats
van het lichtschip op twee myi Zuid-
West van de zwarte ton een wrak
ligt met den mast twee voet boven
water.
(De „Galloper" is het Oostelijkste
lichtschip-, voor- den mond van
Theems.)
Tramongaluk.
De electrische tram, die gisteren
avond tegen 9 uur van Haarlem
vertrok, is tusschen Halfweg en Slo-
terdyk met volle vaart gereden op
een auto, die door een ongeluk dwars
op de trambaan was gevalb n. Twee
dames werden zwaar gewond, ter
wyi vele passagiers meer of minder
werden verwond.
Verduistering van smokkelwaar.
Een drietal Duitschers had hier te
lande een partij vet ter waarde van
ongeveer 15,000 gulden gekocht, die
z\j met consent zouden uitvoeren.
Het consent bleek evenwel valsch te
zyn en daarop besloten de Duitschers
'éen paar Amsterdammers in den
arm te nemén,--die het vet over de
grens zouden smokkelen en daarvoor
4000 gulden als belooning zouden
ontvangen.
Het vet kwam evenwel maar niet
ovqr de grens en wachtensmoede
wendden de Duitschers zich tot de
Amsterdamsche recherche met
mededeeling, dat het vet vermoede-
lyk verduisterd was. De- recherche
hield de beide Amsterdammers aan,
Zy verklaarden het vet te hebben
verkocht, doch voegden eraan toe, dat
zy het eerst van de Duitschers
den gekocht, wat dezen ontkenden.
Het tweetal is gistermorgen ter
beschikking gesteld van de justitie
te Rotterdam, waar de „transactie"
zich heeft afgespeeld..
Ontrouwe bediende.
De politie heeft een bediende van
Van Gend Loos te Amsterdam
aangehouden, die zich had schuldig
gemaakt aan verduistering van 1500
sigaren. De bedionde voorzag de siga
ren, die ter verzending waren aan
geboden, van een gefingeerd adres te
Amersfoort en maakte er een spoed-
colli van. Aan het station te Amers
foort werd het pakje door medeplich
tigen afgehaald. Het schijnt,, dat op
wijze reeds meer góederen verduisterd
zijn. Als verdacht van medeplichtig
heid zijn twee militaire aangehouden.
Van het Westelijke front.
Parys, 20 Maart.' Officieel bericht
van lieden middag:
Ten Westen van de Maas hebben
de Duitschers de streek ten Zuiden
en Oosten van Malancoort vry hevig
beschoten.
Na een voorbereiding door de
tillerie hebben de Duitschers een
kleinen aanval gedaan op de Fran-
sche stellingen op den Peperheuvel,
die volkomen mislukte.
Londen, 20 Maart. Engelsch staf-
bericht: 1" j I
Aanmerkeiyk geschutvuur, over
en weer, bij Loos, de Hoheuzollern-
Tedoute en ten. Noorden van Yperen.
Vandaag .heeft de vijand by Boe-
singhe, na een felle beschieting een
post van b'oinworpers overrompeld,
die wy onmiddellijk heroverd hebben.
Van het Oostelijk front.
Weenen, 20 Ma3rt. Officieel: Gis
teravond heeft de bezetting van de
brugschaus ten N.W. van Uszieczko,
welke na een dappere verdediging van
zes maanden geheel in puin was
geschoten, ontr uimd. Ofschoon het den
Russen reeds in de inorgenuren was
gelukt een 300 M. breede bres in de
jrugschans te slaan, heeft de door een
achtvoudige overmacht besprongen
bezettiDg, alle verliezen ten spijt, nog
zeven uur lang onder het hevigste
geschut- en geweervuur stand gehou
den.
Eerst al 5 üur 's middags besloot
kolonel Planckh, de bevelhebber, de
geheel vernielde verschansingen te
ontruimen. Kleine afdeelingen c-n de
gewonden hebben in booten den zui-
dslgken oever van de Dnjestr bereikt.
Van het Itallaansch-Oosten-
rljksche gevechtsterrein.
Weenen, 20 Maart. Officieel Bij
het bruggehoofd van Görz zijn gis
terochtend de vijandelijke stellingen
voor het zuidelijk deel van de Podgoi a
hoogte iu brand geschoten.
Gistermiddag heeft onze artillerie
het vyandelijk front voor het brugge
hoofd krachtig onder vuur genomen
en vannacht is de vijand uit een
loopgraaf voor Pevma verdreven.
De gevechten 'by het bruggehoofd
van Tolmein duren voort. De gewon
nen stellingen, zijn vast in ons bezit.
Het aantal daar. genomen gevangenon
is tot 925 gestegen, dat van de buit
gemaakte machinegeweren tot 7.
Vliegeraanval
op een vllegtuigstatlon.
Londen, 20 Maart. De admiraliteit
deeltmedeVanochtend vroeg hebben
50 Engelsche, Frausche en Belgische
vliegtuigen, vergezeld door 15 vecht-
vliegtuigen, het Duitsche vliegtuigsta
tion te Zeebrugge 6n het vliegkamp
Houltade aangevallen.
Naar het schynt is aanzienlijke
schade aangericht.
Torpedeering van schepen.
Het persbureau Vas Di&z seinde
ons gisterenavond dat opnieuw een
Nederlandsch stoomschip in de Noord
zee was getorpedeerd. Dit bericht
wordt gelukkig niet bevestigd. Ver-
moedeiyk heefc de torpedeering van
een drietal andere schepen (zie hier
onder) daartoe aanleiding gegeven.
Londen, 20 Maait. Volgens een
Lloyds-bericht is het Engelsch stoom
schip „Port Dalbousie" gezonken.
Zeveó man zijn ontscheept, de rest
van de equipage wordt vermist.
Het Noorsche stoomschip „Langeli"
is gezonken. Zestien man zijn gered,
een is gedood.
Het Deensche schip „Skodsborg"
is volgens een Lloyds bericht ge
zonken.
Zeventien man zijn gered, drie
man van de equipage ontbreken.
Een Fransche torpedojager
in den grond geboord.
Parijs, 19 Maart. Officieel. Ee
vyandelijke duikboot heeft in de
Adriatische Zee den Franschcn tor
pedojager „Renaudin" in deD grond
geboord. Drie officieren en 44 man
zijn vnnriiBt; twee officieren en 34
man zyn' gered.
Den Haag, 21 Maart.
Hedenmorgen is in den ouderdom
van 72 jaar overleden Jhr. Mr. V. E.
L. de Stuers, sind3 1901 kamerlid
voor het district Weert.
UIT DEN OMTREK.
Julianadorp.
Zondagavond gaf de zangveroeni-
ging O.K.K., dir. de Heer F. van der
Mey, een uitvoeriug ten huize van J.
Bijvoet alhier, voor een volle zaal.
De zangnummers werden best gezon
gen, vooral No. 4 was mooi; ook de voor
drachten en het tooneelstukje vielen
zeer in den smaak. Kortom het was
een prachtige avond. Na afloop bal.
Taxel, 20 Maart.
Alhier werd grafwaarts gebracht
de vrouw van een veehouder met den
naam Eelman. Eigenaardig was, dat
de twaalf dragers allen dienzelfden
naam hadden.
De visscher A. Ellen haalde in het
garnalennet, toen hy op het Marsdiep
visschende was, een my'n.mede oüi-
hoog. Met angst heeft men het pro
jectiel nog buiten het net weten te
kregen, waar het in zwevenden staat
bleef drijven.
Op veler verzoek gaf de redeiykers
kamer U itspan ning door Inspanning"
te den Burg, gisteren nog eeDs het
mooie tooneelstuk „De rechte lijn",
door Fabricius. Ook nu weer werden
de rollen uitstekend vertolkt en werd
uitmuntend samenspel te zien ge
geven.
De inrichting van 't tooneel had
eenige wijziging ondergaan, wat in
vele tafreeltjes een en ander nog
betei- deed uitkomen.
De werkende leden van „U.D. I.'
kunnen met voldoening op hun werk
terugzien.
Dat de prys der paarden ook nog
buitengewoon hoog is, bleek dezer
dagen bq een z.'g. boerfenboelhuis. Er
werd toen voor een gewoon paard
ruim f800.— betaald.
Verloofd
NEELIE E. H. M. SMIT
en
COR v. d. POLL,
Macb J. Cb. J. L.
Helder, Artilleriestraat 26/27.
Amsterdam, Majubastraat 47.
Heden overleed na een lang
durig eu smarteiyk lijden mijn
lieve Vrouw, Mej.
WILHELMINA KLAAS8EH-LAVELL,
in den ouderdom van by'na' 47
jaren.
A. KLAASSEN.
Heden ovorleecl ten mijr.unhuizó.
onze geliefde Moedor, Beluiwd-
en Grootmoeder, Mej. du W. i.
J. SPRINGER,
in den ouderdom van 86 jaar.
Helder, 16 Maart 1916.
Molongraclit 36.
Namens de Familie,"
J. BRANDS.
Eenige plaatselijke keunisgeving.
Heden overleed, ca een lang
durig en smartelijk lijden, myne
geliefde Zuster. Behuwdzuster en
Tante, Mejuffrouw
W. KLAASSEN-LAVELL,
in den ouderdom van ruim 46 jaar.
Helder, 20 Maart 1916.
F. LAVELL.
J. LAVELL—Rensmaag.
H. LAVELL.
K. BULT.
C. BULT^Lavhim,.
en Kind.
Met diepgevoelde smart be
richten wq U het overlijden van
ons aller lieveling,
KASSE.
Dat God zijne' diorbavé Ouders
en Zusjes zal stérken en kracht
en troost geven óm hun onher
stelbaar verlies te dragen, lenigt-
onze diepe smart,
zyn liefhebbende Oom, Tante,
Neef en Verloofde.
H. BEUMKES.
K. BEUMKES- Zegel.
KASSE BEUMKES.
TRIJNTJE BONNE.
Hoentje, Texel,. 18 Maart.J9i6..
De Heer en iMevi;quw SQHRAA .-
Boon geven hiermede fcefibis Van qe
geboorte hunner Dochter,
MAARTJE MAR8ARETHA.
De Heer en Mevrouw-JARING
Burgers gevou kennis vau de ge
boorte van hun £oon
JAN WILLEM HENDRIK.
Helder, 18 Maart 1916.
Eenigë plaatselijke konnisgèviug;
Ondergeteekenden betuigen hunnen
hartelijken dank aan den Edel Acht
baren Heer Burgemeester voor de
redding van hun dochtertje.
W. J. BITTER
en Echtgenoote
Tuinstraat, Tuindorp.
Mevrouw WESTERVELD is voorloopig
verhinderd te ontvangen.
Verloren o» zoekgeraakt naby
Hotel Bellévue, Zondag 1.1.
een KINDERTREKKAR.
Tegen belooning terug te bezorgen öy
Th. C. W. v. MIERLO, Binnenhaven
40, alhier.
Directeur de Heer H. DENKER.
op Zaterdag 25 Maart,
in „Casino"
voor donatours en genoodlgden.
Namens de Besturen
K. GEUS, Secretaris.
Advocaat en Procureur,
eiken Zaterdag, van 9','j v.m. -
3Vs n m. te consulteeren in Hotel
„Ballevue" (bij 't Station) den
Helder.
Hiermede heeft ondergeteekeude
de eer U te berichten, dat de naar
de eischen des tqds ingerichte
is geopend, en hoopt door nette be
diening met een bezoek door U te
worden vereerd.
Hoogachtend, UEd. dw. Dnr.,
Wllhelminastraat 21.
Te koop:
twee Melkgelten.
Adres: W. KLAVER, Bre68»raat 68.
Ta koop:
zoo goed als nieuw gebouwd
Woonhuis, staande in de Trompstraat.
Brieven, ónder motto „huis", aan
het Bureau van dit blad.
Te koop aangeboden eeu goed on
derhouden Heer en-Rij wiel (met
Freewhiel).
AdresTuinstraat No. 8 (Tuindorp).
H.H. COIFFEURS.
Te koopeen 2-pors. Waschtafel met
marmeren blad, twee notenhouten Scheer-
stoelen en een étalagekast met geslepen
jel», tegen biliyken prijs, wegens
verplaatsing. AdresS.DLJKSHOQRN,
Coiffeur, Binnenhaven.
N.B. Ter overname gevraagd: een
in goeden staat zqnde 1-per». Wasih-
tefel.